1900-luvusta olennainen

HS:n Unto Hämäläisen kolumnista sain vinkin ja lainasin Eric Hobsbawmin "Äärimmäisyyksien aika - lyhyt 1900-luku". Se oli oivaltava ja selkeälukuinen; ei virheetön, mutta parhaita lukemiani yhteenvetoja menneestä vuosisadasta, kun eliminoi sen seikan, että Hobsbawm oli kommunisti ja marxilainen.

Innostuin Hobsbawmista niin paljon, että ryhdyin etsimään teosta ostaakseni sen. Ei löytynyt Akateemisesta eikä Antikasta. Sammakostakaan ei, mutta sen sijaan löysin sen 2014 kustantaman Alexandr Solzhenitsynin runoelman "Preussin yöt". Tilasin sen heti ja se tulikin pikapikaa. Minkä Hobsbawm jättää kertomatta, sen Preussin yöt kertoo.

Erinomainen kirjapari lukijalle, joka ei halua lukea virallista liturgiaa 1900-luvun historiasta.

1

226

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • austerism1

"Äärimmäisyyksien aika" lienee myyty loppuun ajat sitten, eikä uusintapainoksiakaan ole kai otettu enää aikoihin. Itse onnistuin tuon aikoinaan ostamaan Vastapainosta, jonka jäsen olen.

Mikäli yhteiskuntatiede ja filosofia kiinnostavat, suosittelen Vastapainon jäsenyyttä: http://www.vastapaino.fi

Englannikielisenähän tuota toki saa: The Age of Extremes.
      http://www.amazon.co.uk/Age-Extremes-Twentieth-Century-1914-1991/dp/0349106711

Halvalla pääsee, jos ostaa käytetyn. Itse olen käytettyjä kirjoja toisinaan ostanut Amazonin kautta ja ovat aina olleet käytännössä kuin uusia. Juuri äskettäin tilasin James Gleickin The Information -teoksen muutamalla eurolla. The Age of Extremesin saisi halvimmillaan postikuluineen alle kolmella punnalla Amazon.co.uk:sta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      320
      1388
    2. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      330
      1316
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      106
      1102
    4. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      50
      998
    5. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      105
      981
    6. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      106
      930
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      792
    8. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      22
      787
    9. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      70
      633
    10. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      5
      627
    Aihe