Olin hakenut konetekniikkaan, mutta alkaa epäillyttää tulevaisuuden työllisyys kun niin paljon koulutetaan konetekniikkaan. Tarviiko konetekniikan DI:tä Suomessa todella niin paljon?
Konetekniikka työllisyys?
7
1017
Vastaukset
- 15+5
Onhan niitä aika paljon, mutta hankit opiskelujen aikana paljon suhteita ja kokemusta niin työllistyt varmasti.
- Mieti pois
Koneita arvattavasti tarvitaan ja rakennetaan Suomessa vastaisuudessakin. Tämä on totta varsinkin nyt, kun havaittiin, ettei Suomesta ollut kännykkäihmemaaksikaan.
Lisäksi EU:n myötä moni asia on byrokratisoitunut koneenrakennuksessakin siihen mittaan, että nykyisin ei voida ilman kaikkia direktiivejä tuntevaa insinööriä tehdä missään mitään. Koneetkin ovat kauttaaltaan automaatiolla valmistettavia monitekniikkatuotteita, mikä vielä nostaa insinööritarvetta ja toisaalta vähentää tarvittavien perusduunarien määrää. - Fatsozgalambagos
Nyt konetekniikkaa opiskelleiden tilanne on todella heikko. Olen itse opiskellut konetekniikkaa ja valmistunut 2010, mutta nykyiset näkymät ovat sellaiset että mieluummin lähtisin eri alalle. Sähkötekniikka työllistää paljon paremmin, ja sähkötekniikan dippainsseistä ja insseistä on paikoitellen jopa pulaa.
- dippadaapa
Sähkötekniikka? Mutta juurihan Suomesta moni elektroniikan asiantuntija tai sen kanssa työskentelevä irtisanottiin (Nokia) niin luulisi että sen näkymät olisi vielä heikommat
- Järki hoi
No ei Nokia nyt ainoa työllistäjä ole ja muutenkin jää sitä jatkuvasti porukkaa eläkkeelle. Mitä luulet, voiko työpaikkoja tuosta vain lopettaa kun jengiä jää eläkkeelle? Ei tietenkään, suurimpaan osaan palkataan uusi tyyppi tilalle, ellei sitten kyseessä ole ollut joku kunnan/kaupungin ns. kahvinkeittelytyöpaikka, joissa jengi vaan laiskottelee päivät ja niitä työpaikkoja on jonkin verran kiinni laitettu. Joka tapauksessa ne on kuitenki marginaalisia muutoksia ja työllisyys on DI mikä tahansa on edelleen n. 95%. Työpaikka varmasti löytyy kunhan tutkinto on loppuun asti suoritettu.
- Teekkari
TEK:n työllisyyskatsaus 4/2013:
http://www.tek.fi/cmis/browser?id=workspace://SpacesStore/2f060613-4d00-40ce-b925-ccbc47ad3a96&filename=cmisattachments/Työllisyyskatsaus-IV-2013.pdf - Anonyymi
22 paikassa suomessa voi opiskella konetekniikkaa. Oikotiessä hain sanalla koneteknii, tuloksia noin 30 joihin kaikkiin ei ehkä edes tarvita tutkintoa ja varmaan aika moneen tarvitaan kokemusta. Kuinka noilla numeroilla voi muka työllistyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1017001- 474736
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa542646Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52098Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1811083Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101048Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell911011Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30846Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai242843Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179773