" Yli Libanonin vuorten nousee kuu.
Kesäillassa Natsaret uneksuu.
Jo lepää höylä Joosefin,
On hiljaista talossa Mestarin.
On tehtynä päivän askaret,
uni voittaa vanhan jäsenet.
Maria, Maria hän viipyy vaan
tuvan sopessa ääneti, paikallaan.
Unet verhoo luomia silmien,
hän on nuori vielä kuin tyttönen,
maan lapsi ja synnin - puoleks vain
ja Paratiisin puolittain.
Hän on halpa ja armoon arvoton,
hänet sentään enkeli valinnut on,
hän tietää Korkeimman katseensa luoneen
hänen puoleensa joukossa vaimojen.
Ylin voima on varjonnut Joosefin huoneen -
Maria, Herran piikanen!
Hän nousee ja kulkee kuutamoon,
ulos laakson liljakartanoon.
Hän käy kuin unta nähden,
hän on iloissaan, hän on suruissaan
oman Ainokaisensa tähden.
Hän miettii äidinonneaan:
mit on tuleva hänen pojastaan?
Hän varmaan kruunua kantaa kerta,
onhan hän kuningas Daavidin verta!
Hän on väkevä, sodassa voittamaton
ja kaunis kuin päivä hän nähdä on,
ja purppurassa hän varmaan käy,
eik otsallansa pilveä näy,
on maljansa ylitsevuotavainen-
hänen poikansa ihanainen.
Maria, Herran piikanen,
sinä valittu joukossa vaimojen,
joka liljakartanossa käyt,
ovat pettävät kaikki sun untes näyt!
Laps synnin ja maan olet puoleks vain
ja Paratiisin puolittain,
Maria, laakson lilja, joka kuuta katselet,
sinä ihmisen poikaa tunne et.
Hänell ei ole kultaa, kunniaa,
ei kunne hän päänsä kallistaa.
Hän kulkee kaikkeen maailmaan,
hänen sanansa väärin tulkitaan.
Hän istuu ystäväin kesken pöytään,
Hänen rinnaltansa petturi löytään.
Hän maailmalle lohdun antaa
ja maailma Hälle vihaa kantaa.
Kuin ei kukaan toinen Hän syytön on
ja luetaan ryövärein joukkohon.
Ei otsallansa päärlyt loista,
on kruununsa orjantappuroista.
Maria, laakson lilja, joka kuuta katselet,
pois pyyhi kulmiltasi kyynelet!
On poikas kuningas Daavidin verta:
Hän voittaa maailman kerta!
Maria, äiti äitien,
Maria, Herran piikanen."
V.A.Koskenniemi: Maria
9
1561
Vastaukset
- runoko se vain on?
" Vaimo, katso Poikasi, joka ristillä
runneltuna riippuu,
sinun synteisi tähden minä ristille
lähden Poika virkkaa, ja
kiireen vilkkaa, hän sanoo
" minun on jano"
Saatuaan juoman, sinun juomasi,
saatuaan haavat, sinun haavasi
hän huudahti " Se on täytetty"
koska sinusta ei ole Jumalan lain
täyttäjäksi, ja hän kallisti päänsä
ja antoi henkensä, sinun henkesi,
että saisit sen kerran takaisin,
joka mies ja nainen, joka uskoo sanan:
" jos tahdot päästä elämään sisälle,
pidä käskyni, jotka eivät
ole raskaat"
Runo loppui - Ilm.18:4
Jesaja 54
1 Riemuitse, sinä hedelmätön, joka et ole synnyttänyt, huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut. Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
2 Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
3 Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
4 Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, leskeytesi pilkkaa et ole enää muistava.
5 Sillä hän, joka sinut teki, on sinun aviomiehesi, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
6 Sillä niinkuin hyljätyn, syvästi murheellisen vaimon on Herra sinut kutsunut-nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi.
7 Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.
8 Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9 Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
10 Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
11 Sinä kurja, myrskyn raastama, sinä lohduton! Katso, minä muuraan sinun kivesi kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista,
12 minä teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
13 Sinun lapsesi ovat kaikki Herran opetuslapsia, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.
14 Sinut vahvistetaan vanhurskaudella; sinä olet oleva kaukana väkivallasta, sillä ei sinulla ole pelkäämistä, ja kaukana hävityksestä, sillä ei se sinua lähesty.
15 Jos sinun kimppuusi karataan, ei se ole minusta; joka kimppuusi karkaa, se eteesi kaatuu.
16 Katso, minä olen luonut sepän, joka lietsoo hiilivalkeata ja kuonnuttaa aseen käytäntöönsä; mutta minä olen myös luonut tuhontuottajan hävittämään sen.
17 Jokainen ase, joka valmistetaan sinun varallesi, on oleva tehoton; ja jokaisen kielen, joka nousee käymään sinun kanssasi oikeutta, sinä osoitat vääräksi. Tämä on Herran palvelijain perintöosa, tämä heidän vanhurskautensa, minulta saatu, sanoo Herra. - adventtisisar(esi)
Kiitos Ilm . 18:4. Jumalan siunausta huomiseen lepopäivään, jos sitä vietät
- Ilm.18:4
Kiitos, vietän kyllä. Siunausta itsellesikin adventtisisar.
- adventtisisar
Ilm.18:4 kirjoitti:
Kiitos, vietän kyllä. Siunausta itsellesikin adventtisisar.
Miksi et toivottaisi Jumalan siunausta? Kysyn sinulta Ilm. 18:4.
- Ilm.18:4
adventtisisar kirjoitti:
Miksi et toivottaisi Jumalan siunausta? Kysyn sinulta Ilm. 18:4.
Jumalan siunausta ja hyvää lepopäivää Sinulle adventtisisar :)
Menikö nyt oikein...
- adventtisisar
Niin tai Sapattihan alkaa jo tänään.
Tiesitkö muuten, että Koskenniemi oli aateelliselta suuntautumiseltaan natsi?
Toisaalta runot pitää kai ottaa vain runoina ja jättää huomiotta kirjoittajan typeryydet muissa asioissa.- adventtisisar
NimenOmaan. Runot runoina. Kyllähän Wagnerkin meni pilalle tavallaan Hitlerin hovisäveltäjänä. En tiennyt oikeasti. tämän aatesuunnastta. Hänen biografiansa on jäänyt lukematta. Mutta olen sellainen, että napsin yhden runon tuolta, toisen täältä -tyyliin. Jos runo on vain kaunis Anteeksi. Vihaan ääriliikkeitä sekä oikealla - että vasemmalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 25110879
- 1276923
- 955603
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa334898- 414161
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303709- 613474
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323402Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru212871- 582650