romanihame

nainen joka heräs

Olen tässä miettinyt ja pohtinut tätä meidän romaninaisten perinteistä pukua, miten paljon tämä vaatetus hankaloittaa ihan jokapäiväistä elämää. Kesällä kuuma ja talvella kylmä. Aina olet silmätikkuna kaupassa selkä on kipeä. Kuinka paljon mukavampaa itselle olisi olla työelämässä ilman näitä vaatteita ja ennen kaikkea se miten paljon helpommin voisi työllistyä ilman raskasta romanihametta. Uskon että tavallisella mustalla pitkällä hameella pystyy ihan yhtä hyvin pitämään yllä omaa kulttuuria eihän tuo sametti edes vanha keksintö ole. Ja niitten vaatteitten tarkoitus on peittää mutta kyky romanivaatetus korostaa ennemminkin kun peittää ja tämän tietää kaikki. Puetumpi olisi kaajeenvaatteissa. Tällaisia mietteitä. Hyvää kesää kaikille.

60

3687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+3

      Sitä se ahneus ja näyttämisenhalu teettää.

    • 1 nuori

      Minun pitäisi kans päättää puenko tuon painavan hameen päälleni vai en. Taidan alkaa käyttää tuota mustaa pitkää kevyttä hametta.

    • 24t4

      leikka lyhyt letti laita tiukat farkut ja paljastava toppi päälle ni meet kaajeista läpi hyvin.

    • nukkuvahärkä

      kyllä pystyy, mustalaiset pitää yleesä hameita mutta ei tämmösii ku suomes tää on iha omaa keksintöö mut ei se ole kulttuurin vika vaan naisten oma asia, miehille ja kulttuurille riittää ku on siveellisesti puettu. ottakaa mallia epsanjan juuleilta ne pukee sitte komiasti. missään ei lue että pitää metri tolkulla laittaa painavaa samettia päälle....................................................................................................................................................................................................................................................................................

    • menisitkö????

      Menisitkö myös vanhempiesi kotiin ilman hameita?? Annan siihen myönnytyksen et ei ne iha kivat ole mutta en voisi kuvitellakaan ottavani pois niitä ne on osa mua

    • mulla on jo

      Hommaa ropelit hameen sisään

    • yksinäinen uimari

      No, Suomessa on onneks tuota rantaa niin paljon, että kyllä varmaan löytää uimapaikkoja missä ei oo muita ihmisiä ollenkaan.

    • kaaaaaaleennainen

      Minä olen valinnut kevyemmän eteläeurooppalaisen hameen eikä kukaan ole moittinut.
      Käytän myös helteillä erittäin kevyttä sifonkihametta, ei ole ongelma koska alla on alushameena myös sifonkia. On aivan säädyllinen. Ja ihanan ilmava.

      Käsivarteni peitän tietysti myös, mutta röijyä en käytä, kevyempiäkin vaihtoehtoja löytyy.

      Ja käydään miehen kanssa uimassa, paikoissa joissa muita kaaleita ei käy.

      Elämä on lyhyt.

    • rantaan...

      Mie voisin ihan kernaasti tulla pitämään vahtii..
      Enkä kato ku toisella silmällä.. :-)

    • Neymar10

      eikö olisi kiva vaa pukeutua miten haluaa? kauheeta kun joissakin kulttuureissa
      puututaan pukeutumiseen, sosiaaliseen elämään yms. ja se voi joillakin vaikuttaa negatiivisesti omaan elämään, voi masentua, tulla mielenterveysongelmia.
      kaikilla ihmisillä pitäis olla oikeus elää miten haluaa tietysti säädettyjen lakien puitteissa, mutta esim. minkään uskonnon ei pitäis eristää ihmisiä muista ihmisistä mm. musliminaiset...

      • 21313132t

        kauheeta ku joissain kulttuureissa ei ole mitään säätyä.. en tiä onko yhteyttä mutta romaninaisia harvemmin kuulee raiskattavan suomessa, minä päättelen että suominaiset pukeutuu niin avoimesti että monet miehet menee sekasin kun jää tuijottaa ja jotkin niistä ei osaa, halua, kykene himojansa kurissa ja seuraa näitä naisia ja tyttjöjä raiskatakseen. tämä on niin totta suomessa kuin on ja voi, suomalaiset väittää että ne on aina musta ihosia, mikä on myös valhetta, suomalaiset valkolaiset miehet on myös raiskaajia.


      • Neymar10
        21313132t kirjoitti:

        kauheeta ku joissain kulttuureissa ei ole mitään säätyä.. en tiä onko yhteyttä mutta romaninaisia harvemmin kuulee raiskattavan suomessa, minä päättelen että suominaiset pukeutuu niin avoimesti että monet miehet menee sekasin kun jää tuijottaa ja jotkin niistä ei osaa, halua, kykene himojansa kurissa ja seuraa näitä naisia ja tyttjöjä raiskatakseen. tämä on niin totta suomessa kuin on ja voi, suomalaiset väittää että ne on aina musta ihosia, mikä on myös valhetta, suomalaiset valkolaiset miehet on myös raiskaajia.

        totta, tuo on fakta myös täällä meillä suomessa. kusipää raiskaajia on maailma
        täynnä ja ne on yleensä häiriintyneitä ja voi raiskata kenet vaa. ei rajoitu vaa tänne suomeen, eikä muuten kulttuuriin tai uskontoon... tekeehän ne jehovantodistajatkin "syntiä" vastoin periaatteitaan.
        kaikki pitäis saada olla tasavertasia ja pukeutua miten haluaa.


    • hedman HK

      Heittäkää rakkaat kaaleen naiset romanihameet kauaksi pois. Ei typerämpää temppua ole kuin oman identeetin vahvistamiseksi täytyy heittää hameet niskaan ja kärsitään loppuelämän. Silti ei pukeuduta säädylllisesti yläosa on moneti liian seksikäs.

    • rvgtbrhtynj

      laitaa tiukat farkkut ni meet kaajeista läpi hyvin, ne rakastais sua . hej mikset otta kaajeen miestä ??

    • tsihkodiivesvaankaal

      ALKUPERÄINEN kaaleennaisen asu ei ole tällainen SUOMALAISEN talonpoikaishameen mallinen raskas taakka! Vielä isovanhempamme käyttivät paljon kevyempää asua.

      Alkuperäinen kaaleennaisen hame on kyllä pitkä, mutta paljon kevyempi. Koristeellisuus on alkuperäistä mustalaiskulttuuria, ei valtavan painavat samettihameet ja tukalat röijyt!!!

      Sulaa hulluutta jatkaa tällaista kidutusta. Eteläeurooppalaiset hameet ovat paljon mukavampia - ja kauniita!

    • joopajoo6

      Ottakoon ne ketä haluaa hameensa pois tai olkoon laittamatta ollenkaa!
      Eihän tuo mikää laki ole mitä joku tuossa heitti että "kulttuurilaki". Se on ihan eri asia.
      Minä laitoin koska muuta vaihtoehtoa ei ollut, minä en ala sen kasvatukseni perustalta mitä sain niin vanhempieni eteen menemään pikkuhameessa tai farkuissa ny ainakaa.
      Onhan se hame muuttunu ei kai sitä kukaa kiellä. Ja jokku sanoo heittäkää menemään ja toiset täysin eri mieltä. Mua ei vaivaa sinänsä että joku mustalainen tulee vastaan pikkuhame päällä ku edelliskerralla oli isoissa. Mutta kyllä se vanhempien silmissä kuulkaa on eri juttu.
      Mut kaikki taaplaa tyylillää. Aina väännetää asioista. Ei oo enää niitä sääntöjä joita jokane noudattaa, on vaa alkanu enemmä ja enemmä asiat muuttumaa ja kohta ei oo isoja hameita oikein kellää. Minä en hametta pois ota, paitti ku kesällä lähetää Australiaan ni eiköhän siellä kuleta eriasussa perheen kanssa!
      Ja mikä se ainanen valitus on siitä että kesällä kuuma, hyvät ihmiset kaupoissa on tuulettimia, on pikkupaikkoja jossa ei käy vanhat ihmiset tai kaaleet yleensäkää, rantoja joissa ei näy ketää. Sinne vaa!! Eikä tartte itsesäälissä velloa. Sillon ku hameen pistit päälles ni etkö laittanu siks että koko elämäs sitä piät sitä voi miettii

    • romano rodi

      Elä aina valita. Ajattelepas musliminaisia, niilläse vasta kuuma on, mustassa burgassa ja eri kuumassa ilmanalassa. Miehet ne sielläkin pompottelee vitivalkoisissa mekoissa, eihän niihin aurinko niin ota ja tuuli leyhyttelee helmanalta kinttuja.

    • miettiiii

      mutta miten pitää toimia jos ei haluu alkaa käyttää hameita eli miten se asija esitetään??

    • tsihkodiivesvaankaal

      Kerrot että et halua isoja hameita käyttää. Sellainen oikeus on aina ollut kaaleenkulttuurissa. Nykyisin on jo paljon kaaleennaisia jotka käyttävät kevyempää pitkää hametta. Samoin monet vanhukset käyttävät kevyempiä, koska eivät yksinkertaisesti pysty enää käyttämään painavia.

      Maailma muuttuu, onneksi. Koska raskaat hameet on vain muutaman vuosikymmenen ajan vallalla ollut ilmiö. Väliaikainen siis.

      Musliminaisten burkhat ovat muuten kevyitä...

      • entäjos

        mutta jos ei haluu kaaleenmoisia vaatteita ollenkaa vaan jos tykkäis housuista ja ihan mini hameista niin voiko semmosen ottaa puheeksi?


      • kyllä vain
        entäjos kirjoitti:

        mutta jos ei haluu kaaleenmoisia vaatteita ollenkaa vaan jos tykkäis housuista ja ihan mini hameista niin voiko semmosen ottaa puheeksi?

        Toki voit ottaa sen puheeksi
        mutta,kyllä sulle sopia minihame ja lyhyt toppi.:-D


    • noita666jakuus

      Entäjos provoaa

      • Sitkeä jäänne

        Tiedän valkolaisnaisen joka on romanimiehen kanssa naimisissa, ikänä en ole housuja nähnyt hänellä ,käykö sitten marjametsässäkin hameessa.Mies ilm.pakottaa tähän asuun ,vaikka ovat uskovaisia ja luulisi tällaiset tavat katoavan.


      • 78878676
        Sitkeä jäänne kirjoitti:

        Tiedän valkolaisnaisen joka on romanimiehen kanssa naimisissa, ikänä en ole housuja nähnyt hänellä ,käykö sitten marjametsässäkin hameessa.Mies ilm.pakottaa tähän asuun ,vaikka ovat uskovaisia ja luulisi tällaiset tavat katoavan.

        Niin minne ne tavat katoaisi? Pitäisikö niitten kadota? Onko siveliäisyys, naisellisuus jotenkin huonoa nyky aikana? Pitäiskö kaikilla olla tiukat farkut tai mini hameet ja paljastavat topit päällä oisko sitten susta hyvä????

        Se valkolaisnainen on oman elmänäsä haltia, jospa se tykkää kulkea hameissa, oletko ikinä kysyny vai katteletko vaa sivusta myhäillen että voi kun hirveetä valkolais naisella hame päällää.....


      • monipuolisuutta
        78878676 kirjoitti:

        Niin minne ne tavat katoaisi? Pitäisikö niitten kadota? Onko siveliäisyys, naisellisuus jotenkin huonoa nyky aikana? Pitäiskö kaikilla olla tiukat farkut tai mini hameet ja paljastavat topit päällä oisko sitten susta hyvä????

        Se valkolaisnainen on oman elmänäsä haltia, jospa se tykkää kulkea hameissa, oletko ikinä kysyny vai katteletko vaa sivusta myhäillen että voi kun hirveetä valkolais naisella hame päällää.....

        Pitkä hame peittää eli on siveellinen, siitä oon samaa mieltä. Musta on vaan niin ruma ja synkkä väri, voihan se hame olla värikäs tai kukallinen tai ruudullinen mitä tahansa kuhan ei läpi näy. Ja niin se muualla maailmassa mustalaisilla onkin värikäs tai kuviollinen hame, ja ennen vanhaan oli.


      • ihmettelenpä
        78878676 kirjoitti:

        Niin minne ne tavat katoaisi? Pitäisikö niitten kadota? Onko siveliäisyys, naisellisuus jotenkin huonoa nyky aikana? Pitäiskö kaikilla olla tiukat farkut tai mini hameet ja paljastavat topit päällä oisko sitten susta hyvä????

        Se valkolaisnainen on oman elmänäsä haltia, jospa se tykkää kulkea hameissa, oletko ikinä kysyny vai katteletko vaa sivusta myhäillen että voi kun hirveetä valkolais naisella hame päällää.....

        Joku ei halua pitää isoa hametta, ok. Heti sille vastataan, että pitäiskö olla tiukat farkut ja toppi tai paljastava minihame?
        Ihanko totta ei ole siinä välissä mitään muita vaate-vaihtoehtoja?
        Pitkä hame ja röijy TAI minihame ja toppi?
        On kai muitakin vaatteita vai eikö ole? Onhan nättejä pitkähihaisia puseroita, mekkoja ja hameita jotka eiv'paljasta liikaa.


    • ukk

      Jokainen saa pitä niin isoa hametta, kun haluaa, ja muitakin isoja vaatteita. sanoisin kyllä, että sopivat näyttävät päällä parhailta.

    • hdhsb

      Nykyinen mustalais hame ei kyllä kuulu kulttuuriin, ihmiset pitää sitä vaan kultuurina .eikä taida muuta meiän kulttuuri enää ollakkaan. sen kuuluisi olla hame joka oli myös ennen myös valtaväestön naisilla.
      normaali hameessa voit olla mustalainen ei siihen samettia tarvita.
      jotku kylläkin kieroutuneesti ajattelevat sivistämättömät ovat toisin ajattelioita mut heillä ei oo muuta mustalaisuus. säälittäviä

    • ihmettelen 566

      Oikeassa olet hdhsp .

      kukahan on keksinyt,että samettihame kuuluu kulttuuriin ??
      et jos pidetään kulttuurista kiinni on hame ihan toisenlainen.

      Ei ollut paljettia,kivinauhoista puhumattakaan.

    • jumanjikka

      Olen itse sitä mieltä että vaatteet ne tekee henkilön.

      • yks

        Vaatetus on yksosa,kokonaisuudesta


      • kkiiii

        No eipä sit kauheen tärkeeseen asioihin perusteta. Ihmettelen mustalaisia kuinka ajatus köyhää on monissa kun vaatteisiin perustuu koko kulttuurimme.sitäkö se vaan on nykyään.


    • erfghjp

      kyllä nyt yleistät ei voi sanoa että eninosa varastaisi kattelehan kunnolla ympärillesi ja ole rehellinen .myös itselesi.

    • timantti

      Olen kaajenainen ja haluaisin kokeilla romanihametta. Osaako joku auttaa tai neuvoa missä ja miten voisin kokeilla sitä? Kiitos!

      • tule 66

        Tuut minun naiseksi,niin hommaan
        sinulle hienon kuparipaljetti hameen ja lakerikengät. :-D


    • timantti

      tule 66: Hah, taidat olla kaaje itsekin :D

    • tule66

      Timantille.

      En.
      En suinkaan.
      Tiedäthän.
      Ne tunteet,syvimmät tunteet
      ammentuvat tummista lähteistä.:-D

    • timantti

      Tule 66: Hih, valkolaiset osaavat myös olla syvällisiä etenkin netissä he uskaltavat ;) Kiitos muuten piristyksistä ja nauruista!

    • tule66

      Timantti.

      Hymy on molemminpuolinen :-)

      Ja ne kengät,ovat minulla,jotka sopivat
      vain sinun jalkaasi..

    • timantti

      tule66:lle, Voi että heittäydyit liian romanttiseksi :D Ja ne kengät ovat miestä varten eivät naista vai? Korkkarit kuuluvat naiselle :)

    • tule66

      Timantti.

      Muistathan,sen Tuhkimon ja lasikengän
      Juuri niin... :-)

      Jos sen pienen,pienen onnen
      minä jälleen kohtaisin,ei se pienen pieni onni
      Enään koskaan lähtis pois.

    • timantti

      tule66, heh aivan, Tuhkimo:) kengistä puheenollen löysin just kaapista sekä kullat että mustat kimaltavat kengät vkl juhlia varten. Ei ole kaaloa kainalossa :( Hui kuulostat pelottavalta, tunnenko sinut?

    • tule66

      Timantti.

      Kengät.
      Ne kertovat sinusta paljon,kertovat sinun aistillisuudesta,tyylikkyydestä
      viettelevän kaunista :-) pidän kovasti.
      harmi,etten ole siinä hetkessä rinnallasi.

      Emme ole vielä kohdanneet,mutta
      yhteys on,sydämestä -sydämmeen... :-)

      Mistäpäin kirjoittelet ?

    • timantti

      Tule66, :) Uudeltamaalta minä, entäpä missäpäin prinssi? Ja onko prinssin syntymävuosi oikeasti tuo 66?

    • tule66

      Timantti.

      Ahaa,ei siis niiiiiiin kovin kaukana
      Minä reilut 200. Itäänpäin.

      Ja.
      Aivan oikein 66.
      Sinne se taittuu :-)

    • timantti

      Tule66 voi että sä voisit vaikka iäsi puolesta olla mun isä? :) Olen vähän päällä kakskymppinen neitokainen..

    • tule66

      Timantti.

      OI OI..

      Ja minä olen jututtanut ihan neitosta.
      pahoitteluni. sydämeni pohjalta.

    • timantti

      Tule66, ei se mitään :) puhuit herttaisesti :) ihme miksei sulla ole omaa kultaa..

    • Anonyymi

      Arvoisa "nainen joka heräs". Olet kommentissasi aivan oikeassa. Suomalaiset romaninaiset voisivat aivan hyvin käyttää arkiasunaan nykyistä huomattavasti keveämpää ja vaatimattomampaa asua, joka kuitenkin sopisi väreiltään ja peittävyydeltään romanikulttuuriin. Juhlapukeutuminen on tietysti asia erikseen.

      Ensinnäkin asu on valtavan painava ja käyttäjälleen epämukava. Vaivalloisuutta lisää se tietenkin se, että asua pidetään yleensä päivittäin aikuisuuden kynnykseltä vanhuuteen asti.

      Toisaalta se vaikeuttaa osaltaan romaninaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Monia valtaväestöön kuuluvia suorastaan ärsyttää, että romaninaiset pukeutuvat niin koreasti päivästä toiseen asuun, joka on varsin juhlapuvun oloinen. Tällainen pukeutuminen ylläpitää osaltaan romaneihin yleisesti liitettyä leimaa toisten rahoilla elävinä vetelehtijöinä. On vaikea nimetä toista ihmisryhmää maailmassa, jossa arkiasu on näin korostettu.

      On vielä niitäkin kantaväestöön kuuluvia, jotka uskovat, että romanihameen pääasiallinen tarkoitus on olla anastettavien tuotteiden kätköpaikka.

      Kolmanneksi suomalaisen romaninaisen nykypuku on loppujen lopuksi aika uusi osa romanikulttuuria. Vuosisatojen ajan vielä 1900-luvun alkupuolelle saakka romaninaiset pukeutuivat Suomessa pitkälti saman tapaisiin hameisiin ja puseiroihin, kuin kantaväestöön kuuluvat talonpoikaisnaiset.

      Varmasti moni romaninainen haluaisikin vaihtaa kevyempään pukuun, muttei uskalla tehdä niin, koska pelkää joutuvansa yhteisössään hankalaan asemaan - jopa pois ajetuksi siitä. Ehkäpä tässäkin asiassa tapahtuu muutosta ajan mittaan.

    • Anonyymi

      Se on oma valinta käyttää noin epäkäytännöllistä vaatetta. Miksei sitä voi käyttää vain juhlatilaisuuksissa tmv? Olisiko tässä pieni muutoksen paikka?

    • Anonyymi

      Kaveri on unkarilainen. Pukeutuu kuten "valkolainen", mutta ei kyllä housuja ikinä. Jokaisessa kauppaliikkeessä ja kadulla ja jokapaikassa katsovat nenän vartta pitkin, hyi "mustalaisia". Ovat miehensä kanssa ihan rehellisissä töissä ja hyvässä maineessa. Se orbaani mollaa mustalaisia aina sopivassa tilaisuudessa ja suosii valkolaisia.

    • Anonyymi

      Olen täysin sama mieltä kanssasi, Ter:puolitumma

    • Anonyymi

      Muualla maailmassa mustalaiset pukeutuvat normaalisti ja käyvät töissä. Jenkeissä naiset hoitavat kodin, eivätkä käy töissä. Miksi täällä käytetään arjessa perinnevaatetta eikä käydä töissä? Olisiko aika päivittää kulttuuria ja käyttää perinnevaatetta juhlatilaisuuksissa?

    • Anonyymi

      Suomessa tuetaan vähemmistökulttuureja voimakkaammin. Liiallinen tukeminen voi johtaa ongelmiin ja tämä pätee kaikkiin ihmisiin. Osa laiskistuu ja osa muuttuu ylimieliseksi, koska kokevat olevansa erityisasemassa ja sitähän se osaltaan kyllä on. Ei ihme, jos tällaisten tukien ulkopuolelle jäävät syrjivät yleisesti sellaisia vähemmistöjä.

      Töissä käyminen ja opiskelu on tavallaan kaajeiden "vaatetus", josta ollaan ylpeitä ja jos ei käytä sellaista "vaatetusta" niin se tuottaa häpeää. Työttömiä kaajeitakin yleensä syrjitään ja koulua käymättömiä yleensä väheksytään jollain tapaa. Rikollisia sitten vieläkin enemmän. Näissä asioissa ajatellaan kaikkia ihmisinä ja heidän käytöstään. Ei ole mitään valtaväestöä ja sitten muut, vaan kaikkia syrjitään ja väheksytään. Eri asia on tietenkin, jos ajattelee työn tekemisen, opiskelun ja lainkuuliaisuuden olevan vain valtaväestön oma tapa ja ei ole pakko olla samaa mieltä. Silloin ollaan synkissä vesissä, koska mikään maa ei ole menestynyt ilman työtä, opiskelua ja lainkuuliaisuutta. Siksi ehkä olisikin väärin kutsuta näitä kaajeen "vaatetukseksi", mutta kunhan yritin jotenkin kaaleen näkökulmasta tuoda asiaa esille, vaikka metsään meni.

    • Anonyymi

      Minusta olisi ainakin sääli jos mustalaisvaatteet katoaisivat. Toivottavasti mustalaisilla sentään säilyisi joku oma tyyli jotta he erottuisivat joukosta.
      Nimim. Osittain mustalainen

    • Anonyymi

      Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto poltti 200.000 veronmaksajien rahoja turhanpäiväiseen oikeudenkäyntiin Pirkanmaan käräjäioikeudessa. Hieno Robin !

    • Anonyymi

      Kaaleet aattelee että jos ei oo hienoja hameita oot rahnu, mun mielestä kaikki saa pukee niinku ite halua mutta siististi tietenkin

    • Anonyymi

      Muistakaa että jeenotkin saa ihan vapaasti käyttää hametta ja röijyä jos haluavat!

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe