Tammi näin "keväällä"

Miltä teidän tammenne näyttää tällä hetkellä?

Minun tammellani on vielä ruskeat lehdet ja lehtinuppuja on jonkin verran.
Korkeutta on noin 2,5m
Sijainti: Keski-Uusimaa

Milloin tammessa on yleensä lehdet?

Olemme viime syksynä muuttaneet tälle pihalle, joten ei ole paljon kokemusta.

Luovun kyllä koko puusta, jos ja kun on suurimman osan vuotta ruskealehtinen = ruma.

11

2811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Tammi saa lehtensä yleensä myöhemmin kuin vaikka koivu. Taas kun tulee lämpimämmät ilmat, niin kyllä se tammi siitä tuuhettuu ja lehdetkin muuttuvat vihreiksi. Lehtien ruskea sävy johtuu kylmistä ilmoista joita oli keväällä. Siellä päin on tainnut kuitenkin sataa, mutta jos ei, niin tammea kannattaa kastella.

      • Kiitti vastauksesta.

        Noh, on se silti ruma suurimman osa vuotta, kun on ruskeat lehdet puussa, olisi sitten edes ilman lehtiä kuten muutkin puut...

        Kukahan kaivaisi pois... :-|


      • poltinkarva
        RipsaK kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta.

        Noh, on se silti ruma suurimman osa vuotta, kun on ruskeat lehdet puussa, olisi sitten edes ilman lehtiä kuten muutkin puut...

        Kukahan kaivaisi pois... :-|

        Tarkoititko viime vuoden lehtien jämiä? Toisinaan tammi ei ehdi syksyllä pudottaa lehtiä ennen pakkasten tuloa. Lehdet jäävät ruskeina puuhun. Täälä ainakin tuuli niin, että tammen lehdet menivät sen sileän tien.
        Tammi on kaunis ja arvostettu puu. Mutta tammi kasvaa kookkaaksi, että pitää harkita mahtuuko pihaan.
        Teidän tammen pystyy vielä elävänä siirtämään, voi nostaa vaikka kaivinkoneella. Jos siirrätte, niin paras aika on nyt ja kiiruusti.


      • poltinkarva kirjoitti:

        Tarkoititko viime vuoden lehtien jämiä? Toisinaan tammi ei ehdi syksyllä pudottaa lehtiä ennen pakkasten tuloa. Lehdet jäävät ruskeina puuhun. Täälä ainakin tuuli niin, että tammen lehdet menivät sen sileän tien.
        Tammi on kaunis ja arvostettu puu. Mutta tammi kasvaa kookkaaksi, että pitää harkita mahtuuko pihaan.
        Teidän tammen pystyy vielä elävänä siirtämään, voi nostaa vaikka kaivinkoneella. Jos siirrätte, niin paras aika on nyt ja kiiruusti.

        Eikö syksyllä olisi hyvä aika siirtää?
        Tai keväällä?

        Kuka haluaa tammen? Saa tulla noutamaan Nurmijärveltä.

        Itse joutuu kyllä kaivamaan :-)


      • poltinkarva
        RipsaK kirjoitti:

        Eikö syksyllä olisi hyvä aika siirtää?
        Tai keväällä?

        Kuka haluaa tammen? Saa tulla noutamaan Nurmijärveltä.

        Itse joutuu kyllä kaivamaan :-)

        Paras aika tammen siirtoon on keväällä ennen kuin lehdet puhkeavat.


      • poltinkarva kirjoitti:

        Paras aika tammen siirtoon on keväällä ennen kuin lehdet puhkeavat.

        Nuput on, kohta aukeaa lehdet - vielä ehtisi joku onnekas saamaan tammen pihalleen.

        :-)

        Tai sitten ensi keväänä.


      • poltinkarva
        RipsaK kirjoitti:

        Nuput on, kohta aukeaa lehdet - vielä ehtisi joku onnekas saamaan tammen pihalleen.

        :-)

        Tai sitten ensi keväänä.

        Kunnan viherpuoli saattaisi olla kiinnostunut tammesta. Jos kysyisit?


      • poltinkarva kirjoitti:

        Kunnan viherpuoli saattaisi olla kiinnostunut tammesta. Jos kysyisit?

        Kyllä Nurmijärvellä puita riittää omasta taka :-)

        Ja nyt rakennetaan urheilukenttiä yms., joihin ei puita tarvita.


      • poltinkarva
        RipsaK kirjoitti:

        Kyllä Nurmijärvellä puita riittää omasta taka :-)

        Ja nyt rakennetaan urheilukenttiä yms., joihin ei puita tarvita.

        Yksipuolista kulttuuria siellä. Täällä kylän tarhalasten aitauksen sisänurkkaan on istutettu tammi. Eikö siellä ole yhtään koulua , lastentarhaa, puistoa, hautausmaata, kirkkoa, kunnanvirastoa, terveysasemaa, muistomerkkiä, golfkenttää?


      • poltinkarva kirjoitti:

        Yksipuolista kulttuuria siellä. Täällä kylän tarhalasten aitauksen sisänurkkaan on istutettu tammi. Eikö siellä ole yhtään koulua , lastentarhaa, puistoa, hautausmaata, kirkkoa, kunnanvirastoa, terveysasemaa, muistomerkkiä, golfkenttää?

        "koulua , lastentarhaa, puistoa, hautausmaata, kirkkoa, kunnanvirastoa, terveysasemaa, muistomerkkiä, golfkenttää"

        Kaikki löytyy :-)

        Ja niin löytyy puitakin.

        Noh, ehkä joku tuon kaivaa ensi keväänä ylös parempaan talteen, nyt ne lehdet on.

        Ehkä tuota sitten vielä yhden kesän katselee.


    • 1+11

      Tammi on yksi kauneimmista puista mitä Suomesta löytyy hevoskastanjan lisäksi. Samalla tavalla se tekee ja pudottaa lehtensä kuin vaahtera tai mikä tahansa muu lehtipuu, ei siinä mitään rumaa ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe