Kiinteistövälittäjän vastuu hinnoittelusta

Lirissä

Hei,

Meidän olisi pakko päästä ok-talostamme eroon pikaisesti. Asumme täällä rannikko Pohjanmaalla, jossa työllisyys vielä kukoistaa. Mahdollisuuksia siis on, mutta...

Laitoimme asuntomme (pari vuotta vanha) myyntiin talvella. Pyysimme kolmelta eri kiinteistövälittäjältä näkemyksen asuntomme arvosta ja tämä, jolle annettiin (4kk toimeksianto) välitettäväksi kertoi tuolloin arvoksi yli 20k€ enemmän, kuin muut ja sanoi, että mennee muutamissa viikoissa kaupaksi. Tuli heti ensimmäisellä näytöllä 30k€ alle tarjous, johon hän kommentoi, että ei kannata reagoida, parempia tulee vielä. Nyt mennyt tuo 4kk, alkuperäinen tarjouksen antaja ostanut jo toisen asunnon, eikä yhtään tarjousta, vaikka näytöillä juoksee kyllä välittäjän mukaan porukkaa. Olemme jopa pudottaneet 20k€ hintaa, mutta ei vaan tule tarjouksia.

Nyt vaihdamme välittäjää, mutta uusi välittäjä sanoi, että markkinat ovat jäätyneet ja että meidän tulisi pudottaa ainakin toiset 20k€, että voitaisiin saada myytyä. Hänen mukaansa asuntomme on ns kulunut jo markkinoilla. Oli kyllä todella ikävä temppu tältä toiselta välittäjältä yliarvioida asuntomme hinta. Eikö välittäjän pitäisi olla ammattilainen, joka osaa sanoa aika tarkkaan, mitä asunnosta saa, eikä vaan kerätä asuntoja harhaanjohtamisella itselleen välitettäväksi. Olemme nyt, kiitos hänen todella lirissä.

138

6033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkv-kaupat seis

      Ei välittäjällä ole mitään vastuuta. Eikä ne ole edes minkään alan ammattilaisia, harva niistä ymmärtää talotekniikasta yhtään mitään. Sille alalle päädytään, jos lukion papereilla ei päässyt mihinkään töihin. Entisiä missejä ja muita höpöhöpöjä. Yhteiskunnan pohjasakkaa, kuten raiskaajat ja huumediileritkin.

      • ;;;

        yksi tälläinen höpöhöpö-akka on Tampereen kuningatar-kiinteistövälittäjä Rakel Joka Aina Vaihtaa Nimeään.asui niissä kohteissa mitkä olivat keskustassa lähellä kapakoita,leikki muiden kanssa että asuisi oikein omistus-asunnossa...


      • Mies ja vaimo

        Välittäjä arvioi asuntonne ylihintaiseksi jotta olisi saanut itse isomman palkkion.
        Tai sitten asuntonne kunto ei ole sellane että joku ostais se. Teidän pitää siis remontoida sitä parempaan kuosiin ja hiukan sisustaa myös kuten kaisa ja puolivaltakuntaa ohjelmassa remontoidaan asuntoja ennen myyyntiä. Takaan että paremmin menee kaupaksi.

        Uusi lattia, uudet kaapin ovet keittiöön, seiniä vois maalata ja pihaakin vois rempata. itse käytimme remonttiin 15000 ja saimme sen kaksinkertaisena takas ja asunto meni viikossa kaupaksi. Ihmset haluaa valmiiseen kotiin eivätkä itse jaksa rempata. En nyt tiedä missä kunnossa asuntonne on mutta teidän pitää houkutella jollain ostajia ja remontti on paras tapa.


      • sgjtec
        Mies ja vaimo kirjoitti:

        Välittäjä arvioi asuntonne ylihintaiseksi jotta olisi saanut itse isomman palkkion.
        Tai sitten asuntonne kunto ei ole sellane että joku ostais se. Teidän pitää siis remontoida sitä parempaan kuosiin ja hiukan sisustaa myös kuten kaisa ja puolivaltakuntaa ohjelmassa remontoidaan asuntoja ennen myyyntiä. Takaan että paremmin menee kaupaksi.

        Uusi lattia, uudet kaapin ovet keittiöön, seiniä vois maalata ja pihaakin vois rempata. itse käytimme remonttiin 15000 ja saimme sen kaksinkertaisena takas ja asunto meni viikossa kaupaksi. Ihmset haluaa valmiiseen kotiin eivätkä itse jaksa rempata. En nyt tiedä missä kunnossa asuntonne on mutta teidän pitää houkutella jollain ostajia ja remontti on paras tapa.

        Ei kiitos. Ennemmin ostan rempattava huushollin ja teen siitä oman näköisen kuin ostan valmiiksi remontoidun. Nykyinen huusholli on aivan loistavalla paikalla enkä ois ostanu, jos myyjät olis remontoinu sen ''tyylikkääksi''.Nyt meillä on meitä miellyttävä sisustus eikä myyjää miellyttävä.


      • Puhut asiaa

        Puhut asiaa. Itse olen nähnyt kaiken maailman kiinteistövälittäjää ja todella puupäitä ovat kaikki ovat olleet järjestäen. Aivan kuin olisivat pystymetsästä koko porukka tullut.

        Harva tietää että todellisuudessa kiinteistövälittäjät on aivan ulalla jota yrittävät peitellä jotta todellinen "ammattitaito" ei paljastuisi.

        Mielestäni ammattipapereilla ei ole nykyään mitään virkaa. Ammattipaperit ja ammattitaito on täysin kaksi eri asiaa. Pitkä käytännön kokemus ja näyttö osaamisesta (pätevyydestä) on se mikä ratkaisee. Kiinteistövälittäjillä ei ole sitä oikeaa ammattitaitoa joka on nähtävissä kaikkialla.


      • Ihan tavallista
        ;;; kirjoitti:

        yksi tälläinen höpöhöpö-akka on Tampereen kuningatar-kiinteistövälittäjä Rakel Joka Aina Vaihtaa Nimeään.asui niissä kohteissa mitkä olivat keskustassa lähellä kapakoita,leikki muiden kanssa että asuisi oikein omistus-asunnossa...

        Samaahan kaikki muutkin tekee. Ottavat pankista lainaa ja leikkivät että asuisivat oikein omistus asunnossa. Todellisuudessa omistavat pelkän velan pankkiin ja kapakkaan.


      • Nähtävissä tosiaan
        Puhut asiaa kirjoitti:

        Puhut asiaa. Itse olen nähnyt kaiken maailman kiinteistövälittäjää ja todella puupäitä ovat kaikki ovat olleet järjestäen. Aivan kuin olisivat pystymetsästä koko porukka tullut.

        Harva tietää että todellisuudessa kiinteistövälittäjät on aivan ulalla jota yrittävät peitellä jotta todellinen "ammattitaito" ei paljastuisi.

        Mielestäni ammattipapereilla ei ole nykyään mitään virkaa. Ammattipaperit ja ammattitaito on täysin kaksi eri asiaa. Pitkä käytännön kokemus ja näyttö osaamisesta (pätevyydestä) on se mikä ratkaisee. Kiinteistövälittäjillä ei ole sitä oikeaa ammattitaitoa joka on nähtävissä kaikkialla.

        Jos ei kiinteistövälittäjillä ole ammattitaitoa omasta ammatistaan niin kellä sitä sitten on? Metsureillako?


      • Hyvä vuokralainen.
        Ihan tavallista kirjoitti:

        Samaahan kaikki muutkin tekee. Ottavat pankista lainaa ja leikkivät että asuisivat oikein omistus asunnossa. Todellisuudessa omistavat pelkän velan pankkiin ja kapakkaan.

        Itse olen aina leikkinyt vuokralla olijaa, kuten olenkin.
        25 vuotta sitten pankkini tuputti asuntolainaa.
        Otin lainan, meinaan kuvitteellisen lainan, sillä ei ollut aikomustakaan ostaa asuntoa.
        Niinpä mielessäni ostin kuvitteellisen asunnon kuvitteellisella lainalla ja aloin maksaa sitä kuvitellen (markkinatilanteiden mukaan) lyhennys, korot, yhtiövastike, vesimaksu,
        jotka laskin yhteen ja vähensin siitä vuokrani verran.
        Jäljelle jääneen summan tallensin joka kuukausi erilliselle säästötilille ja myöhemmin aloin hieman sijoitellakin.
        Laskujeni mukaan minulla meni (olisi mennyt) kuvitteellisen asunnon maksamiseen n 18 vuotta.
        Saman aikaa kertyi säästötililleni rahaa ihan mojovasti.
        Edelleen asun vuokralla. Mutta samalla olen varakas. Ei tarvitse alkaa "myydä" kuvitteellista asuntoa kun rahat ovat jo tallessa ilman hikeä.
        3 h kämpästä maksan 670 euroa. Harmi etten ole seurannut, paljonko olisi kuvitteellisen asunnon yhtiövastike. Mutta sen arvo ei olisiyhtään enempää kuin valmiiksi säästämäni rahat.
        Pääomaa minulla eiole tietenkään kaikkia rahoja, olenhan nauttinut elämästä täysin palkein kaikilla muilla tavoin kuin omistusasunnon velkavankina.


      • Parempi noin päin
        Hyvä vuokralainen. kirjoitti:

        Itse olen aina leikkinyt vuokralla olijaa, kuten olenkin.
        25 vuotta sitten pankkini tuputti asuntolainaa.
        Otin lainan, meinaan kuvitteellisen lainan, sillä ei ollut aikomustakaan ostaa asuntoa.
        Niinpä mielessäni ostin kuvitteellisen asunnon kuvitteellisella lainalla ja aloin maksaa sitä kuvitellen (markkinatilanteiden mukaan) lyhennys, korot, yhtiövastike, vesimaksu,
        jotka laskin yhteen ja vähensin siitä vuokrani verran.
        Jäljelle jääneen summan tallensin joka kuukausi erilliselle säästötilille ja myöhemmin aloin hieman sijoitellakin.
        Laskujeni mukaan minulla meni (olisi mennyt) kuvitteellisen asunnon maksamiseen n 18 vuotta.
        Saman aikaa kertyi säästötililleni rahaa ihan mojovasti.
        Edelleen asun vuokralla. Mutta samalla olen varakas. Ei tarvitse alkaa "myydä" kuvitteellista asuntoa kun rahat ovat jo tallessa ilman hikeä.
        3 h kämpästä maksan 670 euroa. Harmi etten ole seurannut, paljonko olisi kuvitteellisen asunnon yhtiövastike. Mutta sen arvo ei olisiyhtään enempää kuin valmiiksi säästämäni rahat.
        Pääomaa minulla eiole tietenkään kaikkia rahoja, olenhan nauttinut elämästä täysin palkein kaikilla muilla tavoin kuin omistusasunnon velkavankina.

        Vuokralainen elää tänään, pankkilainallinen elää huomenna.

        Säästeliäs saa eläkepäivillään nauttia ihanista vanhuuden tuomista sairauksista ja kivuista isot säästöt tilillään.


      • skördä
        Hyvä vuokralainen. kirjoitti:

        Itse olen aina leikkinyt vuokralla olijaa, kuten olenkin.
        25 vuotta sitten pankkini tuputti asuntolainaa.
        Otin lainan, meinaan kuvitteellisen lainan, sillä ei ollut aikomustakaan ostaa asuntoa.
        Niinpä mielessäni ostin kuvitteellisen asunnon kuvitteellisella lainalla ja aloin maksaa sitä kuvitellen (markkinatilanteiden mukaan) lyhennys, korot, yhtiövastike, vesimaksu,
        jotka laskin yhteen ja vähensin siitä vuokrani verran.
        Jäljelle jääneen summan tallensin joka kuukausi erilliselle säästötilille ja myöhemmin aloin hieman sijoitellakin.
        Laskujeni mukaan minulla meni (olisi mennyt) kuvitteellisen asunnon maksamiseen n 18 vuotta.
        Saman aikaa kertyi säästötililleni rahaa ihan mojovasti.
        Edelleen asun vuokralla. Mutta samalla olen varakas. Ei tarvitse alkaa "myydä" kuvitteellista asuntoa kun rahat ovat jo tallessa ilman hikeä.
        3 h kämpästä maksan 670 euroa. Harmi etten ole seurannut, paljonko olisi kuvitteellisen asunnon yhtiövastike. Mutta sen arvo ei olisiyhtään enempää kuin valmiiksi säästämäni rahat.
        Pääomaa minulla eiole tietenkään kaikkia rahoja, olenhan nauttinut elämästä täysin palkein kaikilla muilla tavoin kuin omistusasunnon velkavankina.

        "Jäljelle jääneen summan tallensin joka kuukausi erilliselle säästötilille ja myöhemmin aloin hieman sijoitellakin."

        Jep jep mutta oletko miettinyt sitä paljonko olet maksanut vuokraa tuona 25 vuoden aikana ja sama hommahan jatkuu edelleen.

        Oletko laskenut muuten sitä että mikä tuon kuvitteellisen ja nyt velattoman asunnon arvo olisi tänä päivänä ja lisäksi sinun ei tarvitsisi maksaa tuota 670e kuukaudessa.

        Taas palstan loistavaa ajattelua että vuokra ei ole rahaa ollenkaan vaan jokin kulu.

        Tuo velkavankeus muuten loppuu joskus ja ei se ole elämästä nauttimista estänyt. Mites tuo vuokravankeus? loppuuko vuokranmaksu joskus? Onko sinulla joskus oma asunto?

        Oletko maksanut jonkun toisen lainaa pois?

        "Saman aikaa kertyi säästötililleni rahaa ihan mojovasti."

        Ei kuitenkaan asunnon vertaa mutta sen sijaan olet tuon vuokran verran hukannut kuukaudessa.


      • selvästi
        sgjtec kirjoitti:

        Ei kiitos. Ennemmin ostan rempattava huushollin ja teen siitä oman näköisen kuin ostan valmiiksi remontoidun. Nykyinen huusholli on aivan loistavalla paikalla enkä ois ostanu, jos myyjät olis remontoinu sen ''tyylikkääksi''.Nyt meillä on meitä miellyttävä sisustus eikä myyjää miellyttävä.

        nainen...:D


      • Eiks je?
        Hyvä vuokralainen. kirjoitti:

        Itse olen aina leikkinyt vuokralla olijaa, kuten olenkin.
        25 vuotta sitten pankkini tuputti asuntolainaa.
        Otin lainan, meinaan kuvitteellisen lainan, sillä ei ollut aikomustakaan ostaa asuntoa.
        Niinpä mielessäni ostin kuvitteellisen asunnon kuvitteellisella lainalla ja aloin maksaa sitä kuvitellen (markkinatilanteiden mukaan) lyhennys, korot, yhtiövastike, vesimaksu,
        jotka laskin yhteen ja vähensin siitä vuokrani verran.
        Jäljelle jääneen summan tallensin joka kuukausi erilliselle säästötilille ja myöhemmin aloin hieman sijoitellakin.
        Laskujeni mukaan minulla meni (olisi mennyt) kuvitteellisen asunnon maksamiseen n 18 vuotta.
        Saman aikaa kertyi säästötililleni rahaa ihan mojovasti.
        Edelleen asun vuokralla. Mutta samalla olen varakas. Ei tarvitse alkaa "myydä" kuvitteellista asuntoa kun rahat ovat jo tallessa ilman hikeä.
        3 h kämpästä maksan 670 euroa. Harmi etten ole seurannut, paljonko olisi kuvitteellisen asunnon yhtiövastike. Mutta sen arvo ei olisiyhtään enempää kuin valmiiksi säästämäni rahat.
        Pääomaa minulla eiole tietenkään kaikkia rahoja, olenhan nauttinut elämästä täysin palkein kaikilla muilla tavoin kuin omistusasunnon velkavankina.

        Hei "hyvä vuokralainen". Sä et ole hiffannut omistusasumisen pointtia. Aika ankeessa kämpässä ja ympäristössä asut 670.- kuukausivuokralla.

        Mulla menee pankille 420.- kuussa ja asun pääkaupunkiseudulla uudehkossa 210 neliön omakotitalossa. Jos laskee asumani aika eli 420.- x 12 x 10 = 50.400.-

        Kiinteistöni arvo on noussut n. 100.000.- (Ei kuvitteellinen vaan fakta) eli 49.600.-.
        Tähän saakka juurikaan kuluja ei ole kiinteistöstä kertynyt.

        Vastaavassa ajassa sinä olet tehnyt 80.400.- miinusta eli persnettoa maksamiesi vuokrien kanssa. Ei nää vertailut tän vaikeampia ole ja tässä tapauksessa ei vedetty edes mutkia suoraksi, vaan esimerkkini perustuu faktapohjalle vaikka vuokralainen kuinka haluaisi asioita käännellä.

        Lisäpointtina vielä, kyllä meidän perhe on varmasti nauttinut asumisestaan omakotitalossamme tänä aikana 100 kertaa enemmän, kuin jos olisimme asuneet vuokrakolmiossa kerrostalokolhoosissa.


      • takavalot katoo
        Nähtävissä tosiaan kirjoitti:

        Jos ei kiinteistövälittäjillä ole ammattitaitoa omasta ammatistaan niin kellä sitä sitten on? Metsureillako?

        Välittäjäksi pääsee kukaan eikä ytarvitaa mitään välineitä...kun on provisiopalkalla maisematoimistossa..eli saa olla pöydän ja puhelimen ääresä ilmaisesksi muttei saa liksaa ilman myyntiä.
        Metsuriksi on koulutus ja jos ei osaa hommaa, teloo ittensä ja muut..
        Metsuri voi olla ihan yhtä kiintesisönvälittäjä ja kenties hän onkin välittäjäsi.


      • mek
        Parempi noin päin kirjoitti:

        Vuokralainen elää tänään, pankkilainallinen elää huomenna.

        Säästeliäs saa eläkepäivillään nauttia ihanista vanhuuden tuomista sairauksista ja kivuista isot säästöt tilillään.

        Ei pidä paikkaansa koska iste ostin rivarikolmion v2000 pääkaupunkiseudulta oikeaan aikaan ja sain sen reululla 90000€. Kohta asunto maksettu ja nyt pyydetään 170000€ näistä asunnoista ja jos olisimme vuokranneet kolmion niin vuokra olisi silloin ollut 500€ luokkaa mutta nyt varmaan tuhannen egen ja sillä ei saisi rivaria. Asuntomenomme noin kaikki mukaan lukien 1000€ luokkaa mutta kun asunto maksettu niin 400€ luokkaa mutta asunnon arvo kaksinkertaistunut melkein. Omasta saa hyvän hinnan ja haluaisin omakotitalon niin aika pienellä lainalla sen saa kun ei mitään 300m2 taloa kattele.


      • 25 vuotta köyhänä
        Parempi noin päin kirjoitti:

        Vuokralainen elää tänään, pankkilainallinen elää huomenna.

        Säästeliäs saa eläkepäivillään nauttia ihanista vanhuuden tuomista sairauksista ja kivuista isot säästöt tilillään.

        Vuokralaisella on eläkepäivinään ne samat kivut, pienentyneet tulot mutta entisestään noussut vuokra maksettavana. Säästöt ovat kertyneet vuokraisännän tilille.


      • sijoittaja
        skördä kirjoitti:

        "Jäljelle jääneen summan tallensin joka kuukausi erilliselle säästötilille ja myöhemmin aloin hieman sijoitellakin."

        Jep jep mutta oletko miettinyt sitä paljonko olet maksanut vuokraa tuona 25 vuoden aikana ja sama hommahan jatkuu edelleen.

        Oletko laskenut muuten sitä että mikä tuon kuvitteellisen ja nyt velattoman asunnon arvo olisi tänä päivänä ja lisäksi sinun ei tarvitsisi maksaa tuota 670e kuukaudessa.

        Taas palstan loistavaa ajattelua että vuokra ei ole rahaa ollenkaan vaan jokin kulu.

        Tuo velkavankeus muuten loppuu joskus ja ei se ole elämästä nauttimista estänyt. Mites tuo vuokravankeus? loppuuko vuokranmaksu joskus? Onko sinulla joskus oma asunto?

        Oletko maksanut jonkun toisen lainaa pois?

        "Saman aikaa kertyi säästötililleni rahaa ihan mojovasti."

        Ei kuitenkaan asunnon vertaa mutta sen sijaan olet tuon vuokran verran hukannut kuukaudessa.

        Ei se velkavankeus lopu. Kun on varsinaisen asuntovelkansa maksanut, onkin jo aika ottaa velkaa julkisivuremppaa varten. Ja sitten sitä kaikkein kamalinta eli putkiremppaa. Hissit ja parvekkeet pitää jossain välissä uusia nekin.


      • skördä
        sijoittaja kirjoitti:

        Ei se velkavankeus lopu. Kun on varsinaisen asuntovelkansa maksanut, onkin jo aika ottaa velkaa julkisivuremppaa varten. Ja sitten sitä kaikkein kamalinta eli putkiremppaa. Hissit ja parvekkeet pitää jossain välissä uusia nekin.

        "Ei se velkavankeus lopu. Kun on varsinaisen asuntovelkansa maksanut, onkin jo aika ottaa velkaa julkisivuremppaa varten. Ja sitten sitä kaikkein kamalinta eli putkiremppaa. Hissit ja parvekkeet pitää jossain välissä uusia nekin."

        Jotain tolkkua näihin ajatuksiin. Luuletko oikeasti että ihminen ostaa asunnon ja asuu siinä SAMASSA ASUNNOSSA koko ikänsä osallistuen jokaiseen remonttiin mikä siihen yhtiöön tulee...halojaa.

        Perhettä tulee ja ostetaan isompi,edellinen myyty usein voitollaja lainaakin maksettu pois. Oma asunto on hyvä sijoitus koska täällä suomessa on pakko olla katto pään päällä ja mieluummin sitä kattoa maksaa itselle kuin jollekin vuokraisännälle.

        Loppuuko se vuokranmaksu joskus?

        Tämä palsta on kyllä hauska.


      • mek
        Hyvä vuokralainen. kirjoitti:

        Itse olen aina leikkinyt vuokralla olijaa, kuten olenkin.
        25 vuotta sitten pankkini tuputti asuntolainaa.
        Otin lainan, meinaan kuvitteellisen lainan, sillä ei ollut aikomustakaan ostaa asuntoa.
        Niinpä mielessäni ostin kuvitteellisen asunnon kuvitteellisella lainalla ja aloin maksaa sitä kuvitellen (markkinatilanteiden mukaan) lyhennys, korot, yhtiövastike, vesimaksu,
        jotka laskin yhteen ja vähensin siitä vuokrani verran.
        Jäljelle jääneen summan tallensin joka kuukausi erilliselle säästötilille ja myöhemmin aloin hieman sijoitellakin.
        Laskujeni mukaan minulla meni (olisi mennyt) kuvitteellisen asunnon maksamiseen n 18 vuotta.
        Saman aikaa kertyi säästötililleni rahaa ihan mojovasti.
        Edelleen asun vuokralla. Mutta samalla olen varakas. Ei tarvitse alkaa "myydä" kuvitteellista asuntoa kun rahat ovat jo tallessa ilman hikeä.
        3 h kämpästä maksan 670 euroa. Harmi etten ole seurannut, paljonko olisi kuvitteellisen asunnon yhtiövastike. Mutta sen arvo ei olisiyhtään enempää kuin valmiiksi säästämäni rahat.
        Pääomaa minulla eiole tietenkään kaikkia rahoja, olenhan nauttinut elämästä täysin palkein kaikilla muilla tavoin kuin omistusasunnon velkavankina.

        Tuolla 670€ lyhentelee aika mukavasti asuntolainaa ja omaisuus kasvaa kokoajan mutta vuokralla asujalla menee kokoajan. Olet maksanut vuokrana jo yhden asunnon vuokaran tuona 18 vuotena ja mitään et omista.


    • Luki.

      On se vanhentunut jo se kohde meinaan.(kohde pitää saada käsistä 2kuukaudessa mikäli se myydään oikeasti).

      Virhe tapahtui siinä kun valitsette sen joka arvioi eniten kohteesta,kun kohde myydään tänä päivänä niin on tiedostettava huomattava lasku pyynnöstä,monesti lähtee yhdellä laskulla liki 30000e.

      Jos teidän kohteene on 2 alkava eli 200000euron ylittävä hinta niin pitää nyt tietää että 30000 on kerta lasku niissä.

      Jos välittäjä ei tätä teille kertonut ja laskenut samantien kun oli ostaja ehdokas niin olette todella itse valinneet ihan väärän välittäjän.


      Kun omistaja valitsee välittäjän on hänen itsensä tiedettävä se hinta ei välittäjän,voi tiedustella välittäjän näkemystä mutta itse se määrätään.Ja välittäjä joko ottaa myyntiin tai ei.

      Nyt on monilla ihan liian suuret luulot kohteistaan ja hinnoista pyynti hinnoista,jos kerran mennään myyntiin on pakko hinnoitella se pyyntö oikealle korkeudelle ettei tule ylilyöntiä ,kohde menee pilalle muutoin.

      Vuoden takaisia hintoja ei saa enään lähelläkään,esim:200000euroa vuosi sitten keväänä niin nyt maksimissaan 150000euroa.

      Ok-talojen kohdalla myynti on nyt erittäin haasteellista ja se ei onnistu keltanokilla nopeasti niin että aikaa menee kuukausi toteutuneeseen kauppaan rahojen ollessa tilillä.

      Harvat ja taitavat kaverit pärjää juuri nyt jotka ostivat halvalla ja myy edullisesti,nyt ei saa enään kummoisia voittoja.

      Tuo kuluneisuus on paha juttu,jos olet seurannut mikkosten myyntiä ok talon suhteen,hekin lähtivät ihan väärin myymään alusta asti,nyt sitä on myyty noin kaksi vuotta tovottomana,kohteella kun pitäisi napata jo puolet pois mieli saada ostajaa.

      • Santtu2

        En nyt välittäisi tuosta "kuluneisuudesta". Tietenkin niille jotka jo kävivät näytöillä ja antoivat ehkä tarjouksenkin kohde on ohi ja ei enää kiinnostava. Mutta aina tulee uusia ostajia tuon neljänkin kuukauden aikana joille kohde on uusi ja kiinnostava.
        Välittäjät pelottelevat tuolla että kohde muka kuluu.


      • Luki.
        Santtu2 kirjoitti:

        En nyt välittäisi tuosta "kuluneisuudesta". Tietenkin niille jotka jo kävivät näytöillä ja antoivat ehkä tarjouksenkin kohde on ohi ja ei enää kiinnostava. Mutta aina tulee uusia ostajia tuon neljänkin kuukauden aikana joille kohde on uusi ja kiinnostava.
        Välittäjät pelottelevat tuolla että kohde muka kuluu.

        "Välittäjät pelottelevat tuolla että kohde muka kuluu. "


        No se ei ole muka , vaan se todella kuluu,tämä tarkoittaa siis ettei se itse koti kulu vaan sen myynti vanhenee.

        Mitä pitempään kohde on esillä sitä pahempi juttu,Eli tuo ilmoituskuluu ihmisten silmissä.

        Se ei ole pelottelua vaan täytttä faktaa.

        Kun turvaat siihen aina tulee uusia ostajia,nyt sä vaan erehdyt taas,niitä voi tulla ei tule, vaan voi tulla.


        Teidän pitäisi nyt herätä tähän aikaan ja päivään,älkää siis nukkuko enään niin kuin olette nukuneet viime vuodet.

        Kuule santtu 2 minä voin sinulle kertoa nyt ,että jos sinä oikeasti meinaat myydä niin nyt ei ole varaa leikkiä yhtään senttiä eikä milliä,sinä et tiedä että olemme veitsen terällä nyt,asuntokauppa on ihan jäässä.

        Kulunut kohde on silloin kun riippuu kaksikuukautta, yli menevä saa aikaan välittäjässä tietynlaisia tunteita ja myyjä miettii mikä on ,kun kohde tulee esim:etuovelle ja se on oikein hinnoiteltu niin se myydään alle kahteen viikkoon vieläkin.

        Mutta jos sorrutaan ylilyöntiin käy niin että kohde kuluu ja sopimusta uusitaan saman tai erivälittäjän kanssa ,4kk on hirmu aika jos oikeasti myydään,puolivuotta on liikaa kohde on jo poistettava myynistä.


      • Hyvä, ettet ole keltanokka


      • santtu2
        Luki. kirjoitti:

        "Välittäjät pelottelevat tuolla että kohde muka kuluu. "


        No se ei ole muka , vaan se todella kuluu,tämä tarkoittaa siis ettei se itse koti kulu vaan sen myynti vanhenee.

        Mitä pitempään kohde on esillä sitä pahempi juttu,Eli tuo ilmoituskuluu ihmisten silmissä.

        Se ei ole pelottelua vaan täytttä faktaa.

        Kun turvaat siihen aina tulee uusia ostajia,nyt sä vaan erehdyt taas,niitä voi tulla ei tule, vaan voi tulla.


        Teidän pitäisi nyt herätä tähän aikaan ja päivään,älkää siis nukkuko enään niin kuin olette nukuneet viime vuodet.

        Kuule santtu 2 minä voin sinulle kertoa nyt ,että jos sinä oikeasti meinaat myydä niin nyt ei ole varaa leikkiä yhtään senttiä eikä milliä,sinä et tiedä että olemme veitsen terällä nyt,asuntokauppa on ihan jäässä.

        Kulunut kohde on silloin kun riippuu kaksikuukautta, yli menevä saa aikaan välittäjässä tietynlaisia tunteita ja myyjä miettii mikä on ,kun kohde tulee esim:etuovelle ja se on oikein hinnoiteltu niin se myydään alle kahteen viikkoon vieläkin.

        Mutta jos sorrutaan ylilyöntiin käy niin että kohde kuluu ja sopimusta uusitaan saman tai erivälittäjän kanssa ,4kk on hirmu aika jos oikeasti myydään,puolivuotta on liikaa kohde on jo poistettava myynistä.

        No sitten kohde vaan poistetaan myynnistä! Hullu tappiolla myy.


    • Ok-Loordi

      Luki voisi tulla Loordin luokse saunomaaan, niin näkisi oikean luksustalon, kutsu on voimassa..
      Loordin saunassa riittää tarjoilu ja kaikki mielihalut toteutetaan, XO-konjakkia, Olutta, makkaraa, sisäfilettä, grillaillaan, jutellaan ja jos tarve, niin tehdään sitäkin, missä paikat ensin rasvataan....
      Ps. Ensi viikonloppuna Yliluutnantti ei ole paikalla...

    • Hinnan korottaja

      Lisään vielä tähän, että nyt kun olemme kyseisen pikkufirman hinnoittelua alanneet seuraamaan, ovat kaikki heillä välitettävänä olevat kohteet näemmä poikkeuksetta hintapyynniltään muita vastaavia kohteita huomattavasti korkeammalla tasolla. Tuskin lienee juuri heille siunaantunut pelkkiä ahneita myyjiä.

      Tämä välittäjä toimii siis Vaasassa ja varmaan paikkakuntalaiset tunnistavatkin jo välittäjän?

    • 9+4

      Ei siitä välittäjää voi syyttää ellei tarjousta hyväksytä.
      Se on ihan jokaisen oma päätös.

    • Sorry vaan

      Mielestäni taas voi syyttää. Tai riippuu, mitä hän tarkalleenottaen on toimeksiantajalle "ammattilaisena" tarjouksesta sanonut/ohjeistanut. Mikäli hän on, kuten ymmärsin kehottanut unohtamaan/sivuuttamaan koko tarjouksen, on hän vastuussa ohimenneestä kaupasta.

      Rahallisesti tai muutoinkaan tuosta on tosin mahdotonta saada korvausta tms.
      Varmasti myyjää ketuttaa moinen.

      Vinkki jokaiselle. Älkää käyttäkö niitä halvimpia välittäjiä, sillä yleensä he juuri ovat niitä heikoimmassa asemassaolevia neuvottelijoita, joilla ei ole kontaketja eikä osaamista.

      • 4+6

        Voihan sitä syyttää vaikka mummoansa että valitsi huonon aviomiehen. Eri asia onko tästä syyttämisestä yhtään kellekkään mitään hyötyä.


    • 8 9 8

      Tässä tapauksessa ahne ei ole ollut pelkästään välittäjä. Olisitte myyneet, niin ei tarvisi jossitellä enää.

    • bunkki

      Turha tuota on märehtiä mennyttä,sattui vaan kriittiseen hetkeen tarjouksen hylkääminen ja samanlaista tuskin saa enää täll'vuosikymmenellä.
      Välittäjän arvio tarjouksista oli väärä,mutta ohjat pitää olla itellä millä myy ja millä ei.
      Joten jos jotain pitää syyttää niin itseään.Myyjä on pomo,välittäjä vaan loinen.

    • ikävä juttu

      Todella ikävä tilanne koska omakotitalojen hinnat lähtivät kovaan luisuun alas viimeistään silloin kun YLE teki ok talojen salassa pidetystä arvonmenetyksestä julkisen.

    • Puhalla, puhalla

      Jos kerran Vaasasta kyse, olisin sanonut joko Huoneistokeskus tai Kotijoukkue. Nuo kaksi ehkä pahimpia ylihinnoittelijoita ja kuplanpuhaltelijoita, mutta jos pieni yritys kerran kyseessä, sanon että lähes jokanen pikkufirma, etunenässä annalakurteenit.

    • hmmm..

      Teit saman virheen kuin veljeni muutama vuosi sitten. Eräs suulas naisvälittäjä oli sitä mieltä että 720,000 euroa. Ihmettelen että kokenut veljeni edes siihen suostui mutta raha kiinnosti. Kahden näytön jälkeen tuli 660,000 euron tarjous. No välittäjä oli sitä mieltä että parempi tarjous saadaan. Lopputuloksena se että välittäjät vaihtui ja loppujen lopuksi hän hän sai ikävästi vähemmän kun möi sen sitten itse 585,000 eurolla... Myönsi kyllä jälkikäteen että harmitti kun kuunteli välittäjää. Voittoja hän sai enemmän kun talosta aikoinaan oli maksanut mutta olisi voinut saada enemmänkin...

    • Luki.

      Eli alkuperäisestä pyynöstä laskua on 135000 euroa ja siitä on vuosia aikaa,entäpä nyt sitten?Ei saisi 500000e.

    • Luki.

      "Meidän olisi pakko päästä ok-talostamme eroon pikaisesti. "

      Minkä takia?kerroppa se meille muille?

      • nhkjkl

        Sillä mitään taloa ole, työttömällä vuokralurkilla.... kunhan ajankulukseen lurittelee, hahah


      • KKHS

        Samasta syystä kuin siitä ei mitään maksettaisi


    • asdfsdaflkjölkj32453

      minkä ihmeen takia kukaan ottaa välittäjän? elämä on....
      jos on kokemusta niistä niin oikea ostaja nimenomaan välttää välittjillisiä kuin ruttoa kun tietää että se on vain epärehellistä rahan eteen huoraavaa maksua sille elukalle. itse myyntiin. ja myyjien heittämät hinnat riippuvat aina niiden douppipiikistä. seuraavalla kerralla kun itse ostelen niin tiedän että myyjä taho haluaa salata jotain asunnosta nimenomaan koska käyttää välittäjä-välistävetäjää.

    • Luki.

      juuri noin,samaa mieltä.

      Kaikki ei tosiaaan salaa mutta välittäjä voi salata vaikka myyjä kertookin ongelmia.

      Itse en mene millään välittäjien kohteisiin en millään,ne pahinta mitä voi olla,siitä ei kauppaan tulla pääsemään,enkä minä tule kättelemään välittäjiä ja rahoittamaan heidän elantoansa.

    • Nauratus maximus.

      Ahneen loppu, sehän tiedetään.

      Ja LKV tutkinto :D Yksi hikinen tentti ja siinä se. Esim. KTM pakertaa sen 4,5 vuotta ja tekee muutaman kymmenen tenttiä ja gradun. Eli pitäisi osata asiansa.

    • Itse asunnon myynyt

      Hyvä menee aina kaupaksi.
      Anna kunnon takuu niin alkaa
      tapahtua.

    • Välittäjä rupusakkia

      Paras keino kun otat välittäjältä pois kiinteistön myynnin kokonaan ja myyt kohteen itse, mikään laki ei kiellä niin tekemästä ja saat kaupaksi varmasti eikä siihen ole välikädet viemässä rahaa sinulta myynnistä.

      • Luki.

        Valitettavasti juttu on niin että niin pitkään kun sopimus on voimassa et voi jättää maksamatta välittäjälle palkioa,siitä voidaan neuvotella usein mutta helsingin rinteillä siitä ei neuvotella.

        Toinen sekin jos etsit sopimuksen aikana ostaja ehdokkaan ja odotat sopimuksen päättymistä ja myyt kohteen itse kun sopimus on juuri mennyt niin tee se niin että kuluu reilu aika,välittäjällä on oikeus ottaa muutoin palkaa silloinkin.

        vähintään kuukausi pitää odottaa tai kysyä reilusti ennen sopimusta ehdoista joita ainakin tässä poikkeustilanteessa kun talous on ihan pas-kana.


    • asu ihmisiksi

      Koko talo- ja asuntokauppa on aivan sairasta touhua. Omistusasumista suosimalla valtiovalta on hirttänyt kansalaiset pankin ja kokomustapuolueen liekaan. Asunnot pitäisi omistaa valtio ja asunnoissa asua kohtuullista korvausta vastaan vuokralaiset. Asuntokeinottelun on loputtava.

    • Yleensä annetaan..

      tarjoukseen vastatarjous jos tarjous on kohtuullisen määrän päässä halutusta myyntihinnasta. Ei tarjouksia ole tarkoituskaan ainoastaan ottaa tai jättää. Jos talossa on korkea pyynti niin ei kukaan tarjoa suoraan sitä mitä on enimmillään valmis maksamaan, varsinkaan jos talosta ei ole tullut muita tarjouksia.

    • virhe jättää huomiot

      Nyt ei kannata jättää reagoimatta tarjouksiin jos meinaa saada myytyä koska tietoisuus asuntohintojen todella olevan laskussa on saavuttanut jo kaikki ostajat. Nyt on alkanut ostajan markkinat.

    • Luki.

      Jos saan korjata lausuntoa hieman (nyt on alkanut ostajan markkinat)

      Ei ole alkanut vielä,ihmiset pitää liian kovia pyyntöjö esillä joten ostamaan ei ole tämän vuoden puolella minkaanlaista tungosta eikä se kannata.

      Menee pitkälti ensi vuoteen jopa pitemmälle,antapa myyjien nyt taistella aikaa vastaan ,nyt kun pitää myydä ei meinata.

    • Pientä pintaremontti

      On huijausta. Ostajia pidetään tyhminä (taitavat ollakin) kun asuntoa hieman maalataan ja lainakalusteilla sisustetaan, niin äkkiä hinta pomsahtaa noin kolminkertaiseksi sijoitettuun summaan nähden, vaikka itse asunnolle ei oikeasti ole tapahtunut mitään!
      Tätä huijausta vielä televisiossa mainostetaan:))

    • Törkeetä vedätystä

      Yllätys, että rannikkosrudulla tämä (-kin) tapaus. Täällä on aivan järjetöntä asuntokauppa. Asunnot ei vaihda omistajaa ja silti kun tulee jotain uutta myyntiin, hinnat kunnon nousikausihinnoittelulla pilalla. Me ollaan jo jätetty koko homma tulevaisuuteen. Ei mitään järkeä ostaa täältä perähikiältä Hesan hinnoilla kämppiä.
      Sairasta menoa sanoisin mä. Pitäköön kämppänsä ahneet pa$kiaiset.

    • Talo järven rannalla

      Meidän talo meni kaupaksi yli 2 vuotta myytiin. Välittäjinä olivat Kaisa Liskiä myöten,suuremmat välitysliikkeet eikä mennyt kaupaksi Myyjänä on sellainen joka tekee yksin tätä työtä,on todella motivoitunnu .Talo on nyt myyty eikä kertaaka välittäjä sanonut että hintaa pitää alentaa.Ostaja,välittäjä ja me olemme tyytyväisiä tehtyyn kauppaan.

    • SyvemmälleLamaan

      Tuli mieleen nuista "höpö höpö" missi-kiinteistönvälittäjistä, jne..

      Eiköös se entinen kokoomuslainen Pirkanmaan "äänikunigatar", =(rikollinen),,
      Märja Tiura' kin ole jonkisortin kiinteistönvälittäjä nykyään, kun putos eduskunnasta viimevaaleissa kähmintöjensä seurauksena.??

      Vanhan OK-talon myynti on nykyään aikas nihkeetä. Hinnan pudottaminenkaan ei auta kun kiinteistön arvo voi todellisuudessa olla 0 euroo, siis arvoton..

      Siihen vaikuttaa paikkakunnan ja yleensä seudun työllisyystilanne.

      Jo tuo että kuvittelee työllisyyden kukoistavan jossain rannikko pohjanmaalla on totaalinen harha.

      Siellä on tulossa romahdus kun Rautaruukki alkaa saneeraamaan, jo nytkin teolliset työpaikat on jatkuvien YT,tten alla, jos uutisiin on uskominen..

      Kaskinen on siitä surullinen esimerkki..

      Joten yritä vaan sinnikkäästi asua talossasi ei sitä kukaan osta ja unelmoi vaan kukoistavasta työllisyystilanteesta, siellä syrjäisellä rannikkoseudullasi.

      Utisista voimme lukea miten Suomen talous pankkienmukaan syöksyy yhäti syvemmälle lamaan.

    • jarppinen

      Kun jokainen tietää nykytilanteen, niin teidän olisi kannattanut tarttua siihen tarjoukseen. Ei kiinteistövälittäjälle kuulu se, että mihin hintaa te sen myytte, jos joku tarjoaa siitä. Olistte tehneet vastatarjouksen ja sitten olistte ostajan kanssa lähteneet tekemään asunnostanne sopivaa hintaa, kunnes molemmat olisivat olleet tyytyväisiä.
      Ikävä kyllä, nyt asuntonne on ollut myynnissä jonkin aikaa, niin voi olla myynnin kanssa hiljaista. Kyllähän tuo jossain vaiheessa menee, mutta sitä ei kannata laittaa viellä myyntiin, kuin vasta elo/syyskunn vaihteessa. Näin ihmiset ehtivät edes jotenkin unohtaa asuntonne ja kesänaikana on tullut eroja/lisää muksuja, niin ihmiset alkavat katselemaan uusia asuntoja.

    • Espoolainen 1

      Ei ole asuntovälittäjiä vaan he ovat melkein kaikki petollisia asuntohävittäjiä,ainakin Espoossa. Sellaisia kusettajia että oksat pois ja latvakin. Eihän heillä ole muuta mielessä kun oma palkka, ihan sama mitä myyjälle käy kunhan palkka tulee. Toivottavasti sinä nuori Espoolainen hävittäjä tunnistat itsesi. Sydämellisyys salittua.

      • henKi

        Kyllä myyjän pitää tietää asuntonsa hinta. Ei välittäjän.Se on vain RENKI


    • Et sillee

      Välittäjä välittää asuntoa. Toimii myyjän ja ostajan "välissä". Asunnon omistaja myy asunnon ja kantaa varmasti vastuun omista ratkaisuistaan, ainakin pitäisi.

      Ainakin minun tuntemat välittäjät hyvin kouluttautuneita ja fiksuja ihmisiä, ns "jethroja" alalla onneksi enää pahemmin ole.

      Aiemmista kommenteista kyllä huomaa suhteellisen helposti, onko kirjoittaja koskaan omistanut asuntoa, vai asutaanko lähiöissä kaupungin asunnoissa.

    • Älä luota pummeihin

      Välittäjä arvioi asuntonne ylihintaiseksi, jotta sai sopimuksen tehtyä. Alalla on huono tilanne, koska kaikki jotka eivät onnistu lehtimyyjinä ryhtyvät välittäjiksi.

    • tukalaa

      Näin on käynyt nyt monelle. Jos on talo väärässä paikassa,niin odota odota vaan.Aina tarjoukset laskee on ostajan markkinat. Näin se on aina ollut.Vain myyjä päättää milloin myy ei välittäjä.

      • Puleeraaja

        Erikoinen tilanne sinänsä, että välittäjä käskee olla reagoimatta tarjoukseen. Itse olen myynyt useita asuntoja itse ja välittäjän avustuksella ja kyllä välittäjä on aina sanonut, että anna mennä, vaikka tarjous oli selvästi alakanttiin. Ei se välittäjän provisio paljon muutu vielä 30k€ hinnanmuutoksissa ja aina on riski, että välittäjälle jää ns. luu käteen.
        Asuntokauppa on siinä mielessä tuuripeliä, että se poka tulee, joka haluaa asunnon, tai sitten se poka, tyytyy siihen, kunhan saa sen haluamaansa hintaan.
        Aloittajan olisi pitänyt tehdä vastatarjous ja sillä lailla nitkuttelemalla olisi varmasti päästy sellaiseen hintaan, että kauppa olisi syntynyt.

        Omakotitalojen kohdalla kaikki odottaa nyt hintojen selvää laskua, joka on näköpiirissä. Pääkaupunkiseudulla ainakin kauppoja syntyy isoista asunnoista reippaasti alle pyyntihintojen. Omatoimista myyntiä suosittelen kaikille, joilla on aikaa esitellä asuntoa. Hintaan tulee pelivaraa, kun voi vähentää välittäjän palkkion ja asioimalla suoraan ostajakandidaatin kanssa homma on selkeämpää ja siinä voi saada menemään sopivalla hinnalla puolet vanhoista huonekaluistakin.


    • nekst door

      Jos vaihdat välittäjää. Katso ettei sopimus ole enää voimassa nykyisen välittäjän kanssa. Muuten käy kalpaten.Joudut oikeuteen ja ties minne. Naapurille kävi näin.

    • Strui

      Kummallista ettei välittäjä halunnut tehdä kauppoja. Välittäjän oma osuus siitä 30 000 kun on vain 150 euroa. Olisi tienannut helposti ison palkkion kun olisi vain neuvotellut hinnan... Välittäjä ei osannut arvioida kaupan pysähtymistä. Eli tämä tarjous saatiin siis vuonna 2012?

    • oma vikasi

      Ihan on mahdollista hyväksyä tarjous.

    • Asuntokuvaaja :)

      Onko asunnostanne kunnon kuvat netissä? Nykyään kuvillakin on erittäin suuri merkitys tulevatko ihmiset edes paikalle. Kannattaa kuvauttaa asunto Ammattikuvaajalla vaikka se maksaakin vähän enemmän, mutta sillä saadaan käviöitä paikalle ja välittäjällä on mahdollisuus myydä asuntoa ihmisille. Jos käviöitä ei ole on mahdoton niitä tarjouksiakaan saada. Ja Välittäjällä on väliä tietenkin ;)

    • Old School

      Kiinteistön omistajat myyvät kiinteistön ja tekevät päätökset koskien ostotarjouksia.

      Kiinteistönvälittäjä, jos sellainen palkataan, hoitaa toimeksiantoa. Hänen tehtävänsä on hoitaa käytännön asiat myyntiin liittyen (näytöt, ilmoitukset jne.), välittää ostotarjoukset kiinteistön omistajille ja muutenkin toimia sen mukaan mitä välityssopimuksessa lukee.

      Omistajien on hyvä muistaa, että he ovat vastuussa kaikista päätöksistä koskien talonsa myyntiä ja vielä muutaman vuoden sen jälkeenkin heitä rasittavat tietyt vastuut. Ei välittäjä tee myyntipäätöstä, vaikka mielipiteensä voikin tarjouksista ilmaista. Vain omistaja voi mitään Suomessa myydä. Aikuisten ihmisten tulisi tämä ymmärtää.

      Asunto, tai kiinteistö, on ymmärrettävä vastaavana omaisuutena kuin osakkeet. Niiden arvo vaihtelee kulloisenkin markkinatilanteen mukaan. Kannattaisi hiukan seurata niitä markkinahintoja. Ei se vaadi kuin vähän viitseliäisyyttä.

    • avioero opettaa

      Kirjallinen irtisanominen sen välittäjän kanssa, niin minä tein ja itse myin taloni nopeasti, välittäjä kertoi ostajille avioerostani ja kolmannes alueen hintatasosta tarjottiin (kun joutuu pakon edessä myymään kyllä hinta tippuu), nyt tiedän mitä ei kannata VÄLITTÄJÄLLE kertoa enkä niitä käytä.

    • Liri ei ole vielä

      Valitettavan usein se on niin että ensimmäinen tarjous on se paras. Mutta turha sitä nyt on haikailla. Pankaa talo vuokralle. Vuokrarahoilla lyhennätte lainaa ja saatte kulunne pois, jää ehkä vähän käteenkin.

      Laittakaa talo hiljaiseen myyntiin, kuvat pois julkisesta netistä, niin se ei kulu enempää. Ehkä hintaa ei nyt enää kannata laskea, niin jää hintaan pieni tinkivara. Kysykää toiseltakin välittäjältä mielipidettä. Myytte hitaasti ja ajan kanssa, kyllä sieltä ennen pitkää tulee ostaja. Ettehän te tarvitse kuin sen yhden ostajan, joka on kiinnostunut.

      Ei teidän tilanne nyt niin paha ole. Älkää kuitenkaan ostako uutta kämppää tilalle ennen kuin saatte edellisen myytyä, koska sitten te olette oikeasti lirissä jos molemmista painaa velat päälle.

    • odotellaan

      Nyt ei kannata hosua asunnon oston kanssa kun hinnat ovat tulossa alas ja kauppa seis. Välittäjiä alkaa pian tippumaan ja kilpailu vähistä kaupoista kiristyy. Maltti on nyt valttia asunnon ostossa.

    • Puleeraaja

      Juurikin näin. Varsinkin, jos isompaan haluaa vaihtaa, niin kärsivällisyys voi olla jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoista.

    • ÄLKÄÄ USKOKO

      KIINTEISTÖVÄLITYKSESSÄ ON PALJON HUIJAREITA TYÖSSÄ .MENIN LANKAAN OIKEIN TUTTU ROUVA OLI TOISESSA KIINTEISTÖVÄLITYKSESSÄ TYÖSSÄ SAI KENKÄÄ ,NO SITTEN HÄN OLI OMIENSANOJENSA MUKAAN PERUSTAMASSA OMAA VIRMAA,JOHONKA HÄN PYYSI LAINAKSI MINULTA RAHAA .EI OLE PERUSTANUT MINKÄÄNLAISTA VÄLITYSTÄ MUTTA EI OLE MAKSANUT RAHOJAKAAN TAKAISIN.SIITÄ ON TEHTY PETOKSESTA RIKOSILMOITUS .MINÄ OLIN TOSIAAN KOVASTI YLLÄTTYNYT KUN ,KUULIN ETTÄ HÄN ON TEHNYT SAMOJA TEMPPUJA MUILLEKKIN IHMISILLE. EI VOI NÄKÖJÄÄN LUOTTAA ENÄÄN KENENKÄÄN .SINNE MENIVÄT ELÄKELÄISEN LOPUT RAHAT JOTKA OLI TARKOITETTU VALLAN MUUHUN KÄYTTÄÄ.

    • Asuntokreivi.

      Hinnanalennuksia odotteleville tiedoksi.
      Laitellaan vuokralle ja odotellaan parempia aikoja.
      Kerrotaan nyt pyydetty hinta vielä jonain päivänä kakkosella eikä tehdä yhtään remonttia.
      Siinä teille odottelijoilla hinnanalennusta.

    • Talouden graafi.

      Kyllä kylmää, kun ajattelee millaisia velkoja ihmisillä on 70 vuotta vanhoista sahanpurulaatikoista täällä kehä kolmosen ulkopuolella pikkukaupungissa. Onni ja siunaus, että järki ja kaupallinen vaisto sanoivat ettei tämä vaan voi mennä näin.

      En huudellut ääneen aikoinaankaan, koska harmittaahan se ihmisten puolesta, että vakuusarvo voi tosiaan olla 0e. Käyttöarvo toki erikseen sitten. Siinä sitten iltaa istuessa nieleskelet kun isäntä vaahtoaa 200ke arvoisesta tönöstä, josta ei saa kolmasosaakaan ihan oikeata rahaa. Kelpaa neukkukuutiossa, jonka arvo maltillisesti vain kasvanut.

    • EiOleVälittäjänVika

      Annoitte toimeksiannon siis sille joka teki "parhaan" arvion talostanne.. Ehkäpä hän juuri sen takia antoikin hyvän hinta arvion koska luki rivien välistä että se on sinulle tärkeää, ja sillä saa toimeksiannon.

      Mietipäs nyt mahdollisia ostajia. Eivät he ole mitään "ammattilaisia" tietämään talojen arvosta. Yhtä maallikkoja kun myyjä. Ja silti pitäää tietää kuinka paljon kannattaa maksaa. Enkä sinunkin olisi hyvä tietää mihin hintaan olet valmis myymään.

      Jos järjen käytön ulkoistaa "ammattilaisille" niin ei voi syyttää kuin omaa tyhmyyttään.

    • Oletusarvovälitys

      Välittäjä=Välistävetäjä?
      Harvassa ammatissa pääsee yhtähyville tuntipalkoille vaikka ei saisi myytyä yhtäänmitään % proviisijopalkalla?
      Minusta laiton rikastuminen muita huijaamalla täytyisi riminalisoida Suomessa
      muillakin aloilla kun asuntopuijaus bisneksessä.
      Ota vuokraturva välittäjäski heillä on kiintee "halpa" hinta jos oot nii uusavuton
      pelkuri ettet uskalla itte kauppaa kämppää.
      Se on oikeesti aika helppoo eikä ollenkaan vaikiita ja siinä voi päästä hyville
      tuntipalkoille.
      Pankki laatii yleensä tarvittavat paperit halvemmalla kun välittäjä.
      Ei vällääjällä oikeesti oo mitää vastuuta ees juuri mistään jos..
      sama kun tilaisi "kuntotirkistelijän" taloonsa kattoon..ei vastuuta.

    • varo kiirettä

      Kiinteistövälittäjän ainoa tehtävä on välittää kauppa josta saa perityksi mahdollisimman suuren välityspalkkion.
      Tietojen paikkaansapitävyydestä ei tarvitse välittää. Kokemusta on. Kiinteistövälittäjät EIVÄT todellakaan kerro oma-alotteisesti asiasta jota ostaja ei osaa kysyä. Näin he luottavat ostajan tyhmyyteen.
      Hyvä kaupanteko perustuu toisen höplästä vetämiseen.
      Eikä ne esitetyt "asiakirjatkaan" aina kerro asioiden todellisuudesta. Ainakin omasta takaa olen oppinut tarkistamaan asiakirjojen päiväykset. Liian vanhoihin päiväyksiin ei kannata luottaa eikä varmasti silloin jos asiakirjoissa on joiltakin ajoilta puutteita. (esim. kauppakirjoja puutuu välistä)
      Kiinteistökaupassa olisi hyvä saada kiinteistön kaikista kaupoista tiedot.( siis kiinteistön historia) ja kun näitä tietoja vertaa rakennuslupatietoihin voi selvittää kuka on tehnyt mitäkin remonttia eri aikoina. (lupavaatimukset noudatettu).
      Omin silmin voi sitten todeta ne "luvattomat" rakennuksen käyttömuutokset.
      Välittäjät usein pyrkivät kaupan nopeaan toteutumiseen jolloin ostajalle EI anneta aikaa selvittää kaikkia asioita. Tällöin pitää hälytyskellon alkaa soimaan.
      Kiireessä tehty kauppa voi osoittautua huonoksi kaupaksi.
      Miksi välittäjällä on niin tolkuton kiire saada oma palkkionsa!

    • tavallinentylsävirta

      Välittäjä esiintyy joka alan asiantuntijana. Täällä turussa eräs välittäjä "hoiti" jopa taloyhtiön putkilinjasaneerauksen. Tuli kuulemma "halvaksi" kun jätettiin suunnitelmat tekemättä ja valvonta hoitamatta. Säästyi nääs rahaa!!! Todellisuudessa, heti kun joku esittää hankalia kysymyksiä, välittäjä kääntää takkinsa liukkaammin kuin ankerias, ja muuttuu "kaupalliseksi edustajaksi", joka onkin vain ja ainoastaan "markkinoinnin asiantuntija". Tästä palveluksesta välittäjä viellä tuossa jokin aika sitten laskutti 4% plus ALV. Eli suunnilleen yhtä paljon, kuin uudisrakennuksessa laskuttavat työstään kaikki kohteen suunnittelijat yhteensä! Ja he sentään tekevät kohteeseen joka ikisen piirustuksen ja asiakirjan sekä vastaavat niiden sisällöstä. Hyvä Nuori: Ryhdy sinäkin kiinteistönvälittäjäksi.

    • Asuntosijoittaja

      Aloittajalle:

      Asuntokauppa käy huonosti. Välittäjiä on paljon eikä kaikille riitä tuloja, ovat provisiopalkalla. Välittäjiä on suhteessa tehtyihin asuntokauppoihin ainakin tässä kaupungissa niin paljon, että on selvää, ettei kaikille riitä minkäänlaista tulotasoa.Myytävää pitäisi saada, jotta olisi edes teoriassa mahdollisuus kauppaan ja sitä kautta omaan palkkioon.

      Välittäjä lupaili teille liian isoa hintaa saadakseen kohteen myytäväkseen. Tämä on yleistä ja siihen ansaan tekin lankesitte.

      Kuvaamassanne tilanteessa, ette ikävä kyllä tule saamaan välittäjää vastuuseen kaupan menettämisestä.

    • etunen

      Välittäjä ei juuri koskaan voi tietää mitä asunnosta saa. Hinta määrittyy markkinoilla.
      Turha valita välittäjää sen mukaan, mitä kohteesta arvioi.
      Kilpailluttakaa palkkio ja mahdolliset markkinointitoimenpiteet.

    • Kai Niemelä

      Myyjä sen hinnan määrää eikä mikään välittäjä.Juuri myimme rivarikolmiomme ja meni toisella näytöllä kaupaksi kun pistimme hinnan muutaman tonnin alle sen mitä alueen muut vastaavat oli.
      Kyllähän se välittäjä meinas että voisi lähtee vähän korkeammalla pyynnillä liikkeelle mutta sanoin että emme viitti kattella "renkaanpotkijoita" niin suostui tuohon ja olihan se välittäjällekkin pienempi vaiva myydä sitä pari viikkoo kuin kuukausi tolkulla.

      • Strui

        Tällä muutaman tonnin hinnanpudotuksella olisitte saaneet itsekin asunnon helposti kaupaksi. Miksette myyneet itse? Maksoitte välittäjälle muutaman tunnin työstä monta tonnia!


    • nenästävetoa

      Paras neuvo on, ettei ostajan pidä tehdä ostotarjousta. Sen välittäjä vain vie seuraavalle ja käyttää hinnankorotukseen. Useimmiten välittäjää ei kuitenkaan kiinnosta hinta vaan oma palkkio ja siihen ei myyntihinta paljon vaikuta.

      Ostajalle neuvoksi. Sano välittäjälle, että maksan näin ja näin paljon, tuo kauppakirja nähtäväkseni. Jos hyväksyn sen, sitten allekirjoitan kauppakirjan ja muuhun ei tarvita allekirjoituksiani.

      • yks tyyppi

        Juu ja ite tekisin niin,että sanoisin vaan että tämän kauppasumman pohjalta voidaan sopimusneuvottelut aloittaa.


      • Montako

        Montako oot ostanut?


    • liikaa tekijöitä

      Kannattaa itse tutustua alueen hintatasoon ja toteutuneisiin kauppoihin edellisen 1,5 vuoden aikana. Ikinä ei kannata uskoa mitä välittäjä arvioi hinnaksi. Toiset arvioivat alakanttiin, jotta saavat asunnon hetkessä myytyä ja siitä "nopean" myyjän maineen ja toiset taas kalastelevat itselleen ahneita asiakkaita hinnoittelemalla yläkanttiin ja lopulta asunto myydään huomattavasti halvemmalla. Kannattaa huomioida, että myös ostajat ovat yleensä hyvin hintatietoisia, eivätkä suostu maksamaan asunnosta ylihintaa.

      Ja se on totta, että jos asunto on pitkään myynnissä, niin arvo laskee. Ihmiset ajattelevat asunnossa olevan jotain vikaa, kun ei ole kenellekään kelvannut ja ainut tapa saada asunto taas näkyväksi, on pudottaa hintaa.

      Valitettavasti tässäkin asiassa pätee, että itse pitää olla perillä asioista, ei voi luottaa sokeasti "ammattilaiseen" :D

    • ihme sakkia

      sinä sen hinnan päätät ei välittäjä. turhaa kitinää.

    • kaiken laisia

      Sinne kiinteistövälitystyöhön pääsee töihin ihan pystymetsästä. Yksikin oli joku järjestelmäasiantuntija.
      Varmaan oli seksikäs tyyppi, kun ostajakandidaatti riisui itsensä alasti, mutta tuskin osti taloa.

    • opittu on

      Kiinteistövälittäjällä ja politiikolla ei ole eroa. Kummatkin antaa katteettomia lupauksia.

    • Järki käteen

      Kyllä se on vissiin omistaja, joka määrittelee asuntonsa/talonsa myyntihinnan.

      • kauppiaan puoleen?

        Omistaja voi olla myös vastuussa myymästään välittäjä tai tekijä ei aina.
        On olemassa paljon "viallisia" kalliillahinnalla myytäviä tuotteita joitten
        valmistaja selittää vikojen olevankin tuotteen "ominaisuuksia".


    • välittäjä pääosassa

      Luulisi asuntovälittäjän olevan vähän informatiivisempi asunnon myyjääkin kohtaan eli myyjältä jäi yksi päivä kahdesta asumisvuodesta puuttumaan ja sai siitä hyvästä hirveät verot niskaansa.

      • Lkv

        Kuten huomaatte, välittäjiä on laidasta laitaan. Itse olen toiminut alalla yli 10 vuotta ja nähnyt varsin järkyttävikin toimijoita. Kiinnittäkää välittäjää valitessanne huomiota siihen, kuinka "jalat maassa " oleva välittäjä on. Isojen firmojen välittäjät kilpailevat verisesti keskenään ja tästä seuraa kaikenlaisia ylilyöntejä, jotka saattavat olla myyjille vahingollisia. Pienissä toimistoissa moraali on yleensä kohdallaan ja toiminta asiallista. Ei kannata ottaa korkeinta hintaa esittävää välittäjää, silloin on usein kysessä aloitteleva välittäjä, jolla ei ole riittävästi omia myyntikohteita. Realistinen asenne hinnoittelussa on nykymarkkinoilla kaiken a ja o. Välityspalkkion suuruus ei saa olla välittäjän suurin motivaation lähde, oleellista on, että välittäjä ymmärtää, mitä on myymässä ja millä hinnalla..
        Kiinteistön kauppa on perustapauksessa varsin yksinkertaista, mutta välittäjän ammattitaito tulee esille esim. kuolinpesän myyjänä. Kannattanee maksaa siitä, että paperiasiat menevät kerralla oikein.
        Välittäjän kannalta painajaismainen tilanne on se, että myyjä ei kerro kaikkia faktoja kohteesta. Valitettavan yleistä tämäkin. Ammattitaitoinen välittäjä osaa kysyä ikäviäkin kysymyksiä myyjältä, esim. remonteista, luvista ym. Monesti tuntee olevansa pahan ilman lintu, joka ilkettään kyselee ikävikin asoita. Usein myyjät luulevat talostaan aivan liikoja ja hermostuvat, jos se hinnoitellaan realistisesti. Sitten he ottavat välittäjäksi sellaisen,joka lupaa kuun taivaalta ja kehuu suu vaahdossa taloa. Kummassa on vika,jos talonei sitten mene ylihinnalla kaupaksi,, myyjän vai välittäjän?


      • Luki.
        Lkv kirjoitti:

        Kuten huomaatte, välittäjiä on laidasta laitaan. Itse olen toiminut alalla yli 10 vuotta ja nähnyt varsin järkyttävikin toimijoita. Kiinnittäkää välittäjää valitessanne huomiota siihen, kuinka "jalat maassa " oleva välittäjä on. Isojen firmojen välittäjät kilpailevat verisesti keskenään ja tästä seuraa kaikenlaisia ylilyöntejä, jotka saattavat olla myyjille vahingollisia. Pienissä toimistoissa moraali on yleensä kohdallaan ja toiminta asiallista. Ei kannata ottaa korkeinta hintaa esittävää välittäjää, silloin on usein kysessä aloitteleva välittäjä, jolla ei ole riittävästi omia myyntikohteita. Realistinen asenne hinnoittelussa on nykymarkkinoilla kaiken a ja o. Välityspalkkion suuruus ei saa olla välittäjän suurin motivaation lähde, oleellista on, että välittäjä ymmärtää, mitä on myymässä ja millä hinnalla..
        Kiinteistön kauppa on perustapauksessa varsin yksinkertaista, mutta välittäjän ammattitaito tulee esille esim. kuolinpesän myyjänä. Kannattanee maksaa siitä, että paperiasiat menevät kerralla oikein.
        Välittäjän kannalta painajaismainen tilanne on se, että myyjä ei kerro kaikkia faktoja kohteesta. Valitettavan yleistä tämäkin. Ammattitaitoinen välittäjä osaa kysyä ikäviäkin kysymyksiä myyjältä, esim. remonteista, luvista ym. Monesti tuntee olevansa pahan ilman lintu, joka ilkettään kyselee ikävikin asoita. Usein myyjät luulevat talostaan aivan liikoja ja hermostuvat, jos se hinnoitellaan realistisesti. Sitten he ottavat välittäjäksi sellaisen,joka lupaa kuun taivaalta ja kehuu suu vaahdossa taloa. Kummassa on vika,jos talonei sitten mene ylihinnalla kaupaksi,, myyjän vai välittäjän?

        Lkv välitttäjä kertoi niin kun asia on todellisuudessa,se on juuri noin.


      • Olipa kysymys.
        Lkv kirjoitti:

        Kuten huomaatte, välittäjiä on laidasta laitaan. Itse olen toiminut alalla yli 10 vuotta ja nähnyt varsin järkyttävikin toimijoita. Kiinnittäkää välittäjää valitessanne huomiota siihen, kuinka "jalat maassa " oleva välittäjä on. Isojen firmojen välittäjät kilpailevat verisesti keskenään ja tästä seuraa kaikenlaisia ylilyöntejä, jotka saattavat olla myyjille vahingollisia. Pienissä toimistoissa moraali on yleensä kohdallaan ja toiminta asiallista. Ei kannata ottaa korkeinta hintaa esittävää välittäjää, silloin on usein kysessä aloitteleva välittäjä, jolla ei ole riittävästi omia myyntikohteita. Realistinen asenne hinnoittelussa on nykymarkkinoilla kaiken a ja o. Välityspalkkion suuruus ei saa olla välittäjän suurin motivaation lähde, oleellista on, että välittäjä ymmärtää, mitä on myymässä ja millä hinnalla..
        Kiinteistön kauppa on perustapauksessa varsin yksinkertaista, mutta välittäjän ammattitaito tulee esille esim. kuolinpesän myyjänä. Kannattanee maksaa siitä, että paperiasiat menevät kerralla oikein.
        Välittäjän kannalta painajaismainen tilanne on se, että myyjä ei kerro kaikkia faktoja kohteesta. Valitettavan yleistä tämäkin. Ammattitaitoinen välittäjä osaa kysyä ikäviäkin kysymyksiä myyjältä, esim. remonteista, luvista ym. Monesti tuntee olevansa pahan ilman lintu, joka ilkettään kyselee ikävikin asoita. Usein myyjät luulevat talostaan aivan liikoja ja hermostuvat, jos se hinnoitellaan realistisesti. Sitten he ottavat välittäjäksi sellaisen,joka lupaa kuun taivaalta ja kehuu suu vaahdossa taloa. Kummassa on vika,jos talonei sitten mene ylihinnalla kaupaksi,, myyjän vai välittäjän?

        Välittäjän vika tietysti.


    • ärtynyt

      Minun välittäjä ihan itsenäisesti eväsi tarjouksen, joka oli alle pyyntihinnan. Sen jälkeen ei toista tarjousta ole tullut. Ihan kiva. Olisi hyvä saada välittäjä vastuuseen teostaan, vaan eipä taida olla mitään mahiksia.

    • hanna5

      Välittäjä vastaa: Moni myyjä ahnehtii keneltä välittäjältä saisi parhaan hinnan (ihan kuin välittäjä sen ostaisi) ja pienimmän palkkion. Totuutta ei haluta kuulla kun meidän talo/asunto on paras. Kukaan ei kysy kuinka kauan arvon välittäjä on hommia tehnyt...palkataan ihan ketä sattuu. Moni myyjä saisi itse katsoa peiliin.

      T.16 vuotta alalla

      • välittäjä pääosassa

        Kiva maksella kymppitonnien veroja, kun välittäjä ei joko tiedä tai kerro, mikä merkitys yhdellä päivällä on!


      • Luki.
        välittäjä pääosassa kirjoitti:

        Kiva maksella kymppitonnien veroja, kun välittäjä ei joko tiedä tai kerro, mikä merkitys yhdellä päivällä on!

        Se on oikeastaan myyjän itsensä tiedettävä,se on hyvin tarkkaa siis päivälleen,jos on myyntivoittoa niin siitä lähtee 30% että heilahtaa mutta toki vähennyksiäkin tule kuten välitys palkat jne.....


      • Lkv

        Kysykää välittäjän koulutustaustasta, onko lkv vai myyntineuvottelija. Kysykää myös muusta koulutuksesta, alalla toimii kaikkia mahdollisia juristeista kätilöihin saakka. Kannattanee valita kaupallisen tai teknisen alan peruskoulutuksen omaava vlälittäjä; myyntitykki Huikkanen ei aina ole paras ja luotettavin suurista puheistaan huolimatta.
        Jos välitäjällä ei ole omia näkemyksiä myyntitavoista, hinnoista ym. On se merkki kokemattomuudesta ja halusta saada kohde myyntiin, hinnasta välittämättä. Melko varmasti tämä välittäjä ehdottaa hinnan alentamista muutaman viikon kuluttua. Hintaa lasketaan ja lasketaan ja lasketaan, eikä kauppoja tule. On valitettava tosiasia että kohde todellakin "kuluu". Kannattiko, ottaa välittäjäksi se, jokamlupasinparhaan hinnan? Kannattanee pohtia omaia valintakriteerejään ennen kuin mollaa kaikkianvälittäjiä.


      • Luki.
        Luki. kirjoitti:

        Se on oikeastaan myyjän itsensä tiedettävä,se on hyvin tarkkaa siis päivälleen,jos on myyntivoittoa niin siitä lähtee 30% että heilahtaa mutta toki vähennyksiäkin tule kuten välitys palkat jne.....

        Myyjähän se maksaa veroa muutenkin,välittäjä vaan välittää kohteen.

        Ei se ole välttämättä kiinostunut toisen veroista.Varsinkin kun kauppaa tehdään kiirellä,se on hyvin tarkkaa tai maksaa ne voitto verot,sitä se on kun tehdään kauppaa.

        Itsemaksan aina 30% voitosta,ei siinä auta maammelaulut,siinä pittää kohteessa olla kirjoilla muuten kaksi vuotta.


      • Luki.
        Lkv kirjoitti:

        Kysykää välittäjän koulutustaustasta, onko lkv vai myyntineuvottelija. Kysykää myös muusta koulutuksesta, alalla toimii kaikkia mahdollisia juristeista kätilöihin saakka. Kannattanee valita kaupallisen tai teknisen alan peruskoulutuksen omaava vlälittäjä; myyntitykki Huikkanen ei aina ole paras ja luotettavin suurista puheistaan huolimatta.
        Jos välitäjällä ei ole omia näkemyksiä myyntitavoista, hinnoista ym. On se merkki kokemattomuudesta ja halusta saada kohde myyntiin, hinnasta välittämättä. Melko varmasti tämä välittäjä ehdottaa hinnan alentamista muutaman viikon kuluttua. Hintaa lasketaan ja lasketaan ja lasketaan, eikä kauppoja tule. On valitettava tosiasia että kohde todellakin "kuluu". Kannattiko, ottaa välittäjäksi se, jokamlupasinparhaan hinnan? Kannattanee pohtia omaia valintakriteerejään ennen kuin mollaa kaikkianvälittäjiä.

        Ei kohdetta todellakaan kannata antaa keltanokalle myyntiin,varsinkin jos luulee ahnehtivan ja etsivän parasta hintaa siis korkeinta.

        Kohde pitää olla maltillisesti hinnoiteltu tai muuten se jää myymättä ja kohde kuluu.


    • hanna5

      Välittäjä vastaa: välittäjä on yksiselitteisesti vastuussa jos ei kerro tai ota selvää myyjän veroseuraamuksista. Meitä koulutetaan isoissa firmoissa koko ajan.
      Joten kannattaa kysellä vastuun perään!

    • Luki.

      Voi vastuut haihtua vaikka kuinka kyselet,kuka maksaa siis?????

      Tarkoitatko että välittäjä käyttää vastuu vaakutusta tässä tapauksessa kun päivän liian aikaisin on myyty?

      Uskon että kumminkin ettei auta enään,vai voitko todistaa tapauksen kun välittäjä maksaa verot.

      • hanna5

        Voit varmistaa asian kuluttaja-asiamieheltä. Mitä on kirjoitettu toimeksiantoon?


      • Luki.

        Eli ottako kaveri nyt välittäjään yhteyttä tai välitys toimistoon ja kertoo?

        Kenties nostaa isomman jutun tuosta?

        Kuka maksaa verot nyt?

        Uskon ettei välittäjä maksa mitään, vaan livistää karkuun sen minkä kykenee.

        olisiko välittäjä tässä siinä mielessä vastuussa kun kyse on hyvänkauppavan mukaisesta kaupasta?


      • Luki.
        hanna5 kirjoitti:

        Voit varmistaa asian kuluttaja-asiamieheltä. Mitä on kirjoitettu toimeksiantoon?

        Ei kuluttaja asiamies puutu tähän,se on oikeudellinen prosessi varmudella mikäli välitys firma ei suosiolla käytä vastuu vakuutusta.


      • hanna5
        hanna5 kirjoitti:

        Voit varmistaa asian kuluttaja-asiamieheltä. Mitä on kirjoitettu toimeksiantoon?

        Jos välittäjä on ruksannut toimariin kohdan "ei mene veroa ", on paha selitellä.
        Tarkista asia ja kysy välittäjältäsi.


      • Luki.
        Luki. kirjoitti:

        Ei kuluttaja asiamies puutu tähän,se on oikeudellinen prosessi varmudella mikäli välitys firma ei suosiolla käytä vastuu vakuutusta.

        Taisin kertoa vastauksen kaverille jolla se ottaa rahansa pois.


      • hanna5
        Luki. kirjoitti:

        Eli ottako kaveri nyt välittäjään yhteyttä tai välitys toimistoon ja kertoo?

        Kenties nostaa isomman jutun tuosta?

        Kuka maksaa verot nyt?

        Uskon ettei välittäjä maksa mitään, vaan livistää karkuun sen minkä kykenee.

        olisiko välittäjä tässä siinä mielessä vastuussa kun kyse on hyvänkauppavan mukaisesta kaupasta?

        Vaikka asia kestäisi Kuluttajariitalautakunnassa on se ilmaista sinulle.
        Reklamoi välittäjää, jos ei maksa niin maksa itse ja laita kanne Kuluttajariitalautakuntaan.


      • Luki.
        hanna5 kirjoitti:

        Jos välittäjä on ruksannut toimariin kohdan "ei mene veroa ", on paha selitellä.
        Tarkista asia ja kysy välittäjältäsi.

        hanna 5


        Kyseessä en ole minä vaan joku muu palstalainen,minä vaan pohdin nyt hänen puolestaan eli käytän näitä käytännön aivoja joita ei mitkään kirjanoppineet taida edes käsittää.


      • Luki.
        Luki. kirjoitti:

        hanna 5


        Kyseessä en ole minä vaan joku muu palstalainen,minä vaan pohdin nyt hänen puolestaan eli käytän näitä käytännön aivoja joita ei mitkään kirjanoppineet taida edes käsittää.

        Kauppaa tehtäessä kauppakirjassa lukee onko molemmat tietoisia mahdollisista veroseuraamuksista.

        Vai millaista kauppakirjaa te käytätte?sillä toimeksi antopaperilla saa pyyhkiä perse-settä.

        Vain se mitä lukee kauppakirjassa on ykkönen.


    • Luki.

      Toisin sanoen tässä on menetelty hyvän kauppatavan vastaisesti,eli myyjää (toimeksiantajaa on harhautettu tai erheytetty ).

      Tässä ei ole totetunut hyvä kauppatapa.

      • hanna5

        Juuri näin.


    • Exxon Valdez

      Nämä "ookoolortit ja lukilukihäiriöiset" vois painuu sinne missä aurinko ei paista silmiinne!!
      Tuskin tollasilla pellehermanneilla on edes vuokrakoirankoppia!

      Räkyttää kun rakkikoirat,ilman mitään näyttöä.

      • Luki.

        No kerroppa nyt paljonko sitä velkaa on kertynyt viime vuosina,voit alkaa vuodattamaan......sinusta tuskin kuullaan enään jos kuullaan niin mitään et kykene kertomaan ....olet taatusti ostanut ilmavan asunnon viime vuosina.


    • Luki.

      Mikäs turaukkeli sielä höpöttää ?????

      Sinut kun pannaan samalle viivalle ja katsotaan kunpi on ostanut ja myynyt oikeasti ja minkä verran ja minä aikana niin saattaa sullakin vellit tusahtaa housuun,minä kun maksan kumminkin sinunkin edestäsi veroja.

      Minähän kirjoitan kun minulla on tähän varaa sekä fyysisesti että henkisesti.

      Sinunlaiset on niitä velkapellejä jotka sotki monen elämän,sinä olet juuri niitä jotka ei mistään koskaan ymmärtänyt.

      • ......

        Johan sammui vihdoin 00:18 jälkeen tämä Luki.


    • Helppo-Heikkejä

      Totta kai välittäjät arvioi hinnat yläkanttiin. Asiakkaita saa se joka ilkiää suurimman summan luvata. Tietysti se saattaa jossain vaiheessa antaa takapotkun jos jutut leviää että joku arvioi jatkuvasti hinnat yläkanttiin.

      Itse pidän kiinteistövälittäjiä pelkkinä rahastajina enkä takuulla anna näille pa*kanjauhajille enää senttiäkään. Harmittaa kun en ensimmäistä asuntoani ostaessani ollut vielä tarpeeksi viisas ja erehdyin hankkimaan sen välittäjän kautta. Siinä tuli maksettua vino pino markkoja täysin turhasta.

    • Että näin.

      Eivät valitettavasti ole vastuussa yhtään mistään. Me menetettiin 10 vuotta sitten ammattitaidottoman välittäjän vuoksi 30 tuhatta.

      Välittäjä väitti että autokatos paikoista päättää osake-enemmistö kolmen asunnon yhtiössä, pienimmän asunnon omistaja riitautti asian ja oli oikeassa. Katospaikat olivat ns. vapaata riistaa, koska yhtiöjärjestyksessä niistä ei erikseen mainittu.

      Tarjouksen jättänyt ostaja vetäytyi, koska hän ei olisi saanut hänelle luvattua katospaikkaa.

      Tähän tuhrautui monta näyttöviikonloppua ja koska meilläkin alkoi jo umpeutua valmiiksi tarjoamamme tuleva kotimme, jouduimme tyytymään siis tuohon 30 tuhatta huonompaan tarjoukseen.
      Mitään vastuuta tämä välitystoimisto ei tapauksesta ottanut, he kuulemma vain välittää. Sopimuksia kun ollaan tekemässä, niin silloin ollaan kyllä kovia myyjiä, ei välittäjiä.

      • Jaa menetys?

        Niin jos tuo 30k€ enemmän tarjonnut olisi tiennyt tuon parkkikatos homman oikein heti, niin hänhän tuskin olis tarjonnut asunnostanne yhtään mitään, vaan olisi katsonut muita kohteita. Eli tuskin menetyksenne oli tuota 30k€

        Toiseksi tuntuu omituiselta, että sinä joka olet asunut kolmen asunnon yhtiössä, niin et tiedä yhtiön käytäntöjä parkkipaikoista etu käteeen. Toisaalta asia ei varmaankaan ollut yksinkertainen jos sitä on jouduttu riitauttamaan.


      • Että näin.
        Jaa menetys? kirjoitti:

        Niin jos tuo 30k€ enemmän tarjonnut olisi tiennyt tuon parkkikatos homman oikein heti, niin hänhän tuskin olis tarjonnut asunnostanne yhtään mitään, vaan olisi katsonut muita kohteita. Eli tuskin menetyksenne oli tuota 30k€

        Toiseksi tuntuu omituiselta, että sinä joka olet asunut kolmen asunnon yhtiössä, niin et tiedä yhtiön käytäntöjä parkkipaikoista etu käteeen. Toisaalta asia ei varmaankaan ollut yksinkertainen jos sitä on jouduttu riitauttamaan.

        Kyllä, menetys se oli. Jätin kirjoittamatta että ostaja sanoi että ei hän noin riitaisaan yhtiöön halua, Yhtiöhän ei ollut tietenkään riitaisa muuta kuin tämän episodin osalta ja sitähän ostaja ei tiennyt.

        Tottakai se harmitti takaraivossa kun välittäjä oli hehkuttanut tuota paikkaa hänelle.
        Normaalissa marssijärjestyksessä kun olisi edetty, niin ei asia olisi edes niin suureksi noussut.


      • Jaa menetys?
        Että näin. kirjoitti:

        Kyllä, menetys se oli. Jätin kirjoittamatta että ostaja sanoi että ei hän noin riitaisaan yhtiöön halua, Yhtiöhän ei ollut tietenkään riitaisa muuta kuin tämän episodin osalta ja sitähän ostaja ei tiennyt.

        Tottakai se harmitti takaraivossa kun välittäjä oli hehkuttanut tuota paikkaa hänelle.
        Normaalissa marssijärjestyksessä kun olisi edetty, niin ei asia olisi edes niin suureksi noussut.

        Niin syyllistit välittäjää pelkästään tästä menetyksestä, mutta olisiko välittäjän ehdottomasti pitänyt tietää miten menettely juurikin teidän yhtiössänne meneen? Tulkitsen tuon riitauttamisen siten, että olette olleet vähintäänkin juristien pakeilla tai jopa käräjäoikeudessa.


      • Että näin.
        Jaa menetys? kirjoitti:

        Niin syyllistit välittäjää pelkästään tästä menetyksestä, mutta olisiko välittäjän ehdottomasti pitänyt tietää miten menettely juurikin teidän yhtiössänne meneen? Tulkitsen tuon riitauttamisen siten, että olette olleet vähintäänkin juristien pakeilla tai jopa käräjäoikeudessa.

        Jos LKV sanoo että osake-enemmistö päättää nämä asiat, niin totta h1tossa mä luotan siihen että hän tietää. Sen vuoksihan välittäjiä käytetään.

        Harmittaa itse asiassa että ei juristien pakeilla/käräjillä silloin käyty, olisi saatu ennakko tapaus asiaan eli onko todella niin että välittäjät eivät ole vastuussa mistään.


    • Luki.

      Muistakaa perussääntö välittäjistä.

      He välittää kohdetta ja pyrkivät toteutuneeseen kauppaan ,se on se tärkein juttu.

      Eräskin välittäjä savolainen kiero kertoi eräälle hemmolle kohteen olevan etelässä, no kiinostunut ostaja että missä sielä,niin välittä tuumas kesälahden villalassa,voi tauti sentään sitäkin tura ukkoa.

      Luuli etelelän olevan savonlinnan korkeudella,no tosin lappalaisetkin luulee etelän olevan ykkös sata kilometriä jänkhältä.


      Mutta kun välittäjän kohdetta mennään katsomaan (kiinteistö) niin ei pidä mennä lankaan,nämä kiinteistö veijarit pyrkivät esittelemään kohteen puolessa tunnissa,siis kiireellä.

      Oikeasti ostajan on käytettävä omaa aikaansa useampi tunti koska kyseessä on tärkeä ostos,ostajalla on selon otto velvollisuus joten siinäkin on vastuu,kaikesta pitää ottaa tieto,välittäjän kertomiin ei pidä ainakaan tänä päivänä luottaa.

      Vaikka myydään huoneistoa,niin neliöt voivat heittää,monia asioita on joita välittäjän kohdalla pitää olla varovainen.


      Ihmettelen vaan kun välittäjät tekevät vuosia töitä kaikissa home asunnoissakin,niin yksikään tietooni tullut välittäjä ei kerro sairastuneen homeiden takia ja jatkuvasti he ovat tiloissa joissa altistuvat.

      Myös heidän omat toimistonsa on,eräässäkin uudessa kauppakeskuksessa on homeet riesana ja tiloja tyhjennetään ,sieläkin on toimistoja mutta välittäjät ei jää lomille vaan edelleen kulkevat torpasta torpaan rahan kiilto silmissä.

    • Hei me velalliset.

      On taas tilalliset ja talolliset päässy irti. RAHAA!! Rahaaa!!

    • myyntijuna meni jo

      Talonne on valitettavasti jo hapantunut ostajien silmissä. Välittäjä on tehnyt pahimman mokan mitä voi tehdä. Ottakaa pois myynnistä pariksi kolmeksi vuodeksi, sitten uudelleen myyntiin, ja hyväksytte ensimmäisen tarjouksen, jos niitä nyt edes enää tulee.
      4kk myynnissä = pakko olla jotain vikaa. Kun ei ole kelvannut muille, miksi kelpaisi minullekaan. Näin ajattelee 99.999 prosenttia ostajista.

    • Niinpä
      Kun sillä on % palkkio tottakai se yrittää saada mahdollimman hyvän hinnan%
      siistä luukusta
      No kävi ehkä arviointi virhe,mikset ottanut tilaisuudesta vaarin
      ja lyönyt kappoja lukkoon jos olis ollu massia vasta huutoon
      Turha parkua nyt enää
      Ei niil mitään vastuuta ole niistä kohteista hinnoista
      jos ne muuten on hoitanut toimeksannon oikein
      eiks olis aika katsoa peiliin itsekin sillä hait suurinta
      arviota niiltä välittäjilt
      sanovat et ahneel paskanen loppu
      Jos pakko myydä nyt sit hattu kauniiseen käteen
      ja menee sillä mitä tarjotaan

    • Kuplakupla

      Niimpä niin jos tukkuostaja ostaa useamman asunnon saa rakentajilta 30% alennuksen . Oletteko vielä valmiit maksamaan pyydetyn ajattelematta ?

    • ,eikaisapissapää

      Kunnon kiinteistövälittäjä antaa todellisen arvon kiinteistöstä.
      Mutta aina valitaan välittäjä kuka valehtelee suuremman hinnan ja kauppoja ei synny.
      Sitten minulle soitetaan ja pyydetään välittämään ,myymään kohde,silloin nostan aina 5% välityspalkkioni ja yleensä suostutaan,myyn hajaasutusalueelta omakotitalon
      vuodessa,pienestä kylästä rivarin tai kk 1-päivä- 6 kk.
      Ihmisiä huijataan myyntiajoilla.
      Käyttäkää järkeä, halvin myyntihinta on yleensä nopea kauppa.
      Oikea myyntihinta on aina paras.

      • ei myyty,odotellaan

        Jos kohteeseen tulee suht asiallinen tarjous, eikä se ole sitä, mitä velkatukka suuruudenhulluissa haaveissaan siitä kuvittelee saavansa, pitäisi välittäjän ammattilaisena yrittää selittää ettei siitä välttämättä saa enempää. Käypä hinta on se, mitä siitä sillä hetkellä joku on valmis maksamaan. Saahan sitä kieltäytyä tarjouksesta, mutta voi myös käydä niin ettei muita tarjouksia tule, ja kohde happanee asunnonstajien silmissä. Muutaman kuukauden listoilla roikuttuaan kohde on jo tuomittu ylihintaiseksi lääväksi, jota ei kannata käydä edes katsomassa.


    • äsdkjgäskhg

      No kyllä mun mielestä myyjällä itsellään on se vastuu siitä, että on hieman perillä mitä asuntomarkkinoilla tapahtuu jos omaa on myymässä. (tai ostamassa)

      Sinähän ap. itse päätät mihin hintaan asuntosi myyt tai ole myymättä, piipitti se välittäjä siinä sivussa mitä hyvänsä. Sinähän sen päätöksen loppupeleissä teet. Ymmärrät itsekkin sen yksinkertaisen asian että se talo on elämäsi kallein hankinta, jollonka sinun itsesi "kuuluu" olla selvillä sen hinnasta ja mihin hintaan sen suostut myymään.

      Uutisethan on ollu väärällään uutisia asuntokauppojen hyytymisesta, ja sitä on ennustettu vaikka kuinka pitkään.

      Ja mitä tulee näihin välittäjiin. Siellä on niitä hyviä ja sitten on niitä huonoja... mutta se on ainakin selvä että sille alalle pääsee ihan kuka tahansa. Siksi ei sokeasti pidä mennä luottamaan yhdenkään välittäjän ammattitaitoon.

      Mut kaikkea hyvää siitä huolimatta, ja toivottavasti saatte talon myytyä!!!

    • niin se vain on

      Kyllähän välittäjillä on tietoutta millä hinnalla kauppoja on tehty ja tehdään. Vaikea sitä on omistajan todellista markkinahintaa tietää. Toiveet voivat olla suuria, mutta totuus aivan erilainen. ihmiset joutuvat myymään asuntojaan monistakin syistä ja katkeraa on jäädä pankille velkaa asunnon myynnin jälkeen.

    • määmy

      Miten olisi ky. asunnon vuokraaminen?

    • kokenut välittäjä

      Ammattitaitoinen välittäjä kertoo, millä hinnalla tilastojen mukaan, on myyty vastaavia kohteita. Sen jälkeen hän kertoo oman näkemyksensä toteutuvasta hinnasta ja ehdotuksensa hintapyynnöksi. Mikäli välittäjällä on pulaa kohteista, suostuu hän myyjän näkemykseen asiasta. Näin se valitettavasti menee. Turha syyttää välittäjiä, myyjä sen hinnan haluaa.

    • asfasf32465235

      Niinkuin monessa asiassa, ennen todennäköisesti oli aidompaa menoa, nykyisin feikkiä. Välittäjät nykyään ovat oman kokemuksen mukaan olemassa sitä varten että ovat se imago joka myy ilman sisältöä. Samanlaisia kuin ne kaupassa ilmaismaistiaisia tarjoilevat tyttöset. Näyttävät kämppää ja kysyvät haluatko ostaa. Ja aika äkäisesti jotkut rupeavat tyrkyttämään jos haistavat ostohaluja. Eli ovat periaatteessa malleja. Ja kuin mikä tahansa supermalli, ovat high maintenance. Sinänsä välittäjiltä ei saa mitään lisäarvoa paitsi sen 'myynnin' ulkonäön. Tarpeelliset paperit työt saa itse selattua netistä ja on auttamissivustoja runsaasti. Eli itse myynnin kyllä saa tehtyä itse. Tämäkin on näitä aloja jotka kyllä pystyisi tehdä itse mutta jotkut eivät viitsi. Ja ei voi sanoa etteivätkö myyjät yrittäisi käyttää hyväksi ulkonäköään varsinkin naiset. On niitä kaikenlaisia joogohjaajia nykyään jotka eivät tosiasiassa tiedä yhtään mitään käytännön kiinteistö asioista. Tuollainen toimii rajoittamattomalla velkanousukaudella mutta laskukaudella joutuu sitä itse sisältöä toimittamaan ja silloin ulkonäkö ei välttämättä tuo 70% lisäarvoa. Välittäjät itse eivät aika kuuluisasti itse asu kerrostaloissa, saavat myös palkat itse kämppänä eikä rahasta jos on bulkkikämppiä myynnissä, suosittelevat aina niitä kaiken´tärkeitä lain kirjaimilla vaadittavia maksupalveluita eli rahastusta kuten kiinteistöjä. Itse olen sitä mieltä että mitä rehellisempää myyjää etsii, niin jättää sen välittäjän väliin. Välittäjän rooli on olla jonkinlainen hintailluusion pitäjä kun siellä telkkarissa on sitä huoneistovelkaorjuusunelmaa tyrkytetty ja asuntolainaa on luvattu seuraavat 30 vuotta.

    • Pekka virtanen jr

      Minulla oli Todella huonoja kokemuksia kiinteistönvälittäjästä Vantaalla.
      Kertoi vääriä tietoja kohteesta ja käyttäytyi asiakasta kohtaan ylimielisesti ja vähätteli asiakkaan tietämystä.
      Helsingin OPPK:n toimistosta ollut asunnonvälittäjä oli Riitta Juvonen.
      En voi suositella riitta juvosta edes pahimmalle vihamiehelleni.
      Toimii kai Vantaalla ja Sipoossa, eli suosittelen jotakin muuta joka osaa ja jolla on ammattitaitoa.

    • Kannattaa ehdottomasti pysyä omakotitaloista erossa jos on vähänkin epävarma siitä että siinä ei pysty asumaan.
      Tuttavan 1995 valmistunut omakotitalo Tampereen lähistöltä on ollut myynnissä nyt kohta kuusi vuotta joten kannattaa vaan varautua siihen että myynissä voi mennä kymmennenkin vuotta.

    • Jatkossa se välittäjä vain välittää sitä asuntoa, myyjä tekee lopullisen päätöksen.

      Teette uuden välityssopimuksen välittäjän kanssa, joka ensimmäiseksi suostuu laskemaan prosenttiosuuttaan välityskaupoista.

      Vaimon vuoksi päässyt (lue: joutunut) jo useamman kerran näihin asuntokauppoihin paneutumaan.

      Ei, älä ota mitään, mikä mitenkään liittyy "kiinteistökuningattareen", kaikki muut kelpaa.

      Tutki, millä hinnoilla kyseisellä alueella on liikkunut asunnot, näin saat realistisemman summan. Tämän myös vaadit välittäjältä, joka listaa onnistuneita myyntejä.

      Moni ostaja vielä luulee, että asuntoon on laitettu se 10 000e tinkimisraja, tätä ei enään käytetä. Laitetaan normaali realistinen myyntihinta ja sitten mietitään millä hinnalla, siitä asunnosta voisi luopua. Näiden kahden erotus ei ole hyvä olla iso.

      Älä ikinä ota välittäjää maksimi ajalle, eli 4kk. Nämä välittäjät ovat erittäin laiskoja ja heillä on jo mielenkiintoisempia kohteita, joita myydä. Tästä syystä sinun talosi kaupat eivät ole niin kiinnostavia ja todennäköisesti ei mene ikinä kaupaksi, eli näitä ei edes myymällä myydä, vaan ne roikkuu tilastoina listoissa, toivoen lisää proviikkaa, kun ne välittäjän oikeat kohteet menee kaupaksi ja kun nämä on mennyt, on ehkä aika oikeasti keskittyä sinun taloosi.

      (Kiinteistökuningatteran toiminnasta senverran, että sen omat alaiset ehkä ottavat kohteet myyntiin, mutta taas heidän ensikertalaiset, jotka ei edes mitään osaa, saavat sen talon kaupaksi, eli se osaaminen ja kokemus ei ihan sitä tähtienloistoa ole mitä televisiossa annetaan ymmärtää.)

      Välittäjä joka haluaa tai tarjoaa 1kk tai 2kk sopimusta, on yleensä hyvin motivoitunut myymään tämän sinun asuntosi, eli tekemään myös oman elantonsa eteen töitä. Saman välittäjän voit palkata aina kuukauden jälkeen samalla sopimuksella toisella kuukaudella, jos oli hyvä ja jos ei, niin näin pääset myös eroon ei miellyttävästä välittäjästä.

      Kun tulee tarjous, eikä se miellytä, tai se ei ihan vastaa odotuksia, voit tehdä myös vastatarjouksen tälle henkilölle.

      Eli selvitä itse ensin asioita, sitten palkkaa miellyttävä välittäjä vain lyhyeksi aikaa kerralla ja tämän tietämystä on hyvä kokeilla asuntokauppoihin viittaavilla kysymyksillä, pidä realistinen hinta asuntoosi ja katso, että asunnon kuvat ovat houkuttelevia. Huono kuvaaja yleensä ottaa erittäin surkeita valokuvia, kuten kylpyhuoneessa, kuvan keskiössä on pönttö, mikä taas ei ole se myyntikohde. =)

      Itsellä on ainoastaan kahdesta välittäjästä hyvää kokemusta, toinen oli myymässä meidän ensimmäistä asuntoa (josta itse en välttämättä olisi niin helposti lähtenyt, mutta ilmeisesti välittäjä tiesi mistä naruista vaimoa vedellä) Välittäjällä oli niinkin helppo työ, että torstaina sai asunnon esille ja seuraavana sunnuntaina oli tarjous hyväksytty.

      Toinen välittäjä joka välitti tätä nykyistä asuntoa (missä toivottavasti se hankalampi osapuoli vihdoin tahtoo majoittua) oli senverran avoin myyjistä ja asunnon kiinnostuksen tilasta ja hinnan tinkimisvarasta, joten jouduin tekemään omalaatuisen ja varmasti harvinaisen tarjouksen, eli tarjoamaan enemmän, kuin myyjä pyysi ja tämänkin tein ehdollisena. Syyt lähinnä oli se, että oli tarve saada ne tinkivät osapuolet kokonaan lopettamaan, ettei vahingossa tule toista sellaista tarjousta, jonka myyjä voisi hyväksyä. Tällä tavoin sain myös aikaa pitää kohdetta markkinoilla, koska todennäköisesti myynti olisi lopetettu 2 viikon kuluttua.
      Valitettavasti tämä myös oli lähialueen laadukkain. Muissa asunnoissa ei mitenkään miellyttänyt alkuperäiset kylpyhuoneet tai muovilattiamatto. =)

      Joku täällä tyytyväisenä maksaa vuokraa? Riippuen asunnon neliöistä, sijainnista, kuluista tms. on vaikea päätellä, tuleeko vuokranmaksu kalliimmaksi kuin yhtiövastike ja mahdollinen asuntolainan takaisinmaksu.
      Pika päätelmällä sinkku ja jos tämä pitää paikkansa, niin sen vuorka-asunnon ehkä ymmärtääkin.

      Yhtiövastike ja vuokra saattaa molemmat nousta, molemmissa voi olla julkisivuremontti kyseessä, myös sinun vuokranantajasi ottaa sinulta ne remonttirahat tavalla tai toisella pois, kun tämmöinen remontti tulee ajankohtaiseksi.
      Asunnonomistajien keskuudessa nämä yleensä päätetään ennakkoon, jolloin voidaan kerätä isompi yhtiövastike, näin ollen välttämättä ei tarvitse ottaa pankista erillistä remonttilainaa. 5 vuoden kuluessa, voidaan myös harkita yhtiövastikkeen pienentämistä. Tämä ei kuulu sinun vuokranantajasi tarkoitusperiin. Vuokrankorotuksesta tulee ilmoitus ja se korkeintaan vielä nousee siitä 5 vuoden päästä.

      Omakotitaloasukkaalla ilmeisesti vastikkeen lisäksi tulee vielä kiinteistövero ja muita kuukausittain suoritettavia kuluja, jätemaksut esim? Kovin tarkasti nämä asiat ei vielä ole selvillä, mutta tulevaisuudessa ehkä kesämökki, oma saari, maapala tms. =)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2979
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      417
      2861
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      91
      2103
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      330
      1711
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1652
    Aihe