Lapsen perushoito

Äiti ja lapsi

Mitähän voisi/pitäisi tehdä, kun lapsen isä ei huolehdi lapsen hygieniasta lainkaan. Koulu alkaa syksyllä ja pelkään, että lasta aletaan kiusaamaan likaisuudesta.

Lapsi on isällään 2-3 vrk/vko ja tänä aikana lapsi ei peseydy, pese hampaitaan tai vaihda puhtaita vaatteita. Haiseekin reppana välillä ihan likaiselta tullessaan. Tukka takussa ja samat vaatteet päällä kuin luotani lähtiessään.

Laitan hänelle aina monet puhtaat vaatteet mukaan ja isälle olen yrittänyt puhua näistä asioista mutta ei mene asia perille. Kesällä pitäisi olla parikin viikkoa isällään, koko se aika sitten peseytymättä vai ?

21

1950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minkä nuorena oppii

Jos isä ei huolehdi lapsen hygieniasta sinun pitää opettaa lasta huolehtimaan itse hammaspesuista, suikussa käymisistä ja vaatteiden vaihdoista. Ehkä lapsi lopulta opettaa isänsäkin pesytymään. :)
      Yritä saada hänet kannustamalla oppimaan hoitamaan pesut itse,

• Kumma juttu

Aivan ja kyllä tuon ikäisen pitäisi jo itse osata huolehtia puhtaudesta,murrosikäinen kuitenkin!

• Äiti ja lapsi
        Kumma juttu kirjoitti:

Aivan ja kyllä tuon ikäisen pitäisi jo itse osata huolehtia puhtaudesta,murrosikäinen kuitenkin!

Onks tää viesti joku vitsi? Lapsi siis 6 v,täyttää loppuvuodesta 7.

• minkä nuorena oppii
        Kumma juttu kirjoitti:

Eihän tuo nyt mikään murrosikäinen ole, mutta kyllä kouluun menevät lapset osaavat jo hampaat pestä ja jotenkin peseytyä, Ei ehkä ihan hyvin, mutta kuitenkin niin, etteivät ala 2-3 vrk:ssa haisemaan. :D

• sätkäle

Jos asian laita on noin, niin asiasta kannattaa olla yhteyksissä lastensuojeluun, jos isä ei ota oppiakseen.
      Meillä kävi näin. Isä lähti lasten kanssa leirille. Olen näitten lasten yksinhuoltaja ja annoin luvan tähän. Keskimmäinen oli siellä suutahtanut ja kieltäytynyt vaihtamasta vaatteita koko leirin aikana, 4 vrk. Tämän seurauksena oli tehty lastensuojeluilmoitus lasten likaisuudesta ja vaatteiden pesemättömyydestä. Minä sain sitten selvitellä tilannetta. Onneksi oli ymmärtäväistä porukkaa lastensuojelussa, joten selvittiin yhdellä kotikäynnillä.
      Isä ei tietenkään ollut asiasta lainkaan tietoinen eikä kommentoinut tilannetta lainkaan.

• Vettäjasaippuaa

Onko tuollainen isä kykenevä huolehtimaan lapsesta? Kyse on todellakin ihan perushoitoon liittyvästä asiasta. Lasta toki voi opettaa itse peseytymään, mutta kyllä kuusivuotiaalle vielä tarvitaan siihen aikuisen valvontaa, tukea nyt vähintäänkin. Jos isä ei asiaa sinun sanomana ymmärrä, olisiko syytä pyytää lastensuojelua vierailemaan lapsen isän luona ollessa isän luona ja vaikka kädestä pitäen aikuiselle miehelle opettamaan, miten lapsen puhtaudesta tulee huolehtia?

• minkä nuorena oppii

Valvontaa toki tarvitaan, mutta huonomminkin hoidetulla suihkussa käymisellä, ei lapsen pitäisi alkaa haista parissa päivässä. Lapselle pitää vain opettaa, että myös isän luona käydään suihkussa ja vaidetaan vaatteet, jolloin lapsi voi sanoa isälle, että näin tehdään, voitko jeestata jos tarvin apua.

• äitimyöskin

Laittaisin sitten lapselle jonkun "kortin" mukaan että saa laittaa aina raksin kun on tehtävän tehnyt. Korttiin ainakin sen hampaiden pesun, puhtaat sukat , kalsarit ja t-paita päivittäin ja ainakin kerran tuona aikana suihkuun.
      Jos lapsi olisi saanut kortin täytettyä niin saisi sitten jotain kivaa. Ei välttämättä tavvaraa tms. mutta vaikka yhdessä uimahalliin tms.
      Meillä tuon ikäiset kyllä pesee joka ilta hampaat (usein aamullakin) joka ilta vaihtaa nuo sukat, kalsarit, t-paidan ja käy säännöllisesti suihkussa. MUTTA ei tuon ikäistä voi velvottaa että täysin yksin osaisi noita hoitaa.

Harmi kun isä ei tuollaisia tajua.

• Äiti ja lapsi

Kiitos vastauksista, koitan sitten sälyttää vastuuta enemmän lapselle. Haju tulee ehkä siitäkin, että isän kotona jo itsessään haisee, kun hän on itsekin hyvin epäsiisti. Siis peitot ja lakanat likaisia eikä pahemmin muutenkaan siivoa.

Oli kyllä jo avioliiton aikana epähygieeninen mutta silloin pystyin patistamaan peseytymään ja hoidin itse kaikki siivoukset ja pyykit. Hän kuitenkin luonteeltaan aika hallitseva ja alistava ja pelkona, että alkaa ivailemaan lasta peseytymisestä. Kuten vit...tuili mullekin aikoinaan.

Nää asiat kun ei taida kaikille olla ihan itsestäänselvyyksiä :(

• minkä nuorena oppii
        Äiti ja lapsi kirjoitti:

Kiitos vastauksista, koitan sitten sälyttää vastuuta enemmän lapselle. Haju tulee ehkä siitäkin, että isän kotona jo itsessään haisee, kun hän on itsekin hyvin epäsiisti. Siis peitot ja lakanat likaisia eikä pahemmin muutenkaan siivoa.

Oli kyllä jo avioliiton aikana epähygieeninen mutta silloin pystyin patistamaan peseytymään ja hoidin itse kaikki siivoukset ja pyykit. Hän kuitenkin luonteeltaan aika hallitseva ja alistava ja pelkona, että alkaa ivailemaan lasta peseytymisestä. Kuten vit...tuili mullekin aikoinaan.

Nää asiat kun ei taida kaikille olla ihan itsestäänselvyyksiä :(

Toivottavasti et suutu, mutta kuinka ylipäätään päädyit yhteen noin epähygieenisen ihmisen kanssa? Et kai kuvitellut että saat hänet muuttumaan?

Puolisoa voi toki hiukan opettaa sisäsiistiksi, mutta se vie aikaa ja "tupakkaa" ja vaatii pitkää pinnaa. :D
        kotoa opitut tavat on todella vaikeasti muutettavissa toisiksi. Älä laita vahinkoa kiertämään, vaan opeta lapsestasi siisti ihminen, niin kunnon tytöt tykkää. :)

• minkä nuorena oppii
        minkä nuorena oppii kirjoitti:

Toivottavasti et suutu, mutta kuinka ylipäätään päädyit yhteen noin epähygieenisen ihmisen kanssa? Et kai kuvitellut että saat hänet muuttumaan?

Puolisoa voi toki hiukan opettaa sisäsiistiksi, mutta se vie aikaa ja "tupakkaa" ja vaatii pitkää pinnaa. :D
        kotoa opitut tavat on todella vaikeasti muutettavissa toisiksi. Älä laita vahinkoa kiertämään, vaan opeta lapsestasi siisti ihminen, niin kunnon tytöt tykkää. :)

Sorry, siis kunnon pojat ja tytöt tykkää.

• Ap...
        minkä nuorena oppii kirjoitti:

Tosiaan, luulin voivani opettaa. Vaikka olimme ihan aikuisia kyllä molemmat ja lopulta 13 v yhdessä oltiin. Oli se lopulta suht sisäsiisti mutta johtui kai, ettei haisevana seksiä saanut...
        Tiedän, olin tosi naiivi mutta arvostin niin paljon muita asioita hänessä, ettei epäsiisteys tuntunut niin pahalta. Tuo ilkeily ja vit...tuilu alkoi vasta viimeisinä vuosina

• Hoidat lapsen itse

Hoidat lapsen itse etkä anna kuin korkeintaan vuorokaudeksi sitä isälleen.

Eihän kukaan eläintäkään tuollaiselle antaisi jos siitä ei huolehdita asiaankuuluvalla tavalla.

Kuinka joku äiti voi olla erossa lapsestaan joka viikko 2-3 vrk ja jopa kaksi viikkoakin kerralla?

Eivätkö ne käy sossusta kotikäynneillä nykyään tarkistamassa onko lapsella oltavat kunnossa.

Entäs se ruokinta. Jossain syötettiin lapselle ranskanperunoita, makkaraa ja vanukkaita. Ja tämä uusperheen puurolla elätetty lapsi oli juuri otsikoissa.

Jos lapsi on likainen niin tuskin tämä isä huolehtii ravitsemuksestakaan. Entäs juoko isä alkoholia lapsen siellä ollessa?

• Äiti ja lapsi

Kyllä lapsi ruokaa saa ja isä on hyvä kokki, ei ole mitään valmiseineksiä. Alkoholia isä ei käytä.

Tapaamissopimus on tollaseksi tehty. Eihän se lapsesta erossa olo mitään herkkua ole mutta muuten mennään oikeuteen tappelemaan huoltajudesta, koska isä ei muuhun suostu. Isä siis vaatisi yksinhuoltajuutta ja tämä meidän kaupungin lastensuojelu on näissä asioissa lähes aina isän puolella.

Ei ne sossut ilman syytä mitään kotikäyntejä tee eikä epäsiisteys ole vielä hälyttävää, siis sossun mielestä.

• iyuygoigy

Pakko kommentoida, mutta isänkä sitten pitäisi olla aina erossa lapsestaan? Isä on yhtä tärkeä vanhempi kuin äitikin! Kun ero tulee, niin joku systeemi on keksittävä. Aloittajan ratkaisu tuntuu varsin kohtuulliselta. Ja hän jo vastasikin, että esim ruokailu tai alkoholin käyttö eivät ole ongelmia. Isällä on vain haasteita hygieniassa. Siinä asiassa tuon ikäistä lasta voi hyvin jo opettaa itse huolehtimaan.

Minulla on vuoden nuorempi toinen lapsistani, eli täytti 6v. Hän on joka toinen viikko isällään 6 päivää. Hyvä isä. En kovin heppoisin perustein halua ikinä rikkoa isän ja lapsen tiivistä yhteyttä. Ennemmin kestän oman ikäväni, kun tuhoisin lapsen elämän riistämällä häneltä hyvän isän. (Henkisesti tai fyysisesti väkivaltaiset vanhemmat, narkkarit yms ovat sitten asia erikseen, ja lasten onkin parempi elää ilman sellaisia isiä tai äitejä. Onneksi suurin osa vanhemmista on ns. normaaleja.)

p.s. Oma lapseni huolehtii itse pesuistaan, mutta vanhempi sanoo koska pesulle mennään. Onko aloittajan lapsella kännykkää? Äitihän voi vaikka välillä pirauttaa puhelun, ja muistuttaa onko lapsi käynyt suihkussa ja vaihtanut vaatteet...

• Anonyymi
        iyuygoigy kirjoitti:

Pakko kommentoida, mutta isänkä sitten pitäisi olla aina erossa lapsestaan? Isä on yhtä tärkeä vanhempi kuin äitikin! Kun ero tulee, niin joku systeemi on keksittävä. Aloittajan ratkaisu tuntuu varsin kohtuulliselta. Ja hän jo vastasikin, että esim ruokailu tai alkoholin käyttö eivät ole ongelmia. Isällä on vain haasteita hygieniassa. Siinä asiassa tuon ikäistä lasta voi hyvin jo opettaa itse huolehtimaan.

Minulla on vuoden nuorempi toinen lapsistani, eli täytti 6v. Hän on joka toinen viikko isällään 6 päivää. Hyvä isä. En kovin heppoisin perustein halua ikinä rikkoa isän ja lapsen tiivistä yhteyttä. Ennemmin kestän oman ikäväni, kun tuhoisin lapsen elämän riistämällä häneltä hyvän isän. (Henkisesti tai fyysisesti väkivaltaiset vanhemmat, narkkarit yms ovat sitten asia erikseen, ja lasten onkin parempi elää ilman sellaisia isiä tai äitejä. Onneksi suurin osa vanhemmista on ns. normaaleja.)

p.s. Oma lapseni huolehtii itse pesuistaan, mutta vanhempi sanoo koska pesulle mennään. Onko aloittajan lapsella kännykkää? Äitihän voi vaikka välillä pirauttaa puhelun, ja muistuttaa onko lapsi käynyt suihkussa ja vaihtanut vaatteet...

Miksi olisi äidin tehtävä hoitaa suihkussa käynti isän kodissa? Ei äiti vuoroasu kahta kotia vaan lapsi. Toisessa kodissa suihkussa käynnistä muistuttaa äiti ja toisessa isä. Piste. Kyse on aikuisista miehestä. Voitaisko jo lopettaa se, että on naisen vastuulla hoitaa kaikki myös eron jälkeen. Isän on tavalla tai toisella alettava ottaa vastuu. Ja tämä vastuun kouluttaminen ei ole eksän harteilla.

• Opeta sinä!

Opeta itse lastasi, opeta, opeta ja opeta, huolehtimaan itse itsestään.

• jotai

Anna hyvänen aika lapsesi olla lapsi!!!! Ei 6v harteille nyt oman elämän hallintaa vielä kannata täysin heittää, kyllä tuon ikäinen lapsi tarvitsee aikuisen huolenpitoa!!! Ei 6v lapsen tarvitse joutua murehtimaan että onko jostain "tehtävälistasta" kaikki rastit nyt suoritettu, kun puhutaan ihan perushuolenpidosta! Eihän tällä logiikalla 6v tarvitsis enää vanhempiaan ollenkaan, kun ne voi "opettaa selviytymään itse" - ja miksi??? Vanhempien (tällä kertaa isän) laiskuuden ja välinpitämättömyyden vuoksi!

6v opettelee arkielämän taitoja, mutta vastuuta niiden hallinnasta ei voi lapselle laittaa. Tuon ikäinen lapsi voi kyllä pestä esim.hampaat ja hiukset itse, mutta kyllä aikuisen pitää valvoa lopputulosta ja huolehtia että hommat tulee tehtyä.

Aikuisen tehtävä on huolehtia - ja jos ei siihen kykene, ei voi lasta luonaan pitää. Tee tämä isälle selväksi. Perushygienian ei luulisi niin vaikeaa olevan, etteikö isä siihen pystyisi jos vaan asia selväksi tehdään.

• Ap....

Niin, kiitos siis vastauksista. Olen nyt vain yrittänyt opettaa lasta itse huolehtimaan näistä asioista, ostin kalenterin, johon voi laittaa tarran aina, kun on suorittanut tarvittavan toiminnon. Hiustenhoito vain on haastavaa, kun on tyttö ja pitkät hiukset, niin tarvitsee apua pesemisessä ja takkujen selvittelyssä.

Mutta tosiaan, tässä välissä ehti käymään niin, että joku oli lapsesta tehnyt lastensuojeluilmoituksen epäsiisteyden takia. Nimettömänä tehty eikä tarkkaa päivää kerrottu, joten en suoraan pysty todistamaan, ettei lapsi minun luota todellakaan epäsiistinä lähde minnekkään.

Jotenkin vaan turhauttavaa :(

• Resupetterit

Me tässä pojan kanssa juuri viikko vietettyämme peseydyttiin 3 kertaa viikon aikana. Kalsarit vaihdettiin suihkun yhteydessä ja hampaatkin jäi pesemättä 2sti. Ja haistiin pierulle. Paitakin oli ihan likainen ja lahkeessakin taisi olla kuraa. Kynnet jäi leikkaamatta ja tukka siistimättä. Ja nälkä oli kamala. Hyvä että elossa selvittiin.
      Mut on se kiva ku pääsee taas joka iltaisiin sulkeisiin ni ei hiki haise.

• gwryuryid

Siellä kalikka kalahti ja haisuli älähti.

Miten tuo muuten onkin miehille useasti niin hankala juttu tuo peseytyminen ja hygienia ylipäätään? Minäkin muistan aikanaan kun seurustelin ensimmäistä kertaa ja järkytyin huomatessani että aikuiselle miehelle piti huomautella kalsareiden vaihtamisesta ja hampaidenpesusta. Jätti kalsareihinsa aina jarrujäljet kun ei osannut takapuoltaankaan kunnolla pyyhkiä. Tai pyyhkiä ja pyyhkiä, pestähän se pitäisi isomman asian jälkeen aikuisenkin.

Oletteko ikinä törmänneet epähygieeniseen naiseen? Sellaiseen hieltä haisevaan paskahampaaseen? Minä olen pari kertaa, mutta ne ovat olleet päihdeongelmaisia. Haisulimiehiä sen sijaan löytyy ihan tavallisista työssäkäyvistä perheenisistäkin hälyttävän paljon. Missä vika? Mikä miehiä vaivaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      49
      3311
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      525
      2013
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1950
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      82
      1907
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      19
      1561
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1498
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1376
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1349
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1277
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      113
      1195
    Aihe