Volkswagen ACT moottori

NeverVag

Mielenkiintoinen innovaatio taas volkkarilta. Kaksi sylinteriä laitetaan lepuutukseen pienillä nopeuksilla nokka-akselia siirtämällä, jolloin venttiilit pysyvät kiinni.

Aika hieno systeemi toimiessaan, kuten moni muukin volkkarin suunnittelema.
Löytyykö luottoa että kestää ja toimii hieman vanhempanakin?

https://www.youtube.com/watch?v=9-8tSSOihnQ

24

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iisipiisi

      Häh? Eikö nää sylinterien lepuutukset nyt ole aika arkipäivää ja toimi ihan hyvin? Eiköhän se sentään onnistu Volkkariltakin.

      Mutta millainen himmeli mahtaa olla esim. Hondan Advanced-VTEC, jolle on haettu patenttia USA:ssa vuonna 2005 mutta jota ei kai ole koskaan otettu tuotantoon: siinä saadaan *portaattomasti muuttuva* venttiilien nousu ja aukioloaika 'sekundäärisillä keinuvivuilla' jotka on kiinnitetty liikkuvaan rumpuun. Rumpua liikuttamalla voidaan muuttaa näiden sekundääristen keinuvipujen asentoa ja hyödyntää niiden epäsymmetristä profiilia.

      • NeverVag

        Valista tietämätöntä. Mikä tai mitkä ovat ne arkipäiväiset suomessa myynnissä olevat autot joissa sylinterinlepuutus on käytössä?


      • Iisipiisi
        NeverVag kirjoitti:

        Valista tietämätöntä. Mikä tai mitkä ovat ne arkipäiväiset suomessa myynnissä olevat autot joissa sylinterinlepuutus on käytössä?

        Sorry. Luin huonosti ja missasin tuon 'arkipäiväiset Suomessa myytävät autot' -kohdan. Sanotaan sitten että arkipäivää maailmalla.

        Olet oikeassa että myynnissä olevat sylinterin lepuutuksella varustetut autot ovat lähinnä V-moottoreita (Honda, Chrysler, GM ja Mersu), mutta onhan tuo VAG:n lepuutus ollut käytössä jo pari vuotta, kai se jo tiedettäisi jos se ei toimisi?

        Ensimmäiset rivi-neloseen tehdyt sylinterien lepuutukset teki Mitsu jo 1982 ja uudelleen 90-luvun alussa kun se esitteli oman venttiilienajoitustekniikkansa (MIVEC). Että kuten sanottu, eiköhän se toimi ja kummallisempiakin himmeleitä on tehty (tosin tuota a-VTEC:iä ei kai otettu koskaan laajalti käyttöön).

        Sinänsä tuosta lepuutuksesta on varmasti hyötyä, ainakin noissa isommissa koneissa. Luin jutun jossa Ward's Best Engines -testaajat ajoivat vapaasti hengittävällä Hondan V6 Accordilla 'raskaalla kaasujalalla' liki 1000 km testilenkit ja pääsivät kulutuksiin jotka ovat 2 litraa *alle* virallisten kulutuslukemien. Pienissä moottoreissa hyöty voi olla pienempi, kun lepuutus tulee ehkä harvemmin käyttöön.


    • majabe

      Harmi vaan, että turbo alkaa olemaan melkoisen kulunut jo 60 tkm:n kohdalla (TM 11/14). Kiitos siitä esim. pitkälle öljynvaihtovälille. Ei volsu vaan saa kestävää tekniikkaa aikaiseksi...

      • Järki käteen

      • SKYACTIIVI
        Järki käteen kirjoitti:

        Pitkä öljyvaihtovälihän ei ole mikään pakkopulla - eikä liioin siihen vaadittavan Longlife-öljyn käyttö. (Ks. esim. http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/oljynvaihdot-tiheammiksi)

        Vaan jos ostaa auton sen pitkän huoltovälin perusteella, niin sitten ei kai ole muita vaihtoehtoja...

        Eipä tuo ACT kovin kummoinen järjestelmä ole, Tekniikan Maailma hehkutti juuri 6,38l /100km keskikulutusta 60tkm kestotestissä. Luokassaan ihan ok, mutta Mazdan 14:1 puristussuhde on paljon fiksumpi ratkaisu polttoaineen kulutuksen kurissa pitämiseksi.

        Vertailun vuoksi jopa Mazda CX-5 165hv 2.0 SKYACTIV-G koneella pääsee lähelle C-segmentin lukemia. Kulutus Tekniikan Maailman 60tkm kestotestistä oli luokassaan hämmästyttävän pieni 7,42l/100km.

        Mazda3 päihittää kevyesti Golfin käytännön kulutuksessa ja tarjoaa saman tasoisen suorituskyvyn ilman turboja tai sylintereiden lepuutuksia.

        Onhan se tietenkin vähän noloa, että Mazda pienenä valmistajana on keksinyt jotain parempaa kuin isot pelurit.

        http://www.mazda.fi/mina-mazda/teknologia-ja-design/skyactiv-teknologia.html


      • iisipiisi

        Joo, se oli vähän yllättävää että noin lyhyen kestotestin jälkeen löytyi tosiaan silmin havaittavaa muutosta koneesta.


      • mix vw

        meillä meni 2 turboo passatista jälkimmäinen 220 000 km, oli siinä miettimistä ostaako 4 tonnin turbon 4000 e autoon.

        vw li vakava tilanne 2000 syksyllä kun oli paljon myymättömiä autoja jotka piti ottaa käyttöön 2000 vuonna kun eivät täyttäneet 2001 normeja. vw on siitä innostunut vähän liikaa tuolla teknisellä puolella. LÄHES JOKA VUOSI TULEE UUSIA MOOTTOREITA. Vuoroin hihnalla tai ketjulle, vuoroin 1 tai 2 turbolla.

        Kuinkahan kauan kansa luottaa
        Opel oli 1. myydyin, kun teki virheen heti putos alle 50.vertaa myyntilukujaa 1999-2000 ja
        2000 luvun alkua. Nyt on tullut uudet ostajat jotka taas luottavat Opeliin.


      • MazdaToledo Co
        SKYACTIIVI kirjoitti:

        Eipä tuo ACT kovin kummoinen järjestelmä ole, Tekniikan Maailma hehkutti juuri 6,38l /100km keskikulutusta 60tkm kestotestissä. Luokassaan ihan ok, mutta Mazdan 14:1 puristussuhde on paljon fiksumpi ratkaisu polttoaineen kulutuksen kurissa pitämiseksi.

        Vertailun vuoksi jopa Mazda CX-5 165hv 2.0 SKYACTIV-G koneella pääsee lähelle C-segmentin lukemia. Kulutus Tekniikan Maailman 60tkm kestotestistä oli luokassaan hämmästyttävän pieni 7,42l/100km.

        Mazda3 päihittää kevyesti Golfin käytännön kulutuksessa ja tarjoaa saman tasoisen suorituskyvyn ilman turboja tai sylintereiden lepuutuksia.

        Onhan se tietenkin vähän noloa, että Mazda pienenä valmistajana on keksinyt jotain parempaa kuin isot pelurit.

        http://www.mazda.fi/mina-mazda/teknologia-ja-design/skyactiv-teknologia.html

        No, enpä tiedä. Miksi noloa? Mazda on tehnyt aina keskivertoa kestävämpiä autoja, mutta ne jotka mulla on ollut(2,0 2007, 2,0 2012) ovat olleet kauheita bensasyöppöjä todellakin, eli on pitänytkin tehdä kulutukselle jotain radikaalia. Suorituskyky noissa aiemmissa ei ole mikään rakettimainen- 1,4 90kw?automaatilla 4 päällä jätin kaverin Mazda 2,0 2008 -auton. Ihmetteli itsekin, kun oli varma, että pääsee valoista edelle, vaan toisin kävi.

        Skyactive on ihan hyvä innovaatio ja tervetullut sellainen tähän turbotettujen rinnalle. On vaan niin järkkykallis verrattuna Toledon 1, 4 T aut -autoon.


      • Vondyke
        mix vw kirjoitti:

        meillä meni 2 turboo passatista jälkimmäinen 220 000 km, oli siinä miettimistä ostaako 4 tonnin turbon 4000 e autoon.

        vw li vakava tilanne 2000 syksyllä kun oli paljon myymättömiä autoja jotka piti ottaa käyttöön 2000 vuonna kun eivät täyttäneet 2001 normeja. vw on siitä innostunut vähän liikaa tuolla teknisellä puolella. LÄHES JOKA VUOSI TULEE UUSIA MOOTTOREITA. Vuoroin hihnalla tai ketjulle, vuoroin 1 tai 2 turbolla.

        Kuinkahan kauan kansa luottaa
        Opel oli 1. myydyin, kun teki virheen heti putos alle 50.vertaa myyntilukujaa 1999-2000 ja
        2000 luvun alkua. Nyt on tullut uudet ostajat jotka taas luottavat Opeliin.

        Aika kallis turbo, kun löytyy uudemmista autoista hintaluokassa 1000e


      • Kokemustaon
        MazdaToledo Co kirjoitti:

        No, enpä tiedä. Miksi noloa? Mazda on tehnyt aina keskivertoa kestävämpiä autoja, mutta ne jotka mulla on ollut(2,0 2007, 2,0 2012) ovat olleet kauheita bensasyöppöjä todellakin, eli on pitänytkin tehdä kulutukselle jotain radikaalia. Suorituskyky noissa aiemmissa ei ole mikään rakettimainen- 1,4 90kw?automaatilla 4 päällä jätin kaverin Mazda 2,0 2008 -auton. Ihmetteli itsekin, kun oli varma, että pääsee valoista edelle, vaan toisin kävi.

        Skyactive on ihan hyvä innovaatio ja tervetullut sellainen tähän turbotettujen rinnalle. On vaan niin järkkykallis verrattuna Toledon 1, 4 T aut -autoon.

        Samaa mieltä. Olen omistanut Mazda 6 sekä sedanina että farmarina 2.0 - koneella. Samoin meillä on ollut uudesta Toledo 1.4T A vm. 2013 ja 2017 . Ei ole Mazdalla mitään jakoa 156 hv koneella Seatia vastaan valoista, sitkeydessä, eikä kulutuksessa. Toisaalta pitää olla aika kova kone nykyään, että automaatilla vetää 9.0s 0-100km/h ja 210 huiput. Mazdan nykyiset Skyactive-koneet on hyviä, mutta automaatilla ei pärjää Toledo pikkuturbolle.


    • 1856

      Passatissa sylinterien leputustoiminto aiheuttaa erittäin häiritsevää voimakasta värähtelyä ja melua 80-120 nopeuksissa, taajama-ajossa ainoastaan värähtelyä.
      Värähtelyt ovat sitä tasoa, että on siinä voimansiirtolinja ihmeissään.
      Saas nähdä milloin remontit alkaa.

    • aijaaaö

      ACT moottori on nykytin. ei ikinä.

      • hönö_ei_osaa

        Senkin kielitaidoton toope, tuolla artikkelilla ei ole mitään tekemistä sylinterien lepuutuksen kanssa!


      • LOLO.niinku.LOL
        hönö_ei_osaa kirjoitti:

        Senkin kielitaidoton toope, tuolla artikkelilla ei ole mitään tekemistä sylinterien lepuutuksen kanssa!

        Vituttiko niin paljon että tyhmä idiootti luit koko jutun, onhan siellä ongelmia kun kerran tiesit niistä lukea, jos ei olisi niin sun ei olis tarttenu edes avata artikkelia ;)

        Vittu miten tyhmiä ihmisiä maan päälle onkaan sikinyt, jumala on meitä jostain rankaissut näillä saatanan volkkari uskovaisilla pässeillä ;).


    • natsi.tervehdys.sinulle

      Vittu toi Volkkarin puolustaja on sitten tyhmä, kaikki nauraa sille ja volkkareille, itekki osoittelen sormella aina kun näen volkkarin, ihan sama kuka sitä ajaa niin natsitervehdys lähtee oitis!!!

      • Sivustaseurannut

        Kirjoituksesi kertoo Sinusta olellisia asioita. Hanki elämä. Hyvä psykologi voisi auttaa Siinä.


    • Toyota_Hybrid1

      volkkareissa on iät ja ajat ollut sylinterien lepuutustoiminto, aina on joku pytty pimeänä milloin mäntään palaneen reiän takia, milloin puolan pimenemisen seurauksena, todella uraa uurtavaa kehitystä...

    • Junalla

      Turhaan ne kaikki röörit siellä puksuttaa muutenkin, pysykää kotona valtion piikkiin!

    • susi.koneet.vw

      Oliko ACT vielä surkeampi kuin TSI vai miksi siitä luovuttiin ja palattiin ratkaisuihin mitä muutkin käyttää. Yrittikö VW olla muita parempi? Seuraavaksi ilmajäähdytteinen boxeri jotta jäähdyttimien häiriöitä päästään eroon.

      • Tietoaeiluuloa

        Perehdypäs asiaan, ei ole ACT lopetettu, kun on ihan arkielämän käytössä 4 sylinterin koneissa. Ei vain mainostetaan enää.


      • hoitoa.availle
        Tietoaeiluuloa kirjoitti:

        Perehdypäs asiaan, ei ole ACT lopetettu, kun on ihan arkielämän käytössä 4 sylinterin koneissa. Ei vain mainostetaan enää.

        mikä muka, haista kukkanen ja mee hoitoon sen volkkaris kanssa


    • Anonyymi

      No ei todellakaan venttiilit pysy kiinni. Mieti nyt edes vähän itsekin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      38
      4032
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3150
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3046
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      478
      2739
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      190
      2000
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1886
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      29
      1512
    8. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      38
      1405
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1271
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1212
    Aihe