Mielenkiintoinen innovaatio taas volkkarilta. Kaksi sylinteriä laitetaan lepuutukseen pienillä nopeuksilla nokka-akselia siirtämällä, jolloin venttiilit pysyvät kiinni.
Aika hieno systeemi toimiessaan, kuten moni muukin volkkarin suunnittelema.
Löytyykö luottoa että kestää ja toimii hieman vanhempanakin?
https://www.youtube.com/watch?v=9-8tSSOihnQ
Volkswagen ACT moottori
24
2590
Vastaukset
- Iisipiisi
Häh? Eikö nää sylinterien lepuutukset nyt ole aika arkipäivää ja toimi ihan hyvin? Eiköhän se sentään onnistu Volkkariltakin.
Mutta millainen himmeli mahtaa olla esim. Hondan Advanced-VTEC, jolle on haettu patenttia USA:ssa vuonna 2005 mutta jota ei kai ole koskaan otettu tuotantoon: siinä saadaan *portaattomasti muuttuva* venttiilien nousu ja aukioloaika 'sekundäärisillä keinuvivuilla' jotka on kiinnitetty liikkuvaan rumpuun. Rumpua liikuttamalla voidaan muuttaa näiden sekundääristen keinuvipujen asentoa ja hyödyntää niiden epäsymmetristä profiilia.- NeverVag
Valista tietämätöntä. Mikä tai mitkä ovat ne arkipäiväiset suomessa myynnissä olevat autot joissa sylinterinlepuutus on käytössä?
- Iisipiisi
NeverVag kirjoitti:
Valista tietämätöntä. Mikä tai mitkä ovat ne arkipäiväiset suomessa myynnissä olevat autot joissa sylinterinlepuutus on käytössä?
Sorry. Luin huonosti ja missasin tuon 'arkipäiväiset Suomessa myytävät autot' -kohdan. Sanotaan sitten että arkipäivää maailmalla.
Olet oikeassa että myynnissä olevat sylinterin lepuutuksella varustetut autot ovat lähinnä V-moottoreita (Honda, Chrysler, GM ja Mersu), mutta onhan tuo VAG:n lepuutus ollut käytössä jo pari vuotta, kai se jo tiedettäisi jos se ei toimisi?
Ensimmäiset rivi-neloseen tehdyt sylinterien lepuutukset teki Mitsu jo 1982 ja uudelleen 90-luvun alussa kun se esitteli oman venttiilienajoitustekniikkansa (MIVEC). Että kuten sanottu, eiköhän se toimi ja kummallisempiakin himmeleitä on tehty (tosin tuota a-VTEC:iä ei kai otettu koskaan laajalti käyttöön).
Sinänsä tuosta lepuutuksesta on varmasti hyötyä, ainakin noissa isommissa koneissa. Luin jutun jossa Ward's Best Engines -testaajat ajoivat vapaasti hengittävällä Hondan V6 Accordilla 'raskaalla kaasujalalla' liki 1000 km testilenkit ja pääsivät kulutuksiin jotka ovat 2 litraa *alle* virallisten kulutuslukemien. Pienissä moottoreissa hyöty voi olla pienempi, kun lepuutus tulee ehkä harvemmin käyttöön.
- majabe
Harmi vaan, että turbo alkaa olemaan melkoisen kulunut jo 60 tkm:n kohdalla (TM 11/14). Kiitos siitä esim. pitkälle öljynvaihtovälille. Ei volsu vaan saa kestävää tekniikkaa aikaiseksi...
- Järki käteen
Pitkä öljyvaihtovälihän ei ole mikään pakkopulla - eikä liioin siihen vaadittavan Longlife-öljyn käyttö. (Ks. esim. http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/oljynvaihdot-tiheammiksi)
Vaan jos ostaa auton sen pitkän huoltovälin perusteella, niin sitten ei kai ole muita vaihtoehtoja... - SKYACTIIVI
Järki käteen kirjoitti:
Pitkä öljyvaihtovälihän ei ole mikään pakkopulla - eikä liioin siihen vaadittavan Longlife-öljyn käyttö. (Ks. esim. http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/oljynvaihdot-tiheammiksi)
Vaan jos ostaa auton sen pitkän huoltovälin perusteella, niin sitten ei kai ole muita vaihtoehtoja...Eipä tuo ACT kovin kummoinen järjestelmä ole, Tekniikan Maailma hehkutti juuri 6,38l /100km keskikulutusta 60tkm kestotestissä. Luokassaan ihan ok, mutta Mazdan 14:1 puristussuhde on paljon fiksumpi ratkaisu polttoaineen kulutuksen kurissa pitämiseksi.
Vertailun vuoksi jopa Mazda CX-5 165hv 2.0 SKYACTIV-G koneella pääsee lähelle C-segmentin lukemia. Kulutus Tekniikan Maailman 60tkm kestotestistä oli luokassaan hämmästyttävän pieni 7,42l/100km.
Mazda3 päihittää kevyesti Golfin käytännön kulutuksessa ja tarjoaa saman tasoisen suorituskyvyn ilman turboja tai sylintereiden lepuutuksia.
Onhan se tietenkin vähän noloa, että Mazda pienenä valmistajana on keksinyt jotain parempaa kuin isot pelurit.
http://www.mazda.fi/mina-mazda/teknologia-ja-design/skyactiv-teknologia.html - iisipiisi
Joo, se oli vähän yllättävää että noin lyhyen kestotestin jälkeen löytyi tosiaan silmin havaittavaa muutosta koneesta.
- mix vw
meillä meni 2 turboo passatista jälkimmäinen 220 000 km, oli siinä miettimistä ostaako 4 tonnin turbon 4000 e autoon.
vw li vakava tilanne 2000 syksyllä kun oli paljon myymättömiä autoja jotka piti ottaa käyttöön 2000 vuonna kun eivät täyttäneet 2001 normeja. vw on siitä innostunut vähän liikaa tuolla teknisellä puolella. LÄHES JOKA VUOSI TULEE UUSIA MOOTTOREITA. Vuoroin hihnalla tai ketjulle, vuoroin 1 tai 2 turbolla.
Kuinkahan kauan kansa luottaa
Opel oli 1. myydyin, kun teki virheen heti putos alle 50.vertaa myyntilukujaa 1999-2000 ja
2000 luvun alkua. Nyt on tullut uudet ostajat jotka taas luottavat Opeliin. - MazdaToledo Co
SKYACTIIVI kirjoitti:
Eipä tuo ACT kovin kummoinen järjestelmä ole, Tekniikan Maailma hehkutti juuri 6,38l /100km keskikulutusta 60tkm kestotestissä. Luokassaan ihan ok, mutta Mazdan 14:1 puristussuhde on paljon fiksumpi ratkaisu polttoaineen kulutuksen kurissa pitämiseksi.
Vertailun vuoksi jopa Mazda CX-5 165hv 2.0 SKYACTIV-G koneella pääsee lähelle C-segmentin lukemia. Kulutus Tekniikan Maailman 60tkm kestotestistä oli luokassaan hämmästyttävän pieni 7,42l/100km.
Mazda3 päihittää kevyesti Golfin käytännön kulutuksessa ja tarjoaa saman tasoisen suorituskyvyn ilman turboja tai sylintereiden lepuutuksia.
Onhan se tietenkin vähän noloa, että Mazda pienenä valmistajana on keksinyt jotain parempaa kuin isot pelurit.
http://www.mazda.fi/mina-mazda/teknologia-ja-design/skyactiv-teknologia.htmlNo, enpä tiedä. Miksi noloa? Mazda on tehnyt aina keskivertoa kestävämpiä autoja, mutta ne jotka mulla on ollut(2,0 2007, 2,0 2012) ovat olleet kauheita bensasyöppöjä todellakin, eli on pitänytkin tehdä kulutukselle jotain radikaalia. Suorituskyky noissa aiemmissa ei ole mikään rakettimainen- 1,4 90kw?automaatilla 4 päällä jätin kaverin Mazda 2,0 2008 -auton. Ihmetteli itsekin, kun oli varma, että pääsee valoista edelle, vaan toisin kävi.
Skyactive on ihan hyvä innovaatio ja tervetullut sellainen tähän turbotettujen rinnalle. On vaan niin järkkykallis verrattuna Toledon 1, 4 T aut -autoon. - Vondyke
mix vw kirjoitti:
meillä meni 2 turboo passatista jälkimmäinen 220 000 km, oli siinä miettimistä ostaako 4 tonnin turbon 4000 e autoon.
vw li vakava tilanne 2000 syksyllä kun oli paljon myymättömiä autoja jotka piti ottaa käyttöön 2000 vuonna kun eivät täyttäneet 2001 normeja. vw on siitä innostunut vähän liikaa tuolla teknisellä puolella. LÄHES JOKA VUOSI TULEE UUSIA MOOTTOREITA. Vuoroin hihnalla tai ketjulle, vuoroin 1 tai 2 turbolla.
Kuinkahan kauan kansa luottaa
Opel oli 1. myydyin, kun teki virheen heti putos alle 50.vertaa myyntilukujaa 1999-2000 ja
2000 luvun alkua. Nyt on tullut uudet ostajat jotka taas luottavat Opeliin.Aika kallis turbo, kun löytyy uudemmista autoista hintaluokassa 1000e
- Kokemustaon
MazdaToledo Co kirjoitti:
No, enpä tiedä. Miksi noloa? Mazda on tehnyt aina keskivertoa kestävämpiä autoja, mutta ne jotka mulla on ollut(2,0 2007, 2,0 2012) ovat olleet kauheita bensasyöppöjä todellakin, eli on pitänytkin tehdä kulutukselle jotain radikaalia. Suorituskyky noissa aiemmissa ei ole mikään rakettimainen- 1,4 90kw?automaatilla 4 päällä jätin kaverin Mazda 2,0 2008 -auton. Ihmetteli itsekin, kun oli varma, että pääsee valoista edelle, vaan toisin kävi.
Skyactive on ihan hyvä innovaatio ja tervetullut sellainen tähän turbotettujen rinnalle. On vaan niin järkkykallis verrattuna Toledon 1, 4 T aut -autoon.Samaa mieltä. Olen omistanut Mazda 6 sekä sedanina että farmarina 2.0 - koneella. Samoin meillä on ollut uudesta Toledo 1.4T A vm. 2013 ja 2017 . Ei ole Mazdalla mitään jakoa 156 hv koneella Seatia vastaan valoista, sitkeydessä, eikä kulutuksessa. Toisaalta pitää olla aika kova kone nykyään, että automaatilla vetää 9.0s 0-100km/h ja 210 huiput. Mazdan nykyiset Skyactive-koneet on hyviä, mutta automaatilla ei pärjää Toledo pikkuturbolle.
- 1856
Passatissa sylinterien leputustoiminto aiheuttaa erittäin häiritsevää voimakasta värähtelyä ja melua 80-120 nopeuksissa, taajama-ajossa ainoastaan värähtelyä.
Värähtelyt ovat sitä tasoa, että on siinä voimansiirtolinja ihmeissään.
Saas nähdä milloin remontit alkaa. - aijaaaö
ACT moottori on nykytin. ei ikinä.
- VW.kaatuu.konkka
https://www.theguardian.com/money/2018/aug/11/engine-failure-left-vw-owners-picking-up-a-surprise-6700-bill
ACT unelmat särkyy- hönö_ei_osaa
Senkin kielitaidoton toope, tuolla artikkelilla ei ole mitään tekemistä sylinterien lepuutuksen kanssa!
- LOLO.niinku.LOL
hönö_ei_osaa kirjoitti:
Senkin kielitaidoton toope, tuolla artikkelilla ei ole mitään tekemistä sylinterien lepuutuksen kanssa!
Vituttiko niin paljon että tyhmä idiootti luit koko jutun, onhan siellä ongelmia kun kerran tiesit niistä lukea, jos ei olisi niin sun ei olis tarttenu edes avata artikkelia ;)
Vittu miten tyhmiä ihmisiä maan päälle onkaan sikinyt, jumala on meitä jostain rankaissut näillä saatanan volkkari uskovaisilla pässeillä ;).
- natsi.tervehdys.sinulle
Vittu toi Volkkarin puolustaja on sitten tyhmä, kaikki nauraa sille ja volkkareille, itekki osoittelen sormella aina kun näen volkkarin, ihan sama kuka sitä ajaa niin natsitervehdys lähtee oitis!!!
- Sivustaseurannut
Kirjoituksesi kertoo Sinusta olellisia asioita. Hanki elämä. Hyvä psykologi voisi auttaa Siinä.
- Toyota_Hybrid1
volkkareissa on iät ja ajat ollut sylinterien lepuutustoiminto, aina on joku pytty pimeänä milloin mäntään palaneen reiän takia, milloin puolan pimenemisen seurauksena, todella uraa uurtavaa kehitystä...
- Junalla
Turhaan ne kaikki röörit siellä puksuttaa muutenkin, pysykää kotona valtion piikkiin!
- susi.koneet.vw
Oliko ACT vielä surkeampi kuin TSI vai miksi siitä luovuttiin ja palattiin ratkaisuihin mitä muutkin käyttää. Yrittikö VW olla muita parempi? Seuraavaksi ilmajäähdytteinen boxeri jotta jäähdyttimien häiriöitä päästään eroon.
- Tietoaeiluuloa
Perehdypäs asiaan, ei ole ACT lopetettu, kun on ihan arkielämän käytössä 4 sylinterin koneissa. Ei vain mainostetaan enää.
- hoitoa.availle
Tietoaeiluuloa kirjoitti:
Perehdypäs asiaan, ei ole ACT lopetettu, kun on ihan arkielämän käytössä 4 sylinterin koneissa. Ei vain mainostetaan enää.
mikä muka, haista kukkanen ja mee hoitoon sen volkkaris kanssa
- Anonyymi
No ei todellakaan venttiilit pysy kiinni. Mieti nyt edes vähän itsekin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822