Volkswagen ACT moottori

NeverVag

Mielenkiintoinen innovaatio taas volkkarilta. Kaksi sylinteriä laitetaan lepuutukseen pienillä nopeuksilla nokka-akselia siirtämällä, jolloin venttiilit pysyvät kiinni.

Aika hieno systeemi toimiessaan, kuten moni muukin volkkarin suunnittelema.
Löytyykö luottoa että kestää ja toimii hieman vanhempanakin?

https://www.youtube.com/watch?v=9-8tSSOihnQ

23

1954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iisipiisi

      Häh? Eikö nää sylinterien lepuutukset nyt ole aika arkipäivää ja toimi ihan hyvin? Eiköhän se sentään onnistu Volkkariltakin.

      Mutta millainen himmeli mahtaa olla esim. Hondan Advanced-VTEC, jolle on haettu patenttia USA:ssa vuonna 2005 mutta jota ei kai ole koskaan otettu tuotantoon: siinä saadaan *portaattomasti muuttuva* venttiilien nousu ja aukioloaika 'sekundäärisillä keinuvivuilla' jotka on kiinnitetty liikkuvaan rumpuun. Rumpua liikuttamalla voidaan muuttaa näiden sekundääristen keinuvipujen asentoa ja hyödyntää niiden epäsymmetristä profiilia.

      • NeverVag

        Valista tietämätöntä. Mikä tai mitkä ovat ne arkipäiväiset suomessa myynnissä olevat autot joissa sylinterinlepuutus on käytössä?


      • Iisipiisi
        NeverVag kirjoitti:

        Valista tietämätöntä. Mikä tai mitkä ovat ne arkipäiväiset suomessa myynnissä olevat autot joissa sylinterinlepuutus on käytössä?

        Sorry. Luin huonosti ja missasin tuon 'arkipäiväiset Suomessa myytävät autot' -kohdan. Sanotaan sitten että arkipäivää maailmalla.

        Olet oikeassa että myynnissä olevat sylinterin lepuutuksella varustetut autot ovat lähinnä V-moottoreita (Honda, Chrysler, GM ja Mersu), mutta onhan tuo VAG:n lepuutus ollut käytössä jo pari vuotta, kai se jo tiedettäisi jos se ei toimisi?

        Ensimmäiset rivi-neloseen tehdyt sylinterien lepuutukset teki Mitsu jo 1982 ja uudelleen 90-luvun alussa kun se esitteli oman venttiilienajoitustekniikkansa (MIVEC). Että kuten sanottu, eiköhän se toimi ja kummallisempiakin himmeleitä on tehty (tosin tuota a-VTEC:iä ei kai otettu koskaan laajalti käyttöön).

        Sinänsä tuosta lepuutuksesta on varmasti hyötyä, ainakin noissa isommissa koneissa. Luin jutun jossa Ward's Best Engines -testaajat ajoivat vapaasti hengittävällä Hondan V6 Accordilla 'raskaalla kaasujalalla' liki 1000 km testilenkit ja pääsivät kulutuksiin jotka ovat 2 litraa *alle* virallisten kulutuslukemien. Pienissä moottoreissa hyöty voi olla pienempi, kun lepuutus tulee ehkä harvemmin käyttöön.


    • majabe

      Harmi vaan, että turbo alkaa olemaan melkoisen kulunut jo 60 tkm:n kohdalla (TM 11/14). Kiitos siitä esim. pitkälle öljynvaihtovälille. Ei volsu vaan saa kestävää tekniikkaa aikaiseksi...

      • Järki käteen

      • SKYACTIIVI
        Järki käteen kirjoitti:

        Pitkä öljyvaihtovälihän ei ole mikään pakkopulla - eikä liioin siihen vaadittavan Longlife-öljyn käyttö. (Ks. esim. http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/oljynvaihdot-tiheammiksi)

        Vaan jos ostaa auton sen pitkän huoltovälin perusteella, niin sitten ei kai ole muita vaihtoehtoja...

        Eipä tuo ACT kovin kummoinen järjestelmä ole, Tekniikan Maailma hehkutti juuri 6,38l /100km keskikulutusta 60tkm kestotestissä. Luokassaan ihan ok, mutta Mazdan 14:1 puristussuhde on paljon fiksumpi ratkaisu polttoaineen kulutuksen kurissa pitämiseksi.

        Vertailun vuoksi jopa Mazda CX-5 165hv 2.0 SKYACTIV-G koneella pääsee lähelle C-segmentin lukemia. Kulutus Tekniikan Maailman 60tkm kestotestistä oli luokassaan hämmästyttävän pieni 7,42l/100km.

        Mazda3 päihittää kevyesti Golfin käytännön kulutuksessa ja tarjoaa saman tasoisen suorituskyvyn ilman turboja tai sylintereiden lepuutuksia.

        Onhan se tietenkin vähän noloa, että Mazda pienenä valmistajana on keksinyt jotain parempaa kuin isot pelurit.

        http://www.mazda.fi/mina-mazda/teknologia-ja-design/skyactiv-teknologia.html


      • iisipiisi

        Joo, se oli vähän yllättävää että noin lyhyen kestotestin jälkeen löytyi tosiaan silmin havaittavaa muutosta koneesta.


      • mix vw

        meillä meni 2 turboo passatista jälkimmäinen 220 000 km, oli siinä miettimistä ostaako 4 tonnin turbon 4000 e autoon.

        vw li vakava tilanne 2000 syksyllä kun oli paljon myymättömiä autoja jotka piti ottaa käyttöön 2000 vuonna kun eivät täyttäneet 2001 normeja. vw on siitä innostunut vähän liikaa tuolla teknisellä puolella. LÄHES JOKA VUOSI TULEE UUSIA MOOTTOREITA. Vuoroin hihnalla tai ketjulle, vuoroin 1 tai 2 turbolla.

        Kuinkahan kauan kansa luottaa
        Opel oli 1. myydyin, kun teki virheen heti putos alle 50.vertaa myyntilukujaa 1999-2000 ja
        2000 luvun alkua. Nyt on tullut uudet ostajat jotka taas luottavat Opeliin.


      • MazdaToledo Co
        SKYACTIIVI kirjoitti:

        Eipä tuo ACT kovin kummoinen järjestelmä ole, Tekniikan Maailma hehkutti juuri 6,38l /100km keskikulutusta 60tkm kestotestissä. Luokassaan ihan ok, mutta Mazdan 14:1 puristussuhde on paljon fiksumpi ratkaisu polttoaineen kulutuksen kurissa pitämiseksi.

        Vertailun vuoksi jopa Mazda CX-5 165hv 2.0 SKYACTIV-G koneella pääsee lähelle C-segmentin lukemia. Kulutus Tekniikan Maailman 60tkm kestotestistä oli luokassaan hämmästyttävän pieni 7,42l/100km.

        Mazda3 päihittää kevyesti Golfin käytännön kulutuksessa ja tarjoaa saman tasoisen suorituskyvyn ilman turboja tai sylintereiden lepuutuksia.

        Onhan se tietenkin vähän noloa, että Mazda pienenä valmistajana on keksinyt jotain parempaa kuin isot pelurit.

        http://www.mazda.fi/mina-mazda/teknologia-ja-design/skyactiv-teknologia.html

        No, enpä tiedä. Miksi noloa? Mazda on tehnyt aina keskivertoa kestävämpiä autoja, mutta ne jotka mulla on ollut(2,0 2007, 2,0 2012) ovat olleet kauheita bensasyöppöjä todellakin, eli on pitänytkin tehdä kulutukselle jotain radikaalia. Suorituskyky noissa aiemmissa ei ole mikään rakettimainen- 1,4 90kw?automaatilla 4 päällä jätin kaverin Mazda 2,0 2008 -auton. Ihmetteli itsekin, kun oli varma, että pääsee valoista edelle, vaan toisin kävi.

        Skyactive on ihan hyvä innovaatio ja tervetullut sellainen tähän turbotettujen rinnalle. On vaan niin järkkykallis verrattuna Toledon 1, 4 T aut -autoon.


      • Vondyke
        mix vw kirjoitti:

        meillä meni 2 turboo passatista jälkimmäinen 220 000 km, oli siinä miettimistä ostaako 4 tonnin turbon 4000 e autoon.

        vw li vakava tilanne 2000 syksyllä kun oli paljon myymättömiä autoja jotka piti ottaa käyttöön 2000 vuonna kun eivät täyttäneet 2001 normeja. vw on siitä innostunut vähän liikaa tuolla teknisellä puolella. LÄHES JOKA VUOSI TULEE UUSIA MOOTTOREITA. Vuoroin hihnalla tai ketjulle, vuoroin 1 tai 2 turbolla.

        Kuinkahan kauan kansa luottaa
        Opel oli 1. myydyin, kun teki virheen heti putos alle 50.vertaa myyntilukujaa 1999-2000 ja
        2000 luvun alkua. Nyt on tullut uudet ostajat jotka taas luottavat Opeliin.

        Aika kallis turbo, kun löytyy uudemmista autoista hintaluokassa 1000e


      • Kokemustaon
        MazdaToledo Co kirjoitti:

        No, enpä tiedä. Miksi noloa? Mazda on tehnyt aina keskivertoa kestävämpiä autoja, mutta ne jotka mulla on ollut(2,0 2007, 2,0 2012) ovat olleet kauheita bensasyöppöjä todellakin, eli on pitänytkin tehdä kulutukselle jotain radikaalia. Suorituskyky noissa aiemmissa ei ole mikään rakettimainen- 1,4 90kw?automaatilla 4 päällä jätin kaverin Mazda 2,0 2008 -auton. Ihmetteli itsekin, kun oli varma, että pääsee valoista edelle, vaan toisin kävi.

        Skyactive on ihan hyvä innovaatio ja tervetullut sellainen tähän turbotettujen rinnalle. On vaan niin järkkykallis verrattuna Toledon 1, 4 T aut -autoon.

        Samaa mieltä. Olen omistanut Mazda 6 sekä sedanina että farmarina 2.0 - koneella. Samoin meillä on ollut uudesta Toledo 1.4T A vm. 2013 ja 2017 . Ei ole Mazdalla mitään jakoa 156 hv koneella Seatia vastaan valoista, sitkeydessä, eikä kulutuksessa. Toisaalta pitää olla aika kova kone nykyään, että automaatilla vetää 9.0s 0-100km/h ja 210 huiput. Mazdan nykyiset Skyactive-koneet on hyviä, mutta automaatilla ei pärjää Toledo pikkuturbolle.


    • 1856

      Passatissa sylinterien leputustoiminto aiheuttaa erittäin häiritsevää voimakasta värähtelyä ja melua 80-120 nopeuksissa, taajama-ajossa ainoastaan värähtelyä.
      Värähtelyt ovat sitä tasoa, että on siinä voimansiirtolinja ihmeissään.
      Saas nähdä milloin remontit alkaa.

    • aijaaaö

      ACT moottori on nykytin. ei ikinä.

      • hönö_ei_osaa

        Senkin kielitaidoton toope, tuolla artikkelilla ei ole mitään tekemistä sylinterien lepuutuksen kanssa!


      • LOLO.niinku.LOL
        hönö_ei_osaa kirjoitti:

        Senkin kielitaidoton toope, tuolla artikkelilla ei ole mitään tekemistä sylinterien lepuutuksen kanssa!

        Vituttiko niin paljon että tyhmä idiootti luit koko jutun, onhan siellä ongelmia kun kerran tiesit niistä lukea, jos ei olisi niin sun ei olis tarttenu edes avata artikkelia ;)

        Vittu miten tyhmiä ihmisiä maan päälle onkaan sikinyt, jumala on meitä jostain rankaissut näillä saatanan volkkari uskovaisilla pässeillä ;).


    • natsi.tervehdys.sinulle

      Vittu toi Volkkarin puolustaja on sitten tyhmä, kaikki nauraa sille ja volkkareille, itekki osoittelen sormella aina kun näen volkkarin, ihan sama kuka sitä ajaa niin natsitervehdys lähtee oitis!!!

      • Sivustaseurannut

        Kirjoituksesi kertoo Sinusta olellisia asioita. Hanki elämä. Hyvä psykologi voisi auttaa Siinä.


    • Toyota_Hybrid1

      volkkareissa on iät ja ajat ollut sylinterien lepuutustoiminto, aina on joku pytty pimeänä milloin mäntään palaneen reiän takia, milloin puolan pimenemisen seurauksena, todella uraa uurtavaa kehitystä...

    • Junalla

      Turhaan ne kaikki röörit siellä puksuttaa muutenkin, pysykää kotona valtion piikkiin!

    • susi.koneet.vw

      Oliko ACT vielä surkeampi kuin TSI vai miksi siitä luovuttiin ja palattiin ratkaisuihin mitä muutkin käyttää. Yrittikö VW olla muita parempi? Seuraavaksi ilmajäähdytteinen boxeri jotta jäähdyttimien häiriöitä päästään eroon.

      • Tietoaeiluuloa

        Perehdypäs asiaan, ei ole ACT lopetettu, kun on ihan arkielämän käytössä 4 sylinterin koneissa. Ei vain mainostetaan enää.


      • hoitoa.availle
        Tietoaeiluuloa kirjoitti:

        Perehdypäs asiaan, ei ole ACT lopetettu, kun on ihan arkielämän käytössä 4 sylinterin koneissa. Ei vain mainostetaan enää.

        mikä muka, haista kukkanen ja mee hoitoon sen volkkaris kanssa


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe