Oma vaihtovuoteni (sts usa)

tyttö90

Haluan kertoa oman kokemukseni. En ole koskaan ennen puhunut asiasta kenenkään kanssa, mutta aina se mietityttää.

Minulle itselleni ei tapahtunut sinänsä mitään aivan kamalaa, mutta perhe oli todella outo. Äidillä oli selvästi mielenterveysongelmia, mutta niitä ei tietenkään myönnetty. Kaikkea outoa, esim. lääkkeitä ei saanut missään nimessä käyttää. Salaa kerran kävin ostamassa ihan kamalassa kuumeessa buranaa ja jäin kiinni. Kamala huuto.
Leipää, perunaa, pastaa yms. ei saanut syödä. Ei saanut syödä mitään, mikä ei ole "luomua". Kotona oli todella harvoin ruokaa.
Rupesin laihtumaan. Laihduin koko vuoden aikana noin kymmenen kiloa.. Koska laihduin, niin äiti ja ruotsalainen host sisko rupesivat kiusaamaan minua. Välillä valittivat, kuinka en syö, mutta toisaalta tekivät niin, että piilottivat minulta kaiken ruoan ja lähtivät itse ravintolaan syömään. Kuulin, kuinka he kuiskuttelivat keskenään.

Jäin täysin hylkiöksi. Pyysin molemmilta selitystä mitä olen tehnyt väärin. En saanut, takaisin tuli vain "emme pidä sinusta." Koulussa ja muualla tulin todella hyvin toimeen ihmisten kanssa niinkuin yleensä tulenkin. Host isä sääli minua näiden kahden muun naisen käytöksen johdosta. Hän yritti puhua heille järkeä, mutta ei vaikutusta. Kerran host sisko rikkoa lavuaarin. Hän laittoi sen minun syykseni, ja melkein lensin ulos perheestä.

Mitä pidemmälle vuosi meni, sitä enemmän itkin huoneessani. Kirjoitin hostäidille ja siskolle kirjeitä, että olkaa niin kilttejä ja älkää olko minulle niin ilkeitä, teen mitä vain, kunhan hyväksyisitte minut. Sitä ei koskaan tapahtunut, ja itken asiaa vieläkin.

Joskus mietin, että olisinko itse mieleltäni terve, jos en olisi lähtenyt vaihtoon. Olen kuitenkin pilannut jo elämäni tällä sairaudella. Ennen vaihtovuotta minulla ei ollut ongelmia. Paluuni jälkeen kaikki koulu on mennyt persiilleen, olen osastolla erittäin usein. Näen unia, kuinka host äiti ja sisko eivät suostu tervehtimään minua. Se oli kova paikka, koska ennen olin tyypillinen nuori nainen, aina puhelias, kohtelias, kaikki tykkää. Harmi, että juuri tuossa tilanteessa sitten tapasin ne kaksi ihmistä, jotka eivät pitäneet minusta. Ihmeellistä kyllä, he alkoivat hylkiä minua vasta, kun aloin laihtumaan.

Nämä viisi vuotta kun olen ollut suomessa, olen sairastanut anoreksiaa ja bulimiaa. Taisin olla siihen taipuvainen, koska vaihtovuosi laukaisi sen laihtumisen kautta. Äitini vei minut lentokentältä suoraan osastolle, koska olin niin alipainoinen. Onneksi vei, muuten tuskin olisin enää elossa.

Kaverille kävi vielä kamalammin. Host-isä raiskasi hänet monta kertaa. Ja niinkuin jenkeissä on tapana, kaikki tulee lehteen nimien kanssa. Tyttö sai aivan järkyttävästi sontaa niskaansa, kuinka hän oli vietellyt host-isän ja rikkonut avioliiton. Järjestö ei tehnyt mitään.
Sitten tyttöraukka yritti tappaa itsensä. Viimeisen kerran näin hänet mielisairaalassa vakavasti häiriintyneiden osastolla. Onneksi hänen isänsä lensi hakemaan hänet takaisin kotiin.

Tämä host-isä onneksi sai kunnon sanktiot, varsinkin, kun raiskaamansa tyttö oli alle 18-vuotias.

11

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä luovuta

      Järkyttävää luettavaa sinun tarinasi. Jouduit kiusatuksi mikä voi laukaista ihan kaikanlaisia oireita myös aikuisilla! Juuri teini-iässä vain harvalla on mitään keinoja käsitellä tällaisia asioita. Mutta niinhän se usein on, että se "tervein" joutuukin sitten hoitoa hakemaan ja häiriintyneet ihmiset jatkavat töissäkin usein esimies ja johtotehtäviin.
      Jatka puhumista asioista. Se oikeasti auttaa. Olet vielä niin nuori, että et saa antaa periksi etkä ole "pilannut " elämääsi...
      Itse pelkäsin, että nuoremme olisi takaisin tullessaan luurangon laiha, mutta onneksi oli vain hieman alipainoinen. Näille kaltoinkohdelluille vaihtareille pitäisi järjestää vertaistukiryhmiä, mutta sellaista on varmasti turha odottaa järjestöjen taholta. Tanskassa oli käsittääkseni joillakin järjestöillä jonkunlainen paluujuhla myös näille kesken vuoden palanneille/palautetuille.
      Paranemista sinulle tyttö90!!!

    • Puhuminen auttaa

      Tulin todella surulliseksi ja vihaiseksi luettuani kirjoituksesi.
      Päällimmäisenä huudan kysymystä, miten on mahdollista, että STS, tämä rikollisjärjestökseksi rinnastettava yritys yhä porskuttaa ja vahingoittaa nuoria??!!
      Eikö kukaan todellakaan mahda mitään?
      Eikö Suomessa kiinnosta ketään päättäviä tahoja, miten alaikäisia suomalaislapsia kohdellaan maailmalla?

      Kiitos sinulle, että kerroit kokemuksesi! Vain tuomalla päivän valoon näitä kauhutarinoita, voidaan saada ihmisten silmät avautumaan ja jonkinlaista kohennusta (rajoitusta) tähän mielipuoliseen bisnekseen. On hienoa, että myös nuoret itse kertovat kokemuksistaan! Aika ajoinhan on esitetty, että vain pari häiriintynyttä äitiä mustamaalaa järjestöä tällä palstalla.

      Asioiden kertominen ei nuorelle, uhriksi joutuneelle ole helppoa. Ikävät asiat koetaan usein noloina ja häpeällisinä. Nuori ihminen kantaa myös usein syyllisyyttä tapahtumista, jotka ovat täysin järjestön vastuulla. Arvostan suuresti myös niitä kolmea tyttöä, jotka avoimesti kertoivat MOT ohjelmassa painajaismaisista vaihtarikokemuksistaan. Kokemusten on täytynyt olla todella raskaita, että he nuoresta iästään huolimatta tulivat julkisuuteen kertomaan varoituksen sanaa tästä häikäilemättömästä vaihto-oppilastoiminnasta.

      Toivottavasti yhä useammat nuoret rohkenisivat kertomaan vastaavista kokemuksistaan. Näitä kertomuksia on paljon!

    • Pedofiilin kynsissä

      Kaverini ollut myös sts:n kautta USA:ssa. Host isä lähenteli ja yritti kuvailla öisin vaihtarina ollutta poikaa. Poika haki apua ja kertoi tapahtumista, mutta sts leimasi hänet valehtelijaksi. Perhettä vaihdettiin, mutta reissu oli silti täynnä ongelmia.

      • Tyypillistä

        Miettikää, että tuossakin lähentelijäisäperheessä on varmaan taas uusi vaihtari, koska tämäkin poika oli "valehtelija".


      • Upup

        Up


    • uppupupu

      Hyvä ystäväni ei päässyt vaihtariksi. Mutta kotonaan täällä Suomessa hän sai isältään selkäsaunan melkein joka päivä. Eikä kukaan koskaan tehnyt mitään hänen auttamisekseen.

      Tämä vain muistutukseksi siitä, että kaltoin kohdelluksi voi joutua missä vain ja kuka vain. Tämä riski on aina olemassa.

      Epäkohtiin pitäisi kyllä puuttua.

      • Järjestöllä vastuu

        Perheväkivaltaan tulisi luonnollisesti puuttua, mutta on hieman eri asia kuin jääminen heitteille vaihto-oppilaana tai pedofilian kohteeksi joutuminen yms. järjestön leväperäisen toiminnan seurauksena.

        Kyllä vastuu alaikäisen nuoren kohtelusta sekä asuinoloista kuuluu vaihto-oppilasvuoden aikana järjestölle, jolle siitä maksetaan sievoisia summia.
        Järjestöt vieläpä kieltävät perheenjäseniä olemasta yhteydessä oppilaaseen, kuten myös vierailemasta vaihto-oppilaan luona vaihto-oppilasvuoden aikana. Olisi mielenkiintoita tietää, mihin esim. STS perustaa tämän lain vastaisen määräyksensä?!

        Vierailemista vaihtarin luona pidetään jopa sopimusrikkomuksena ja erottamisen perusteena...?! Suomen lain mukaan vanhemmilla on oikeus sekä VELVOLLISUUS huolehtia alaikäisestä lapsestaan.


    • Kiinnostaisi

      Kiinnostaisi kuulla, saitko minkäänlaista apua tai tukea järjestöltä vastoinkäymisiisi vaihto-oppilaana ollessasi?
      Myönnettiinkö järjestön (Sts) taholta perheesi valinta host perheeksi virheeksi?
      Saitteko neuvotteluyhteyden (tai korvauksia) Sts:n Suomen toimiston / maajohtajan kanssa jälkikäteen, Suomeen palattuasi?
      Tilanteesihan on ollut äärimmäisen vakava. Tyttäremme kohdalla on myös kysymys useista vakavista laiminlyönneistä järjestön taholta. Haaste käräjäoikeuteen on jätetty, koska toivottua neuvotteluyhteyttä ei Sts:n kanssa ole saavutettu.

      Se, että kykenet puhumaan ja käsittelemään asiaa, kertoo sinun vahvuudestasi.
      Aurinkoista kesää ja kaikkea hyvää sinulle jatkossa! Selviät kyllä yli ikävistä kokemuksistasi!!

    • Järjestöt kuriin!

      Tässä vain yksi surullinen tarina. Vastaavia löytyy pilvin pimein. Koska asioihin oikeasti puututaan?

    • STSvastuuseen

      Vakavaa asiaa!!! Kannattaa lukea yllä olevat kirjoitukset tarkoin heidänkin, jotka ovat olleet valmiita syyllistämään vaihtarityttöä STS:n viimeisimmässä mediassa olleessa erottamistapauksessa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe