Kauanko kestää piirtää/maalata

piirtelijä

Itse tykkään piirrellä, mutta tuntuu, että menee aina hirveästi aikaa ja motivaatio meinaa loppua ennen kuin saan työn valmiiksi. Kauanko teillä menee yhteen työhön? Kertoisitko vielä että millä tekniikalla ja kuinka iso työ oli?

34

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En halua masentaa..

      ...mutta jos sulla menee noihin juttuihin "hirveästi aikaa" niin se kertoo siitä että sun lahjakkuutesi on jossain muussa kuin kuvataiteessa.
      Kun alan hallitsee niin tuollaisia ei tarvii edes kysellä. Itse yleensä teen muotokuvan yleensä 1,5-1 tunnissa riippuen työn koosta ja menetelmästä mitä käytän.
      Jos sinulla kaiken lisäksi on motivaatio-ongelmia piirtelysi kanssa niin silloin jo kannattaa harkita jotain muuta harrastusta. Ei taide saa olla tuollaista pakkopullaa! Voithan sen sijaan olla hyvä vaikkapa runoissa- tai muistelmien ja yleensäkin kirjan kirjoittelussa. ;) Älä masennu!

    • davinssi

      Katso viime vuosisatojen mestareiden kuvia esim.hallitsijoista ja huomaat että tuskin tunnissa saa aikaan mitään niin hienoa.

    • piirtelijä

      Kyllä, tykkään piirtää ja olen siinä aika hyvä. Eikä hitaus ole mielestäni merkki lahjattomuudesta, asioita vain voi tehdä eri nopeuksilla:) Kyllä, olen katsellut suurtaiteilijoiden teoksia ja tajuan, että siihen on mennyt "hieman" enemmän kuin tunti. Varsinainen kysymykseni oli, että kiinnostaisi tietää muiden piirrokseen kuluvia aikoja, ei se, onko piirtäminen minun lajini :) Joten vastauksia itse kysymykseen, kiitos:)

    • Erkki R

      "Varsinainen kysymykseni oli, että kiinnostaisi tietää muiden piirrokseen kuluvia aikoja,"

      Mielestäni toi kaveri "joka ei halua masentaa" vastasi juurikin tuohon kysymykseen! Eli hänellä menee tuollaiseen juuri tuo 1,5 -1- tuntia.

      Miksi yleensäkään pitää tuijottaa aikaa kun harrastaa mielipuuhaansa? Ymmärrätkö asian niin että jokainen työ on normitettu kestoltaan tietyn pituiseksi jotta se olisi kannattavaa itsellesi. Ei taide ole urakkatyötä!
      Älä sinä kanna huolta siitä kuinka kauan "mestariteoksessasi" menee. Se on täysin sinun oma asiasi kuinka kauan teet kutakin teosta. Sitä ei tarvitse esittää taidettasi esitellessäsi. Niin....ellet ole sitten niin kilpailuhenkinen ja mielestäsi taiteen teko on kilpailua paremmuudesta sen kaikilla osa-alueilla. Jos näin on niin valitettavasti olet täysin väärällä alalla! Se liiallinen kunnianhimo yleensä näkyy sellaisten teoksissa ja yleensä ne taiteilijat jäävät unholaan......valitettavasti!

      • piirtelijä

        En väittänyt, että hän ei vastannut kysymykseeni, mutta hän alkoi selittää muustakin kuin vain siitä, mihin olin pyytänyt vastausta. En ajattele taiteen olevan urakkatyötä. En ole niin kilpailuhenkinen, että kilpailisin muiden kanssa, kuka piirtää nopeiten. En piirrä kunnianhimon takia. Itse asiassa koko viestisi oli täynnä pelkkiä vetelemiäsi johtopäätöksiä. Kysyin yksinkertaisen kysymyksen puhtaasta kiinnostuksesta, en vertaillakseni muiden suorituksia omiini.


      • Erkki R
        piirtelijä kirjoitti:

        En väittänyt, että hän ei vastannut kysymykseeni, mutta hän alkoi selittää muustakin kuin vain siitä, mihin olin pyytänyt vastausta. En ajattele taiteen olevan urakkatyötä. En ole niin kilpailuhenkinen, että kilpailisin muiden kanssa, kuka piirtää nopeiten. En piirrä kunnianhimon takia. Itse asiassa koko viestisi oli täynnä pelkkiä vetelemiäsi johtopäätöksiä. Kysyin yksinkertaisen kysymyksen puhtaasta kiinnostuksesta, en vertaillakseni muiden suorituksia omiini.

        Hyvä ystävä! ne eivät olleet mitään "johtopäätöksiä" vaan "skenaarioita" ja arveluja vaihtoehdoiksi koska en tunne sinua henkilönä. Ei tuollaisista pidä vetää hernettä nenäänsä! Asia olisi vallan toinen jos tuntisin sinut. Vai epäiletkö ehkä että saattaisin sut tuntea?
        Niin, teit yksinkertaisen kysymyksen ja sait "kaupantekijöiksi" mielestäni hyvää faktatietoa muustakin, joten luulisi että olisit siitä normaalisti pelkästään iloinen ja tyytyväinen! Ei nää jutut tällaisella anonyymipalstalla noin vakavia voi olla!


      • piirtelijä
        Erkki R kirjoitti:

        Hyvä ystävä! ne eivät olleet mitään "johtopäätöksiä" vaan "skenaarioita" ja arveluja vaihtoehdoiksi koska en tunne sinua henkilönä. Ei tuollaisista pidä vetää hernettä nenäänsä! Asia olisi vallan toinen jos tuntisin sinut. Vai epäiletkö ehkä että saattaisin sut tuntea?
        Niin, teit yksinkertaisen kysymyksen ja sait "kaupantekijöiksi" mielestäni hyvää faktatietoa muustakin, joten luulisi että olisit siitä normaalisti pelkästään iloinen ja tyytyväinen! Ei nää jutut tällaisella anonyymipalstalla noin vakavia voi olla!

        En todellakaan epäile sinun tuntevan minua, ja koska on erittäin epätodennäköistä, että tuntisit minut, en ymmärrä miksi sinun täytyy alkaa arvailla, millainen ihminen olen. Sama ensimmäisessä vastauksessa, hänkään ei tunne minua ja tilannettani muuten kuin yhden kirjoittamani lauseen perusteella, ja voin sanoa, että hänen "kaupantekijöiksi" annetut "tiedot" eivät paljoa minua auttaneet, sillä tilanteeni on täysin eri kuin kuvittelette, enkä sitä ala tässä selittämään. Ymmärrän kyllä että haluatte auttaa, mutta ette tunne minua joten jättäkää sikseen :)


      • Kappas vaan!
        piirtelijä kirjoitti:

        En todellakaan epäile sinun tuntevan minua, ja koska on erittäin epätodennäköistä, että tuntisit minut, en ymmärrä miksi sinun täytyy alkaa arvailla, millainen ihminen olen. Sama ensimmäisessä vastauksessa, hänkään ei tunne minua ja tilannettani muuten kuin yhden kirjoittamani lauseen perusteella, ja voin sanoa, että hänen "kaupantekijöiksi" annetut "tiedot" eivät paljoa minua auttaneet, sillä tilanteeni on täysin eri kuin kuvittelette, enkä sitä ala tässä selittämään. Ymmärrän kyllä että haluatte auttaa, mutta ette tunne minua joten jättäkää sikseen :)

        Sieltähän se taas tuli! Täytyy vain todella ihailla näitä nerokkaita "kalastajia" jotka taas saivat tämän ketjun aloittajan itse paljastamaan kuka on!!! Siitä ei ole kahta sanaa! Kukaan muu kertakikkiaan ei tartu kiinni tuollaisiin "epäolennaisuuksiin" kuin juuri hän. Voi tyhmäääää!!!
        Olen ihan satavarma että "Erkki R" tunnisti- ja jopa tiesi tämän tyypin ja näin käytti viekkautta jolla sai äijän sekoamaan niin että hän ryhtyisi toistamaan niitä "samoja vanhoja kaavoja" mistä hänet täällä tuon kahdeksan vuoden aikana on opittu tuntemaan. Eihän siinä tarvii muuta kuin hiukkasen vedota siihen "tyhmänylpeyteen" ja se on siinä.

        Kaikkein hauskinta tässä oli kun luin näitä postauksia täällä tämä:
        "Soitan itse pianoa kuudetta vuotta, joten tiedän, miltä aloittaminen tuntuu." Täytyy sannoo että repesin ihan täydellisesti!!! Tiedän todellakin hänen fenomenaalisen epämusikaalisuutensa, joten tuollainen valehtelu on häneltä jotenkin epätoivoista ja hauskaakin. Mitä lie yrittää todistaa.


    • S-L.

      Piirtele sinä vaan! Ahkera piirtely nimenomaan kehittää kättäsi ja mielesi tulkintaa. Mitä enemmän piirrät, sitä nopeammaksi kehityt, se on tosiasia.
      Älä edes yritä mennä siitä missä aita on matalin.
      Kuvataiteessa pätee samat asiat kuin opetellessasi soittamaan jotain instrumenttia. Aloitetaan äärimmäisen hitaalla ja varmalla tempolla eikä edes yritetä "oikoa aidan alitse". Ihmismieli ja pää työskentelee alitajuisesti jopa yöllä nukkuessasi harjoittelusessioiden välillä ja jo seuraavana päivänä saatat huomata että kas, tämähän onnistuu.
      Harjoittelu joskus vain tuntuu tylsältä, mutta kun sitä tekee määrätietoisesti niin se palkitsee moninkertaisesti.
      Älä tee niitä vertailuja kokeneiden maalareiden kanssa. Sellainen vain masentaa. Mieti että tulee vielä aika jolloin jotkut muut ihmettelevät nopeuttasi ja ammattitaitoasi. Valitettavasti mitään oikoteitä ei ole!
      Työskentelen taidemaikkana ja tiedän mistä puhun.

      • piirtelijä

        Kiitos ystävällisestä viestistäsi! Soitan itse pianoa kuudetta vuotta, joten tiedän, miltä aloittaminen tuntuu.
        En yritä mennä sieltä, missä aita on matalin enkä tee vertailuja kokeneiden taiteilijoiden kanssa. Päähänpistosta kysyin kysymyksen.


      • piirtelijä
        piirtelijä kirjoitti:

        Kiitos ystävällisestä viestistäsi! Soitan itse pianoa kuudetta vuotta, joten tiedän, miltä aloittaminen tuntuu.
        En yritä mennä sieltä, missä aita on matalin enkä tee vertailuja kokeneiden taiteilijoiden kanssa. Päähänpistosta kysyin kysymyksen.

        Ja kiitos kannustuksesta :)


    • Jo hänen....

      ....ensimmäiset vastauksensa juoruaa kuka "piirtelijä" oikeesti on. Nyt varmaan hiukan nolottaa ne "valkoiset valheet" millä hän yrittää "nimimerkin takaa" eksyttää.
      Minä en ymmärrä miksi yrittää olla sitä mitä ei ole!
      Hän onkin "nolojen tilanteiden mies" :) Osaako edes nyt hävetä?

    • heh.

      hih.

    • Tuntuu jotenkin....

      ..hassulta ja typerältä tämä sun pelleilysi täällä! Tai mistä minä tiedän jos toi sun ongelma hitaudestasi on oikeasti sun todellinen ongelmasi. Olethan jo aikaisemmin kertonut kuinka valtavasti aikaa ne sun työsi vievät. Sehän suomeksi sanottuna kertoosiitä että et olekaan huippulahjakas niinkuin tällä palstalla olet itseäsi niin moneen kertaan kehunut.
      Oikeasti lahjakas ei kauaa tuherra yhden työn kanssa ja taatusti työn jälki menee ne sun videoissasi esittelemäsi töiden edelle taidollisesti.
      Saattaahan tietysti olla että sinä oikeastikin olet ryhtynyt pohtimaan todellista osaamistasi ja tämä on ikäänkuin "hätähuuto" ongelmasi perään ja tahtoisit löytää sen "aukon aidassa" mistä voisit taas sen ikäänkuin alittaa, niinkuin sinulla tähän astikin on ollut tapana yrittää tehdä.
      Ei poika pieni! Kyllä sinä joudut opettelemaan samalla tavalla kuin me muutkin!

    • mävaan

      Aika asiallinen kyssäri vaihteeksi, tuo aika kontra tulos on tärkeä elementti piirtämisessä varsinkin. Ei sitä piirustusta voi nyhrärä loputtomiin.


      Itsellä menee yleensä monta tuntia ja siinävaiheessa alkaa paperikin jo antamaan periksi. Mä teen tosin päästä asioita, joten korjailuun ja uudelleen asemointiin menee paljon aikaa ennenkuin olen tyytyväinen tulokseen. Jos työhön menee yli kolme tuntia niin yleensä lopputulos menee mulla ainakin aina roskiin, kun on liikaa nyhrännyt sen kimpussa ja nimenomaan tuo motivaatio ko. kuvaan loppuu.

      • Heh tottakai....

        ..."kysymys" on tietenkin sulle asiallinen! ;)

        Jos nyhräät kauan jonkun työn kanssa niin kuvataiteessa ei ole sulla mitään mahdollisuuksia esimerkiksi pärjätä taloudellisesti.
        Jos asia kiinnostaa sua noin paljon niin saa käsityksen että harkitset kuvataidetta ammatiksesi. Voin vakuuttaa että ei kannata! Vain lahjakkaat pärjää tällä alalla. Valitettavasti!


      • Aika tärkeetä...

        ...sustakin oli pitää tota ketjun avausta yllä ja kehua sitä jopa asialliseksi. ;)
        No kerroppa sitten oliko noi ensimmäiset vastaukset siihen yhtä "asiallisia"?

        Ei mitään, jatka samaan malliin! ;) :D XD


      • mävaan
        Heh tottakai.... kirjoitti:

        ..."kysymys" on tietenkin sulle asiallinen! ;)

        Jos nyhräät kauan jonkun työn kanssa niin kuvataiteessa ei ole sulla mitään mahdollisuuksia esimerkiksi pärjätä taloudellisesti.
        Jos asia kiinnostaa sua noin paljon niin saa käsityksen että harkitset kuvataidetta ammatiksesi. Voin vakuuttaa että ei kannata! Vain lahjakkaat pärjää tällä alalla. Valitettavasti!

        no mitäs sä kaikkitietävä täällä yleensäkään sitten teet?


      • No, samaa kuin...
        mävaan kirjoitti:

        no mitäs sä kaikkitietävä täällä yleensäkään sitten teet?

        ...sinäkin. Ihan joutessani tsekkailen mitä idioottimaisuuksia itse kukanenkin täällä keksii. Ei näytä hyvältä!- tai näyttää jopa kiusalliselta- ja en suinkaan tarkoita itseäni tuolla. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Voin sen kyllä kertoa sulle "selkokielelläkin". ;)


    • XD!

      XDXDXDXD

      • hyviä töitä!

        Täysin"valmista" ei meistä tule koskaan. Tekniikan opettelu ja itselle sopivan tyylin löytymiseen voi mennä joiltakin paljonkin aikaa. Jotkut oppivat nopeammin, mutta "taso" voi lopuulta olla samaa luokkaa. Itseäni on opetettu toisaalta tekemään ajan kanssa tarkkoja töitä oikeilla mittasuhteilla ja sitten paljon, paljon pikaluonnoksia, joissa käsi rentoutuu ja harjaantuu ja väkisinkin täytyy löytää ne kaikkein tärkeimmät kohdat työstä nopeasti. Etenkin harjoitellessa kannattaa vaihdella nopeutta ja kokeilla eri tyyppisiä tekniikoita, että löytyy rentous tehdä aikaa vieviä monimutkaisia töitäkin. Jotkut tekevät jo luonteensa vuoksi spontaanisti varmaotteisia hyviä töitä, joissa eivät halua "nyhertää" paljoa yksityiskohtia tai saada valokuvamaista jälkeä akaiseksi. Itse pidän "esittävistä" melko realistisvaikutteisista töistä, joissa liioittelen valoja ja "romanttisuutta" ja näihin töihin menee aikaa. Harjoittelun puutettakin on vielä, minkä korvaan ajalla. Koska olen sairaseläkkeellä, minulla ei ole paineita tienata töilläni.
        PS. Olisi kiva nähdä ystävällistä hengenheimolaisuutta kuvien tekemiseen mieltyneiden välillä täällä palstoillakin. Kirjoittelu Suomi 24:llä on usein jopa hyvinkin ilkeää....johtuu usein palstan aihepiiristäkin.


      • Ilkeääpä hyvinkin!
        hyviä töitä! kirjoitti:

        Täysin"valmista" ei meistä tule koskaan. Tekniikan opettelu ja itselle sopivan tyylin löytymiseen voi mennä joiltakin paljonkin aikaa. Jotkut oppivat nopeammin, mutta "taso" voi lopuulta olla samaa luokkaa. Itseäni on opetettu toisaalta tekemään ajan kanssa tarkkoja töitä oikeilla mittasuhteilla ja sitten paljon, paljon pikaluonnoksia, joissa käsi rentoutuu ja harjaantuu ja väkisinkin täytyy löytää ne kaikkein tärkeimmät kohdat työstä nopeasti. Etenkin harjoitellessa kannattaa vaihdella nopeutta ja kokeilla eri tyyppisiä tekniikoita, että löytyy rentous tehdä aikaa vieviä monimutkaisia töitäkin. Jotkut tekevät jo luonteensa vuoksi spontaanisti varmaotteisia hyviä töitä, joissa eivät halua "nyhertää" paljoa yksityiskohtia tai saada valokuvamaista jälkeä akaiseksi. Itse pidän "esittävistä" melko realistisvaikutteisista töistä, joissa liioittelen valoja ja "romanttisuutta" ja näihin töihin menee aikaa. Harjoittelun puutettakin on vielä, minkä korvaan ajalla. Koska olen sairaseläkkeellä, minulla ei ole paineita tienata töilläni.
        PS. Olisi kiva nähdä ystävällistä hengenheimolaisuutta kuvien tekemiseen mieltyneiden välillä täällä palstoillakin. Kirjoittelu Suomi 24:llä on usein jopa hyvinkin ilkeää....johtuu usein palstan aihepiiristäkin.

        Kaikkien taidetta harrastavien tulisi tietää että kuvataitaiteen teko ei ole kilpailua, vaan taiteilijan oma keino ilmaista itseänsä ja ajatuksiansa. Joskus nämä ajatukset katsojan kanssa käyvät yksiin ja katsoja saattaa jopa mieltyä joihinkin teoksiin.
        Joskus katsojat samaistuvat taiteilijan tunnemaailmaan hänen teostensa kautta ja näkevät paljon yhteneväisyyksiä vaikka teokset ovat täysin abstrakteja esittämistavoiltaan. Se on täysin luonnollista, sillä siihen taiteessa pyritäänkin ja varsinkin tänä päivänä jolloin meillä on kaikki mahdolliset mediavälineet jotka tuottavat virheetöntä- realistista näköiskuvaa kaikesta mahdollisesta. Jokainen nykyisin voi esimerkiksi tulostaa itselleen vaikkapa seinän kokoisen teoksen valokuvasta itselleen.
        On upeaa että kuvataide kuitenkin nykymuodossaan on pitänyt pintansa ja löytää yhä useammin tiensä nuorten perheiden seinille varsinkin syksyisin jolloin yhä uusimpia koteja valmistuu näiden nuorten perheiden käyttöön. Nykyisin taulunvalintakriteerit ovat täysin uudistuneet nykyaikaa vastaaviksi mieltymyksiksi. Enää nuoret eivät etsi seinilleen pelkästään realistista- ja näköistä maisemaa kuten 50- 60- luvuilla usein tehtiin. Nykyisin tehdään valinnat sisustusten värimaailmaa mukaellen- ja usein sen mukaan myös tilataan taiteilijalta uusia teoksia.
        Vaikka olen itsekin "vanhan liiton" taiteilija ja aikaisemmin tein paljonkin näköistaidetta myös jopa tilauksesta. Mutta ne tilaajat yleensä olivat itsekin ns. "suuren ikäluokan" kasvatteja. Pari kertaa on käynyt jopa niinkin että perikunnat ovat tarjonneet ostettavatksi "omatekemiäni" teoksia takaisin kun heidän vanhemmistaan on aika jättänyt.
        Koska "menekkini" ei ollut enää niin hyvä kuin aikaisemmin, olin minäkin valmis seuraamaan ajan virtaa ja luojalle kiitos, se todellakin kannatti! Syksyisin ja joulun aikoihin yleensä saan kiitokset siitä että olin mukautuvainen ajan haasteisiin. Ainakin itse teen taidetta tullakseni toimeen myös taloudellisesti.


      • Kyllä, totuushan on
        Ilkeääpä hyvinkin! kirjoitti:

        Kaikkien taidetta harrastavien tulisi tietää että kuvataitaiteen teko ei ole kilpailua, vaan taiteilijan oma keino ilmaista itseänsä ja ajatuksiansa. Joskus nämä ajatukset katsojan kanssa käyvät yksiin ja katsoja saattaa jopa mieltyä joihinkin teoksiin.
        Joskus katsojat samaistuvat taiteilijan tunnemaailmaan hänen teostensa kautta ja näkevät paljon yhteneväisyyksiä vaikka teokset ovat täysin abstrakteja esittämistavoiltaan. Se on täysin luonnollista, sillä siihen taiteessa pyritäänkin ja varsinkin tänä päivänä jolloin meillä on kaikki mahdolliset mediavälineet jotka tuottavat virheetöntä- realistista näköiskuvaa kaikesta mahdollisesta. Jokainen nykyisin voi esimerkiksi tulostaa itselleen vaikkapa seinän kokoisen teoksen valokuvasta itselleen.
        On upeaa että kuvataide kuitenkin nykymuodossaan on pitänyt pintansa ja löytää yhä useammin tiensä nuorten perheiden seinille varsinkin syksyisin jolloin yhä uusimpia koteja valmistuu näiden nuorten perheiden käyttöön. Nykyisin taulunvalintakriteerit ovat täysin uudistuneet nykyaikaa vastaaviksi mieltymyksiksi. Enää nuoret eivät etsi seinilleen pelkästään realistista- ja näköistä maisemaa kuten 50- 60- luvuilla usein tehtiin. Nykyisin tehdään valinnat sisustusten värimaailmaa mukaellen- ja usein sen mukaan myös tilataan taiteilijalta uusia teoksia.
        Vaikka olen itsekin "vanhan liiton" taiteilija ja aikaisemmin tein paljonkin näköistaidetta myös jopa tilauksesta. Mutta ne tilaajat yleensä olivat itsekin ns. "suuren ikäluokan" kasvatteja. Pari kertaa on käynyt jopa niinkin että perikunnat ovat tarjonneet ostettavatksi "omatekemiäni" teoksia takaisin kun heidän vanhemmistaan on aika jättänyt.
        Koska "menekkini" ei ollut enää niin hyvä kuin aikaisemmin, olin minäkin valmis seuraamaan ajan virtaa ja luojalle kiitos, se todellakin kannatti! Syksyisin ja joulun aikoihin yleensä saan kiitokset siitä että olin mukautuvainen ajan haasteisiin. Ainakin itse teen taidetta tullakseni toimeen myös taloudellisesti.

        ...että realistinen kuvaamataide ja maisematyöt ovat aikansa elänyttä tänä päivänä. Jos aikoo pysyä virran mukana ja menestyä edes vähän niin on parasta alkaa opettelemaan värioppia ja muunlaista työskentelytapaa. Enää ei voi edes ihailla käden taitoa maalauksissa epäilemätt kun on kaikenlaisia kuvankäsittelyohjelmia.

        Ei muuta kun opettelemaan muutakin!


      • uusia ulottuvuuksia
        Ilkeääpä hyvinkin! kirjoitti:

        Kaikkien taidetta harrastavien tulisi tietää että kuvataitaiteen teko ei ole kilpailua, vaan taiteilijan oma keino ilmaista itseänsä ja ajatuksiansa. Joskus nämä ajatukset katsojan kanssa käyvät yksiin ja katsoja saattaa jopa mieltyä joihinkin teoksiin.
        Joskus katsojat samaistuvat taiteilijan tunnemaailmaan hänen teostensa kautta ja näkevät paljon yhteneväisyyksiä vaikka teokset ovat täysin abstrakteja esittämistavoiltaan. Se on täysin luonnollista, sillä siihen taiteessa pyritäänkin ja varsinkin tänä päivänä jolloin meillä on kaikki mahdolliset mediavälineet jotka tuottavat virheetöntä- realistista näköiskuvaa kaikesta mahdollisesta. Jokainen nykyisin voi esimerkiksi tulostaa itselleen vaikkapa seinän kokoisen teoksen valokuvasta itselleen.
        On upeaa että kuvataide kuitenkin nykymuodossaan on pitänyt pintansa ja löytää yhä useammin tiensä nuorten perheiden seinille varsinkin syksyisin jolloin yhä uusimpia koteja valmistuu näiden nuorten perheiden käyttöön. Nykyisin taulunvalintakriteerit ovat täysin uudistuneet nykyaikaa vastaaviksi mieltymyksiksi. Enää nuoret eivät etsi seinilleen pelkästään realistista- ja näköistä maisemaa kuten 50- 60- luvuilla usein tehtiin. Nykyisin tehdään valinnat sisustusten värimaailmaa mukaellen- ja usein sen mukaan myös tilataan taiteilijalta uusia teoksia.
        Vaikka olen itsekin "vanhan liiton" taiteilija ja aikaisemmin tein paljonkin näköistaidetta myös jopa tilauksesta. Mutta ne tilaajat yleensä olivat itsekin ns. "suuren ikäluokan" kasvatteja. Pari kertaa on käynyt jopa niinkin että perikunnat ovat tarjonneet ostettavatksi "omatekemiäni" teoksia takaisin kun heidän vanhemmistaan on aika jättänyt.
        Koska "menekkini" ei ollut enää niin hyvä kuin aikaisemmin, olin minäkin valmis seuraamaan ajan virtaa ja luojalle kiitos, se todellakin kannatti! Syksyisin ja joulun aikoihin yleensä saan kiitokset siitä että olin mukautuvainen ajan haasteisiin. Ainakin itse teen taidetta tullakseni toimeen myös taloudellisesti.

        Hyvä "Ilkeääpä hyvinkin"
        En voi samaistaa itseäni "oikeisiin" taiteilijoihin, koska osaamistasoni ja töideni määrä on varmaan huomattavasti vähäisempi yleensäkin muihin kuvataiteilijoihin nähden. Kirjoitettuani viestini (hyviä töitä) ymmärsin, että se voitaisiin käsittää väärin. Olen osallistunut keskusteluihin myös muilla palstoilla pyrkien kuitenkin välttämään "massapostitusta". Tänne poikkesin, koska piirtäminen/maalaus on ollut merkittävä osa elämääni, enkä aikanaan haaveistani huolimatta onnistunut tekemään siitä itselleni toimeentuloa.

        "Ilkeillä kirjoituksilla" tarkoitin sävyä kirjoittaa, jota olen havainnut monella palstalla, vaikka itse en ole ottanut osaa keskusteluun kuin lähinnä elämänkatsomuksellisiin aiheisiin. Tämä "ilkeys huokuu" monesta aihepiiristä, enkä ymmärrä, miksi sitä on niin paljon. Toivoisin, että juuri taiteissa annettaisiin kaikkien kukkien kukkia ja etsittäisiin elämään myönteisessä ilmapiirissä ulottuvuuksia, mitä "tavalliset ihmiset" eivät halua tai vaivaudu tekemään. Ymmärrän, että kireyttä voi aiheuttaa rajalliset markkinat taiteen myynnissä tai vastaavat asiat, mikä on sääli. Itselleni oli aikanaan elämys, kun huomasin öljyväreillä kykeneväni luomaan "uusia todellisuuksia" hehkuvin värein. Taidon kasvaessa se onnistui paremmin. Toivon teillekin näitä (varmaan tuttuja) elämyksiä paljon, vaikka olisi esim. taloudellisia paineita. Itse en ole teidän sarjassanne kilpailemassa euroista, mutta haluan kannustaa etsimään "sitä jotakin", mikä sielua ruokkii; ystävällisessä kumppanuudessa ja ilmapiirissä.


    • Tosiasia on...

      ....että lahjakas kuvataiteilija ei tuherra työnsä kanssa kuukausia. Aikas älytön aloitus! Johan tuon jo järkikin sanoo!
      Jos sinulla ei oikein noi hommat luonnistu niin olisiko syytä edes yrittää pyrkiä johonkin taidekouluun saamaan oppia tai paiskaa ne välineesi vaikkapa saunan uuniin ja kerrankin niistä on jotain hyötyy.
      Suosittelen vaikkapa Alfa Arttia!

    • huono

      Turhaa sitä miettiä että onko lahjakas vai ei. Jos on vähän edes kunnianhimoa töidensä suhteen, niin maalaaminen vaatii harjoittelua. Siltä ei lahjakkainkaan nero voi välttyä. Eri asia sitten sellaiset "tajunnanvirtaroiskijat".

    • Harjoittelua?

      Miten tietää kuinka harjoitella esim. maalaamista? Ei mitenkään. Kannattaa tosiaankin hakeutua kouluun ja joo... toi "Alfa Art" on yksi niistä parhaimmista.

    • huono

      Kai sitä saa ihan omalla tavallansa harjoitella. Pääasia on että tekee, siinä se tekniikka harjaantuu ja alkaa löytämään persoonallista ilmaisukanavaansa. Ensin täytyy päästä siitä liiasta itsekritiikistä eroon että saa ylipäätänsä aikaiseksi. Mikä varmaan on kysyjälläkin vähän ongelmana... Ei kannata olla liian perfektionistinen, niin että lopulta se motivaatio sammuu. Silloin se tekeminen ei anna enää mitään uuttaa. Jättää vain kesken ja jatkaa kun taas inspiroi.

      • Peukutan tätä!

        Sitähän se on! Jokainen "taaplaa tyylillänsä" ja kumma kyllä ne "jyvät akanoista" erottuu kun katsoo vaikkapa "suuren yleisön" mieltymyksiä siitä suuresta tarjonnasta täällä netissä. Toiset eivät saa mitään huomiota vaikka koettavat kuinka itseään kehua "huippulahjakkaaksi" ja yleensä ne netin vaatimattomimmat ja pientä ääntä pitävät korjaavat potin. Hiukan raadollista mutta ihan järkeen käypää!


      • Kirjoituksesi...
        Peukutan tätä! kirjoitti:

        Sitähän se on! Jokainen "taaplaa tyylillänsä" ja kumma kyllä ne "jyvät akanoista" erottuu kun katsoo vaikkapa "suuren yleisön" mieltymyksiä siitä suuresta tarjonnasta täällä netissä. Toiset eivät saa mitään huomiota vaikka koettavat kuinka itseään kehua "huippulahjakkaaksi" ja yleensä ne netin vaatimattomimmat ja pientä ääntä pitävät korjaavat potin. Hiukan raadollista mutta ihan järkeen käypää!

        ...kumoaa itsensä. Se valtava trauma jonka joku huippulahjakas on aiheuttanut sinulle, on lmiselvä, koska annat oman huomiosi hänelle nyt seitsemättä vuotta palstalla!

        Joten todistat huippulahjakkaan saavan huomion, mutta omaa huomiotasi jonka väität saavasi, et kykene todistamaan!

        Ja kun asia on näin, juttusi on vain huippulahjakkaan raukkamaista vainoamista!


    • käykääpä katsomassa

      riskatariina.weebly.com/

    • booda

      Se, miten kauan kestää, riippuu siitä kuinka suureen tarkkuuteen ja "näköisyyteen" pyrit ja kuinka paljon monimutkaisia yksityiskohtia kuvassa on. Jos kuva on jo kivannäköinen, ei ehkä kannata korjailla ja viimeistellä sitä loputtomiin. Nopeus lisääntyy myös tottumuksen myötä, eli aloittelijat ovat usein hitaampia kuin kauemmin harrastaneet. Sinänsä se ei haittaa, vaikka tekeminen kestäisi kauankin, koska ei kukaan kysy valmiin työn nähdessään, kuinka kauan sen tekemiseen meni aikaa.

    • bouguereau

      Aika heikko tilanne kyllä jos ei riitä keskittyminen taiteen tekoon. Jos siis on kyse rakkaasta harrastuksesta tai ammatista jopa.

      Harmi että taidekkin on nykyään joku sekopäiden harrastus, eikä vakavasti otettava asia niinkuin vielä vähän yli sata vuotta sitten. Vanhat mestarit kääntyvät haudoissaan jos saisivat vaan tietää millaista paskaa tämä taide nykyään on

    • tyhjääpuhetta

      Näillä vastauksilla ei juurikaan mitään arvoa, kun pääosin tekijöiden höpötyksiä jotka eivät koskaan saa aikaiseksi yhtään mitään. Jos täällä kysyy referenssiä mitä kukin on tehnyt niin tulos on tyhjää tyhjempää.

      Aloittajan kysymykseen voi vaan todeta, että yleensä tekijät vähättelevät työhinsä käytettyä aikaa ihan kuin ajankäyttö olis merkki osaamattomuudesta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe