Keinot on loppu. Tili on aina miinuksella kuun lopussa. Kuinka siis selvittää seuraava yhtälö?
Tulot:
opintotuki ja asumislisä 404 €/kk
opintolaina 220 €/kk
= 624 €/kk
Menot:
Vuokra 250 €/kk
puhelin 30 €/kk
sähkö n. 10 @/kk
matkat kihlatun luo 70 €/kk
ruoka 200 €/kk
tupakka 70 €/kk
= 630 €/kk
Laskuista puuttuu vielä naisten hygieniatuotteet ja kotivakuutukset, puhumattakaan liiton maksuista tai yllättävistä menoista (kuten kavereiden synttärit, joita sattuu melkein joka kuukaudelle). Ulkonakin olisi joskus kiva käydä. Tupakasta luovuin neljäksi kuukaudeksi, mutta 10 kg:n lihomisen jälkeen polttaminen alkoi houkutella vahvasti uudestaan!
Olen 26 vuotias, opiskellut koko ikäni ja työssä käynyt opintojen ohella. Vuosi sitten jouduin lopettamaan työt, alkoi jatkuvasta stressistä tulla niin pahat oireet.
Kuinka opiskelija
20
6290
Vastaukset
- sä oikein
syöt? mitä pitää syödä että yks ihminen saa kuussa kulumaan ruokaan 200e ?! tai siis tiedän että ruoka on kallista, mutta olen itse yksin asuva opiskelija, Lukiolainen vielä, ja saan paljon vähemmän rahaa, enkä nosta opintolainaa. saan 380e kuussa, josta maksan kaiken. vuokra 250, oppikirjat, ruuan n.60-70 e/kk ja kaikki ulkona käymiset ym. että lopeta tupakointi tai ainakin vähennä syömistä! jos lihot niin osa voi tulla lopettamisestakin, mutta ei sentään neljässä kuukaudessa. ota järki käteen ja Tee jotain asioilles.
- sdsa
200€/kk tarkoittaa vain n. 6.70€ päivää kohden (n. 2.25€ ateriaa kohden, mikäli syödään kolme ateriaa päivässä). Lihaa ja kalaa ei tuolla summalla tarvitse juurikaan tarvitse syödä, ellei sitten tyydy perkaus/teurasjätteisiin.
- nasser
sdsa kirjoitti:
200€/kk tarkoittaa vain n. 6.70€ päivää kohden (n. 2.25€ ateriaa kohden, mikäli syödään kolme ateriaa päivässä). Lihaa ja kalaa ei tuolla summalla tarvitse juurikaan tarvitse syödä, ellei sitten tyydy perkaus/teurasjätteisiin.
Ei kukaan syö kolmea kertaa päivässä..
- Aina nälkä ja koko ajan jano
nasser kirjoitti:
Ei kukaan syö kolmea kertaa päivässä..
7.75€/pv tai 200€/kk on niin naurettavan vähän, ettei sillä voi syödä kunnolla kuin kerran päivässä, jos sitäkään...
- pivot
Aina nälkä ja koko ajan jano kirjoitti:
7.75€/pv tai 200€/kk on niin naurettavan vähän, ettei sillä voi syödä kunnolla kuin kerran päivässä, jos sitäkään...
Opiskelija saa safkan 2.15€ tai ilmaiseksi! Ja jos on läskiä kuten kertoo niin harvempi syöminen ei haittaa!
- kerran opiskelija
Tulot:
opintotuki ja asumislisä 404 €/kk
opintolaina 220 €/kk
= 624 €/kk
Menot:
Vuokra 250 €/kk
puhelin 10 €/kk
sähkö n. 10 @/kk
matkat kihlatun luo 10 €/kk
ruoka 100 €/kk
tupakka 0 €/kk
= 440 €/kk
Vaihda saunalahden liittymä, lasku 10e/kk.
Matkat kihlatun luo 10, pummaa kyyti tai pyydä sitä tulemaan luoksesi. Käytä ruokaan 100e/kk samalla säästyy tupakkarahat.
Jää ~180 - saituri
Helppohan noista on säästää, mutta se onkin kiinni omista valinnoistasi. Ensinnäkin ruokakulusi ovat aivan valtavat. Meillä menee kahden hengen taloudessa ENINTÄÄN 200 e/kk ruokaan. Lopeta kouluruokailu ja vie eväät sinne, siinä säästät jo kymmeniä euroja. Leipää on helppo leipoa, kaupassa se on kallista. Muutenkin laita ruoka itse. Älä osta kaupasta kalliita merkkituotteita, laatuerot ovat liian pieniä että niistä kannattaisi pienituloisen maksaa. Laita itsellesi jokin raja kuinka paljon kulutat ulkona syömiseen ja pidä siitä kiinni.
Puhelinkulut saa liittymän vaihdolla yleensä pienenemään ja puhuessa kannattaa miettiä onko todella tarpeen puhua pitkään.
Matkat ovat tietenkin valintaa ja elämänlaatua. Ota kuitenkin selvää, pääsisitkö esim. jollakin kimppakyydillä. Netissäkin niitä tarjotaan.
Tupakasta turha lienee sanoa mitään. Poltat paljon ja kaikkihan menee savuna ilmaan. 10 kg enemmän painoa on muuten pienempi haitta terveydelle kuin tupakanpoltto. - Teppo Teräspappa
Sinulle jää siis vuokran jälkeen rahaa 374euroa!.
Meidän perheellämme jää vuokran, sähkön ja vakuutusten jälkeen rahaa 300euroa/kk, ja meitä on neljä.
1. Ensinnäkin ruokakulut pystyt puolittamaan, kun katsot mitä ostat ja seuraat lehdistä tarjouksia.
2. Puhelinkuluista pystyy nipistämään 10 euroa pois kun valitsee oikean liittymän ja soittaa vain kun se on aivan välttämätöntä.
3. Miten kavereiden synttärit tuo lisäkustannuksia? Jos ei ole rahaa, ei synttäreille yksinkertaisesti mennä. Näin se homma vain on. Tervetuloa aikuisuuteen, asioista on tingittävä - ja kaverisi sen kyllä ymmärtävät ennemmin tai myöhemmin.
4. Jos ei ole varaa polttaa, polttaminen lopetetaan. Näin itsekin lopetin, kun ei yksinkertaisesti ollut varaa röökiin. Vaikeaahan se on kuin mikä, mutta lopulta palkitsevaa.
Tsemppiä sinulle!
ps. Hyvä puoli vaikeissa ajoissa on se, että opit käyttämään rahaa fiksusti, sitten kun sitä joskus tulevaisuudessa alkaa tulla. - Aina iloinen ja virkeä
Neljä vuotta sitten kirjoitin ylioppilaaksi hyvin arvosanoin. Asuin sen jälkeen kotona, hain töihin ja tein töitä niin paljon kuin mahdollista. Säästin ja tein töitä ahkerasti 1,5 vuotta. Sain säästettyä n. 28 000 euroa, jotka ystäväpiirini ja tarkan laskelmoinnin jälkeen sijoitin yhteen yritykseen,Saunalahteen. Kuulostaa järjettömältä, mutta omaisuuteni lähes kymmenkertaistui päälle vuodessa ja realisoinnin jälkeen jäi verojen ja kulujen jälkeen n. 170 000 euroa. Tällä pääomalla olen tienannut pääomatuloja 5000-15000 euroa kuussa ja opiskelen nyt korkeakoulussa erittäin motivoituneena liiketaloutta. Suosittelen sinulle kaltaistani seuraa, sillä me emme ole mitään yleisen käsityksen ahneita ja ilkeitä juppeja vaan mukavia ja ystäviä auttavia tyyppejä. Menestystä sinunkin elämääsi ja muista elää!
- Talousneuvos
Siis valmistuit 4 vuotta sitten (vuonna 2000?), säästit 1½ vuotta ja aloitit sijoittamisen vuoden 2001 puolivälissä?
Ensinnäkin Saunalahden osakkeen kurssi ei ole ikinä kymmenkertaistunut. Toisekseen vuoden 2001 puolivälin tienoilla (jolloin kirjoituksesi mukaan aloitit sijoittamisen) osakkeen arvo sen sijaan romahti noin 0.45€:n eli kymmenesosaan n. 4,5€ huippuarvostaan. Kolmanneksi, tämän vuoden ylin kurssi on ollut 1,65€
Puhut siis paskaa. Hyvä yritys kuitenkin :)
- Kalle
Puhelinaikatarjouksia on koko ajan, vaihda
halvimpaan joka tarjoaa ilmaista puheaikaa.
Esim elisa antoi 120 eur. Älä soittele
kännykällä turhaan.
Ruokakulut on aivan liian suuret. Meidän
nelihenkisessä perheessä ruokaan menee yht.
250 eur. Osta kerralla viikon ruuat ja käytä
tarjouksia hyväksesi. Puuro on halpa aamupala.
Tupakasta pitää luopua, tai ainakin vähennä
puoleen. Sätkän kääriminen on halvempaa. Näin
esim kaikki työttömät tupakoivat.
Matkat, hmm. Ei kai auta muu kuin liftata.'
Tulopuolta voit lisätä tekemällä sivutöitä tai
viraapelia... - Alkuperäinen
Joo, aivan hyviäkin vinkkejä tuli.
Tosin en voi ostaa viikon ruokia kerralla, jääkaappi on rikki eikä vuokraisäntä ole suostunut korjaamaan. En myöskään uskalla liftata, terveyteni on minulle tärkeä. Enkä ole edes valmis luopumaan omasta sosiaalisesta elämästäni, joten nään ystäviäni silläkin uhalla, että joskus heille on ostettava joku lahja!
Osa ruokarahoista menee siihen, että miehelleni jää vielä vähemmän rahaa elämiseen kuin minulla, joten maksan enemmän yhteisistä kuluistamme.
Toisaalta kyse on varmasti myös siitä, että olen niin lopullisen kyllästynyt köyhyyteen, etten enää jaksa välittää, vaan poltan, syön ja juon ajoittain hyvällä omalla tunnolla...
Kuitenkin hyvä tietää, että jotkut ihmiset todella pärjäävät vielä vähemmällä kuin minä ja että mahdollisuus parantaa omaa käyttäytymistä on olemassa!- Alkuperäinen
Vielä vastauksena siihen, että tervetuloa aikuisuuteen:
Olen elättänyt itseni 14-vuotiaasta asti itse, menin silloin työhön koulun ohessa. Kotoa en ole koskaan sen jälkeen rahaa saanut, joskin kyllä katon pääni päälle 18 vuotiaaksi asti.
Koen, että aikuisuuteen minun oli astuttava niin kauan sitten etten edes lapsuutta tai nuoruutta muista.
Ehkä siksi olenki niin kyllästynyt: 26 vuotiaana takana on 12 vuoden työura ja vielä pidempi koulutusputki. Enkä silti ole vielä tarpeellista rahasummaa nähnyt :) - Valtikka
Alkuperäinen kirjoitti:
Vielä vastauksena siihen, että tervetuloa aikuisuuteen:
Olen elättänyt itseni 14-vuotiaasta asti itse, menin silloin työhön koulun ohessa. Kotoa en ole koskaan sen jälkeen rahaa saanut, joskin kyllä katon pääni päälle 18 vuotiaaksi asti.
Koen, että aikuisuuteen minun oli astuttava niin kauan sitten etten edes lapsuutta tai nuoruutta muista.
Ehkä siksi olenki niin kyllästynyt: 26 vuotiaana takana on 12 vuoden työura ja vielä pidempi koulutusputki. Enkä silti ole vielä tarpeellista rahasummaa nähnyt :)Noin monta vuotta takana työntekoa ja opiskelua ja olet edelleen tuossa asemassa. Olet siis kyvytön ja lahjaton idiootti. Suurinosa tähän juttuun vastanneista on häviäjiä ja on todella sääli huomata heitä olevan niin paljon. Katsokaa nyt hyvät ihmiset itseänne. Olette häpeäksi koko ihmiskunnalle. Tässä maailman parhaassa maassa on mahdotonta elää noin huonosti. Uskon teidän olevan jotain askeettisia kurjuuden ylistäjiä. Mädäntykää luolissanne ihan minun puolestani, mutta älkää julistako ilosanomaanne julkisesti.
- kumarrus!
Valtikka kirjoitti:
Noin monta vuotta takana työntekoa ja opiskelua ja olet edelleen tuossa asemassa. Olet siis kyvytön ja lahjaton idiootti. Suurinosa tähän juttuun vastanneista on häviäjiä ja on todella sääli huomata heitä olevan niin paljon. Katsokaa nyt hyvät ihmiset itseänne. Olette häpeäksi koko ihmiskunnalle. Tässä maailman parhaassa maassa on mahdotonta elää noin huonosti. Uskon teidän olevan jotain askeettisia kurjuuden ylistäjiä. Mädäntykää luolissanne ihan minun puolestani, mutta älkää julistako ilosanomaanne julkisesti.
No huh,
Jos vaikka olisit lukenut alkuperäisen, niin olisit huomannut, että kaveri on mennyt töihin 14 vuotiaana. Monikaan ei siinä iässä juuri uraa suunnittele. Puhumattakaan siitä, että edes viitsisi mennä töihin.
Toiset ne luulee, että instantmoney tuo onnen ja toiset opiskelee kauemmin. Ja toiset alatkin on sellaisia, ettei opiskelujen ohessa paljon rahansyrjään pääse kiinni.
Tässä maailman parhaassa maassa on mahdollista elää todella huonosti, mistä kultalusikka suussa syntyneet ihmiset ei tiedä mitään.
Sinunkaltaisesi ihmiset saavat minut voimaan huonosti. Mene mädäntymään luolaasi, äläkä tule tänne julistamaan ilosanomaasi julkisesti.
- opiskelijatar24
Tulot:
Opintotuki ja asumislisä: 383e/kk
Palkka: 70e/kk
=453e
Pakolliset menot:
Vuokra 188e/kk (soluasunto)
Kroonisen sairauden lääkitys: 37e/kk
E-pillerit: 14e/kk
Puhelin: 30e/kk
=269e
Menojen jälkeen jää siis 184e/kk elämiseen. Ei ole kuule kovin ehtoisaa eloa...
Ehkäisystä en suostu luopumaan, se auttaa kuukautisongelmiin niin paljon että jos siitä luopuisin niin särkylääkkeisiin yms. kuluisi sama 14e joka kuukausi. Lainaa en ole halunnut ottaa, mutta pian on kai pakko. Äiti tai mummo antavat silloin tällöin kaksikymppisen, siitä on paljon apua, mutta en siis koskaan pyydä tätä rahaa. Kesätöistä jäi muutama sata euroa talteen, siitä otan aina tarvittaessa hätäapua, mutta ne säästöt tulevat loppumaan viimeistään joulun jälkeen. - Hani
Syöt aika isolla summalla. Minä olen tarvittaessa syönyt 100 eurolla. Tee ruoka kotona ja eväät mukaan.
- Duuri
Minä tulen opiskelleeksi kahden tutkinnon verran keväällä. Ihmettelen suuresti, miten joku tulee toimeen noin vähällä kulutuksella ja tuloilla.
Menoni
Sähkö: 60-80 euroa/lasku
Vesi: kuuluu vuokraan
Vuokra: 391 euroa/kk
Autopaikka: kuuluu vuokraan
Internet-yhteys: 60 euroa/kk
Känykkä: 60-80 euroa/kk
Opintotuen takaisinmaksua: 150 euroa/kk
Pankkilainaa: 50 euroa/kk
Luottokorttilasku:400-900 euroa/kk
-----------------------------------
Keskimäärin 1431 euroa/kk
Tuloni
Osa-aikatyö: 500 euroa/kk
Asumistuki: 211 euroa/kk
Lehtiartikkelit ym: 100-1000 euroa/kk
Opettajan sijaisuudet: 50-300 euroa/kk
Poikaystävän avustukset: 300-1000 euroa/kk
Kaverin lainanlyhennys: 100 euroa/kk
-------------------------------------
Keskimäärin 1961 euroa/kk - Kalle
Duuri kirjoitti:
Minä tulen opiskelleeksi kahden tutkinnon verran keväällä. Ihmettelen suuresti, miten joku tulee toimeen noin vähällä kulutuksella ja tuloilla.
Menoni
Sähkö: 60-80 euroa/lasku
Vesi: kuuluu vuokraan
Vuokra: 391 euroa/kk
Autopaikka: kuuluu vuokraan
Internet-yhteys: 60 euroa/kk
Känykkä: 60-80 euroa/kk
Opintotuen takaisinmaksua: 150 euroa/kk
Pankkilainaa: 50 euroa/kk
Luottokorttilasku:400-900 euroa/kk
-----------------------------------
Keskimäärin 1431 euroa/kk
Tuloni
Osa-aikatyö: 500 euroa/kk
Asumistuki: 211 euroa/kk
Lehtiartikkelit ym: 100-1000 euroa/kk
Opettajan sijaisuudet: 50-300 euroa/kk
Poikaystävän avustukset: 300-1000 euroa/kk
Kaverin lainanlyhennys: 100 euroa/kk
-------------------------------------
Keskimäärin 1961 euroa/kkEt ole tainnut kuulla varojen
mukaan elämisestä. Ja tuloiksi
laskettu poikaystävän avustukset.
Onnea vaan matkalle kohti taloudellista
itsenäisyyttä!
Kalle
Hyvä tapa säästää on valita valittavista mahdollisuuksista edullisimmat. Esimerkiksi näin:
liftaa: http://www.liftari.org/
Säästä sähkössä: https://www.vaihtovirta.fi/etusivu.html
Säästä kännykässä: http://www.gsmvertailu.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617760- 1334474
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323727- 213078
- 232632
- 272573
- 502246
- 252150
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922113- 322049