Kyselen mielenkiinnosta

Miksi vinttari?

Yritän nyt muotoilla tän asian nätisti ettei kellekään tule väärää käsitystä:)
Haluaisin vastauksia vinttareiden omistajilta.

Mikä eri vinttareissa viehättää? Mulla käy silmään suurimmaksi osaksi ekana se ulkonäkö, pitkät jalat, suippo pää, ihanteena luurangon laihuus. Ja niillä on kylmä talvisin.
Oon kuullut että luonteeltaan ovat ihan kivoja yleensä. Mutta käytännön asiat ihmetyttää; ite pelkäisin vinttarin kanssa että se katkoo koipensa. Ja koira ei näytä hirveän terveeltä tollasella ruumiinrakenteella, ymmärrän kyllä ettei voi lihomaankaan päästää koska sitten luurankojalat eivät enää kanna.

Miksi valitsit vinttarin, mitä niissä on mitä ei muissa roduissa ole? Tietysti juoksuinnon tai kisojen harrastamisen lisäksi? En hauku mitään rotua, ulkonäkö on koirassa mulle sikäli toissijainen asia että luonne on se tärkein. Mutta kuvittelisin kyllä että vinttarin luonne löytyy myös ns terveen näköisistä roduista.

6

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vindh

      Hei,

      Yritän myöskin vastailla ihan asiallisesti ettei tule väärinkäsityksiä :-)

      Vinttikoira on alkukantainen, joka tarkoittaa sitä että se ajattelee itse, ei ole äkseerattavissa, mutta josta saa erittäin uskollisen ja hyvän ysttävän.

      Tottakai jos on totunut pulskiin koiriin niin vinttikoira on sairaan laiha. Itse olen tottunut vinttikoiriin ja mielestäni tavllinen koira on pulleä löllykkä, joka ei pääse liikkeelle. (No ei pointterit ja seisojat ja huskyt ja muut urheilukoirat, mutta kyllähän nekin treenattuina ovat hoikkia)

      Paksumpiturkkiset vinttikoirat eivät helposti palele talvella ja joillakin sileäturkkisillakin palelun määrään vaikuttaa liikkumisen nopeus, mitä lujempaa saa mennä sitä ohuempi takki. Ei meillä ole tarvinnut lenkkiä lyhentää edes paukkupakkasilla nuorilla innokkailla koirilla.

      Vain pienin italianvinttikoira saattaa katkoa koipensa hypätessään. Isommilla vinttikoirilla ei tuota ongelmaa ole enempää kuin muillakaan juoksevilla koirilla, jotka siis saattavat loukkaantua vauhdin muttei jalkojen paksuuden vuoksi.

      Vinttikoira usein säätelee itse ruoan määrää, se ei syö itseään pulleaksi vaikka anataisi (on ahneitakin, jotak kyll syövät ihan kuinka paljon vain). En ole koskaan kuullut että kukaan säännöstelisi ruokaa jalkojen kantamattomuuden vuoksi (hih aika huvittava ajatus)

      Vinttikoirine ruumiinrakenne on terveimpiä koiramaailmassa koska niitä on hyvin vähän jalostettu pelkän ulkomuodon vuoksi.

      Vinttikoiran luonne on syyni valita vinttikoira, ihan paras.
      Mielestäni nuo sinusta terveen näköiset koirat näyttävät sairailta. Tämä on tottumus ja makukysymys. Ja toisaalta millä muulla koiralla on vinttikoiran luonne? Ehdotuksia? Kissalla ehkä ;-)!

      • Mielenkiinnosta kyselen

        En tiedä millä muulla on vinttarin luonne kun en oikein vinttareita tunne, siksi kyselyni :)
        Ell sanoi aikanaan omasta 24kg lyhytkarvaisesta koirastani, että koira on liian laiha jos kylkiluut näkyvät ja liian lihava jos kylkiluut eivät tunnustelemalla tunnu. Eli normaalipainosen koiran kylkiluut tuntuvat koskemalla mutteivät näy pelkästään katsomalla. Olen elänyt siinä uskossa että vinttikoirilla usein kylkiluut näkyy, tai sitten olen nähnyt vaan oikeasti alipainoisia yksilöitä.

        Kiitos vastauksesta, lisääkin saa laittaa kaikki kynnelle kykenevät!


      • Mielenkiinnosta kyselen
        Mielenkiinnosta kyselen kirjoitti:

        En tiedä millä muulla on vinttarin luonne kun en oikein vinttareita tunne, siksi kyselyni :)
        Ell sanoi aikanaan omasta 24kg lyhytkarvaisesta koirastani, että koira on liian laiha jos kylkiluut näkyvät ja liian lihava jos kylkiluut eivät tunnustelemalla tunnu. Eli normaalipainosen koiran kylkiluut tuntuvat koskemalla mutteivät näy pelkästään katsomalla. Olen elänyt siinä uskossa että vinttikoirilla usein kylkiluut näkyy, tai sitten olen nähnyt vaan oikeasti alipainoisia yksilöitä.

        Kiitos vastauksesta, lisääkin saa laittaa kaikki kynnelle kykenevät!

        Mielenkiinnosta kyselen = kyselen mielenkiinnosta
        Eikai sillä nimimerkillä niin väliä, kun sama jätkä mut eri vaatteet ;)


    • oikea minulle

      Vinttarit ovat erilaisia luonteeltaan, mutta oman vinttarirotuni valitsin täysin luonteen perusteella. Kun silmä tottuu vinttareihin, ei niitä pidä laihoina eikä ohutjalkaisina ollenkaan. Sen sijaan monet muut rodut näyttävät lihavilta ja kömpelöiltä verrattuna vinttarin ketteryyteen ja nopeuteen. Vinttareiden jalatkin ovat yleensä vahvat, vain nuorilla italiaanoilla voi jalkoja murtua, mutta ei yleensä enää vanhempana.

    • kuin myös

      Luonne ja terveys.
      En voisi pitää eläintä jolla on esim. hengitysvaikeuksia tai jonka liikkuminen on huonon rakenteen vuoksi raskasta tai vaikeaa. Tällä tarkoitan esim. liian lyhyitä jalkoja tai muita kuin a:n lonkkia. Jos rehellisiä ollaan, monissa vain ulkomuodon vuoksi jalostetuissa roduissahan jalostetaan ei-terveitä piirteitä.

      En ollut roturasisti ennenkuin hankin ensimmäiset vinttarini ja tutustuin enemmän myös muihin kuin vinttikoirarotuihin.

    • Kivoja koiria

      Vaikutelma vinttikoirien jalkojen laihuudesta johtuu ehkä niiden jalkojen pituudesta ja koiran vähäkarvaisuudesta. Minulla on keskikokoinen sekarotuinen ja whippet ja kyllä tuon sekarotuisen jalkojen luusto on paljon sirompaa kuin whippetin. Whippetillä on paljon isommat tassut ja paksumpi luusto jaloissa, vaikka koirat ovat suurinpiirtein samanpainoisia.

      Vinttikoirat eivät oikeastaan ole "laihoja", vaan niiden ruumiinrakenne sekä synnynnäinen rasvaprosentti ovat tarkoituksellisesti tietynlaisia. Kun katsoo gepardia, näkee samaa ilmiötä luonnossa: vyötärönseutu on koiralla jalostettu kapeaksi, jotta eläimen polvi mahtuu juostessa nousemaan tavanomaista korkeammalle. Se lisää nopeutta merkittävästi. Rintakehä taas on laaja ja kapea: keuhkoille on paljon tilaa, mutta leveys ei ole hidastamassa juoksemista. Nämä kaikki piirteet ovat tulleet koirille "itsekseen", kun aroilla ja aavikoilla metsästävät ihmiset ovat valinneet vanhemmiksi aina niitä nopeimpia koiria. Koiran ulkonäkö on ollut nälkäisille saalista kaipaaville ihmisille yhdentekevä.

      Vinttikoiraa ei siis kuulu pitää nälässä ja jos joku näin tekee, hän toimii väärin. Minulla ainakin ihan kotikoirana oleva whippet syö enemmän kuin samanpainoinen sekarotuinen, koska whippetin syntyjään korkea lihasmassa kuluttaa levossakin enemmän.

      Olen myös eri mieltä siitä, että vinttikoiran kylkiluiden kuuluisi näkyä. Minusta sama sääntö ihannepainosta sopii myös vinttikoiriin: kylkiluiden ei kuulu näkyä, mutta niiden kuuluu tuntua, kun kuljettaa sormia kevyesti kylkiä pitkin. Joka tapauksessa terveyden kannalta pahinta on päästää koira ylipainoiseksi. Ennemmin sitten vaikka aavistuksen liian laiha kuin kärsivä lonkkaongelmainen puuskuttava pullero, jolle jokainen lenkki on silkkaa tuskaa. Usein sama kuvaus sopii myös omistajaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe