kuinka lisähydrauliikka kallistuvalle liittimelle

sk 120

onko neuvoja lisähydrauliikan rakentamiseen kobelcon sk 120

11

8022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voihan toki olla ettei kyseisessä koneessa ole venttiililohkossa karaa lisähydrauliikalle, mutta mielestäni siitä olisi helpoin aloittaa että katselee onko siellä lisähydrauliikalle kara, vaikkei putkituksia olekaan. Jos näin on niin silloinhan tarvitsee vain rakentaa putkitus puominpäähän ja jos ei ole niin ohjaus venttiilille.

      Jos karaa ei lohkossa ole niin joutuu koko lisähydrauliikan rakentamaan alusta alkaen. Silloinhan on ainakin kaksi tapaa toimia. Joko laittaa 3-tie venttiili sopivaan paikkaan, tai lisäventtiili. Hyvin yksinkertainen tapa on asentaa 3-tie venttiili kauhan sylinterille ja siitä haaroitus lisähydrauliikalle. Ohjaus sähköllä. Elikkäs kahvan päässä vaihto nappi jolla kauhan sylinterin virtaus käännetään lisähydrauliikalle. Tosin käytössä aika epäkäytännöllinen viritys kun kauhan liike ja luiska ei toimi samaan aikaan.

      Parempi tapa on hankkia sopiva pariventtiili joka asennetaan jonnekkin päin konetta missä on tilaa ja sopiva välimatka liitoksiin. Venttiilille haaroitetaan paine jostain pumpun ja pääventtiileiden välimaastosta. Viedään paluu tankille ja rakennetaan linjat puomiin. Ohjauksen voi sitten rakentaa haluammallaan tavalla, joko polkimelle tai napille.
      Jos tähän vaihtoehtoon päädyt niin kehoitan katselemaan netissä hydrauliikka liikkeiden sivuja. Sieltäkin löytyy aikahyvää tietoa millaisia venttiileja on tarjolla.

      Kuitenkin hyvänä puolena projektissa pidän sitä että kun kyseessä on luiskahydrauliikan rakentaminen niin virtauksen tarve on sen verran pieni, ettei se tule vastaan missään kohtaa komponenttien valinnassa. Tuo riittävä virtaus kun on aika oleellinen asia esim. vasara hydrauliikan kanssa.

      • ..................

        Varmasti toimiva tapa, mutta jos moista pulikkaa lähtee ostamaan, niin kyseessä ei ole kolmitieventtiili, vaan 6/2 venttiili, eli kuusitieventtiili, josta toiset käyttävät myös nimeä tuplaajaventtiili. Sen hyvä puoli on se, että liikenopeutta voidaan hallita kauhan joystickillä ja toisaalta myös se, että LS-signaali menee varmasti pumpulle herättäen sen. Jos laittaa ylimääräisen suuntaventtiilin, niin tämän LS-signaalin pääsy pumpulle pitää varmistaa.


    • sk 120

      ei oo vapaana karaa
      vaatiko 3-tieventtiili paineenalentimen?

      • Juurikin näin, elikkäs tuollainen tuplaaja venttiili... No periaatteessa kaksi kolmitie venttiiliä joilla virtaus käännetään, mutta ei ole tarvetta ruveta pilkkua viilaamaan venttiilien mallista. Hydrauliikka liikkeessä ymmärtävät yhtä varmasti mistä kyse kuin tämä toinenkin vastaaja joka korjasi asiaa.

        Jos kerran ei ole vapaana karaa niin silloin vaihtoehdot taitaa olla nämä mainutut. Vielä sitä toistan että puomin varteen rakennettuna tuplaaja venttiilillä on helppo ja toimiva rakentaa, mutta itse sen verran tottunut luiskahydrauliikkaan joka toimii muista liikkeistä riippumattomana että itse valitsisin ehkäpä hieman työläämmän vaihtoehdon ja saisin samanlaisen luiskahydrauliikan kuin näissäkin missä se on valmiina. Tälläisiä virityksiä kun on silloin viimeksi tullu mietittyä kun oli työkäytössä traktorikaivureita.

        Tuohon paineen alennin asiaan että ei luiskahydrauliikka sellaisia tarvitse. Ei ainakaan kun varmistaa venttiileitä hankkiessa että ne ovat sellaisille paineille joita kaivinkoneessa löytyy. Joissakin koneessa on ollut kauhan varressa säätöraanat, joilla saa luiskan virtausta säädettyä(nappi on-off) ohjaus. Ei omasta mielestäni ole tarpeelliset ja ne voi jälkeenkin päin asentaa jos tuntuu tarpeelliselta. Tuohon pumpun ohjaus asiaan sen verran että eikös asia ratkea silloin kun venttiili on esiohjattu ja esiohjaus paine otetaan oikeasta paikkaa. Siihen minne tarkalleen se esiohjaus paineen otto kannattaa kytkeä voisi joku hieman enemmän hydrauliikkaan perehtynyt antaa vinkkejä.


      • .............
        putkenkaivaja kirjoitti:

        Juurikin näin, elikkäs tuollainen tuplaaja venttiili... No periaatteessa kaksi kolmitie venttiiliä joilla virtaus käännetään, mutta ei ole tarvetta ruveta pilkkua viilaamaan venttiilien mallista. Hydrauliikka liikkeessä ymmärtävät yhtä varmasti mistä kyse kuin tämä toinenkin vastaaja joka korjasi asiaa.

        Jos kerran ei ole vapaana karaa niin silloin vaihtoehdot taitaa olla nämä mainutut. Vielä sitä toistan että puomin varteen rakennettuna tuplaaja venttiilillä on helppo ja toimiva rakentaa, mutta itse sen verran tottunut luiskahydrauliikkaan joka toimii muista liikkeistä riippumattomana että itse valitsisin ehkäpä hieman työläämmän vaihtoehdon ja saisin samanlaisen luiskahydrauliikan kuin näissäkin missä se on valmiina. Tälläisiä virityksiä kun on silloin viimeksi tullu mietittyä kun oli työkäytössä traktorikaivureita.

        Tuohon paineen alennin asiaan että ei luiskahydrauliikka sellaisia tarvitse. Ei ainakaan kun varmistaa venttiileitä hankkiessa että ne ovat sellaisille paineille joita kaivinkoneessa löytyy. Joissakin koneessa on ollut kauhan varressa säätöraanat, joilla saa luiskan virtausta säädettyä(nappi on-off) ohjaus. Ei omasta mielestäni ole tarpeelliset ja ne voi jälkeenkin päin asentaa jos tuntuu tarpeelliselta. Tuohon pumpun ohjaus asiaan sen verran että eikös asia ratkea silloin kun venttiili on esiohjattu ja esiohjaus paine otetaan oikeasta paikkaa. Siihen minne tarkalleen se esiohjaus paineen otto kannattaa kytkeä voisi joku hieman enemmän hydrauliikkaan perehtynyt antaa vinkkejä.

        Juu ei ollut varsinaisesti tarkoitus pilkkua viilata ja kaikkihan me tässä näytämme joka tapauksessa tuntevan tämän tuplaajaventtiilin periaatteen.
        Jos en eivan hakoteillä ole, niin tässä kobelcossa on esiohjauspropot, eli sähköisesti annetaan halutun suuruinen(kahvan liike) signaali esiohjauskeloille, jotka sitten suhteessa annettuun sähköiseen signaaliin antavat tietyn suuruisen paineen pääkaran siirtoon. Toisin sanoen venttiilin esiohjaus ei sinällään ohjaa pumppua, vaan pääkarojen jälkeen vaihtovastaventtiilien avulla kulloinkin vaikuttava suurin kuormanpaine.
        Jos hankkii tämän kobelcon oman laajennusventtiilin, niin silloin ei pitäisi kaiken järjen mukaan ongelmia tulla.
        Tuplaajaventtiilin hyvä puoli olisi siis tässä tapauksessa se, että käytettäessä koneen omaa suuntaventtiiliä pelaa tämä venttiili/pumppu "yhteistyö" varmasti. Toki pitää paikkansa kuten sanoitkin, ettei tuplarin perässä olevia liikkeitä voi ajaa samaan aikaan.
        Jos tämän koneen hytikka on jollekin tuttu, niin kuulisin mielelläni myös kommentteja!


      • sk 120
        putkenkaivaja kirjoitti:

        Juurikin näin, elikkäs tuollainen tuplaaja venttiili... No periaatteessa kaksi kolmitie venttiiliä joilla virtaus käännetään, mutta ei ole tarvetta ruveta pilkkua viilaamaan venttiilien mallista. Hydrauliikka liikkeessä ymmärtävät yhtä varmasti mistä kyse kuin tämä toinenkin vastaaja joka korjasi asiaa.

        Jos kerran ei ole vapaana karaa niin silloin vaihtoehdot taitaa olla nämä mainutut. Vielä sitä toistan että puomin varteen rakennettuna tuplaaja venttiilillä on helppo ja toimiva rakentaa, mutta itse sen verran tottunut luiskahydrauliikkaan joka toimii muista liikkeistä riippumattomana että itse valitsisin ehkäpä hieman työläämmän vaihtoehdon ja saisin samanlaisen luiskahydrauliikan kuin näissäkin missä se on valmiina. Tälläisiä virityksiä kun on silloin viimeksi tullu mietittyä kun oli työkäytössä traktorikaivureita.

        Tuohon paineen alennin asiaan että ei luiskahydrauliikka sellaisia tarvitse. Ei ainakaan kun varmistaa venttiileitä hankkiessa että ne ovat sellaisille paineille joita kaivinkoneessa löytyy. Joissakin koneessa on ollut kauhan varressa säätöraanat, joilla saa luiskan virtausta säädettyä(nappi on-off) ohjaus. Ei omasta mielestäni ole tarpeelliset ja ne voi jälkeenkin päin asentaa jos tuntuu tarpeelliselta. Tuohon pumpun ohjaus asiaan sen verran että eikös asia ratkea silloin kun venttiili on esiohjattu ja esiohjaus paine otetaan oikeasta paikkaa. Siihen minne tarkalleen se esiohjaus paineen otto kannattaa kytkeä voisi joku hieman enemmän hydrauliikkaan perehtynyt antaa vinkkejä.

        Kuinkas kauhanlukitukset on toteutettu näis yleensä? pumpulta paine ja jousiventtiiliväliin?


      • sk 120 kirjoitti:

        Kuinkas kauhanlukitukset on toteutettu näis yleensä? pumpulta paine ja jousiventtiiliväliin?

        Hydraulinen kauhan lukitus täytyy toteuttaa siten että kiila kiinnipäin on pitopaine ja aukipäin ei ole painetta kuin kiilaa avatessa. Pitopaineena toimii esiohjauspaine. Kytkentä näin ensinnäkin turvallisuuden takia, ettei tipu kauha lapiomiehen niskaan. Toisekseen ainakin ntp. mallin liittimissä näin kytkettynä kiila pääsee kiristämään pienet löysät pois jos sellaisia ilmaantuu. Tietysti sillä edellytyksellä että kauhan säädöt on oikein tehty, eli kiila ei mene koukun pohjaan.

        Yleensä tälläinen kytkentä tahtoo vaatia helposti avautuakseen sitä että jokin muu liike ajetaan ääriasentoon jolloin paine aukaisu puolella nousee riittävästi.

        Kiinnikkeen sylinterissä on usein vielä lisävarmistus joko jousi sisällä tai sitten sellainen banjo venttiili joka aukaisee öljyn poispääsyn sylinterin kiinni puolelta vasta sitten kun aukaisu puolella on paine. Tämä lisävarmistus estää kauhan tippumisen mahdollisuuden koneen ollessa sammuksissa. Esim. puomit nipussa lavetin kyydissä ei kiila notkua auki.

        Venttilin pitäisi siis olla sellaista mallia joka päästää paineen kokoajan läpi kiinni puolelle ja kelan saadessa käskyn kääntää venttiili paineen aukaisu puolelle ja avaa kiinni pulen tankki linjalle. Tälläisen sähkö-ohjatun venttiilin kytkentä sikäli helppoa että paineen voi ottaa mistä vain esiohjaus paineen saa, kun ei tarvitse mitään pumpun ohjausta miettiä.

        Hyttiin sitten ohajus napit, tai jos on yhdellä napilla niin sellaista mallia jossa on lukitus, ettei vahingossa paina. Merkkivalokin on hyvä olemassa sille että on painettu kauhan lukitus auki. Näissä koneissa joissa tuo systeemi on alunperinkin on merkki ääni ja valo(uudemmissa koneissa varoitus näyttöön) jotka tulee kuitata pois omalla napillaan.


    • eläkeläinen

      300 bar näyttääs nuo sähköventtiilit kestävän painetta.
      minkälaisis paineis yleensä liikutaan kaivureis?

    • monttumies

      Hei,

      Osaako kukaan kertoa saako tällä suuntaventtiilillä kauhankallistuksen toimimaan oikein. http://www.nettivaraosa.com/kaivureiden-varaosat/2246894

      Kaivuupuominpäähän tulee paine ja paluu letku. koneessa ollut joskus enconi jonka sähköohjaus on vielä paikoillaan, joten siltä saisi ohjauksen venttiiliin.

      • Haerdix

        Periaatteessa saa, mutta Tässä J-karaisessa mallissa ei ole keskiasennossa kuormanpito-ominaisuutta. Rexrothilla on karatyypi E, jossa sellainen on. Tälläkin se siis onnistuu, mutta suuntaventtiilin alle on laitettava kaksoiskuormanpitoventtiili, tai kaksoislukkoventtiili. Lisäksi tarvitset tietysti NS06 peruslevyn. Onko kaivinkoneessasi 24 voltin järjestelmä? Jos on, niin ei probleemaa. tosin saahan tähänkin ostettua 12V kelat, jos on tarpeen. Yksi tärkeä asia vielä, että onko puomin päähän tuleva sähköohjaus ON/OFF, vai propo(säädettävä liikenopeus)? Tämä venttiili toimii nimittäin ON/OFF periaatteella.


      • Haerdix

        Lisäyksenä vielä, että tuossa näkyykin olevan tuo peruslevy mukana ainakin kuvassa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2691
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      276
      1539
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1301
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      385
      1246
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      889
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe