Kuinkas tuommoisen hieman "ilmavan" eli ei kovin tiiviin hirsisaunan ilmankierto pitäisi järjestää että myös alaosan saisi lämpiämään? Nyt saunaan saa kyllä ylälauteiden tasolle lämmintä vaikka kuinka, mutta alaosa tuppaa jäämään viileäksi jopa kesällä.
Useammastakin paikasta luin että ilman sisääntulo kannattaa tuoda kiukaan päälle, jolloin kiuas imee kylmää ilmaa pois alaosasta ja lämmin ilmaa pääsee sitten valumaan alemmas. Noh, vedin siis kiukaan takaa alareunasta sisääntuloputken kiukaan päälle, ja siitä tulee raitista ilmaa sisään ihan mukavasti. Mutta silti lattian keskellä olevasta vedenpoistoreiästä tulee lattialle koko ajan kylmää ilmaa, ilmeisesti kiukaan vetämänä. Eli vaikka yläosaankin tulee raitista ilmaa, on saunassa vissiin silti alipaine, ja helpoin tie kiukaan ottamalle hapelle on siis vissiin tuo vesireikä.
Pitäisikö tuohon lattian reikään laittaa vesilukko tms.? Talvella sekään tosin ei toimine kun jäätyy.
Tai mitähän tälle kannattaisi tehdä, että lämmin ilma pääsisi myös saunan alaosaan?
Hirsisaunan ilmankierto?
15
267
Vastaukset
- kertomallasi
tavalla. Kiuas ottaa palamiseen ilman sieltä mistä sen helpoiten saa ja em. tapauksessa vedenpoistoreikä toimii pääasiallisena tulona. Kiukaan yläpuolinen tulo ehkä liian pieni jolloin saunassa alipaine jos lattikaivosta kiuas ottaa palamiseen ilmaa?
vesilukko ja talvella tenua ettei jäädy
Puulattia varmaan kyseessä joten eikö seinänvierustoilla ole raot?
Jos toteutettu kahdella kaltevalla lattiatasolla missä vesikouru keskellä, poistoreikä lähemmäs kiuasta? Mitä kauempana itse kiukaasta alaosan tulot ovat sen pahempi. Itsellä omassa saunassa samaa ongelmaa mutta siirsin alaosan tulon huom. lähemmäs kuin alkup.versiossa ja on paljon parempi. Yllättävän kinkkinen juttu, painovoimainen ilmanvaihto - Kylmäjalka
Juu tuossa on puulattia jonka päällä vesivaneri, mutta tehty tyhmästi eli tuolla ei ole kunnon rakoja hirsien vieressä eikä myöskään seinälle nostettua vesieristystä. Meinasin kesän mittaan tehdä tuohon vähän fiksumman ratkaisun, ja samalla tietysti voisi ajatella että muuttaisin tuota vedenpoistoreiän paikkaa. Kannattaisikos se saman tien laittaa jopa kiukaan alle, tai ainakin siihen ihan sen eteen? Niin silloin ei ehkä tarttis tuon vesilukon kanssa leikkiä.
Toisaalta luulen kyllä vähän että koska kyseessä on tosiaan hirsikehikko joka ei ole mistään kohtaa ilmatiivis vaan pieniä rakoja on vähän siellä ja täällä, ei tuohon millään saa "hallittua" ilmankiertoa koska ilmaa tulee ja menee ihan mistä sattuu. Eli pelkään vähän että ihan pelkällä painovoimaisella kierrolla tuota alaosaa ei saa millään lämpimäksi, ainakaan talvikelillä. - sydänsauna
Näin se menee, että Sydäkiuas ja homma hanskassa.
- Kestipä kauan?
Niin näyttää olevan, "homma" hanskassa. Käytä seuraavalla kerralla wc-paperia.
Muista huomenna käydä nostamassa taas jokin s-mainoksista listan kärkeen. Olisi kohteliasta että näkisit edes vaivaa sen verran että kirjoittaisit lisää näitä aika latteita avauksia joilla pohjustat s-mainoksia.
- Kylmäjalka
Jos haluat keskustella kiukaista niin sen voi tosiaan tehdä tuolla omissa keskusteluissaan eikä tässä, kiitos.
- Kylmäjalka
Niin ja hei; kaikki ajatukset ovat edelleen erittäin tervetulleita jos ne liittyvät mahdollisuuksiin tuon ilmakierron parantamiseksi. Kiuasta (Misa 11220) en ole vaihtamassa koska siitä minulla on ihan hyviä kokemuksia muissa saunoissa.
- ## Lämminmies
Olen ratkaissut tuollaisen pulman .
Teeppä koe :
Laita 160 - 180 mm kierresaumaputki 5 cm lattiasta ylös ja ulos.
Minulla ylälaipiossa reikä ( savusana ) oli helppo.
Tämä perustuu : Metaliputki lämmenee ja aiheuttaa ylöspäin
virtauksen.
Olet vähänkin Fysikkaan perehtinyt loput ratkaset itse / tai kysy.- vieressä kiuas
jossa poisto hormista ulos joten mitä järkeä edellisessä`?
- Sydäri sekottaa
vieressä kiuas kirjoitti:
jossa poisto hormista ulos joten mitä järkeä edellisessä`?
Putki on yhtä tyhjän kanssa. Palamisilma ottaa putkesta korvausilmaa, jos ei ole helpompaa reittiä ja vastaavasti putki toimii poistona mikäli savupellin sulkee.
- Sydäri sekoilee
Sydäri sekottaa kirjoitti:
Putki on yhtä tyhjän kanssa. Palamisilma ottaa putkesta korvausilmaa, jos ei ole helpompaa reittiä ja vastaavasti putki toimii poistona mikäli savupellin sulkee.
Jos savupellin sulkee savut tulee sisään.
- Kylmäjalka
## Lämminmies; itse näkisin että tuo aiheuttaa sen että yhä enemmän ja enemmän kylmää korvausilmaa tulee saunan alaosaan, joko vesiputken kautta, oven alta tai hirsien raosta. Tuo voisi kait toimia kokonaan tiiviissä saunassa jolloin ylhäällä oleva lämmin pääsisi alaspäin, mutta en tiedä voisiko mitenkään toimia tällaisessa hirsisaunassa joka ei ole ihan täysin tiivis.
- ## Lämminmies
Näin on , jos saunassasi on " vuoto " ( viemäri ) niin ilmanvaihto
ottaa sieltä ilman . Eikä saunan yläosasta lämmintän ilmaa.
Esittämäni " systeemi " on takuvarma
Olen aikoinaan n3 v sitten siitä kirjoittanut täällä silloin mittasin
alipaineen kun saunassani lämpö oli noussut 100 asteeseen
lukemaa en muista .
Tässä on erikoista se että ilmanvaihto alkaa vasta sitten kun
saunatila lämpenee . Se tosiaan kuivaa / lämmittää saunan lattiaan asti ( ehtona on . että sauna on tiivis )
Riittävä korvausima tulee kiukaan päälle.( siitä myös kius saa paloilman.) - Kylmäjalka
Juu näin se varmaan menee. Pohdinkin juuri sitä että onkohan mitään tehtävissä jos sauna ei ole alhaalta täysin tiivis? Muuta kuin tietysti yrittää tiivistää se mahdollisimman hyvin ;=)
- ## Lämminmies
Isäni oli vaihtanut saunaamme jatkuvalammityskiukaan
Pönttökiukaan tilalle .
Esitteli sitä sitten veljeni Appiukolle ja satuin olemaan
siinä mukana , niin sitten kysyin mistä korvausilma ?
Isäni vähän hätääntyi , sitten näytti lattiassa olevaa rikää
( viemäri ) Peräpäänhuhtelusta tulee aina hajuja.
Myöhemmin kun menin tuota saunaa katsomaan
oli ulkoseinästä vedetty tulipesälle korvausilma. 70 mm
viemäriputki.
Onhan se kiusannut itseäni miksi sanoin Isälleni noin.
Hän oli puuseppätason timpuri ( niinkuin Kalle Päätalo sanoisi )
Tämähän tapahtui 1960 Kaarinan Littoisissa., olin 50 luvulla ollut itse rakentamassa tuon saunan. tiesin , että se oli tiivis.
Pönttösauna kun lämmitettiin niin ovi oli auki pukuhuoneeseen silloin myös pukuhuone lämpeni. Saunomisen aikana ei "tarvittu "ilmanvaihtoa. - ## Lämminmies
Huomatkaa : minulla oli 160 - 180 mm kierresaumaputki,
sain hyvän ( riittävän ) vedon aikaseksi. Lisäämällä tuossa
putkessa lämpöpintaa niin veto paranee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124690MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022431Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5721828- 91623
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011501Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671197Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331138Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3978Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64977