rotuvalinta

hill3

Minulla on harkinnassa toinen koira ja suomenlapinkoira tai lapinporokoira ovat olleet mietityimpiä rotuja. Ennestään minulla on 8v spanieli uros. Roduissa pidän luonteesta, koosta ja turkista. Pidän myös siitä että ne ovat suomalaisia koirarotuja. Asun kerrostalossa, mutta meillä on isot metsät ja lenkkipolut ihan vieressä eli koira saa juosta suurimman osan vapaana metsässä. Ajatuksena olisi aloittaa toko ja agility. Kesäisin pyöräilen yleensä n.3 kertaa vko:ssa sellaisen 3km rannalle, missä koirat saavat uida ja leikkiä muiden koirien kanssa. En hirveästi käy koirapuistoissa, mutta usein lenkeille lähtee kaverini koiriensa kanssa. Koiraa tullaan kouluttamaan määrätietoisesti ja johdonmukaisesti eikä alistamalla. Kertokaa onko näistä kumpikaan minulle sopiva rotu ja voitte myös ehdotella muita rotuja.

8

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+2

      Lapinkoirat ovat oikein mukavia, itsellänikin oli spanieli kun ensimmäisen suomenlapinkoirani otin, itse olen ollut erittäin tyytyväinen koiraan.
      Hyvältä kuulosta liikunnan puolelta, tokossa ei välttämättä kilpailuissa palkintoja saa ainakaan jos saat jäärimmästä päästä olevan yksilön.
      sosiaalinen on omani ihan luonnostaankin lähes kaikkien kanssa toimeen tulee uroksien kesken parit haukut, mutta ei sen pahempia...

    • höpökoiranen

      Lappalaisethan ovat kaikki runsaskarvaisia, myös porokoirat (jotka yleensä jostain syystä mielletään lyhytkarvaisiksi), suomenlapinkoirista puhumattakaan. Omalla suomenlapinkoiranartullani on todella tiheä ja runsas karvapeite, jonka ihan säälistä koiraa kohtaan olen nyt kahtena kesänä ajellut pois, joka on selvästi helpottanut koiran oloa. Porokoirauroksellani on hieman kevyempi ja ilmavampi karva jota olen ahkerasti harjannut ja furminoinut, mutta edelleen sillä tuntuu olevan kuuma kesäisin.
      Metsä onkin paras paikka lappalaiselle, pitää vaan muistaa että näissä esiintyy paljolti saalis- ja riistaviettiä, joten jos haluat opettaa koiran vapaana kulkemaan, niin aloittaisin jo pentuna liinakuurin. Itse olen molempien koirieni kanssa tehnyt sen virheen, etten ole hirveästi panostanut vapaanaoloon pentuna, joka kyllä näkyy nyt kun koirilla on ikää 3-5 vuotta...

      Väittäisin että koira kuin koira kaipaa johdonmukaisen ja määrätietoisen koulutuksen, alistaminen liittyy höpöhöpöteoriaan nimeltä johtajuus. Suomenlapinkoirissa, erityisesti nartuissa, tapaa paljon todella pehmeitä ja herkkiä yksilöitä. Oma suomenlapinkoirani on todella herkkä tapaus, joka hankaloittaa myös normaalia elämää kun koira paineistuu ja ahdistuu mm. käskyistä. Porokoiraurokseni taas on kenties tavallistakin kovapäisempi tapaus, jota ei paljoa hetkauta käskyt, nuorempana saattoi kesken tokotreenien lähteä haistelemaan ja pissailemaan kentänlaidalla. Tosin tätä olen saanut paljon kitkettyä määrätietoisella ja tiukalla liinakuurilla.

      Riippuen minkä tasoista tokoa ja agilitya harrastat, niin lappalainen saattaa olla hyvä kaveri siihen. Näitäkin näkee niin monen tyyppistä, toiset tekee hurjalla motivaatiolla, omaavat upean taistelutahdon, ovat nopeita ja ketteriä. Sitten taas on niitä hitaampia, joista löytyy vähemmän virtaa ja taistelutahtoa juuri lainkaan. En kyllä usko, että olisi ongelma lappalaisen kanssa suorittaa tokon ja agilityn alempia luokkia, ylemmissä näitä harvemmin näkee. Toisaalta omista lappalaisistani toisen molemmat vanhemmat kisaavat agilityn kolmosissa ja ovat tokovalioita, joten eipä sekään oikealla koulutuksella mahdottomuus ole. :D

    • Ihana

      Minulla on tällähetkellä kolmas suomenlapinkoira. Voin vain lämpimästi suositella.

      Oma näkemys on se että riista ja saalisviettiä on hyvin vähän. Saattaa ampaista pupun perään vaan kääntyy heti takaisin ja kuten moni kasvattaja sanoo saalis/riistavietti ei välttämättä ole suotavaa.

      Sitten taas irti pitämiseen, itse olen antanut olla irti metsässä ja luonnossa ihan luovutus ikäisistä ilman mitääb liinoja ja hyvin ovat oppineet. Luoksetuloa vain heti opettamaan ja hyvät namit välillä vaihdellen palkaksi ja tietty kehut ja rapsutukset.

      HÖPÖKOIRALLE tiesitkö että turkki suojaa koiraa myös auringolta? Itse en suosittele kovaa turkin leikkausta. Kaikilla ei kasva takaisin tai koiran oma lämmön säätely menee sekaisin ja jo eläinlääkäri muistutti että turkki suojaa auringolta. Toki jokainen tekee koiralleen mitä parhaaksi katsoo.

    • asdfghjklkjhgfds

      Meillä Suomenlapinkoira on erittäin kovapäinen. Energisyydestä sen verran, että pitäisi molempien rotujen olla suht energisiä mutta meidän lappalainen väsyy ennen minua, mutta taitaa lla erityisen laiska tapaus...

    • auta armias

      Kumpikaan roduista ei yleensä tule toimeen toisten koirien kanssa, varsinkin samaa sukupuolta olevien kanssa voi tulla ongelmia.
      En itse uskaltaisi antaa juosta vapaana pitkin metsiä, koska siinä on riski, että vastaan tuleekin toinen koirakko. Varsinkin porokoirasta kokeneena voin sanoa, että hyvin suurella todennäköisyydellä koira irtoaa huudoista huolimatta toisen koiran päälle. Näillä kun on tapana tehdä niitä itsenäisiä ratkaisuja ja toisen koiran he voivat kokea uhkana, joten naps...

      • Lappalaiset ovat koulutettavuudeltaa hyviä, sosiaalisia koiria. Roduista löytyy varsin laaja skaala luonteita, niin pehmeitä kuin kovapäivisiä yksilöitä. Jos itsenäinen, energinen, periksiantamaton työkoiratyyppi sattuu tuollaisten osaamattomien käsiin, niin seurauksena on taatusti remmirähjä ja muuta vähemmän mukavaa. Voimakasluonteista urosta en suosittele noiden piirteiden takia ensikoiraksi.

        Yksi kouluttamaton koira osamattomissa käsissä ei tee huonoa rotua.

        Suurinta vahinkoa tehdään lapinkoiralle, kun kuvitellaan söpö hauveli sohvapuudeliksi. Se ei ole seurakoirarotu, vaan poropaimen joka tarvitsee johdonmukaisen koulutuksen, paljon ulkoilua ja treeniä.
        Koulutettuna nämä rodut pärjäävät vaativissakin olosuhteissa erinomaisesti ja soveltuvat kovaankin käyttöön. Työhön liian pehmeät koirat ovat taas hyviä perhekoiria.

        Itsellä on yksi varsin itsenäinen lappalaisuros, joka juuri tuon kovahermoisuutensa ja koulutettavuutensa ansiosta on soveltunut erinomaisesti arkojen, arvaamattomien ja muiden käytösoireisten koirien treenikaveriksi. Eikä todellakaan hyöki päälle, oli sitten hihnassa tai ilman, vaikka puolen metrin päästä joku luoskuttaa ja roiskii kuolaa sen kuonolle.


      • suomutaa kirjoitti:

        Lappalaiset ovat koulutettavuudeltaa hyviä, sosiaalisia koiria. Roduista löytyy varsin laaja skaala luonteita, niin pehmeitä kuin kovapäivisiä yksilöitä. Jos itsenäinen, energinen, periksiantamaton työkoiratyyppi sattuu tuollaisten osaamattomien käsiin, niin seurauksena on taatusti remmirähjä ja muuta vähemmän mukavaa. Voimakasluonteista urosta en suosittele noiden piirteiden takia ensikoiraksi.

        Yksi kouluttamaton koira osamattomissa käsissä ei tee huonoa rotua.

        Suurinta vahinkoa tehdään lapinkoiralle, kun kuvitellaan söpö hauveli sohvapuudeliksi. Se ei ole seurakoirarotu, vaan poropaimen joka tarvitsee johdonmukaisen koulutuksen, paljon ulkoilua ja treeniä.
        Koulutettuna nämä rodut pärjäävät vaativissakin olosuhteissa erinomaisesti ja soveltuvat kovaankin käyttöön. Työhön liian pehmeät koirat ovat taas hyviä perhekoiria.

        Itsellä on yksi varsin itsenäinen lappalaisuros, joka juuri tuon kovahermoisuutensa ja koulutettavuutensa ansiosta on soveltunut erinomaisesti arkojen, arvaamattomien ja muiden käytösoireisten koirien treenikaveriksi. Eikä todellakaan hyöki päälle, oli sitten hihnassa tai ilman, vaikka puolen metrin päästä joku luoskuttaa ja roiskii kuolaa sen kuonolle.

        Riistavietistä vielä: sitä esiintyy lappalaislla, ja on rotujen vanhoja ominaisuuksia, kun koira on ollut monikäyttöinen työkoira. Nykyisin jotkut harrastajat käyttävät edelleen lappalaisia metsällä. Se että rotuja väkisin survotaan täysin paimenkoiramuottiin, tai lähes seurakoiriksi joidenkin kasvattajien taholta, ja sanotaan riistaviettiä virheeksi, on rotujen historian ja monimuotoisuuden kieltämistä.


      • todellakintuleetoime

        Meillä leikkaamaton uros lapinkoira tulee ihan hyvin muiden koirien kanssa toimeen. Joskus nylkyttää jotain urosta, mutta käskystä lopettaa. Lenkillä sanoo kyllä rähisijöille samalla mitalla takaisin, mutta yleensä joko ei välitä taikka vetää vinkuen leikkimään. Ja useampi koira jotka eivät kuulemma tule muiden urosten kanssa toimeen tulevatkin sitten meidän koiran kanssa toimeen.
        Koirien toimeentulevuus muiden koirien kanssa riippu hyvin paljon harjotuksesta tai sen puutteesta, sekä liikunnan riittävästä saannista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe