Pitääkö laatoittaessa olla

Laatoittaessa kysyy

Semmoisia muovi ristejä,vai voiko ihan silmämääräisesti lätkiä laatat seiniin,ja onko vatupassista mitään hyötyä kyseisessä työssä?

14

2061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eijajoo

Ei pidä. Ilmankin pärjää. Naru on hyvä. Vatupassi ja varsinkin ristilaser on oikein hyvä.

• ölfe jo8 09 lö

Vatupassia aina tarvitaan. Ite kokeilin joskus ristikoita, mun mielestä ei hyvä. Naru vaakaväleihin, pystyväleissä voi olla hyvä päästä vähän pelailemaan sauman leveyksillä, kaikki seinät kun ei välttämättä ole suoria. Kylppärin seinässä jonkin sentin vinouden saa hämätyksi silmältä ihan hyvin saumojen avulla, ristikoilla tulisi ongelmia ja ihmeellisiä, pikkasen vinoja laattoja joutuisi leikkailemaan.

Että mun mielestä vaakanarut pakolliset, pystyraot menee silmällä, kun on huolellinen.

• s s

Itse käytän pienissä laatoituksissa ristejä ja suurissa narua. Narujen ja ristien tarkoitus on saada saumat oikeaan kokoon ja estää laattojen valuminen. Käytännössä on pakko käyttää ainakin toista.

Itse käytän ristejä tavallaan väärin. En laita niitä kulmiin vaan laitan niin että rististä on yksi väkänen laatoituksen sisällä ja muuten risti on ulkona.Vaakasaumoissa yksi risti laatan molempiin päihin. Pystysaumoihin ei ristiä tarvi välttämättä jättäää odottamaan laatoituksen kuivumista. Ristit pystyy käyttämään näin uudestaan.

Vatupassi tai laaseri tarvitaan jotta lähdön saa suoraan.

• kari789

Minäkin käytän ristejä väärin. Narua käytän vain pienissä laatoissa, koska niissä tarvittaisiin paljon ristejä.

Käytän ristejä, joita olen nähnyt vain Bauhausissa. Niitä ei ole edes tarkoitettu jätettäväksi laatoitukseen. Niissä on kahva joista ne nypitään pois. Lisäksi ristin 2 vastakkaista sakaraa on heikommin kiinni ristissä jotta niistä voi taittaa ristin sijasta T-muotoisen tai I-muotoisen. Seinälaatoituksessa minä käytän vain I-muotoa. Laitan sen vaakasaumaan pystysauman kohdalle siten, että se tulee puoliksi kummankin laatan alle. Pystysaumaan laitan yhden I-muotoisen laattojen väliin. Näin kiiloja tarvitaan vain 2 kpl laattaa kohti. Enempään ei ole mitään tarvetta. Laatoitan hyvin usein tiililimityksellä. Näin pinnasta tulee elävämpi ja asikkaani ovat siitä pitäneet.

Seuraavaksi laatoitan 70 cm pitkiä laattoja, joten yhteen vaakariviin tarvitaan vain muutama kiila. Ei tulisi mieleenikään tuhrata narujen kanssa.

Laattojen kokoero pystysuunnassa korjataan siten, että kiila laitetaan hieman syvemmälle sen laatan alle, joka on matalampi ja jota halutaan nostaa. Laatan reunahan on yleensä vino, joten kokoeron voi säätää näin. Leikatulla laatalla reuna on suora, mutta nehän onkin samankokoisia, joten säätöä ei tarvita.

• Se Avarakatseinen

Katselehan tuosta miten ammatti"mies" toimii....

https://www.youtube.com/watch?v=WFh0AbuxPDo

Aikoinaan Tekniikan Maailma koepurjehduksen jälkeen väitti, että Jugoslaviassa tehdyssä autolautassa (minkä myivät Suomeen) ei ollut käytetty rakentamisssa vatupassia! Ja sen kyllä huomaa....

Sähkökaavio oli "LEGENDA"

• kari789

Tuossa tyttö käyttää valmislaastia. Videossa näkyy selvästi, että laasti on mukavan sitkeää ja sillä on helppo laatoittaa. Hinta on kyllä kova noin 4€ /kg, kun 'tavallisen' laastin hinta esim Vetonit maksaa 0,8 €/kg.

Videossa ei näytetä, mutta kuitenkin näkyy, että tyttö on pyyhkäissyt laattarivin päältä pari senttiä laastia pois ennen uuden rivin latomista. Näin laasti ei pursu vaakasaumasta ulos eikä sotke ainakaan kovasti narua.

• minä
        kari789 kirjoitti:

Tuossa tyttö käyttää valmislaastia. Videossa näkyy selvästi, että laasti on mukavan sitkeää ja sillä on helppo laatoittaa. Hinta on kyllä kova noin 4€ /kg, kun 'tavallisen' laastin hinta esim Vetonit maksaa 0,8 €/kg.

Videossa ei näytetä, mutta kuitenkin näkyy, että tyttö on pyyhkäissyt laattarivin päältä pari senttiä laastia pois ennen uuden rivin latomista. Näin laasti ei pursu vaakasaumasta ulos eikä sotke ainakaan kovasti narua.

Itse en ainakaan näe mitään merkkiä pyyhkäisystä. Nainen laittaa seuraavan rivin kiinni alempaan reunaan ja nostaa laattaa jotta saa narun väliin.

Valmislaasti on tosiaan mukavempaa mutta hyvästä säkkilaastistakin saa lähes yhtä hyvää kun jaksaa vain sekoittaa tarpeeksi ja laittaa juuri oikean määrän vettä

• 5115161
        kari789 kirjoitti:

Siis mitä helvetin valmislaastia????
        Siinähän mainostetaan juuri sitä mitä se käyttää eli KIILTO SUPERFIX
        DF.
        Ainut minkä tyttö tekee minusta oudosti on se että nostaa laattaa turhan ylös kun riittä vaan sen verran et naru menee väliin.
        Toi likkakin on varmaan tehny laatta hommia enemmän kuin sinä

• kari789
        minä kirjoitti:

Itse en ainakaan näe mitään merkkiä pyyhkäisystä. Nainen laittaa seuraavan rivin kiinni alempaan reunaan ja nostaa laattaa jotta saa narun väliin.

Valmislaasti on tosiaan mukavempaa mutta hyvästä säkkilaastistakin saa lähes yhtä hyvää kun jaksaa vain sekoittaa tarpeeksi ja laittaa juuri oikean määrän vettä

Sitähän minä juuri tarkoitin, että sitä ei näytetä kun tyttö pyyhkäisee laastia pois. Ja nyt kun katsoin videon uudelleen, niin hän oli tehnyt sen vain yhdelle riville, olikohan neljäs. Minulla on tapana tehdä vain ennen ensimmäistä riviä eli linjalaudan päältä. Siksi että linjarin ja ensimmäisen laatan alle ei jää laastia.

Nähdäkseni tytön linjalauta oli ruuvattu kiinni seinään. Näinhän ei oikeassa elämässä kannata tehdä, koska vesieristeeseen tulee reiät. Minä laitan linjarin (alumiiniteleskooppi) alle lähes riittävän pitkät noin 2x4 cm kepit ja säädän korkeuden kohdalleen muoviliuskoilla. Näitä minulla on 1,2,3,4,5 ja 6 mm paksuja. (Biltemasta). Linjaria vasten laitetaan sitten pari laattanippua nojalleen. Silloin linjari pysyy paikoillaan.

• kari789
        5115161 kirjoitti:

Siis mitä helvetin valmislaastia????
        Siinähän mainostetaan juuri sitä mitä se käyttää eli KIILTO SUPERFIX
        DF.
        Ainut minkä tyttö tekee minusta oudosti on se että nostaa laattaa turhan ylös kun riittä vaan sen verran et naru menee väliin.
        Toi likkakin on varmaan tehny laatta hommia enemmän kuin sinä

Luulin että tuo laasti on valmista kun on muovipurkissa ja hinta viisinkertainen verrrattuna Weberiin.

Enpä tiedä kauanko likka on tehnyt laattahommia, mutta minä teen enää 7 kk ja sitten lähden eläkkeelle.

Ja parhaat terveiset sinullekin 5115161, jos ei enää tavata.

• 5115161
        kari789 kirjoitti:

Sitähän minä juuri tarkoitin, että sitä ei näytetä kun tyttö pyyhkäisee laastia pois. Ja nyt kun katsoin videon uudelleen, niin hän oli tehnyt sen vain yhdelle riville, olikohan neljäs. Minulla on tapana tehdä vain ennen ensimmäistä riviä eli linjalaudan päältä. Siksi että linjarin ja ensimmäisen laatan alle ei jää laastia.

Nähdäkseni tytön linjalauta oli ruuvattu kiinni seinään. Näinhän ei oikeassa elämässä kannata tehdä, koska vesieristeeseen tulee reiät. Minä laitan linjarin (alumiiniteleskooppi) alle lähes riittävän pitkät noin 2x4 cm kepit ja säädän korkeuden kohdalleen muoviliuskoilla. Näitä minulla on 1,2,3,4,5 ja 6 mm paksuja. (Biltemasta). Linjaria vasten laitetaan sitten pari laattanippua nojalleen. Silloin linjari pysyy paikoillaan.

Kun linjari otetaan pois niin lattian vesieristyksen aikana ne vesieriste reijä paikataan,eikö?Näin tehdään oikeassa elämässä.

• kari789
        5115161 kirjoitti:

Kun linjari otetaan pois niin lattian vesieristyksen aikana ne vesieriste reijä paikataan,eikö?Näin tehdään oikeassa elämässä.

Noin voidaan tietysti tehdä. Minä en kuitenkaa ole enää vuosiin ruuvannut linjaria kiinni seinään. Silloin välttää itseasiassa monta täysin turhaa työvaihetta:

- reikien poraaminen seinään ja linjariin (mulla se on alumiini eikä mikään lauta)
        - (reikien proppaaminen)
        - ruuvien kiinnitys
        - ruuvien irrotus
        -(proppujen irrotus)
        - reikien paikkaaminen

Noihin kaikkiin tarvitaan työkaluja. Niiden hakuun ja palauttamiseen kuluu aikaa. Myös itse työvaiheet vievät aikaa. Minä teen suorat lattiat ja laatoitan alariviin samalla kun muunkin seinän. Näin lattian laatoitusvaiheessa alarivin kohdalla olevia reikiä ei voisi enää paikata, koska alarivi on jo laatoitettu.

Jatketaan vain kumpikin omaa työtapaamme joihin olemme tyytyväisiä.

• 5115161
        kari789 kirjoitti:

Noin voidaan tietysti tehdä. Minä en kuitenkaa ole enää vuosiin ruuvannut linjaria kiinni seinään. Silloin välttää itseasiassa monta täysin turhaa työvaihetta:

- reikien poraaminen seinään ja linjariin (mulla se on alumiini eikä mikään lauta)
        - (reikien proppaaminen)
        - ruuvien kiinnitys
        - ruuvien irrotus
        -(proppujen irrotus)
        - reikien paikkaaminen

Noihin kaikkiin tarvitaan työkaluja. Niiden hakuun ja palauttamiseen kuluu aikaa. Myös itse työvaiheet vievät aikaa. Minä teen suorat lattiat ja laatoitan alariviin samalla kun muunkin seinän. Näin lattian laatoitusvaiheessa alarivin kohdalla olevia reikiä ei voisi enää paikata, koska alarivi on jo laatoitettu.

Jatketaan vain kumpikin omaa työtapaamme joihin olemme tyytyväisiä.

Eli oletko jo siinä vaiheessa tehnyt lattian kun aloitat seinät????Vai tuleeko lattia laatta seinä laattaa vasten eikä alle?
        Onpa iso homma varata iskuporakone ja 6mm lyönti tulppia ja vaneri siivuja kun aloittaa laatoituksen?Itsekkään en käytä lautaa ja alumiininen kun ei satu aina joka kylppäriin,tietysti jos roudaa eripituisia mukanaan ni sitten.
        Vai mistä saakka yleensä haet työkalusi?
        Reikien paikkaaminen menee samalla kun tekee lattian vesieristyksen.

• kari789
        5115161 kirjoitti:

Eli oletko jo siinä vaiheessa tehnyt lattian kun aloitat seinät????Vai tuleeko lattia laatta seinä laattaa vasten eikä alle?
        Onpa iso homma varata iskuporakone ja 6mm lyönti tulppia ja vaneri siivuja kun aloittaa laatoituksen?Itsekkään en käytä lautaa ja alumiininen kun ei satu aina joka kylppäriin,tietysti jos roudaa eripituisia mukanaan ni sitten.
        Vai mistä saakka yleensä haet työkalusi?
        Reikien paikkaaminen menee samalla kun tekee lattian vesieristyksen.

Seinät voi tehdä alhaalta asti kerralla siten, että alimman laatan alle jätetään rakoa noin 12 mm. Sinne mahtuu sitten lattialaatta ja silikonisauma alle. Lattian voi tehdä myös ennen seiniä. On monta tapaa tehdä. Ei ole yhtä ja ainutta oikeaa.

Oli homma iso tai pieni, niin aikaa se vie. Jos turhia työvaiheita ei tee, niin aikaa ei kulu lainkaan.

Markkinoilla on ollut jo vuosikausia laatoitukseen tarkoitettuja laatoitustukia, joiden pituus on säädettävä. Niitä on olemassa 3 eri pituutta. Esim se pisin sopii välille 180 - 330 cm. Näitä löytyy rautakaupoista ja Vuoriolta.
        http://www.evuorio.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=367&OpenGroups=367
        Noita kun käyttää, niin ei tarvita vanerisiivuja lainkaan. Laatoitustuki kiristeään seinien väliin tai tuetaan muuten sopivaan korkeuteen. Tuen päässä on kumitassut joten se pysyy kiristettynä seinien välissä.

Asiakkaatkin joskus ajattelee, että kun teet tuon, niin samallahan menee tuokin työ. Menee toki, mutta lisäaikaa sekin vaatii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe