Mistä kaliumia ?

kaliumikko69

Kalium-arvo oli edellisessä verikokeessa 2.7 (hypokalemia, viitearvot ovat 3.3...4.9) mutta terveydenhoitaja ainoastaan mainitsi asiasta. Sanoi että kenties yksipuolinen ruokavalio voi tuon selittää, eikä sen enempää (sinänsä totta, salaatit ja hedelmät jääneet aika minimiin). Natrium-arvo oli ok. Lisäksi Hb oli 121 (olen mies 44v) mutta se ei ollut uutta, mulla on lapsesta saakka ollut aina perin huono hemoglobiini. Rautanappeja sitten taas napaan, ja B(12) -vitamiinia.

Mutta pitäisikö mun vetää tuota Kaliumia jostain apteekin napeista?

8

1516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .12.

      Osta banaania.

    • 3+3

      Mistä kaliumia?

      Mantelit, pähkinät ja siemenet.

      HB:n viitearvot :
      Miehet: 134–167 g/l
      Naiset: 117–155 g/l

      Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

      Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

      Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

      Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

      Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

      Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön.

      Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa, ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla työikäisistä naisista.

      Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.

      Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa.

      Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta ei pidä käyttää varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista.

      Tätä rautavalmistetta suositellaan yleisesti sen hyvän imeytyvyyden takia. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

      Tässä viljojen haitoista:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

    • mäykkääjä

      Sipseissä on hurjasti kaliumia, n. 1,1 g/100g.

      Voit ostaa myös apteekista nappeja, Kaleorid 700 mg tai 100 mg.

      • Meniereä poteva

        Kaleorid sisältää kaliumia joko 750 tai 1000 mg, Minulle lääkäri on määrännyt 2 tablettia vuorokaudessa, niitä ei oteta yht'aikaa, vaan toinen aamun puolella ja toinen illemmalla, otan yleensä toisen aamiaisen kanssa ja toisen klo 18 maissa.
        Yritän myös syödä terveellisesti monipuolisemmin. Sipsit ei todellakaan ole terveellinen vaihtoehto kaliumin saannille.
        Natriumarvoni ok, kaliumarvoni viitearvojen alapuolella.


    • kivut_on

      Katkaravuista.

    • asiaa tuntematon

      Kalsiumissa on se huono puoli, että se kovettaa luuston jopa liian kovaksi, jollain häviää luuston normaali joustavuus. Usein lisä kalsium vain aiheuttaa luunmurtumia, koska luu tulee liian kovaksi.
      Itselläni on ollut kovia selkäsärkyjä, mutta jättäessäni hiilihydraatit pois ruokavaliosta selkäni ei ole särkenyt sen koommin. Olen siitä erittäin tyytyväinen.
      D- vitamiini on erittäin tärkeä tässäkin hommassa.

      • asiaa tuntematon

        Olikin kaalimista kysymys, mutta hyvä tietää myös kalsiumin vaikutukset. Kaalimista on osaa sanoa mitään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe