Loma maalaistalossa

<3 Ahokylä <3

Olin lapsena usein kesällä ja ainakin kerran talvellakin lomalla maalaistalossa jossa vieraat asuivat perheen kanssa samassa talossa, eikä vuorokauden hinta edes ollut paha! Ruoka syötiin yhdessä, saatiin olla kuin kotona, päivän aikana sai ratsastaa tunnin aamu- ja iltapäivällä, sai hoitaa ja helliä hevosia ja kissanpentuja, ihan vain oleskella ja lomailla, mihinkään ei ollut pakko osallistua. Talon emäntä leipoi joskus leipää ja minä olin usein mukana. Nyt kuitenkin tämä perhe jonka kotona minä, monien muiden heppahullujen teinien tavoin lomailin, on lopettanut vieraiden vastaanottamisen. :( NYYH.

Onko tällaisia maalaistaloja enää missään? Onko sellaiset lomat tarkoitettu vain lapsille? Oliko tuo lapsuuteni "toinen koti" uniikki tapaus Suomessa?

Mikään sijoituskoti tms kasvatuspaikka tämä EI OLLUT, ei mitään lähetteitä tai muita, aina vaan soitettiin sinne että haluaisin tulla silloin ja silloin niin ja niin pitkäksi ajaksi, onko tilaa - ja aina oli, kertaakaan en muista että en olisi päässyt. Joskus jouduttiin nukkumisjärjestelyiden kanssa vähän improvisoimaan, mutta koskaan se ei ollut ongelma. Ihanat muistot tästä perheestä ja lomasta eläinten seurassa! :)

17

3618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <3 Ahokylä <3

      UP!

    • 2222

      Haluatko sinne itse vai lähetätkö sinne jälkikasvua? Googletapa "maatilamatkailu".

    • Restonomi1

      Kyllähän näitä paikkoja löytyy. Googlettaminen on hyvä idea. Itselläni on kokemuksia Hauholla sijaitsevasta Ilorannasta, pikaisen käväisyn jälkeen vaikutti oikein mukavalta paikalta.

    • Suomessa on kattava verkko maatilamatkailu paikkoja. Monin isojen kaupunkienkin läheltä sellaisia löytyy, kuten esim. Tampereen läheltä www.karppalanrustholli.fi

      Mukavia, korkealuokkaisia paikkoja.

    • säkki päässäkö?

      Oletko kuullut sanaa....maatilamatkailu?

    • sydän maalla

      Kaikki on muuttunut suureksi bisnekseksi, ikävä todetta. Maatilamatkailu on tullut tilalle, maksaa mut ei palveluja. Usein puolilaiskaa porukkaa yrittää saada tuloa tyhjästä. Esimerkkinä, eihän he ole saaneet maataousyritystään tuottavaksi, kuinka sitten muuta. maatilat ovat yrityksiä nykyisin, se on pakko, jos meinaa selvitä EU:n kriteereistä.
      Onneksi meillä on muistomme ihanasta maalla olosta, sitä aikaa ei voita mikään.

    • urts

      Maalaistalo on isännän ja emännän ja ehkä myös heidän lapsiensa TYÖPAIKKA! Voinko minä tulla lomailemaan kysyjän työpaikalle? Hei haloo!!!!

    • ilmaista hah hah

      Minäkin voisin tulla asustelemaan ilmaiseksi jonkun duunarin kotiin ruoka täytyy myös saada ilmaiseksi,terveisin maanviljelijä.

    • paskaa

      maatilasimulaattori on halvempi: paskannat rapula paskan vessanpönttöön, sitten revit 100 euron seteleitä palasiksi ja työnnät pääsi sinne vessan pöntöön ja haistelet paskan hajua. Pohjois-Pohjanmaalla ajetaan paskaa pellolle aina perjantaisin, jotta mökkiläisille ja muille lomalaisille tulee oikein kunnon paskan hajut. Paskaa ei voi koskaan ajaa maanantaisin muuten menisi hyvät hajut hukkaan, sitten nämä juntit ihmettelee miksi se maatilamatkailu ei kannata. Luitte aivan oikein paska ajetaan todellakin tarkoituksella perjantaisin!!!! Ei ne juntit halua panostaa maatilamatkailuun ja lietepaskan hajusta ei kannata maksaa, joten kannattaa lentää ulkomaille..

      • ootsepari

        Huvikseenhan sitä paskaa sinne maahan kylvetään...
        Johtuisko se paskan haju lannottamisesta ? Se on vaan hieman heikkoa koittaa ilman lannotteita kasvattaa mitään jos on vähänkin kukkapenkkiä isompi alue....

        Helvetin torpedo .. Asut varmaan kaupungissa vai ? Aina välillä oikein mietityttää mikö näissä ihmisissä on vikana kun ei helppoa asiaa kösitä saatana joku logiikan taju kuuluisi olla...


    • mayday

      Osta iPad ja lataa siihen HayDay, niin saat maatilan ihanuutta kotiisi ;)

    • maatalontyttö

      Olen maalaistalon lapsia ja meillä oli aina kesäisin parikin perhettä pk.seudulta. Olivat sen aikaa kun olivat ja heistä tuli meille todella hyviä ystäviä. He osallistuivat talon töihin, heistä oli iso apu meille ja itse nauttivat kun saivat viettää kesää maalla kaupungin keskustan ja kerrostalon sijasta. He kyllä osallistuivat myös ruuanlaittoon ja ruokaostoksiin. Kaikki toimi oikein hyvin.

      Aloittaja varmaan tarkoitti tällaista enempi kuin maatilamatkailua mutta ei meilläkään siellä kotitilalla enää käy vieraita perheitä, nykyinen isäntäväki käy myös tilan ulkopuolella töissä jotta selviävät taloudellisesti.

      • nyt on nyt

        Juu entisaikoina nämä kesävieraat tekivät ruokansa edestä töitä. Nykyiset kesävieraat haluaisivat vain lekotella rannalla, ehkä vähän ratsastaan suloisella ponilla ja antaa sille omenan, mutta työnteosta ei puhettakaan, että edes omia jälkiään siivoisi. Kesävieras haluaisi dokata ja saunoa yötä myöten ja odottaa tietenkin, että lopuksi vielä isäntäperhe siivoaa hänen huoneensa ja tekee hyvää ruokaa joka päivä juuri siihen aikaan, kun hänellä sattuu olemaan nälkä.

        Ruoaksi ei kelpaa perinteiset kaalilaatikot ja marjakiisselit, vaan pitää olla sisäfilepihviä joka päivä. Järvikalat ei maita, vaan lohta sen olla pitää.

        Maatilamatkailua on, mutta silloin kävijä maksaa siitä, mikä ihan oikein onkin. Jos perheeseen tutustuu, niin totta kai voi yrittää jonakin vuonna sellaista systeemiä, että tarjoutuisi tekemään työtä majoituksen ja ruoan vastineeksi, mutta tokkopa se riittää, kun maatilamatkailusta pitäisi saada tuottoa ja lisäksi nousee vastuukysymykset ja vakuutukset ongelmaksi.


    • Oli kurjaa

      Voi ei onko jollakin ollut mukavaa maalla. Minulla ei ollut. Kesäisin jouduin maalle jossa kohtelu oli tosi epäreilua. Talon omat lapset sai laiskotella ja käydä uimassa minun piti tehdä navettatyöt siivoa lannat syöttää lehmät ja possut.
      Taukoja sai pitää muttei saanut mennä tupaan vaan vietin navetan ylisillä taukoni. Talon lapset taas herkuttelivat tuoreella pullalla pirtinpöydän äärellä. Pääsin minäkin uimaan mutta vasta klo 20 jos työt oli tehty. En yleensä jaksanut kävellä uimaan kun en saanut polkupyörää käyttöön. Jos kylälle tuli sirkus niin sekin jäi näkemättä kun en päässyt vaikka olisinkin halunnut. Karkkipäivää ei ollut mikä sinänsä ei ollut huono asia mutta se harmitti silloin kun muut lapset sai lauantaisin karkkipussin ja limupullon.

    • Ahkerat lomailijat

      Kyllä minä isännän ja emännän lapsena olisin iloinen jos tulisi mukavia ihmisiä auttamaan maatilahommissa. Mikä olisi sen hauskempaa kun tehdä hommia iloisten ihmisten kanssa jutellen kun lypsää lehmät, korjata aidat, heiluttaa paskaa, siivota taloa, kokkaa ruokaa... Kyllä se mulle passaisi tosin isäntä ja emäntä ei uskalla ottaa sitä riskiä, että tuntemattomat tulee ja pistää kaiken hullunmyllyn sekaisin ja sairastuttaa nyt terveenä olevat eläimet huolimattomuudella ja laiskuudellaan ( sitä on käynyt joidenkin harvojen kanssa).

    • Joku mainitsikin jo Hauhon Ilorannan. Suosittelen! Olin itse tyttäreni kanssa vuosina 2000, 2001 ja 2005. Hinnat olivat kilpailukykyiset moneen muuhun paikkaan verrattuna ja isäntäväki todella mukavaa. Paikka on suosittu ja monet käyvät vuodesta toiseen samaan aikaan kesästä. Saattaa löytyä vielä jotain paikkoja, soitapa heille. www.iloranta.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2939
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      413
      2830
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2050
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1844
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1805
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      322
      1629
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1623
    Aihe