Miltä pääsykoe tuntu ?
Miten meni?
211
2747
Vastaukset
- vvieras
Haastava ainakin omasta mielestä.
- Neljättäkertaa
Luin tänä vuonna vaan mmtdk:n pääsykokeisiin, mutta kävin kuitenkin näissäkin, kun 3 viimekevättä tullut kauppiksen pääsykokeisiin luettua. Näin pienellä lukemisella (eli käytännössä vaan taloustieteen kirja kerrattuna tänä keväänä mmtdk:n liiketoimintaosaamisen kirjan avustus) täytyy kyllä sanoa että koe vaikutti jopa helpolta. Voin tietysti olla ihan hakoteillä, mutta näin 4 kertaa kokeessa käyneenä pilkotaanpas tämänvuotinen osiin:
JOMA: Suht keskeisiä kysymyksiä, vaan pari kinkkistä
Laskis: 20kpl O/V kysymyksiä, joista paljon pisteitä perus tilinpäätösosaamisella, ja ylipäätään näihinhän kannattaa aina todennäköisyyksien mukaan vastata. Lisäksi helpot jokavuotiset diskonttaus yms. laskutehtävät
Kansis: Viimevuoden suhdannepoliittisiin, monopolin voiton max yms muihin haastaviin tehtäviin verrattuna lasten leikkiä.
Matikka: En edes tiedä miltä pääsykoekirja näyttää. Viimeksi näitä tullut laskettua lukiossa n. 5 vuotta sitten. ---> Pystyin vastaamaan jokaiseen tehtävään.
Ps. Viestin tarkoitus ei ole olla ylimielinen, vaan herättää keskustelua. :) - vvieras
Neljättäkertaa kirjoitti:
Luin tänä vuonna vaan mmtdk:n pääsykokeisiin, mutta kävin kuitenkin näissäkin, kun 3 viimekevättä tullut kauppiksen pääsykokeisiin luettua. Näin pienellä lukemisella (eli käytännössä vaan taloustieteen kirja kerrattuna tänä keväänä mmtdk:n liiketoimintaosaamisen kirjan avustus) täytyy kyllä sanoa että koe vaikutti jopa helpolta. Voin tietysti olla ihan hakoteillä, mutta näin 4 kertaa kokeessa käyneenä pilkotaanpas tämänvuotinen osiin:
JOMA: Suht keskeisiä kysymyksiä, vaan pari kinkkistä
Laskis: 20kpl O/V kysymyksiä, joista paljon pisteitä perus tilinpäätösosaamisella, ja ylipäätään näihinhän kannattaa aina todennäköisyyksien mukaan vastata. Lisäksi helpot jokavuotiset diskonttaus yms. laskutehtävät
Kansis: Viimevuoden suhdannepoliittisiin, monopolin voiton max yms muihin haastaviin tehtäviin verrattuna lasten leikkiä.
Matikka: En edes tiedä miltä pääsykoekirja näyttää. Viimeksi näitä tullut laskettua lukiossa n. 5 vuotta sitten. ---> Pystyin vastaamaan jokaiseen tehtävään.
Ps. Viestin tarkoitus ei ole olla ylimielinen, vaan herättää keskustelua. :)Musta nimenomaan tuo laskis oli haastava, koska oletin laskuja enemmän.
Matikka oli tietysti helpompaa, mutta viime vuoden joma kysymyksiin verrattuna vaikeampi.
Kansiksesta esim. Se palkkatehtävä. Vastasin vikan, eli työllisyys laskee mutta palkka nousee, laskee tai pysyy ennallaan. Eihän palkkaan voi lyhyellä aikavälillä vaikuttaa. - argrgrg
vvieras kirjoitti:
Musta nimenomaan tuo laskis oli haastava, koska oletin laskuja enemmän.
Matikka oli tietysti helpompaa, mutta viime vuoden joma kysymyksiin verrattuna vaikeampi.
Kansiksesta esim. Se palkkatehtävä. Vastasin vikan, eli työllisyys laskee mutta palkka nousee, laskee tai pysyy ennallaan. Eihän palkkaan voi lyhyellä aikavälillä vaikuttaa.Eihän siiinä puhuttu mitään lyhyestä tai pitkästä aikavälistä. Kokeessa ei kannata miettiä liikaa eikä liian vähän.
- vvieras
argrgrg kirjoitti:
Eihän siiinä puhuttu mitään lyhyestä tai pitkästä aikavälistä. Kokeessa ei kannata miettiä liikaa eikä liian vähän.
Entäs minimipalkka, ammattiliitto, jotka estävät palkkojen sopeutumisen.
- 322erfaweg
vvieras kirjoitti:
Entäs minimipalkka, ammattiliitto, jotka estävät palkkojen sopeutumisen.
Maistereiden "tarjonta" lisääntyy -> valmiita tekemään alhaisemmalla palkalla saadakseen töitä -> tarjonnan lisääntyessä palkka laskee.
Siis en nyt rupia tässä 100% varmuudella oikeita vastauksia latailemaan, mutta näin itse ajattelin. Piirsin vielä tarjonta- ja kysyntäkäyrät paperille. - liekö oikein
vvieras kirjoitti:
Musta nimenomaan tuo laskis oli haastava, koska oletin laskuja enemmän.
Kansiksesta esim. Se palkkatehtävä. Vastasin vikan, eli työllisyys laskee mutta palkka nousee, laskee tai pysyy ennallaan. Eihän palkkaan voi lyhyellä aikavälillä vaikuttaa.No mä laitoin saman vastauksen kuin sä, teoriassahan palkka laskisi mutta käytäntö on eri juttu. Ja koska näin kirjassa sanottiin, vastasin myös neljä.
- vvieras
liekö oikein kirjoitti:
No mä laitoin saman vastauksen kuin sä, teoriassahan palkka laskisi mutta käytäntö on eri juttu. Ja koska näin kirjassa sanottiin, vastasin myös neljä.
Sen takia tuota kysyinkin, koska en varma ollut tosta. Ei tuo yksi maata kaada, jos se väärin menee. Tuohon en ollut varma vastaanko, muita epävarmoja en vastannut (toki virheitä voi silti tulla).
Käytännössä tuota ajattelinkin, koska kirjassa puhuttiin paljon tuosta palkkojen sopeutumattomuudesta. - ei ollut oikein
vvieras kirjoitti:
Sen takia tuota kysyinkin, koska en varma ollut tosta. Ei tuo yksi maata kaada, jos se väärin menee. Tuohon en ollut varma vastaanko, muita epävarmoja en vastannut (toki virheitä voi silti tulla).
Käytännössä tuota ajattelinkin, koska kirjassa puhuttiin paljon tuosta palkkojen sopeutumattomuudesta.3 oli oikein
- depjepbummmbumm
Olinko oikeessa kokeessa tänään ku matikan tehtävät oli ihan yläastelaisten juttuja!!! Odotin jotain ihan muuta... :O
- nostradamus
Helsingin piste raja 36.25!
- vvieras
En osannut kun 4/7 :D...vikaa en osannut, enkä sitä päästöhommaa...tai osasin, mutta yksitellen laskemisessa olisi mennyt vuosi ja luulin, ettei noita voi laskea nelilaskimella. Vikan osasin osittain, mutten ollut varma meneekö se niin. Toista tehtävää jossa oli ihme kaavoja ja r= jotain, en edes yrittänyt. Muut oli helppoja.
- mauri91
Noni, oikeita tuloksia ootellessa...
- sisäänvaasaan
Onko tietoa siitä tuleeko vastaukset tänäkin vuonna jo koepäivänä kauppatieteet.fi -sivustolle viime vuoden tapaan?
- tietäjä
Tulee.
- Mirunka
tietäjä kirjoitti:
Tulee.
Mitä vastasitte päästökysymykseen? Mä vastasin 540.. Laskin yksitellen johonkin asti sitä kunnes aika rupes loppumaa kesken :D plus mitä laitoitte siihen 150e talletustehtävään? Mietin että jos talletti ekan rahan vasta tammikuun lopulla niin maksetaanko silti koko vuodelta korkoa?
- vvieras
Mirunka kirjoitti:
Mitä vastasitte päästökysymykseen? Mä vastasin 540.. Laskin yksitellen johonkin asti sitä kunnes aika rupes loppumaa kesken :D plus mitä laitoitte siihen 150e talletustehtävään? Mietin että jos talletti ekan rahan vasta tammikuun lopulla niin maksetaanko silti koko vuodelta korkoa?
Aloin laskemaan, kunnes kyllästyin koko hommaan ja mietin pitääkö tosissaan laskea nämä näin erikseen. Jätin koko tehtävän sitten laskematta.
Tuohon toiseen laskin, että oli 12 kertaa tallettanut ja siitä sitten sen koron. Hänhän talletti myös viimeisen kuun lopussa, eikä sillä käytännössä mitään väliä missä vaiheessa kuuta hän sen maksoi. Ainakin näin oletin. - Ammatissa jo
Mirunka kirjoitti:
Vastasin yli 600, enkä laskenu sen kummemmin. Jos tehtaan toiminta jatkuu ikuisesti, niinku kysymyksessä todettiin, ja päästöjen pieneneminen on 5%, niin eikös tuo nyt periaatteessa pienene äärettömyyksin, jolloin kokonaispäästötkin lähestyvät ääretöntä, mutta eivät koskaan niitä saavuta.
- siika22
Ammatissa jo kirjoitti:
Vastasin yli 600, enkä laskenu sen kummemmin. Jos tehtaan toiminta jatkuu ikuisesti, niinku kysymyksessä todettiin, ja päästöjen pieneneminen on 5%, niin eikös tuo nyt periaatteessa pienene äärettömyyksin, jolloin kokonaispäästötkin lähestyvät ääretöntä, mutta eivät koskaan niitä saavuta.
näin ajattelin asian itsekin. oltiinkohan me hakoteillä?
- Luotettava tietolähde
siika22 kirjoitti:
näin ajattelin asian itsekin. oltiinkohan me hakoteillä?
Hakotieltä vaikuttaa, sehän oli geometrisen lukujonon summa eli 27 * (1-0,95^ääretön)/(1-0,95) = 540
- sisään2016
oikee vastaus 460, talletustehtävästä en ole varma.
- Aaaaaaltoooooo
Koe oli yleisesti yllättävän helppo. Kuten aikaisemmin sanottua, oikein/väärin väittämiin kannattaa aina vastata. Tämä nostaa pisterajoja, matikka ja joma oli myös helppoja.
- vvieras
Aaaaaaltoooooo kirjoitti:
Koe oli yleisesti yllättävän helppo. Kuten aikaisemmin sanottua, oikein/väärin väittämiin kannattaa aina vastata. Tämä nostaa pisterajoja, matikka ja joma oli myös helppoja.
joma oli kyllä musta haastavempi, mitä viime vuonna.
- hgjjfjf
Mikä oli päästehtävän oikea? Itse vastasin 540. Entä ihan viimeisen tehtävän oikea?
- vvieras
vois tulla vastaukset jo...
- Toistakertaakokeessa
uskoisin että pisterajat pyörii suht samoissa kuin viime vuonna, sillä johtaminen oli vähän vaikeampi mitä viime vuonna, laskis, vaikka o/v -tehtävät tekevät siitä "helpomman", niin se oli vaikeusasteeltaan edellisvuosien tasoa. Kansis oli vaikee ja matikka helpompi suhteessa edellisiin vuosiin sillä koko kirja oli helpompi kuin aikaisempina vuosina. Mitä ajatuksia muilla?
- mävaan
musta tuntuu että pisterajat laskee, kun ei matikka ollu mitenkään helppo ja jomakin oli suht vaikee.. tai koko koe oli musta tosi vaikee..
- Päästö
Mä laskin päästökokeen taloustieteen rajakulutusalttius-kaavaa käyttäen 1/(1-mpc) niin sain 1/0,05 = 20 ja kerroin sen 27:lla niin tuli 540... sen enempää en kysymystä yrittänyt
- mörkö
Sain saman. Mitä saitte kahdesta vikasta? Itse 4 molempiin. Meniköhän oikein?
- vvieras
mörkö kirjoitti:
Sain saman. Mitä saitte kahdesta vikasta? Itse 4 molempiin. Meniköhän oikein?
Vikaa en vastannut, 39 kysymykseen vastasin 3, mutten muista mitä siinä edes kysyttiin. Eikös se ollut se korkotehtävä? 12x150 ja kerrotaan korolla vuoden lopussa. 1857,60 tai jotain sellasta.
- babarbarbawrb
vvieras kirjoitti:
Vikaa en vastannut, 39 kysymykseen vastasin 3, mutten muista mitä siinä edes kysyttiin. Eikös se ollut se korkotehtävä? 12x150 ja kerrotaan korolla vuoden lopussa. 1857,60 tai jotain sellasta.
Mun mielestä aika paska tehtävä. Tiedä kuinka tarkkaan ois pitäny pyöristellä, ja sehä voi sitten muuttaa oikean vastauksen vääräksi, eli "Ei mikään edellisistä". Laskin siis yksitellen neet kohdat, mutta jätin sitten lopulta vastaamatta :O
- vvieras
babarbarbawrb kirjoitti:
Mun mielestä aika paska tehtävä. Tiedä kuinka tarkkaan ois pitäny pyöristellä, ja sehä voi sitten muuttaa oikean vastauksen vääräksi, eli "Ei mikään edellisistä". Laskin siis yksitellen neet kohdat, mutta jätin sitten lopulta vastaamatta :O
Eikös, jos kerran vuodessa lasketaan korko, ei sitä lasketa yksitellen...nyt tuntuu, että niin se varmaan lasketaankin. Nyt alko epäilyttää tuokin, että mites se nyt menee.
- PalleAnkka
12 x 150 = 1800
12 x 0,032 x 6,5 = 31,2
yhteensä 1831,2
Korjatkaa jos olen väärässä- vvieras
Miksi kerrot 6,5 ?
- mitäh4755676
What? Siis tossahan on väärä korkokantakin ja toisekseen tehtävä lasketaan geom summalla? Vai olenko väärässä?
- vvvierailija
Eka talletushan oli vasta tammikuun lopulla. Eli korkoa 11 kuukaudelta. Olisinko vastannut jotain 1824,6 tjsp..
- vvieras
vvvierailija kirjoitti:
Eka talletushan oli vasta tammikuun lopulla. Eli korkoa 11 kuukaudelta. Olisinko vastannut jotain 1824,6 tjsp..
No se meni varmaan sitten myös väärin. Näillä näkymin siis 31,5 tai 30 pistettä (turku). Riippuen myös tuosta palkkatehtävästä ja jos jotain muuta menee vielä. Ei ole oikein varaa enää enempiin virheisiin :/
- oiskonäin
vvvierailija kirjoitti:
En muista tarkkaa korkoa mutta kun tehtävässä erikseen mainittiin, että talletus tehdään tammikuun lopussa itse talletus on tehty joka kuukausi mutta korko tulee vain 330 päivältä. Laskukaavana siis 0,032 (jos tämä nyt se korko oli) x 330/360 x 1800.
Tulos ei muistaakseni ollut yksikään annetuista vaihtoehdoista. - mörköööööööööijhhjk
vvvierailija kirjoitti:
Jep ja tehtävässä puhuttiin vuosikorosta joka pitää eka jakaa 12 niin tulee kuukausikorko ja sitten geom summalla 11kk korot joka kuulle erikseen.. eli eka talletus kasvaa 11 kuukaudelta korkoa
- siika22
mitä vastasitte matematiikan osuuden ensimmäiseen tehtävään? itse sain tulokseksi 9,06%, mutta en pyöristänyt sitä a-vaihtoehdon mukaiseksi 9,05% vaan vastasin d) ei mikään edellisistä.........
- vvieras
Saman vastasin.
- vvieras
vvieras kirjoitti:
Saman vastasin.
...eikun a vastasin...eli se 9,05 vaikka tuli joku alle euron vajaa.
- sdffgasf
vvieras kirjoitti:
Saman vastasin.
Vastasin 9,05 koska kuitenkin puhuttiin keskimääräisestä vuosikorosta.
- Helppooo
vvieras kirjoitti:
...eikun a vastasin...eli se 9,05 vaikka tuli joku alle euron vajaa.
Rahat kaksinkertaisui eli 2x ja siitä kolme kertaa neliöjuuri
- joo2
Itsekin pitkään tuota 9,05% vastausta lapussani pidin, mutta päädyin sitten 12,5%. Eikö keskimääräinen vuosituotto(ei kasvu) ollut 2800e-1400e= 1400e / 8 / 1400= 12,5%. Veikkaamalla siis meni, mutta näin itse järkeilin.
- asffsdf
Kuitenkin 1400x1,095 potenssin 8 on 2400. Kokeilemalla sen siis laskin.
- vvieras
Musta tuntuu, että matikka oli pelkkää kompalaskua. Näyttää yksinkertaselta, mutta kysytään oikeasti ihan muuta...jos nyt pisteet vaikka laskisi.
- koko
Omasta mielestäni joma laskis oli helppoja. Odotin laskikseen paljon enemmän kaavojen hallintaa. Kansis oli suht vaikee ja matikassa tuntui pää menevän vaan enemmän solmuun, mitä pidempään niitä kysymyksiä mietti. Toivottavasti pisteraja laskee viimevuotisesta...
- kansiskansis
Kansis oli mustakin yllättävän vaikee. Mitä saitte siihen kansiksen ekaan tehtävään?
- vvieras
Mitä siinä edes kysyttiin? Vastasin ehkä 2 pyyhekumista katsoen, mutta mitä siinä kysyttiin?
- vvieras
Eikös se ollut se ulkoisvaikutustehtävä? Siinähän nähtiin, että yhteiskunnan kustannukset ovat suuremmat, mitä yrityksen kustannukset. Yrityksen pitäisi tuottaa vähemmän ja maksaa sitten veroa siitä ulkoisvaikutuksesta sen 2 € verran. Eli hinta nousee siihen yhteiskunnan kustannuksen kohtaan. Kustannus yritykselle on 1€, koska hinta nousee, mutta veroja se maksaa 2€. vai?
- Heivaiiin
Onko kellään käryä mihin aikoihin oikeat vastaukset ilmestynevät?
- vvieras
Tähän aikaan yleensä, mutten tiedä tarkkaan minne tulee.
- PalleAnkka
Oli virhe tuossa laskussa, eikö siinä kysytty 12x 150e talletusta ja niille korkoja
12 x 150 = 1800
150 x 0,032 x 6,5 = 31,2
yhteensä 1831,2
6,5 tulee laskemalla yhteen 12/12 11/12 10/12 ... 1/12 korot yhteen, jolloin summa on 6,5. Ei tarvitse erikseen laskea, kun muistaa tuon numeron. Sigmaa lukeneille ainakin tuttu.- jgjggjjg
Mutku ensimmäinen talletus tuli vasta tammikuun lopussa, niin eikö tuo aritmeettinen summa lähde liikkelle 11/12? Itse mietin noin, voi olla että olen väärässä.
- Pertti1111
Tässä tapauksessa tuota ensimmäistä kuukautta KOROSSA ei huomioida ollenkaan, eli aritmeettinen summa on 11/12 10/12 ... 1/12
Ensimmäinen talletus tammikuun LOPUSSA.
eli korjaat tuohon vain 1
50 x 0,032 x 5,5 = 26,4
1826,4
- vvieras
28,5 p ensisijaisuuspisteineen :/ Sais turun raja laskea edes sen puol pistettä.
- Windil
29 ensisijasuuspisteineen. Voi kumpa tampereen raja ei nousis pistettä enempää :(
- jipiiiiii
35/40 jos muistan kaikki oikein ! :)) 3 meni väärin
En kyllä ymmärrä miten 41. on 50 eikä 52? Osasko joku laskea sen?- villeeeeeeeeeeeeeeee
Mä laskin näin:
BKTL= Nettokansantulo poistot eli 194
BKT=BKTL ensitulo ulkomailta-ensitulo ulkomaille eli 194-1=193.
Y=C G I X-M
eli
193=109 G 34 78-78
G=50 - hhmmm
villeeeeeeeeeeeeeeee kirjoitti:
Mä laskin näin:
BKTL= Nettokansantulo poistot eli 194
BKT=BKTL ensitulo ulkomailta-ensitulo ulkomaille eli 194-1=193.
Y=C G I X-M
eli
193=109 G 34 78-78
G=50Noinhan se tulis, mut eikö nettoensitulo ulkomailTA (suomeen päin) pitäis olla 1 ja 195...?
- villeeeeeeeeeeeeeeee
hhmmm kirjoitti:
Noinhan se tulis, mut eikö nettoensitulo ulkomailTA (suomeen päin) pitäis olla 1 ja 195...?
Laitoin vahingossa väärin eli siis BKTL=BKT ensitulo ulkomailta-ensitulo ulkomaille eli 194=X(BKT) 1
- vieras20
28,5p täälläkin. jäi kans mietityttää toi 41. ite sain siit 52..?
- aalto
32p.. onko tällä mahiksia aaltoon? vai nouseeko :(
- Pyrkijä1
uskon että jopa 30 voi riittää tänä vuonna. 40 lisäpaikkaa pudottavat pisterajoja karvan verran alaspäin mielestäni.
- aaltolainen
Uskoisin, että aika rajoilla mennään, mutta mahiksia on. Tsemppii!
- vierailija4
Pyrkijä1 kirjoitti:
uskon että jopa 30 voi riittää tänä vuonna. 40 lisäpaikkaa pudottavat pisterajoja karvan verran alaspäin mielestäni.
Ainoo vaan, että hakijamäärät oli kait nousseet myös.. :(
- jännittää
26p, kolmanteen vaihtoehtoon lappeenrantaan ois mahdollista jos raja ei yhtään nousis, saa nyt nähdä huh!
- asfdagdagadga
25p, Vaasa ensimmäisenä. Bleh kun joutuu odottelemaan.
- aiks1
36, Turku. Jännittää.
- Helpadasd
37 p ja Aalto tähtäimessä... Jännää et onks mahkui! Oon ihan mahasekasin ripulilla kun niin jännittää tätä neitiä!
- 1111111
Tolla ny ainakin luulis pääsevän.. En usko että rajat nousis millään yli 35 pisteen, vaikka koe vaikutti vähän helpommalta kuin viime vuonna.. T. 35,5p viime vuoden kokeesta :D
- galifrey
32p ja turkuun haen. Aika kovia pisteitä tuntuu jengi täällä saavan...
- Riittääkö?
Vaasa ja 25p yht. Siinä ja siinä, ite uskon että ei riitä..
- kiiuuu
34,5p turkuun hain
- Qood
Osaako joku kertoo miten toi 50 lasketaan? En saa tota vastausta vaikka miten laskisin. Otetaanko siinä huomioon lähdevero?
- kuiiii
Laina suoraan annuiteetin kaavalla. Tilille talletetut rahat geometrisen lukujonon kaavalla.
- Qood
kuiiii kirjoitti:
Laina suoraan annuiteetin kaavalla. Tilille talletetut rahat geometrisen lukujonon kaavalla.
Laskin noilla mutta ei silti tullu oikeeta vastausta.
Niin otetaanko lähdevero huomioon? - hyihyi
Qood kirjoitti:
Laskin noilla mutta ei silti tullu oikeeta vastausta.
Niin otetaanko lähdevero huomioon?Ei oteta. Sinulla joku laskuvirhe, itse sain tuolla oikein.
- HUHUH
Ite hakemassa Helsinkiin ja sain 33 lisäpisteineen. Yo-todistuksen arvosanojen kaa 65 pistettä lisäpisteineen. Mahtaakohan riittää...? =0
- aallon proffa
En usko että riittää
- qqq2
38 2 :) toivottavasti ei hirveesti nousis et aaltoon pääsis..
- aallon proffa
Kyllä taitaa sen verran nousta, että ei ole mahiksia noilla pisteillä. Ensi vuonna uudestaan.
- Spekulaatio
Viime vuoden kokeeseen verrattuna joman ja laskiksen osio huomattavasti selkeämpi. Tottakai mukaan mahtu tehtäviä, jossa saatto vastata helposti väärin.
Kansis selkeästi haastavampi viime vuoteen verrattuna.
Matsku sama homma.
Itse hain Aaltoon ensisijaisaisuuspisteet huomioiden pisteillä 33.75
Mitä spekulaatiota muilla on Helsingin rajasta tänä vuonna muilla?- laskwlaskelaske
Jaa'a 22,5 ei hyvältä näytä. Riiyyääköhän Ouluun kun huomioidaan lisäpaikat jos laskee niin melkein jopa lappeenrantaan. Mitä Hentunen sanoo?
- ez bz
todella helpolta vaikutti 35 pisteraja aaltoon t: kauppatieteiden ylioppilas
- vvieras
"Kuten edeltä ilmenee, koe oli mielestäni tänä vuonna melko helppo
(helpompi kuin viime vuonna). Arvioni on, että Aalto-yliopiston
koekiintiön raja voisi olla noin 32-34 pistettä, Turkuun ja Tampereelle
vaadittaneen yli 30 pistettä ja muihin kouluihin 25 - 30 pistettä.
(Ensisijaisuuspisteet kuuluvat näihin jo näihin pistemääriin.)"
Hentusen mielipide.
- Hurrr
34,5 p. tuli sisältäen ensisijaisuuspisteet. Harmittaa pari kysymystä, joihin olisin saanut oikeat vastaukset jos vain olisin uskaltanut vastata.
49. meni sitten väärin, enhän minä tajunnu että se on 11/12 eikä 12/12... : - Huohhh
Siis ihan oikeesti käyks jengi täällä tosissaan kirjottelee vai heittääkö vitsillä kun tuntuu että jokasessa komentissa lukee tyyliin "37 pistettä, jännittää"... Tajuutteks et kaikki yli 34 pisteen on tositosi hyvin ja siihen ku vielä ensisijaisuudet päälle ni johan on varmat sisäänmenopisteet minne tahansa. Varauksena tottakai että te kaikki puhutte totta ja edustatte keskivertotulosta.. Mut hei cmon, ei pisteraja voi muuttua yli viittä pistettä mihinkään suuntaan.
- jjjjjjjjjji
Itse sain 34,25p ja koe oli mielestäni tosi helppo. Luultavasti monen muunkin mielestä kun tätä keskustelua lukee. Aloituspaikkoja on kuitenkin enemmän tälle vuodelle, joten se hieman kompensoi kokeen helppoutta. Varmaan vähän tulee pisterajat nousemaan.
- aaadga
jjjjjjjjjji kirjoitti:
Itse sain 34,25p ja koe oli mielestäni tosi helppo. Luultavasti monen muunkin mielestä kun tätä keskustelua lukee. Aloituspaikkoja on kuitenkin enemmän tälle vuodelle, joten se hieman kompensoi kokeen helppoutta. Varmaan vähän tulee pisterajat nousemaan.
No ne kovat pisteet johtuu siitä, että tänne palstalle tulee ne hillumaan keitä oikeasti kiinnostaa sisäänpääsy :)
- kods
26.5 pojoo niistä mitkä muistan ja lopuista ehkä 1-2 lisää. Yhteispisteillä pitäs kuitenkin reilusti päästä kun alle 20 pistettökin olisi itelle Tampereelle riittänyt viime vuoden pisteillä :D
- Tusinamaisteri
Onnea kaikille tuleville korkeakoulutetuille työttömille! Tuo opiskelupaikkojen lisäys oli kyllä täyttä myrkkyä jo muutenkin vaikeasti työllistyvälle porukalle.
- babyface1
JEAH! Tampereelle hakemassa, pisteet 36,5 :)
t.50 vastaus:
Talletukset:
8000 8000*1.024 8000*1.024^2 8000*1.024^3 8000*1.024^4= 41966,7
Annuiteetti;
12000=X*1.04^8*(1-1.04)/(1-1.04^8)=80792,9
Lasketaan yhteen
41966,7 80792,9=122760 - Lottaaa2
Mä oon vaan tyytyväine et se on ohi! Tänään koittaa vapaus! Ite oon menossa fädäriin, muita tamperelaisia?
https://www.facebook.com/events/1488603501354534/ - Thetr
Koe oli kyllä helpompi kuin odotin...
Joma oli yllättävän helppo (täydet pisteet) ja laskiksestakin ihan ok pisteet
Sain yhteensä 31,75 pts, pitäs varmaan riittää Kuopioon?- 19+3
Riittänee, jos ei ihan älyttömästi nouse pisterajat. Itellä 24 ja Kuopioon, et toivottavasti ei viime vuodesta juuri nousis.
- Kauppat. ylioppilas
Helppo koe, laskin että 38,5 kokeesta. Tähän ensisijaisuuspisteet ja lähtöpisteet (39) päälle eli yhteispisteet 79,5. Ei jännitä :D
- Jeezzz
Helppo koe kaikenkaikkiaan! Ekan kerran hain ja 29,5 pistettä näyttäis tulevan :) Eiköhän riitä ouluun
- Ellennn
38/71 pistettä. Helpottuneet fiilikset, mutta ei pidä nuolaista ennen kun tipahtaa.
Matikka tuntui niin helpolta, että meinasin sortua ylianalysointiin. Onneksi en, täydet pisteet matikasta, niin tuli varmaan monelle muullekin. Kansis oli mielestäni helppo kanssa, laskentatoimi helpohko, samoin JOMA. Täydet pisteet eivät taida tänä vuonna olla kovin mahdoton suoritus...
Järki sanoo, että ei voi nousta edes Aallon pisterajat 38 asti, mutta sitten kun katsoo tätäkin ketjua, ja miettii omia fiiliksiä kokeesta niin... kaikki on mahdollista :D
Epävarmuutta lisää vielä sekin, että luulottelen koko ajan mokanneeni vastauslomakkeen täytön tai että siinä on ollut joku tahra, jonka takia paperia ei hyväksytä..- vvieras
Pisterajat vaan nousee koko ajan. Kohta vaaditaan täysiä pisteitä. Mulla kaatui varmaan matikkaan, kun kokeessa en jaksanut lähteä kaikkia tekemään kun "kyllä nämä pisteet muutenkin riittää". Eniten ärsyttää, että jomassa tuli tyhmä virhe kun jotenkin tuntui ettei bärndit ja imagot ole suhdepääomaa vaan pelkkää aineetonta pääomaa. Suhteisiin kuuluisi vaan nuo sidosryhmät ja muut. Jälkikäteen muistan sen kyllä lukeneen kirjassa, mutta kokeessa olin varma ettei näin ole. Hyvästi 1,5 pistettä.
Voiskp tapahtua joku ihme ja pisterajat vähän laskee. 28,5 pisteellä turkuun, mutta se näyttää aika epätodennäköiseltä nyt. Tosin mistä tietää, jos haarukka on tänä vuonna laajempi eikä noita 35 saaneita oikeasti ole kovin monta. Ainakin toivon :D...tai menkää sinne aaltoon.
- ääääk
Heittäkääpä arvauksia, että mikä voisi olla pisteraja vaasaan? :| viime vuonna ollut 24,5
- Miten meni!
Paljon sait? Itse 23p kokeesta ja 2p ensisijaisuuksia vaasaan, eli 25p yht. Kuitenkin 20 ylimääräistä paikkaa vaasaan ensi vuodeksi niin veikkaisin rajaksi 23-26p.
- hilipatihippantimppa
Miten meni! kirjoitti:
Paljon sait? Itse 23p kokeesta ja 2p ensisijaisuuksia vaasaan, eli 25p yht. Kuitenkin 20 ylimääräistä paikkaa vaasaan ensi vuodeksi niin veikkaisin rajaksi 23-26p.
Itsellä myös tasan 25p. Ärsyttävän lähellä, olisi kyllä yllättävää jos Vaasan pisterajat nousisivat kaksi vuotta peräkkäin vaikkapa kahdella, mahdollista sekin.
- lut14
Miten meni! kirjoitti:
Tää silkkaa huijausta. Itellä 21,75p ja luulen, että riittä lappee,Vaasa,oulu. Hain vuosi sitten, mutta mokasin yhden majo/laskis 1virhe per, kansikses 2väärin ja toisen vaihdoin oikeesta vääräks.. ja matikan 540 vaihdoin 600
- Kekeeee
hilipatihippantimppa kirjoitti:
Itsellä myös tasan 25p. Ärsyttävän lähellä, olisi kyllä yllättävää jos Vaasan pisterajat nousisivat kaksi vuotta peräkkäin vaikkapa kahdella, mahdollista sekin.
Voikohan jopa nousta kolmella pisteellä ?
- ääääk
Miten meni! kirjoitti:
Sain kokeesta n. 25-26.5, en saa ensisijaisuuspisteitä kun oli vasta kolmosena :( mua jännittäää (oon varmaan ainoo heh :D)
- xxx18
Mitäs luulisitte Kuopion rajasta?
- hyyuuu
Varmaan 28p paikkeilla
- 17+17
hyyuuu kirjoitti:
Varmaan 28p paikkeilla
Paskapuhetta. Hakijoita ollut 52 enemmän kun viime vuonna, aloituspaikkoja on 20 enemmän. Viime vuosina pisterajat pyörineet 20:n molemmin puolin. Sanoisin, että hyvin epätodennäköistä, että pisterajat nousisisvat 23%.
- gawgawrg
vittu saatana TURKU ei helvetti perkele mulla on 27 pojoo ei vittu saatana perkele pitääkö ens keväänä lukea taas, hain kyl ekaa kertaa LOL!
- Fkdkdi
27,75 pojoa. Eiköhän Lappeenrannan ovet aukea.
- Voi jeesus sentään
21 pistettä kokeesta. Pisterajat nousevat vuosi vuodelta, eivät ne ainakaan laske kun hakijamäärät vain kasvavat.
15 pistettä ylppäriarvosanoista ja 2 pistettä ensisijaisuudesta, eli yhteispojot 38. Ei taida noilla päästä edes leikkikouluun...
JoMasta sain täydet pojot, ja laskiksestakin 3/4 oikein. Kansis ja matikka menivät vaihtelevalla menestyksellä, EI OLISI PITÄNYT VASTATA NIIHIN MITÄ EN OIKEASTI TIENNYT! Ne maksoivat opiskelupaikan..- tilastoja
Tuskin nousevat, kysymyksiä tänä vuonna 50 ja viimevuonna 42. Kuitenkin max pisteet ovat samat eli 40. Vai mitä mieltä muut?
- ölöpoö
tuli 28.5 pistettä ensisijaisuuspisteillä riittääkö lappeenrantaa mitä luulette??
- juu887
Siinä ja siinä.
- ääääk
Miten muuten noiden yo-todistuksien pisteytykset lasketaan? Lasketaanko reaalit lyhyinä vai pitkinä aineina?
- asaasa
Pitkinä. Lukee ihan kyllä selvästi sivuilla :D Onko täällä muuten niin paljo semmosii jotka ei oo lukiossa menestyny kun kokeiden pisterajoista vaan puhutaan..?
- ääääk
Okei, thanks!
No, en tiedä miten luokittelet menetyneen? Itse kirjoitin ämmän paperit, ei ne mitkään huiput ole mutta ihan ok, eivät tosin vaikuta yhteispisteisiini sen taki oikeastaan yhtään. En ajatellut lukiossa, että niillä olisi oikeastaan mitään väliä, joten en jaksanut panostaakkaan sitten. Nyt toki harmittaa, kun olisi rahkeita ollut parempaankin, mutta omaa typeryyttähän tuo vain oli. Ei mahda mitään. - ögsjo
ite en kyllä todellakaa menestynyt hyvin lukiossa tai aika keskivertoista oli...
- ihmettelijä
Siis oikeastiko Kuopion raja nousee 28 pisteeseen? Itse sain yhteensä 28,5pts ensisijaisuuksineen, mutta eikö tuo vielä riitä paikkaan? Viime vuonna raja 22,75pts ja muutenkin ollut suht alhaalla, niin mikä tänä vuonna nostaa Kuopion 28 pisteeseen?
- lolz
Ei yhtään mikään.
- asd1
Ehkä ei kuitenkaan kannata kaikkea uskoa mitä suomi24-nimisellä palstalla kirjoitellaan. Kuopioonkin ilmeisesti tullut mukavasti lisäpaikkoja syksyksi, joten 28,5 riittäänee helposti.
- houhou882
Ylihelppo koe, helpompi matikka, hakijoita enemmän. En yllättyisi vaikka pisterajat nousisikin noin korkeaksi, itse veikkaan rajaksi 25-28p.
- ihmettelijä
Eli tuolla logiikalla kaikki Lappeenrantaan ja Vaasaankin hakevat saavat sitten odottaa sellaisia 30 pisteen rajoja. Kuopio jos menee tuohon 28 pisteeseen. Onneksi olkoon vaan kaikille, jotka ovat saaneet jotain 25 pistettä, turha uneksia paikoista :D Lisäpaikkojahan tuli toki lisää, mutta hyvin tasapuolisesti. Voi olla, että Hesan raja nousee lähelle 38 pistettä, sen verran kova kilpailu siellä. Mutta mikä tekee juuri Kuopiosta paikan jossa suhteessa nousee noin paljon pisteet?
- asdsdadddsa
Ei ne nousekaan.
- Ketä tulee Tampereel
Sain 40 ensivalinta ja meen varmaan sisään koevalinnalla kun sain aan paperit ku 7vuotta sit kirjotin. Synnytin lukion jälkee neljä lasta niin siinä oon hyvin ehtiny päiväunien aikaan lukee markkinointia ja johtamistoimee. :)
- vvieras
Palkkatehtävästä tekis mieli valittaa. Oikea vastaus oli, että tarjonnan lisääntyessä ja kysynnän vähentyessä palkka laskee ja työöilyys joko laskee, nousee tai pysyy ennallaan. Itse vastasin, että työllisyys laskee ja palkka nouser, laskee tai pysyy ennallaan.
Eihän palkka voi noin vain käytännössä laskea palkkojen sopeutumista estävien tekijöiden takia? Vai osaako joku valottaa tuon ideaa? - Ellennn
vvieras kirjoitti:
Palkkatehtävästä tekis mieli valittaa. Oikea vastaus oli, että tarjonnan lisääntyessä ja kysynnän vähentyessä palkka laskee ja työöilyys joko laskee, nousee tai pysyy ennallaan. Itse vastasin, että työllisyys laskee ja palkka nouser, laskee tai pysyy ennallaan.
Eihän palkka voi noin vain käytännössä laskea palkkojen sopeutumista estävien tekijöiden takia? Vai osaako joku valottaa tuon ideaa?Tehtävässä sanotaan, että vallitsee täydellinen kilpailu sekä työmarkkinoilla että hyödykemarkkinoilla. Palkkojen sopeutumista työvoiman kysynnän ja tarjonnan mukaan estävä tekijä estäisi täydellisen kilpailun. Eli tehtävä ei käsitellyt ns. "käytännön tilannetta", vaan teoreettista täydellisen kilpailun markkinoilla olevaa tapahtumasarjaa.
Näin ainakin itse ymmärsin asian (: - abbadabbaduuduu
vvieras kirjoitti:
Eihän palkka voi noin vain käytännössä laskea palkkojen sopeutumista estävien tekijöiden takia? Vai osaako joku valottaa tuon ideaa?Siinä oli maininta täydellisestä kilpailusta. Sen takia se palkka laskee.
- Rirte
Mihin noista vastauksista ylipäätään pystyy valittaan?
- uyh
Oli kyllä typerä tehtävä tuo palkkajuttu. Puolet kansiksen kirjasta on paasausta, että palkat ovat JÄYKKIÄ ja sitten heitetään tuollainen kyssäri.
- Keleeldk
Minkä uskotte Lappeenrannan pisterajan olevan tänä vuonna? Hakijamäärät laskivat ja aloituspaikkoja lisättiin yli 25 paikalla.
- 33,5+2
Kokeessa ei olisi kannattanut miettiä liikaa. Jännä nähdä mitä rajoille tapahtuu, liian monta tekijää jotka vaikuttavat. Laskis oli kyllä erittäin helppo. Kansis erittäin vaikea. Matematiikka ei vastannut sitä mitä odotettiin. Jomasta ei tullut vaikeita kysymyksiä joihin itse olin varautunut.
- Sovellusta
Ihan perustehtävähän se oli. Kun tarjonta nousee, on selvä että tarjontakäyrä siirtyy oikealle = palkataso laskee koska kyseistä ammattiryhmää on enemmän tarjolla.
Ja kun kysyntä laskee, siirtyy kysyntäkäyrä vasemmalle. Kuitenkaan tehtävässä ei mainittu kuinka palkon kysyntäkäyrä siirtyy, sen takia työllisyys voi joko kasvaa, laskea tai pysyä ennallaan. Vähän piti osata soveltaa kyllä. - Paskapantteri
Keleeldk kirjoitti:
Minkä uskotte Lappeenrannan pisterajan olevan tänä vuonna? Hakijamäärät laskivat ja aloituspaikkoja lisättiin yli 25 paikalla.
Toivon ite niin perkeleesti et ei rajat nousis !
Siis pisterajat varmaan nousee ainaki tän palstan perusteella mutta tuo hakijamäärän lasku ja 25 lisäpaikkaa luttiin toivottavasti "kompensoisi" tuon nousun
Itsellä pisteet 22,25-23,75 ilman ensisijaisuuksia ja mulla nimenomaan lut ykkösenä! - Ei niin paha
Sovellusta kirjoitti:
Ihan perustehtävähän se oli. Kun tarjonta nousee, on selvä että tarjontakäyrä siirtyy oikealle = palkataso laskee koska kyseistä ammattiryhmää on enemmän tarjolla.
Ja kun kysyntä laskee, siirtyy kysyntäkäyrä vasemmalle. Kuitenkaan tehtävässä ei mainittu kuinka palkon kysyntäkäyrä siirtyy, sen takia työllisyys voi joko kasvaa, laskea tai pysyä ennallaan. Vähän piti osata soveltaa kyllä.Nimenomaan. Sitä paitsi siinä puhuttiin hyödykkeiden kysynnästä. Se ei automaattisesti tarkoita, että työn kysyntä käyrä siirtyy (keynesiläinen teoria). Kysyntä voi laskea saman verran kuin tarjonta käyrä, jolloin ei vaikutusta työllisyyteen, tai enemmän jolloin on vaikutusta. Helppo tehtävä jos vaan piirsi paperille.
- Rajateivätnouse.
Edelleen, ne rajat Helsinkiin EI tule nousemaan mihinkään 38 pisteeseen. Järki käteen nyt ja kattokaa edellisen vuoden tilastoja. Joka ainut vuosi koetta kommentoidaan helpoksi. Joka ainut vuosi keskustelupalstat täyttyy kommenteista joissa porukka kertoo saavansa 36 pistettä, osa trollaa, osa sai varmasti ihan aikuisten oikeasti. Kuitenkin se osa porukkaa joka näitä pisteitä saa, on marginaalinen. Joka ainut vuosi arvellaan mm näistä syistä pisterajojen nousevan. Ja monesti ne ovatkin nousseet, noin kahdella pisteellä, tai sitten eivät ole nousseet. Yksinkertaista. Joten.. Järki käteen, raja ei tule ylittämään 35 pistettä.
Ja vielä, vaikka koetta täällä luonnehditaan helpoksi.. tiedä muista paikkakunnista,mutta ainakin helsingissä hyvin suuri osa hakijoista kokeen päätytttyä puhui käytävillä siitä miten vaikea koe ja taisivat jotkut jopa nyyhkyttää..- 30+30
Joo ja ainakin Kuopiossa se jengi, joka vielä yhden aikaan istui luentosalissa oli kovin pieni. Väittäisin, että 11 aikaan lähtenyt jengi oli 2-3 kertaa suurempi.
- Idkelskd
Juurikin näin olen kanssasi samaa mieltä.
- SenkinHassut
Jos siinä kansiksen palkkatehtävässä olisi tarkoitettu et palkat eivät jousta, niin siinähän olisi kuvaajassa näkynyt wminimipalkka. Tehtävässä puhuttiin täydellisistä markkinoista, eikä minimipalkkoja mainittu.
- Mirunen
Älytön kyllä tuo palkka tehtävä. Työn kysyntäänhän vaikuttaa nimenomaan vaikuttaa kirjan mukaan kaksi asiaa ja toinen niistä on yrityksen valmistamien hyödykkeiden menekki. Piirsin kysyntä ja tarjonta kuvaajat jonka perusteella palkka laskee ja työn kysyntä laskee eli työllisyys vähenee. Millähän idealla tuo kysymys on oikeasti tehty
- Vsjdnne
Mirunen kirjoitti:
Älytön kyllä tuo palkka tehtävä. Työn kysyntäänhän vaikuttaa nimenomaan vaikuttaa kirjan mukaan kaksi asiaa ja toinen niistä on yrityksen valmistamien hyödykkeiden menekki. Piirsin kysyntä ja tarjonta kuvaajat jonka perusteella palkka laskee ja työn kysyntä laskee eli työllisyys vähenee. Millähän idealla tuo kysymys on oikeasti tehty
Millä logiikalla työllisyys välttämättä laskee? Palkat laski varmasti mutta työllisyyden määrä riippu siitä minkä verran se kysyntäkäyrä siirty vasemmalle. Jos se siirty millin verran niin einse työllisyys silloin vähentynyt, päinvastoin.
- Mrunen
Vsjdnne kirjoitti:
Millä logiikalla työllisyys välttämättä laskee? Palkat laski varmasti mutta työllisyyden määrä riippu siitä minkä verran se kysyntäkäyrä siirty vasemmalle. Jos se siirty millin verran niin einse työllisyys silloin vähentynyt, päinvastoin.
Totta! Mutta Ajattelin niin kuin kirjassa että hyödykkeen menekki heijastuu työn kysyntään eli huonompi menekki laskee työnkysyntää. Tehtävässä ei myöskään ilmaista kuinka paljon esimerkiksi tarjonta kasvaa joten jos tarjonta kasvaa vain vähän niin silloin taas pienikin heilautus kysyntä käyrässä laskisi työllisyyttä. Mun mielestä aika tulkinnanvarainen kysymys. Ja sotii sitä periaatetta vastaan että hyödykkeiden huonompi menekki kirjan mukaan laskee työnkysyntää..
- terppateille
Mrunen kirjoitti:
Totta! Mutta Ajattelin niin kuin kirjassa että hyödykkeen menekki heijastuu työn kysyntään eli huonompi menekki laskee työnkysyntää. Tehtävässä ei myöskään ilmaista kuinka paljon esimerkiksi tarjonta kasvaa joten jos tarjonta kasvaa vain vähän niin silloin taas pienikin heilautus kysyntä käyrässä laskisi työllisyyttä. Mun mielestä aika tulkinnanvarainen kysymys. Ja sotii sitä periaatetta vastaan että hyödykkeiden huonompi menekki kirjan mukaan laskee työnkysyntää..
Niin no, senhän takia siinä olikin että työllisyys kasvaa,pysyy samana tai laskee, kun ei mainittu minkä verran käyrät siirtyy. Ihan oikein toi tehtävä mun mielestä oli, piti vain hitusen osata soveltaa.
- Mirunen
terppateille kirjoitti:
Niin no, senhän takia siinä olikin että työllisyys kasvaa,pysyy samana tai laskee, kun ei mainittu minkä verran käyrät siirtyy. Ihan oikein toi tehtävä mun mielestä oli, piti vain hitusen osata soveltaa.
Joo en sanokkaan ettei tuo olisi oikea vastaus mutta koska on myös mahdollisuus että työnkysyntä laskee ja työllisyys laskee niin mielestäni ei silloin voi olla väärä vastaus jos vastaa että työllisyys laskee. Koska ei kerrota että miten paljon käyrät liikkuu niin silloin tämän pitäisi MYÖS olla oikein teoriassa.
- TKL4133
22 pistettä kokeesta. Tuskinpa tuolla pääsee Vaasaan edes varasijalta?
- jes...
Kyllä nytten ketutttaa . Lappeenrantaan oli haku, kokeesta 22, taikka 22.5 ensisijaisuudet =24p tai 24.5p. Sössin "liian helpoissa".esimerkiksi jätin vastaamatta kysymykseen "onko s&p luottoluokitus AAA hyvä" ajattelin olevan jonkin sortin kompa ja mietin oliko kirjassa mainittu sen olevan erinomainen. Vaihtovelkakirjalainatehtävään jätin myös vastaamatta, ITSESTÄÄNSELVÄ mutta ajattelin että eihän sitä vaihtovelkakirjalainaa vaihdeta että varmasti siinä oli joku muu sana .... äh. Kyllä ärsyttää jos Lpr paikka jää noiden kahden takia saamatta ... miten uskotte lpr rajoken kehittyvän? Hakijamäärää nostettiin 25kpl ja hakijamäärät putosi roimasti?
- Paskapantteri
jes... kirjoitti:
Kyllä nytten ketutttaa . Lappeenrantaan oli haku, kokeesta 22, taikka 22.5 ensisijaisuudet =24p tai 24.5p. Sössin "liian helpoissa".esimerkiksi jätin vastaamatta kysymykseen "onko s&p luottoluokitus AAA hyvä" ajattelin olevan jonkin sortin kompa ja mietin oliko kirjassa mainittu sen olevan erinomainen. Vaihtovelkakirjalainatehtävään jätin myös vastaamatta, ITSESTÄÄNSELVÄ mutta ajattelin että eihän sitä vaihtovelkakirjalainaa vaihdeta että varmasti siinä oli joku muu sana .... äh. Kyllä ärsyttää jos Lpr paikka jää noiden kahden takia saamatta ... miten uskotte lpr rajoken kehittyvän? Hakijamäärää nostettiin 25kpl ja hakijamäärät putosi roimasti?
Me taistellaan samoista paikoista.
Omat pisteeni ilman ensisijaisuuksia on 22,25 tai 23,75 en täysin muista yhden tehtävän vastausta!
Mut siis joo toi hakijamäärän lasku ja lisäpaikat toivottavasti jopa laskevat rajoja! Ei se koe nyt niin perkeleen helppo ollut mitä tämä keskustelu ehkä antaa ymmärtää... - Paskapantteri
Paskapantteri kirjoitti:
Omat pisteeni ilman ensisijaisuuksia on 22,25 tai 23,75 en täysin muista yhden tehtävän vastausta!
Mut siis joo toi hakijamäärän lasku ja lisäpaikat toivottavasti jopa laskevat rajoja! Ei se koe nyt niin perkeleen helppo ollut mitä tämä keskustelu ehkä antaa ymmärtää...Niin ja mulla siis LUT,vaasa,oulu
- Paskapantteri
Paskapantteri kirjoitti:
Niin ja mulla siis LUT,vaasa,oulu
Ja tää alkuperänen kommentti vaasasta. Mahdollisuudet mielestäni on koska vaasaankin lisättiin niitä paikkoja täksi vuodeksi. Toivottavasti rajat laskevat
- Luttiin
Paskapantteri kirjoitti:
Mut siis joo toi hakijamäärän lasku ja lisäpaikat toivottavasti jopa laskevat rajoja! Ei se koe nyt niin perkeleen helppo ollut mitä tämä keskustelu ehkä antaa ymmärtää...Mulla samat kanssa! Menin muutamaan hölmöön lankaan! Toivottavasti ei siitä jää kiinni! Haen myös LUT. Koe vaikutti tosi helpolta ja jomasta ja laskiksesta tuli melkein täydet mutta kansiksessa virhe ja matikassa kaks virhettä :/
- toivottavasti kylteri
Luttiin kirjoitti:
Mulla samat kanssa! Menin muutamaan hölmöön lankaan! Toivottavasti ei siitä jää kiinni! Haen myös LUT. Koe vaikutti tosi helpolta ja jomasta ja laskiksesta tuli melkein täydet mutta kansiksessa virhe ja matikassa kaks virhettä :/
Ilmoittaudun kilpaan myös! 22-24,5p ja samat hakukohteet kuin paskapantterilla. Olitteko loppuun asti? En ole varma mutta oliko teillä salit täynnä / kuinka suuri osa lähti ennen 13 / 11.20-12. Lähdin kun koe loppui ja vaikutti ettei loppuun asti ollut kuin noin 20hlö. Kun allekirjoitin palauttaessani listaan vaikutti lista kovin tyhjältä vaikka nuppuja oli paljon :o
- jes...
toivottavasti kylteri kirjoitti:
Ilmoittaudun kilpaan myös! 22-24,5p ja samat hakukohteet kuin paskapantterilla. Olitteko loppuun asti? En ole varma mutta oliko teillä salit täynnä / kuinka suuri osa lähti ennen 13 / 11.20-12. Lähdin kun koe loppui ja vaikutti ettei loppuun asti ollut kuin noin 20hlö. Kun allekirjoitin palauttaessani listaan vaikutti lista kovin tyhjältä vaikka nuppuja oli paljon :o
Mä olin lappeenrannassa ihan viimeseen sekunttiin asti ja meitä oli siellä 2 enää puol kahen jälkeen :D mutta luokka olikin tämä aakkosten aivan ensimmäinen että sillä saattaa myös olla vaikutusta .. 11.20-11.50 tais jopa 5 ihmistä lähtee ulos. toivotaan että Lutin rajat laskee ...
- jes...
jes... kirjoitti:
Mä olin lappeenrannassa ihan viimeseen sekunttiin asti ja meitä oli siellä 2 enää puol kahen jälkeen :D mutta luokka olikin tämä aakkosten aivan ensimmäinen että sillä saattaa myös olla vaikutusta .. 11.20-11.50 tais jopa 5 ihmistä lähtee ulos. toivotaan että Lutin rajat laskee ...
Ja muuten samat vihtoehdot kuin teilläkin eli lut, vaasa, oulu.
- Luttiin
jes... kirjoitti:
Mie olin taas toisessa salissa eli loppupään! Ja puolet varmaan häipy puolessatoistatunnissa. Ehkä n.30-50 henkeä oli enää siellä ihan loppuhetkinä tekemässä koetta.
- vvvieeraaasss
Itse haen Aaltoon yhteispisteillä, toivottavasti toi koe paikkojen lisäykset ei nosta pisterajoja paljoa, sillä laskemillani pisteillä olis mahdollisuus päästä... Omasta mielestä joma & laskis oli ihan hyvätasosia, mutta yllätyin, että kansis oli suhteellisen helppo (vaikken ehtinytkään kunnolla kertaamaan tota kirjaa enää ennen koetta) ja talousmatikka, jonka aattelin itselle helpommaksi olikin mulle yllättävän vaikea! En oikein tiennyt, että miten tolla nelilaskimella niitä olis laskenut, vaikka tottakai mahdollistahan se on :D
Omasta mielestä koe meni mulla ihan hyvin, kuitenkin siihen nähden, että olin ekaa kertaa kokeilemassa ja kirjotusten, juhlien järjestelyn ja päänsäryn & kipeenä olemisen takia lukeminen jäi varmaan aika paljon vähemmälle kuin monilla muilla hakijoilla.. Nyt vaan ootellaan, että mihin se riittää! - efefererere
26 pistettä sain. Ei varmaan tänä vuonna Turkuun :O En laskenu matematiikkaa yhtään, ois ehkä pitäny. Sössin BKT-tehtävän ja maisteritehtävän ja sitten se CAPM-laskis kysymys meni kans väärin, oli aika hämäävä. Luulen kyllä että muutkin meni siihen. No hain vasta ekaa kertaa, ensi keväänä otan myös mukaan matematiikan ja perehdyn enemmän tohon taloustieteeseen niin voisi olla vähän paremmat tsäänssit. JoMa:sta sain 12/13 pistettä, siihen olen aika tyytyväinen. Oli muuten yksi kysymys lainattu suoraan viimevuoden pääsykokeesta, siksi siihen vastasinkin oikein, siis se "Organisaatiokulttuuritehtävä". Matematiikassa vastasin 2 kysymykseen, väärin siihe inflaatiokysymykseen ja oikein siihen indeksikysymykseen.
No jos en pääse niin ei nyt ainakaan ihan hirveesti jää kiinni. Turkuun oli tänä vuonna vähemmän hakijoita ja pari paikkaa lisää. Omasta mielestäni koe vaikutti vaikeammalta kuin viimevuonna, ainakin taloustieteen osalta.
Turha jossitella, jossei ei pääse niin ei pääse, ensi keväänä uusi yritys ja taas vähän viisaampana. - Kauppiksee2014
Ekaa kertaa hain ja kokeesta tais tulla 38,5 pistettä ja siihen vielä ensisijasuuspisteet ni 40,5 ja koekiintiössä haen ku ei tullu kirjotettuu kovin kummosii tuloksii lukiosta. Aika varma aalto paikka siis ellei nyt jotain älytöntä virhettä tullu vastauksii siirtäessä vastauslomakkeeseen. Tuskin ne pisterajat yli 35 viiden nousee mitenkää vaik aika helppo koe kyllä oli. Olisin ite toivonu paljon soveltavampia tehtäviä mitkä olis erotellu porukkaa enemmän ku pelkästää tommosii suht perus kysymyksii (mitä nyt alle 5 vähän haastavampaa siel oli joukossa).
- rukkola
Kyllä viime kokeeseen verrattuna taloustieteessä oli enemmän soveltavampia tehtäviä. Siellähän oli kaksi helppoa teoriakysymystäkin, jotka varmasti jokainen osasi.
Hintajoustotehtävä vaati todella pähkimistä vaikka lopulta sen oikein saikin, tuurilla tai ei, oikein silti. Maisteritehtävään varmaan aika moni laitto "palkat laskee, työllisyys laskee", koska äkkiseltään kun miettii, niin niinhän se menisi. Mutta kun rupeaa tarkemmin ajattelemaan niin hiffaakin ettei välttämättä menekkään. Laskentatoimi oli aika iisi, pari kinkkistä kysymystä sielläkin, joihin jätin vastaamatta. Vaikeita mahtui myös JoMaan, matematiikasta en osaa sanoa kun en laskenut lainkaan, laskin ainoastaan indeksitehtävän.
Ei varmaan tänä keväänä tuolta Turusta irtoa paikka, no ensi keväänä otan ohjelmaan mukaan matematiikan niin voikin olla jo paremmat mahikset.
- apuapuapua
Oon tyytyväinen saamiini pisteisiin, jotka menevät 9 pistettä yli viime vuoden rajan. Silti en todellakaan osaa olla vielä tyytyväinen. Onko kukaan muu kauhuissaan siitä onko täyttänyt optisen lomakkeen oikein?? Yksikin harhaisku niin koko lappu on päin helvettiä vaikka kuinka tarkisti :D Tulee piinaava kesäkuu.
- voieiiii
Itse aloin myös miettiä panikoiden että en kai mennyt vahingossa väärin vastauksia laittamaan!!!! Kamalaa tämä odottelu. ....
- ....
Sama tilanne mulla... Yhteispisteet on reilu 10 pistettä yli viime vuoden Aallon rajan, mutta käytin vain 15 minuuttia lomakkeen täyttöön ja vaikka olinkin äärettömän huolellinen niin nyt jänskää, että jos oonki kämmänyt sen. Olisi pitänyt täyttää aikaisemmin, pitää pieni tauko ja sitten vielä tarkistaa...
- pppppp2
Kylläpähän nyt voi prkl. Laskeskelin, että ensisijaisuudella yhteensä n. 27 pistettä, hakukohteena(ainoa) Tampere. Kiireessä sössin kolme helppoa tehtävää, sen keskituoton menin vaihtamaan vääräksi, hintajouston keskipistemenetelmällä hiffasin kyllä, osoittaja ja nimittäjä menivät epähuomiossa väärin päin ja siihen simppeliin r=p/100 tehtävään en saanut tilanteessa mitään vastausta 15 minuutin pohdinnasta ja kokeilusta huolimatta, kotona hiffasin homman muutamassa sekunnissa. Pistää vihaksi. Miksi ihmeessä käytte niitä monen sadan euron valmennuskursseja ja satoja tunteja lukemiseen? Ehkä juuri tällaisia virheitä varten... Ensi vuonna uudestaan, onneksi allekirjoittaneella on jo toisen pääaineen myötä mahdollisuus osallistua isoon osaan samoista kursseista, kauppatieteen yo nyt tai ei.
- möööh
Itselläkin Tre ykkösenä ja ensisijaisuuksien kanssa 28.5, kyllä vähän ketuttaa kun se olis viime vuonna just riittänyt, tänä vuonna tuskin:( noh, ei voi mittään.
- ebeeeee
hemmetin talousmatikka sössi itseltä kyltä pahasta. aivot olivat lopussa höyrynä en tajunnu edes laskea A (1-q^n)/(1-q) limestä enkä (1 r)(1-r), sitten vielä kun ei tiennyt tarkkoja laskusääntöjä kun talletus tehdään kuun lopussa.
- Turbourbo
Ihme veijareita - hain vaan Tampereelle, hain vaan Aaltoon. Byhyyy sain 30 pistettä kokeesta ja päädyn Tradenomiksi tai yo-merkonomiksi, koska en uskalla lähteä kotipaikkakunnalta äidin luota. Olisi hirveää, joku voisi kutsua böndeläiseksi, kotimatka olisi liian pitkä ja koulun vuoksi joutuisin olemaan ikuisuuden pois kotipaikaltani. Yhyy yhyy.
- Satu u
Olet kyllä itekin aikamoinen veijari. Sun kaltaselle on varmaan ihan turha selittää että eri ihmiset vaan yksinkertaisesti haluavat omista syistä eri kouluihin eri paikkakunnille eikä sillä ole mitään tekemistä pelon tai äidin kanssa. Sitä paitsi läheisistä välittämisessä samoin kuin haaveiden tavoittelemisessa ei ole mitään pahaa. Joskus onnistaa ja joskus ei. Miksi Aaltoon yrittämistä pitäis jotenkin välttää vain koska sinne on vaikea päästä? Ikinä ei pääse jos ei yritä. Joten en ymmärrä minä sun ongelma oikein on? Taidat itse olla vain pelkuri joka ei uskalla edes yrittää tai muuten vain epävarma itsestäs ja haet jotain tyydytystä muiden mollaamisesta. Onnea vain sulle.
- ANNA92-
Satu u kirjoitti:
Olet kyllä itekin aikamoinen veijari. Sun kaltaselle on varmaan ihan turha selittää että eri ihmiset vaan yksinkertaisesti haluavat omista syistä eri kouluihin eri paikkakunnille eikä sillä ole mitään tekemistä pelon tai äidin kanssa. Sitä paitsi läheisistä välittämisessä samoin kuin haaveiden tavoittelemisessa ei ole mitään pahaa. Joskus onnistaa ja joskus ei. Miksi Aaltoon yrittämistä pitäis jotenkin välttää vain koska sinne on vaikea päästä? Ikinä ei pääse jos ei yritä. Joten en ymmärrä minä sun ongelma oikein on? Taidat itse olla vain pelkuri joka ei uskalla edes yrittää tai muuten vain epävarma itsestäs ja haet jotain tyydytystä muiden mollaamisesta. Onnea vain sulle.
Mitä luulette riittääkö 33.5 tai 65.5 yhteispistein Aaltoon? Katoin että korkein raja ikinä olisi ollu 32/61.5. Ei tunnu uskottavalta että nousis yli ton 65...
- fawrgsdgargar
ANNA92- kirjoitti:
Mitä luulette riittääkö 33.5 tai 65.5 yhteispistein Aaltoon? Katoin että korkein raja ikinä olisi ollu 32/61.5. Ei tunnu uskottavalta että nousis yli ton 65...
Voin luvata että riittää. Aaltoon hakee yli 3000 hakijaa ja tuskin edes 2500 hakiajaa saa yli 20 pistettä. Täällä kun lukee kommentteja niin tuloo helposti mieleen että pisterajat nousee, olen 99% varma että pysyy samoina/laskee. On toki ymmärrettävää kovan työn jälkeen, että on huolissaan opiskelupaikasta ja juuri he tulevat tänne ihmettelemään ja kommentoimaan, ei siinä mitään pahaa. Mutta täällä kommentoivat edustavat mitä suurimmin osin parhaimpia pisteitä saaneita. En ainakaan ole nähnyt kenenkään kommentoivan "sain -5 pistettä, perskuta, riittääköhän Aaltoon" vaan kaikilla yli 30 pojoa.
- kärpät
fawrgsdgargar kirjoitti:
Voin luvata että riittää. Aaltoon hakee yli 3000 hakijaa ja tuskin edes 2500 hakiajaa saa yli 20 pistettä. Täällä kun lukee kommentteja niin tuloo helposti mieleen että pisterajat nousee, olen 99% varma että pysyy samoina/laskee. On toki ymmärrettävää kovan työn jälkeen, että on huolissaan opiskelupaikasta ja juuri he tulevat tänne ihmettelemään ja kommentoimaan, ei siinä mitään pahaa. Mutta täällä kommentoivat edustavat mitä suurimmin osin parhaimpia pisteitä saaneita. En ainakaan ole nähnyt kenenkään kommentoivan "sain -5 pistettä, perskuta, riittääköhän Aaltoon" vaan kaikilla yli 30 pojoa.
Luulen et mediaani on n. 10p veikkaisin et lähempänä 10% saapi yli 20p. Itellä 25p ja varppina oon Oulussa sisällä :)
- toistakertaaaa.112
kärpät kirjoitti:
Luulen et mediaani on n. 10p veikkaisin et lähempänä 10% saapi yli 20p. Itellä 25p ja varppina oon Oulussa sisällä :)
Yhdyn edellisten kommentoien ajatuksiin. Ottaen huomioon aloituspaikkojen nousun ja kokeen vaikeuden ja kaiken päälle vielä se, että kysymyksiä oli huomattavasti(8) enemmän kuin viimevuonna maksimi pisteiden pysyessä edelleen 40, en nää että nousisivat. Ja tähän vielä lisäksi uskon että on muitakin jotka haksahtivat tämän kokeen useaan kompakysymyksiin ja pikkutarkkuutta vaativiin tehtäviin, tämän perustelen sillä, että itsekin hoksadin lähes jokaiseen "kompaan" ja luin aivan varmasti enemmän kuin keskiverto, väitän että kuuluin jopa siihen 10% joka luki eniten. Jos minä siis hoksahdin niin uskon, että muutkin sillä ihmiset ovat vain niin samanlaisia. Näissä kokeissa ratkaisee pikkutarkkuus, valmistautuminen ja jopa vähän tuuri silläkin voi saada sen 3-4,5.
Itsellä siis 24,75p ja vaasaan hain. Toivon pääseväni(edes varasijalta jossei muuten :D) ja myös analyysissani saattaa olla hieman harkinnanvaraa sillä toki siihen sisältyy hieman toiveajattelua ;) mutta kyllä se ihan järkevä silti on.. Ja nähtiinhän se vuonna 2012 että pisteet voivat myös laskea! (Laskivat 2p vuodesta 2011.) - Ei vaan riitä
toistakertaaaa.112 kirjoitti:
Yhdyn edellisten kommentoien ajatuksiin. Ottaen huomioon aloituspaikkojen nousun ja kokeen vaikeuden ja kaiken päälle vielä se, että kysymyksiä oli huomattavasti(8) enemmän kuin viimevuonna maksimi pisteiden pysyessä edelleen 40, en nää että nousisivat. Ja tähän vielä lisäksi uskon että on muitakin jotka haksahtivat tämän kokeen useaan kompakysymyksiin ja pikkutarkkuutta vaativiin tehtäviin, tämän perustelen sillä, että itsekin hoksadin lähes jokaiseen "kompaan" ja luin aivan varmasti enemmän kuin keskiverto, väitän että kuuluin jopa siihen 10% joka luki eniten. Jos minä siis hoksahdin niin uskon, että muutkin sillä ihmiset ovat vain niin samanlaisia. Näissä kokeissa ratkaisee pikkutarkkuus, valmistautuminen ja jopa vähän tuuri silläkin voi saada sen 3-4,5.
Itsellä siis 24,75p ja vaasaan hain. Toivon pääseväni(edes varasijalta jossei muuten :D) ja myös analyysissani saattaa olla hieman harkinnanvaraa sillä toki siihen sisältyy hieman toiveajattelua ;) mutta kyllä se ihan järkevä silti on.. Ja nähtiinhän se vuonna 2012 että pisteet voivat myös laskea! (Laskivat 2p vuodesta 2011.)Tossa kokeessa matematiikka oli ainoastaan vaikea. Senkin teki vaikeaksi ns. kilometrilaskut, joiden laskemiseen sillä rimpulalaskimella saattoi kulua helposti useita kymmeniä minuutteja ja jos siellä välissä teki huolimattoman pyöristys- tai näppäilyvirheen niin koko lasku oli sen jälkeen pilalla. Eikä niitä virheitä välttämättä edes ehtinyt huomata. Liian vähän aikaa suhteessa siihen miten paljon ne laskut veivät aikaa.
Joman kysymyksissä osassa oli vaihtoehtoina samoja kohtia kuin viime vuonna. Eikä ne kysymykset oikeasti ollut edes järin yksityiskohtaisia, vaan ne oikeat vaihtoehdot tarttuivat nopeasti silmiin. Sain alueesta helposti 11/13.
Laskentatoimen kysymykset olivat hivenen yksityiskohtaisempia, mutta kyllä niistä enemmistöön pystyi helposti vastaamaan ihan oikein.
Ainakin omalta osaltani paikan ratkaisi kansantaloustiede ja matematiikka. Molemmat juuri sellaisia, että pitäisi osata soveltaa, joka taas vie aikaa, eikä sitä ollut tarpeeksi minulle ainakaan. No koepinnoja 20 kpl, joten kai se on edes keskitasoa. Harmittaa, sillä tavallaan osasin, mutta en sitten kuitenkaan.... - 2.7
Ei vaan riitä kirjoitti:
Tossa kokeessa matematiikka oli ainoastaan vaikea. Senkin teki vaikeaksi ns. kilometrilaskut, joiden laskemiseen sillä rimpulalaskimella saattoi kulua helposti useita kymmeniä minuutteja ja jos siellä välissä teki huolimattoman pyöristys- tai näppäilyvirheen niin koko lasku oli sen jälkeen pilalla. Eikä niitä virheitä välttämättä edes ehtinyt huomata. Liian vähän aikaa suhteessa siihen miten paljon ne laskut veivät aikaa.
Joman kysymyksissä osassa oli vaihtoehtoina samoja kohtia kuin viime vuonna. Eikä ne kysymykset oikeasti ollut edes järin yksityiskohtaisia, vaan ne oikeat vaihtoehdot tarttuivat nopeasti silmiin. Sain alueesta helposti 11/13.
Laskentatoimen kysymykset olivat hivenen yksityiskohtaisempia, mutta kyllä niistä enemmistöön pystyi helposti vastaamaan ihan oikein.
Ainakin omalta osaltani paikan ratkaisi kansantaloustiede ja matematiikka. Molemmat juuri sellaisia, että pitäisi osata soveltaa, joka taas vie aikaa, eikä sitä ollut tarpeeksi minulle ainakaan. No koepinnoja 20 kpl, joten kai se on edes keskitasoa. Harmittaa, sillä tavallaan osasin, mutta en sitten kuitenkaan....Nimenomaan. Itsellä matematiikassa 1väärin ja loput oikein. Aikaa 7tehtävään meni melkein 1,5tuntia ja kiireellä kuitenkin tein. Voit jopa päästä sisään riippuen mihin hait. Helsinkiin Turkuun tai Tampereelle et kyllä pääse.
- Kärsimätön
29 2p sain, toivon todella että riittäisi turkuun.. En voi uskoa että pisteraja nousisi kahta pistettä, mutta samalla en siltikään usko että pisteeni riittäisi turkuun. Kamalaa odotusta!
- masa542
Enitenhän tässä ärsyttää, jos puolen vuoden työ valuu hukkaan yhden tai parin pisteen takia. Raadollinen maailma, mutta se on kai sitä elämää se. Jos en nyt pääse opiskelemaan, ensi vuonna uudelleen. Ekan kerran hain siis, ja Turkuun. Luulen, että paikan saaminen kaatui kun menin arvailemaan joitakin kysymyksiä, eikä siinä jännitystärinöissä tullut ajatelleeksi tarpeeksi selkeästi.
- morovaanuuuwk
Voi ei. Suurin osa pääsijöistä on kuitenkin toista kertaa hakevia. Eipä ekalla edes moni pääse..
Tällä kertaa olikyllä taloustiede ja matikka pirullisia. Onneksi kuitenkin niinpäin sillä suurinosa pojoista tulee kuitenkin Joma,Lara osiosta.
Itsellä taloustiede 0p ja matikastakin vain 2,5p -.-
Kaise on kaikille sama.. - vvieras
Ärsyttää myös, koska osasin asiat oikeasti hyvin. Joman osasin lähes ulkoa, mutta silti en ollut varma oliko brändit ja muut suhdepääomaa vai pelkkää aineetonta pääomaa. Jälkikäteen aika selvä, mutta kokeessa valitsi sen ekan mieleen tulleen. Paria muutakaan en muistanut varmaksi joten en vastannut. Kaikki tutkijat, vuosiluvut ja lähes koko kirjan sisällön olisin voinut selittää ulkoa. Silti jotain pieniä yksityiskohtia jäi epävarmoiksi. Laskikseen en moneen myöskään uskaltanut laskea. 1 kappaleesta tosi paljon kysymyksiä. Kuinka oleellinen joku rahavarannon sijainti edes on vai mikä lie. Meillä avoimessa yliopistossa sanottiin, ettei ole oleellista noita tuloslaskelman ja taseen tilejä ulkoa opetella, kunhan osaa pääosat ja suunnilleen sisällön. Budjetoinnin vaiheet olisin osannut ulkoa ja tosi hyvin muutenkin. Puolikin pistettä on merkittävä kokeessa. On myös osittain tuurista kiinni sattuuko muistamaan ne pikkutarkat kysymykset vai ei.
Matikka oli myös tosi yksipuolista korkolaskentaa. Kansis oli ihan hyvä, soveltava, mutta palkkatehtävä turhan kompa, joka voi mennä helposti väärin paineessa.
Yksikin väärä vie 1,5. Kyllä ärsyttää, jos tuon yhden palkkatehtävän takia jää paikka. Siinä rajoilla ollaan. Avoimessa olen saanut helposti 3-5 arvosanoja yhden kerran lukemisella. Ärsyttää, kun sisäänpääsy tuntuu olevan se vaikein homma. - ebeeeee
vvieras kirjoitti:
Ärsyttää myös, koska osasin asiat oikeasti hyvin. Joman osasin lähes ulkoa, mutta silti en ollut varma oliko brändit ja muut suhdepääomaa vai pelkkää aineetonta pääomaa. Jälkikäteen aika selvä, mutta kokeessa valitsi sen ekan mieleen tulleen. Paria muutakaan en muistanut varmaksi joten en vastannut. Kaikki tutkijat, vuosiluvut ja lähes koko kirjan sisällön olisin voinut selittää ulkoa. Silti jotain pieniä yksityiskohtia jäi epävarmoiksi. Laskikseen en moneen myöskään uskaltanut laskea. 1 kappaleesta tosi paljon kysymyksiä. Kuinka oleellinen joku rahavarannon sijainti edes on vai mikä lie. Meillä avoimessa yliopistossa sanottiin, ettei ole oleellista noita tuloslaskelman ja taseen tilejä ulkoa opetella, kunhan osaa pääosat ja suunnilleen sisällön. Budjetoinnin vaiheet olisin osannut ulkoa ja tosi hyvin muutenkin. Puolikin pistettä on merkittävä kokeessa. On myös osittain tuurista kiinni sattuuko muistamaan ne pikkutarkat kysymykset vai ei.
Matikka oli myös tosi yksipuolista korkolaskentaa. Kansis oli ihan hyvä, soveltava, mutta palkkatehtävä turhan kompa, joka voi mennä helposti väärin paineessa.
Yksikin väärä vie 1,5. Kyllä ärsyttää, jos tuon yhden palkkatehtävän takia jää paikka. Siinä rajoilla ollaan. Avoimessa olen saanut helposti 3-5 arvosanoja yhden kerran lukemisella. Ärsyttää, kun sisäänpääsy tuntuu olevan se vaikein homma.Itseäni taas ärsyttää kun ei kysytty tl, tase erien sijainteja kuten aikaisempina vuosia, kun ne opettelin ulkoa. Muutenkin kyseltiin mielestäni tosi kapealta alueelta - hukkaa meni 80% tiedosta.
- zeus1992
Veikkaukseni on että helsinkiin tarvitaan 30,75-32,25p, tampereelle 27.50-29.00 ja turkuun 26.50-28.00. Eli luulen että aika samoissa pyörii kuin viime vuonna, maks pisteen nousejat. Ilman alotuspaikkojen lisäystä arvioni olisi noin 0.5-1p korkeammat rajat. Sanoisin, että varma voi olla koulupaikasta jos pisteet ovat helsinkiin 32,75, tampereelle 29.5 ja turkuun 28.5. Vaikka koe oli helpohko( itellä 34p ja helsinki) niin ei ne pisterajat älyttömästi kasva ainakaan.
- vvieras
Mulla on just se 28,5 Turkuun :/. Olen valmistautunut siihen, etten pääse ja tuntuu todennäköiseltä niin. Parempi yllättyä, kun luulla liikoja ja pettyä.
- laskeenousee
Rajat laskee Aalto, Turku, Lappeenranta, Joensuu. Rajat nousee Tampere, Vaasa Oulu, Kuopio.
- PenkkiPena
Mielestäni tämä kansiksen palkkatehtävä oli erittäin hyvä. Hieman erotteli lukihäiriöisiä muusta massasta, kuten myös se matematiikan 150e talletustehtävä!
- vvieras
Epäilen, että kukaan oikeasti dysfasiasta kärsivä hakisi kauppikseen.
Palkka tehtävä oli vaikea, koska kirja puhuu täydellisestä kilpailusta ikäänkuin perustilanteena, johon pyritään, voi helposti unohtua, ettei täydellinen kilpailu ole se normaalitilanne ja sitä ei oikeastaan edes esiinny. Varmasti moni unohti tämän palkkajäykkyyksien alle. Siihen ei tarvita lukihäiriötä.
150 tehtävän aloin laskemaan oikein, mutta nälkäisenä ja väsyneenä laskin sen väärin. Ärsyttää kyllä ja ihan oma vikani virheet. Jos olisi saanut vaikka kahvia ja pullaa välissä, kuten ylppäreissä, olisi mennyt paremmin. - tkukylteri2012
vvieras kirjoitti:
Epäilen, että kukaan oikeasti dysfasiasta kärsivä hakisi kauppikseen.
Palkka tehtävä oli vaikea, koska kirja puhuu täydellisestä kilpailusta ikäänkuin perustilanteena, johon pyritään, voi helposti unohtua, ettei täydellinen kilpailu ole se normaalitilanne ja sitä ei oikeastaan edes esiinny. Varmasti moni unohti tämän palkkajäykkyyksien alle. Siihen ei tarvita lukihäiriötä.
150 tehtävän aloin laskemaan oikein, mutta nälkäisenä ja väsyneenä laskin sen väärin. Ärsyttää kyllä ja ihan oma vikani virheet. Jos olisi saanut vaikka kahvia ja pullaa välissä, kuten ylppäreissä, olisi mennyt paremmin."Sairastan" lievää Dysfasiaa. Turun kauppiksessa ollaan.
Siitäs sait.
- Lolleroinen
Älkää itkekö, olisitte opetellut paremmin asiat. Ei ole mistään muusta kiinni.
- Bujasaga
31.25 2, eiköhän tuo lappeenrantaan riitä. Rajat kyllä nousee 100%, sillä koe oli helppo viime vuoteen verrattuna ja samat kirjat helpompi matikka tänä vuonna. Kansiksessa 2 haastava tehtävää ja matikassa 2. Lopuissa kysymyksissä kysyttiin pääpiirteitä. Etenkin JoMassa ei tarvinnut muistaa minkäänlaista nippelitietoa. Olisin varmaan opetellut matikkaakin jos olisi tiennyt sen noin helpoksi.
- Fifkdl
Pisteitä 28,25 ja Lappeenrantaan. Eiköhän lappeen ovet aukene syksyllä. Veikkaisin että pisterajat nousee about 1-1,25 pistettä.
- analyysia kokeesta
Fifkdl kirjoitti:
Pisteitä 28,25 ja Lappeenrantaan. Eiköhän lappeen ovet aukene syksyllä. Veikkaisin että pisterajat nousee about 1-1,25 pistettä.
Niille ketkä väittävät, että rajat nousee niin saisikohan jotain perusteluita väittämille?? Ärsyttää lukea kun väitetään jotai ja perusteet ovat "oli helppo koe". Kyllä itse näkisin ainakin että kokeiden vaikeus on ollut vuodesta toiseen lähestulkoon sama.
Ensinnäkin tämän vuoden koe ei kyllä millään ollut ainakaan helpompi kuin viime vuoden. Matikakaan ei todelakaan ollut helpompi ja sitäpaitsi eise matikasta jää kiinni vaikka olisikin. On todennäköistä, että ne jotka ovat saaneet 25 pisteitä ovat todellakin saaneet osan myös matikasta aiempina vuosina. Tämän vuoden matikassa oli 4 vaikeaa ja 3 helppoa tehtävää. Viime vuonna oli 2 aivan päivänselkeää sanallista kysymystä eikä todellakaan ollut vaikeampi matikka kuin nyt.
Perustelisin pisterajojen laskua 4 seikalla:
1.Lisäpaikkoja suhteessa enemmän kuin hakijoiden määrän kasvu.(125 on aika paljon.)
2.Kokeessa 8 tehtävää enemmän ja silti maksimipisteet samat 40p. (esimerkiksi edellisvuoden 24,5p vastaa tänävuonna 20,75p verrannolla laskettuna.Ero siis suuri! Ja tätä pidän merkittävimpänä tekijänä)
3.Yliopistolain muutos vaikuttaa ainakin pienempiin yliopistoihin sillä jos otat paikan vastaan menetät "ensikertalaisuutesi". Joten tod näk varasijat ovat tänä vuonna kova sana.
4.Kokeessa "ansatehtäviä" vähintään yhtä monta kuin edellisvuosina. Mielestäni jopa enemmän.
Toisaalta trendi on tosiaan ollut nouseva mutta tämän vuoden koe oli kyllä taas erilainen kuin viime vuosien. Tehtävien lisäys voi myös vaikuttaa erilailla mitä olen miettinyt sillä o/v tehtävät ovat kyllä helpompia kuin 4 väittämän kysymykset. Toisaalta niissä on aina muutama selkeä ja myös niihin jää lopulta pari "oikeaa" vaihtoehtoa. Uskoisin siis että tehtävien lisäys 42->50 näyttelee hyvin suurta roolia tänävuonna. Joko se on alas(mitä mieltä minä olen) tai ylös (onko joku kenties tätä mieltä?) Mielipiteitä olisi kiva kuulla? Onko jollain hyvät perusteet sille miksi nousee? Tai miksi analyysini epäonnistuisi? - analyysia kokeesta
Fifkdl kirjoitti:
Niille ketkä väittävät, että rajat nousee niin saisikohan jotain perusteluita väittämille?? Ärsyttää lukea kun väitetään jotai ja perusteet ovat "oli helppo koe". Kyllä itse näkisin ainakin että kokeiden vaikeus on ollut vuodesta toiseen lähestulkoon sama.
Ensinnäkin tämän vuoden koe ei kyllä millään ollut ainakaan helpompi kuin viime vuoden. Matikakaan ei todelakaan ollut helpompi ja sitäpaitsi eise matikasta jää kiinni vaikka olisikin. On todennäköistä, että ne jotka ovat saaneet 25 pisteitä ovat todellakin saaneet osan myös matikasta aiempina vuosina. Tämän vuoden matikassa oli 4 vaikeaa ja 3 helppoa tehtävää. Viime vuonna oli 2 aivan päivänselkeää sanallista kysymystä eikä todellakaan ollut vaikeampi matikka kuin nyt.
1.Lisäpaikkoja suhteessa enemmän kuin hakijoiden määrän kasvu.(125 on aika paljon.)
2.Kokeessa 8 tehtävää enemmän ja silti maksimipisteet samat 40p. (esimerkiksi edellisvuoden 24,5p vastaa tänävuonna 20,75p verrannolla laskettuna.Ero siis suuri! Ja tätä pidän merkittävimpänä tekijänä)
3.Yliopistolain muutos vaikuttaa ainakin pienempiin yliopistoihin sillä jos otat paikan vastaan menetät "ensikertalaisuutesi". Joten tod näk varasijat ovat tänä vuonna kova sana.
4.Kokeessa "ansatehtäviä" vähintään yhtä monta kuin edellisvuosina. Mielestäni jopa enemmän.
Toisaalta trendi on tosiaan ollut nouseva mutta tämän vuoden koe oli kyllä taas erilainen kuin viime vuosien. Tehtävien lisäys voi myös vaikuttaa erilailla mitä olen miettinyt sillä o/v tehtävät ovat kyllä helpompia kuin 4 väittämän kysymykset. Toisaalta niissä on aina muutama selkeä ja myös niihin jää lopulta pari "oikeaa" vaihtoehtoa. Uskoisin siis että tehtävien lisäys 42->50 näyttelee hyvin suurta roolia tänävuonna. Joko se on alas(mitä mieltä minä olen) tai ylös (onko joku kenties tätä mieltä?) Mielipiteitä olisi kiva kuulla? Onko jollain hyvät perusteet sille miksi nousee? Tai miksi analyysini epäonnistuisi? - Faktat kuntoon
analyysia kokeesta kirjoitti:
Toisaalta trendi on tosiaan ollut nouseva mutta tämän vuoden koe oli kyllä taas erilainen kuin viime vuosien. Tehtävien lisäys voi myös vaikuttaa erilailla mitä olen miettinyt sillä o/v tehtävät ovat kyllä helpompia kuin 4 väittämän kysymykset. Toisaalta niissä on aina muutama selkeä ja myös niihin jää lopulta pari "oikeaa" vaihtoehtoa. Uskoisin siis että tehtävien lisäys 42->50 näyttelee hyvin suurta roolia tänävuonna. Joko se on alas(mitä mieltä minä olen) tai ylös (onko joku kenties tätä mieltä?) Mielipiteitä olisi kiva kuulla? Onko jollain hyvät perusteet sille miksi nousee? Tai miksi analyysini epäonnistuisi?Olihan tämä koe selvästi helpompi kuin aikaisempien vuosien. Myös Supermasterin Hentunen oli sitä mieltä.
- Asadafsdf
Faktat kuntoon kirjoitti:
Olihan tämä koe selvästi helpompi kuin aikaisempien vuosien. Myös Supermasterin Hentunen oli sitä mieltä.
Timo Hentusen arviot kokeesta:
JoMa:
Kokonaisuudessaan selkeä ja melko helppo sarja. Melkein kaikki kysymykset koskivat perusasioita. Tehtävä 3 oli vaativa. Kysymykset olivat kaikki neliosaisia monivalintoja, ja useimmat haetut osiot olivat selkeästi oikein tai vastaavasti väärin. Tehtävät oli laadittu kohtuullisen hyvin eri puolilta kirjaa.
Laskis:
Vain vähän laskemista. Sitä paitsi tehtävät 14 ja 16 olivat numeerisesti ja myös ideoiltaan melko helppoja. Raskasta laskemista ja pitkiä kaavoja ei tarvittu lainkaan. Loput laskentatoimen tehtävät olivat yksittäisiä väittämiä. Suuri osa niistä liittyi kirjan ensimmäiseen lukuun. Useimmat väittämistä koskivat perusteita ja olivat korkeintaan keskivaikeita. Tehtävät 35 ja 36 olivat laskutehtäviä, mutta nekin olivat perusteita koskevia ja helppoja. Käytännössä hyvin suuri valtaosa kysymyksistä oli laadittu kirjan alkupuolelta, ja vain muutamat väittämät koskivat sisäistä laskentaa tai rahoitusta
Kansis:
Tässä sarjassa oli vain kolme numeerista laskua (37, 41 ja 42). Ne olivat helppoja tai helpohkoja. Muut tehtävät eivät myöskään olleet kovin vaativia. Monet niistä koskivat perusteita. Poikkeuksena tehtävä 40, joka oli haasteellinen. Ottaen huomioon, että sarjassa oli vain 7 neliosaista monivalintaa, erittäin monet aihepiirit jäivät jälleen kokonaan syrjään. Mm. kirjan loppuosasta (finanssikriisistä, suhdannepolitiikasta, valuuttakurssien muutoksista ym.) ei kysytty juuri mitään. Myös mikroteorian monet teemat oli sivuutettu.
Matikka:
Alkupuolen tehtävät 44 – 47 olivat melko helppoja perustehtäviä. Tehtävässä 45 tuloksen saattaisi löytää myös kokeilemalla sopivia arvoja, ellei osaa käsitellä lausekkeita sujuvasti. Tehtävä 48 johti päättymättömään sarjaan ja oli tältä osin jonkin verran vaativa. Tehtävät 49 ja 50 olivat soveltavampia ja samalla hankalampia. Kokonaisuutena matematiikan sarja oli keskivaikeaa luokkaa. Siitä puuttui monia aihepiirejä (valuuttalaskut, verotus, alv, sijoitukset ym.).
Pisterajat:
Kuten edeltä ilmenee, koe oli mielestäni tänä vuonna melko helppo (helpompi kuin viime vuonna). Arvioni on, että Aalto-yliopiston koekiintiön raja voisi olla noin 32-34 pistettä, Turkuun ja Tampereelle vaadittaneen yli 30 pistettä ja muihin kouluihin 25 - 30 pistettä - vvieras
Faktat kuntoon kirjoitti:
Olihan tämä koe selvästi helpompi kuin aikaisempien vuosien. Myös Supermasterin Hentunen oli sitä mieltä.
Vaikka hentunen tietää hyvin, veikkaa hän aina yläkanttiin. Vertasin 2012 ja 2013 mielipiteitä. 2011 oli 29,5 raja turkuun. Tosi korkeaksi sanottiin. Oli tosi helppo. 2012 oli taas selvästi vaikeampi, mutta hentunen veikkasi 26-28 pisteitä turkuun. Osa oli sillonkin sitä mieltä, että helppo, pysyy samana. 2012 raja oli 26. 2013 hakijat kasvoivat selvästi. Odotettiin nousua, mutta 30 rajaan turussa ei edes uskotto olevan mahdollinen. Moni sanoi kokeen olevan helppo, osa että vaikea. Hentusesta ihan normaalitasoinen, mutta vaan soveltavampi. 29,5 raja taas. Matikka oli hentusesta viime vuonna helppo.
Turkuun laski hakijat ja aika moni näistä on helsinkiin hakijoita eli niitä hyvin lukevia.
Johtaminen ja markkinointi on mulla mennyt aina lähes täysillä pisteillä. Ei musta ollut merkitystä, vaikka sama kirja. Kansis ja laskis on aina lähes sama. - ei nääääaain
vvieras kirjoitti:
Vaikka hentunen tietää hyvin, veikkaa hän aina yläkanttiin. Vertasin 2012 ja 2013 mielipiteitä. 2011 oli 29,5 raja turkuun. Tosi korkeaksi sanottiin. Oli tosi helppo. 2012 oli taas selvästi vaikeampi, mutta hentunen veikkasi 26-28 pisteitä turkuun. Osa oli sillonkin sitä mieltä, että helppo, pysyy samana. 2012 raja oli 26. 2013 hakijat kasvoivat selvästi. Odotettiin nousua, mutta 30 rajaan turussa ei edes uskotto olevan mahdollinen. Moni sanoi kokeen olevan helppo, osa että vaikea. Hentusesta ihan normaalitasoinen, mutta vaan soveltavampi. 29,5 raja taas. Matikka oli hentusesta viime vuonna helppo.
Turkuun laski hakijat ja aika moni näistä on helsinkiin hakijoita eli niitä hyvin lukevia.
Johtaminen ja markkinointi on mulla mennyt aina lähes täysillä pisteillä. Ei musta ollut merkitystä, vaikka sama kirja. Kansis ja laskis on aina lähes sama.Ei näitä kokeita sillä perustella voi arvioida mitä joku asiantuntija sanoo. Hänelle varmasti helppo koe mutta hänen ajatusmaailmansa kuin toiselta planeetalta verrattuna keskiverto hakijaan.
Kokeet yleensä samantasoisia. Hakijamäärä on nostanut pisteitä. Tänä vuonna on kuitenkin muitakin muuttujia jotka vaikuttavat.
- noeiainakaarahantaki
Voitte tunkea Hentusen kommentit anaaliin, ei se ikinä niitä oikeiksi ole veikannut. Kyllä minunkin mielestä 1 1=2 on helppo tehtävä ku oon sitä tahkonu jo 18 vuotta elämästäni.
Ei Hentunen ole niin ammattilainen että lukee pyrkijöiden ajatukset, vertaa hakijoiden älykkyyosamäärää ja tasoa.
Tuskin edes 15% hakijoista saa yli 20 pistettä. Tämä on fakta. Piste.
Eli ne jotka ovat hakeneet Aaltoon, ja saaneet yli 30 pistettä, onneksi olkoon! Sinusta tulee kylteri.
Jos meinaan koe tehtäisiin niin helpoksi, että pisterajat nousisi reilusti yli 30, AMK-liiketalouspuolen pisterajat nousee huimasti seuraavana vuonna ja Kauppikseen laskee. Tätä ei anneta tapahtua koska AMK:iin tradenomiksi pyrkii myös amistaustaisia joilla on paljon huonommat lähtökohdat (Kommunistiämmä Krista Kiuri haluaa nekin pienet tsänssit amiksilta pois).
Itse asiassa välillä toivon että rajat nousis Aalton yli 35 pisteen niin kaikki tämänkin palstan perfektionistaheppatytöt pillittäis oikee kunnolla. Turhaa huolehtia tollasista pikkuasioista, jossei pääse niin ensi keväänä uudestaa uudella tarmolla ja entistä viisaampana. Tai sitten avoimeen yliopistoon, siellä nopsaan 90 kurssia ja siitä sitten kauppikseen. Elämä on täynnä valintoja
Terv. 4 B:tä kirjottanut 2008, Aallon kylteri VM 2013 joka vietti muutaman välivuoden brasiliassa ja thaimaassa surffailen ja naisia jyystäen. Oli muuten paljon mukavempaa ku opiskelu kauppakorkeessa. Mikä tekee tästä niin vitun hienon mestan ku tutkitusti on enemmän merkonomitaustaisia miljonäärejä ka ekonomitaustaisia. Ei helvetti.
Ja oon muuten sitten jonkun teidän tuutori ;)- kylterivm2011
Millä perusteella "Tuskin edes 15% hakijoista saa yli 20 pistettä." on fakta? Omaatko jotain dataa asiasta? Tuskinpa.
Vaikka en olekaan mikään Hentusen palvoja niin pakko sanoa, että jäbällä on kyllä paljon kokemusta valmennuskurssien järjestämisestä ja tietoa asian suhteen. Pisterajojen tarkka veikkaus on lähes mahdotonta, joten jos joku ei täysin niitä onnistu veikkaamaan niin ei se tee hänestä typerää. Hentunenkin antaa noita välejä, joille hän uskoo pisterajojen asettuvan eivätkä nuo ole ollenkaan huonompia arvioita. 30 pistettä ei todellakaan välttämättä riitä.
Siitä taas Hentusen kanssa olen eri mieltä, että mikä on vaikeaa ja mikä helppoa näissä kokeissa. Se on yksilökohtaista, joku hallitsee paremmin kansiksen jutut kuin laskiksen ja vaikka Hentusen mukaan laskiksen tehtävät olisivat helppoja niin ne saattavat aiheuttaa paljonkin päänvaivaa hyvällekin hakijalle. Muutenkin hakijat ymmärtävät tehtäviä eri tavalla, joku lukee väärin ja tekee sen takia virheen, joku laittaa vaan vahingossa väärän vastauksen ja joku taas olettaa jotain kompaa, vaikka tehtävässä ei sellaista olisikaan. Kaikenlaisia tekijöitä löytyy sisäänpäässeistäkin. - tku2012tuky
kylterivm2011 kirjoitti:
Millä perusteella "Tuskin edes 15% hakijoista saa yli 20 pistettä." on fakta? Omaatko jotain dataa asiasta? Tuskinpa.
Vaikka en olekaan mikään Hentusen palvoja niin pakko sanoa, että jäbällä on kyllä paljon kokemusta valmennuskurssien järjestämisestä ja tietoa asian suhteen. Pisterajojen tarkka veikkaus on lähes mahdotonta, joten jos joku ei täysin niitä onnistu veikkaamaan niin ei se tee hänestä typerää. Hentunenkin antaa noita välejä, joille hän uskoo pisterajojen asettuvan eivätkä nuo ole ollenkaan huonompia arvioita. 30 pistettä ei todellakaan välttämättä riitä.
Siitä taas Hentusen kanssa olen eri mieltä, että mikä on vaikeaa ja mikä helppoa näissä kokeissa. Se on yksilökohtaista, joku hallitsee paremmin kansiksen jutut kuin laskiksen ja vaikka Hentusen mukaan laskiksen tehtävät olisivat helppoja niin ne saattavat aiheuttaa paljonkin päänvaivaa hyvällekin hakijalle. Muutenkin hakijat ymmärtävät tehtäviä eri tavalla, joku lukee väärin ja tekee sen takia virheen, joku laittaa vaan vahingossa väärän vastauksen ja joku taas olettaa jotain kompaa, vaikka tehtävässä ei sellaista olisikaan. Kaikenlaisia tekijöitä löytyy sisäänpäässeistäkin.Yliopistoista saa sitä dataa.Nähnyt itsekkin. Ei ollut mitään prosentteja mutta nopeasti kun katselin niin jotain tota luokkaa se on. Pääaineena kvantitatiiviset menetelmät, en tiedä pääseekö muissa pääaineissa käsiksi näihin tietoihin.
Ja jos oikein välkky on niin voi vähän päätellä katselemalla pisterajoja ja hakijamääriä. Ja kävin 2011 valmennuskurssin, jossa selitettiin että todellisuudessa 20% hakijoista hakee oikein tosissaan. Siihen kun vielä lisätään ne, jotka eivät edes pyri korkeisiin pääsykoepisteisiin
Järki käteen. 30 pistettä riittää Aaltoon, viime vuoden koe oli naurettavan helppo, tämän vuoden koe vaikeampi. Paikkoja lisättiin. - lut14
tku2012tuky kirjoitti:
Yliopistoista saa sitä dataa.Nähnyt itsekkin. Ei ollut mitään prosentteja mutta nopeasti kun katselin niin jotain tota luokkaa se on. Pääaineena kvantitatiiviset menetelmät, en tiedä pääseekö muissa pääaineissa käsiksi näihin tietoihin.
Ja jos oikein välkky on niin voi vähän päätellä katselemalla pisterajoja ja hakijamääriä. Ja kävin 2011 valmennuskurssin, jossa selitettiin että todellisuudessa 20% hakijoista hakee oikein tosissaan. Siihen kun vielä lisätään ne, jotka eivät edes pyri korkeisiin pääsykoepisteisiin
Järki käteen. 30 pistettä riittää Aaltoon, viime vuoden koe oli naurettavan helppo, tämän vuoden koe vaikeampi. Paikkoja lisättiin.Tku2012tuky mitä veikkaat Lappeenrantaan kouluun ja Vaasaan rajoiksi? Olisiko jotain summittaisia kaavaa mitenkä tätä voisi laskea vaiko liian montaa muuttujaa? :)
- näinseon
Ihan liikaa riskiä tuli otettua kokeessa!! Jotenki siinä tehdessä oli vaan aivot niin sumeena että unohtu täysin, kuinka paljon väärä vastaus vie piesteitä! Ilman noita vähän epävarmoja arvailuja olis opiskelupaikka jo tiedossa, mutta näyttää siltä, että taas jää haaveeksi. Haen siis toista vuotta. Harmittaa kyllä hulluna, kun koko puoli vuotta lukenut joka päivä ja koko elämä pyörinyt sen ympärillä. Viime vuonna myös iso summa rahaa tuli tuhlattua valmennuskurssiin. Asiat osasin ja ymmärsin mielestäni kyllä todella hyvin. Pitkän uurastuksen jälkeen sitten lopussa kiitos seisoo eli käteen ei jää muuta kuin paha mieli...On kyllä epäreilu ja raaka systeemi tämä Suomen pääsykoejärjestelmä, ei voi muuta sanoa.
- tepponen123
Eli sinunko mielestä suomen ilmainen korkeakoulutus ns. parhaille on väärin ja huono systeemi? Taitaa kyllä olla sieltä parhaasta päästä. Rahalla kyllä saat kouluttautua muuallakin.
- dsagasdg21
tää pääsykokeen tekeminen on juuri muutakin kuin asioiden opettelua, pääsykoe on aika taktinen eikä veikata juuri kannata. Jossain yläasteen tai lukion oikein/väärin -kokeissa ei rankastu vääristä vastauksista niin sai arvata miten lystää, kun taas pääsykokeessa lähtee pojoja. On tää paljon reilumpi kuin joku esseekoe tai vastaava, sen kuin laitat rastia oikeaan ruutuun.
Ensi vuonna sitten viisaampana - arpomalla--
dsagasdg21 kirjoitti:
tää pääsykokeen tekeminen on juuri muutakin kuin asioiden opettelua, pääsykoe on aika taktinen eikä veikata juuri kannata. Jossain yläasteen tai lukion oikein/väärin -kokeissa ei rankastu vääristä vastauksista niin sai arvata miten lystää, kun taas pääsykokeessa lähtee pojoja. On tää paljon reilumpi kuin joku esseekoe tai vastaava, sen kuin laitat rastia oikeaan ruutuun.
Ensi vuonna sitten viisaampanajos pääsykokeita ei olisi, miten oppilaat valittaisiin kouluun? arpomalla?
- noniinhänseon
Ihanaa, että täällä on myös sieluntoveri kun tuntuu että kaikilla menny täällä yyber hyvin! :D Ite hain nyt myös toista kertaa ja olin valmennuskurssilla ja tuntui, että asiat oli tosi hyvin hanskassa ja harjoituspääsykokeistakin tuli joka kerta liki 30 pistettä! Kuitenkin varsinainen koe meni mönkään ja luultavasti jään tänä vuonnakin kokonaan ilman opiskelupaikkaa! :( Tsemppiä sinne, jos ei tänä vuonna tärppää niin ei auta ku ens vuonna uudella tsempillä! :) Kyllä sinne pääsee kun jaksaa yrittää!
- ei kauppikseen 2014
noniinhänseon kirjoitti:
Ihanaa, että täällä on myös sieluntoveri kun tuntuu että kaikilla menny täällä yyber hyvin! :D Ite hain nyt myös toista kertaa ja olin valmennuskurssilla ja tuntui, että asiat oli tosi hyvin hanskassa ja harjoituspääsykokeistakin tuli joka kerta liki 30 pistettä! Kuitenkin varsinainen koe meni mönkään ja luultavasti jään tänä vuonnakin kokonaan ilman opiskelupaikkaa! :( Tsemppiä sinne, jos ei tänä vuonna tärppää niin ei auta ku ens vuonna uudella tsempillä! :) Kyllä sinne pääsee kun jaksaa yrittää!
Ihmiset täällä nyyhkii että "yhyy sain 38 pistettä pääsykokeesta, pääsenkö mihinkään"........
:D
järki käteen.
- omg5
Saavatko hakijat joilla on jo opiskelupaikat, esim. opiskellu vuoden toisessa yliopistossa, myös ensisijaisuuspisteet ? Tässä pisteitä odotellessa rupee vähitellen sekoileen asiassa jos toisessa joten näinkin yksinkertaset asiat rupee mietityttään
- rrrrrrrrrrrrrrrttttt
saa ainakin toistaiseksi. Kateus- ja saamattomuuspuolue (SDP) haluaa tosin ne pois alanvaihtajilta joten kiireesti koita päästä sisään jos haluat ensisijaisuuspisteet.
- qqppqpq
rrrrrrrrrrrrrrrttttt kirjoitti:
saa ainakin toistaiseksi. Kateus- ja saamattomuuspuolue (SDP) haluaa tosin ne pois alanvaihtajilta joten kiireesti koita päästä sisään jos haluat ensisijaisuuspisteet.
Onko kellään hajua minkälaisilta varasijoilta yleensä vielä kouluihin pääsee?
- hofstede
qqppqpq kirjoitti:
Ei aavistusta, mutta luulen nyt pääsevän n. 10 ainakin Lappeenrantaan, en kyl tiedä, mutta luulen näin.
- harvaxeltaan
qqppqpq kirjoitti:
hyvin harva
- jabadaba1
hofstede kirjoitti:
Ei aavistusta, mutta luulen nyt pääsevän n. 10 ainakin Lappeenrantaan, en kyl tiedä, mutta luulen näin.
Lappeenrantaan yleensä 0-10 päässyt varasijoilta. Esim. v. 2012 tasan yksi oli perunut Lpr opiskelupaikan. Tarkempaa tietoa saa kouluilta, kun kysyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087