LR5

onni....

Kannattaakohan minun ostaa tuota Lightroomia, sillä kuvanmuokkaukseni ovat varsin pieniä. Muokkaan hieman värejä kirkkaammiksi tai toisinpäin ja sitä rataa, poistan taivaalta kameran kennon roskia. Nyt käytössäni on Windows 8 oma valokuvanmuokkausohjelma ja sillä olen pärjännyt ihan hyvin, mitä nyt suurien kuvamäärien käsittely on aika rasittavaa. Pitää laittaa asetukset paperille ylös, jos on ottanut kuvia samoilla valotuksilla. LR:ssä ilmeisesti voi samoilla valotuksilla otettuja kuvia muokata kerralla? Oma mieli tietysti halajaa jotain "hienompaa" ohjelmaa kuvien käsittelyyn, jotta oppisi uutta. Varjokohtien ja kirkkaiden kohtien säätö näytti yhdessä videossa aika mahtavalta ja helpolta.

18

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toni.
    • onni....

      Tuoltahan löytyy vaikka mitä kokeiluversioita :o Pitää varmaan kokeilla niinLightroomia kuin Elementsiä.

    • jhgfwjeht

      Eikös kameran mukana tullut mitään järkevää ohjelmaa?
      Sellaisesta ei tarvitse maksaa mitään ja se tuntee kameran.
      Monilla voi myös käsitellä nipun kuvia kerralla, jos säädöt on kaikissa samat.

      Kaupallisista ohjelmista helpoin tuntuu olevan kokeideni perusteella DxO.

    • L-n

      Nää on niin makuasioita.
      – minusta käyttöliittymältään ylivoimaisesti paras (helpoin) on Aperture
      – LR on oikeastaan Aperturen ”piraatti” jota on kehitetty Aperturea nopeammin.
      – tykkään säätää ja ohjata tulostinta pokkareilla ja perusjärkkäreillä kuvattuja dng-kuvia ensisijassa LR:lla (nopeus, kohinanpoisto, profiilit …)
      – keskikoon kameralla kuvattuihin tuntuu C1 ”istuvan” käteen paremmin
      – jos haluan manipuloida kuvaa käytän aina PhotoShop CC-ohjelmaa

      Kannattaa kokeilla ja tutustua ohjelmiin ennen ostopäätöstä. Ei ole mitään kaikille parasta vaan kullekin paras on se jota haluaa ja osaa käyttää.

      • ps.

        ”LR:ssä ilmeisesti voi samoilla valotuksilla otettuja kuvia muokata kerralla?”
        Kyllä voi.
        Seuraavaa kertaa varten voit tallentaa säädöt ”User Presets”-kansioon jolloin kuvien vastaava säätö käy yhdellä hiiren klikkauksella.
        Kannattanee myös kokeilla valmiita asetuksia niin pääset nopesti jyväälle erilaisiin kohteisiin sopivasta ”tyylistä”


      • liierhg
        ps. kirjoitti:

        ”LR:ssä ilmeisesti voi samoilla valotuksilla otettuja kuvia muokata kerralla?”
        Kyllä voi.
        Seuraavaa kertaa varten voit tallentaa säädöt ”User Presets”-kansioon jolloin kuvien vastaava säätö käy yhdellä hiiren klikkauksella.
        Kannattanee myös kokeilla valmiita asetuksia niin pääset nopesti jyväälle erilaisiin kohteisiin sopivasta ”tyylistä”

        "”LR:ssä ilmeisesti voi samoilla valotuksilla otettuja kuvia muokata kerralla?”
        Kyllä voi."
        Lightroomille laitetaan aina sellaisia etuja, jotka löytyy liki joka ohjelmasta.


      • erhg
        liierhg kirjoitti:

        "”LR:ssä ilmeisesti voi samoilla valotuksilla otettuja kuvia muokata kerralla?”
        Kyllä voi."
        Lightroomille laitetaan aina sellaisia etuja, jotka löytyy liki joka ohjelmasta.

        Kerroppa miten liki joka ohjelmasta toistetaan joskus aiemmin tehdyt asetukset suraavalla kerralla saadaan kaikkiin kuviin.


      • 920
        erhg kirjoitti:

        Kerroppa miten liki joka ohjelmasta toistetaan joskus aiemmin tehdyt asetukset suraavalla kerralla saadaan kaikkiin kuviin.

        Adoben Camera RAW ja Canonin DPP:llä esimerkiksi voi muokata useampaa kuvaa kerralla ja edellisen kuvan säädöt voi kopioida seuraavaan kuvaan.

        Ihan perusominaisuus tavallisessa kuvankäsittelyohjelmassa.


      • erhg
        920 kirjoitti:

        Adoben Camera RAW ja Canonin DPP:llä esimerkiksi voi muokata useampaa kuvaa kerralla ja edellisen kuvan säädöt voi kopioida seuraavaan kuvaan.

        Ihan perusominaisuus tavallisessa kuvankäsittelyohjelmassa.

        mitenkäs ne säätöjen kopiot säilyvät seuraavaan kertaan?

        Adoben Camera RAW ja Canonin DPP ovatkin ”liki jokainen ohjelma”?

        Hyvinkös tuo Canonin DPP sopii liki jokaisen kameran kuviin?


      • 920
        erhg kirjoitti:

        mitenkäs ne säätöjen kopiot säilyvät seuraavaan kertaan?

        Adoben Camera RAW ja Canonin DPP ovatkin ”liki jokainen ohjelma”?

        Hyvinkös tuo Canonin DPP sopii liki jokaisen kameran kuviin?

        Noita mainitsemiani ohjelmia olen käyttänyt, muita vähempi, todennäköisesti muistakin se löytyy.

        Säätöjen kopiot säilyvät kuvien tiedoissa kun ohjelma suljetaan, sieltä ne voi kopioida uudelleen käyttöön.

        ACR:ssä voi tallentaa omia vakiosäätöjä ohjelmaan, josta ne saa helposti käyttöön milloin vain.

        LR ei ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan ohjelmat, jotain hyvää ja jotain puutetta siinäkin on.


      • erhg
        920 kirjoitti:

        Noita mainitsemiani ohjelmia olen käyttänyt, muita vähempi, todennäköisesti muistakin se löytyy.

        Säätöjen kopiot säilyvät kuvien tiedoissa kun ohjelma suljetaan, sieltä ne voi kopioida uudelleen käyttöön.

        ACR:ssä voi tallentaa omia vakiosäätöjä ohjelmaan, josta ne saa helposti käyttöön milloin vain.

        LR ei ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan ohjelmat, jotain hyvää ja jotain puutetta siinäkin on.

        liki joka ohjelmasta … todennäköisesti muistakin se löytyy..

        En ole käyttänyt ohjelmia mutta todennäköisesti joku muu on ihmeellisempi kuin LR sieltä ne voi kopioida uudelleen käyttöön.

        Se ihmeellinen on Canonin DPP josta ne saa helposti käyttöön milloin vain.

        Eli et tiennyt mitään po asiasta, mutta olit tietävinäsi, että ”todennäköisesti muistakin se löytyy”


    • vuLF9nHY
    • onni....

      Olen päässyt omasta mielestäni aika hyvin jyvälle Lightroomin käytöstä. Kokeiluversiota on jäljellä vielä vajaat 20 päivää ja nyt on tullut kuvia muokkailtua aika nopeaan tahtiin, olen siis oppinut tekemään ne perussäätöni kätevästi. Myös ihan kokonaan uutta ilmettäkin olen kuviin saanut, mikä on tietysti mukavaa. Ihmisen kasvoilta on tullut poistettua luomia ja olen siloitellut kasvojakin. Kätevä ohjelma, jonka ihan varmana tulen ostamaan. Huomasin joltain sivulta, että Lightroom 6 on kuitenkin tulossa nyt kesällä? Pitääkö tuo paikkansa? Ajattelin odotella sitä ja katsoa josko siinä olisi kaipaamani HDR-kuvien tekojuttu, en viitsisi ostaa nyt LR5:sta jos tuleekin jo kutonen ja tässä nykyisessä versiossa HDR-kuvia voi tehdä vain jos ostaa lisäohjelman, mikä maksaa jonkin verran.

      Sitten vielä toinen juttu:
      En löytänyt googlesta tai youtubesta mitään selkeää videota siitä, miten noita valmiita asetuksia oikein käytetään. Onko niitä tarkoitus vielä muokata jotenkin? Ainahan sitä toki saa muokata, mutta onko niiden tarkoitus se, että ne vaan lätkäistään kuvaan ja ei muokata enää asetuksia? Ja saako niitä valmiita asetuksia, kuten vintage effectejä ladattua netistä vai onko siinä "oikeassa" Lightroomissa enemmän niitä? Meinaan kun tässä kokeiluversiossa ei ole kovin montaa ja se kaipaamani vintage effect on vielä vähän vaikeaa toteuttaa itse manuaalisesti ja LR:n mukana tullut on aika onneton. Youtuben videoissa tyypeillä on vaikka kuinka monia erilaisia juttuja siellä reunassa.

    • L-n

      Tein alkuun niin, että kokeilin valmiita asetuksia tein kuvaan lisäksi kuvaan omia säätöjä. Sitten kun kuva näytti sellaiselta mitä tavoittelin tallensin säädöt ”User Presets” kansioon ja annoin ”sopivan nimen“(esim maisema24mm, muotokuva 85mm, luonto jne).
      Näillä omilla asetuksilla hoituu nykyisin n. 90% omista kuvista yhdellä hiiren klikkauksella. Usein kokeilen paraneeko kuva vielä Clarity ja Vibrance -säädöillä.

      Muiden ottamiin kuviin kokeilen aluksi Basic-paletin WB: Auto ja Tone: Auto säätöjä. Yleensä tarkistan löytyykö kuvaajan kalustolle valmis profiili.

      • L-n

        ps.
        Ja saako niitä valmiita asetuksia, kuten vintage effectejä ladattua netistä vai onko siinä "oikeassa" Lightroomissa enemmän niitä?
        – saa ladattua satoja erilaisia, mutta maustamalla itse LR:n valmista asetusta saanee paremmat jotka voi tallentaa omina asetuksina.
        Kokeile muuttaa esim valmiin vintagen Clarity, Vibrance ja Contrast -säätöjä.

        Osaathan googlettaa ”Lightroom presets” esim
        http://photography.tutsplus.com/articles/100-free-lightroom-presets-and-how-to-make-your-own--photo-8640


    • Cristoffer

      Milloin se LR6 ilmestyy?

      • ????

        Mihin tarvitset uutta versiota? LR5 (v5.5) pärjää vallan mainiosti.


      • ????????
        ???? kirjoitti:

        Mihin tarvitset uutta versiota? LR5 (v5.5) pärjää vallan mainiosti.

        Eikös uudemman luulis olevan parempi? Onkohan siinä hdr juttua? Milloin mahtaa ilmestyä????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe