Opintolainaa useammilta kuukausilta kuin opintotukea?

jonesi3

Olen aloittamassa toisia korkeakouluopintojani toivon mukaan syksyllä ja nyt on vähän ongelmana se, että tukikuukausia puuttuu jonkun verran.

Pystyykö opintolainaa nostamaan enemmän kuin mitä tukikuukaudet oikeuttaisivat?

Opintolainahan maksettiin minulle ainakin ensimmäisissä opinnoissani puolen vuoden könttäsummina.

Jos nyt esimerkiksi syksyllä haen opintotukea ja saan koko syksyn opintolainat tililleni suoraan. Saan joululomalle töitä ja peruutan joulukuun tukeni ja näin saan yhden tukikuukauden säästöön. Joulukuun osuuden opintolainasta olen kuitenkin saanut jo alkusyksyllä.

Voiko näin "kikkailla" ylimääräistä opintolainaa useampaankin kertaan opintojen aikana? Vai tarkistaako pankki jossain vaiheessa, että miten paljon tukikuukausia olen käyttänyt ja vertaa niitä nostettuihin lainaeriin?

Käsitykseni mukaan aina kun minulle opintotukikuukausia myönnetään, siitä menee tieto pankille ja sieltä saa rahat halutessaan, eikä pankki välitä siitä vaikka tuki olisikin peruttu jossain vaiheessa. Olenko oikeassa?

5

536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdcg

Ei pankkia kiinnosta se, oletko ollut töissä vai elättänyt itsesi opintotuen muilla osilla. Jos olet opiskelija joulukuussa, olet oikeutettu myös opintolainaan. Ei siinä ole mitään ylimääräistä opintolainaa.

Otithan huomioon, että syksyllä opintotukikuukausien määrä toiseen korkeakoulututkintoon pienenee entisestään?

• jonesi3

Eli toisin sanoen minulla kun on jäljellä 22 tukikuukautta, voin kuitenkin edellämainitulla tavalla kikkailla itselleni opintolainaa enemmän kuin tuon 22 kertaa 400€?

Eli vielä kertaan; haen opintotukea, otan lainat tilille, peruutan osan tuesta (esimerkiksi muutaman kuukauden osalta) tai palautan vapaaehtoisesti osan tuesta. Näin kuitenkin "ylimääräiset" lainaerät saan pitää. Tokihan se laina pitää joskus maksaa takaisin :)

• zswafhg

Ei siinä vieläkään ole mitään ylimääräisiä lainaeriä. Lainaa saa, jos on oikeus opintorahaan. Se, että perut jonkun kuukauden tuen, ei tarkoita sitä etteikö siihen olisi oikeus.

Sinuna kyllä miettisin uudelleen joulukuun tuen perumista. Ei palkkaa etukäteen makseta joulukuun alussa.

• jonesi3
        zswafhg kirjoitti:

Ei siinä vieläkään ole mitään ylimääräisiä lainaeriä. Lainaa saa, jos on oikeus opintorahaan. Se, että perut jonkun kuukauden tuen, ei tarkoita sitä etteikö siihen olisi oikeus.

Sinuna kyllä miettisin uudelleen joulukuun tuen perumista. Ei palkkaa etukäteen makseta joulukuun alussa.

Mutta kuitenkin vaikkapa noin palauttamalla vapaaehtoisesti jonkun kuukauden tuen saan tukikuukauden uudestaan käyttöön ja voin uudestaan nostaa sen kuukauden lainaosuuden myös myöhemmin? Lainaahan en pankille samalla palauta tietenkään.

Eli, voinko siis saada enemmän noita 400 euron lainaeriä kuin mitä minulla on tukikuukausia tällä hetkellä (22)?

• twainffs

Tukikuukaudet tarkoittavat pääsääntöisesti kuukausia jolloin saat opintorahaa. Opintolainassa taas tukikuukaudet oikeuttavat valtion takauksella nostamaan lainaa enintään 400e/kk. Se otatko lainan aikaisemmin tai myöhemmin ei tule vaikuttamaan kokonaissummaan, jota valtio takaa. Joko otat sen tai et, ei tukikuukaudet sieltä sen enempää lisäänny.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      134
      1708
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1638
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1390
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1134
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      276
      1091
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      948
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe