Temperamenttia on tutkinut psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen, ja hän kertoo näin:
" Temperamentilla tarkoitetaan synnynnäistä, yksilöllisen hermostollisen ja psyykkisen rakenteen pohjalta perustapaa toimia ja tyyliä reagoida. Temperamentilla on biologinen pohja. Persoonallisuus syntyy temperamentin ja ulkomaailman vuorovaikutuksen, kuten kasvatuksen, tuloksena."
Liisa Keltikangas-Järvinen: Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys. Helsinki: WSOY, 2004
Joku on luonnostaan ujo, toinen rähjäävä, kasvatus voi hiukan sopeuttaa molempia.
Kerro omasta temperamentistasi!
Alottaja on alkujaan reipas ja vilkas, teini-iässä vieraassa koulukaupungissa aluksi ujo, myöhemmin sopeutunut.
Ihmisen temperamentti on yksilöllinen, synnynnäinen ominaisuus
20
282
Vastaukset
- Heppulan Fiia
Minä olen aina ollut ujo.
Siksi hämmästyin isosti, kun laulaja Marion sanoi olevansa niin ujo, että hän koki: se joka on lavalla, se en ole minä! - pohjanämmä
Minä olen sosiaalinen, mutta varautunut, tempperamenttinen ja päättäväinen. Viihdyn jopa itsekseni, mutta pidän puoleni. Tyypillinen pohjalainen.
- G.H.
Pohjalaiset ovat liian kilttejä. Karjalaisnaiset koviksia.
- reppuriika
Olen ulospäinsuuntautuva avoin, sosiaalinen, puhelias. Joskus jopa räväkkä, mutta en tuhma ja pahansuopa. Viihdyn kyllä yskin siitä huolimatta kotioloissani.
- Sinnikäs sissi
Jooo, noin saattaa olla, mutta kyllä siihen voi vaikuttaa ulkoapäin niin paljon ja rajusti, että joiltakin oma temperamentti on iäksi vaimennettu. Ja kun se ei ole päässyt ilmoille koskaan ikinä, niin sitten, kun vanhuus ja sairaus vie suurimmat estot, niin johan alkaa tapahtua ja ulos tulee se, mitä ei ole koskaan saanut ja / tai voinut sanoa tai tehdä.
Siksi on onnellista, jos ihminen jossain kohtaa aikuisikäänsä, viimeistään, löytää sen omimman tavan olla ja elää ja sanoittaa itse oman elämänsä laulun eli sisällön. Mutta kun tämä vaatii itsensä tutkimista ja kuuntelemista, niin se jää monelta liian vaikeana aiheena hoitamatta. Ideat ja neuvot kenties uupuvat eikä kysymyksille löydy oikeaa osoitetta.
Jos ujous on luonteenpiirre, niin se kertoo ihmisestä, joka ei ole ikinä oppinut itsestään yhtään mitään. Ts. tutkimusmatka omaan itseen ei ole koskaan edes alkanut. Näin sanoo tämä, joka on liiallisesta kiltteydestä itsensä ulos ohjannut.- lkjhghjkl
Ei ujous ole suinkaan sama kuin liiallinen "kiltteys". Kannattaa lukea arvostetun prof. Liisa Keltikangas-Järvisen tekstejä. Kirjoitit: "Jos ujous on luonteenpiirre, niin se kertoo ihmisestä, joka ei ole ikinä oppinut itsestään yhtään mitään. Ts. tutkimusmatka omaan itseen ei ole koskaan edes alkanut"
Itse olen kokenut aivan toisin. Ihminen voi mennä itseensä, olipa ujo tai ei. Joskus voi olla se ulospäin suuntautunut, eloisa ihminen juuri se, joka pelkää olla itsensä kanssa, ja siksi täyttää aikansa ehkä turhallakin touhottamisella, ettei tarvitse kohdata omia ajatuksiaan. Mutta ei tietenkään aina ole niin.
- Tiukka täti
Laitetaan nyt aiheeseen linkki myös, olit vähän turhan hätäinen tuon aloituksesi kanssa:
http://www.tieteessatapahtuu.fi/011/luonto.htm - Viittaan kun tiedän
"Kerro omasta temperamentistasi!"
No kerron. Olen arka, assosiaalinen ja hostiili, remmillä kasvatettu seksi-ikäinen. Tulen toimeen ihmisten kanssa, jotka haluavat tulla kanssani toimeen. Luonteeltani olen lempeän vittumainen, mikä itseäni kovasti hävettää. Tulin myös lisääntyneeksi, vaikka mietinkin ensin pitkään ratkaisun julmuutta jälkeläisteni kannalta. Saavat syyttää, kun eivät muuta voi ja aihetta on.
LK-J on todennut senkin, että alle kolmivuotiaan vieminen päivähoitoon on haitaksi lapsen kehitykselle. Minä sanon, että se on laillistettu heitteillejättö. Onko nyt hyvä olla, mitä?
Järjestelmähän jakaa meidät temperamenteista mitään ymmärtämättä/välittämättä kasteihin heti opintien alettua. Jotkut kodit tekevät sen vapaaehtoisesti ennakkoon. Epäoikeudenmukaisuuden kokemus istutetaan ihmistaimeen heti kun hän on kykenevä sellaista tuntemaan. Jokainen putken läpikäynyt tietää, mitä tarkoitan. - Sopeutumaton
Temperamenttia, ihmisen perusluonnetta joko vahvistetaan ja pönkitetään itsetuntoiseksi kasvatuksella tai sitten sotketaan, sekoitetaan ja painetaan liiskaksi samaisella asialla.
Ujous tarkoittaa omasta mielestäni sitä, että ihminen ei ole vielä tai lainkaan tutustunut itseensä ja sisältöönsä ja on siksi arka tuomaan itseään esille mitenkään, missään. Ujo ei siis ole työstänyt omaa itseään, jotta osaisi ja voisi asettaa itsensä paikalleen tässä elämässä ja maailmassa.
Kiltteys taasen on muiden esittämä vaade, suojavaate, johon jotkut pukeutuvat kun luulevat, että sillä lailla se em. paikka löytyy ja on lunastettavissa. Mutta kiltille käy samalla tavalla kuin käytetylle jalkarätille, kun siitä ei ole enää hyötyä. Kiltti elää muitten elämää, ei omaansa eikä siis myöskään toteuta omaa persoonaansa millään tavalla. Ts. kiltteys on temperamentin vankila."Sopeutumaton", toi oli hyvä kirjoitus, ja pitäisi varmaan lukea sitä kirjaa mitä alla mainitsit...
Olen silti eri mieltä sekä ujoudesta että kiltteydestä. Tai miksei se voisi olla myös noin, mutta en usko että välttämättä kaikkien kohdalla. Ujous voi myös olla yliherkkyyttä, liikaa itsensä tulkitsemista ja vahtimista. Tai tietynlaisen hallinnan menettämisen pelko.
Kiltteys taas voi olla myös pyyteettömyyttä. Se että on kiltti, ei tarkoita aina sitä että kaipaa jotain vastineeksi - hyväksyntää ja paikkansa laumassa niin kuin kirjoitit. Kiltti voi olla ilman kiitosta, se voi olla oma valinta. Tarkoitan että jokainen voi valita olla kiltti huolimatta siitä miten sitä otetaan vastaan, ilman palkkaa. Tai se palkka voi olla sitä että saa itselleen hyvän mielen koska on tehnyt oikein ja hyvin. Huolimatta siitä arvostaako kukaan muu sen ylipäänsä.- Tunnistettavissako?
hmp.f kirjoitti:
"Sopeutumaton", toi oli hyvä kirjoitus, ja pitäisi varmaan lukea sitä kirjaa mitä alla mainitsit...
Olen silti eri mieltä sekä ujoudesta että kiltteydestä. Tai miksei se voisi olla myös noin, mutta en usko että välttämättä kaikkien kohdalla. Ujous voi myös olla yliherkkyyttä, liikaa itsensä tulkitsemista ja vahtimista. Tai tietynlaisen hallinnan menettämisen pelko.
Kiltteys taas voi olla myös pyyteettömyyttä. Se että on kiltti, ei tarkoita aina sitä että kaipaa jotain vastineeksi - hyväksyntää ja paikkansa laumassa niin kuin kirjoitit. Kiltti voi olla ilman kiitosta, se voi olla oma valinta. Tarkoitan että jokainen voi valita olla kiltti huolimatta siitä miten sitä otetaan vastaan, ilman palkkaa. Tai se palkka voi olla sitä että saa itselleen hyvän mielen koska on tehnyt oikein ja hyvin. Huolimatta siitä arvostaako kukaan muu sen ylipäänsä.Se on varmasti totta, että ujo ihminen tarkastelee itseään niin paljon, että unohtaa tarkastella kaikkea ja kaikkia muita tyystin. Itsensä oppiminen alkaa siitä, että näkee, huomaa ja kokee muun maailman ympärillään mieluummin niin, että kaikki elämässä ja maailmassa ei ole kiinni ja riipu omasta navasta. Kaikki rulaa, vaikka oma napa poistuisi paikalta.
Kiltteysasiasta sanoisin vielä sen verran, että ihmiset puhuvat kiltistä persoonasta silloin, kun ihminen on hyvä. Kiltti ja hyvä eivät ole synonyymejä ja sinäkin annat esimerkkejä siitä hyvästä tyypistä, inhimillisestä ihmisestä, joka pitää puolensa eikä alamaistele ja on silti hyvä, välittävä ja toiset huomioonottava ihminen.
Mistä sinä tiedät, että "Sopeutumaton" antaa lukuvinkkejä alla? Nm. on eri. Tunnistettavissako? kirjoitti:
Se on varmasti totta, että ujo ihminen tarkastelee itseään niin paljon, että unohtaa tarkastella kaikkea ja kaikkia muita tyystin. Itsensä oppiminen alkaa siitä, että näkee, huomaa ja kokee muun maailman ympärillään mieluummin niin, että kaikki elämässä ja maailmassa ei ole kiinni ja riipu omasta navasta. Kaikki rulaa, vaikka oma napa poistuisi paikalta.
Kiltteysasiasta sanoisin vielä sen verran, että ihmiset puhuvat kiltistä persoonasta silloin, kun ihminen on hyvä. Kiltti ja hyvä eivät ole synonyymejä ja sinäkin annat esimerkkejä siitä hyvästä tyypistä, inhimillisestä ihmisestä, joka pitää puolensa eikä alamaistele ja on silti hyvä, välittävä ja toiset huomioonottava ihminen.
Mistä sinä tiedät, että "Sopeutumaton" antaa lukuvinkkejä alla? Nm. on eri.Vai onko ujous mokaamisen pelkoa, tai vaihtoehtoisesti pelko siitä että kohtaa halveksuntaa. Sitä kautta itsensä tarkastelua ja kontrollia, ettei päästä itseään siihen tilanteeseen. Niin kuin aloituksessa sanottiin, osa temperamenteista on geeneissä, loppujalostus on ympäristön kautta hiottua.
Hyvä pointti kiltteydestä, nyt ymmärrän paremmin mitä hait. Ja olen samaa mieltä siitä asiasta sun kanssa.
Sori, en edes katsonut nimimerkkejä. Tapa millä lukuvinkkejä antava vastasi edelliselle vaan automaattisesti toi sen mieleen, että kyseessä on sama kirjoittaja. Ei ollut tarkoitus olettaa, ja voin tietty olla väärässäkin :)
- Mitä on sinun
mielestäsi n.s. "hyvä käytös"?
- Ei kipeä enää
En tiedä keneltä kysyt, mutta sanon, että kiltteys ja hyvä käytös - edes ns. - eivät ole synomyymejä. Kiltteys on alistumista, hyvä käytös kertoo tapakulttuurin omaksumisesta ja hallitsemisesta.
Jos asioitten ero on epäselvä, kannattaa lukea sellainen kirja kuin Kiltteydestä kipeät.- ei robotti
Kiltteys on pirullisuuden vastakohta.
Kumman valitset. Ei kiltin tarvi olla mikään lattiamoppi, jolla ei ole oma tahtoa.
Kiltteys on luonteenpiirre, jota kukin sen omaava voi käyttää parhaaksinäkemällään tavalla, olematta mikään porrasmatto.
Nykysuuntaus haluaisi hävittää kaiken inhimillisen. - veit sanat suustani
ei robotti kirjoitti:
Kumman valitset. Ei kiltin tarvi olla mikään lattiamoppi, jolla ei ole oma tahtoa.
Kiltteys on luonteenpiirre, jota kukin sen omaava voi käyttää parhaaksinäkemällään tavalla, olematta mikään porrasmatto.
Nykysuuntaus haluaisi hävittää kaiken inhimillisen.Adjektiivin "kiltti" merkitys on parin viime vuosikymmenen aikana muuttunut. Jos nyt sanoo lasta kiltiksi, tarkoittaa se käytännössä, että lapsi on traumatisoitunut henkisen väkivallan seuraksena. Kiltiksi haukkuminen on suuri loukkaus. Kiltin yksilön psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky ovat hyvin rajoittuneet.
Koska olen vanhempaa ikäluokkaa, muistan vielä ajan, jolloin kiltteys ja hyvä käytös tarkoittivat jokseenkin samaa. Nyt kukaan ei ole kiltti, vaan me kaikki olemme uskomattoman sosiaalisia. - Olen hyvä ihminen
ei robotti kirjoitti:
Nykysuuntaus haluaisi hävittää kaiken inhimillisen.Etsikääpä molemmat se kirja, Kiltteydestä kipeät, ja lukaiskaa. Jospa siitä selviäisi kiltin ja hyvän ihmisen ero. Kiltti on no. alistettu moppi, koska kiltti ei uskalla sanoa suoraan eikä puhua omasta puolestaan ja se ei ole inhimillistä lainkaan.
Varsinkin miehet pitävät suorasuista ja rohkeaa naista, joka tietää ja osaa pitää puolensa, pirullisena. Jotta jospa koettaisitte selventää käsitteitä niin ehkä alkaisi helpottaa.
Ja joo-o, ennen vanhaan no. naisten ja lasten piti olla kilttejä, ts. hiljaa passaten samaa mieltä ja anteeksipyydellen omaa olemassaoloaan elää toisten, no. miehen, puolesta unohtaen itsensä ja omat tarpeensa. Syvältä.
- Juuri niin!
Räväkkyyttä ihannoidaan ja se pilaa meidän kaikkien elämän.
- Värikäs ja näkyvä
Miten? Jos sinun rajasi ovat ahtaat, miksi muidenkin pitäisi olla?
- ent.ujokiltti
Tai pelastaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187