Yamaha F40 tyhjäkäynnin säätö

jamma

Uudessa pulpettiveneessä on Yamahan -05 nelikymppinen nelarikone. Hyvin toimii, mutta tyhjäkäynnillä käynti on aika raskasta tosi matalilla kierroksilla. Etähallintalaitteessa olevalla tyhjäkäyntikahvalla kokeilin laittaa koneeseen vähän enemmän kierroksia ja käynti kuulosti tasaisemmalta ja tärinä väheni huomattavasti.

Onko koneessa tyhjäkäyntiruuvia jota voisi säätää? Onnistuuko jotenkin suoraan kaasuvaijeria säätämällä, vai joutuuko kaikkia kolmea kaasaria ruuvaamaan erikseen? Olen purjehtija joten en ole kovin perillä perämoottoreista.

11

7540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JAMAHAT TÄRISEE

      mINÄ OLIN suorastaan ihmeissäni, kun pääsin ajamaan 40hp jamahaa, kun olin aiemmin tutustunu tasaisesti ja reippaasti työntäviin Evareihin. se Jamaha oli kylläkin kakstahtinen. Mutta kolmisylinterinen.

      Puolivälin kierroksilla, siis veneen liukukynnyksellä tärisi niinmaan vietävästi, että oikein nolotti omistajan puolesta, joka istui vieressä ylpeänä.

      Toivottavasti saat koneesi toimimaan. Mutta nelitahtiset eivät taida olla tärinavaipaita muuten kuin täyskaasulla.

    • jamma

      Kyllä tuo kone on tärinävapaa kaikilla kierroksilla kun vaihde on päällä. Kaipailisin yhä vastauksia.

    • jamma

      Päivitys: Kävin äsken rannassa, avasin moottorikopan ja tutkin tarkemmin kaasuttimien ruuveja. En kuitenkaan väännellyt niitä vaan laitoin käyntiin ja kappas, moottori käy mukavaa 700-800 kierroksen nopeutta ilman tärinöitä. En nyt muista mikä käyntinopeus oli aikaisemmin, mutta äänen perusteella olisi voinut olla vaikka 200 rpm.

      Olin eilen ajelemassa vähän pidemmän kierroksen välillä myös urku auki pidempäänkin. Voisiko olla, että jossain suuttimessa/kanavassa ollut töhnä on aiheuttanut matalan tyhjäkäynnin, ja on nyt auennut kunnolla. Venehän ostettiin entiseltä omistajalta viikko sitten ja laskettiin veteen vasta silloin. Moottori on ollut vähäisessä käytössä entisellä omistajalla.

      • Sitä minäkin

        Oon aatelleeksi joutunu, että liottaako uusi bensa talven jäljiltä hartsiintuneet mötköttimet suuttimista, vai pitääkö aina keväällä laittaa puhdistusainetta tankkiin.

        Häiriöhän yleensä esiintyy tyhjäkäyntipiirin puolella, kun kanavat on hyvin ahtaat.


      • jamma
        Sitä minäkin kirjoitti:

        Oon aatelleeksi joutunu, että liottaako uusi bensa talven jäljiltä hartsiintuneet mötköttimet suuttimista, vai pitääkö aina keväällä laittaa puhdistusainetta tankkiin.

        Häiriöhän yleensä esiintyy tyhjäkäyntipiirin puolella, kun kanavat on hyvin ahtaat.

        Joo, kuulostaa loogiselta. Irrotin samalla kippi/trimmimekanismin asennosta kertovan anturin vastinpannan joka oli haljennut. Täytyy lähteä kattelemaan mistä sellainen löytyis.


    • PuSe

      Tyhjäkäyntisuuttimet tukossa osittain. Tyypillistä tuolle moottorille sekä muillekin viimeisille kaasuttimella varustetuille perämoottoreille joiden suuttimet on tosi pienet. Uusi bensa ei puhdista noita mutta jotain carburetor-cleaneria tai ultraäänipuhdistusta kannattaa kokeilla jos ongelmat jatkuvat. Alkoholibensaa ei kannata käyttää.

    • Ehken !

      Ei uusissa vehkeissä ole sen pienempiä suuttimia kuin ennenkään.
      Tyhjäkäyntisuuttimen tukkoisuus ilmenee aivan toisin kuin kierrosluvun alenemisena.
      Yleisin ongelma tyhjäkäynnin "heijaamiseen" on kulunut läpän akselin läpivienti, josta moottori imee lisäilmaa satunnaisesti.

      Vikaa voi koittaa korjata esim tekemällä akseliin ura ja 0-rengas, useimmiten kaasarin uusiminen on edessä.

      Tyhjäkäyntikierrokset säädetään läpän asennolla, ei seosruuvilla !

      • jamma

        Tyhjäkäynti ei heijannut vaan kävi tasaisesti matalilla kierrosluvuilla. Aikanaan 2-tahti mopossani oli ainakin kaasuttimessa tyhjäkäynnin säätöruuvi.

        Kaasuttimet tuskin on kuluneita, sillä koneella on ajettu vain n. 50 tuntia.


      • PuSe
        jamma kirjoitti:

        Tyhjäkäynti ei heijannut vaan kävi tasaisesti matalilla kierrosluvuilla. Aikanaan 2-tahti mopossani oli ainakin kaasuttimessa tyhjäkäynnin säätöruuvi.

        Kaasuttimet tuskin on kuluneita, sillä koneella on ajettu vain n. 50 tuntia.

        Kyllä vain oli vuosituhannen vaihteen ensimmäisissä F40 Jammussa isommat tyjäkäyntisuuttimet kuin 05-mallissa. Saastearvot piti saada kuntoon ja päätettiin vähän ohentaa seosta näissä moottoreissa. Samalla tuli moottorista helposti sammuva jos ilman lämmityskäyttöön survaisee ajossa kaasun pohjaan. Samaa myös muissa tuon ajan koneissa.


      • Teräväinen
        PuSe kirjoitti:

        Kyllä vain oli vuosituhannen vaihteen ensimmäisissä F40 Jammussa isommat tyjäkäyntisuuttimet kuin 05-mallissa. Saastearvot piti saada kuntoon ja päätettiin vähän ohentaa seosta näissä moottoreissa. Samalla tuli moottorista helposti sammuva jos ilman lämmityskäyttöön survaisee ajossa kaasun pohjaan. Samaa myös muissa tuon ajan koneissa.

        E.d.k saa kyllä persveivarin väljäksi noilla tunneilla..... :)


      • jamma
        PuSe kirjoitti:

        Kyllä vain oli vuosituhannen vaihteen ensimmäisissä F40 Jammussa isommat tyjäkäyntisuuttimet kuin 05-mallissa. Saastearvot piti saada kuntoon ja päätettiin vähän ohentaa seosta näissä moottoreissa. Samalla tuli moottorista helposti sammuva jos ilman lämmityskäyttöön survaisee ajossa kaasun pohjaan. Samaa myös muissa tuon ajan koneissa.

        Joo, tuota sammumista teki kanssa aikaisemmin kun tyhjäkäynnin kierrokset oli tosi matalat.

        Ihan hyvä vaan jos pienemmillä suuttimilla on saasteita saatu kuriin. Parin minuutin lämmittely ei ole ongelma. Purjehtijana muutenkin tuntuu aluksi vähän hölmöltä poltella bensiiniä vesillä kun ilmaiseksi ja saasteettomastikin vene liikkuisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      133
      2616
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1514
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1357
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      353
      1288
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1198
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1085
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      781
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      779
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      749
    10. Mikä elokuva kuvaa ikävöityä henkilöä ja sinua?

      Otsikossa aloitus.
      Ikävä
      55
      734
    Aihe