Paljonko varata ruokaan rahaa ns vierailta?

matkapörriäinen*

HEI!

Hirmuinen pähkäily menossa...
olemme lähdössä Alanyaan perheenä 2 2 kahdeksi viikoksi ja mukaan lähtevät lasten kaverit.
majoituksesta emme peri heiltä maksua.

Ajatuksena olisi että päivän toinen ruoka syödään ulkona ja toinen tehdään itse. ja tietysti niitä päiviä että molemmat ruuat syödään ulkona.
Ja että ruokakuluihin sisältyisivät sipsit, limut ja karkit.

Nyt revimme hiuksia miettiessämme paljonko pyydämme mukaan tulevien teinien vanhemmilta rahaa juuri noihin ruoka kuluihin...

Kuinka paljon veloittaisitte per päivä??

68

3513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielipide oma

Se riippuu pitkälti minkälaisissa ravintoloissa syötte,vähän paremmissa,paikallisissa,pikaruokaloissa..
      Ja aamupalan kai myös maksatte eli kolme ruokaa joista yksi ravintolassa sekä limut,karkit jne.ja jos teinejä,syövät enemmän kuin pienet lapset.
      Itse veloittaisin noin 25-30€/pv.

• ....................

Sinulla on päässälaskutaitoa ja olettavasti olet joutunut " pitämään huushollia pystyssä"

Tämä nimimerkille "Oma mielipide".

AP:llä lienee uskalluksen puute pyytää rahaa toisten lasten vanhemmilta.

• Visainen juttu

Ihan mahdotonta antaa edes suuntaa-antavia laskelmia. Jos ovat jo teini-ikäisiä, niin eikö kätevintä olisi, että teinit itse maksaisivat ruokansa omasta lompakostaan. Tai pidätte kirjaa ja peritte jälkikäteen.

• 9+17

Laskeskelin että 25 € per päivä olisi sopiva summa, jos syö kaikki ruoat ulkona keskihintaisissa paikoissa. Pitäisi riittää pieniin herkkuihinkin.

Jos teette välillä ruokaa hotellilla, niin budjettia vapautuu siihen, että voitte vastaavasti käydä välillä kalliimmissa paikoissa syömässä.

• kuisksiak

Eipä siellä jaksa syödä kuin sen yhden isomman aterian päivässä.
      Ja senkin vasta illalla kun alkaa vähän "viileneen".
      Päivät menee napostellessa pikku suolukkaa yms.

• katsokysymys

Okei. Mutta paljon pyytää rahaa per päivä?? Sitähän ap kysyy!

• Aina alkaa...

Älkää muut taas aloittako,jos te ette syö jotain on se teidän asianne.
      Kysymyksen on aloittaja esittänyt eikä taas halua muita viisaiden kommentteja turhiin rasvoihin jne ja onko teidän perheessä pärjätty ilman sitä ja tätä...
      ketään ei kiinnosta se.
      Jos osaat vastata kysymykseen,niin vastaa,jos et ole sitten vaikka hiljaa ja keksi muuta tekemistä.

• suojelua vanhemmilta

Aina alkaa: Minä ainakin rakastan lapsiani, siksi voin kyllä uhrata aikaa ajatteluunkin. Mutta tiedän, että tuollaisia lapsia on, jotka ovat aloittajan mukaisella ruokailulla. Meillä kävi kylässä yksi. Ruoka-aikana ei ruoka maistunut, sitten lopetettiin tyrkyttämästä. Illalla olisi syönyt vaikka viisi annosta. Nykyään painaa n. 100 kg 21-vuotiaana eli on sokeri-rasva möykky.
        Ei häntäkään kiinnostunut yhtään minkäänlaiset keslustelut. Nyt 100 -kiloisena on sydänvaivoja ja lääkäri kirjoittanut ohjeet aamusta iltaan. - Anteeksi vain, jos häiritsin.

• ???
        suojelua vanhemmilta kirjoitti:

Aina alkaa: Minä ainakin rakastan lapsiani, siksi voin kyllä uhrata aikaa ajatteluunkin. Mutta tiedän, että tuollaisia lapsia on, jotka ovat aloittajan mukaisella ruokailulla. Meillä kävi kylässä yksi. Ruoka-aikana ei ruoka maistunut, sitten lopetettiin tyrkyttämästä. Illalla olisi syönyt vaikka viisi annosta. Nykyään painaa n. 100 kg 21-vuotiaana eli on sokeri-rasva möykky.
        Ei häntäkään kiinnostunut yhtään minkäänlaiset keslustelut. Nyt 100 -kiloisena on sydänvaivoja ja lääkäri kirjoittanut ohjeet aamusta iltaan. - Anteeksi vain, jos häiritsin.

"Mutta tiedät tuollaisia lapsia jotka ovat aloittajan mukaisella ruokailulla."

Mitä oikein tarkoitat? Millä perusteellä aloittajan mukainen ruokailu on huono tai epänormaali?

• voi luoja....

Mitä helveddiä, ihmeen niuho suhtautuminen sulla elämiseen! Kyllä meidän perheessä sai karkkeja ja sipsejä ynnä muuta syödä ns. speciaali päivinä ja etenkin loma matkalla ei ruvettu saarnaamaan minkään herkkujen perään! Terveitä ja normaalipainoisia joka ikinen meistä, koska suurin osa ruuasta oli kuitenkin perus kotiruokaa kasviksien kanssa, niinkuin suurimmalla osalla näistä herkkujenkin syöjistä. Tottakai lapset haluaa vähän karkkiakin ja minusta on ihan ok suoda heille se joskus.

Se jos teidän perhe halusi olla (eli vanhemmat halusivat) täysin ilman mitään herkkuja, on teidän asianne. Kaikki jotka syövät näitä epäterveellisiä herkkuja, eivät ole ylipainoisia ja sairaita. Erikoispäivinä voi ihan hyvin yrittää nauttiakin elämästä ilman tyhjänpäiväistä niuhottamista...

• Turvallista matkaa

>Nyt revimme hiuksia miettiessämme paljonko pyydämme mukaan tulevien teinien vanhemmilta rahaa juuri noihin ruoka kuluihin...<

Eikö olisi rakentavampaa, jos pähkäilisitte asiaa yhdessä mukaan tulevien lasten vanhempien kanssa?

Reiluna lähtökohtana voisi mielestäni olla se, että vanhemmat antavat lapsilleen mukaan parhaaksi katsomansa summan taskurahaa, jolla lapset voivat tyydyttää mielitekojaan eli ostaa jätskiä, limppaa, karkkeja, pääsyliput vesipuistoon tai mitä nyt lasten mieleen juolahtaakin.

Ruokaraha sitten erikseen teille. Turkissa on ruoka halvempaa kun Suomessa, joten ehdottaisin ruoasta perittävän keskustelun pohjaksi esimerkiksi 10-15 euroa/sierainpari/päivä. Summaa voi sitten korottaa yhteisellä sopimuksella siitä ylöspäin ja riippuen perheitten rahavaroista ja kulutus- ja ruokailutottumuksista.

Sekä hyvin että terveellisesti voi syödä vähälläkin rahalla, jos osaa, haluaa ja viitsii nähdä asian eteen hiukan vaivaa :-)

Huom! Muistattehan varmasti ottaa matkavakuutukset - niistä ei ainakaan kannata tinkiä.

Mukavaa ja turvallista matkaa!

• suojelua vanhemmilta kirjoitti:

Niinpä!! SISÄLUKUTAITO kunniaan, kiitos. Aloittaja kysyi rahasta ei ravinnosta. Miksi AINA! joku vastaa, mitä ei kysytä?

• 6+16
        inkkupinkku-70 kirjoitti:

Niinpä!! SISÄLUKUTAITO kunniaan, kiitos. Aloittaja kysyi rahasta ei ravinnosta. Miksi AINA! joku vastaa, mitä ei kysytä?

Koska he haluavat tehdä vaikutuksen muihin.

• Hauskaa lomaa!
        Turvallista matkaa kirjoitti:

>Nyt revimme hiuksia miettiessämme paljonko pyydämme mukaan tulevien teinien vanhemmilta rahaa juuri noihin ruoka kuluihin...<

Eikö olisi rakentavampaa, jos pähkäilisitte asiaa yhdessä mukaan tulevien lasten vanhempien kanssa?

Reiluna lähtökohtana voisi mielestäni olla se, että vanhemmat antavat lapsilleen mukaan parhaaksi katsomansa summan taskurahaa, jolla lapset voivat tyydyttää mielitekojaan eli ostaa jätskiä, limppaa, karkkeja, pääsyliput vesipuistoon tai mitä nyt lasten mieleen juolahtaakin.

Ruokaraha sitten erikseen teille. Turkissa on ruoka halvempaa kun Suomessa, joten ehdottaisin ruoasta perittävän keskustelun pohjaksi esimerkiksi 10-15 euroa/sierainpari/päivä. Summaa voi sitten korottaa yhteisellä sopimuksella siitä ylöspäin ja riippuen perheitten rahavaroista ja kulutus- ja ruokailutottumuksista.

Sekä hyvin että terveellisesti voi syödä vähälläkin rahalla, jos osaa, haluaa ja viitsii nähdä asian eteen hiukan vaivaa :-)

Huom! Muistattehan varmasti ottaa matkavakuutukset - niistä ei ainakaan kannata tinkiä.

Mukavaa ja turvallista matkaa!

Asiallisin vastaus tähän mennessä, kiitos siitä!

Puhuminen ihmisten kanssa auttaa todella monessa asiassa enemmän, kuin nettikeskusteluissa ihmettely.

Matkavakuutus tärkeä, samoin nuorille omat käyttörahat. Vastuu kaikesta on silti mukana olevilla aikuisilla.
        Ruoka ei Turkissa todellakaan paljon maksa, jos vähän katsoo, mitä ja missä syö.

• llllllllllllllllllll

Teinit voisivat kyllä maksaa ihan omasta pussistaan sitten joka kerta, eli teinien vanhemmat itse miettisivät miten paljon antavat mukaan.

It's not your job.

• trevligt resa

Itsetehtynä ruoka-ateria maksaa peruskouluissa/kotona n. 0,85 - 1,00 €/ lapsi. Tuskin enempää sielläkään. Tenavat syövät 3 ateriaa pvssä, mutta juodakin täytyy.
      Ulkona menee 6x määrä/tenava/ateria eli 6,00 €. Nyt kalkulaattorilla laskien saat jotakuinkin minimitason selville.
      Itse pyytäisin vähintään 20 €/lapsi/pvä.
      Pidä kirjaa menoista. Mukavaa matkaa!

• Rami-64

Ei teinien vanhemmat ole vastuussa ruokakuluista.
      Jos he ovat mukananne, vastaatte ruoasta.
      Ja holhousvastuu on teillä.
      Tämä on tosi.

• llllllllllllllllllll

Holhousjuttu on tosi, mutta ruokaa ei voi teinien vanhemmat vaatia.
        Saavat jo ilmaiseksi asua, eiköhän se riitä.

Ihme luulo, että penskat voi tosta vaan pistää toisen siivellä elämään jossain lomamatkalla missä ollaan pidemmän aikaa ja käydään rafloissa jne :D

• duoda

joopa duoda joo...

• työtön_luuseri

Jonkinlaisena verrokkina voisin mainita summan, jolla 1:n aikuisen 2:n teini-ikäisen kanssa on pärjättävä täällä kotimaassa. Eikä tämä ole keksittyä --> 5-6 €/pv !

• laatua elämään

Meillä syödään joka päivä puuroa ja pastaa, että päästään kerran vuodessa "etelään" elämään viikoksi vähintään hotellissa.
        Ruokakulut tosin moninkertaistuvat, mutta on se kyllä sen arvoista!

• ihkskkw 0

Aina voi miettiä sitä, että paljonko itse varaisi rahaa ruokailuun. Teini-ikäisen ruoka-annos maksaa ihan yhtä lailla kuten aikuisenkin poislukien viinit.

Itse tekisin niin, että teinit maksaisivat itse ruokailunsa. Jos on riskinä se, että teinit käyttävät ruokarahansa humpuukiin esim. limuihin, energiajuomiin, shoppailuun ja pelaamiseen, niin siinä tapauksessa voisi sopia vaikka ensimmäisen illan jälkeen (kun on nähnyt ravintoloiden hintatason), että he maksavat suoraan heti aikuisille esim. 25 euroa jäljellä olevista päivistä ja jos haluavat kalliimpia ruoka-annoksia, niin sitten sen mukaan.

Ruokien hinnoista on todella vaikea sanoa mitään, koska niihin vaikuttavat valuuttakurssit, syötävät ruoat (pitsaa vai pihvejä), syömisen ja juomisten määrä sekä paikallinen hintataso (turistipaikat vai syrjäisemmät paikallisen ruoan paikat).

Yksi vaihtoehto olisi pyytää nyt tässä vaiheessa esim. 20 euroa per päivä ja pyytää varautumaan siihen, että se raha ei välttämättä riitä, vaan pitää olla vähän ekstraa. Ainakin siihen kannattaa panostaa, että keneltäkään nuorelta ei lopu rahat kesken juomisten suhteen, koska äkkiä voi iskeä nestehukka. Kraanavettä ei siellä voi juoda, vaan pitää juoda pelkää pullotettua vettä.

• Belss1

No voi haloo kai nyt LOMALLA saa herkutella ja syödä vapaammin.
      Ei kukaan kuole jos parin viikon lomalla vähän herkuttelee.

Aloittajan kysymykseen: sovitte vaikka 25€ / päivä ruoka rahaa.
      Sitten jos kavereiden rahat loppuukin niin maksatte, laitetta ylös ja vanhemmat maksavat teille sitten jälkikäteen.

• mami75

Kerroppa tarkemmin,että minkä-ikäisiä lapset ovat.Näillä nykyisillä tiedoilla hankala laskea teille budjettia.

• Tapperi

Hei, kaksi viikkoa Alynyasta palanneena ja vastaavalla matkalla olleena, mukana pojan 17 vuotias ystävä. niin aika lähellä 35 € päivä meni. Aamupalat ja toinen sapuska ravintoloissa. Hyvää matkaa, muistakaa vakuutukset.

• Paljonko teillä on matkabudjetti eli olisko järkevin tehdä niin, että maksatte matkalla kaikki heidän ruuat ja sitten laskette jälkeen päin mitä on menny ja "pistätte laskun perään" =) Kun eihän sitä voi tietää paljonko kukin syö jne.

• näin ajattelen

Ovatko mukaan tulevien lasten vanhemmat maksukykyisiä. Minusta asia riippuu paljolti siitäkin. Jos itse olette maksukykyisiä ja lapsenne haluavat seuraa, niin onko mahdotonta, että maksatte kaikki kulut. Jos mukaan tulevien lasten vanhemmat ovat maksukykyisiä ja fiksuja, niin luulisi heidän itse tarjoavan rahaa mukaan, on niin ilkeä alkaa pyytämään rahaa, jos toiset eivät ymmärrä. Harmitus pahimmillaan pilaa osan lomasta.

• ...kin.

No höh?
      Itse en perisi mitään, en edes pähkäilisi moista asiaa ainakaan hiuksien repimiseen asti.

Jos omien lasteni kavereita on lomamatkalla mukana, en "peri" mitään /päivä/viikko/sierainpari, vaan olen iloinen siitä että lapsilla on kavereita.

Toisaalta minun tuttavani osaavat paiskata tarvittavan summan "rintataskuun" kysymättäkin, jos pidemmälle matkalle ollaan menoillaan... ja samoin teen itse; jos minun lapseni lähtevät oleilemaan jonkun kaverin perheen mukaan, annan sen verran rahaa mukaan ettei nälkään kuole ja jonkun herkunkin voi halutessaan ostaa ihan itse.

Kuten totesinkin; pääasiahan on, että lapsillanne on edes kavereita. Mitä sitten, jos kavereitten ruokkiminen maksaa satasen-pari tai hieman enemmänkin? Teini tykkää (valitettavasti) mäkkärin burgereista lomallakin ja silloin se on Turkin hinnoilla vitosen/päivä.
      Onko liikaa?
      Siellä vuokraamassanne lomaosakeviikkohotellissa itse kyhäillen safka maksaa euron-kaksi/nokka. Ei pitäisi hirveesti aiheuttaa harmaita hiuksia?

Eli höh, oli mielestäni kyllä vähän hassu murheen aihe.

• Sniiduilua

No en kyllä minäkään kehtais mitään pyytää jos kerran itse kutsuu mukaan. Älkää nyt sentään hiuksianne repikö... Jos on noin vaikeeta niin ehkä ei kannata lähteä koko matkalle. Ja kun sinne on varaa kerran lähteä niin kyllä on varaa ostaa ruoatkin. Asumisesta ette veloita? Maksoitteko lennot?

• ....
        Sniiduilua kirjoitti:

No en kyllä minäkään kehtais mitään pyytää jos kerran itse kutsuu mukaan. Älkää nyt sentään hiuksianne repikö... Jos on noin vaikeeta niin ehkä ei kannata lähteä koko matkalle. Ja kun sinne on varaa kerran lähteä niin kyllä on varaa ostaa ruoatkin. Asumisesta ette veloita? Maksoitteko lennot?

Ihan hyvin voi pyytää mukaan tulevien lasten vanhempia osallistumaan oman lapsensa kustannuksiin.

• kokemusta on

Eipä se ole ilmaista syödä Turkissakaan.
      Juuri palasimme ko. paikasta ja hintataso oli korkeampoi kuin luultiin.
      Eli varauduhan maksamaan suuren remmin syönnit omasta lompakostasi, vaikka jotain saisitkin pummattua vanhemmilta.

• 13+10

Minä sanoisin, että 25-30€/päivä. Ja kannattaa ottaa se raha omaan taskuun, meillä kävi joskus niin, että lapselle annettiin oma ruokaraha käteen, hän hassasi sen sipseihin, karkkiin tms, jotka sitten jouduttiin omille lapsille myös ostamaan. Ja sitten tietysti ruuat meni omasta pussista. En enää ota lapsia mukaan, joille annetaan ruokarahat "omaan käyttöön".

• Loman tarvetta

Voi voi..ottaisiko joku tälläsen vanhuksenkin ulkomaille mukaan JK ruuan maksaisin itse

• kysvaa

vittuaks lähet ylipääs jos noi perse auki?

• Just a thought

Sopikaa kavereiden vanhempien kanssa niin, että vanhemmat maksavat teille jonkun sopivaksi katsomaksenne etukäteissumman. Huomioikaa paikallinen hintataso. Säästäkää kuitit. Jos loppusumma on enemmän kuin etukäteen maksettu summa, kavereiden vanhemmat maksavat sitten lisää. Ja toisinpäin, jos etukäteissumma osoittautuu liialliseksi. Ja väärinkäsitysten ja riitojen vuoksi kannattaa tehdä niin, että sovitte jonkun hintahaarukan, mihin kulujen olisi kutakuinkin osuttava.

• Mikä ihmeen juttu tä

Siis! Mikä ihmeen juttu tää on? Teini-ikäset lapset. Eiköhän he kuule osta ihan omilla rahoillaan ruokansa ja juomansa. Eiköhän he osaa itse päättää, missä ja milloin syövät? Ihanko tosiaan on pitäny hiuksia irti repiä? Miksi pitää ottaa mukaan, jos tollasia pitää miettiä? Hauskaa reissua vaan!

• ähky

Joo joo, mut noi sipsit karkit ja limut jäi nyt vaivaamaan....

• ähky kirjoitti:

Joo joo, mut noi sipsit karkit ja limut jäi nyt vaivaamaan....

ja mua vaivaa kyllä enempi se, miksi ottaa mukaan itselleen lomamatkalle lisätyömaa vieraista lapsista tai nuorista, jos isoin ongelma jo ennen lähtöä on ruokaraha...luulisi kavereiden vanhemmilla olevan sen verran älliä, että antaa tukun seteleitä niin vanhemmille jälkikasvunsa perusmenoja varten kuin myös lapsilleen vaikka vähän pienemmän nipun taskurahaa hurvittelua ja ostoksia varten sekä tietenkin kohteeliaasti tarjota asumisesta ja huolenpidosta reilu korvaus "holhoojille"ja vastuunkantajille!!!!!Lieneekö kenenkään nautinto olla lomallaan täydellisessä vastuussa vieraalla maalla isosta porukasta ja ennen kaikkea alaikäisistä! Onkohan tässä näytön makua reissuunlähtijöillä vai tenavatko vain "haluuvat"!!???ja määräilevät!???

• vnbbvfnsjbfjsbjfdjsf

Hmm.. ja itse ette tuota oikeasti tiedä?
      Sorry mutta vaikuttaa vähän kädettömältä toiminnalta kun ja jos maksatte jo ne hotellit sun muut niin eikö ne voisi edes kustantaa omat sapuskansa ja ihan sama missä syödään eli siis kustantavat omat sapuskansa ja sipsinsä.

Sorry jos tuo "kedettömältä toiminnalta ym. " aiheuttaa punaista mutta oikeasti hei, täysikäiset ihmiset varustettuna omilla lapsilla ja täällä pitää asiaa kysyä kun se vastaus pitäis oikeasti tulla omasta takaa ilman avituksia.

• ...

Kuka on sanonut, että on maksettu hotelli? Tod.näk. on joku loma-asunto kyseessä kun mainitsi vain, että ei veloita asumisesta. Tuskin on mitään hotellia ja lentoa maksanut...

• ihansamaeiväliä
        ... kirjoitti:

Kuka on sanonut, että on maksettu hotelli? Tod.näk. on joku loma-asunto kyseessä kun mainitsi vain, että ei veloita asumisesta. Tuskin on mitään hotellia ja lentoa maksanut...

...tiedä häntä.. ihan hyvin voi olla hotellitkin.. ja loppujen lopuksi onko sillä väliä, eihän se loma-asunto siellä kuitenkaan ilmainen ole eikös niin vai millos niitä on sieltä ilmatteeksi saanu lunastaa tai vuokrata 0 hintaan?

Aloittajahan voisi kirjoittaa vähän tarkemmin mitä on kukin maksellu tähän mennessä.

• puoliksi hyvä

Maksakaa kaikki ruokalaskut puoliksi se on kohtuus koska saavat yösijat teiltä.

• 4735023237589759

Hei!
      Jos hotelliin kuuluu reilu aamiainen, kahta lämmintä ruokaa tuskin enää tarvitaan. Jäätelöt, sipsit ja suolaiset pikkuruuat ( piirakat, tms) riittävät siinä kuumuudessa pitkään.

• hauskaa lomaa

Mitä ruoka maksaa, siis asutte apartmentissa johon ei kuulu aamianen.

kun googlettaa food prices in Alanaya niin se vie sinut sivustolle www.numbeo.com ja sieltä saat vähän vinkkiä mitä ruoka maksaa. Tietenkin ruokamarkkinoilta saat paljon edullisemminkin vihanneksia ja pähkinöitä ym kuin pikkuruokamarketeista. .

Luulen että muksuja varten voisi ajatella kaksi lapsilisä summaa / siis noin 210€ / lapsi kahdelle viikolle. Säästäkää kuitit jos vanhemmilla tulee narisemista jälkikäteen.
      Ottakaa kotoa lähtiessänne mukaan kauraryynit ja näkkileivät.ja pari kahvipakettia ja kaakaojauhetta sekä mahatautia vastaan tabletteja. Karkit eivät ole Turkissa samanlaisia kuin Suomessa. Voisko niitä ostaa etukäteen lentomatkalle? Ehkä joku suosikki suklaalevy on hyvä olla mukana.
      Kaikki muu löytyy paikan päältä.

• 300 /lätty

300 / lätty. Koko roska, ruuat myös matkapäivillä. Eikä nipotusta puiolin ja toisin. Olisin valmis maksamaan lentolippujen lisäksi, jos lapseni lähtisi kaverimatkalle.

• Tätä

Miten olisi jos lapsilla olisi omaa rahaa jolla maksaisivat ulkona syömiset? Tietenkin jos ovat alle kouluikäisiä ei ehkä onnistu kun ei rahan arvo ehkkä vielä hallussa. Kyllä miun mielestä pitää sen maksaa sapuskat, joka ne lapset kutsuikin mukaan ei te itse niiltä päiviltä jolloin itse kokkaatte, tuskin ne monen euron edestä syövät. Varsinkin jos jotain 6-9 v tyttöjä- Meillä on aina ollut, about 4-5 pvnä viikossa lasten kaverit ruokapöydässä usein vielä useampi kerralla enkä kyllä ole niiden vanhemmilta siitä rahaa pyytänyt. Samoin on olleet mökillä/matkoilla mukana. Niillä ollut omaa rahaa jolla ostelleet herkkuja tai maksaneet ulkona syömiset.Laitat sitten oman lapsen vastavuoroisesti ruokapöytään tai mukaan matkalle.

• Oppia ikä kaikki

Aloittaja kyllä kertoi että mukaan tulevat ovat teini-ikäisiä, eivät 6-9 -vuotiaita lapsia. Teini-ikäiset, olivatpa tyttöjä tai poikia, syövät ravintoloissa jo ihan aikuisten annoksia, tuskin mihin nauraviin nakkeihin tyytyvät.

Totta on, kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, että aamupalalla pärjää jo pitkälle päivään kuumassa ilmanalassa. Jos iltapäivällä syö vaikka rullakepabin tai hampurilaisen, sen saa 5-8 liiralla. Ravintolaillallisen hintahaarukka liikkuu 20-35 liiran välillä. Mutta en minäkään kyllä alkaisi jo teini-ikäisten laskuja makselemaan ja enkä edes miettimään. Voittehan te ottaa osan teinien ruoka- ja taskurahoista itsellenne jemmaan ja antaa tarpeen tullen. Jos sänkkäävät rahansa karkkeihin ja limsaan, niin olkoon sitten nälissään. Siitä ne oppii.

• ihan reilua
        Oppia ikä kaikki kirjoitti:

Aloittaja kyllä kertoi että mukaan tulevat ovat teini-ikäisiä, eivät 6-9 -vuotiaita lapsia. Teini-ikäiset, olivatpa tyttöjä tai poikia, syövät ravintoloissa jo ihan aikuisten annoksia, tuskin mihin nauraviin nakkeihin tyytyvät.

Totta on, kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, että aamupalalla pärjää jo pitkälle päivään kuumassa ilmanalassa. Jos iltapäivällä syö vaikka rullakepabin tai hampurilaisen, sen saa 5-8 liiralla. Ravintolaillallisen hintahaarukka liikkuu 20-35 liiran välillä. Mutta en minäkään kyllä alkaisi jo teini-ikäisten laskuja makselemaan ja enkä edes miettimään. Voittehan te ottaa osan teinien ruoka- ja taskurahoista itsellenne jemmaan ja antaa tarpeen tullen. Jos sänkkäävät rahansa karkkeihin ja limsaan, niin olkoon sitten nälissään. Siitä ne oppii.

Eli 2 vkoa, 14 pv. Kahdelta lapselta kuluihin vähintään 300 e.

• vieras444

Eiköhän se ole niiden mukaantulevien vanhempien tehtävä pähkäillä. Itse laittaisin varmaan 200 € mukaan sekä pyytäisin vanhemmilta tilitiedot, jotta voin tarvittaessa siirtää rahaa tulemaan. Ja sitten sopisin teinen kanssa pelisäännöistä (mihin ja millää ehdoin voi kuluttaa).

Kaikkeahan ei ole tarve kuluttaa, mutta toisaalta on ikävää jäädä "rannakke ryúikuttamaan", jos paikan päällä olisikin jokin kiva, maksullinen aktiviteetti.

• Aina matkoilla

Me pyydämme normaalisti vanhempia antamaan matkarahaa esim. tuliaisiin yms. Muut kulut maksamme itse. Riippuu onko pyyntö tullut meidän perheeltä vai kavereiden vanhemmilta. Normaalisti pyydän maksamaan lennot ja antamaan tuliaisrahan.

Jos pyytäisin rahaa ja paikkana olisi Turkki, niin varmaan 20€ riitänee. Oikeasti rahaa menee enemmän, mutta sitä en toisten vanhemmilta pyytäisi.

• ...

No, tietenkin teinien vanhemmat antavat heille matkarahat mukaan. Ette kai te nyt herranjumala vieraiden lapsien ruokia maksamaan. Vai onko tarkoitus tällä "pyytämisella" kustantaa oman perheen ruoat. Vähän niinkuin juhlat, jossa lasketaan pennin tarkkuudella jokaisen osuus.

• eimukuloita
        ... kirjoitti:

No, tietenkin teinien vanhemmat antavat heille matkarahat mukaan. Ette kai te nyt herranjumala vieraiden lapsien ruokia maksamaan. Vai onko tarkoitus tällä "pyytämisella" kustantaa oman perheen ruoat. Vähän niinkuin juhlat, jossa lasketaan pennin tarkkuudella jokaisen osuus.

Itse en ottaisi yhtään mukulaa lomamatkalle,helpointa niin.

• ....

No kai teinit nyt itse jo osaa maksaa safkansa ja muut ostokset...?!

• matkanjohtajia?

Voitte vakavasti harkita semmoista ties kuinka monen tähen hotellia jossa on kokkausmahollisuus.
      Onkohan rahasta?
      Teineistä ei ikinä tiiä kuinka kalliita he ovat? Se vaihtelee aivan kuin onni siellä?

• keittiön emäntä

Lasten ikä kai yksi määrittävä tekijä. Jos lapsi on alle 9, riittää varmasti kympin/ pv. Jos yli 13, 15 e/ pv.

Huh. Nyt itsekin tajusin miten kalliiksi lapset tulee. Itsellä ei olisi varaa edes kasvattaa moisia. On se hyvä, että joillain on...

• paljonmatkustellut

100€/vk tai 200€/2vk. pn sopiva summa. Turkki on halpa maa.

• 1tätönen

Mitä varaatte itsellenne lapsille ruokarahaa? Muistakaa, että monet teini-ikäiset syövät enemmän kuin aikuiset. Laskekaa omien lastenne arvioitu ruokaraha ja pyytäkää vastaava summa noiden kavereiden vanhemmilta.

• ättä

Jos teinejä niin rahaahan menee... Itse pyytäisin 400 yhteensä.

• spora-pera

Pyydä vanhemmilta 30€ per päivä ja myy vieraat teinit turkkilaiselle sutenöörille.Saat loman ilmaiseksi.

• sutenööri

Hyvä ehdotus tää myyntikikka

• kapörriäinen*

Heips!

Kiitos asiallisista kommenteista!

Pidettiin palaveri lasten ja lasten vanhempien kera, ja päädyttiin summaan 350e
      mikä tekee n. 25e päivä.
      Lasten vanhemmat maksavat tuon meille etukäteen. Näinollen lapsilla on itsellään reissussa ne rahat, mitä haluavat käyttää tuliaisiin ja omiin matkamuistoihinsa.

joinain päivinä tuo summa ei varmaan riitä, mutta taas joinain päivinä jää sen alle, riippuen siitä kuinka paljon teemme itse ruokaa.

• ja laskemaan

Kuitit talteen!

• se maksaa joka tilaa

Jos otat lasten kavereita mukaan matkalle, maksat tietysti kaikki viulut ihan itse. Tarkoitan ruokia, juomia, retkiä, taksi- ja bussimatkoja. Tuliaisostokset ja heidän itselleen ostamat matkamuistot, vaatteet jne. ovat tietysti sellaisia asioita, jotka he maksavat itse.
      Näin me olemme menetelleet.

• Tervetuloa, MUTTA...

No en minäkään kehtaisi mitään rahaa pyytää jos ensin kutsun.

• Ei mitään muttia
        Tervetuloa, MUTTA... kirjoitti:

No en minäkään kehtaisi mitään rahaa pyytää jos ensin kutsun.

Kuka sanoi, että aloittaja on kutsunut mukaan. Minusta taas on ihan luonnollista, että vieraat maksavat ruoastansa. Eri asia tietenkin, jos huoneistohotelli, jossa jotakin kokkaillaan silloin tällöin. Ne ruoat ostaisin ja maksaisin, ravintolasyöntejä en todellakaan.

• murmeli2

Oma lapseni on matkustanut kaverinsa ja hänen vanhempiensa mukana muutaman kerran. Joka kerta olen maksanut itse lapseni matkan ja antanut hänelle itselleen rahat, jolla hän on syönyt, juonut ja ostanut tuliaiset. Maksaa siis kaikki omat menonsa itse. Ei tullut kyllä mieleenkään että olisin antanut rahat kaverin vanhemmille. Hyvin on aina toiminut. 400e/viikko on riittänyt ja aina jäänyt vielä jäljellekin.

• Turengin Keimo

Pysykää kotona että ette nyt vaan mene vararikkoon!

Olishan se niin s aatanan noloa....

• Isukki1999

Perverssit!

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      95
      8466
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3802
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3299
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      256
      2584
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      49
      2207
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2045
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1990
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1922
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1793
    10. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    Aihe