linuxin uudelleen asennus

mandrake 9.2

nii, eli miten käy kovolla olevien tiedostojen (mp3:set ja muut), ku asentaa linuksin uudestaan?

säilyykö hima kansio koskemattomana?

toimiiko samalla lailla, ku xp:ssä, eli saa päivitettyä käyttiksen ja eri osiossa olevat tiedostot pysyy ennallaan?

lueskelin tuolta vanhoista viesteistä, et linux tekee multibootin xp:n ja linuxin välille, ku sen asentaa.

mulla oli sillon xp kovo irti, ku asensin tän md9.2 (ei tienny sillon tota juttuu).

saisko sen tolleen tehtyy? (lilo hässäkät o mulle ihan hepreaa..)

noi käyttikset o eri kovoilla....

1

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m30-joku on rekisteröinyt sen?

Linuxia ei yleensä tarvitse asentaa uudelleen. Mielestäni neljä syytä voi olla:
      - Tietomurto, jos joku on tunkeutunut koneellesi, voi uudelleen asennus olla _reiän tukkimisen_ jälkeen ok.
      - Vaihdat distribuutioita jostain syystä
      - olet jotenkin itse tarponut root-oikeuksilla koneesi aivan umpisolmuun (aloittelijan virhe, olen tehnyt:)
      - vanhassa koneessa uudelleen asennus on usein nopeampi kuin päivitys esim. mdk 9.2->10.0

Jos sinulla on erillinen /home osio, niin kyllä säilyy kaikki siellä oleva, vaikka lanaat juuren (/) uusiksi. Laita /etc/fstab copy-pastena tänne?

Kyllä, voit päivittää entisen päälle koko roskan, tosin tuo puhdas asennus voi olla nopeampi..

Linux tekee todellakin multibootin. Huomioi että Windows haluaa että C:\ on 1. väylän master-levyllä (MUTU-tietoa). Kun laitat tuon fstab:in, niin nähdään samalla, mihin olet kytkenyt Linux-levysi. Linuxin voi leikiten siirtää eri levyväylään, vain tuota po. tiedostoa pitää korjata, eli ongelmia ei ole tulossa.

Jos sinulla ei ole erillistä /home -osiota, kannattaisi siirtää mahdolliselle Windowsin fat32-osiolle ne mp3:set ja vaikka koko kotihakemisto /home, niin saisit mellastaa Linuxin asennuksen kanssa miten haluat? NTFS tekee aloittelijalle liian tiukkaa, sille ei voi helposti kirjoittaa turvallisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      87
      5439
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4722
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3027
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      88
      2955
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2564
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1976
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe