Mulla on aina ollut leikkauskammo. Ainoa leikkaus, johon olen suostunut on pienen luomen poisto niskasta. Mutta esim. sappileikkauksesta kieltäydyin noin 25 vuotta sitten. Lääkäri pelotteli kuolemalla ja yritti muutenkin kiristää suostumaan leikkaukseen, mutta kun ei niin ei. Eräästä toisestakin leikkauksesta olen kieltäytynyt.
Tuntuu siltä, että mieluummin vaikka kuolen kuin menen mihinkään leikkaukseen. Ajattelen fatalistisesti, että kuolema tulee sitten kun sen aika on tulla. Tähän fobiaani liittyy myös lääkärikammo. En ole käynyt lääkärissä yli kymmeneen vuoteen. Jo lapsena pelkäsin rokottamista ja juoksin kotiin tullutta terveyssisarta pakoon.
Hammaslääkärini on ainoa lääkäri, jota en kammoa. Mistähän tällainen lääkäri- ja leikkausfobia johtuu?
Leikkauskammo
2
105
Vastaukset
- Luottamus pakkasella
Mulla on kans todella paha leikkauskammo, tai itseasiassa se on pikemminkin syvä luottamuspula kirurgeihin. Tämä johtuu mun kohdalla siitä, että nuorempana tehty leikkaus meni phärsiilleen ja sen sijaan, että asiaa olisi edes yritetty korjata ja pahoiteltu, niin koko lääkärikunta ryhtyi yhteisrintamassa puolustamaan operoinutta vasta kirurgiaan erikoistumassa ollutta puoskaria. Kyseinen puoskari väärensi potilasasiakirjat, niiden mukaan kaikki on "kuin oppikirjasta tehty ja lopputulos täydellinen". Tästä syystä yksikään toinen lääkäri ei asiaa lähde kyseenalaistamaan, vaan vetoaa joka käänteessä siihen, että papereiden mukaan kaikki on kunnossa, valitan turhaan. Lääkäriliiton oman ohjeen mukaan kollegan tekemisten kritisointi on lisäksi moitittavaa menettelyä, jos lääkäri menee kyseenalaistamaan kollegan tekemisiä, niin saattaa tulla kenkää lääkäriliitosta jne....
Luottamus meni, sen jälkeen ei ole enää leikelty, eikä leikellä. En yksinkertaisesti anna koskea sormellakaan!- Leikkaamaton kolli
Joo, mulla myös todella huonoja kokemuksia eri sortin lääkäreistä. On ollut töykeitä, ilkeitä ja jopa aivan ammattitaidottomiakin. Joukossa myös pari hammaslääkäriä: toinen tyri pahemman kerran ja oli vähällä aiheuttaa myrkytyksen (valitusprosessi ei johtanut mihinkään); toinen ulkomaalainen taas yritti jymäyttää keksimällä olemattomia reikiä, vasta kun tajusin heti vaihtaa toiseen lääkäriin selvisi, ettei mitään reikiä enää ollutkaan!
No, nyt siis olen selvinnyt jo yli kymmenen vuotta ilman lekureita ja lääkkeitä. Olen onnellinen, ettei ole tarvinnut noihin valkotakkeihin turvautua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 952794
- 432786
- 1992392
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281994- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161481Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51299Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3621298