Leikkauskammo

Leikkaamaton kolli

Mulla on aina ollut leikkauskammo. Ainoa leikkaus, johon olen suostunut on pienen luomen poisto niskasta. Mutta esim. sappileikkauksesta kieltäydyin noin 25 vuotta sitten. Lääkäri pelotteli kuolemalla ja yritti muutenkin kiristää suostumaan leikkaukseen, mutta kun ei niin ei. Eräästä toisestakin leikkauksesta olen kieltäytynyt.

Tuntuu siltä, että mieluummin vaikka kuolen kuin menen mihinkään leikkaukseen. Ajattelen fatalistisesti, että kuolema tulee sitten kun sen aika on tulla. Tähän fobiaani liittyy myös lääkärikammo. En ole käynyt lääkärissä yli kymmeneen vuoteen. Jo lapsena pelkäsin rokottamista ja juoksin kotiin tullutta terveyssisarta pakoon.

Hammaslääkärini on ainoa lääkäri, jota en kammoa. Mistähän tällainen lääkäri- ja leikkausfobia johtuu?

2

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luottamus pakkasella

Mulla on kans todella paha leikkauskammo, tai itseasiassa se on pikemminkin syvä luottamuspula kirurgeihin. Tämä johtuu mun kohdalla siitä, että nuorempana tehty leikkaus meni phärsiilleen ja sen sijaan, että asiaa olisi edes yritetty korjata ja pahoiteltu, niin koko lääkärikunta ryhtyi yhteisrintamassa puolustamaan operoinutta vasta kirurgiaan erikoistumassa ollutta puoskaria. Kyseinen puoskari väärensi potilasasiakirjat, niiden mukaan kaikki on "kuin oppikirjasta tehty ja lopputulos täydellinen". Tästä syystä yksikään toinen lääkäri ei asiaa lähde kyseenalaistamaan, vaan vetoaa joka käänteessä siihen, että papereiden mukaan kaikki on kunnossa, valitan turhaan. Lääkäriliiton oman ohjeen mukaan kollegan tekemisten kritisointi on lisäksi moitittavaa menettelyä, jos lääkäri menee kyseenalaistamaan kollegan tekemisiä, niin saattaa tulla kenkää lääkäriliitosta jne....

Luottamus meni, sen jälkeen ei ole enää leikelty, eikä leikellä. En yksinkertaisesti anna koskea sormellakaan!

• Leikkaamaton kolli

Joo, mulla myös todella huonoja kokemuksia eri sortin lääkäreistä. On ollut töykeitä, ilkeitä ja jopa aivan ammattitaidottomiakin. Joukossa myös pari hammaslääkäriä: toinen tyri pahemman kerran ja oli vähällä aiheuttaa myrkytyksen (valitusprosessi ei johtanut mihinkään); toinen ulkomaalainen taas yritti jymäyttää keksimällä olemattomia reikiä, vasta kun tajusin heti vaihtaa toiseen lääkäriin selvisi, ettei mitään reikiä enää ollutkaan!

No, nyt siis olen selvinnyt jo yli kymmenen vuotta ilman lekureita ja lääkkeitä. Olen onnellinen, ettei ole tarvinnut noihin valkotakkeihin turvautua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2937
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2809
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2313
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1773
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1679
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1556
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1556
    8. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1226
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1225
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1050
    Aihe