Otsikon siteeraus on Juice Leskistä. Vaikka otsikko on tuollainen, ei elämän rankempi puoli Juicenkaan sanoituksissa jäänyt päällimmäiseksi, vaan rakkaus ja ihminen. Tuolla mun kammarissani nukkuu tyttäreni, täyttää syksyllä 40 vuotta, hänen tyttärensä, täyttää 17 ja Onni, hänkin syksyn lapsia, kolme vuotta tulee täyteen. He ovat neljästä lapsesta mukana.
Mikä lie tänä aamuyönä Juicen tuonut mieleeni, jo seitsemän vuotta tulee kulununeeksi, myös syksynaikaa, hänen kuolemastaan. Tämän Ja musta aurinko nousee sanoituksen valmistumista on Juicen omien kertomisien mukaan kestänyt yhdeksän vuotta. Hän on sanonut myös, että on neljä aihetta, joista ylipäätään on mielekästä tehdä sanoituksia: Ihminen, ihminen ja toinen ihminen, ihminen ja yhteiskunta, ihminen ja uskonto.
Juice oli runoilija ja mahtava sanoittaja. Ja mahtava elämäntaiteilija, eli elämänsä juuri niinkuin tahtoi, kuoli myös kuten tahtoi. Ihan tavallinen ihminen oli hän tavallisine kohtaloineen. Ainut tytär kuoli huumeitten yliannostukseen, virolaisen naisen kanssa syntynyt poika, nyt noin 25-vuotias, ilmeisesti edelleen rikosten teillä tai vankilassa. Tyttären näin monta kertaa lähemmä kymmenen vuotta sitten huumeklinikalla yrittäessään päästä irti huumekierteestään, itse olin erään nuoren henkilön mukana, kun hän haki korvaavaa annostaan, samoin joka päivä. Musta aurinko.
Juicen poika istui hänkin pari kertaa entisen kotini keittiössä, jossa muitakin toivorikkaita nuoria syömässä, Mustasta auringosta irrottautumasta. Lienevätkö kukaan onnistuneet. Jäi mieleeni lapsenomaisen 15-vuotiaan lausahdus....Hyvä ruoka - parempi mieli.
Sirpaleista elämää kokoavia lapsia ja nuoria, joilla elämä ei edes ennättänyt alkaa.
Ei ole tarkoitus surullistuttaa aamuanne, päinvastoin. Elämä on elämää, mutta rakkautta voi antaa vähäisilläkin tavoilla.
Tämä Juicen Musta aurinko nousee ei ole niitä suosituimpia ja tunnetuimpia, joten kirjoitanpa tässä jo aamun valjettua sanat, jotka mietityttävät, päällimmäisenä kuitenkin rakkaus.....ei musta aurinko.
Juice Leskinen
Ja musta aurinko nousee
Riisu yltäni tähtivyö.
Viivy vielä huomiseen.
Kun henki on vahva
niin vähäkin työ
riittää maailman luomiseen.
Ole kansani tämäkin yö,
viivy vielä huomiseen.
Rakasta minua,
minä rakastan sinua.
Ja sinä hymyilet ja katsot noin
viet minut aamuun uuteen
kuin kevään ensimmäiseen sateeseen
Sinun sieluusi kiinni päästä voin,
viet meidät tulevaisuuteen.
Ja jonakin aamuna
ennen sarastusta
huomaat, että musta aurinko nousee.
Katso ulos. Näätkö sen.
Toiset tappaa toisiaan.
Alla veristen vaatteiden
toiset tappaa toisiaan.
Ole minulle ihminen,
kun toiset tappaa toisiaan.
Ole minulle ihminen,
kun toiset tappaa toisiaan.
Rakasta minua,
minä rakastan sinua.
Ja sinä hymyilet ja katsot noin
viet minut aamuun uuteen.
kuin kevään ensimmäiseen sateeseen,
sinun sieluusi kiinni päästä voin
viet meidät tulevaisuuteen.
Ja jonakin aamuna
ennen sarastusta
huomaat,
että musta aurinko nousee.
Riisu yltäni tähtivyö
Viivy viikkoon seuraavaan
Tätä riemua aika ei syö
ei se törmää maailmaan.
Katse hellä kuin viime yö
miehen riisuu aseistaan.
Rakasta minua
minä rakastan sinua.
Ja minä hymyilen
kun sinut nään
mä uskon aikaan toiseen
ei liput liehu sotaa julistain
Sinun kanssasi
nousen hellimpään
aamuun aurinkoiseen.
Ja jonakin aamuna
ennen sarastusta
huomaat
että musta aurinko nousee.
"Ja musta aurinko nousee...."
6
697
Vastaukset
- Akka maalta
Parhaat laulut syntyvät elämästä.
Rakkaus ja pettymykset saavat musiikin kautta tunteet pintaan, ihminen herkistyy sanoja kuunnellen, mutta kyllä musiikin tempokin vaikuttaa.
Harvoin tulee sanoja todella miettineeksi jos kuulee tulkinnan ensi kerran. Vasta oikein syventymällä sanomaan, pääsee sanoittajan maailmaan ja tunteisiin joissa sanoitus on syntynyt.
Monissa runoissa on samaa syvyyttä joka löytyy uudelleen ja uudelleen tekstiin palatessa. Aina löytyy uusia ulottuvuuksia, kuten Juicen lauluista.
Rehellistä tarinaa on kiva lukea. Vaikka sinänsä ajatus mustasta auringosta tuntuu lähes peloittavalta, on siinä symboolimerkitystä. Musta sappikin on tunnettu melankolian ilmentämismuoto.
Melankolia, surumielisyys saattaa vallata ajattelevan ja herkän ihmisen, kokiessaan ehkä herkkyytensa vuoksi tuskatiloja.
Kuitenkin on pohjavire tuossa kaunis, onnellisuus rakkaansa sieluun tarrautuessaan.
Tilannekuvaus aloittajan "kammarissa" taas luo kotoisen kuvan yöpyvistä lapsista ja lastenlapsista. Tiedän tunteen, miten kotoisia ne aamut ovatkaan, jolloin ympärillä on taas kahviseuraa ja juttelutuokioita tyttärien kanssa.
Illemällä saan minäkin pöytäni ympärille poikani perheen, sitä ennen onkin lähdettävä hankkimaan jotakin pöydälle pantavaakin.- Ramoona*
Kesälomien aikaan meilläkin on usein ollut serkuspedit , varsinkin pienempinä lapsenlapset tahtoivat nukkua patjoilla lattialla, ja vilttiketjuiksi niitä sanommekin. Meillä on tapana ottaa myös yksi lapsenlapsi kerrallaan ja puuhata juuri hänen mieluistaan, keskittyä hänen kuunteluunsa. Kaverinkin saa ottaa mukaan mummolaan, ja mummolan lettukestit ja kalansavustukset kuuluvat asiaan, yhdessä leipomiset ja kalojen pyydystys ruokapöytää varten. Saaressa nuotiopaikalla kalojen kypsennys ja syöminen kalliolla avaran taivaan alla lienee parhaisiin lapsuusmuistoihin kuuluvia jo omilla lapsilla.
Musta (kirjakielellä minusta) Juicen tämä laulu on myönteinen ja toiveikas. Musta ei minusta sovi auringon ominaisuuksiin muuten kuin äärimmäisessä depressiossa olevan ihmisen mielessä, aurinkohan edustaa valoa ja lämpöä. Laulun "musta aurinko nousee" onkin saanut monia tulkintoja. Musta merkityksessä minun mielestäni, musta värinä, musta niin että aurinko on lähtöisin minusta. Onkohan Juice itse koskaan sanonut, mitä hän on tarkoittanut, varmaankin tarkoituksella moniselitteinen kielikuva.
Sanoissa on vavahduttavan vahva ihmisen kaipuu toisen lähelle ja läheisyyden valtava voima. Rakkaus riisuu aseista, sodista kansojen välillä ja ihmisen sisäisistäkin taisteluista. Liikuttava on tuo kertosäkeen pyyntö : rakasta minua.
Eikö ole kaunis tuokin sanapari : aamun sarastus.
Sana hellä esiintyy useasti : katse hellä kuin viime yö.
Juice taitaa olla rock-lyriikkamme monista taitajista taiturillisin. - jjoutava
Minäkin olen Juicen sanoituksista samaa mieltä, loistavaa.
En tiedä miten verrattavia, mutta katselin teemalta elokuvan "Searching sugar man". Kuinka albuminsa ei Amerikassa myynyt, mutta Afrikassa myi miljoonia, artisti katosi, tietämättä mitään Afrikan menestyksestä ja rahat katosi.
Kunnes keksittiin etsiä kadonnut artisti ja myös löydettiin, seurauksena konserttimenestys Afrikassa. Mielestäni se kuvaa sitä Amerikan epäoikeudenmukaisuutta ja sanoitusten merkitystä. Onnistuminen toisella puolen maailmaa vaikka omassa maassaan ei löydetä koko lauluntekijää, vain rahat kelpasi - joillekin toisille.
Onneksi Juice ymmärrettiin omassa maassaan. - Kolavan kotka
Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi....ja kuka se olikaan ihmisen lähimmäisin...ITSE.
Juice ehkä kertoo Itsestään...näkee ja kokee itsensä....kuin toisena ihmisenä. Juice oli asperger/nero.....voi olettaa..."musta"aurinko nousee. "Minusta" aurinko nousee....näkee valo-olennon.
Ihninenhän on elämien välisen "ajan" laajentuneena maailmankaikkeuteen "tähtiin".
>>Riisu yltäni tähtivyöHänen kanssaan minä lähden>Hänen kanssaan minä lähden - Juice fani
Juicelta riimi taittui aikoinaan. Vielä laulutaitokin omiin riimeihin sopiva.
http://www.youtube.com/watch?v=BFO5N-5clSA
Valssaaja konepajalla. Huikea sanoitus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156