Nikon D7100 ja "likainen kenno" ongelma?

Alle 1000 kuvaa

Ilmeisesti D7100 vaivaa myös joltain osin sama "kennon likaisuus" kuin mitä D600 vaivasi. Omassa D7100 on vastaavanlainen mutta hivenen himmeämpi likaläntti, kuin mikä tällä videolla näkyy http://www.youtube.com/watch?v=Dbtm_xvt8a8

Aiheesta keskusteluja...

http://www.dpreview.com/forums/post/51128972
http://www.dpreview.com/forums/post/51001156

https://www.flickr.com/groups/nikond7100/discuss/72157636663208865/

http://photo.net/nikon-camera-forum/00c8Kf

21

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen nyt ottanut 2603 kpl kuvia Nikon D7100 rungolla ilman tuota ongelmaa.

      Aikaa tuohon on mennyt vajaa vuosi, olen kuitenkin pari kertaa puhallellut pölyhiukkasia joita on sinne kennolle mennyt lasien vaihdon yhteydessä.

      Kokeilin juuri tuota läpikatselukonstia mutta ei pienintäkään hippua kun kohteena on valkoinen paperi. Jään siis odottamaan!

      • Alle 1000 kuvaa

        Tiedä sitä vaikka "läntti" olisi ollut siellä uudesta asti. Huomasin sen vasta lomareissun jälkeen otetuissa kuvissa. Niissä kuvissa käytin paljon pienempiä aukkoja mitä normaalisti täällä kotisuomessa.


      • kiinnostaa tietää

        > "Kokeilin juuri tuota läpikatselukonstia mutta ei pienintäkään hippua kun kohteena on valkoinen paperi. Jään siis odottamaan! "

        Oliko sinulla mikä aukko valittuna kun testasit?


      • kiinnostaa tietää kirjoitti:

        > "Kokeilin juuri tuota läpikatselukonstia mutta ei pienintäkään hippua kun kohteena on valkoinen paperi. Jään siis odottamaan! "

        Oliko sinulla mikä aukko valittuna kun testasit?

        En pysty näin jälkikäteen sanomaan ja olen kuvannut jo sen jälkeen joten sama se ei ainakaan ole.

        Onhan siinä näkynyt joskus sinisen taivaan osalla jotain mutta pieni käsipumppu on ne hoidellut. Vaikka pyrin välttämään ulkona lasin vaihtoa niin joskus siihen joutuu ja silloin on jollain hippusella tilaisuus iskeä.

        Onneksi tuollainen "hippu" on helppoa korjata niissä kuvissa jotka tulevat esiin suuremmalle yleisölle.


    • ...

      Miten järjestelmäkameran kenno puhdistetaan?
      http://www.pikseli.fi/digifaq/dslr_puhdistus.html

      Lontoon kielellä...
      http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

    • aukoksi 11 tai ...

      Kennon puhtauden tarkastaminen:

      - Laita aukkoesivalinta päälle ja aukoksi 8
      - Ylivalota 1 2/3
      - Etsi tasaisen valkoinen pinta (taivas, ovi, ikkuna) ja manuaalitarkennuksella tarkennus kunnolla pieleen
      - Anna kameran valottaa, liike-epäterävyydellä ei ole merkitystä, valotusaika voi olla vaikka sekunteja (ISO-herkkyydellä ei myöskään ole merkitystä, mutta kaikkein korkeimmilla voi tulla tarpeetonta kohinaa)
      - Ota kuva
      - (Miltei) suurimmalla suurennoksella käy läpi koko kuva-ala kameran pikku näytössä. Kokemus opettaa mikä on hyvä, mutta ihan suurimmalla menee aikaa ehkä tarpeettoman kauan. Kaikkein pienimpiä tipluja ei aina kannata edes poistaa.
      - Jos kuvassa on täpliä, karvoja tai muuta roskaa, puhdista kenno.
      - Puhdistuksen jälkeen sama tarkistus uusiksi ja uusi puhdistus jollei kerralla puhtaaksi tullut.

      Lähde: http://www.ristila.com/wordpress/?p=9

    • Alle 1000 kuvaa

      Ostin käsipumpun ja kokeilin sillä. Ei lähde lika kennolta minnekkään. Läntti näkyy selvästi lähellä yläosaa kun ottaa kuvan kirkasta taivasta kohden pienellä aukolla (esim. 22) ja sitten suurentaa kuvaa kameran takanäytöllä. Täytyy kai sitten yrittää kennon "märkäpuhdistusta" ja tilata romppeet sitä varten jostakin.

      • Minä antaisin JAS tekniikan tehdä ja tulee kuntoon kerralla.


      • hkffuf
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Minä antaisin JAS tekniikan tehdä ja tulee kuntoon kerralla.

        7k mukana tuli semmoinen lappunen millä saa kennon putsauksen ilmaiseksi, oliko nyt kolmen vuoden ajan. En tiedä sitten 7100:n suhteen saiko semmoista.


      • Yksi pointti
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Minä antaisin JAS tekniikan tehdä ja tulee kuntoon kerralla.

        JAS tekniikka löytyy vain kahdelta paikkakunnalta.


      • Ei tullut mukana
        hkffuf kirjoitti:

        7k mukana tuli semmoinen lappunen millä saa kennon putsauksen ilmaiseksi, oliko nyt kolmen vuoden ajan. En tiedä sitten 7100:n suhteen saiko semmoista.

        Minä en ainakaan saanut mitään "etuseteliä".


      • Check&Clean

      • Ei ole vaikeaa
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Minä antaisin JAS tekniikan tehdä ja tulee kuntoon kerralla.

        "Ammattilaiset" käyttävät suurella todennäköisyydellä samoja Eclipsen puhdistustuotteita joita voi tilata ja itse puhdistaa kennon. Toki jos ei itse uskalla, niin sitten on parempi viedä/lähettää JAS tekniikalle.


      • tevi

        "Alle 1000 kuvaa"

        Nimimerkille vihje, että kannattaisiko käyttää D7100 karemassa olevaa
        ominaisuutta hyväksi ja kokeilla jos kenno puhdistuisi sillä.

        Varmaan olet jo itsekin sen ojeen löytänyt D7100 Käyttöoje kirjasta.
        Asetukset vaan kohdalleen. Sivut 313-314 ohjeen mukaan.

        Voisi olla samalla turvallinen konsti puhdistukseen.


    • Valitettavaa ja ...

      Hyvin harmillista että Nikonin vehkeissä lentää "smeidaa" kennolle. Olen lukenut useasta lähteestä että vaivaa useita runkomalleja ja nyt näköjään myös D7100 runoka.

    • Suomenkielinen video
      • tuleeko se kuvaan

        mulla on ainakin joku "roskakuvaus", ottaa kuvan niin sillä kuvalla voi poistaa jokaisesta kuvasta automaattisesti roskat.

        mitään roskia ei ole ollut vielä joten en ole kokeillut. Peilin täristys on aina pois, on 1v, 1500 kuvaa, enkä ole kuin uuten laittanit putken kiinni.


      • Vain Capture NX2?
        tuleeko se kuvaan kirjoitti:

        mulla on ainakin joku "roskakuvaus", ottaa kuvan niin sillä kuvalla voi poistaa jokaisesta kuvasta automaattisesti roskat.

        mitään roskia ei ole ollut vielä joten en ole kokeillut. Peilin täristys on aina pois, on 1v, 1500 kuvaa, enkä ole kuin uuten laittanit putken kiinni.

        Image Dust Off ref photo

        "This option allows you to take a dust reference photo that shows any dust or debris that may be stuck to your sensor. Nikon Capture NX2 then uses the image to automatically retouch any subsequent photos where the specks appear."

        Tuo ref kuva ei tosin auta mitään jos lika on kennolla jo uudesta saakka. Referenssikuva pitää olla varmuudella 100% puhdas jotta Capture NX2 pystyy sitä hyödyntämään. Jos ei käytä Capture NX2 niin muut sovellukset eivät varmasti pysty edes ref kuvaa hyödyntämään.


      • Toisinpäin
        Vain Capture NX2? kirjoitti:

        Image Dust Off ref photo

        "This option allows you to take a dust reference photo that shows any dust or debris that may be stuck to your sensor. Nikon Capture NX2 then uses the image to automatically retouch any subsequent photos where the specks appear."

        Tuo ref kuva ei tosin auta mitään jos lika on kennolla jo uudesta saakka. Referenssikuva pitää olla varmuudella 100% puhdas jotta Capture NX2 pystyy sitä hyödyntämään. Jos ei käytä Capture NX2 niin muut sovellukset eivät varmasti pysty edes ref kuvaa hyödyntämään.

        Eiköhän tuo "Image Dust Off ref photo" toimi juuri päinvastoin, eli otetaan kuva jossa lika näkyy ja Capture NX2 korjaa kohdat kaikista muista kuvista. Siinä olet oikeassa että muut sovellukset eivät varmaankaan pysty hyödyntämään kyseistä kuvaa.


    • Hmmm...

      Enää ei näköjään tule mukana Check&Clean "seteliä". Taitaa olla liikaa putasttavaa kun ei enää anneta "ilmaiseksi".

      • ....

        Ei ole seteliä mutta Check&Clean palvelu kuuluu myös D7100 rungolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe