Kiertävätkö ruotsinlaivat lakia?

Havainnoitsija

Haluaisin kysyä mielipiteitänne, ovatko nämä ruotsinlaivoilla havaitsemani asiantilat mielestänne täysin laillisia? Havainnot on kerätty useiden risteilyiden aikana. En yleistä- Kaikki epäkohdat eivät välttämättä koske kaikkia laivoja:

-Ruotsinlaivoilla on yleistä, että viinaa saa ostaa yli virallisesti sallitun kiintiön. Pitää vain valita "oikea" kassa. "Väljemmän" kassan luo opastaa kuka tahansa myyjä. Pieniin kiintiön ylityksiin ei puututa muillakaan kassoilla.

-Ruotsinlaivojen diskoissa ei ole turvallisuuden takaajia. Jos tappelu tai kimppuunkäyminen tulee, saavat osapuolet pärjätä pahimmassa tapauksessa pärjätä omillaan- kukaan ei tule väliin, jos eivät toiset matkustajat. Joskus joku merimies kiertää, mutta aivan liian harvoin.

-Ruotsinlaivoilla "vaaditaan" viinattomuutta hytteihin ja käytäville (jonkun lain pakottamana?). Käytännössä tätä ei kuitenkaan valvota, päin vastoin, koko ruotsinlaivoille menemisen ideaan kuuluu erottamattomana osana hytissä juominen. Tätä varten on olemassa tölkinkeräyspisteitä kaikkialla käytävillä.

-Tupakointi on monissa paikoissa (paloturvallisuusmääräysten vuoksi?) "kielletty", vaan silti juuri kieltomerkin alta löytyy tuhka-pönttö. Ohikulkeva merimies ei tule kieltämään tupakointia.

-Ruotsinlaivoilla on puutteita suomenkielisistä teksteistä, mm. eräät etiketit ja kuitit ovat vain ruotsiksi -myös Suomen aluevesillä.

-Alaikäiset voivat ostaa alkoholia melko helposti. Jos eivät kuitenkaan saa ostettua, voivat kuitenkin aivan avoimesti juoda muiden ostamia juomia baarin tai diskon pöydässä. Jopa 12-13 vuotiaat.

-Osa ruotsinlaivoista on aika vanhoja. Kupeet ovat kupruilla. Kestävätkö ne varmasti kovaa merenkäyntiä?

5

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ristelyohjus

>Ruotsinlaivoilla on yleistä, että viinaa saa ostaa yli virallisesti sallitun kiintiön. Pitää vain valita "oikea" kassa. "Väljemmän" kassan luo opastaa kuka tahansa myyjä. Pieniin kiintiön ylityksiin ei puututa muillakaan kassoilla.

Ei myymiselle mitään kiintiöitä ole, vaan maahantuonnille.

>Ruotsinlaivojen diskoissa ei ole turvallisuuden takaajia. Jos tappelu tai kimppuunkäyminen tulee, saavat osapuolet pärjätä pahimmassa tapauksessa pärjätä omillaan- kukaan ei tule väliin, jos eivät toiset matkustajat. Joskus joku merimies kiertää, mutta aivan liian harvoin.

On niillä laivoilla pamputusintoiset vartijat, jotka henkilökunta kutsuu paikalle, kun tarpeelliseksi katsovat. Vartijat vievät putkaan huomattavasti herkemmin kuin maissa viedään.

>Ruotsinlaivoilla "vaaditaan" viinattomuutta hytteihin ja käytäville (jonkun lain pakottamana?). Käytännössä tätä ei kuitenkaan valvota, päin vastoin, koko ruotsinlaivoille menemisen ideaan kuuluu erottamattomana osana hytissä juominen. Tätä varten on olemassa tölkinkeräyspisteitä kaikkialla käytävillä.

Onko sille määräykselle olemassa joku valvontapakko? On nimittäin olemassa paljon määräyksiä, joiden noudattamista ei ole sanktioitu eikä valvontaa vastuutettu.

>Tupakointi on monissa paikoissa (paloturvallisuusmääräysten vuoksi?) "kielletty", vaan silti juuri kieltomerkin alta löytyy tuhka-pönttö. Ohikulkeva merimies ei tule kieltämään tupakointia.

Kun ei olla kunnan hommissa, niin henkilökunnan päätehtävä ei ole vi***illa maksaville asiakkaille.

>Ruotsinlaivoilla on puutteita suomenkielisistä teksteistä, mm. eräät etiketit ja kuitit ovat vain ruotsiksi -myös Suomen aluevesillä.

Laivassa käytetään sitä kieltä, mitä sen rekisteröintimaan määräykset käskee. Muu on spesiaalia asiakaspalvelua. Ja numerot ovat aina oikealla kielellä.

>Alaikäiset voivat ostaa alkoholia melko helposti. Jos eivät kuitenkaan saa ostettua, voivat kuitenkin aivan avoimesti juoda muiden ostamia juomia baarin tai diskon pöydässä. Jopa 12-13 vuotiaat.

Päinvastoin. Laivalla baariin/iltaravintolaan pääsee kaikki, mutta nuoren näköisiltä kysytään tilattaessa papereita. Sen sijaan maissa, jossa baarin/iltaravintolan paperitarkastus tehdään portsarin toimesta ovella, kaikki sisään livahtaneet voivat tilata vapaasti.

>Osa ruotsinlaivoista on aika vanhoja. Kupeet ovat kupruilla. Kestävätkö ne varmasti kovaa merenkäyntiä?

Katsastetut laivat kestävät kyllä merenkäynnin, mutta pohja/kylkikosketukset testataan tapaus kerrallaan.

• Von perälä

Laivoilla on käytössä käytäntö, että alkuillasta
        diskoon sytytetään valot ja ns. laiva poliisit tarkistaa henkilöpaperit kaikilta?
        Ainakin 90-luvun alussa oli tälläinen tapa niin viikkarilla kuin siljallakin. Silloin jos ei ollut vähintään 18-vuotias poistettiin diskosta, jonka jälkeen diskon ovelle jäi kaveri tarkistelemaan eteenkin nuorten paperit.

Ja eikö nykyään alkoholin tuonti ole vapaata EU:n sisällä eli tuo niin paljon kuin jaksat?

• Risteilyohjus
        Von perälä kirjoitti:

diskoon sytytetään valot ja ns. laiva poliisit tarkistaa henkilöpaperit kaikilta?
        Ainakin 90-luvun alussa oli tälläinen tapa niin viikkarilla kuin siljallakin. Silloin jos ei ollut vähintään 18-vuotias poistettiin diskosta, jonka jälkeen diskon ovelle jäi kaveri tarkistelemaan eteenkin nuorten paperit.

Ja eikö nykyään alkoholin tuonti ole vapaata EU:n sisällä eli tuo niin paljon kuin jaksat?

>Laivoilla on käytössä käytäntö, että alkuillasta

Tosta mä en tiedä. Nimittäin jos mä itse joudun laivan diskoon, niin mulla on itsellä siinä vaiheessa valot aika himmeällä.

>Ja eikö nykyään alkoholin tuonti ole vapaata EU:n sisällä eli tuo niin paljon kuin jaksat?

Näin on, jos mennään EU-maasta toiseen. Sääntöön on kuitenkin pari poikkeusta, joista yksi on Ahvenanmaa (ovat itse sen vaatineet). Poikkeaminen Ahvenanmaalle tuo laivoille verovapauden, mutta myös matkustajille tuontikiintiön.

• Von Perälä
        Risteilyohjus kirjoitti:

>Laivoilla on käytössä käytäntö, että alkuillasta

Tosta mä en tiedä. Nimittäin jos mä itse joudun laivan diskoon, niin mulla on itsellä siinä vaiheessa valot aika himmeällä.

>Ja eikö nykyään alkoholin tuonti ole vapaata EU:n sisällä eli tuo niin paljon kuin jaksat?

Näin on, jos mennään EU-maasta toiseen. Sääntöön on kuitenkin pari poikkeusta, joista yksi on Ahvenanmaa (ovat itse sen vaatineet). Poikkeaminen Ahvenanmaalle tuo laivoille verovapauden, mutta myös matkustajille tuontikiintiön.

olin tosiaan unohtanut ton Ahvenanmaan kokonaan pois. Joten olet oikeassa sen tuontikiintiön kanssa. Sama sääntöhän pätee jos matkustat Kanarian saarille vaikka Espanja on EU maa.

• Von perälä kirjoitti:

Olin 6 vuotta vanha kun eksyin veljeni kanssa Silja Linen diskoon eikä kukaan sanonut mitään. Katottiin hetken kun joku papparainen jammaili siellä ja sitten kun oltiin naurettu tarpeeksi niin lähdimme pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9026
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3590
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2033
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      81
      1256
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1095
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1071
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1055
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1023
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65