Muuttuneet tulot ja asumistuen tarkistus

töissä ja työttömänä

Olen puolet vuodesta töissä sellaisella palkalla, joka ei laukaise asumistuen välitarkistusta niin, että tuki muuttuisi, joten saan asumistukea palkan päälle niin kuin tätä tukea saisi työttömänä. Työsuhde loppuu juuri ennen asumistuen vuositarkistusta, jolloin palkka ei ehdi vaikuttaa seuraavan tukijakson suuruuteen.

Ongelmana on se kun saan työttömyyskassasta hieman korkeampaa päivärahaa kuin Kelasta. Tämä tulee vaikuttamaan asumistuen suuruteen vuositarkistuksen yhteydessä ja siitä johtuen saan alhaisempaa asumistukea kuin mitä Kelan työttömyystuella saisi.

Tämän saattaisi pystyä ratkaisemaan niin, että on yhden kuukauden (riittääkö pienempikin aika?) Kelan työttömyystukea vastaavilla tuloilla ja siitä eteenpäin nostaa työttömyyskassasta päivärahaa. Tällöin asumistukea pitäisi saada enemmän 11kk ajaksi työttömyyskassan rahoilla? Miten tämän voisi toteuttaa?

Ajattelin, että olisinkin vain 5kk töissä ennen vuositarkistusta, jolloin työssäoloehto ei ehdi täyttyä ja sitten vuositarkistuksen jälkeen olen 1kk työttömänä ja sitten 1kk töissä? Onko kellään kokemuksia, että toimiiko?

1

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as tukilaske...ta

      Minä olen keikkatyöläinen liki vakinaisesti. Kela toimi näin: se laskee aina vuoden alussa asumistuen edellisen vuoden tulojen keskiarvon perusteella. sopisi hyvin sinunkin tilanteeseesi.
      Älä hyvä ihiminen ota perintää niskaasi- sen laittavat jopa kun itse ovat jotain myöntäneet vahiongossa liian suurena, tai vain asiakkaan tietämättömyyden takia-
      Välitarkistuksia voi teettää itse kun tarttee.
      Voi pyytää laskemaan as. tuen seur.vuodelle tämän vuoden tulojen mukaan...

      Minä häviän tänä vuonna asumiskulujen takia hiukan. Ensi vuoden alusta tilanne tasoittuu. Systeemi tasaa asumistuen, mutta tekee eri kk elämästä "kiintoisan", esim mninulla 470 eurosta aina 850 euroon on kaikkien tulojen yhteisnetot per kk, vaihdellen ja samalla tavalla joka kk kulut kuitenkin, mutta- opettaa laskupäätä...Ei ota huomioon todellista- Veroprosentin olen aina nostanut vähin, pakko- ei varaa mätkyihin, ja onpahan joku hätävarana... jos happens, ne verottajalla olevat vähät eurot. Nyt on tulossa vähän päälle 1000 euroa palautuksena, sit kun on sen aika.
      Pienituloisen talous onkin mutkikas. Joskus laskuja myöhässä. Nyt maksoin vajaa kk sitten koko tämän kuukauden laskuryppään pois alta, kun pystyin, ja ostin käytetyn fillarin- kottia piti jnk verta kyllä pyytää sitten (palkasta joka hankittu, mutta jota ei o maksettu...)Omatoiminen marjastus, sienestys, sukuloiminen polkupyörällä, ym...

      Työjuttuihin menee ajoittain "nappirahoja". Pienesti välineisiin, matkakulut olen minimoinut- ei o varaa auton pitoon, ja omistan yhdestä osan, mutta isäni leski päättää kyseisen auton käyttäjän, että se siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6153
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3738
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1626
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1455
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1448
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      31
      1365
    Aihe