Pakkoruotsi pois

onneksi en osaa

tilalle haluttais japanin kieli tai italia tai viron.. mutta ei pakkoruotsia pitäisi pakottaa opiskelemaan, sitä ei kukaan osaa muutenkaan.

Ruotsissa olen käyny kaksi kertaa vuodessa enkä koskaan puhu siellä pakkoruotsia. Suomeksi puhun ja tuotsalaiset saavat opiskella suomea. Jos ei ymmärrä, sitten saavat olla.

11

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Japania rakastava

Hmm, no mun ruotsi on kyllä kymppi, mutta oot oikeassa tavallaan, japanin kielen mä haluan kouluun!

• Nicolaaaaaa

Vaikka ei ruotsi kyllä mikään lemppariaine mullakaan oo, niin on se nyt hyödyllisempää kun joku japani, aika harvat sinne koskaan elämässään tulee lähteneeksi, joten miksi sitä ainakaan koulussa opiskesltais? Ei miksikään, jos välttämättä haluatte japania oppia menkää jollekkin kielikurssille

• Nakkimakkaratar

Olen kieltenopettaja ja kollegoiden kanssa on useaan kertaan kiinnitetty huomiota siihen, että ne oppilaat jotka (vanhempiensa suulla) eniten nurisevat ruotsin opiskelusta, eivät ole mitään ahkeria kielellisesti lahjakkaita. Yleensä päinvastoin.

Ne, jotka haluavat opiskella vaikkapa saksaa tai ranskaa peruskoulussa, valitsevat ns. B-kielen alkavaksi kahdeksannella luokalla. He onnistuvat sen kanssa yleensä ihan ok, mutta harvoinpa heillä ruotsinkaan kanssa mitään vaikeuksia on! Heistä suurin osa on motivoituneita, lahjakkaita ja ahkeria.

• Ruotsi ysi

Ruotsi on niin helppo kieli, että ihmetellä täytyy kuinka se joillekin on pakkopullaa. Itselläni ruotsinopinnoista on aikaa jo 35 vuotta, mutta kieli ei unohdu. Mitä nyt on tullut liuta uusia sanoja, jotka minulle ovat tuikituntemattomia, mutta kielioppi pysyy päässä ikuisesti.

• Mennään metsään taas

"eivät ole mitään ahkeria kielellisesti lahjakkaita. Yleensä päinvastoin."

Niinpä! Aloittaja, mietipäs mikä on ahkeran ja kielellisesti lahjakkaan vastakohta...
        Teillä varmaan koko suku sellaisia. Millainen ihminen ylipäänsä voi sanoa mistään asiasta, ettei onneksi osaa?

• taas uusi keili opit

Meidän koko perhe ja suku ollaankielineroja, osaamme varmaan 200 eri kieltä. Ihan helppoo, kieli kun kieli hoituu.. olemme kieliperhe.. aina opiskelemme uusia kieliä.. ihme tyyppejä täällä, kun kielet ei maistu. Kieli kun kieli, mitä ongelmaa, hyvänen aika...

turhaa narinaa ettei kieliä opi kyllä oppii kunhan ei ole idiootti.

• lissuleena

No entäs flyygelin soittaminen?

• Tumppimaakari

Mutta suomi näyttää olevan heikommilla.

• fffffdsaaaaaaaaaa
        Tumppimaakari kirjoitti:

Mutta suomi näyttää olevan heikommilla.

No niin on, ei kerkii ptiää yllä kun noi muut kielt on tärkeimmät, suomihan poistuu kohta kokonaan maailmasta, kun hallitus ajaa sen veroill aja muilla alas... ei suomea tarvi.

• Isä

Mua vähän risoo, kun lapsellani on koulussa pakkosuomi jo tokalta luokalta lähtien. Ihan turhaa, sillä kyllä hän osaa nyt jo suomea oikein hyvin. Parempi olisi sen tilalla joku oikeasti vieras kieli. Englanti tulee vasta seiskalla, kun suomenkieliset oppilaat saavat aloittaa sen jo ala-asteella.

• Ruotsi ysi

Miksi teillä alkaa englanti vasta seiskalla? Meillä se alkaa jo ekalla luokalla! :O

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2648
    2. 164
      2081
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      116
      1341
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1306
    5. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1256
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      29
      1194
    7. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1161
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1142
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1119
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1078
    Aihe