Pakkoruotsi pois

onneksi en osaa

tilalle haluttais japanin kieli tai italia tai viron.. mutta ei pakkoruotsia pitäisi pakottaa opiskelemaan, sitä ei kukaan osaa muutenkaan.

Ruotsissa olen käyny kaksi kertaa vuodessa enkä koskaan puhu siellä pakkoruotsia. Suomeksi puhun ja tuotsalaiset saavat opiskella suomea. Jos ei ymmärrä, sitten saavat olla.

11

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Japania rakastava

      Hmm, no mun ruotsi on kyllä kymppi, mutta oot oikeassa tavallaan, japanin kielen mä haluan kouluun!

    • Nicolaaaaaa

      Vaikka ei ruotsi kyllä mikään lemppariaine mullakaan oo, niin on se nyt hyödyllisempää kun joku japani, aika harvat sinne koskaan elämässään tulee lähteneeksi, joten miksi sitä ainakaan koulussa opiskesltais? Ei miksikään, jos välttämättä haluatte japania oppia menkää jollekkin kielikurssille

    • Nakkimakkaratar

      Olen kieltenopettaja ja kollegoiden kanssa on useaan kertaan kiinnitetty huomiota siihen, että ne oppilaat jotka (vanhempiensa suulla) eniten nurisevat ruotsin opiskelusta, eivät ole mitään ahkeria kielellisesti lahjakkaita. Yleensä päinvastoin.

      Ne, jotka haluavat opiskella vaikkapa saksaa tai ranskaa peruskoulussa, valitsevat ns. B-kielen alkavaksi kahdeksannella luokalla. He onnistuvat sen kanssa yleensä ihan ok, mutta harvoinpa heillä ruotsinkaan kanssa mitään vaikeuksia on! Heistä suurin osa on motivoituneita, lahjakkaita ja ahkeria.

      • Ruotsi ysi

        Ruotsi on niin helppo kieli, että ihmetellä täytyy kuinka se joillekin on pakkopullaa. Itselläni ruotsinopinnoista on aikaa jo 35 vuotta, mutta kieli ei unohdu. Mitä nyt on tullut liuta uusia sanoja, jotka minulle ovat tuikituntemattomia, mutta kielioppi pysyy päässä ikuisesti.


      • Mennään metsään taas

        "eivät ole mitään ahkeria kielellisesti lahjakkaita. Yleensä päinvastoin."

        Niinpä! Aloittaja, mietipäs mikä on ahkeran ja kielellisesti lahjakkaan vastakohta...
        Teillä varmaan koko suku sellaisia. Millainen ihminen ylipäänsä voi sanoa mistään asiasta, ettei onneksi osaa?


    • taas uusi keili opit

      Meidän koko perhe ja suku ollaankielineroja, osaamme varmaan 200 eri kieltä. Ihan helppoo, kieli kun kieli hoituu.. olemme kieliperhe.. aina opiskelemme uusia kieliä.. ihme tyyppejä täällä, kun kielet ei maistu. Kieli kun kieli, mitä ongelmaa, hyvänen aika...

      turhaa narinaa ettei kieliä opi kyllä oppii kunhan ei ole idiootti.

      • lissuleena

        No entäs flyygelin soittaminen?


      • Tumppimaakari

        Mutta suomi näyttää olevan heikommilla.


      • fffffdsaaaaaaaaaa
        Tumppimaakari kirjoitti:

        Mutta suomi näyttää olevan heikommilla.

        No niin on, ei kerkii ptiää yllä kun noi muut kielt on tärkeimmät, suomihan poistuu kohta kokonaan maailmasta, kun hallitus ajaa sen veroill aja muilla alas... ei suomea tarvi.


    • Isä

      Mua vähän risoo, kun lapsellani on koulussa pakkosuomi jo tokalta luokalta lähtien. Ihan turhaa, sillä kyllä hän osaa nyt jo suomea oikein hyvin. Parempi olisi sen tilalla joku oikeasti vieras kieli. Englanti tulee vasta seiskalla, kun suomenkieliset oppilaat saavat aloittaa sen jo ala-asteella.

      • Ruotsi ysi

        Miksi teillä alkaa englanti vasta seiskalla? Meillä se alkaa jo ekalla luokalla! :O


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe