olen 8 vuotias tyttö ja omistan tai siskoni omistaa kaksi marsua. aina kun menen katsomaan niitä ja avaan häkin luukut, molemmat hyökkäävät esim. käteeni kiinni. SE sattuu paljon!
mitä voisin tehdä, koska ne purevatt siskoanikin! mitä pitäisi tehdä? ei kai syynä ole se, että haukuin niitä rumaksi kun ne on aika rumii. tai eihän se voi olla, kun ei eläimet osaa puhuu:D
sitten kun saan oman jyrsijän/tai kaksi jyrsijää, mä otan kyllä kanin, hiiren, rotat tai hamsun
ilkeä marsuni! tai siskoni marasu!!!!!!!!!!
13
155
Vastaukset
- 6666666666666h
Lopettakaa ne.
- Marsussu
Marsujasi on käsitelty joskus huonosti, sillä niiden ei pitäisi tehdä noin, vaikka ne puolustaisivat reviiriään, mulla on olut neljä marsua, joista kolme oli huostaan otettuja. Yksi tuli tosi huonosta oloista, ja se yritti aluksi puolustautua, mutta oikealla käsittelyllä ei marsu hyökkää ihmisen kimppuun, sillä se huonosti kohdeltu marsukin tottui ihmisiin.
- aloittaja jeni
netuli kasvattajalta, ja niitä on käsitelty aina kivasti! otettu jokapäovä pois häkistä ja silitelty mut ainapurru nii ei oo kivaa yhtään!
mutta voiko johtuu siitä että kerran toinen tippu pöydältä kun itse se meni reunalle ja tipahti. ja suuttuko se siitä meille että purree? - Sedä
Onpa kyllä outoa käytöstä! Missä tilanteessa ne puree? Tuleeko me itse luukulle puremaan, vai yritätkö lähestyä/nostaa ja ne puree sitten? Miten ne käyttäytyvät häkissä ja vapaana, pelkäävätkö ne teitä ihmisiä ja piiloutuvat, vai uskaltavatko ne liikkua itsevarmasti?
Onnistuisiko, että marsuja ei siirrettäisi häkistä ulos, vaan häkki olisi sopivassa paikassa lattialla ja ne saisi omaa tahtiaan tulla ulos? Ehkä ne pelkäävät ulkoilua, ja yhdistävät kädet siihen että taas nostetaan, ja purevat, koska eivät tahdo ulos? Ensin voi olla, etteivät uskaltaudu ulos. Pitäkää luukkua vain paljon auki, ja laittakaa sen ulkopuolelle kivoja asioita kuten pahvilaatikoita piiloiksi ja herkkuruokaa houkuttimeksi. Ujoja marsuja voi myös houkutella laittamalla pilttihilloa lusikkaan, ja antamalla sen nuolaa sitä siitä. Marsu joutuu tulemaan kätesi lähelle, mutta ei tarvitse pelätä että se putosi sormia :) Hyvä perus ohje on, että älä lähesty marsuja, vaan anna niiden lähestyä sinua itse!
Tässä nyt ihan perusvinkkejä, voisi olla hyvä, että sinä tai siskosi tai vanhempanne kokeilisitte vaikka laittaa sähköpostia jollekin kasvattajalle, tai muulle kokeneelle harrastajalle, joka osaisi paremmin tulkita mitä teidän ongelmallenne pitäisi tehdä.- Sedä
Eiih, siis putosi = puree :D
- Sedä
Niin ja yksi tärkeä kysymys vielä, kauan marsut on olleet teillä? Onko pureminen muuttunut pahemmaksi vai vähentynyt?
- pupukin raatelee
jos olet saanut härnättyä MARSUN vihaiseksi, älä ota kania.
Kani puree, paljo kovempaa kuin mikään marsu, jopa kumisaappaan läpi.
Belgian jätti-narttu hyökkäsi jalkaan ja puri saappaan rikki, kun kanit tuotiin hoitooni ja laskin ne irti vanhaan talliin, jossa oli tilaa puolustaa reviiriä.
Myöskin kääpiökani puri, kun otin huolimattomasti syliin siirtääkseni häkistä toiseen.
Kannattaa muistaa, ett kani voi myös raapaista tosi lujaa, sillä on yhtä terävät kynnet kuin kissoilla! - Sedä
Mun kanilla ei ainakaan ollut pätkääkään terävät kynnet :D Ei Se tosin purrutkaan. Mut ihan totta, moni kani on paljon tempperamenttisempi, ja reviiriään puolustaessaan jopa vihainen.
- Kuiku
Mulla oli lapsena marsu, alkuun se oli arka, mutta ruualla houkutellen kesyyntyi tosi pian.
Se osasi antaa tassua ja tulla kutsuttaessa luokse, kuikutti aina ihmisten tullessa kotiin. Oppi aika pian "sisäsiistiksi", kakki vain omaan nurkkaansa.
Marsu ei ollut häkissä, asui vapaana pahvimökissään keittiön työpöydän alla.
Myös gerbiileistä, hiiristä, hamstereista, kaneista ja rotista jonkun verran kokemusta, mutta ensimmäinen lemmikkini, Kuiku, on jäänyt mieleen.
- hyppymyyrä
Jos olet tehnyt marsuille jotain, esim. satuttanut niitä tai kiusannut, ne
kyllä muistavat sen ja pelkäävät sinua nyt. Omapa vikasi.
Älä hanki hamsteria. Tuon ikäinen ei saisi saada mitään eläintä kun siskon marsuja haukkuu ja nimittelee. Häpeäisit. Sitäpaitsi, vasta 10 vuotias saisi hankkia hamsterin, luin tämmöisen hamsterikirjasta. Ja totta.
Loppujen lopuksi jos et pidäkkään elukastasi, hylkäät sen ja haluat erilaisen.
Ei. Ei näin. Osta pehmolelu. Varmaan haluaisit sylitellä hamsteria, mutta älä.
Jos hamsu tippuu edes 30cm korkeudelta, se voi murtaa jalkansa.
Ja noin nuoret eivät osaa ehkä käsitellä hamstereita. Osta siis pehmolelu. ;) - jenniponygril
mä en oo yhtään kiusannu marsuja, eikä mun sisko! ne oli sellasia kilttejä kun ne tuli mut joku kuukauden päästä vihasiks! ei kukaan oo tehny niille mitään väärää! ja en haukkuis niitä, jos ne ei olis ilkeitä. kävin kattoo kamun marsui ja ne oli kilttei!
ja lisäks, mä en hirveesti tykkää marsuista enää!!!!!!!!! ne on mun siskolla nyt sylissä ja kattoo mua vihasesti! - hyppymyyrä
No jos "katsovat sinua vihaisesti", olet siis tehnyt jotain pahaa niille.
Kuten tiputtanut lattialle, vetänyt jalasta tms, ajanut takaa ottaessasi niitä kiinni?- entinen marsunomistaja
Olitko niiden lähellä/vieressä, kun toinen putosi, voi olla että ne yhdistää sut putoamoseen. Marsuja ei kyllä koskaan saisi pitää pöydällä juuri putoamis riskin takia! Voi myös olla, että sitä marsua, joka putosi, sattui, jonka takia se puree ja toinen ottaa mallia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384330Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3342169Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32044Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481871- 1061790
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4791604MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571429Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4761330Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316