ilkeä marsuni! tai siskoni marasu!!!!!!!!!!

jenni 8v ponnygril<3

olen 8 vuotias tyttö ja omistan tai siskoni omistaa kaksi marsua. aina kun menen katsomaan niitä ja avaan häkin luukut, molemmat hyökkäävät esim. käteeni kiinni. SE sattuu paljon!
mitä voisin tehdä, koska ne purevatt siskoanikin! mitä pitäisi tehdä? ei kai syynä ole se, että haukuin niitä rumaksi kun ne on aika rumii. tai eihän se voi olla, kun ei eläimet osaa puhuu:D
sitten kun saan oman jyrsijän/tai kaksi jyrsijää, mä otan kyllä kanin, hiiren, rotat tai hamsun

13

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6666666666666h

      Lopettakaa ne.

      • Marsussu

        Marsujasi on käsitelty joskus huonosti, sillä niiden ei pitäisi tehdä noin, vaikka ne puolustaisivat reviiriään, mulla on olut neljä marsua, joista kolme oli huostaan otettuja. Yksi tuli tosi huonosta oloista, ja se yritti aluksi puolustautua, mutta oikealla käsittelyllä ei marsu hyökkää ihmisen kimppuun, sillä se huonosti kohdeltu marsukin tottui ihmisiin.


    • aloittaja jeni

      netuli kasvattajalta, ja niitä on käsitelty aina kivasti! otettu jokapäovä pois häkistä ja silitelty mut ainapurru nii ei oo kivaa yhtään!
      mutta voiko johtuu siitä että kerran toinen tippu pöydältä kun itse se meni reunalle ja tipahti. ja suuttuko se siitä meille että purree?

    • Sedä

      Onpa kyllä outoa käytöstä! Missä tilanteessa ne puree? Tuleeko me itse luukulle puremaan, vai yritätkö lähestyä/nostaa ja ne puree sitten? Miten ne käyttäytyvät häkissä ja vapaana, pelkäävätkö ne teitä ihmisiä ja piiloutuvat, vai uskaltavatko ne liikkua itsevarmasti?

      Onnistuisiko, että marsuja ei siirrettäisi häkistä ulos, vaan häkki olisi sopivassa paikassa lattialla ja ne saisi omaa tahtiaan tulla ulos? Ehkä ne pelkäävät ulkoilua, ja yhdistävät kädet siihen että taas nostetaan, ja purevat, koska eivät tahdo ulos? Ensin voi olla, etteivät uskaltaudu ulos. Pitäkää luukkua vain paljon auki, ja laittakaa sen ulkopuolelle kivoja asioita kuten pahvilaatikoita piiloiksi ja herkkuruokaa houkuttimeksi. Ujoja marsuja voi myös houkutella laittamalla pilttihilloa lusikkaan, ja antamalla sen nuolaa sitä siitä. Marsu joutuu tulemaan kätesi lähelle, mutta ei tarvitse pelätä että se putosi sormia :) Hyvä perus ohje on, että älä lähesty marsuja, vaan anna niiden lähestyä sinua itse!

      Tässä nyt ihan perusvinkkejä, voisi olla hyvä, että sinä tai siskosi tai vanhempanne kokeilisitte vaikka laittaa sähköpostia jollekin kasvattajalle, tai muulle kokeneelle harrastajalle, joka osaisi paremmin tulkita mitä teidän ongelmallenne pitäisi tehdä.

      • Sedä

        Eiih, siis putosi = puree :D


      • Sedä

        Niin ja yksi tärkeä kysymys vielä, kauan marsut on olleet teillä? Onko pureminen muuttunut pahemmaksi vai vähentynyt?


    • pupukin raatelee

      jos olet saanut härnättyä MARSUN vihaiseksi, älä ota kania.
      Kani puree, paljo kovempaa kuin mikään marsu, jopa kumisaappaan läpi.
      Belgian jätti-narttu hyökkäsi jalkaan ja puri saappaan rikki, kun kanit tuotiin hoitooni ja laskin ne irti vanhaan talliin, jossa oli tilaa puolustaa reviiriä.
      Myöskin kääpiökani puri, kun otin huolimattomasti syliin siirtääkseni häkistä toiseen.
      Kannattaa muistaa, ett kani voi myös raapaista tosi lujaa, sillä on yhtä terävät kynnet kuin kissoilla!

    • Sedä

      Mun kanilla ei ainakaan ollut pätkääkään terävät kynnet :D Ei Se tosin purrutkaan. Mut ihan totta, moni kani on paljon tempperamenttisempi, ja reviiriään puolustaessaan jopa vihainen.

      • Kuiku

        Mulla oli lapsena marsu, alkuun se oli arka, mutta ruualla houkutellen kesyyntyi tosi pian.
        Se osasi antaa tassua ja tulla kutsuttaessa luokse, kuikutti aina ihmisten tullessa kotiin. Oppi aika pian "sisäsiistiksi", kakki vain omaan nurkkaansa.
        Marsu ei ollut häkissä, asui vapaana pahvimökissään keittiön työpöydän alla.

        Myös gerbiileistä, hiiristä, hamstereista, kaneista ja rotista jonkun verran kokemusta, mutta ensimmäinen lemmikkini, Kuiku, on jäänyt mieleen.


    • hyppymyyrä

      Jos olet tehnyt marsuille jotain, esim. satuttanut niitä tai kiusannut, ne
      kyllä muistavat sen ja pelkäävät sinua nyt. Omapa vikasi.

      Älä hanki hamsteria. Tuon ikäinen ei saisi saada mitään eläintä kun siskon marsuja haukkuu ja nimittelee. Häpeäisit. Sitäpaitsi, vasta 10 vuotias saisi hankkia hamsterin, luin tämmöisen hamsterikirjasta. Ja totta.

      Loppujen lopuksi jos et pidäkkään elukastasi, hylkäät sen ja haluat erilaisen.
      Ei. Ei näin. Osta pehmolelu. Varmaan haluaisit sylitellä hamsteria, mutta älä.

      Jos hamsu tippuu edes 30cm korkeudelta, se voi murtaa jalkansa.
      Ja noin nuoret eivät osaa ehkä käsitellä hamstereita. Osta siis pehmolelu. ;)

    • jenniponygril

      mä en oo yhtään kiusannu marsuja, eikä mun sisko! ne oli sellasia kilttejä kun ne tuli mut joku kuukauden päästä vihasiks! ei kukaan oo tehny niille mitään väärää! ja en haukkuis niitä, jos ne ei olis ilkeitä. kävin kattoo kamun marsui ja ne oli kilttei!
      ja lisäks, mä en hirveesti tykkää marsuista enää!!!!!!!!! ne on mun siskolla nyt sylissä ja kattoo mua vihasesti!

    • hyppymyyrä

      No jos "katsovat sinua vihaisesti", olet siis tehnyt jotain pahaa niille.
      Kuten tiputtanut lattialle, vetänyt jalasta tms, ajanut takaa ottaessasi niitä kiinni?

      • entinen marsunomistaja

        Olitko niiden lähellä/vieressä, kun toinen putosi, voi olla että ne yhdistää sut putoamoseen. Marsuja ei kyllä koskaan saisi pitää pöydällä juuri putoamis riskin takia! Voi myös olla, että sitä marsua, joka putosi, sattui, jonka takia se puree ja toinen ottaa mallia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe