Muutto Kanadaan

Muuttolintu

Hei. Eli haluaisin muuttaa Kanadaan, onko mahdollista saada Suomessa pysyvää viisumia vai miten tuo viisumiasia pitää hoitaa? Sen lisäksi lähden salaa, älkää kysykö miksi sillä asia on henkilökohtaista. Mietin kuitenkin että saako suomen viranomaiset luovuttaa tietoja lähiomaisille jos he kyselevät perään, esimerkiksi lentokentällä? Ja paljon pitäisi olla rahaa taksissa, riittäisikö esim. 5 000 euroa hyvin alkuun?

51

4145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+6

      Ensin pitäisi löytää työpaikka tai kanadalainen puoliso, muuten ei viisumia saa.

      Kanadan maahanmuuttoviranomaisilla lienee nettisivutkin.

    • GamerGirl91

      Lue aikaisempia ketjuja. Et pääse muuttamaan maahan pysyvästi heti. Ensin kannattaa lähteä nuuhkimaan ilmaa siellä. Tutustu netissä johonkin kanadalaiseen. Itse satuin vuosia sitten tutustumaan ja kävin hänen luonaan tässä pari vuotta sitten. Tutustuin siellä hänen kavereihin, opiskelen nyt datanomiksi ja... Yksi niistä kavereista tahtoo minut tällä hetkellä heidän työpaikalleen juuri datanomihommia vastaaviin tehtäviin (nettisivujen koodausta).

      Sinne aion ensiksi työssäoppimaan kun opiskelen nyt, ja JOS sen jälkeen työnantaja HALUAISI palkata minut, me otettaisiin YHDESSÄ yhteyttä Kanadan maahanmuuttoviranomaisiin. Tässä asiassa on kuitenkin pieni mutka. JOS KANADASTA LÖYTYY TEHTÄVÄÄN SOPIVA TYÖTÖN, HÄNET PITÄÄ PALKATA ENNEN MINUA.

      Eli suosittelen sinulle nettideittailua pikemminkin. Koita löytää joku kanukki. Itse olin menossa naimisiin kanadalaisen kanssa (sen, johon tutustuin nettiroolipelissä vuosia sitten) mutta erottiin, palasin Suomeen ja opiskelen nyt ja toimin siivoojana osa-aikaisesti.

      Josko saisin työpaikannyt tämän exäni kaverin kautta. Silloin lähtisin.

      • GamerGirl91

        Lisään muuten vielä, että suomalainen EI TARVITSE viisumia matkustaessaan turistina maahan. Maassa saat viettää 6kk ilman viisumia. Ne leimaa sun passin kun saavut maahan ja se leima on sun viisumi.

        Kanadaan ei saa tuoda yli 10 000$ ellei ilmoita rahoistaan etukäteen kyseisen lentokentän mamuviranomaisille (se eka lentokenttä, johon saavut kanadassa. itselläni oli koneenvaihto ja määränpää yksi pikkukaupunki, niin saavuin ekana reissuillani yleensä joko torontoon tai montrealiin)


      • Muuttolintu18
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Lisään muuten vielä, että suomalainen EI TARVITSE viisumia matkustaessaan turistina maahan. Maassa saat viettää 6kk ilman viisumia. Ne leimaa sun passin kun saavut maahan ja se leima on sun viisumi.

        Kanadaan ei saa tuoda yli 10 000$ ellei ilmoita rahoistaan etukäteen kyseisen lentokentän mamuviranomaisille (se eka lentokenttä, johon saavut kanadassa. itselläni oli koneenvaihto ja määränpää yksi pikkukaupunki, niin saavuin ekana reissuillani yleensä joko torontoon tai montrealiin)

        Oivoi tää oli monimutkasempaa ku ajattelinkaan.. :/ mä en voi lähteä kokeilumielellä, ajattelin pikemminkin että lähden pysyvästi jos nyt lähden. Voiko niin sitten tehdä että muutan sinne ja hankin työn siellä? Kuulin eräältä kaverilta että työtä täytyy tehdä 4 vuotta putkeen jotta saa pysyvän viisumin. En uskalla lähteä jos minut käännytetään takaisin suomeen jossain vaiheessa :/


    • GamerGirl91

      Et voi lähteä kerralla pysyvästi maahan. Sorry. Vaikka naimisiin menisit kanukin kanssa, edes väliaikaisen työ- ja oleskeluluvan saaminen (ovat muuten yhdessä) on vaikeaa. Äkkiavioliittoihin suhtaudutaan hyvin epäilevästi ja maahanmuuttoviranomaisille pitää oikeasti lähettää monta kiloa todisteita suhteesta ja (mieluiten) sen pitkäkestoisuudesta. Valokuvia, rakkauskirjeitä... Ymsyms. Tämä on ihan totta.

      Kaikenlisäksi sinut käännytetään takaisin Suomeen, ellei sinulla ole menopaluulippuja. Pelkkä meno ei riitä ja selitykseksi ei kelpaa "ostan sitten myöhemmin".

      • Muuttolintu14

        Luin aiemmin ihmisten kirjoittamia kommenteja samasta aiheesta ja moni heistä asuu siellä ilman mitään ongelmia? Olen kevään ylioppilas joten jos hakisin vaikka yliopistoon sinne niin eikö se auttaisi tilannetta? Ja eikö töiden tekemisen voi aloittaa ihan "starting from the bottom" jotta saisi sitten ajan kanssa pysyvän luvan?


      • GamerGirl91
        Muuttolintu14 kirjoitti:

        Luin aiemmin ihmisten kirjoittamia kommenteja samasta aiheesta ja moni heistä asuu siellä ilman mitään ongelmia? Olen kevään ylioppilas joten jos hakisin vaikka yliopistoon sinne niin eikö se auttaisi tilannetta? Ja eikö töiden tekemisen voi aloittaa ihan "starting from the bottom" jotta saisi sitten ajan kanssa pysyvän luvan?

        Opiskelemaan toki pääset, mutta varaudu lukukausimaksuihin. Ekana vuotena saat toimia töissä ainoastaan kampusalueella (esim kioski/kanttiini yms). Sen jälkeen voit hakea lupaa ja saat työskennellä vaikka mäkin kassalla.

        En silti suosittele mitään laittomuuksia tai pimeitä hommia. Lue nimimerkki "kanadalainen" kommentti. Eli luvat ensin, toimi sitten.

        Tutustu www.cic.gc.ca sieltä löydät kaikkiin kysymyksiisi vastaukset. Jos kerta olet kevään ylioppilas nii pitkä englanti pitäisi olla tuoreessa muistissa. Itse kirjoitin siitä pari vuotta sitten B: n. ja tuolla sivuilla surffailu ei ole mulle ongelma.


      • GamerGirl91
        Muuttolintu14 kirjoitti:

        Luin aiemmin ihmisten kirjoittamia kommenteja samasta aiheesta ja moni heistä asuu siellä ilman mitään ongelmia? Olen kevään ylioppilas joten jos hakisin vaikka yliopistoon sinne niin eikö se auttaisi tilannetta? Ja eikö töiden tekemisen voi aloittaa ihan "starting from the bottom" jotta saisi sitten ajan kanssa pysyvän luvan?

        Lisään vielä, että et sä voi suoraan hakea työlupaa ennenkuin olet sopinut asiasta työnantajan kanssa. Muista kuitenkin, että aina enne sinua tarkastetaan, olisiko paikalla hommaan sopivaa työtöntä kanadalaista ja hän menee ensin. Tämänhetkisestä taloustilanteesta Kanadassa kuvaa se, että yliopistomaisterit ajaa taksia, siivoaa hotelleja ja ovat pikaruokaloiden kassoilla. Sinua ei oteta noihin töihin.

        Työtä on tällä hetkellä siellä:

        -Putkimiehille
        -Lääkäreille
        -Sosiaalityöntekijöille
        -Hoitajille
        -Fysioterapeuteille
        -Eläinlääkäreille
        -Tuomareille ja juristeille

        Tuossa nyt muutamia, joilla on ainoastaam hadollisuus muuttaa suoraan Suomesta Kanadaan työn perässä. Ensin siis ovat löytäneet netin kautta (tai lomareissulla kasvotusten sopien) työnantajan. He odottavat työlupaprosessin toteutumista täällä kotimaassa ja kun Letter of Authorization saapuu niin he pakkaavat laukut, ostavat liput ja lähtevät. Prosessissa voi mennä jopa 18-24kk.


    • kanadalainen

      Luin aiemmin ihmisten kirjoittamia kommenteja samasta aiheesta ja moni heistä asuu siellä ilman mitään ongelmia///asuu kunnes poistetaan pikaisesti,,ja sitten ei ole takaisin asiaa..koita vain ihan laillista rataa..suosittelen
      tiedan surkeita tositapauksia suomestakin,,kun olivat yrittaneet tulla ns. vakisin.. ei onnistunut ,,ja jopa tavarakontti oli lahetetty takaisin..

      • Muuttolintu

        Voi apua.. Eli mitä mun pitäs sitten tehdä jos haluan vuoden sisällä sinne? Onko se ihan mahdotonta näillä näkymin:(? Pystyttekö neuvomaan että minkälaisen viisumin pitää sitten hankkia jos lähtee sinne? Vitsi voisko joku teistä antaa oman s-postinsa, tarviin jonkun apua tosi kovasti näissä asioissa :(


      • Anonyymi

        Kanadassa ois kiva asuu ja sit mm ruotsissa


    • GamerGirl91

      Et pääse vuoden sisään ELLET hae yliopistoihin JUURI NYT. Katso sopiva college tai yliopisto. Saat Suomesta täyden opintotuen sinne. Se on AINOA oljenkortesi jos vuoden sisään meinaat päästä sinne.

      Kanadassa ei ole yhteishakua, mutta yliopistohaku on yleensä nyt juhannuksen aikoihin kesäkuussa. Sulla on kai viikko aikaa laittaa hakemuksia.

      Sen jälkeen jos ja kun vastaus tulee yliopistolta, alat laittamaan opiskelulupahakemusta tuolla ww.cic.gc.ca sivulla. Onnea matkaan. Minulla ei ole enempää sanottavaa, tässä on kaikki mitä tiedän.

    • 6+2

      Entäpä au pairiksi meno?

      • Muuttolintu

        Oon kyl kauan miettiny au pairiksi lähtöä, mutta saako maahan jäädä sen jälkeen pysyvästi?


      • GamerGirl91
        Muuttolintu kirjoitti:

        Oon kyl kauan miettiny au pairiksi lähtöä, mutta saako maahan jäädä sen jälkeen pysyvästi?

        Ei saa, ellet au pair vuonna hae yliopistoon. Sillonki joudut palaamaan kotiin Suomeen odottamaan opiskelulupapäätöstä.


      • GamerGirl91
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Ei saa, ellet au pair vuonna hae yliopistoon. Sillonki joudut palaamaan kotiin Suomeen odottamaan opiskelulupapäätöstä.

        Au pair ei ole vakkarityöpaikka firmassa, työsopimuksella. Siksi et saa jäädä sinne. Hae nyt suosiolla vaan sinne korkeakouluun, jos on kiire muuttaa sinne. Googlaat jonku koulun, otat itse heille yhteyttä ja sovitte miten toimitaan.


      • Muuttolintunen
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Au pair ei ole vakkarityöpaikka firmassa, työsopimuksella. Siksi et saa jäädä sinne. Hae nyt suosiolla vaan sinne korkeakouluun, jos on kiire muuttaa sinne. Googlaat jonku koulun, otat itse heille yhteyttä ja sovitte miten toimitaan.

        Joo mä otin yhteyttä yliopistoon Kanadassa (law school), ongelmana on että koulut Kanadassa maksaa toisinkuin Suomessa :/


      • freshman
        Muuttolintunen kirjoitti:

        Joo mä otin yhteyttä yliopistoon Kanadassa (law school), ongelmana on että koulut Kanadassa maksaa toisinkuin Suomessa :/

        Law School on Grad. Sch., sita ennen pitaa olla nelivuotinen B.A. opiskeltuna.


    • ex-exchange student

      Itse olin joskus kauan sitten reilun vuoden siellä, ja noin puoli vuotta meni asioita järjestellessä (opiskeluviisumi). Tuossa ylempänä jo todettiinkin, että 6 kk saa oleilla turistiviisumilla. Eikös sen jälkeen voi käydä vaikka pikaisesti USA:n puolella ja palailla viikon päästä taas takaisin? Itse ajelin autolla useammankin kerran rajan yli.

      Pari vuotta sitten mietiskelin vielä itsekin, josko menisi takaisin, ja löysin tällaisen sivuston www.migrationexpert.ca, josta saa ajankohtaista tietoa muuttokriteereistä.

      Netistä löytyy myös Kanadan valtion viralliset neuvontasivut, ja kriteerit maahanmuuttoon. Käsittääkseni Keski-Kanadaan pääsee helpostikin, etenkin jos suostuu muuttamaan johonkin pienenpään kaupunkiin. Sen sijaan Toronto ja etenkin Vancouver pursuavat jo maahanmuuttajista, ja niihin provinsseihin on hankalampi saada viisumeita.

      Jos sinulla ei ole ennakkoon ketään tuttuja siellä päin niin suosittelisin tutkimaan Thunder Bayn aluetta Ontariossa. Siinä kaupungissa on erittäin vahva suomalaissiirtolaisten keskittymä, ja saattaisit jopa löytää jonkin joka auttaa
      työnhaussakin...

      • Muuttolintunen

        Kiitos paljon avusta! Lähdin katsomaan linkittämäsi sivua mutta en ollu sopiva millekään noille viisumivaihtoehdoille :/
        Minulla asuu tuttava kyllä Kanadassa, Ontariossa nimenomaan, mutta pelkään jos joudun kuitenki takaisin Suomeen.
        Onko mahdollista jos menen Au pairiksi ja AU pairin jälkeen jos onnistaa saisin töitä, jos kyseinen perhe jossa olisin Au pairina voisi auttaa minua jotenki?
        Miten rajan ylittäminen auttaisi minua Yhdysvalloissa siis?


      • 9+6
        Muuttolintunen kirjoitti:

        Kiitos paljon avusta! Lähdin katsomaan linkittämäsi sivua mutta en ollu sopiva millekään noille viisumivaihtoehdoille :/
        Minulla asuu tuttava kyllä Kanadassa, Ontariossa nimenomaan, mutta pelkään jos joudun kuitenki takaisin Suomeen.
        Onko mahdollista jos menen Au pairiksi ja AU pairin jälkeen jos onnistaa saisin töitä, jos kyseinen perhe jossa olisin Au pairina voisi auttaa minua jotenki?
        Miten rajan ylittäminen auttaisi minua Yhdysvalloissa siis?

        Viisumipolitiikka on sen verran tiukkaa että työviisumia ei kouluttamattomalle tipu. Siinä eivät sukulaiset tai tuttavat hyödytä mitään.

        Mikäpä on motiivisi muutolle, helpottaisi auttamista


      • Muuttolintu
        9+6 kirjoitti:

        Viisumipolitiikka on sen verran tiukkaa että työviisumia ei kouluttamattomalle tipu. Siinä eivät sukulaiset tai tuttavat hyödytä mitään.

        Mikäpä on motiivisi muutolle, helpottaisi auttamista

        Motiivini on lähinnä se etten voi olla oma itseni tässä perheessä.. Haluan vapautta, säännöt on liian tiukat ja muutenki ahdistaa kun kaikkea pitää kieltää. Maahan en voi jäädä sillä perhe on sen verran tiukka että he löytäisivät minut helposti.. Tän takia haluan toiseen maahan jotta voisin aloittaa kaiken alusta :/ olen sen tarpeessa!


      • GamerGirl91
        Muuttolintu kirjoitti:

        Motiivini on lähinnä se etten voi olla oma itseni tässä perheessä.. Haluan vapautta, säännöt on liian tiukat ja muutenki ahdistaa kun kaikkea pitää kieltää. Maahan en voi jäädä sillä perhe on sen verran tiukka että he löytäisivät minut helposti.. Tän takia haluan toiseen maahan jotta voisin aloittaa kaiken alusta :/ olen sen tarpeessa!

        Hae nyt vain sinne kouluun. :) Tai kouluihin. Vinkkinä sanon, että Prince Edward Islandilla on halvinta, mieluiten collegessa.

        Yhden vuoden eurohinnaksi tuli n. 3000-4000€ halvimmilla aloilla. Riippuu mitä opiskelee. Siellä taisi muistaakseni olla myös asuntola (maksullinen sellainen)?


      • 9+6
        Muuttolintu kirjoitti:

        Motiivini on lähinnä se etten voi olla oma itseni tässä perheessä.. Haluan vapautta, säännöt on liian tiukat ja muutenki ahdistaa kun kaikkea pitää kieltää. Maahan en voi jäädä sillä perhe on sen verran tiukka että he löytäisivät minut helposti.. Tän takia haluan toiseen maahan jotta voisin aloittaa kaiken alusta :/ olen sen tarpeessa!

        EU:ssa ( Norja ja Islanti) et tarvitse työ- tai oleskelulupaa. Voit ottaa ja lähteä vaikka heti ja etsiä työn paikanpäällä.

        Kauemmas muutto pysyvästi on aika mahdotonta kouluttautumattomalle, ellei rahat riitä opiskeluun. Lyhempiaikaisia mahdollisuuksia sitten au pair melkein missä maassa tahansa tai Australiassa ja Uudessa Seelannissa vuoden Working Holiday -viisumi. Tuollaisen vuoden jälkeen voi palata johonkin muuhun EU-maahan.


      • Muuttolintu
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Hae nyt vain sinne kouluun. :) Tai kouluihin. Vinkkinä sanon, että Prince Edward Islandilla on halvinta, mieluiten collegessa.

        Yhden vuoden eurohinnaksi tuli n. 3000-4000€ halvimmilla aloilla. Riippuu mitä opiskelee. Siellä taisi muistaakseni olla myös asuntola (maksullinen sellainen)?

        Niin ajattelinkin hakea mut ku ei mul oo ton suurusta rahaa mennä niihin, muuten menisin :/


      • Muuttolintu
        9+6 kirjoitti:

        EU:ssa ( Norja ja Islanti) et tarvitse työ- tai oleskelulupaa. Voit ottaa ja lähteä vaikka heti ja etsiä työn paikanpäällä.

        Kauemmas muutto pysyvästi on aika mahdotonta kouluttautumattomalle, ellei rahat riitä opiskeluun. Lyhempiaikaisia mahdollisuuksia sitten au pair melkein missä maassa tahansa tai Australiassa ja Uudessa Seelannissa vuoden Working Holiday -viisumi. Tuollaisen vuoden jälkeen voi palata johonkin muuhun EU-maahan.

        Mun partneri asuu Kanadassa sen takii haluan sinne, eikö ole mitään muuta vaihtoehtoa?


      • 9+6
        Muuttolintu kirjoitti:

        Mun partneri asuu Kanadassa sen takii haluan sinne, eikö ole mitään muuta vaihtoehtoa?

        Eiköhän Kanadaankin saa puolisoviisumin, löytynee tuolta:

        www.cic.gc.ca


      • 9+6

      • Muuttolintu

      • GamerGirl91
        Muuttolintu kirjoitti:

        Sanotaanko että ollaan liian nuoria naimisiinmenoon :/

        Sulle on täällä tarjottu vaihtoehtoja. Näyttää siltä, että et pääse matkaan. Haeppa ensin vaikka täällä Suomessa Siwan kassalle tai siivoojaksi (minä muuten säästin SOL: lla ollessani muutaman tonnin puolessa vuodessa ja läksin kanadaan vasta silloin)

        Pelkät lentoliput maksaa sen 1000-1200€. Eikä mistään seurustelukumppanista kannata olla taloudellisesti riippuvainen (kokemusta on).

        Ei varmaan tullut yllätyksenä, mutta ilman rahaa tässä maailmassa ei pääse liikkumaan paikasta A paikkaan B. Puhumattakaan asumisen kustannuksista.


      • Muuttolintu
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Sulle on täällä tarjottu vaihtoehtoja. Näyttää siltä, että et pääse matkaan. Haeppa ensin vaikka täällä Suomessa Siwan kassalle tai siivoojaksi (minä muuten säästin SOL: lla ollessani muutaman tonnin puolessa vuodessa ja läksin kanadaan vasta silloin)

        Pelkät lentoliput maksaa sen 1000-1200€. Eikä mistään seurustelukumppanista kannata olla taloudellisesti riippuvainen (kokemusta on).

        Ei varmaan tullut yllätyksenä, mutta ilman rahaa tässä maailmassa ei pääse liikkumaan paikasta A paikkaan B. Puhumattakaan asumisen kustannuksista.

        Niin tiesin sen kyllä että täytyy olla rahaa, ja tottakai teen töitä ensin jotta saan ne rahat kokoon, kun ei muuta keinoa ole. Ongelma on edelleen että jos hankin työn ja saan silti rahat kokoon, niin enhän silloinkaa saisi jäädä Kanadaan koska minulla ei ole "ammattia"? Vai pärjääkö sillä että CV:ssä lukee että minkälaista kokemusta on työnteosta?


      • GamerGirl91
        Muuttolintu kirjoitti:

        Niin tiesin sen kyllä että täytyy olla rahaa, ja tottakai teen töitä ensin jotta saan ne rahat kokoon, kun ei muuta keinoa ole. Ongelma on edelleen että jos hankin työn ja saan silti rahat kokoon, niin enhän silloinkaa saisi jäädä Kanadaan koska minulla ei ole "ammattia"? Vai pärjääkö sillä että CV:ssä lukee että minkälaista kokemusta on työnteosta?

        Hmm... Voit jäädä, jos sinulla on se seurustelukumppani, mutta se vaatii edelleen sen avioliiton. Sanoit, että et ole vielä valmis sellaiseen joten kai se vaihtoehto sit pois suljettu on? Muuta vaihtoehtoa jäämiseen sinulla ei ole. Ellet ensin tee töitä ja säästä lukukausimaksuja varten (edes ekan vuoden lukukausimaksu). Opintotuki riittää itsessään asumiseen. Au pairina joutuu palaamaan Suomeen takaisin.

        Itse sain vuoden oleskelu- ja työluvan ammattikoulun kautta ku olin kolmosvuoden viimeisellä työssäoppimisjaksolla harjoittelussa Kanadassa. Opiskelin siis Suomessa.

        NIukat on sun mahikset siihen, että sinne pääsisi jäämään. Useimmiten joutuu palaamaan takaisin ainakin kerran. Sellasta se oli mullaki. Vasta kolmannella reissulla oli mahis jäädä maahan.

        Nyt on yksi ammattitutkinto ja toinen tulossa niin niillä voisin päästä maahan... Edellyttäen, että minun edeltä ei löydy samojen ammattialojen edustajia Kanadassa työttöminä.


      • Muuttolintu
        GamerGirl91 kirjoitti:

        Hmm... Voit jäädä, jos sinulla on se seurustelukumppani, mutta se vaatii edelleen sen avioliiton. Sanoit, että et ole vielä valmis sellaiseen joten kai se vaihtoehto sit pois suljettu on? Muuta vaihtoehtoa jäämiseen sinulla ei ole. Ellet ensin tee töitä ja säästä lukukausimaksuja varten (edes ekan vuoden lukukausimaksu). Opintotuki riittää itsessään asumiseen. Au pairina joutuu palaamaan Suomeen takaisin.

        Itse sain vuoden oleskelu- ja työluvan ammattikoulun kautta ku olin kolmosvuoden viimeisellä työssäoppimisjaksolla harjoittelussa Kanadassa. Opiskelin siis Suomessa.

        NIukat on sun mahikset siihen, että sinne pääsisi jäämään. Useimmiten joutuu palaamaan takaisin ainakin kerran. Sellasta se oli mullaki. Vasta kolmannella reissulla oli mahis jäädä maahan.

        Nyt on yksi ammattitutkinto ja toinen tulossa niin niillä voisin päästä maahan... Edellyttäen, että minun edeltä ei löydy samojen ammattialojen edustajia Kanadassa työttöminä.

        Entä jos muuttaa Eu:n sisällä? Esimerkiksi Ranskaan, silloihan saa jäädä ilman mitään viisumeita ja sun muuta? Vai tarvitaanko siinäkin joku pätevä syy?


      • GamerGirl91
        Muuttolintu kirjoitti:

        Entä jos muuttaa Eu:n sisällä? Esimerkiksi Ranskaan, silloihan saa jäädä ilman mitään viisumeita ja sun muuta? Vai tarvitaanko siinäkin joku pätevä syy?

        EU: n sisällä saat muuttaa miten lystäät, kunhan ilmoitat vaan asiasta kumpaanki valtioon. Se ei ole mikään luvanvarainen juttu, vaan pelkästään oma ilmoitus. Ne vaan merkkaa sen ylös. :D


      • not easy
        Muuttolintu kirjoitti:

        Niin tiesin sen kyllä että täytyy olla rahaa, ja tottakai teen töitä ensin jotta saan ne rahat kokoon, kun ei muuta keinoa ole. Ongelma on edelleen että jos hankin työn ja saan silti rahat kokoon, niin enhän silloinkaa saisi jäädä Kanadaan koska minulla ei ole "ammattia"? Vai pärjääkö sillä että CV:ssä lukee että minkälaista kokemusta on työnteosta?

        En ole varma tasta mutta maiden lait ovat melko samanlaisia. USAaan ei paase ellei ole vahintaan ylioppilas. Pitaa myos voida todistaa etta on varaa pitaa itsestaan huolta kunnes tyollistyy jos tulee Green Cardilla, mitaan sossuelatteja tanne ei oteteta.
        Kaikki viisumit ja luvat pitaa hakea Suomessa. Ei toimi niin etta tulee maahan jollain vippaskonstilla ja sitten yrittaa muuttaa statusta. Sen tiedan varmasti etta Kanadassa pisteytetaan pyrkijat.
        Kuinka vanha olet? Alle 18v. ei mitaan mahdollisuutta. Tuntuu silta etta on mennyt sukset ristiin vanhempien kanssa ja nyt unelmoit jostain aika mahdottomasta.


      • Muuttolintu
        not easy kirjoitti:

        En ole varma tasta mutta maiden lait ovat melko samanlaisia. USAaan ei paase ellei ole vahintaan ylioppilas. Pitaa myos voida todistaa etta on varaa pitaa itsestaan huolta kunnes tyollistyy jos tulee Green Cardilla, mitaan sossuelatteja tanne ei oteteta.
        Kaikki viisumit ja luvat pitaa hakea Suomessa. Ei toimi niin etta tulee maahan jollain vippaskonstilla ja sitten yrittaa muuttaa statusta. Sen tiedan varmasti etta Kanadassa pisteytetaan pyrkijat.
        Kuinka vanha olet? Alle 18v. ei mitaan mahdollisuutta. Tuntuu silta etta on mennyt sukset ristiin vanhempien kanssa ja nyt unelmoit jostain aika mahdottomasta.

        Täytyy tyytyä EU:n rajoihin, olen ylioppilas mutta näiden kommenteiden perusteella se ei riitä. Enkä ajatellut lähteä toiseen maahan elämään sossulla. Itse elätän itseni sillä tää päätös on harkittu jo pari vuotta sitten. Päätin nyt toteuttaa kun olen vihdoin suorittanut koulun. Ja olen kyllä 18 vuotias, ei hätää. :)


      • Muuttolintu
        not easy kirjoitti:

        En ole varma tasta mutta maiden lait ovat melko samanlaisia. USAaan ei paase ellei ole vahintaan ylioppilas. Pitaa myos voida todistaa etta on varaa pitaa itsestaan huolta kunnes tyollistyy jos tulee Green Cardilla, mitaan sossuelatteja tanne ei oteteta.
        Kaikki viisumit ja luvat pitaa hakea Suomessa. Ei toimi niin etta tulee maahan jollain vippaskonstilla ja sitten yrittaa muuttaa statusta. Sen tiedan varmasti etta Kanadassa pisteytetaan pyrkijat.
        Kuinka vanha olet? Alle 18v. ei mitaan mahdollisuutta. Tuntuu silta etta on mennyt sukset ristiin vanhempien kanssa ja nyt unelmoit jostain aika mahdottomasta.

        Täytyy tyytyä EU:n rajoihin, olen ylioppilas mutta näiden kommenteiden perusteella se ei riitä. Enkä ajatellut lähteä toiseen maahan elämään sossulla. Itse elätän itseni sillä tää päätös on harkittu jo pari vuotta sitten. Päätin nyt toteuttaa kun olen vihdoin suorittanut koulun. Ja olen kyllä 18 vuotias, ei hätää. :)


      • rtyuiofjshsh
        Muuttolintu kirjoitti:

        Täytyy tyytyä EU:n rajoihin, olen ylioppilas mutta näiden kommenteiden perusteella se ei riitä. Enkä ajatellut lähteä toiseen maahan elämään sossulla. Itse elätän itseni sillä tää päätös on harkittu jo pari vuotta sitten. Päätin nyt toteuttaa kun olen vihdoin suorittanut koulun. Ja olen kyllä 18 vuotias, ei hätää. :)

        Olen asunut viidessä maassa mukaanlukien Kanada jossa asun nykyään. Vaikea ymmärtää miksi lähtisit nuorena ja kokemattomana tyhjätaskuna ja vailla ammattia johonkin toiseen maahan "pysyvästi" vain koska kotona asuminen ahdistaa. Ulkomaille muutto ja siellä eläminen vaativat rahaa, mutta noilla korteilla ei arvosi työmarkkinoilla ole kovinkaan korkea. Oletko ihan varma ettei perheasiat voisi lutviintua vaikka omilleen kotimaassa muuttamalla?


      • Anonyymi

        Jos halua päästä Kanadan Yliopistoon niin riittääkö vain lukiotodistus vai onko pakko olla myös ylioppilastodistus?


    • onna090

      Komppaan edellisia.
      Viisumipolitiikka rankkaa ja epailevasti katsovat jokaista.
      Kouluun toki! Mutta, tunku sinnekkin on varsinkin suosituille aloille seka hakuprosessi sinnekkin on.
      Ja jatkokoulutusta, suomessa on kylla niin hyvat oltavat koulun suhteen rahallisesti etta siella kantsii jatkokoulu kayda. Moneen maahan joutuu kylla sitten update tai hakea lisenssit etta saa harjoittaa ammattia taalla, mutta se nyt on pikkujuttu sitten :)

      6kk saa tulla oleskelemaan ja siihen voi hakea jatkoa 30 paivaa ennen kuin "viisumi" umpeutuu.
      Mutta, vaikka erillista viisumia ei tarvita kun maahan tulee, niin saattavat haastatella rajalla ja voivat kaannyttaa takasin tai antaa heidan valitseman oleskeluajan, jos tarina epailyttaa.

      Mikali sinulla on jo koulutus, voit hakea temporary work permit mikali loydat tyonantajan joka sinut sponsoroi valiajaksi.

      Live in caregiver program, au pair siis voit hakea mutta siihen tarvitaan joku lastenhoitokurssi omassa maassa ensin. 2 vuoden live in caregiver vuoden jalkeen voit hakea pysyvaa oleskelulupaa.

      Tsekkaa cic.gc.ca, kun tarkkaa lukee sielta loytyy kylla kysymykset ja heille voi aina soittaa ja kysya tarkempaa tietoa. Minulle ainakin aina on mukavat tyypit sattuneet siella ja ovat selittaneet yksityiskohtaisesti kaikki.

    • suomitytto maailmalt

      not easy kirjoitti ettei Usaan paase ilman ylioppilastodistusta, mika on taytta puppua.
      USAssa on melkoinen osa vaestosta lukutaidotonta.
      Jos sinulla on ammatti putkimies, kokki, muurari niin seka Usaan etta Kanadaan on helppo paasta. Heista on pula

      • GamerGirl91

        Useassa paikassa vaaditaan se high school diploma, eli meidän suomalainen toiseen asteen koulutus joko lukio tai amis käy vallan mainiosti. Lukiolaisena tosin ei saa green cardia, vaan on oltava se ammattipätevyys joko amiksesta tai korkeakoulusta,


    • ohrainen polku

      Jos sinulla on ammatti putkimies, kokki, muurari niin seka Usaan etta Kanadaan on helppo paasta. Heista on pula /
      vaan ei ihan ole totta..kivia matkalla muuttoon on paljon.

    • murtuneet toiveet

      Muuttolintunen siipesi on katkaistu

    • hoitsu93

      Hei! Nostellaanpas tätä ylös..

      Onkohan mahdollista päästä esim. työharjoitteluun Suomen lähihoitajakoulusta esim. Montrealiin? 5viikoksi, ilman että puhuu ranskaa juurikaan? Ja pitääkö työharjoitteluun hankkia työviisumi/lupa?

      Mistäköhän löytäisi sen suunnan hoitoalan yksiköistä tietoa?

      • GamerGirl91

        Kyllä voi päästä harjoitteluun. Itse olin tasan pari vuotta sitten tekstiilialalta (amiksessa opiskelin) harjoittelussa Kanadassa. :D Mulla tosin tilanne oli se, että olin menossa nettikaveria tapaamaan Kanadaan. Siellä sit paikanpäällä kyselin harjoittelupaikkaa. Yhteystiedot otin liikkeestä ylös ja kotosuomessa vein ne sitten koulun kv-koordinaattorille. Näin se homma alkoi sitten rullaamaan. Kv-koordinaattori ja firma piti yhteyttä ja vaihtoi viestejä samalla kun minä hoidin paperiasioita (rikosrekisteriote, todistus opiskelusta, selostus firmalle mitä kursseja olen suorittanut... kaikki englanniksi).
        Firmasta sitten lähetettiin työlupaa varten tarvittava työkutsu, joka on paksu nivaska paperia, jossa sanotaan että he tahtosivat mut töihin sinne.

        Lisäksi loppuun mun piti ottaa yhteys CIMO: n yhteyshenkilöön Ulla Härmään. Tuossa sivulla toi sähköposti on tosin kirjoitettu väärin (kolme L- kirjainta, oikeesti kaksi)

        http://www.canadainternational.gc.ca/finland-finlande/work-travail/index.aspx?lang=eng


    • CaliSurfer

      Jos sinulla olisi koulutus, esim yliopistotutkimus voisit hakea pysyvaa maahanmuuttoa ja lupa tulisi muutamassa kuukaudessa, ja rahaa tulisi olla alkajaisiksi noin $10,000 jo maahanmuuttoa hakiessa. Mitaan tilapaista tyolupaa et saa. Harjoitteluluvat on erikseen ja en paljon tieda niiden saamisesta. Ota yhteytta Kanadan lahetystoon, olivat ainakin ennen Pohjois Espalla Stadissa. En tieda missa pain Suomea asut muutta lahetysto on vain Helsingissa. Onnea tulevaisuuden toiveillesi!

    • Jelppiäkiitos

      Eli onko asia nyt niin että kun itseopiskelen rakennus alaa niin koulu pitää käydä loppuun ja sen jälkeen pitää käydä lomalla kanadassa ja etsiä työpaikka, kun työpaikka on löytynyt niin on palattava suomeen ja sitten pitää lähettää jotain lappusia jonnekkin, niin voitteko auttaa pikkuisen siinä että mitä lappusia ja minne ja onko sen jälkeen vielä jotain mitä pitää tehdä ja olisiko kanadaan muuttamisen kannalta parasta erikoistua esim muurariksi ja kattaako ammattikoulun rakennusala maahamuuttoon vaadittavat kriteerit vai pitääkö olla esim lukiotodisus myös kun unelmani olisi olla nimenomaan raksalla töissä jossain päin kanadaa, itse lin ajatellut uuri tuota thunder bayta, VOITTEKO AUTTAA

    • Anonyymi

      mitenköhän muuten kanadaan ees pääsee < esim quebeciin

    • Anonyymi

      Eikö tosiaan voi hakea ja saada työtä Kanadasta?

      Ilman mitään soidinmenoja.

      Suomalainen maan tapa vituttaa ja täällä menee elämä hukkaan.

      • Anonyymi

        Kertokaa pois päässeet miten sen teitte?

        Suomi on paska maa tai ainakin kansa pitäisi vaihtaa.

        Maan Tavalle ei kukaan fiksu tee töitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe