Väärä ryhmä lapselle

Voiko vaihtaa

Eli meillä asustaa 2v 5 kk tyttö, joka aloitti 2 kk sitten päiväkodissa 1-3 vuotiaiden ryhmässä.
Tyttö on luonteeltaan todella rauhallinen, rauhalliset leikit kiinnostaa enemmän kuin rajummat. On myös kovin herkkä ja pohtiva tapaus.

Tyttö ei ole ollenkaan sopeutunut omaan ryhmäänsä.
On käynyt ilmi, että suorastaan pelkää muita omanikäisiä ja pienempiä lapsia.
Tönivät, vievät lelut kädestä jne.
Tyttö eristäytyy yleensä yksin johonkin nurkkaan ja on kovin itkuinen.
Kertoo kotona ettei pidä ryhmänsä lapsista koska ovat niin pieniä.
Mikähän on syynä tähän?

Ulkona tyttö on löytänyt kaveriporukan johon kuuluu 4 vuotiata tyttöjä.
Onneksi tytöt ovat ottaneet hänet leikkeihin mukaan.
Tyttöä harmittaa aina sisälle mentyä kun kivat kaverit menee toiseen ryhmään.

Tästä on puhuttu hoitajien kanssa ja he tietävät tilanteen.
Tietenkin mielessäni on ajatus jos tyttö voisi vaihtaa isompien ryhmään, mutta se tuskin on mahdollista?

Harmittaa kun tyttö ei ole sopeutunut ja hänellä on kurjaa ryhmässään:(

6

313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfgdfg

Ja sinä tietenkin vielä korostat tätä asiaa tytön kuullen.

• ope lomailee

Ainakin voit ilmaista mielipiteenne ryhmän vaihdon suhteen. Ja mikäli tyttönne on ryhmän vanhimmasta päästä tai taidoiltaan jo kypsä siirtymään isompien ryhmään, sille ei liene estettä. Toimintakauden alusta eli elokuusta yleensä uudet ryhmät muodostetaan. Ikä ei ole se ainoa tekijä kun lapsijakoa tehdään. Joskus jopa 3-vuotiaan on parempi vielä kypsyä siellä pienten ryhmässä kun taas toisinaan jo alle 3-vuotias on valmis siirtymään.
      Asioista kannattaa aina puhua. Tosin tyttönne on ollut päiväkodissa vasta hyvin vähän aikaa, että se oma paikka ei ehkä vielä oikein löytynyt.

• einiinyksinkertaista

Uudet lapsiryhmät vaan on varmasti jo monessa paikassa lyöty lukkoon. Ja voihan olla että siellä on jo niin paljon kolme vuotta täyttäneitä ettei isompien ryhmään mahdu. Eikä se kyllä ole lapsen eikä ryhmän kannalta ihan helppoa jos on yksi alle kolme vuotias ja muut ovat 4-5 vuotiaita. Ja mitä sitten, jos isommat eivät enää haluakkaan leikkiä pienen kanssa, sitten hän on sielläkn yksin.

• OpeT

Ei lapsiryhmiä voi tässä vaiheessa varsinaisesti "lyödä lukkoon". Muutoksia tulee kesän aikana ja on lakisääteinen velvollisuus myös järjestää hoitopaikka nopeastikin, vanhempien työllistyttyä esim.
      Enkä voi uskoa, että missään Suomen kolkassa olisi enää niin tiukkaa ikäjakaumaa. Minulla on ryhmässä 2-5 vuotiaita. Kaksivuotiaat täyttävät kesän aikana kolme, kun taas viisivuotiaat siirtyvät jo isompien puolelle joustavasti pitkin kesää. Numeraalinen ikä ei kyllä ole se ainut ratkaiseva tekijä ryhmäjaossa, niin kuin joku jo aiemmin tuossa sanoikin.

• einiinyksinkertaista

Kyllä meillä ainakin on lapsiryhmät lyöty lukkoon. Jos kesän aikana joku jää pois, niin se paikka täyttyy varmasti heti loman loputtua. Ei ole meilläkään tiukkoja ikärajoja, myös 2-5 vuotiaiden ryhmiä, mutta niissä on useampia lapsia tietyn ikäisiä. Mutta ap. haluaisi oman lapsensa isojen ryhmää, mutta jos siellä ei ole muita kaksivuotiaita, niin haastavaa on monien asioiden toteutus, kun ei välttämättä kaikki jutut käy pienimmälle ja taas koko muu ryhmä ei voi mennä yhden, nuorimman mukaan.

• Tiia30

Oma tyttäreni oli 2v 8kk kun aloitti hoidon 1-3v ryhmässä. Hän on myös ujo ja ollut aina tarkka omasta reviiristään, kukatahansa ei saa tulla mm. liian lähelle.
      Ryhmässä kaikki olivat yli 1,5vuotiaita, vanhimmat täyttivät syksyn aikana 3v. Tyttärelläni meni koko syksy ennen kuin oli kunnolla ryhmässä "sisällä" ja uskaltautui mm. puhumaan rohkeammin hoitajille ja kertomaan mitä haluaa. Kaikki meni hyvin! Itse antaisin ajan kulua ja rohkaisisin lasta tutustumaan oman ryhmän lapsiin.

Seuraavana syksynä tyrtäreni siirrettiin 3-5v ryhmään kavereiden kanssa. Siellä ei ihan löytynyt yhteistä tekemistä 5v poikien kanssa. Kaikki hyvin kun kaverit koolla, mutta kun kaverit sairaina, ei ollutkaan seuraa.

Nyt syksyllä siirto TAAS pienten puolelle 2-4v ryhmään (tyttö nyt 4v 4kk) koska isojen puolella ruuhkaa. Vuoden päästä taas siirto kun on viskari.

Ryhmäsiirrokset eivät ole niin yksinkertaisia. Tulevas siirtoa emme itse pidä hyvänä mutta ei ole vaihtoehtoja. Olemme kuitenkin onnellisia että meillä on hoitopaikka. Niin moni perhe jää ilman!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6294
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3252
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2566
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2198
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1696
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1480
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1392
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1368
    Aihe