pussissa. halpaa ja helppoa tehdä itse.
mutta toisaalta näin kaupassa riispuroo ja lättyjä myytävänä. voi hyvää päivää.
kyl on avutonta jos aikaihminen ostaa kastikejauhotkin
145
548
Vastaukset
Paa tähän. ettei evääsi leviä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12298046
H.- liukut
No samaa oon kummastellut. Oli meidänkin kaupassa marjapuuroa myynnissä. :)
- kotikutoinenkokki
Sitä minä olen ihmetellyt miten ihmisillä on varaa ostella lähes kaikki ruokansa valmiina tai puolivalmiina.
Kannattaisi vähän vilkuilla niistä tuoteselosteista niitä suolan määriä, monasti jopa yli 2% suolaa.
Valmisruuat taitaa olla suurin syy kansakuntamme ylipainoon. - nykyaikaa
Elintaso on noussut, eikä kaikkea tarvitse enää valmistaa alusta lähtien.
- ...
Ikinä laskenut, paljonko annos jotain perusruokaa maksaa alusta asti itse tehtynä?
Suomessa 40% jotitalouksista yhdenhengen talouksia. Lisäksi kahden ihmisen talouksia lähes 30%. Yhden ruoka-annoksen valmistamisessa lähes sama työ, kuin paljon suuremmankin. Pilkkomistsa tulee kyllä paaaljon vähemmän. Mutta sama määrä astioita kuluu, sama tiski ja sama aika.
Jepjep- Aina joskus mökillä teen itselleni ruoka-annoksen. Paistan pihvin, keitän kaksi pottua, teen pari lusikallista sitä paljon palstalla keskusteltua ruskeaaviini sossia, yhden miehen salaatin, jälkiruokalättyä en ole viitsinyt paistaa.
Raaka-aineet ei ole ollenkaan halpoja. Ruuanlaitto vie aikaa, sinkut ja pinet perheet muutenkin joutuu tekemään kaiken ite. Lisäksi just paljosta tekemisestä, töissäkäymisestä jne aina johtuva aikapula.
Monesti laskenut, paljon halvempaa olisi tilata pitsataksilla pitsa, kuin alkaa ite tekemään. Pitsataksien pitsoissa vaan pohja on aina varma, ite kun hämmentää taikinaa, se nyt vähän kai riippuu tuurista, onnistuuko miten.
Yhden pitsan nyt läjää aika nopeasti jääkaapin tähteistä, mutta paistaminen tavallisessa uunissa vie aikansa ja tavallinen uuni eri asia, kuin pitsauuni, lämpö liian pieni. Ja jos joutuu ostamaan aineita, niitä kuluu vähän ja ne jää homehtumaan jääkaappiin purkeissaan.
Elintaso on noussut. Mutta asia on kylläkin niinpäin, että vain varakkailla on varaa kokkailla kotona. Työttämät syö nuudeleita, tarjousmaksalaatikkoa, lenkkimakkaraa, koska ne halpoja.
Monet syövät erittäin ykstoikkoista ruokaa. Ikinä koittanut tehdä lautasellista makkasoppaa?? Kyllä se niin vaan on, että jo tekee sopan, sitä nyt pakostakin syö useampia päiviä, koska kukaan viitsi hankkia aineksia lautasellista keittoa varten, saati alkaa kokkailemaan sitä. Sitäpaitsi, ainekset tulee kalliimmaksi kuin tölkki soppaa.
Mun mielestä suurin ongelma suomessa on ravintoloiden puute. On juu pitsrioita. Mutta sellaiset tavallisten ihmisten tavalliset ruokapaikat puuttuvat. Tavallista ruokaa, sopuhinta. Pitsa tai hampurilainen, keppappi, se tavallisin suomalainen ravintolaruoka. Ihan hyvin voisi olla ravintoloita, mistä sais sen lautasellisen soppaa, potut ja kastikken, tavallista ruokaa. Net on kyllä tulossa, kysyntää jossain pk-seudulla on. Siis käytännössähän se tarkoittaa ikäänkuin lounasravitola-tyyppistä paikkaa, missä voi sitten istahtaa hetken muutenkin. Mutta ilman kaljaördausta. Ja siis muulloinkin, kuin lounasaikaan. Ihmisillä epäsäännölliset työajat, nälkä se on nälkä töitten jälkeen, aamupäivästä tai myöhään illalla. Ja osalla porukoista työt lppuu muuten keskellä yötä.
Että älä loispummi mitään narise muitten elintavoista, pian sulle sosku tuo taksilla einekset himaan ja pillin mukaan, että voit sillä imeä soppaasi.
=DW= - kotikutoinenkokki
... kirjoitti:
Ikinä laskenut, paljonko annos jotain perusruokaa maksaa alusta asti itse tehtynä?
Suomessa 40% jotitalouksista yhdenhengen talouksia. Lisäksi kahden ihmisen talouksia lähes 30%. Yhden ruoka-annoksen valmistamisessa lähes sama työ, kuin paljon suuremmankin. Pilkkomistsa tulee kyllä paaaljon vähemmän. Mutta sama määrä astioita kuluu, sama tiski ja sama aika.
Jepjep- Aina joskus mökillä teen itselleni ruoka-annoksen. Paistan pihvin, keitän kaksi pottua, teen pari lusikallista sitä paljon palstalla keskusteltua ruskeaaviini sossia, yhden miehen salaatin, jälkiruokalättyä en ole viitsinyt paistaa.
Raaka-aineet ei ole ollenkaan halpoja. Ruuanlaitto vie aikaa, sinkut ja pinet perheet muutenkin joutuu tekemään kaiken ite. Lisäksi just paljosta tekemisestä, töissäkäymisestä jne aina johtuva aikapula.
Monesti laskenut, paljon halvempaa olisi tilata pitsataksilla pitsa, kuin alkaa ite tekemään. Pitsataksien pitsoissa vaan pohja on aina varma, ite kun hämmentää taikinaa, se nyt vähän kai riippuu tuurista, onnistuuko miten.
Yhden pitsan nyt läjää aika nopeasti jääkaapin tähteistä, mutta paistaminen tavallisessa uunissa vie aikansa ja tavallinen uuni eri asia, kuin pitsauuni, lämpö liian pieni. Ja jos joutuu ostamaan aineita, niitä kuluu vähän ja ne jää homehtumaan jääkaappiin purkeissaan.
Elintaso on noussut. Mutta asia on kylläkin niinpäin, että vain varakkailla on varaa kokkailla kotona. Työttämät syö nuudeleita, tarjousmaksalaatikkoa, lenkkimakkaraa, koska ne halpoja.
Monet syövät erittäin ykstoikkoista ruokaa. Ikinä koittanut tehdä lautasellista makkasoppaa?? Kyllä se niin vaan on, että jo tekee sopan, sitä nyt pakostakin syö useampia päiviä, koska kukaan viitsi hankkia aineksia lautasellista keittoa varten, saati alkaa kokkailemaan sitä. Sitäpaitsi, ainekset tulee kalliimmaksi kuin tölkki soppaa.
Mun mielestä suurin ongelma suomessa on ravintoloiden puute. On juu pitsrioita. Mutta sellaiset tavallisten ihmisten tavalliset ruokapaikat puuttuvat. Tavallista ruokaa, sopuhinta. Pitsa tai hampurilainen, keppappi, se tavallisin suomalainen ravintolaruoka. Ihan hyvin voisi olla ravintoloita, mistä sais sen lautasellisen soppaa, potut ja kastikken, tavallista ruokaa. Net on kyllä tulossa, kysyntää jossain pk-seudulla on. Siis käytännössähän se tarkoittaa ikäänkuin lounasravitola-tyyppistä paikkaa, missä voi sitten istahtaa hetken muutenkin. Mutta ilman kaljaördausta. Ja siis muulloinkin, kuin lounasaikaan. Ihmisillä epäsäännölliset työajat, nälkä se on nälkä töitten jälkeen, aamupäivästä tai myöhään illalla. Ja osalla porukoista työt lppuu muuten keskellä yötä.
Että älä loispummi mitään narise muitten elintavoista, pian sulle sosku tuo taksilla einekset himaan ja pillin mukaan, että voit sillä imeä soppaasi.
=DW=Mulla yhden hengen talous. Ruokaa valmistan kerran-pari viikossa perusraaka-aineista itse kokkaamalla. Teen aina useamman annoksen verran ja laitan osan pakastimeen. Leivät ja pullatkin leivon itse.
Jos popsisin suolasia valmiseineitä niin joutuisin popsimaan myös verenpainelääkkeitä.
Usein tulee kyllä ostettua tarjouksista kaikenlaisia kasvismixejä pakasteina, niistä saa helposti ja nopsaan tehtyä ruokaa varsinkin jos sattuu isompi sakki ylätysvierailulle.
Ruokaan kuluu n. 150 € kk ja väitän syöväni hyvin sekä monipuolisesti, talvella menee pari kymppiä enemmän koska vihannekset ovat silloin huomattavasti kalliimpia. - ---
kotikutoinenkokki kirjoitti:
Mulla yhden hengen talous. Ruokaa valmistan kerran-pari viikossa perusraaka-aineista itse kokkaamalla. Teen aina useamman annoksen verran ja laitan osan pakastimeen. Leivät ja pullatkin leivon itse.
Jos popsisin suolasia valmiseineitä niin joutuisin popsimaan myös verenpainelääkkeitä.
Usein tulee kyllä ostettua tarjouksista kaikenlaisia kasvismixejä pakasteina, niistä saa helposti ja nopsaan tehtyä ruokaa varsinkin jos sattuu isompi sakki ylätysvierailulle.
Ruokaan kuluu n. 150 € kk ja väitän syöväni hyvin sekä monipuolisesti, talvella menee pari kymppiä enemmän koska vihannekset ovat silloin huomattavasti kalliimpia.Suolasta samaa mieltä.
makkarat, juustot leivät, einekset, niissä kaikissa valtavasti suolaa. Kaupanketjun säilömisasia. Ilman suolaa kama ois paljon kalliimpaa. johtuen lyhyemmistä säilyvyys ajoista. Ja kun kesä, valmismarinadit... Ne ei mausteita, ne säilömisliejua.
Noin muuten, sulla normi tilanne sinkkutaloudessa. Ruoka voi muuttua yksipuoliseksi, koska kokkailee isoja satseja. Pakastin kyllä ok, mutta pakastettu ruoka eri asia, kuin tuoreista aineksista itse kokattu. Tavallaan einestä.
Kerran olen leiponut leipää. Ei onnistunut. Lättyjä paistan harvoin, niitä nyt hankala pilata. Tavallaankin väkisin kuluu eineksiä, meillä siis 11 hengen talous, muija, meitsi ja katti. Mutta ruokaa kyllä laitetaan joka viikko, ainakin kerran, joskus kahdestikin. Kissa nyt syö raksuja, mutta ihmisille teen ruokaa, koska pitää sitä joskus kunnollista murkinaakin saada.
Jossain kirjoittanutkin, ravintolakulttuuri kun oisi suomessa erilainen. Se helpottaisi paljon kaupunkilaisten muonitusta. Maaseudulla nyt ei kannta muutenkaan pitää mitään ravintoloita, vähäisen asiakaskunnan takia. Että oletan, jatkossa kaupunkilaisilla sinkuilla ja pienperheillä suuren kysynnän takia, tulee ruokahuolto helpottumaan. Maaseudulla taksit vie loispummieläkeläisille haaleitä jeittoja imupillin kanssa kotiin.
=DW= - ...
--- kirjoitti:
Suolasta samaa mieltä.
makkarat, juustot leivät, einekset, niissä kaikissa valtavasti suolaa. Kaupanketjun säilömisasia. Ilman suolaa kama ois paljon kalliimpaa. johtuen lyhyemmistä säilyvyys ajoista. Ja kun kesä, valmismarinadit... Ne ei mausteita, ne säilömisliejua.
Noin muuten, sulla normi tilanne sinkkutaloudessa. Ruoka voi muuttua yksipuoliseksi, koska kokkailee isoja satseja. Pakastin kyllä ok, mutta pakastettu ruoka eri asia, kuin tuoreista aineksista itse kokattu. Tavallaan einestä.
Kerran olen leiponut leipää. Ei onnistunut. Lättyjä paistan harvoin, niitä nyt hankala pilata. Tavallaankin väkisin kuluu eineksiä, meillä siis 11 hengen talous, muija, meitsi ja katti. Mutta ruokaa kyllä laitetaan joka viikko, ainakin kerran, joskus kahdestikin. Kissa nyt syö raksuja, mutta ihmisille teen ruokaa, koska pitää sitä joskus kunnollista murkinaakin saada.
Jossain kirjoittanutkin, ravintolakulttuuri kun oisi suomessa erilainen. Se helpottaisi paljon kaupunkilaisten muonitusta. Maaseudulla nyt ei kannta muutenkaan pitää mitään ravintoloita, vähäisen asiakaskunnan takia. Että oletan, jatkossa kaupunkilaisilla sinkuilla ja pienperheillä suuren kysynnän takia, tulee ruokahuolto helpottumaan. Maaseudulla taksit vie loispummieläkeläisille haaleitä jeittoja imupillin kanssa kotiin.
=DW=Unohtui.
Siis einekset jne valtavan suolaisia. Mutta se suola on joditonta teollisuussuollaa. Syy jodittomuuteen johtuu juuri suureta suolan tarpeesta säilymisen takia. Liika jodi vaarallista. Jodi avainasia struuman ehkäisyssä. Mutta eineksistä jne sitä ei saa, pitääpi muistaa käyttää joditetttua suolaa kotona, ruuanlaitossa.
Muuten, pikkihiljaa aletaan varmaan kauppaamaan jodipillereitä ehkäisemään just struumaa, sitähä myydään ydinonnettomuuksi, sotien jne varalta nytkin. Mutta mitä hiton hyötyä säteilysairauteen kuolevalle ihmiselle on tietoa siitä, että rauhaset on kunnossa, eikä tarrvi pelätä struumaa enää, koska syönyt jodia ????
=DW= - L - L
Mulla yhden hengen talous. Ruokaa valmistan kerran-pari viikossa perusraaka-aineista itse kokkaamalla. Teen aina useamman annoksen verran ja laitan osan pakastimeen. Leivät ja pullatkin leivon itse.
Ruokaan kuluu n. 150 € kk ja väitän syöväni hyvin sekä monipuolisesti, talvella menee pari kymppiä enemmän koska vihannekset ovat silloin huomattavasti kalliimpia.Einesruuat ja terveys. Työelömäni viimeisinä vuosina oli killingit haettava muualta kuin kotipaikkakunnalta.
Toimeksiantaja oli järjestänyt majoituksen ja lounaat nautin ko. työpaikkojen ruokaloissa joihin sapuskat tulivat joistakin eineskeittiöistä.
Pöperöt olivat ilmeisen rasvaisia, suolaisia ja mauttomia mutta käytännön syistä ne tulivat syödyiksi.
Niinä vuosina kehitin verenpaineen joka yllättäen ensimmäisessä mittauksessa oli 167/117.
Kolestroli oli jokunen vuosi aikaisemmin ollut alle 6:n oli nyt 8:ssa.
Lääkityksellä lukemat laskivat mutta pari vuotta joutilaisuuden ja kotisapuskoiden syömisen jälkeen lukemat olivat ilman lääkitystä paremmat kuin lääkittyinä.
Voihan tuohon olla osatekijöinä muitakin kuin pöperöt mutta niiden kontolle kaadan huomattavan osan riesasta. - kotikokkaaja
L - L kirjoitti:
Einesruuat ja terveys. Työelömäni viimeisinä vuosina oli killingit haettava muualta kuin kotipaikkakunnalta.
Toimeksiantaja oli järjestänyt majoituksen ja lounaat nautin ko. työpaikkojen ruokaloissa joihin sapuskat tulivat joistakin eineskeittiöistä.
Pöperöt olivat ilmeisen rasvaisia, suolaisia ja mauttomia mutta käytännön syistä ne tulivat syödyiksi.
Niinä vuosina kehitin verenpaineen joka yllättäen ensimmäisessä mittauksessa oli 167/117.
Kolestroli oli jokunen vuosi aikaisemmin ollut alle 6:n oli nyt 8:ssa.
Lääkityksellä lukemat laskivat mutta pari vuotta joutilaisuuden ja kotisapuskoiden syömisen jälkeen lukemat olivat ilman lääkitystä paremmat kuin lääkittyinä.
Voihan tuohon olla osatekijöinä muitakin kuin pöperöt mutta niiden kontolle kaadan huomattavan osan riesasta.Lääke- ja elintarviketeollisuus pyörittää ihmisiä mennen tullen. Valtaosan aikuisiän diabetes-, kolesteroli- ja verenpäine lääkkeistä voitaisiin jättää syömättä syömällä oikeanlaista ruokaa. Se vaan ei ole näiden kahden teollisuushaaran etujen mukaista, sillä ihmisten saaminen epäterveellisen ruuan ja lääkkeiden popsimisen kierteeseen on paljon kannattavampaa.
- helpompaa ruokaa
Ruokaan kuluu n. 150 € kk ja väitän syöväni hyvin sekä monipuolisesti, talvella menee pari kymppiä enemmän koska vihannekset ovat silloin huomattavasti kalliimpia.Minä en pysty kaukaa kaupasta kantamaan esim. jauhoja, että leipoisin itse. Sitä paitsi leivät ovat halvempia kaupassa monasti kuin itse tehty. Vähän syönkin leipää. Laitan osiin pakastimeen. Niin ja ostan aina siivuja. Ranne on niin kipeä, etten saa leikattua. Tässä ketjussa ei ole taidettu ottaa huomioon, että moni jo tämän ikäinen saattaa olla jostain kipeä, eikä pysty kaikkea tekemään itse. Esimerkiksi makkarapakkausta, jossa lukee "avataan tästä", en saa auki. Saksilla pitää leikata.
Kyllä minä nuorena, kun lapset olivat vielä kotona ja olin vielä kunnossa, tein kaiken itse. Olen kuitenkin onnellinen siitä, että vielä kuitenkin pystyn jotain tekemään enkä ole vielä toisten armoilla! Kyllä melkein 70 voi jo helpottaa tekemisiään ostamalla ruokaa, josta voi helpolla jotain tehdä. Ei kaikki ole terveitä tässä iässä! - taikina nousemassa
helpompaa ruokaa kirjoitti:
Minä en pysty kaukaa kaupasta kantamaan esim. jauhoja, että leipoisin itse. Sitä paitsi leivät ovat halvempia kaupassa monasti kuin itse tehty. Vähän syönkin leipää. Laitan osiin pakastimeen. Niin ja ostan aina siivuja. Ranne on niin kipeä, etten saa leikattua. Tässä ketjussa ei ole taidettu ottaa huomioon, että moni jo tämän ikäinen saattaa olla jostain kipeä, eikä pysty kaikkea tekemään itse. Esimerkiksi makkarapakkausta, jossa lukee "avataan tästä", en saa auki. Saksilla pitää leikata.
Kyllä minä nuorena, kun lapset olivat vielä kotona ja olin vielä kunnossa, tein kaiken itse. Olen kuitenkin onnellinen siitä, että vielä kuitenkin pystyn jotain tekemään enkä ole vielä toisten armoilla! Kyllä melkein 70 voi jo helpottaa tekemisiään ostamalla ruokaa, josta voi helpolla jotain tehdä. Ei kaikki ole terveitä tässä iässä!yleiskeskustelussa ei ääripäät yleensä ole se ryhmä numero 1, jonka mukaan mennään
tottakai on erityisryhmiä jotka eivät pysty itse tekemään ruokiaan, ja on todella hyvä että heille on olemassa elämää helpottavia vaihtoehtoja
se vaan on sääli että tuntuu olevan menossa nuori sukupovi jotka eivät tule opettamaan seuraavallekaan edes alkeita ruuanlaittoon, eli kohta ovat lähes kaikki teollisesti prossesoidun suolaisen säilöntäaineruuan armoila
lääketeollisuudellehan se sopii paremmin kuin hyvin - 1.1947
Yksin eläjälle käteviä nuo kerta-annokset. Kallista silti.
Kiireessä käytän valmiskeittoja, mutta puurot teen itse. Maalaussessio menossa, eikä silloin laakereilla lepäillä, kun sää sallii.
Nuoria ja varattomia ihmettelen; käyvät kahvinkin juomassa baarissa! Varattomuus vaan jatkuu sillä menolla. Tai kaikki ruoka valmisjuttuja. Itse eivät viitsi mitään tehdä. Onneksi ei koske kaikkia, mutta aika monta sellaista etelän eläjää olen nähnyt. - asun kaukana!
1.1947 kirjoitti:
Yksin eläjälle käteviä nuo kerta-annokset. Kallista silti.
Kiireessä käytän valmiskeittoja, mutta puurot teen itse. Maalaussessio menossa, eikä silloin laakereilla lepäillä, kun sää sallii.
Nuoria ja varattomia ihmettelen; käyvät kahvinkin juomassa baarissa! Varattomuus vaan jatkuu sillä menolla. Tai kaikki ruoka valmisjuttuja. Itse eivät viitsi mitään tehdä. Onneksi ei koske kaikkia, mutta aika monta sellaista etelän eläjää olen nähnyt.90-luvun lopussa poikani tapasi nykyisen vaimonsa. Poika asui jo yksin, pois minun huushollistani. Taisi olla vaimokokelas tulossa, kun poika soitti miten meksikonpataa (pussista) tehdään. Vaikka pussissa on ohjeet. Oli niin hyvä äidille soittaa, ei tarvinnut omaa päätään vaivata. Yritin kyllä jo hänen vielä kotona asuessaan opettaa tekemään ruokaa. Tyttö kai olisi tehnytkin, mutta ei pojat taida oikein viitsiä. Nyt heillä on kaksi lasta ja luulen tosissani, että edelleen syövät pussiruokia. Molemmat ovat töissä, vaimonsa lisäksi opiskelee ja lapsilla hirveästi harrastuksia, ei varmaan kukaan jouda oikeaa ruokaa tekemään. Onneksi käyvät aika useasti vaimon vanhempien luona (asuvat noin 40 km päässä). Silloin saavat ihan oikeaa ruokaa. Tulee ne pussiruuat kuitenkin halvemmaksi kuin ihan kokonaan valmiit!
- Anonyymi
kotikokkaaja kirjoitti:
Lääke- ja elintarviketeollisuus pyörittää ihmisiä mennen tullen. Valtaosan aikuisiän diabetes-, kolesteroli- ja verenpäine lääkkeistä voitaisiin jättää syömättä syömällä oikeanlaista ruokaa. Se vaan ei ole näiden kahden teollisuushaaran etujen mukaista, sillä ihmisten saaminen epäterveellisen ruuan ja lääkkeiden popsimisen kierteeseen on paljon kannattavampaa.
Näin hän se on mikä on mutta kun tieto tulee avuksi sairastutuaan niin silloihan se toimii vaikka toimisihan se aijemmikin kun ihminen ymmärtäisi ottaa onkeen
- Heikku
No voi hyvää päivää sullekin:)
On maan mainio asia, että "kriiskryynipuurua" saa valmiina kaupasta.
Ja vallan mainiota myös, että voi kaapasta kaupan hyllyltä pinaattiplättyjä tai porkkanaplättyjä.
Riisipuuro on maailman helpointa tehdä itse. Siinä on vaan se "vika", että pitää keittää sitä tosi pitkään jos haluaa pehmoista puurua. Ja kovin vähän sitä ei viitsi valmistaa, kun samalla voi tehdä ison kattilallisen.
Mutta ja mutta, asia on niin, että esim. minulla on vallan paljon muutakin tekemistä, kuin vahdata puurokattilaa ja kiikutella puuroa sitten äidille palvelutaloon. Vaivaa ja vaivaa. On niin paljon muutakin hommaa äitini asioiden kera.
Äitini tykkää välipalaksi syödä kriiskryynipuurua (kuten hän itse tuota nimittää) tai sitten ohrapuuroa. Kumpikin on sopivan kokoisessa pakkauksessa. Helppo vanhan ihmisen kaapasta se jääkaapista ja napostella poskeensa.
Myös nuo lätyt on helppoja lämmittää paistinpannussa, sellaisenkin joka ei enää kykene itse tekemään tai muista kuinka niitä ylipäätään tehdään.
Eli on hyvä asia, kun voi valmiina ostaa. Eikä ne nyt maailman kalleimpia ruokia ole. Riisipuuro ja ohraryynipuuro maksavat kumpainenkin 1,95 (usein tarjouksessa 1,65). Sen verran iso "kulho" on, että äiti syö puuroa kahtena päivänä. Pussissa kai ne vehnäjauhotkin on!?
- hoh ja poh
Onpahan sinulla hohhailemista.
- L - L
Nyt iskivät itsesyytökset! Menneiden viikkojen aikana syyllistyin syntiin ostaessani pari kertaa valmiit, raaat hampurlaispihvit.
Ne olivat karkeasta jauhelihasta mekaanisesti, vain mausteiden kera, ilman lisukkeita kokoon puristettuja n.120 - 130 grammaisia.
Valittavina oli nautaa, sikaa ja kanaa.
Tarjouksessa 4,65€/kg.
Yritän selittää asiaa sillä, ettei minulla ole lihamyllyä.
Toinen synti oli ruodottomien kalafileiden ostaminen. 5,45€/kg.
Saatavana olisi ollut kokonaisiakin kaloja mutta fileiden kokoiset olivat kalliimpia.
Sitä paitsi, synnintuntoa olisi pahentanut kun tiskin heppu olisi halunnut perata kalan minun mieleisekseni.
Halpamaisuuden huippua edustanee vakuumipakatun, maustetun kyljysrivin ostaminen. Oli muuten hyvää.
En halua pitemmälle muistellakaan. Johan tästäkin tuli paha mieli."L - L"
Vanhemmiten sitä näköjään alkaa kaivata nuoruutta, jolle kertoa että kyllä minäkin
vielä.
Vaikka ruoalla ei enää olekaan mitään väliä.
H.
- Iso Kirjain
Ei kannata kenenkään itsestään muille lakia lukea, hyvin Heikku kirjoitti, tapansa mukaan.
"Iso Kirjain"
Oma aatos... oma kieli.
Tyhjä aatos, tyhjä mieli.
Se oman aloituksen omalla tiellä pitää.
H.- Iso Kirjain
hunksz kirjoitti:
"Iso Kirjain"
Oma aatos... oma kieli.
Tyhjä aatos, tyhjä mieli.
Se oman aloituksen omalla tiellä pitää.
H.Meinaatko, etten saa kirjoitaa tänne omia ajatuksiani? Miksi?
Ei vaadi vastausta. Iso Kirjain kirjoitti:
Meinaatko, etten saa kirjoitaa tänne omia ajatuksiani? Miksi?
Ei vaadi vastausta."Iso Kirjain"
Miten tahansa haluat.
Kunhan vaan omia luitasi kaluat.
Ei se riitä, että toisten riimejä haluat.
H.
- ©^©
Lounasaikaan saat aterian 7 - 8 €. Siihen sisältyy yleensä vielä salaatti ja jälkiruokahvi.
Jostain kumman syystä on tullut hyve itsetekemiselle.
Edesmennyt appeni (91 v.) kävi bussilla lähes joka päivä "ulkona" joko lounasravintolassa tai palvelutalossa syömässä.
Sosiaalista elämää.- ei olis varaa
hei haloo, pelkät lounaat 50€ / viikko, mulla ei mene kaikkiin ruokiin yhteensä niin paljon
- ©^©
ei olis varaa kirjoitti:
hei haloo, pelkät lounaat 50€ / viikko, mulla ei mene kaikkiin ruokiin yhteensä niin paljon
Voi harmi, ei olis varaa. Apellani oli sitten paremmat tulot tai pienemmät menot.
Onko 50 € viikossa lounaisiin paljon, hmmmm...? - ...
©^© kirjoitti:
Voi harmi, ei olis varaa. Apellani oli sitten paremmat tulot tai pienemmät menot.
Onko 50 € viikossa lounaisiin paljon, hmmmm...?Syö sitä halvallakin.
Tälläkin palstalla maalaiset selittelevät, että ei käy ulkona syömässä, eikä mene ruokaan paljoakaan. Samaan hengenvetoon kehuvat kotipuutarhoillaan, marjapuskillaan, katiskasalansaaliillaan jne.
Ei pari sataa kuussa ulkona syömisestä paljon ole. Pitää muistaa, sama summa menee monella keskariin ja tupakkiin. Taikka sitten teitokoneisiin ja nettiyhteyksiin, että pääsevät " keskustelemaan" suolen laadukkailla nettipalstoilla aikuisten kanssa.
Pöndellä naapurin ukkeli kä päivittäin ainakin kerran ABC:llä kahvilla. Onhan se sosiaalista hommaa. Tota polttoaineineen, kahveineen, iltapäivälehtineen ja viinereineen maksaa kerralta pahimmillaan. yli 15 euroa. Pari reissua siis kolmekymppiä. Kotona muija kokkaa ruuat. Että harrastukset maksavat, ulkonasyöminen etenkään yhden hengen huushollissa ei ole välttämättä kallista ja parilla sataa nyt ei isompia harrastuksia juuri harrasta. Saapahan syödäkseen.
=DW=
- --€
Ruuan laitto onnistuu yksinäiseltä aika mieheltä ohimennen, kastiketta teen ison katillisen kerrallaan, pieniin rasioihin ja pakkaseen sieltä tarpeen mukaan.
Ei muuta kuin järkeä touhuun ja syömään.- --€
ps.en koskaan osta valmiita kastikkeita, minkä takia,,koska ite tekemällä saan sellasta kun haluan eikä tuo oo vaiva eikä mikään
- ent. siivoojaparka
Ihan tosi. Kuka nyt enää viitsii kastikejauhoja ostaa ja alkaa niistä hämmentelemään kastiketta, kun valmiitakin kastikkeita on hyvät valikoimat kaupoissa.
- teen itse
Hyi, ne valmiit on pahoja.
- |||||
teen itse kirjoitti:
Makuasia.
- ent. siivoojaparka
teen itse kirjoitti:
Niissä on hyviä ja niissä on pahoja, mitkä sitten taas jonkun toisen mielestä on hyviä. Eri valmistajienkin on vähän maultaan erilaisia. Yksin eläessä ne ei mitenkään kamalan kalliksi tule ja sitten niissä on nekin lisäaineet ja säilöntäaineet mukana valmiiksi, ei tartte erikseen ostaa.
- ???
Pitääkö täällä tehdä kaksi aloitusta samasta asiasta, jotta menee perille?
- mitä siitä sit?
Joo pitää.
- ???
mitä siitä sit? kirjoitti:
Joo pitää.
Ei mitään, tikustakin saa asiaa. Kysyin.
- Vanha-avuttomuusko
Kyllä onnistuu yhdenhengen taloudessa kokkailu vallan hyvin.
Valmistat pakastimeen siellä hyvin säilyviä ruokia. Perunaruoka ei tykkää pakastuksesta. Kaalikeitto, hernekeitto ja lihapadat esim. säilyy hyvin pakkasessa.
Ei mitään eineksiä popsita. Aamupuuro hautumaan hellille, eläkeläisellä on aikaa
suunnitella järkevästi ateriansa.- L - L
Kahden taloudessa "jämiä" kertyy suunnittelemattakin.
Parin päivän keitosta ja pataruuasta jää useimmiten jotain jäljelle ilman "pakkosyömistä".
Ne ovat pakasteessa hyvään tarpeeseen jäädessäni yksin puolustamaan linnaketta.
Tosin, jos silakkaa on saatavilla niin pakasteet saavat silakkapäivinä olla jäissä mutta ei silakkaakaan viitsi peräkkäisinä päivinä syödä joten pakaste tyhjenee.
Kaalisapuskat ovat toinen ryhmä jolla lohduttaudun ollessani yksin. - ,,!,,
L - L kirjoitti:
Kahden taloudessa "jämiä" kertyy suunnittelemattakin.
Parin päivän keitosta ja pataruuasta jää useimmiten jotain jäljelle ilman "pakkosyömistä".
Ne ovat pakasteessa hyvään tarpeeseen jäädessäni yksin puolustamaan linnaketta.
Tosin, jos silakkaa on saatavilla niin pakasteet saavat silakkapäivinä olla jäissä mutta ei silakkaakaan viitsi peräkkäisinä päivinä syödä joten pakaste tyhjenee.
Kaalisapuskat ovat toinen ryhmä jolla lohduttaudun ollessani yksin.Tuoreelta pakasttu kala menee pilalle, paitsi jos ei oo makuaistia
- kalaseppo
,,!,, kirjoitti:
Tuoreelta pakasttu kala menee pilalle, paitsi jos ei oo makuaistia
väärää tietoa haastat, kalan kun tuoreena pakastaa ja hieman kohmeisena paistaa et erota sitä tuoreena paistetusta
- L - L
,,!,, kirjoitti:
Tulkintaa. Kun vaimo on omilla matkoillaan niin ostan silloin tuoretta silakkaa, jos saan, ja herkuttelen. Kaupan pakastealtaassa on silakan pakastefileitä mutta en ole niistä innostunut. Myöskään kaaliruokia ei pakasteessamme ole vaan niitäkin teen itselleni ollessani yksin.
- ,,!,,
kalaseppo kirjoitti:
väärää tietoa haastat, kalan kun tuoreena pakastaa ja hieman kohmeisena paistaa et erota sitä tuoreena paistetusta
Sulla on suu tuohesta, kala on paras just pyydettynä.
Tuoreena pakastettu kelpaa kyllä koiralle ja kissalle, tai sellaselle jol ei oo makuaistia. - ...
,,!,, kirjoitti:
?
Vanhanako se kala pitäisi pakastaa?
=DW= - ,,!,,
... kirjoitti:
?
Vanhanako se kala pitäisi pakastaa?
=DW=Kala minkä pakastan täytyy kypsynnetty silloin siinä on vielä makua. Harvoin ostan kalaa kaupasta koska pyydystän itse.
- kalaseppo
,,!,, kirjoitti:
Sulla on suu tuohesta, kala on paras just pyydettynä.
Tuoreena pakastettu kelpaa kyllä koiralle ja kissalle, tai sellaselle jol ei oo makuaistia.se on kokissa vika jos ei osaa hyvää tehdä
- kalaseppo
,,!,, kirjoitti:
Kala minkä pakastan täytyy kypsynnetty silloin siinä on vielä makua. Harvoin ostan kalaa kaupasta koska pyydystän itse.
eipä tulisi mieleen kypsänä pakastaa, se on hyvän kalan pilaamista
parhaillaankin on useampi kilo ahvenen ja kuhan fileitä pakkasessa, lähes potkivina pakastettuja
Minä en haluais tehrä minkäänlaista soosia,vihaan kokkaamista ja ainoostaan rahojen vähyys siihen mielettömyyteen pakottaa.
Joskus kun pääsen ostoksille ilman valvontaa niin mukaani tarttuu kaikenlaista ns helppoa evästä.
On hyvä et on halukkaille valmiina jos jotain kiinostaa,eniten olen hämilläni kun jourun leipäosastolle.
Mulle riittäis kolme lajia,tumma ja vaalea leipä ja hifistelijöille sit setsuuria.- ,,!,,
Ei auta vihaaminen, jos meinaa syödä on pakko kokata ja nälän näkeminen ei huvita
Saan mä vihata kokkaamista kun samalla tunnustan pakkoraon missä on elettävä.
Mut ei mun ruoka oo mitään korkeeveisua ,sillä vaan selvitään henkissä huomiseen.- meedio:)
koti-kiusattu kirjoitti:
Mut ei mun ruoka oo mitään korkeeveisua ,sillä vaan selvitään henkissä huomiseen.Minäkin inhoan kokkaamista, pakkopullaa vaikka tekisi soossia ja keittäisi pottuja. Aina olen ihmetellyt ruuan kanssa vouhkaamista ja kokkiohjelmia.
Kun nälän saa pois niin kaikki on hyvin eikä sen sapuskan tartte mitään gourmee-tasoista olla, kunnon peruskotiruokaa. koti-kiusattu kirjoitti:
Mut ei mun ruoka oo mitään korkeeveisua ,sillä vaan selvitään henkissä huomiseen.Mutta nuotiolla paistettua makkaraa me kyllä riemuiten popsittaisiin.
Vanha totuushan on, että syöminen on elämistä varten, eikä elämä syömistä varten.- tiinainen
Anceli kirjoitti:
Mutta nuotiolla paistettua makkaraa me kyllä riemuiten popsittaisiin.
Vanha totuushan on, että syöminen on elämistä varten, eikä elämä syömistä varten.tuleeks varhaiskaalista hyvä laatikko
jokohan sitä olis heti siinä kesä heinäkuun vaihteessa ;) tiinainen kirjoitti:
tuleeks varhaiskaalista hyvä laatikko
jokohan sitä olis heti siinä kesä heinäkuun vaihteessa ;)En tee jos on hellettä..
Noh, olkoon, sait ylipuhuttua, mie teen.. :)
Sillä saan siut tyytyväiseksi ja kylläiseksi ainakin pariksi päiväksi.- tiinainen
Anceli kirjoitti:
En tee jos on hellettä..
Noh, olkoon, sait ylipuhuttua, mie teen.. :)
Sillä saan siut tyytyväiseksi ja kylläiseksi ainakin pariksi päiväksi.jesss jos on hellettä niin syödään ulkona :)
eikä siellä kuumassa keittiössä... tiinainen kirjoitti:
jesss jos on hellettä niin syödään ulkona :)
eikä siellä kuumassa keittiössä...Älähän nyt innostu liikaa, pikkuisen muutan lupaustani.
Saat toimia testiryhmän johtajana, kun kokeilen "varhaiskaalijauhelihapaistosta", ohje oli eilen tulleessa Etelä- Karjalan omaishoitajien jäsenläpyskässä.
Saapas nähdä kuinka meitin käy.. :)- tiinainen
Anceli kirjoitti:
Älähän nyt innostu liikaa, pikkuisen muutan lupaustani.
Saat toimia testiryhmän johtajana, kun kokeilen "varhaiskaalijauhelihapaistosta", ohje oli eilen tulleessa Etelä- Karjalan omaishoitajien jäsenläpyskässä.
Saapas nähdä kuinka meitin käy.. :)hyvä hyvä
aina valmiina kaikkiin testiryhmiin
ja uusiin makuihin
uskoisin että hengissä kumminkin selvitään ;) tiinainen kirjoitti:
hyvä hyvä
aina valmiina kaikkiin testiryhmiin
ja uusiin makuihin
uskoisin että hengissä kumminkin selvitään ;)Kyllä on mukavaa, kun on noin muutoksiin sopeutuvainen ystävä.
Ei kai se nyt henkeä vie, toivotaan ettei muutenkaan käy kipeesti.
- häpeäpaalussa.
Sus siunailkaa, taivastelkaa ja päivitelkää, kun tunnustan, että meillä syödään joskus pussista (sen sisällöstä) tehtyä perunamuusia.
Voi Taivas sentään.
Tällä palstalla ei varmasti kukaan muu tee niin. Ei tietenkään.
On silti kumma, että vain meitä varten kaupoissa paketteja on hyllykaupalla.- hyvää yötä
Taidat olla laiska taitaa joku syöttää sut suun pyyhkii pyllyn kans, nukkumaan laittaa sadun kertoo sit peitää
- häpeäpaalussa.
hyvää yötä kirjoitti:
Taidat olla laiska taitaa joku syöttää sut suun pyyhkii pyllyn kans, nukkumaan laittaa sadun kertoo sit peitää
En valehtele, enkä ole tekopyhä.
"joskus", huom. - ent. siivoojaparka
häpeäpaalussa. kirjoitti:
En valehtele, enkä ole tekopyhä.
"joskus", huom.Täytyy sanoa, että se pulverimuusi on yksi niitä harvoja valmis-, vai onko se puolivalmisruokia, mikä ei minulla mene alas parhaalla tahdollanikaan. Kenties niitäkin on eri merkkisiä ja eri laatuisia, mutta sen kerran kun kokeilin, niin osui sellaista, mistä tuli kuin tapettiliisteriä. Haisikin kummalliselle. En tiedä mikä oli vikana, enkö sitten osannut valmistaa sitä oikein.
- ,,!,,
ent. siivoojaparka kirjoitti:
Täytyy sanoa, että se pulverimuusi on yksi niitä harvoja valmis-, vai onko se puolivalmisruokia, mikä ei minulla mene alas parhaalla tahdollanikaan. Kenties niitäkin on eri merkkisiä ja eri laatuisia, mutta sen kerran kun kokeilin, niin osui sellaista, mistä tuli kuin tapettiliisteriä. Haisikin kummalliselle. En tiedä mikä oli vikana, enkö sitten osannut valmistaa sitä oikein.
Oikein kun ite tekee muusin ja siihen voita vähän maitoa ripaus suolaa niin se on siinä, eikä mee kauan.
Ihmiset yritetään opettaa kauppojen taholta saamattomaksi - kesäkivaa
Täytyy sanoa, että se pulverimuusi on yksi niitä harvoja valmis-, vai onko se puolivalmisruokia, mikä ei minulla mene alas parhaalla tahdollanikaan. Kenties niitäkin on eri merkkisiä ja eri laatuisia, mutta sen kerran kun kokeilin, niin osui sellaista, mistä tuli kuin tapettiliisteriä. Haisikin kummalliselle. En tiedä mikä oli vikana, enkö sitten osannut valmistaa sitä oikein.
Onneksi osasit tehdä oikean johtopäätöksen, niitä tosiaankin on useampaa kuin yhtä merkkiä.
Hyvä lisä asuntoauton ruokakaappiin.
Haju- ja makuaistit vaihtelevat. - ent. siivoojaparka
,,!,, kirjoitti:
Oikein kun ite tekee muusin ja siihen voita vähän maitoa ripaus suolaa niin se on siinä, eikä mee kauan.
Ihmiset yritetään opettaa kauppojen taholta saamattomaksiMmmm! Siihen kun vielä voissa paistettuja muikkuja viereen...
Silakkakin menee, mutta ai ai, kun vielä kerran eläessään saisi paistettuja muikkuja. - ent. siivoojaparka
kesäkivaa kirjoitti:
Onneksi osasit tehdä oikean johtopäätöksen, niitä tosiaankin on useampaa kuin yhtä merkkiä.
Hyvä lisä asuntoauton ruokakaappiin.
Haju- ja makuaistit vaihtelevat.Täytyy joskus kokeilla näin yksin ollessa muitakin merkkejä. Perilliset ilmoittivat aikoinaan, että saa olla viimeinen kerta, kun heille yritetään syöttää "koulun perunamuusia".
Opettaja ihmetteli aikoinaan, että mitä minun lapseni ovat tottuneet syömään, kun ei edes perunamuusi kelpaa. Olin ihan ällikällä, kun kotona niitten oikein lempiruokaa oli perunamuusi. Sitten se selvisi, kun tein sen kokeilun pulverista. Kumpikin tuli keittiöön silmät kauhusta pyöreinä ja sieraimet levällään; mistä meille on tullut koulun perunamuusia? - kesäkivaa
Täytyy joskus kokeilla näin yksin ollessa muitakin merkkejä. Perilliset ilmoittivat aikoinaan, että saa olla viimeinen kerta, kun heille yritetään syöttää "koulun perunamuusia".
Opettaja ihmetteli aikoinaan, että mitä minun lapseni ovat tottuneet syömään, kun ei edes perunamuusi kelpaa. Olin ihan ällikällä, kun kotona niitten oikein lempiruokaa oli perunamuusi. Sitten se selvisi, kun tein sen kokeilun pulverista. Kumpikin tuli keittiöön silmät kauhusta pyöreinä ja sieraimet levällään; mistä meille on tullut koulun perunamuusia?Miksi niitä kokeilla, jos on jo noin korkea kynnys niihin?
Osaan minäkin tehdä kunnon kotimuusia, meillä on jo ikikaudet ostettu tiettyä perunalajiketta, joka on tosi tarkka keitettävä, ja kuin luotu perunamuusiin.
Kuoriperunoina keitettäessä pitää melkein valvoa vieressä, keittoaika 12-13 min. muuten hajoavat kuin Ketosen eväät.
Iso kattila muusia riittää kylmässä moneksi päiväksi, ja on hyvää. - ent. siivoojaparka
kesäkivaa kirjoitti:
Miksi niitä kokeilla, jos on jo noin korkea kynnys niihin?
Osaan minäkin tehdä kunnon kotimuusia, meillä on jo ikikaudet ostettu tiettyä perunalajiketta, joka on tosi tarkka keitettävä, ja kuin luotu perunamuusiin.
Kuoriperunoina keitettäessä pitää melkein valvoa vieressä, keittoaika 12-13 min. muuten hajoavat kuin Ketosen eväät.
Iso kattila muusia riittää kylmässä moneksi päiväksi, ja on hyvää.Siksi aion kokeilla, että näen onko kynnykseni yhtä korkea kaikkien pulverimuusien suhteen. Yleensä en nirsoile, olipa mitä hyvänsä lautasella.
Se on kummallista, että mitä enemmän olisi aikaa krääsätä kaikkia ruokia niinkuin nytkin olisi, niin sitä vähemmän huvittaa käyttää aikaansa ruuanlaittoon. Minulle se on nykyisin vain välttämätön paha, mistä haluaa livistää mahdollisimman vähällä ja nopeasti. Sitten, kun on lisäporukkaa tulossa syömään, niin sitten panostaa kyllä enemmän. - ,,!,,
Mmmm! Siihen kun vielä voissa paistettuja muikkuja viereen...
Silakkakin menee, mutta ai ai, kun vielä kerran eläessään saisi paistettuja muikkuja.Missä sää asut kun muikkuja kaipailet meilläpäin saa milloin haluaa
- ent. siivoojaparka
,,!,, kirjoitti:
Missä sää asut kun muikkuja kaipailet meilläpäin saa milloin haluaa
Tukholmasta saaristoon päin. Silakkaa täältä kyllä löytyy, mutta tietänevätkö edes minkä näköinen kala muikku on. Lapsuuden vietin muikkumaisemissa ja siitä on jäänyt vesi kielelle, kun ajatteleekin.
Mulla ei oo jauhopeukaloa ja olen todella B-luokan kastikkeidentekijä. Valmiit lihatiskin kastikkeet (bearnaise, hollandaise, whisky, punaviini jne.) yököttävät liian voimakkailla makusekoituksillaan ja pussikastikkeet ovat vain rajatapauksina syötäviä, joten yritän joskus itsekin tehdä ruskean kastikkeen tai bechamel-kastikkeen, onnistuen vain noin kohtalaisesti.
Ei siinä ole mitään ominaisarvoa että tekee aina kaikki itse alusta pitäen. Ruoka on vain ruokaa,- ©^©
Minäpä olin hirveen trendikäs yks päivä.
Ostin mukaan kahvin, Roberts Coffeeta, siis pahvimukiin kahvin!!!Hei mä olen kans trendikäs toin toissapäivänä meille tyttären tassimon ja kauheen määrän kapseleita kun tytär sano että se ei enää tykkää (kaksi kuukautta ostamisesta) ja että mies ei tykkää kans (vaikka se sano kyllä tykkäävänsä ;)
- ©^©
Paloma.se.co kirjoitti:
Hei mä olen kans trendikäs toin toissapäivänä meille tyttären tassimon ja kauheen määrän kapseleita kun tytär sano että se ei enää tykkää (kaksi kuukautta ostamisesta) ja että mies ei tykkää kans (vaikka se sano kyllä tykkäävänsä ;)
Se on helppoa sitten latte kätösessä istahtaa puutarhaan!
Ah, nauttimisen helppoutta ;)
- Kokki1
Minä osaan tehdä mitä tahansa ruokaa ihan alusta loppuun asti ja teen myös.
Minulla on tarkka maku ja olen kriittinen roskaruuan ym. kaupan hyllyllä olevan
joutavanpäiväisen kyhäelmän suhteen. Aikanaan opitusta ammatista on ollut
paljon iloa itselleni ja perheelleni. - odotan ja
Roskaruuasta eroon mulla meneillään glukeeniton kokeilu ruuan suhteen, en ole saanut apua lääkkeistä ihosairauteeni, saa nähdä auttaako ruokavalio, monet ovat saaneet.
- tiinainen
toivotaan parasta
gluteeniton ruokavalio auttaa moneen vaivaan
vaikkei sitä lääkärit myönnäkkään
itse tässä vähän aikaa sitten kysyin
sisätautilääkäriltä voisko närästykseen olla syynä
gluteenipitoinen ruoka
ei kuulemma voi
mutta on se kumma kun mua oikeen rupee
närästys vaivaamaan ja muutenkin alaselkä tulee kipeeks
ja joskus oikee nivunen ja jalkakin
rupeen gluteenittomalle ruokavaliolle
ja noudatan sitä kuukauden verran
vaivat häviää jo muutamassa päivässä
ja taas sen jälkeen voi syödä ruisleipää
muutaman kuukauden ilman vaivoja
ite ne on kaikki kokeiltava
lääkärit on aika huonoja myöntämään asioita
jos ne ei lue kirjoissa ja kansissa...
- tiinainen
jos kerran tai kaks vuodessa teen kastiketta
niin varmasti käytän valmiita kastikeaineksia
niihin saa hyvin makua lisäämällä mausteita
ei tulis mieleenkään ruveta
käristään voita pannulla sekoittamaan vehnäjauhoja
ruskistamaan niitä
eihän meillä ookkaan edes vehnäjauhoja
ja mitä sillä kastikkeella tekee
voita voi syödä muutenkin vaikka lusikalla jos mieli tekee
jos jollain sitä on jääkaapissa
meillä ei.Nythänmmää hokasin et meillä on aina voita jääkaapissa ja teenhän kohta kastikettakin kun saadaan uusia kotimaisia pottuja. Sulatan voin ja laitan siihen sipulia ja lorrauksen kermaa, nam. Mut ei joka päivä, kerran vain kesässä :). Muutoin pelkkä voi uuden potun kanssa makustellen silloin vielä kun perunat on uusia.
- tiinainen
ollakovaiei kirjoitti:
Nythänmmää hokasin et meillä on aina voita jääkaapissa ja teenhän kohta kastikettakin kun saadaan uusia kotimaisia pottuja. Sulatan voin ja laitan siihen sipulia ja lorrauksen kermaa, nam. Mut ei joka päivä, kerran vain kesässä :). Muutoin pelkkä voi uuden potun kanssa makustellen silloin vielä kun perunat on uusia.
kerran vuodessa tosiaan ostetaan sitä voita
mies käyttää sitä uusien perunoiden kanssa
mulle käy pelkät potut ja silli se on nam nam
muullon mää en oikeestaan perunaa syökkään
ainoastaan pari kertaa uutta perunaa. tiinainen kirjoitti:
kerran vuodessa tosiaan ostetaan sitä voita
mies käyttää sitä uusien perunoiden kanssa
mulle käy pelkät potut ja silli se on nam nam
muullon mää en oikeestaan perunaa syökkään
ainoastaan pari kertaa uutta perunaa.Etkös pidä perunasta vai miksi sitä kartat?
Voih, minä voisin elää pelkällä perunalla ja leivällä, tykkään molemmista kuin hullu puurosta mutta aina ei voi syösä pelkstään mistä tykkää.
Silliä minä maistan keraan kesässä uusien pottujen kanssa, mutta mun makuun on liian suolaista.- tiinainen
ollakovaiei kirjoitti:
Etkös pidä perunasta vai miksi sitä kartat?
Voih, minä voisin elää pelkällä perunalla ja leivällä, tykkään molemmista kuin hullu puurosta mutta aina ei voi syösä pelkstään mistä tykkää.
Silliä minä maistan keraan kesässä uusien pottujen kanssa, mutta mun makuun on liian suolaista.no ei se peruna maistu suolle ei maalle
mun mielestä
miehelle sitä laitan aina sillon tällön
en kyllä keitettynä vaan paistan pannulla
raakaa perunaa kuorineen päivineen
ja maustan millon milläkin
yleensä enemmän kaikenmaailman kasviksia
lanttu ja nauriskin maistuu paremmalle
porkkana ja erillaiset kaalit kukka ja parsa
ite tykkään syödä näitäkin mieluummin raakana
mutta tiedän että se peruna ja ruisleipä
on suomalaisten perusruokaa
ja senkin uskon ettei monet miehet varmaan edes
söis mun epämääräisiä sörsseleitä
mutta onneks toi oma ymmärtää hyvän ruuan päälle
eikä välitä miltä se näyttää
en oo nimittäin mikään kurmee kokki
eikä se kyllä sais mahaansa edes täyteen
sellaisista pienistä annoksista
joissa olis keskellä lautasta joku pieni keko
ja jotain hienoo kastiketta ruiskastu pari soiroo sinne sun tänne
hirvee homma muuten saada se pysyyn
edes noissa lihoissa mitä sillä on luitten päällä
on se niin väärin
kun ite koko ajan joutuu säännöstelemään
ja toinen joutuu syömään niin paljon kun napa vetää
mutta aina ei käy tasan onnen lahjat :) tiinainen kirjoitti:
no ei se peruna maistu suolle ei maalle
mun mielestä
miehelle sitä laitan aina sillon tällön
en kyllä keitettynä vaan paistan pannulla
raakaa perunaa kuorineen päivineen
ja maustan millon milläkin
yleensä enemmän kaikenmaailman kasviksia
lanttu ja nauriskin maistuu paremmalle
porkkana ja erillaiset kaalit kukka ja parsa
ite tykkään syödä näitäkin mieluummin raakana
mutta tiedän että se peruna ja ruisleipä
on suomalaisten perusruokaa
ja senkin uskon ettei monet miehet varmaan edes
söis mun epämääräisiä sörsseleitä
mutta onneks toi oma ymmärtää hyvän ruuan päälle
eikä välitä miltä se näyttää
en oo nimittäin mikään kurmee kokki
eikä se kyllä sais mahaansa edes täyteen
sellaisista pienistä annoksista
joissa olis keskellä lautasta joku pieni keko
ja jotain hienoo kastiketta ruiskastu pari soiroo sinne sun tänne
hirvee homma muuten saada se pysyyn
edes noissa lihoissa mitä sillä on luitten päällä
on se niin väärin
kun ite koko ajan joutuu säännöstelemään
ja toinen joutuu syömään niin paljon kun napa vetää
mutta aina ei käy tasan onnen lahjat :)Nii, toisaaltahan totta on että uudet(kaan) perunat eivät enää maistu niin hyvältä kuin joskus aiemmin, liekö syy itsessä vai perunoissa, mee ja tiiä :).Paistinpotut on hyviä vanhoista keitetyist potuista tehtynä mutta uusista paistetuista en saa positiivisia fiiliksiä millää.Tai muusia uusista potuista ei tuu.
Bataatista saa hyvää keittoa ja ah, siivutettuna uunipellille ja mastettuna maun mukkaan tosi hyviä perunan korvikkeita.Kasviksia mekin koitetaan syödä joka päivä, ja marjoja ja hedelmiäkin.
Tuo miun mies tykkää ruoanlaitosta ja toisaalta on aika ranttu ruoan suhteen ja syö vielä gluteiinitonta joten haasteensa asettaa sekin. Omissa leivissä ollaan siis gluteiinittomat hälle ja ruikset mulle vaikka gluteiinittomissakin on ihan maukkaitakin vaihtoehtoja ja lätyistä tulee hyviä.- tiinainen
ollakovaiei kirjoitti:
Nii, toisaaltahan totta on että uudet(kaan) perunat eivät enää maistu niin hyvältä kuin joskus aiemmin, liekö syy itsessä vai perunoissa, mee ja tiiä :).Paistinpotut on hyviä vanhoista keitetyist potuista tehtynä mutta uusista paistetuista en saa positiivisia fiiliksiä millää.Tai muusia uusista potuista ei tuu.
Bataatista saa hyvää keittoa ja ah, siivutettuna uunipellille ja mastettuna maun mukkaan tosi hyviä perunan korvikkeita.Kasviksia mekin koitetaan syödä joka päivä, ja marjoja ja hedelmiäkin.
Tuo miun mies tykkää ruoanlaitosta ja toisaalta on aika ranttu ruoan suhteen ja syö vielä gluteiinitonta joten haasteensa asettaa sekin. Omissa leivissä ollaan siis gluteiinittomat hälle ja ruikset mulle vaikka gluteiinittomissakin on ihan maukkaitakin vaihtoehtoja ja lätyistä tulee hyviä.mulle olis kans kaikista paras gluteeniton ruokavalio
muutenhan sitä pystyy noudattaan mutta se leipä
no nyt oon siirtyny sit ihan täysrukiiseen näkkäriin
ja välillä vähän päivästä riippuen syön gluteenitonta näkkäriä
jeps bataattia käytän kans mutta ihan raakana paistan pannulla
keitot olis hyviä mutta ei toi mun ukkeli tuu niistä mikskään
varmaan pitäs syödä viiden litran kattila kerralla
ja voi miten oliskin kivaa jos sekin joskus tekis ruokaa
mutta mun tekemä on kuulemma niin hyvää :)
no kyllä se kiitettävästi muita kotitöitä tekee
niin enköhän mää jatka kokkina tässä meidän taloudessa. tiinainen kirjoitti:
mulle olis kans kaikista paras gluteeniton ruokavalio
muutenhan sitä pystyy noudattaan mutta se leipä
no nyt oon siirtyny sit ihan täysrukiiseen näkkäriin
ja välillä vähän päivästä riippuen syön gluteenitonta näkkäriä
jeps bataattia käytän kans mutta ihan raakana paistan pannulla
keitot olis hyviä mutta ei toi mun ukkeli tuu niistä mikskään
varmaan pitäs syödä viiden litran kattila kerralla
ja voi miten oliskin kivaa jos sekin joskus tekis ruokaa
mutta mun tekemä on kuulemma niin hyvää :)
no kyllä se kiitettävästi muita kotitöitä tekee
niin enköhän mää jatka kokkina tässä meidän taloudessa.No se tekee joka parhaiten osaa. Me emmä tee viikolla ollenkaa lämmintä ruokaa kotona nyt kun lapset ei enää ole samassa tallouvessa, mutta viikonloppuna laitetaan ruokaa yhessä, tai ainakin hankitaan suunnitellaan laitettavat ruoat yhessä ja se tekee joka on kotona jos ei mahdollista tehdä yhdessä.
Läskien lähetys mullain on menossa :).
- Isot annokset
Viimeksi tein n. 10 litraa kalakeittoa ja pakastin sen. Neljä keittolevyä oli käytössä yhtäaikaa. Samalla tavalla toimin myös muiden ruokien kanssa.
Koko päivä menee käytännössä suurten annosten tekemiseen. Asun yksin ja päivittäin syön jotakin valmistamaani ruokaa. Otan annoken sulamaan jääkaappiin edellisenä päivänä. Käytännössä teen siis ruokaa harvahkosti.
Olen tyytyväinen tähän käytäntööni. - ///
Kuka on avuton missäkin, jokainen jossakin. Tuskin kaupan kastikkeen käyttö on suurikaan synti.
- tiinainen
ei tartte olla edes avuton jos niitä käyttää
ne on vaan niin paljon helpompia
kun voin ja jauhojen käristäminen
ja halpojakin siihen nähden
jos muutaman kerran vuodessa tekee
maksaa se voikin ja se jauhokin
ja jos ei niitä muuhun käytä niin hukkaan menee suotta. tiinainen kirjoitti:
ei tartte olla edes avuton jos niitä käyttää
ne on vaan niin paljon helpompia
kun voin ja jauhojen käristäminen
ja halpojakin siihen nähden
jos muutaman kerran vuodessa tekee
maksaa se voikin ja se jauhokin
ja jos ei niitä muuhun käytä niin hukkaan menee suotta.Minäkin joksus innostun ostamaan jotain valmiskastketta kun tulee jottain usia markkinoille, mutta täytyy tunnustaa että syömäti jäävät maistelun jälkeen.
- tiinainen
ollakovaiei kirjoitti:
Minäkin joksus innostun ostamaan jotain valmiskastketta kun tulee jottain usia markkinoille, mutta täytyy tunnustaa että syömäti jäävät maistelun jälkeen.
lorauta kuule vähän kermaa sekaan
tai ketsuppia se ainakin on niin terveellistä muutenkin
niin jo saat maun muuttumaan
määkin paras neuvoja joka en koskaan juuri
kastikkeita käytä
oikeestaan metsäsieni kastike on ainoo
mutta siihenkin paistelen sienet ja sipulit
voissa pannulla
ja kuohukermaa purkillinen tai kaks soossiks
riippuu sienien ja sipulin määrästä
mutta sen kanssa on ihan pakko keittää ne potut :) tiinainen kirjoitti:
lorauta kuule vähän kermaa sekaan
tai ketsuppia se ainakin on niin terveellistä muutenkin
niin jo saat maun muuttumaan
määkin paras neuvoja joka en koskaan juuri
kastikkeita käytä
oikeestaan metsäsieni kastike on ainoo
mutta siihenkin paistelen sienet ja sipulit
voissa pannulla
ja kuohukermaa purkillinen tai kaks soossiks
riippuu sienien ja sipulin määrästä
mutta sen kanssa on ihan pakko keittää ne potut :)Heh, yksi meidän pojista laittaa joka ruokaan ketsuppia, hyvö ettei kaurapuuroonkin :). Juur katoin jääkaappiin et siellä on vanhentunut 14.6. bearnaise ja punaviini -valmiskastkepurkit. Ei ole käyttöä ei.
Uusista pottuista tulee muuten hyvä maitopottu kun laittaa sipulia, kermaa suolaa ja keitettyjä kananmunalohkoja. Ihan tule vesi kielelle.
Minen voioi mennä sienimehtään kun erotan just ja just kärpässinenen muista sienistä ja ehkä jalkasienen :). Mutta sienisalaatti on tosi hyvää itse tehtynä.- tiinainen
ollakovaiei kirjoitti:
Heh, yksi meidän pojista laittaa joka ruokaan ketsuppia, hyvö ettei kaurapuuroonkin :). Juur katoin jääkaappiin et siellä on vanhentunut 14.6. bearnaise ja punaviini -valmiskastkepurkit. Ei ole käyttöä ei.
Uusista pottuista tulee muuten hyvä maitopottu kun laittaa sipulia, kermaa suolaa ja keitettyjä kananmunalohkoja. Ihan tule vesi kielelle.
Minen voioi mennä sienimehtään kun erotan just ja just kärpässinenen muista sienistä ja ehkä jalkasienen :). Mutta sienisalaatti on tosi hyvää itse tehtynä.mää en oo ennen käyttäny ketsuppia
mutta kun kävin talvella siskon luona espanjassa
niillä oli ketsuppipullo pöydällä aina ruokailtaessa
tuli mieleen Helsingin serkut jotka laitto ketsuppia hernekeittoonkintuor
siskolle ihmettelin sitä ketsuppia
niin hän joka on aina ollut oikeen terveysintoilija
kertoi että ketsupissa on paljon enemmän niitä
tomaatin hyviä aineita kun tuoreessa tomaatissa
ja pakkohan se on vanhempaa siskoo uskoo
kyllähän se tietää kun sillä on elämää takana jo
kohta seitsemänkymmentä vuotta
mutta on niin terveellisesti syöny
että kovin on simpsakka ja hyväkuntoinen :) tiinainen kirjoitti:
mää en oo ennen käyttäny ketsuppia
että kovin on simpsakka ja hyväkuntoinen :)Sinappia minä laitan hernekeittoon. Minä olen aina luullu et ketsupissakin on lisä-aineita ja että tuore tomaatti on terveellisempää, höh. Mutta kai tomaattien kasvatuksessakin käytetään kaikenlaisia tuholaisentorjunta-aineita ja kasvunedistämis-aineita. Ja Luomuksi mainostettukaan ei taida aina olla luomua.
tiinainen kirjoitti:
mää en oo ennen käyttäny ketsuppia
että kovin on simpsakka ja hyväkuntoinen :)"tiinainen"
Taisit paljastaa viimeisessä lauseessasi syyn, miksi ketsuppia syöt... :)
Mutta totta sisko puhui.
Jostain pitäisi kylläkin löytää Nobelisti, joka pystyisi kirjoittamaan parhaan
elämän reseptin:
Kuinka paljon mitäkin.
Mitä sitten.
Ja milloin.
Ja onks se liikunta IHAN pakollista.
YH.ollakovaiei kirjoitti:
Heh, yksi meidän pojista laittaa joka ruokaan ketsuppia, hyvö ettei kaurapuuroonkin :). Juur katoin jääkaappiin et siellä on vanhentunut 14.6. bearnaise ja punaviini -valmiskastkepurkit. Ei ole käyttöä ei.
Minen voioi mennä sienimehtään kun erotan just ja just kärpässinenen muista sienistä ja ehkä jalkasienen :). Mutta sienisalaatti on tosi hyvää itse tehtynä.Nonythänmää hokasin että eihän 14.6. ole vielä ollukaan ku vasta yliuomena kun huomena on 13. päivä ja perjantai, sussiunakkoon kun sillain olin päivistä sevon :).
Eli meillä sitten varmaan huomenaa syödään sitten piunaviinikastike ja ylihuomena bearnaisea. lihhoo ja kalloo kumppaniksi :))
- Kokki1
60 ikäinen osaa laittaa ruokaa, tekee kaikki peruskastikkeet.
Jos joku täällä on tietämätön hän paljastuu pennuksi tai mieheksi.- kokki 3
Eihän tuo ole asian ydin. Varmasti meidänikäiset, tytöt ainakin, oppivat jo ennen kouluikää, miten ruskeakastike tehdään.
Nyt on vain niin, ettei yhden prinssinakin takin meillä ainakaan leivinuunia lämmitetä = tarvittavan parin ruokalusikallisen kastiketta takia minä ainakaan en ala jauhoja kärryyttämään.
Siihen kuluvan ajan voi käyttää paremmin, opiskellen vaikka kiinan kieltä. Meistä useimmat osavat kokata, nuorisiavuttomuudesta olen kuullut. Olisitte opettaneet myös lapsenne ja lastenlapsenne tekemään kastiketta.
Meillä mies on vielä minua parempi kokki, eikä ole pentu, eläimen lapsi.
- 66665554444444444444
juup, todella riisipuuroakin on ja lättyjä! Helppo phdä itse.
- ent. siivoojaparka
Onneksi on. Joskus tekee mieli riisipuuroakin, enkä näe mitään mieltä alkaa hauduttamaan sitä yhdelle hengelle ja pitää keittolevyä päällä melkein tunnin, kun vajaalla maitolitran hinnalla saa valmiin kahden aterian puuron, minkä lämmittää mikrossa alta ajan.
Olen varma, että joka ikinen ihminen osaa tehdä riisipuuron itsekin, jos haluaa. Ei se siitä ole kiinni, jos luulit.
Lätyt teen itse, silloin kun teen, koska minulla on niihin eri reseptejä kuin kaupan lätyissä on ja tulee parempia. - 1.1947
Muistutit. Menenkin lettujen paistoon.
Kastikkeiden teko on aina ollut mulle se heikko kohta. Tai itse luulen niin. Väistän sen eri tavoin, en valmistuotteella. Kerran kokeilin, enkä siitäkään pitänyt. 1.1947 kirjoitti:
Muistutit. Menenkin lettujen paistoon.
Kastikkeiden teko on aina ollut mulle se heikko kohta. Tai itse luulen niin. Väistän sen eri tavoin, en valmistuotteella. Kerran kokeilin, enkä siitäkään pitänyt.Mullakin on lättytaikina turpoamassa, kohta päästän lättykaffeille :).
- Kokki1
Kaikki osaa kokata mutta ruokalusikallinen voita ja samanverran jauhoja on ylivoimaista ruskistaa, huom. ruskistaa ei polttaa.
Kaupan riisipuuro ei ole riisipuuroa nähnytkään.- ......
Yksinasuvan vanhuksen on pakko tyytyä monesti ihan muuhun kuin huippugurmeeseen.
Hyvä, jos sinä syöt kunnon riisipuuroa.
- Kokki1
"......"
Ei yksinäisyys ole este keittää kunnon riisipuuroa, ei estä ainakaan minua.
Ruskeasta kastikkeessa ei ole kyse gurmeesta, päin vastoin.
Älä liioittele yksinkertaisia asioita.- ......
Ota selvää asioista, jos ei omaan lähipiiriisi kuulu ihmisiä, jotka ovat lähes vuodepotilaita, ja vain kotiavun avustamina voivat asua kotona.
Ei kotiapu valmista ruokia, eikä huonokuntoinen jaksa itse tehdä.
Joten kaupan valmisteet ovat hyvä apu.
Ei yksinäisyys, ei vanhuus yksin, vaan sairaus. - 1.1947
...... kirjoitti:
Ota selvää asioista, jos ei omaan lähipiiriisi kuulu ihmisiä, jotka ovat lähes vuodepotilaita, ja vain kotiavun avustamina voivat asua kotona.
Ei kotiapu valmista ruokia, eikä huonokuntoinen jaksa itse tehdä.
Joten kaupan valmisteet ovat hyvä apu.
Ei yksinäisyys, ei vanhuus yksin, vaan sairaus.Tosi on. Naapurissakin käyvät mummun luona neljästi päivässä. Ihme, kun vielä selviää. Se muisti on tärkeä, kuten muutkin aistit. Jos kuulo tai näkö menevät, on aika hakusessa kaikki. Tai nivelet.
Se on varmaa, ettei hänkään itse kokkaile, ei pysty. Sääliksi käy. Ja heitä on paljon.
- Hämmästynyt...
Kastikkeen teko on liian helppoa.
Paistaa pihviä tai jauhelihaa niin kaataa sekaan kermaa maitoa ja siinä se kastike on. Kylmään vesitilkkaan voi sekoittaa muutaman lusikallisen vehnäjauhoja ja lorottaa nauhana sekaan kun kiehuu.
Ketsuppia hoopeeta sinappia pippureita mitä nyt löytyy.
Miten vanhatkin ihmiset osaavat olla noin avuttomia.- vili v.
Jospa heillä on lukemattomia taitoja, joita sinulla ei ole.
Kenen kastikkeen teko on taidosta kiinni, ei kenenkään.
Minä maustan kastikkeeni aidoin maustein, en valmiskastikkein. - ent. siivoojaparka
Uskaltaakohan tässä mainita, että ostin eilen kaksi keitettyä kananmunaa kaupasta. Joskus olen ostanut vettäkin viiden litran kanisterissa.
- ;))
Uskaltaakohan tässä mainita, että ostin eilen kaksi keitettyä kananmunaa kaupasta. Joskus olen ostanut vettäkin viiden litran kanisterissa.
Se on siinä ja siinä. :))
- Ei vinku
Mutta onko sillä oikeasti väliä? Ihminen, suuntaa glopaali kiukkusi asioihin, joilla on oikeasti merkitystä. Jos vaikka maailma alkaisi muutttumaan paremmaksi paikaksi avuttomillekkin ;)
- rtyuiv
Viljeletkö itse, jauhatko itse jauhot, vai ostatko koskaan valmista leipää? Edes näkkileipää?
Entä miten sen kalan kanssa? Kalastatko itse, vai ostatko kaupasta? Näin kerrostalonasukkaana ei ole mahdollisuutta itse savustaa, vaan pakkohan se herkku on valmiina esimerkiksi torilta ostaa.
Perunapalstaakaan ei ole, joten torilta tai kaupasta nekin ostan, kuten myös useimmat mausteyrtit.- kas tike
Oletko muuten kuullut, jotkut käyttävät kastikkeeseen valmiita lihaliemikuutioita?
Kamalaa!!!!
Kunnon kastikkepohjaan pitää keittää luita ja muita tunnista toiseen, sitten kastike on omatekoista. - rtyuiv
kas tike kirjoitti:
Oletko muuten kuullut, jotkut käyttävät kastikkeeseen valmiita lihaliemikuutioita?
Kamalaa!!!!
Kunnon kastikkepohjaan pitää keittää luita ja muita tunnista toiseen, sitten kastike on omatekoista.Sähköyhtiö kiittää...
- raaka-aineista
kas tike kirjoitti:
Kamalaa!!!!
Kunnon kastikkepohjaan pitää keittää luita ja muita tunnista toiseen, sitten kastike on omatekoista.Mistäs niitä luita? Ens pitää olla se itse kasvatettu ja teurastettu elukka.
Riisipuuroonkin on itse kasvatettava ja kiillotettava riisit. Maito lypsettävä omasta lehmästä. Muuten se on puolivalmisteista keitettyä. - 500 arkkia
raaka-aineista kirjoitti:
Mistäs niitä luita? Ens pitää olla se itse kasvatettu ja teurastettu elukka.
Riisipuuroonkin on itse kasvatettava ja kiillotettava riisit. Maito lypsettävä omasta lehmästä. Muuten se on puolivalmisteista keitettyä.On siinä ilta-askaretta, kun joka riisinjyvän kiillottaa. Millähän ne kiillotetaan.
- Kokki1
kas tike kirjoitti:
Kamalaa!!!!
Kunnon kastikkepohjaan pitää keittää luita ja muita tunnista toiseen, sitten kastike on omatekoista."kas tike"
Lihaliemikuutio ei ole suositeltava käyttää. Liemiä voi tehdä itse ja pakastaa
pieninä annoksina. Myös kalaliemi on helppo tehdä itse, niin tiedät mitä syöt.
Ota selvää miten liemet tehdään ja laita kattila porisemaan, ei se niin vaikeaa ole.
Siitäkin voi tulla harrastus. Kokki1 kirjoitti:
"kas tike"
Ota selvää miten liemet tehdään ja laita kattila porisemaan, ei se niin vaikeaa ole.
Siitäkin voi tulla harrastus.Mikä on suosittelemattomuuden perustelu lihaliemikuutiolle?
- AAMUN AJATUKSIA
Kokki1 kirjoitti:
"kas tike"
Siitäkin voi tulla harrastus.itselläni on tapana keitellä kalanperkeistä kalaliemi jonka pakastan ellei juuri hetkellä ole käyttöä. Samoin keittelen kanan luista aina liemen. Punaista lihaa en syö, joten en niiden liemiäkkään tarvitse. Valmiita liemikuutioita en ole koskaan käyttänyt, mausteet ajavat saman asian ilman säilöntäaineita.
Ihmetyttää tämä äärilaitojen hakeminen. Jos toiset voi syödä AINA PELKÄSTÄÄN valmisruokia, niin miksi sitten heidän jotka eivät haluaisi niin tehdä tulisi kieltäytyä KAIKESTA mikä ei tule suoraan katiskasta tai omalta kasvimaalta? - uyib6r8
ollakovaiei kirjoitti:
Mikä on suosittelemattomuuden perustelu lihaliemikuutiolle?
Varmaan se yleisin, eli: noku se vaa onny niin.
- mollamaija
ollakovaiei kirjoitti:
Mikä on suosittelemattomuuden perustelu lihaliemikuutiolle?
Kokki1 varmaan tarkoittaa sitä, että lihaliemikuutioissa on tosi paljon suolaa ja lisäaineita, luulisin.
Aloitin tämän luulemisen, kun kävin tänä aamuna vaa'alla. Lukemat oli sellaiset, että luulen vaa'an olevan rikki. Nii ol paljon paino mukamas noussut. Farkutkii kutistuneet pesussa. - ei kumihanskoja?
AAMUN AJATUKSIA kirjoitti:
itselläni on tapana keitellä kalanperkeistä kalaliemi jonka pakastan ellei juuri hetkellä ole käyttöä. Samoin keittelen kanan luista aina liemen. Punaista lihaa en syö, joten en niiden liemiäkkään tarvitse. Valmiita liemikuutioita en ole koskaan käyttänyt, mausteet ajavat saman asian ilman säilöntäaineita.
Ihmetyttää tämä äärilaitojen hakeminen. Jos toiset voi syödä AINA PELKÄSTÄÄN valmisruokia, niin miksi sitten heidän jotka eivät haluaisi niin tehdä tulisi kieltäytyä KAIKESTA mikä ei tule suoraan katiskasta tai omalta kasvimaalta?Ajattelin minäkin
Lukiessani näitä ruokajuttuja, niin usein on maininta, että pakastan. Vaan minulla ei ole pakastinta, enkä yksin asuvana aijo hankkiakkaan.
Pieni lokero on jääkaapissa, mutta se riittää vain leipiin, jotka paistan itse ja sitten jokunen marjapussukka. Paistoksiani otan sulamaan vain päivän tarpeen.
Liha/kala/vihannes kuutioita käytän ja myös säilöntä tabletteja, jos teen jonkun isomman annoksen, sillä on aika hankala tehdä vain päivän/parin annos. Ka´kun sähköäkin täytyy säästää!)))))
Lettuja ja keitettyjä kananmunia en osta, en myöskään kaupan valmiita "salaattipusseja", mutta talvella idätän kyllä itse ituja. Säästänkö siinä, vai en? Hyvin riittää rahani ruokaan, joskaan en koskaan käy kahvilla ulkona, muuta kuin omalla pihalla..joskus.
Olen syönyt useinkin eineksiä, vaikka en itse osta, sillä lapseni antaa niitä, koska heillä ei syödä päiväysvanhoja tuotteita?
Ymmärrän tuon, koska molemmilla on se "hygenia" passi! Mitään ei saa riskeerata ja sen he muistavat nuoruuden ravintola-alalta ja nykyisinkin pitävät kesällä ruoka/kalja telttaa. - mollamaija
AAMUN AJATUKSIA kirjoitti:
itselläni on tapana keitellä kalanperkeistä kalaliemi jonka pakastan ellei juuri hetkellä ole käyttöä. Samoin keittelen kanan luista aina liemen. Punaista lihaa en syö, joten en niiden liemiäkkään tarvitse. Valmiita liemikuutioita en ole koskaan käyttänyt, mausteet ajavat saman asian ilman säilöntäaineita.
Ihmetyttää tämä äärilaitojen hakeminen. Jos toiset voi syödä AINA PELKÄSTÄÄN valmisruokia, niin miksi sitten heidän jotka eivät haluaisi niin tehdä tulisi kieltäytyä KAIKESTA mikä ei tule suoraan katiskasta tai omalta kasvimaalta?Kala-apajille tästä piakkoin olen lähdössä. Ja kyllä mäkin keitän ruodoista liemen.
Luulen, että he/me jotka tekee ruoan pääosin itse ovat myös enempi terveellisen ruokavalion noudattajia. Kyllä minäkin nappasin vaniljakastikkeen kaupasta, kun oli vieraita tulossa ja marjapiirasta tarjosin. mollamaija kirjoitti:
Kokki1 varmaan tarkoittaa sitä, että lihaliemikuutioissa on tosi paljon suolaa ja lisäaineita, luulisin.
Aloitin tämän luulemisen, kun kävin tänä aamuna vaa'alla. Lukemat oli sellaiset, että luulen vaa'an olevan rikki. Nii ol paljon paino mukamas noussut. Farkutkii kutistuneet pesussa.Niivvai jos ei laita liha- tai kasvisliemikutiota lisää sitten suolaa :).
Meilläin vaakasta varmaan oli patterit lopussa kun näytti tässä jokune aika mitä sattuu ja pikkumyy-yöpaita, verkkarit ja työpuku kiristi. Onkohan syynä ilmastonmuutos kun tuolla tavalla vaatteetkin kaapissa kitistyy? Oiskohan mahollista tehä valituskirjelmä johonkin ja vaatia kulukorvauksia kun joutuu ihan garderobiaan uusimaan?mollamaija kirjoitti:
Kala-apajille tästä piakkoin olen lähdössä. Ja kyllä mäkin keitän ruodoista liemen.
Luulen, että he/me jotka tekee ruoan pääosin itse ovat myös enempi terveellisen ruokavalion noudattajia. Kyllä minäkin nappasin vaniljakastikkeen kaupasta, kun oli vieraita tulossa ja marjapiirasta tarjosin.Onko niin että jos kala on tuore sen silimä ei ole samia?
- mollamaija
ollakovaiei kirjoitti:
Niivvai jos ei laita liha- tai kasvisliemikutiota lisää sitten suolaa :).
Meilläin vaakasta varmaan oli patterit lopussa kun näytti tässä jokune aika mitä sattuu ja pikkumyy-yöpaita, verkkarit ja työpuku kiristi. Onkohan syynä ilmastonmuutos kun tuolla tavalla vaatteetkin kaapissa kitistyy? Oiskohan mahollista tehä valituskirjelmä johonkin ja vaatia kulukorvauksia kun joutuu ihan garderobiaan uusimaan?Kyllä se varmaan ilmastonmuutoksesta johtuu. Jotenkii sormuksetkin kirraa sormissa.
Voipi olla ettei tarvii garderobia uusia, kahtotaan ensin miten tämä lama etenee, saattaapi olla, että kääntyy ilmastonmuutos toiseen suuntaan, vaatteet löystyy ja joudumma niitä kutistelemaan. Ei hötkyillä :) - mollamaija
ollakovaiei kirjoitti:
Onko niin että jos kala on tuore sen silimä ei ole samia?
Kyllä se niin on ja kidukset ovat värikkäät eikä nahka ole limainen.
Mutta täytyy olla kalanaisen silmäkkii kirkkaat, nekkää ei saa samiat olla. mollamaija kirjoitti:
Kyllä se niin on ja kidukset ovat värikkäät eikä nahka ole limainen.
Mutta täytyy olla kalanaisen silmäkkii kirkkaat, nekkää ei saa samiat olla.Nii tai nokka punanen.
mollamaija kirjoitti:
Kyllä se varmaan ilmastonmuutoksesta johtuu. Jotenkii sormuksetkin kirraa sormissa.
Voipi olla ettei tarvii garderobia uusia, kahtotaan ensin miten tämä lama etenee, saattaapi olla, että kääntyy ilmastonmuutos toiseen suuntaan, vaatteet löystyy ja joudumma niitä kutistelemaan. Ei hötkyillä :)Nii, ja ootellessa voidaan aina turvautua mustaan jätesäkkiin. Mullei sormukset kirraa kun pidän nitä vain pitkillä vapailla ja lomilla.
- mollamaija
ollakovaiei kirjoitti:
Nii tai nokka punanen.
Pittää vaik vähän sipaista kastikejauhoo nokan päähän.
mollamaija kirjoitti:
Pittää vaik vähän sipaista kastikejauhoo nokan päähän.
Punaviini vai bearnaise?
- nii-i
"mutta toisaalta näin kaupassa riispuroo ja lättyjä myytävänä. voi hyvää päivää."
Eiks olekkin kamalaa, että jopa ravintoloita on olemassa ja niissä myydään ruokaa? Mihin tämä maailma oikein on menossa?Nii, miehän voisin jo tänään keittää riisipuuron juhannukseksi ja samalla täräyttää kahvit valmiiksi.
- jdlf
Eikös jauhot yleensä pussissa osteta?
- mollamaija
Tarkistettava on, ett on puhtaat jauhot pussissa.
- vielä terve muori
kovin näyttää jollekkin tai joillekkin kolahtaneen tämä aloitus
ei sitä noin paljon tarvitsisi tuntea huonoa omaatuntoa valmisruokien syömisestä
sitä ei tässä iässä enää ole niin väliä millä itsensä pilaa, se vaan on harmittavaa että niitä samoja suoa/sokeri/säilöntäaine mössöjä syötetään myös lapsille jotka eivät itse vielä ole kykeneviä tekemään omia valintojaan
jos liikapainosta johtuvien verenpaine/kolesteroli/diabetes lääkkeistä poistettaisiin kelakorvaus niin ehkä aika moni hakisi säästöt oikeista ruokailutavoista
suurimman osan syömisistäni kokkaan peruselintarvikkeista, joskus tulee vähän oikaistua ja ostettua puolivalmista- jdlf
"sitä ei tässä iässä enää ole niin väliä millä itsensä pilaa, se vaan on harmittavaa että niitä samoja suoa/sokeri/säilöntäaine mössöjä syötetään myös lapsille jotka eivät itse vielä ole kykeneviä tekemään omia valintojaan"
Mitä häh? Nythän oli kyse jauhoista! Ja onko se "riispuroo" ja lätyt erilaisia valmiina ostettuna kuin itse tehtynä? - myös maussa eroa
jdlf kirjoitti:
"sitä ei tässä iässä enää ole niin väliä millä itsensä pilaa, se vaan on harmittavaa että niitä samoja suoa/sokeri/säilöntäaine mössöjä syötetään myös lapsille jotka eivät itse vielä ole kykeneviä tekemään omia valintojaan"
Mitä häh? Nythän oli kyse jauhoista! Ja onko se "riispuroo" ja lätyt erilaisia valmiina ostettuna kuin itse tehtynä?Atrian lätyt:: vesi, vehnäjauho, kananmuna, riisi- ja vehnätärkkelys, margariini (rapsiöljy, kovetettu rapsiöljy, emulgointiaineet (E 471, auringonkukkalesitiini), aromit), sokeri, dekstroosi, suola, palmuöljy, vehnä- ja maitoproteiinivalmiste, nostatusaineet (E 450, E 500), aromit
Omat lätyt: maitoa, kananmunaa, vehnäjauhoa, ripaus suolaa, sokeria/vaniljasokeria maun mukaan, paistetaan oman mieluisassa rasvassa. - 1221211212434343
myös maussa eroa kirjoitti:
Atrian lätyt:: vesi, vehnäjauho, kananmuna, riisi- ja vehnätärkkelys, margariini (rapsiöljy, kovetettu rapsiöljy, emulgointiaineet (E 471, auringonkukkalesitiini), aromit), sokeri, dekstroosi, suola, palmuöljy, vehnä- ja maitoproteiinivalmiste, nostatusaineet (E 450, E 500), aromit
Omat lätyt: maitoa, kananmunaa, vehnäjauhoa, ripaus suolaa, sokeria/vaniljasokeria maun mukaan, paistetaan oman mieluisassa rasvassa.ja onhan se nyt niin helppoa paistaa plätyt itse!
Ja parempia ja ihanempia pannulta lautaselle kuumina.ja itse siinä paistaen.
ei mee kauaa. - jdlf
myös maussa eroa kirjoitti:
Atrian lätyt:: vesi, vehnäjauho, kananmuna, riisi- ja vehnätärkkelys, margariini (rapsiöljy, kovetettu rapsiöljy, emulgointiaineet (E 471, auringonkukkalesitiini), aromit), sokeri, dekstroosi, suola, palmuöljy, vehnä- ja maitoproteiinivalmiste, nostatusaineet (E 450, E 500), aromit
Omat lätyt: maitoa, kananmunaa, vehnäjauhoa, ripaus suolaa, sokeria/vaniljasokeria maun mukaan, paistetaan oman mieluisassa rasvassa.Kun viimeksi ostin valmiita lättyjä, niin se oli lähiömme kesäpäivillä. Ei niissä mitään kummallisia lisiä ollut.
- ohi aiheen?
jdlf kirjoitti:
Kun viimeksi ostin valmiita lättyjä, niin se oli lähiömme kesäpäivillä. Ei niissä mitään kummallisia lisiä ollut.
se on sitten eri juttu, tämä avaushan koski kaupassa myytäviä valmisplättyjä
- okkokokkokooo
ohi aiheen? kirjoitti:
se on sitten eri juttu, tämä avaushan koski kaupassa myytäviä valmisplättyjä
Kastiketta, riisipuuroa, sun muita valmistuotteita.
- Anonyymi
okkokokkokooo kirjoitti:
Kastiketta, riisipuuroa, sun muita valmistuotteita.
alottajalle,
riisipuuro on hankalaa keittää varsinkaan jos keittää maitoon, se a i n a tahtoo palaa pohjaan,
kaupasta on helpompi ostaa valmista kuin aklaa keittää riisipuuroa joka aina on pojaan palanutta, vitut ku riisipuuro olis ihan hyvää ruokaa välillä syödä vaikka voileivän kanssa, mutt ku se aina palaa pohjaan, ku ei kokoaikaa jaksa vahata ja hämmentää sitä levyllä,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
alottajalle,
riisipuuro on hankalaa keittää varsinkaan jos keittää maitoon, se a i n a tahtoo palaa pohjaan,
kaupasta on helpompi ostaa valmista kuin aklaa keittää riisipuuroa joka aina on pojaan palanutta, vitut ku riisipuuro olis ihan hyvää ruokaa välillä syödä vaikka voileivän kanssa, mutt ku se aina palaa pohjaan, ku ei kokoaikaa jaksa vahata ja hämmentää sitä levyllä,,,Osta haudekattila, ei pala riisipuuro pohjaan enää.
- Anonyymi
Kyllä nuo puolivalmisteet ovat hyvä juttu, varsinkin näin lasten kesälomalla. Voivat tekasta jotain helppoa lounaaksi tai välipalaksi kun äiti ja isä ovat töissä eikä mummoa tai pappaa lähettyvillä , vaikkapa niitä lättyjä tai vohveleita. Saa myös hienosti valmiiksi grillattua lihaakin joistakin kaupoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2074416- 1862451
- 641452
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961171- 1231089
- 711036
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?951006Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a131967- 105943
Kuvaile kaivattuasi
kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁54865