Osakkeiden hnkintahinta?

13579

Olen oikeastaan vahingossa hankkinut liikaa Outokummun osakkeita vuosien aikana osakeantien vuoksi (yli 200 000). Nyt olen vihdoin päässyt plussalle niiden kanssa omien laskujeni mukaan. Arvo-osuustililläni keskihinta oli mielestäni laskettu liian alhaiseksi, en tiedä miten se oli niin saatukin. Kysymys on siitä, että olen ajatellut vähentää näiden osakkeiden määrää. En ole koskaan myynyt osakkeita, vain oatanut. En ymmärrä yhtään miten hankintahinta määritellään kun matkalla on ollut osakeanteja. Ensimmäiset osakkeet taisivat maksaa jopa yli 9 eur/kpl ja siitä alaspäin. Halvimmat ovat kevään osakeannista hankitut. Haluaisin myydä osan pois, mutta tarkoittaako se, että esim. 9 eur hinnalla hankituista osakkeista saisi 27 snt kappaleelta? Eli tappiota tulisi reippaasti näistä vanhemmista osakkeista. Uudemmathan ovat reilusti plussalla enkä halua niitä myydäkään.

4

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

      Periaatteessa jokaiselle ammoin ostetulle erälle voi laskea nykyisen määrän, joka on syntynyt antien kautta. Lähdetään jokaisen erän kanssa alkuperäisestä hinnasta ja määrästä. Lasketaan paljonko kyseisten osakkeiden perusteella on voinut merkitä annissa uusia osakkeita ja paljonko ne ovat maksaneet. Tämän jälkeen alkuperäiseen erään lisätään uudet ja niiden hankintahintaan antihinta. Sitten vain kohti seuraavaa antia, ja näin jatketaan kunnes päästään myyntipäivään. Pääomanpalautukset pitää tietenkin ottaa huomioon vähentämään hankintahintaa.

      Kun annissa merkitään uusia osakkeita vanhojen perusteella "normaalilla" suhteella, uusien hankintapäiväksi tulee vanhojen hankintapäivä. Mutta jos olet tehnyt ylimääräistä merkintää, niiden osakkeiden hankintapäivä on antipäivä. Ja niiden perusteella seuraavassa annissa merkittyjen osakkeiden hankintapäivä on taas tämä ensimmäinen antipäivä...

      Itse olin turhautua, kun laskin keväällä sukulaiseni veroilmoitukseen parikymmentä vuotta sitten hankittujen OKO:n osakkeiden myyntivoittoa. Alkuperäiset osakkeet olivat tuplautuneet annissa kolme kertaa ja lisäksi kahdessa annissa oli merkitty pieni määrä ylimääräisiä osakkeita. Kun merkintäsuhteet olivat epätasaisia, lopputuloksena oli jopa eri aikoina hankittuja osakkeen seitsemäsosien kokoisia eriä. Onneksi välittäjä oli pystynyt laskemaan näille hankintamenon tiedoistaan. Alkuperäiset ja niistä kertautuneet osakkeet menivät hankintameno-olettamalla, mutta pitihän oikeat hinnatkin laskea vertailua varten.

      Toivotan menestystä ja kärsivällisyyttä.

      • 1357911

        Kiitos. Täytyy yrittää laskea, mutta tosiaan kun ostoeriä on monia ja olen joka kerta merkinnyt myös kaikki ylimääräiset osakkeet mitä on saanut, niin tuntuu menevän ihan sekaisin laskut. Osaakohan verottaja varmasti laskea ne oikein, ettei vie liikaa pohjattomaan pussiinsa? OK on ollut oikea murheenkryyniosake, mutta ainakin tällä hetkellä tilanne näyttää hyvältä, jos hinta pysyy yli 20 sentin tai mitä se sitten osakkeiden yhdistämisen jälkeen onkin. Tuntuu vaan, että pitää vähentää varmuuden vuoksi, kaukana ei ole aika jolloin olin yli 20 000 euroa miinuksella.


    • vero_kakofonia

      Herää kysymys miksi välittäjän ilmoittama keskihita ei sellaisenaan olisi validi (lähtien ajatusesta, että sen laskelma on oikea)?

      Monissa maissa on lisäksi myyntivoittojen veroaste porrastettu hallinta-aikaan, jossa hankintahinnasta voi vähentää tietyn prsenttiosuuden hallanta-ajasta riippuen, vaikapa 20% 30% 50% jne. ja lopusta progressiivinen tai kiinteä veronpidätys.

      Tai veroaste ilman edellä manittuja vähennyksiä voi olla useammassa postaassa riippuen hallinta-ajasta.

      Jotta homma ei menisi liian helpoksi, niin myös tappioiden laskennassa on vastaava hallinta-aikaan perustuva käänteinen kaava jolla tapioita saa vähentää. Mitä pidemmät tappiot, sitä vähemmän voi vähentää.

      Sitten teoreettisessa vaikkapa 1500 osakkeen myynnissä saattaisi olla monen eri verokategorian osakkieta, eri aikoina, eri määriä ja eri hinnoilla hankittuina ja myös vastaavasti erikategorioisia tappioita vähennettäviksi. Hommasta tulee megaluoka laskenallinen ja kirjanpidollinen painajainen.

      Tulee väistämättä mieleen, että verolakeja sorvaavat eivät itse ole koskaan olleet sijoitamisen kanssa tekenmisissä.

      Milestäni pelisäännöt tulisi luoda mahdollisimman yksinkertaisiksi, joka säästäisi kustannuksia myös verohallinnoinnin tasolla yhteiskunassa.

      Kaikessa yksinkertaisudessaan kiinteä veroprosentti voitoista, joka lasketaan laskennallisesta keskihinnasta. Muutama toni myyntivoittoja vuodessa voisi olla verovapaatakin ja sen ylittävät voitot verollisina. Kannustaisi piensijoittajia.

      Sama osingoissa. Kiinteä veroprosentti ja vaikkapa ensimmäiset 3000e vuodessa verovapaana.

      Siinä olis kannustimia sijoittamiseen, jossa osinkoverotuksella samalla kannustettaisiin hieman holdaamiseenkin.

    • 135791113

      Keskihinnasta vielä. Laskin itse sen niin, että laskin yhteen kaikki rahasummat (otin toki välityspalkkiot huomioon), joilla olin ostanut Outokummun osakkeita ja jaoin sen nyt omistamieni osakkeiden määrällä. Sain osakkeen hinnaksi monta senttiä enemmän per osake kuin mitä välittäjä oli laittanut keskihinnaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe