10 kk vauva ei liiku

a.p

Pitäisikö huolestua kun 10 kk vauva ei käänny, ei istu tuetta eikä ryömi? Pyörii vain akselinsa ympäri lattialla.

11

2519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsekkaamaan

      No ehkä tuo kääntyminen vähän mietityttäisi, siitä saattaisin ehkä olla huolestunut.
      Nyt kannattaisi oikeasti pikaisesti käydä lapsiin erikoistuneella fysioterapeutilla.
      Jotkut vauvat ovat vähän "laiskoja" liikkumisen suhteen ja tarvitsevat siinä tukea.
      Kehittyvät silti todennäköisesti ihan normaalisti.

      Oma vauvani alkoi käymään fyssarilla jo 3 kk lähtien, oli lievää lihasheikkoutta.
      Käynneistä on ollut meille ainakin iso apu.
      Nyt 1v4 kk ja alkanut kävellä muutamia metrejä:)

      • neuvolaan??

        Minun lapsi joutui fysioterapiaan 6 viikon iässä kun ei nostanut päätään. Sitten kehitys vauhdittui ja 5 kk iässä konttasi ja 9 kk iässä juoksi. Aloittajana olisin huolissani vauvasta. Hänen pitäisi osata jo liikkua lattialla ja hakeutua pystyasentoon ja alkaa porrastakin nousta. Kääntymisen olisi pitänyt onnistua jo kauan sitten. Eikö neuvola tee mitään??


      • a.p

        Fysioterapeutilla ollaan käyty nyt pari kertaa. On kuulemma kehityksestä jäljessä. Eivät vain suostu kertomaan onko jotain kehitysvammaa vai ei. Vain harjoitusohjeet saatu. Vauvalla oli 6 kk asti paha refluksi. En sitten tiedä miten paljon vaikuttaa kehitykseen.


      • Ei diagnosoi
        a.p kirjoitti:

        Fysioterapeutilla ollaan käyty nyt pari kertaa. On kuulemma kehityksestä jäljessä. Eivät vain suostu kertomaan onko jotain kehitysvammaa vai ei. Vain harjoitusohjeet saatu. Vauvalla oli 6 kk asti paha refluksi. En sitten tiedä miten paljon vaikuttaa kehitykseen.

        Eihän fysioterapeutti mitään kehitysvammadiagnooseja tee. Jos teitä ei ole ohjattu tarkempiin tutkimuksiin fysioterapeutilta, niin tuskin on syytä huoleen. Refluksi voi vaikuttaa liikkeellelähtöön viivästyttävästi, koska refluksivauvaa ei voi normaaliin tapaan pitää lattialla vaakatasossa. Lattialla oleminen on vauvalle tärkeää juuri liikkumaanoppimisen kannalta. Kun kerran käytte fysioterapeutilla, niin älkää hötkyilkö, vaan noudattakaa terapeutin ohjeita. Eiköhän se vauva siitä lähde liikkumaan, jos mitään muuta hälyttävää ei neuvolassa tai teillä kotona ole huomattu.


      • Ei diagnosoi
        neuvolaan?? kirjoitti:

        Minun lapsi joutui fysioterapiaan 6 viikon iässä kun ei nostanut päätään. Sitten kehitys vauhdittui ja 5 kk iässä konttasi ja 9 kk iässä juoksi. Aloittajana olisin huolissani vauvasta. Hänen pitäisi osata jo liikkua lattialla ja hakeutua pystyasentoon ja alkaa porrastakin nousta. Kääntymisen olisi pitänyt onnistua jo kauan sitten. Eikö neuvola tee mitään??

        Sen verran korjaisin, että kymmenkuisen ei tarvitse osata nousta pystyyn tai liikkua portaissa. Kääntyminen toki pitäisi tapahtua kuuden kuukauden ikään mennessä, mutta senkään puuttuminen ei ole mikään automaattine hälytysmerkki. Kahdeksaan kuukauteen mennessä vauvan pitäisi osata pyöriä kellonviisarina ja kymmenkuisena liikkua jollain tavoin (ryömien tai kontaten). Aloittajan vauva ei ole siis kääntynyt eikä lähtenyt liikkeelle, muita "pakollisia" taitoja ei hänen vauvaltaan puutu.


    • Fyssarilla käyty

      Tiedän tapauksen joka ei kääntynyt ikinä, ei tehnyt oikeastaan yhtään mitään liikkumisen suhteen ennen kuin täytti 1 vuotta.
      Sitten alkoi ryömimään, jätti konttauksen väliin ja käveli 1v5 kk. Ihan normaali terve lapsi, mutta vanhemmat olivat kyllä huolissaan.

      Oma lapsi kävi myös fyssarilla, kehitys oli kuulema noin kuukauden jäljessä.
      Oppi sitten konttaamaan 11 kk ikäisenä ja käveli puolitoistavuotiaana.
      Niin ei 10 kk todellakaan tarvitse vielä ylöspäin pyrkiä, mutta kääntyminen ja jollain tapaa pitäisi päästä eteenpäin.

      Varmasti sinua huolestuttaa, mutta kaikki voi olla ihan hyvinkin.
      Varsinkin kun nykyään vauvat kävelevät tyyliin jo puolivuotiaana ;).
      Itsekkin odottelin jo aika kärsimättömänä lapsen kävelyä kun lapsi oli 1v5kk, olin ihan sata varma että jotain täytyy olla vialla.
      Niin se vain kuitenkin lähti päivää vaille 1v6kk js käveli kuin olisi sitä pitkäänkin "pidätellyt".

      Älä siis turhaan vielä paljon huolestu, vaikka helpompihan se on sanoa (tiedän) .
      Eikö fyssari muuta kommentoinut kuin että "on jäljessä"?
      Käsittääkseni jos 1 v ei liiku niin tehdään tarkempia tutkimuksia sitten.
      Yritä siihen asti ottaa ainakin rennosti, kaikki voi tapahtua kuitenkin niin nopeasti!

      Tule ihmeessä välillä kertomaan vauvasi kehityksestä.
      Itseäni on jäänyt kiinnostamaan vähän hitaammin liikkeelle lähtevät tapaukset:)

      • a.p

        Joo, tulen ehdottomasti kertomaan jos/kun mitään edistymistä tapahtuu. Tänään ei harjoituksissa onnistunut istuminen yhtään: vauva oikein suorista jalkansa suoriksi kun yritän saada jalkoja koukkuun (jalkapohjat yhteen) :D Toivon, että on jotain ohimenevää tuo jalkojen jäykkyys.
        Jännä, että meidän vanhempien liikkumiset vauvoina ei antanut mitään osviittaa: minä ryömin 5 kk iässä ja mieskin tietääkseni normiajan puitteissa.


      • a.p.
        a.p kirjoitti:

        Joo, tulen ehdottomasti kertomaan jos/kun mitään edistymistä tapahtuu. Tänään ei harjoituksissa onnistunut istuminen yhtään: vauva oikein suorista jalkansa suoriksi kun yritän saada jalkoja koukkuun (jalkapohjat yhteen) :D Toivon, että on jotain ohimenevää tuo jalkojen jäykkyys.
        Jännä, että meidän vanhempien liikkumiset vauvoina ei antanut mitään osviittaa: minä ryömin 5 kk iässä ja mieskin tietääkseni normiajan puitteissa.

        Tässä a.p. pitkästä aikaa.
        Fysioterapian avulla on saatu vähän kehitystä aikaan: istuu nyt jos laittaa istumaan, ryömii reippaasti, osaa mennä halutessaan konttausasentoon. Vain fys. ter. antaa treenata itseään, minulle suuttuu tai pakenee. Ei seiso tuttuna eikä nouse itse istumaan. Harmittaa että vaikka oppi ryömimään niin noin 1 1/2 kk ei ole tapahtunut mitään kehitystä.
        Ei ole puhua sanaakaan, ei osaa osoittaa, syödä tai juoda itse. Lusikat ja mukit/ensimukit vaan heitetään lattialle. Tuntuu että mä olen epäonnistunut vanhempana kun ei opi mitään vaikka miten yritän näyttää esimerkkiä. Tai olen sitten antanut hänelle jonkun kehitysvamman.
        Lisäksi vauva on ikäisekseen kovin hoikka ja lyhyt vaikka kuinka yrittää syöttää (syö ja juo todella vähän).
        Ja sitten joka päivä joutuu kuuntelemaan "eikö vielä kävele", "onpa sinun vauva pieni".


      • Mites nämä?
        a.p. kirjoitti:

        Tässä a.p. pitkästä aikaa.
        Fysioterapian avulla on saatu vähän kehitystä aikaan: istuu nyt jos laittaa istumaan, ryömii reippaasti, osaa mennä halutessaan konttausasentoon. Vain fys. ter. antaa treenata itseään, minulle suuttuu tai pakenee. Ei seiso tuttuna eikä nouse itse istumaan. Harmittaa että vaikka oppi ryömimään niin noin 1 1/2 kk ei ole tapahtunut mitään kehitystä.
        Ei ole puhua sanaakaan, ei osaa osoittaa, syödä tai juoda itse. Lusikat ja mukit/ensimukit vaan heitetään lattialle. Tuntuu että mä olen epäonnistunut vanhempana kun ei opi mitään vaikka miten yritän näyttää esimerkkiä. Tai olen sitten antanut hänelle jonkun kehitysvamman.
        Lisäksi vauva on ikäisekseen kovin hoikka ja lyhyt vaikka kuinka yrittää syöttää (syö ja juo todella vähän).
        Ja sitten joka päivä joutuu kuuntelemaan "eikö vielä kävele", "onpa sinun vauva pieni".

        Minkä kokoinen vauvasi sitten tarkalleen on? Onko neuvolasta tai fyssarilta ehdotettu tarkempia tutkimuksia? Oletko itse ilmaissut huolesi selkeästi neuvolassa ja kuvaillut tilannetta tarkasti? Ei tuo nyt minusta mitenkään huolestuttavalta kuulosta, ei kymmenkuisen mitään sanoja tarvitsekaan vielä puhua (jokeltaako kuitenkin?) eikä tarvitse osata syödä itse. Mutta jos sinulla itselläsi on jatkuva huoli, niin voisit kysyä saisitteko jotain tarkempia tutkimuksia.


      • a.p.
        Mites nämä? kirjoitti:

        Minkä kokoinen vauvasi sitten tarkalleen on? Onko neuvolasta tai fyssarilta ehdotettu tarkempia tutkimuksia? Oletko itse ilmaissut huolesi selkeästi neuvolassa ja kuvaillut tilannetta tarkasti? Ei tuo nyt minusta mitenkään huolestuttavalta kuulosta, ei kymmenkuisen mitään sanoja tarvitsekaan vielä puhua (jokeltaako kuitenkin?) eikä tarvitse osata syödä itse. Mutta jos sinulla itselläsi on jatkuva huoli, niin voisit kysyä saisitteko jotain tarkempia tutkimuksia.

        Aikaa on nyt kulunut ja vauva on juuri täyttänyt 1 v. Siksi myös itse syömättömyys ja juomattomuus huolestuttavat. Jokeltelee paljon. Neuvolassa ovat sanoneet pariin otteeseen, että painoa saisi olla enemmän ja pituuskin menee alakäyrillä. Painoa 8,5 kg ja pituus n.74 cm. Yritän juottaa ja syöttää mutta vauvalle ei maistu lähes mikään tai muuten hermostuu syöttötuolissa. Käydään edelleen fysioterapeutilla ja neurologin tarkastus on syksyllä.


    • siinäoliniitty

      Mää on typeryydessäni
      sitä mieltä että on vain
      yhdenlaisia ihmisiä.
      Klooni-zombieta.
      Niillä ei ole enää
      persoonaa juuri ollenkaan,
      ja ne kuvittelevat,
      että vain televisiossa
      on kunnon ihmisiä.

      Sellaista kuin normaali
      ihminen ei ole edes
      olemassa.
      Mikä ihme siinä on,
      kun esimerkiksi minua,
      ei ole koskaan kiinnostanut
      muut kuin ns. epänormaalit,
      persoonan omistavat naiset.
      Olenkohan epänormaali. :) :)
      Ihmisen erilaisuus hyvyyden
      suhteen on
      todellakin rikkautta.
      Sen sijaan henkinen
      typeryys ei ole rikkaus.
      Ei edes ulkomaalaisissa.
      Eikä suomalaisissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe