kuuluuko palapelit lautapeleihin?

taku

Haluaisin aikaan palapelikeskustelua. Kuuluuko se tähän osioon, aiemmin olen löytänyt juttua askartelu-osiosta. siis kyselenkin, teiltä ahkerat palapelistit, mitä taktiikkaa käytätte? Levittelettekö kaikki palat, ryhmitättekö värin mukaan vai otatteko palan kerrallaan ja etsitte kuvasta mihin kohtaan pannaan? Hyväksikoettuja vinkkejä? Itse esim. käytän tarjottimia, joille levittelen palat . Vähiten pidän taivaasta, varsinkin jos ei ole pilviä tms värieroja, pelkkä mekaaninen palojen sovittelu ei kiinnosta.

16

2237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilvi

Me kokoamme palapelejä siten, että teemme ensin reunat kokonaan ympäriinsä. Sen jälkeen käymme läpi palaset ja laitamme samantyyppiset palaset omiin kasoihin. Ei tarvi siten käydä kaikkia aina läpi, kun etsii jotain tiettyä palasta. Meillä se on toiminut ja helpottanut palapelin tekoa. Emme ota koottavaksi kuin korkeintaan 1000 palan pelejä. Jokin raja siinäkin, mutta jos isommat kiinnostaa, niin toimii varmaan niissäkin. Mutta jokaisella on oma tyylinsä tässäkin asiassa. Meillä toimii tämä.

• Harrastelija

ihan samaa taktiikkaa itsekin käytän. Reunat ensin ja sitten värien mukaan jakamista. Toimii hyvin. =)
        Tosin tilapula hieman hidastaa harrastusta, kun juuri nuo 1000palan palapelit ovat melko isoja ja sitten taulut maksavat vaikka ovatkin ns.vaihtokehykset.
        Ja keskustelun aloittajalle vielä: niin minäkin inhoan taivasta jossa ei ole pilviä yms, menee maku hommasta kun pitää vain sovitella paloja. =/
        Mitkäs aiheet ovat teillä suosiossa? itse olen paljon maisemia kokoillut ja muutaman Stenvallin ankkataulun(helppoja, mutta söpöjä)

• taku
        Harrastelija kirjoitti:

ihan samaa taktiikkaa itsekin käytän. Reunat ensin ja sitten värien mukaan jakamista. Toimii hyvin. =)
        Tosin tilapula hieman hidastaa harrastusta, kun juuri nuo 1000palan palapelit ovat melko isoja ja sitten taulut maksavat vaikka ovatkin ns.vaihtokehykset.
        Ja keskustelun aloittajalle vielä: niin minäkin inhoan taivasta jossa ei ole pilviä yms, menee maku hommasta kun pitää vain sovitella paloja. =/
        Mitkäs aiheet ovat teillä suosiossa? itse olen paljon maisemia kokoillut ja muutaman Stenvallin ankkataulun(helppoja, mutta söpöjä)

stenvallin ankan olen yhden koonnut, helppo. Pidän maisemista, jos ei paljon sitä taivasta, taloista, kukista. tosin sitä huomaa tulevansa ronkeliksi, mikä tahansa ei kelpaa. sain lahjaksi amerikasta sellaisen photomosaics 1000 palan kuvan, eli se koostui pienistä kuvista ja kaukaa katottuna delfiiniltä. se oli ihanaa! Suomessa näitä näkyy olevan tulossa myyntiin ribben.com sivuille. vaan kalliita ovat, mutta tulee viemään aikaakin. 3000 on suurin mitä olen tehnyt, mutta aion kokeilla isompaa kun sattuu sopiva kuva kohdalle, maksoi mitä maksoi. Itse puran pelit koottuani, tauluja en ole tehnyt kuin parista.

• Harrastelija
        taku kirjoitti:

stenvallin ankan olen yhden koonnut, helppo. Pidän maisemista, jos ei paljon sitä taivasta, taloista, kukista. tosin sitä huomaa tulevansa ronkeliksi, mikä tahansa ei kelpaa. sain lahjaksi amerikasta sellaisen photomosaics 1000 palan kuvan, eli se koostui pienistä kuvista ja kaukaa katottuna delfiiniltä. se oli ihanaa! Suomessa näitä näkyy olevan tulossa myyntiin ribben.com sivuille. vaan kalliita ovat, mutta tulee viemään aikaakin. 3000 on suurin mitä olen tehnyt, mutta aion kokeilla isompaa kun sattuu sopiva kuva kohdalle, maksoi mitä maksoi. Itse puran pelit koottuani, tauluja en ole tehnyt kuin parista.

Huomattu on täälläkin tuo sivuilmiö ronkeliudesta.
        Kuulostaa hienolta tuo photomosaics-aiheinen taulu. Muistaakseni sitä myydään tai myytiin Suomalaisessa kirjakaupassa mutta opiskelijalle(ex-sellainen nykyään) se oli hieman liian kallis. Sellaisesta voisi jo taulunkin tehdä, eihän sitä millään raaskisi purkaa. Ja muutenkin palapelin purkaminen on aika ilkeää puuhaa. Tosin jos tätä harrastusta aikoo jatkaa niin se on ainoa ratkaisu.
        Myytkö muuten pois sitten ne purkamasi palapelit? itse olen muutaman myynyt mutta postimaksut tuppaavat siinä hieman olemaan isot ellei pakettia pistä matalaksi. Oletko vilkaissut huuto.netin tarjontaa palapelin osalta? välillä siellä on sellaisia mitä tekisi mieli koota.

• taku
        Harrastelija kirjoitti:

Huomattu on täälläkin tuo sivuilmiö ronkeliudesta.
        Kuulostaa hienolta tuo photomosaics-aiheinen taulu. Muistaakseni sitä myydään tai myytiin Suomalaisessa kirjakaupassa mutta opiskelijalle(ex-sellainen nykyään) se oli hieman liian kallis. Sellaisesta voisi jo taulunkin tehdä, eihän sitä millään raaskisi purkaa. Ja muutenkin palapelin purkaminen on aika ilkeää puuhaa. Tosin jos tätä harrastusta aikoo jatkaa niin se on ainoa ratkaisu.
        Myytkö muuten pois sitten ne purkamasi palapelit? itse olen muutaman myynyt mutta postimaksut tuppaavat siinä hieman olemaan isot ellei pakettia pistä matalaksi. Oletko vilkaissut huuto.netin tarjontaa palapelin osalta? välillä siellä on sellaisia mitä tekisi mieli koota.

kyllähän se on ihan hullun hommaa, ensin ährätä niska kipeänä paloja kasaan, ja sit purkaa ne pois. mutta kaikkia ei voi pitää. olen pyytänyt nikkarointitaitoista isääni tekemään mulle puisen alustan, jolle sitten kokoan teokseni. viime viikolla sain ensimmäiset huuto.net palapelini, huusin niitä 3 samalta toimittajalta. hän oli niin kiltti että laittoi ne lytättyyn pakettiin, tai pyysin että pelkkä kuva ja palat laitetaan. mut postimaksu oli silti 6,80 ja kun peli maksaa 2-3 euroo, on postin osuus kammottava. olen suunnitellut itsekkin virittäväni huutokaupan vanhoista peleistä, kun vain sais aikaiseks.

• Harrastelija
        taku kirjoitti:

kyllähän se on ihan hullun hommaa, ensin ährätä niska kipeänä paloja kasaan, ja sit purkaa ne pois. mutta kaikkia ei voi pitää. olen pyytänyt nikkarointitaitoista isääni tekemään mulle puisen alustan, jolle sitten kokoan teokseni. viime viikolla sain ensimmäiset huuto.net palapelini, huusin niitä 3 samalta toimittajalta. hän oli niin kiltti että laittoi ne lytättyyn pakettiin, tai pyysin että pelkkä kuva ja palat laitetaan. mut postimaksu oli silti 6,80 ja kun peli maksaa 2-3 euroo, on postin osuus kammottava. olen suunnitellut itsekkin virittäväni huutokaupan vanhoista peleistä, kun vain sais aikaiseks.

Juu, niska jumissa sitä välillä on itsellänikin, mutta minkäs teet kun vauhtiin pääsee eikä malta lopettaa. =)
        Itse muuten nikkaroin myöskin itselleni sellaisen palapelialustan jolle on mukava koota juuri noita 1000palan palapelejä, tai onhan niitä kolme yhteensä.Noin niin kuin pahan päivän varalle.
        Ei sattuisi olemaan missään kuvia noista aiheista mitä olet tehnyt?

• taku
        Harrastelija kirjoitti:

Juu, niska jumissa sitä välillä on itsellänikin, mutta minkäs teet kun vauhtiin pääsee eikä malta lopettaa. =)
        Itse muuten nikkaroin myöskin itselleni sellaisen palapelialustan jolle on mukava koota juuri noita 1000palan palapelejä, tai onhan niitä kolme yhteensä.Noin niin kuin pahan päivän varalle.
        Ei sattuisi olemaan missään kuvia noista aiheista mitä olet tehnyt?

viimesimmistä olen ottanut kuvan, ensin paperisia, nykyisin digi. jää ainaski itelle muisto että on koonnut pelin, eihän sitä muille tarvitsekaan todistaa. kuvat on esillä vain omassa albumissa (kenkälaatikossa).

• Harrastelija
        taku kirjoitti:

viimesimmistä olen ottanut kuvan, ensin paperisia, nykyisin digi. jää ainaski itelle muisto että on koonnut pelin, eihän sitä muille tarvitsekaan todistaa. kuvat on esillä vain omassa albumissa (kenkälaatikossa).

Harmi ettei kuvia ole netissä. Muutaman sivun olen löytänyt jossa esitellään tekemiään palapelejä. Hienoja ovat jotkut.

• Anna
        Harrastelija kirjoitti:

Harmi ettei kuvia ole netissä. Muutaman sivun olen löytänyt jossa esitellään tekemiään palapelejä. Hienoja ovat jotkut.

Ostin itse tuollaisen photomosaics palapelin (1000) Lontoossa käydessä yhdestä lelukaupasta, Hamleys oli nimi ja lähes kaikissa turistioppaissa mainittu. Isokin se on,(7kr. pelkkiä leluja) ja palapelejä roppakaupalla. Se maksoi 9.90 Puntaa, mutta on kyllä sen arvoinen. Samalla reissulla hankin BritishMuseumista Rosetta Stonea (800) esittävän, muotoon leikatun palapelin, joka on kyllä tällä hetkellä kokoelmani helmi! Kuolaa!! Ja kun parjasitte Stewallin Ankkoja helpoksi, kokeilkaa teosta "matkalla kapteenin pöytään", siinä on valkoinen Ankka valkoisessa puvussa valkoisella pohjalla. (1000)

• Harrastelija
        Anna kirjoitti:

Ostin itse tuollaisen photomosaics palapelin (1000) Lontoossa käydessä yhdestä lelukaupasta, Hamleys oli nimi ja lähes kaikissa turistioppaissa mainittu. Isokin se on,(7kr. pelkkiä leluja) ja palapelejä roppakaupalla. Se maksoi 9.90 Puntaa, mutta on kyllä sen arvoinen. Samalla reissulla hankin BritishMuseumista Rosetta Stonea (800) esittävän, muotoon leikatun palapelin, joka on kyllä tällä hetkellä kokoelmani helmi! Kuolaa!! Ja kun parjasitte Stewallin Ankkoja helpoksi, kokeilkaa teosta "matkalla kapteenin pöytään", siinä on valkoinen Ankka valkoisessa puvussa valkoisella pohjalla. (1000)

Ei sekään vaikea ole koota...ne palat ovat sen verran erikoisia että ne löytävät kyllä paikkansa nopeasti. Tosin voihan olla että jollekin joka on vähemmän palapelejä koonnut, tuo voi olla hieman hankalaa, mutta veikkaisin että nopeasti tuohonkin pääsee "sisään".

Ja kaikille:
        Kuinka moni on koonnut pimeässä loistavia palapelejä? itse ostin vasta ensimmäisen sellaisen kun löytyi mukava aihe mutta toinen on jo kovasti hankintalistalla.
        Mielipiteitä noista loistavista palapeleistä?

• wilma
        Harrastelija kirjoitti:

Ei sekään vaikea ole koota...ne palat ovat sen verran erikoisia että ne löytävät kyllä paikkansa nopeasti. Tosin voihan olla että jollekin joka on vähemmän palapelejä koonnut, tuo voi olla hieman hankalaa, mutta veikkaisin että nopeasti tuohonkin pääsee "sisään".

Ja kaikille:
        Kuinka moni on koonnut pimeässä loistavia palapelejä? itse ostin vasta ensimmäisen sellaisen kun löytyi mukava aihe mutta toinen on jo kovasti hankintalistalla.

koottu oli eka "fluorecent" (pimeässä hohtava) palapeli... Susipalapeli ja tuli muuten tosi mahtavan hieno!! (kehystettävä!)

• Harrastelija
        wilma kirjoitti:

koottu oli eka "fluorecent" (pimeässä hohtava) palapeli... Susipalapeli ja tuli muuten tosi mahtavan hieno!! (kehystettävä!)

Itsekin ajattelin tuon kehystää jahka saan sen valmiiksi, oli yllättävän helppo, mutta vielä on taivasta jäljellä jonkin verran. Aiheena muuten San Francisco, josta on jo vaikka minkälaisia versioita tehtynä.

• haukansilmä
        taku kirjoitti:

Miten saat tehtyä taulun? Liimatko palaset johonkin paksuun kartonkiin tai mitä? Minun äiti teki pienenä minulle palapelistä taulun ja se meni rikki =( Ihana Disney taulu meni hajalle! ;)

• kiinnostunut
        wilma kirjoitti:

Hei Wilma! Jos olet viel kuulolla, haluaisin tietää mist kyseisen ja muitakin palapejä olet löytänyt? Muiltakin haluaisn vastauksia.

• Tipi
        Harrastelija kirjoitti:

Ja kaikille:

Mistäköhän löytisin kyseisen palapelin, kun olen kaikkialta katsellut mutta sitä ei ole löytynyt:(

• keijjoBa

Mistä nuita pimiässä loistavia palapelejä saapi?! mieki tahon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe