Itse aijoin lukion jälkeen lähteä yliopistoon opiskelemaan molekyylibiologiaa. Unelmani olisi toimia yliopistossa molekyylibiologian professorina. Voiko joku selittää, kuinka tämä matka opiskelijasta professoriksi oikein etenee? Oma käsitykseni tällä hetkellä on seuraavanlainen:
Kandidaatti --> Maisteri --> Tohtori --> yliopiston tutkija --> Tutkimusjohtaja --> dosentuuri --> ???
Toki tämä mielikuvani ei ole mikään tarkka tai kaikissa tilanteissa edes paikkaansapitävä. Tiedän että tämä matka voi viedä muutaman vuosikymmenen ja vaatii paljon panostusta. Ala on kuitenkin intohimoni ja olen hyvin kiinnostunut alasta.
Onko ylipäätään mahdollista tai kuinka yksinkertaista, että tohtorikoulutuksen jälkeen jää yliopistolle tutkijaksi, eikä lähde etsimään työtä muualta?
Opiskelijasta professoriksi?
2
148
Vastaukset
- Semmoista
Nykyään on tosiaan käytössä kansainvälinen "Tenure Track". Kannattaa pitää mielessä se, että rahoituksen hakeminen on ainainen riesa tutkimushommissa. Julkaisupaine on myös kova (rahoitus jälleen), ja nykyään myös julkaisun painoarvoa kuvaava "impact factor" pitää myös ottaa huomioon.
https://www.jyu.fi/hum/opiskelu-ohjeet/pikaohjeet/tutkijanura/
Se "joutuuko" töitä hakemaan muualta selviää vasta kun tohtorin tutkintoa on suorittamassa. Itse en kyllä olisi kovin nirso... Jos hyvästä kansainvälisestä firmasta paikan löytää, niin siihen todennäköisesti kannattaa tarttua (palkkaa ainakin pitäisi tippua paremmin). Molekyylibiologiassa tämä tarkoittanee lähinnä lääkefirmoja.- entinen-mol-bil-tri
50% molekyylibiologiaa opiskelleista vaihtaa alaa ennen maisteritasoa.
Maisteritason suorittaneista 50% menee tutkijakouluihin, toinen puoli vaihtaa alaa maisteritutkinnon jälkeen. Tutkijakouluista valmistuneista tohtoreista 50% jatkaa tutkimuksen parissa, loput vaihtaa alaa tutkinnon jälkeen. Tutkimuksen parissa jatkaneista 50% siirtyy ulkomaille tutkijoiksi 3-5 julkaisun jälkeen, ja lopuilta loppuu rahoitus ja he jäävät työttömiksi - monet syrjäytyy. Ulkomaille tutkijoiksi lähteneistä 50% palaa takaisin Suomeen, ja saa dosentuureja tai alempia juoksupojan hommia, pätkätöinä tietenkin (ehkä 1-3 kk pätkiä vuosia tai vuosikymmeniä). Näistä 50% saa sitten sen eläkeviran tai akatemiaprofesuurin.
Todellisuudessa Suomessa molekyylibiologian professoreista lähes kaikki ovat ulkomailta tuotuja. Jos haaveilet tutkijan urasta ammattina, valmistaudu ulkomaille lähtöön (mielummin aikaisemmin kuin myöhemmin) ja jää sinne. Siellä se kulta vuollaan. Tässä maassa on liian vähän rahoitusta ja erityisesti pitkäjänteistä rahoitusta (>10v) perustutkimukselle jota yliopistoissa tehdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401