Mikä on "dynamiikka", eli mitä se oikein tarkoittaa?

Täytyy kysyä jos...

...ei tiedä.

Kertokaa tietämättömälle mitä tuo dynamiikka josta niin paljon keskustellaan, oikein tarkoittaa

43

3469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dymaniikka

      Hyvä dynamiikka on 14 tai isompi. Nikon-kamerat toimii.

    • Värien toisto

      Ken Rockwell kirjoittaa jotain tähän suuntaan.

      Kuvan laadulla ei ole mitään tekemistä resoluution, korkeiden ISO-arvojen, väritartarkkuuden tai terävyyden kanssa. Kuvanlaatuun vaikuttaa eniten värintoisto, eli se miten kamera toistaa tosimaailman värit.

      En ihan allekirjoita ihan kaikkea (noin jyrkästi etteikö kaikella olisi mitään vaikutusta) mutta pieni punainen lanka löytyy kyllä mielipiteestä.

    • Lue täältä
    • L-n

      Kennon dynamiikka on ominaisuus joka kertoo kuinka suuri on kennon tuottaman suurimman ja pienimmän jännitteen ero (kenno muuttaa valoa sähköksi).
      Mitä suurempi on kennon dynamiikka sitä enemmän kuvassa voi olla valoisuudeltaan erilaisia sävyjä.
      Pieni (huono) dynamiikka tarkoittaa sitä, että kaikki tummat alueet kuvassa on mustia ja/tai kaikki vaaleat alueet täysin valkoisia.

      Ihmisen näköaistin dynamiikka on n. 24 EV. Parhaimmillaankin kamera pystyy vähän yli puoleen siitä. Eli pystymme ”silmällä” erottamaan kohteen valoisimmissa ja tummimmissa kohdissa paljon enemmän sävyjä kuin kamera. Se perustuu suurelta osaltaan silmän iiriksen reagointiin).

      Nykyisistä digikameroista suurin dynamiikka lienee Sonyn 7s kennossa (15,3 EV)

      • ps.

        Huom kameran kenno ei yksin ratkaise valmiin kuvan dynamiikkaa, iso osuus on mm. bittisyydellä ja tulostimella.


      • Mene ja tiedä
        ps. kirjoitti:

        Huom kameran kenno ei yksin ratkaise valmiin kuvan dynamiikkaa, iso osuus on mm. bittisyydellä ja tulostimella.

        Riippuu varmaan missä kohtaa ja miten dynamiikka mitataan. Lopullisesta kuvasta vai sitä ennen kun tieto on vielä digitaalisena.


      • L-n
        Mene ja tiedä kirjoitti:

        Riippuu varmaan missä kohtaa ja miten dynamiikka mitataan. Lopullisesta kuvasta vai sitä ennen kun tieto on vielä digitaalisena.

        Niinpä
        Kennon dynamiikka on ihan eria asia kuin tulostetun kuvan dynamiikka.

        Ensinnäkin on kohteen dynamiikka, jos kohde on esim valkoinen niin kuvassakaan ei pitäisi olla mitään dynamiikkaa vaan yksi ainoa sävy (se ei yleensä kuitenkaan toteudu käytännössä.

        Jos mittaamme dynamiikkaa kameran videoulostulosta niin sillä on eri dynamiikka kuin muistikortille tallentuneessa kuvassa.

        Muistikortille tallentuvan tiedoston dynamiikka on se jota voimme käyttää tulostetussa kuvassa

        Kennojen vertailussa dynamiikka pitäisi tietysti mitata kennolta (vaikka se ei ratkaise kuvan dynamiikkaa).
        Sama kenno tuottaa erilaisen dynamiikan erilaisissa kameroissa. Esim joissakin Sonyn ja Nikonin kameroissa on sama Sonyn valmistama kenno mutta kuvan dynamiikka ei ole sama (johtunee kameran softasta).

        Kuvankäsittelijä hyötyy eniten suuresta dynamiikasta (työvaraa)
        HDR-kuvankäsittelyllä voi helposti kokeilla onko kamerassa riittävästi dynamiikkaa.

        Kuvan katsojalle on merkitystä vain sillä dynamiikalla jonka hän näkee kuvassa.


      • Repikää ...

        "Online experts worry themselves sick over cameras' dynamic ranges.

        Real photographers don't care. We adjust our lighting so the subject's dynamic range fits within the range of the camera. With digital, we do this by looking at the playback and making any needed changes. 99% of the time, simply popping-up a built-in flash solves any problem! "

        Propellihatut ja pikselipiipertäjät, repikää siitä.


    • ypo merk.

      fil. maist.
      13.6.2014 07:25
      0
      Sulje
      Monissa maailman yliopistoissa voi opiskella dynamiikkaa itsenäisenä aineena. Siinä ei silloin käsitellä digikuvausta, vaan kappaleiden ja käsitteiden liikeratoja ja siirtymisien vaihteluja. Dynamiikasta puhutaan mekaniikassa, sähkötekniikassa, musiikissa, jopa lääketieteessä. Digikuvaukseen jostakin syystä käsite otettiin 2007-08, mikä minuakin hämmästytti fil. maisterina.

      • jostakin syystä

        Yllättävän vähällä ymmärryksellä pääsee filmaisteriksi.


      • Kuten musiikissa äänen dynamiikka eli hiljaisten ja voimakkaiden kohtien ero desibeleinä on hyvä ja ymmärrettävä ilmaisu ja samoin se on kennon suhteen kun halutaan ilmaista monenko aukon verran sitä valotusvaraa on mustan ja kirkkaan välillä.

        En oikein ymmärrä mitä fil.maist. lausumallaan tarkoittaa mutta arvelen jottei hän ymmärrä asiasta höykösen pölähtävää. Tuskin hän edes on fil.maist. vaan pikemminkin vain maistellut.


    • suhdeluku se on

      "Kertokaa tietämättömälle mitä tuo dynamiikka josta niin paljon keskustellaan, oikein tarkoittaa "

      käytännössä se on suurimman ja pienimmän signaalin suhde, jonka kenno kykenee tuottamaan(samaan valotukseen, ilman että tulee ylivalotus).

      Eli jos kirkas on kuvassa 100000
      ja himmein 100

      ----> dynamiikka on 1000

      EV-arvoina(eli 2-kantainen logaritmi) tuo on 3ln10/ln2
      eli abt 9,97EV eli noin 10EV

      • amis itse

        Melkein noin, mutta pillkua viilaten kysymys ei ole signaaleista vaan kennoon syötetyn jännitteen noususta.

        ”Käytännössä” kysymys on siis kennoon tulevan ja siitä lähtevän jännitteen suurimmista mahdollisista eroista. Muussa tapauksessa dynamiikka olisi sama kaikilla ISO-arvoilla.

        Taustavalaistussa kennossa asiaan vaikuttaa vielä taustavalaisun aiheuttama jännitteen nousu.


      • EskoPiljo
        amis itse kirjoitti:

        Melkein noin, mutta pillkua viilaten kysymys ei ole signaaleista vaan kennoon syötetyn jännitteen noususta.

        ”Käytännössä” kysymys on siis kennoon tulevan ja siitä lähtevän jännitteen suurimmista mahdollisista eroista. Muussa tapauksessa dynamiikka olisi sama kaikilla ISO-arvoilla.

        Taustavalaistussa kennossa asiaan vaikuttaa vielä taustavalaisun aiheuttama jännitteen nousu.

        "Melkein noin, mutta pillkua viilaten kysymys ei ole signaaleista vaan kennoon syötetyn jännitteen noususta."


        Suhdelukua tuolle ei tietenkään ole olemasssa:-)
        Eikä se ole signaali.
        Se on vaan jännitenousu.

        HEH.

        Mä luulin, että kennoon muodostuu varaus.
        Varaus ei ole jännitettä.

        Vai onko?


        "”Käytännössä” kysymys on siis kennoon tulevan ja siitä lähtevän jännitteen suurimmista mahdollisista eroista. Muussa tapauksessa dynamiikka olisi sama kaikilla ISO-arvoilla."

        No eikä olisi.


        "Taustavalaistussa kennossa asiaan vaikuttaa vielä taustavalaisun aiheuttama jännitteen nousu. "

        Mitä sitten?
        Sehän sen tarkoitus juuri on.


      • EskoPiljo kirjoitti:

        "Melkein noin, mutta pillkua viilaten kysymys ei ole signaaleista vaan kennoon syötetyn jännitteen noususta."


        Suhdelukua tuolle ei tietenkään ole olemasssa:-)
        Eikä se ole signaali.
        Se on vaan jännitenousu.

        HEH.

        Mä luulin, että kennoon muodostuu varaus.
        Varaus ei ole jännitettä.

        Vai onko?


        "”Käytännössä” kysymys on siis kennoon tulevan ja siitä lähtevän jännitteen suurimmista mahdollisista eroista. Muussa tapauksessa dynamiikka olisi sama kaikilla ISO-arvoilla."

        No eikä olisi.


        "Taustavalaistussa kennossa asiaan vaikuttaa vielä taustavalaisun aiheuttama jännitteen nousu. "

        Mitä sitten?
        Sehän sen tarkoitus juuri on.

        Kennolle taidetaan syöttää vain Vcc eli käyttöjännite mutta kuvasignaali muodostetaan kuvan alkiodiodeihin muodostuneista varauksista joka on jännite. Valon määrä määrää sen jännitteen suuruuden. Tuo varauksen aiheuttama jännite kuten myös varauksen sähkömäärä on varsin vähäinen ja niinpä se luetaan CMOS piirissä omalla vahvistimellaan eteenpäin toimitettavaksi. Tässä kohden jokaisen alkion signaali on vielä analoginen mutta muutetaan hetimiten ADC:llä digitaaliseen muotoon CMOS piirillä se tapahtunee samassa piirissä johon on integroitu AD muuntimia tarpeellinen määrä.

        Nykyiset kamerat tehnevät 12 tai 14 bittistä kuvaa/väri joka karsitaan 8 bittiin/väri jos ollaan jpg modessa.

        En tarkkaan tunne asiaa mutta tuo taustavalaistus lienee tarpeen jotta saadaan lineaarisempaa signaalia heti mustasta lähtien eikä sinne mustaan päähän synny porrasta.

        Se dynamiikka kertonee mikä on heikoimman signaalia antavan valon määrän ja suurimman ei ylivalottavan valomäärän ero tai suhde.


      • amis itse
        EskoPiljo kirjoitti:

        "Melkein noin, mutta pillkua viilaten kysymys ei ole signaaleista vaan kennoon syötetyn jännitteen noususta."


        Suhdelukua tuolle ei tietenkään ole olemasssa:-)
        Eikä se ole signaali.
        Se on vaan jännitenousu.

        HEH.

        Mä luulin, että kennoon muodostuu varaus.
        Varaus ei ole jännitettä.

        Vai onko?


        "”Käytännössä” kysymys on siis kennoon tulevan ja siitä lähtevän jännitteen suurimmista mahdollisista eroista. Muussa tapauksessa dynamiikka olisi sama kaikilla ISO-arvoilla."

        No eikä olisi.


        "Taustavalaistussa kennossa asiaan vaikuttaa vielä taustavalaisun aiheuttama jännitteen nousu. "

        Mitä sitten?
        Sehän sen tarkoitus juuri on.

        Suhdelukua tuolle ei tietenkään ole olemasssa:-) Eikä se ole signaali. Se on vaan jännitenousu.
        —eihän se jännitteen nousu mukään signaali ole vaan tieto, sitä tetoa käytetään kuvasignaalin muodostamiseen

        HEH.
        Mä luulin, että kennoon muodostuu varaus. Varaus ei ole jännitettä.
        Vai onko?
        —kyllä sähkövaraus on aina jännitettä

        sama kaikilla ISO-arvoilla."
        No eikä olisi.
        —kyllä se olisi

        "Taustavalaistussa … "
        Mitä sitten? Sehän sen tarkoitus juuri on.
        —ei ole vaan seuraus. Tarkoitus on parantaa kohinasuhdetta (satunnaista vaihtelua) pienillä arvoilla (kohina vähenee).


      • Perustele!


      • synny porrasta
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kennolle taidetaan syöttää vain Vcc eli käyttöjännite mutta kuvasignaali muodostetaan kuvan alkiodiodeihin muodostuneista varauksista joka on jännite. Valon määrä määrää sen jännitteen suuruuden. Tuo varauksen aiheuttama jännite kuten myös varauksen sähkömäärä on varsin vähäinen ja niinpä se luetaan CMOS piirissä omalla vahvistimellaan eteenpäin toimitettavaksi. Tässä kohden jokaisen alkion signaali on vielä analoginen mutta muutetaan hetimiten ADC:llä digitaaliseen muotoon CMOS piirillä se tapahtunee samassa piirissä johon on integroitu AD muuntimia tarpeellinen määrä.

        Nykyiset kamerat tehnevät 12 tai 14 bittistä kuvaa/väri joka karsitaan 8 bittiin/väri jos ollaan jpg modessa.

        En tarkkaan tunne asiaa mutta tuo taustavalaistus lienee tarpeen jotta saadaan lineaarisempaa signaalia heti mustasta lähtien eikä sinne mustaan päähän synny porrasta.

        Se dynamiikka kertonee mikä on heikoimman signaalia antavan valon määrän ja suurimman ei ylivalottavan valomäärän ero tai suhde.

        Tyypillistä sinulta. Mitään et ymmärrä po. asiasta, mutta olet taas tietävinäsi jotakin.

        Muistithan tarkistaa deprewn sivuilta onko testitulos julkaistu?


      • haaa ha ahaaa
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Perustele!

        Ei sen tarvitse. Sinä kirjoituksissasi olet jo todistanut asian.


      • Mene levolle ja

        Et kai tyhmeliini luule, että joku viitsii sun hourehöpinöitäsi tänne kopioida malliksi?

        Ainahan sinä voit väittää ne muiden tekemiksi tai kuten tässäkin pariin otteeseen poistaa.. haa ahaaaa .... haaaa


    • amis itse

      ”Se dynamiikka kertonee mikä on heikoimman signaalia antavan valon määrän ja suurimman ei ylivalottavan valomäärän ero tai suhde.”
      —eihän se mene ollenkaan noin.
      Heikoin signaali on aina musta ja vahvin signaali on aina valkoinen kuvassa. Mustan ja valkoisen ero ei mitenkään riipu kennon dynamiikasta vaan se on kaikissa sama.

      Valo ei aiheuta kennossa mitään signaalia vaan pelkästään jännitteen nousun korkeammaksi kuin kennoon syötetty jänite. Digikuvan signaali tehdään kennosta mitatusta kunkin pikselin analogisesta jännitteestä, paikkatiedosta, väritiedosta (Bayer matriisi) jne.

      Dynamiikka alkaa siitä kun harmaa sävy erottuu mustasta ja päättyy siihen kun se erottuu valkoisesta. Asiaa havainnollistetaan yleensä ns. harmaakiilan sillä osalla jonka sävyt erottuvat mustasta ja valkosesta.

      Kennon herkkyyttä voidaan nostaa syöttämällä kennoon korkeampi jännite.
      Esim jos
      – kennoon syötetään 10mV (ISO 100) ja siitä saadaan ulos 10–100 mV niin jännitteen dynamiikka on 90mV
      – kennoon syötetään 40mV (suurempi ISO-arvo) ja siitä saadaan ulos 40–100 mV niin jännitteen dynamiikka on 60mV eli ISO-arvoa nostamalla menetettiin 1/3 kennon dynamiikasta.

      Kuvan dynamiikan ratkaisee ensisijassa kohde. Studiokuvauksessa dynamiikka tehdään säätämällä valot kohteeseen sopiviksi.

      • 102030405060

        "Heikoin signaali on aina musta ja vahvin signaali on aina valkoinen kuvassa. Mustan ja valkoisen ero ei mitenkään riipu kennon dynamiikasta vaan se on kaikissa sama."

        Dynaaminen alue on pienimmän ja suurimman kirkkauden suhde tai erotus riippuen mitä mittayksikköä haluaa käyttää, siis sellaisen kirkkauden, missä erotuskyky säilyy. Eli kun valon määrä laskee pienimmän tason alle, minkä kamerajärjestelmä erottaa, niin kamera tulkitsee sen aina mustaksi, ( vaikka tosimaailmassa se ei välttämättä olisikaan täysin pimeää, tai jos menet yli kirkkaiman tason, kamera tulkitsee sen aina täydeksi kirkkaudeksi, vaikka tosimaailmassa sellaista rajaa ei luonnollisestikkaan siinä kohtaa ole ).

        "Valo ei aiheuta kennossa mitään signaalia vaan pelkästään jännitteen nousun korkeammaksi kuin kennoon syötetty jänite. "

        Kyllä se on signaali, jos se välittää tietoa. Signaali on mikä tahansa asia, millä välitetään tietoa. Yleisesti tässäkin yhteydessä esimerkiksi oppikirjoissa, kennon pikseleistä luetusista jännitteistä käytetään nimitystä signaali.

        "Kuvan dynamiikan ratkaisee ensisijassa kohde. "

        Tässä oli varmaankin tarkoitus keskustella siitä dynaamisesta alueesta, mihin kamera parhaimmillaan kykenee.

        Silloin kohde testausta varten on siis valittava niin, että se ylittää reippaasti oletetut kameran kyvyt, jotta rajat saadaan esille.

        Kenno tosiaan on vain yksi osa koko ketjussa ja lopullisen kuvan dynamiikkaan vaikuttaa koko järjestelmä.


      • Hidas_Nikon_kuvaaja
        102030405060 kirjoitti:

        "Heikoin signaali on aina musta ja vahvin signaali on aina valkoinen kuvassa. Mustan ja valkoisen ero ei mitenkään riipu kennon dynamiikasta vaan se on kaikissa sama."

        Dynaaminen alue on pienimmän ja suurimman kirkkauden suhde tai erotus riippuen mitä mittayksikköä haluaa käyttää, siis sellaisen kirkkauden, missä erotuskyky säilyy. Eli kun valon määrä laskee pienimmän tason alle, minkä kamerajärjestelmä erottaa, niin kamera tulkitsee sen aina mustaksi, ( vaikka tosimaailmassa se ei välttämättä olisikaan täysin pimeää, tai jos menet yli kirkkaiman tason, kamera tulkitsee sen aina täydeksi kirkkaudeksi, vaikka tosimaailmassa sellaista rajaa ei luonnollisestikkaan siinä kohtaa ole ).

        "Valo ei aiheuta kennossa mitään signaalia vaan pelkästään jännitteen nousun korkeammaksi kuin kennoon syötetty jänite. "

        Kyllä se on signaali, jos se välittää tietoa. Signaali on mikä tahansa asia, millä välitetään tietoa. Yleisesti tässäkin yhteydessä esimerkiksi oppikirjoissa, kennon pikseleistä luetusista jännitteistä käytetään nimitystä signaali.

        "Kuvan dynamiikan ratkaisee ensisijassa kohde. "

        Tässä oli varmaankin tarkoitus keskustella siitä dynaamisesta alueesta, mihin kamera parhaimmillaan kykenee.

        Silloin kohde testausta varten on siis valittava niin, että se ylittää reippaasti oletetut kameran kyvyt, jotta rajat saadaan esille.

        Kenno tosiaan on vain yksi osa koko ketjussa ja lopullisen kuvan dynamiikkaan vaikuttaa koko järjestelmä.

        Kenno on todella vain ketjun yksi osa mutta ratkaiseva. Sen dynamiikasta eli tässä kohden ehkä valonsietokyvystä lähtee koko homma liikkeelle. Se miten pienessä valossa siitä saa luettavan signaalin ja miten kirkkaassa valossa se palaa puhki signaalin suhteen on se väli jota dynamiikaksi ainakin minä ajattelen. Se parhaimmillaan lienee suuruusluokkaa 14 aukkoa. ( 1 aukko = valomäärän tuplaantuminen tai puoliintuminen, kumpaan suuntaan sitten ollaankaan menossa)

        Kun se valo on vähäistä niin käytetään vahvistusta jota ISO arvoiksi kutsutaan filmiperinteen mukaan. Voisihan se muutoin olla 1x (ISO100) tai 128x (ISO12800) tai siitä väliltä.

        Kun pientä signaalia vahvistetaan niin signaalikohinasuhde kasvaa ja siksi isoilla ISO arvoilla kuvaan helpostu tulee kohinaa. Tosin siinä suhteessa kennot ovat parantuneet ja ehkä se elektroniikkakin siinä perässä joten kohinat isoilla ISO:illa ovat aika paljon paremmin kurissa kuin vielä 2000 luvun alussa. Olen itse kuvannut ISO18000 arvolla Nikon D500 rungolla hyvin vähässä valossa ja saanut varsin kelvollisia kuvia. Muistan joskus alkuaikoina kun ei juurikaan yli ISO400 kannattanut kurkottaa.


      • Hidas_Nikon_kuvaaja
        Hidas_Nikon_kuvaaja kirjoitti:

        Kenno on todella vain ketjun yksi osa mutta ratkaiseva. Sen dynamiikasta eli tässä kohden ehkä valonsietokyvystä lähtee koko homma liikkeelle. Se miten pienessä valossa siitä saa luettavan signaalin ja miten kirkkaassa valossa se palaa puhki signaalin suhteen on se väli jota dynamiikaksi ainakin minä ajattelen. Se parhaimmillaan lienee suuruusluokkaa 14 aukkoa. ( 1 aukko = valomäärän tuplaantuminen tai puoliintuminen, kumpaan suuntaan sitten ollaankaan menossa)

        Kun se valo on vähäistä niin käytetään vahvistusta jota ISO arvoiksi kutsutaan filmiperinteen mukaan. Voisihan se muutoin olla 1x (ISO100) tai 128x (ISO12800) tai siitä väliltä.

        Kun pientä signaalia vahvistetaan niin signaalikohinasuhde kasvaa ja siksi isoilla ISO arvoilla kuvaan helpostu tulee kohinaa. Tosin siinä suhteessa kennot ovat parantuneet ja ehkä se elektroniikkakin siinä perässä joten kohinat isoilla ISO:illa ovat aika paljon paremmin kurissa kuin vielä 2000 luvun alussa. Olen itse kuvannut ISO18000 arvolla Nikon D500 rungolla hyvin vähässä valossa ja saanut varsin kelvollisia kuvia. Muistan joskus alkuaikoina kun ei juurikaan yli ISO400 kannattanut kurkottaa.

        Jäi sanomatta, ISO oli aiemmin ASA jota ennen käytettiin DIN luokitusta filmin herkkyydelle. ISO ja ASA ovat lineaarisia mutta DIN on logaritminen. ASA100 = ISO100 = 21DIN, ASA200 = ISO200 = 23DIN vai oliko 24DIN?


      • 102030405060
        Hidas_Nikon_kuvaaja kirjoitti:

        Kenno on todella vain ketjun yksi osa mutta ratkaiseva. Sen dynamiikasta eli tässä kohden ehkä valonsietokyvystä lähtee koko homma liikkeelle. Se miten pienessä valossa siitä saa luettavan signaalin ja miten kirkkaassa valossa se palaa puhki signaalin suhteen on se väli jota dynamiikaksi ainakin minä ajattelen. Se parhaimmillaan lienee suuruusluokkaa 14 aukkoa. ( 1 aukko = valomäärän tuplaantuminen tai puoliintuminen, kumpaan suuntaan sitten ollaankaan menossa)

        Kun se valo on vähäistä niin käytetään vahvistusta jota ISO arvoiksi kutsutaan filmiperinteen mukaan. Voisihan se muutoin olla 1x (ISO100) tai 128x (ISO12800) tai siitä väliltä.

        Kun pientä signaalia vahvistetaan niin signaalikohinasuhde kasvaa ja siksi isoilla ISO arvoilla kuvaan helpostu tulee kohinaa. Tosin siinä suhteessa kennot ovat parantuneet ja ehkä se elektroniikkakin siinä perässä joten kohinat isoilla ISO:illa ovat aika paljon paremmin kurissa kuin vielä 2000 luvun alussa. Olen itse kuvannut ISO18000 arvolla Nikon D500 rungolla hyvin vähässä valossa ja saanut varsin kelvollisia kuvia. Muistan joskus alkuaikoina kun ei juurikaan yli ISO400 kannattanut kurkottaa.

        Kyllä, juuri näin.

        Tosin kun signaalia vahvistetaan, niin signaalikohina suhde ei taida parantua, sillä signaalissa jo oleva kohina vahvistuu myös.? :)

        Toisaalta ehkä se heikon signaalin signaalikohina suhde paranee siltä osin, että AD muuntimen osuus kohinasta pienenee, kun heikko signaali vahvistetaan AD muuntimen tuloalueelle paremmin sopivaksi ? :/


    • on poistanut

      Työeläkeläinen 16.6.2014 12:370

      Kirjoittaja on poistanut tämän viestin.

      Arvaa miksi?
      Deprewn sivulla ei ole vielä julkaistu testituloksia Syringin harjun vesi hiilihapotettuna.

      ”En todellakaan yleensä koskaan väitä enkä intäkään vaan lausun omana mielipiteenäni sen jonka löysin deprewn sivuilta… valitettavasti jottei äly taivu muuhun kuin muutamaan typeryyteen jotka nekin lienet muualta lainannut?”

      • sgfhfdghdf

        Joutuuko täällä ihmiset lukemaan juttujasi seuraavan vihaisten lintujen ilmestymiseen asti?
        Mee itkeen tästä roviolle.


      • Mistä luulet tietäväsi syistä joiden vuoksi lisään tai poistan omia kommenttejani?

        Mikä saa ihmisen pään noin sekaisin kuin mihin sinä olet onnistunut? Tämähän on valokuvausta käsittelevää keskustelua joten mikä on siitä sinun mielipiteesi tältä osin?

        Mitä sanottavaa sinulla on kennojen dynamiikasta tai vaikka negafilmin tai dian dynamiikasta, siitähän keskustelua käydään eikä siitä miksi osallistun!

        Ollessani rekisteröitynyt kirjoittaja minulla on ihan omin perustein oikeus lisätä ja poistaa kommenttejani mikä näköjään kiusaa puskahuutelijaa! Rekisteröidy niin saat samat oikeudet!

        Suosittelen sinullekin Syringin harjun miedosti hiilihapotettua vettä sillä se pitää nupin kirkkaana kuin Syringin harjun vesi! Varsinkin jäähdytettynä sopivasti!


    • A7s
      • Fakta on tämä

        Pikselit ja dynamiikka ei merkkaa mitään. Ovat nykypäivänä ihan riittävät.

        "Online experts worry themselves sick over cameras' dynamic ranges.

        Real photographers don't care. We adjust our lighting so the subject's dynamic range fits within the range of the camera. With digital, we do this by looking at the playback and making any needed changes. 99% of the time, simply popping-up a built-in flash solves any problem! "

        Lähde: http://www.kenrockwell.com/tech/dynamic-range.htm


      • A7s
        Fakta on tämä kirjoitti:

        Pikselit ja dynamiikka ei merkkaa mitään. Ovat nykypäivänä ihan riittävät.

        "Online experts worry themselves sick over cameras' dynamic ranges.

        Real photographers don't care. We adjust our lighting so the subject's dynamic range fits within the range of the camera. With digital, we do this by looking at the playback and making any needed changes. 99% of the time, simply popping-up a built-in flash solves any problem! "

        Lähde: http://www.kenrockwell.com/tech/dynamic-range.htm

        Omassa tuttavapiirissäni vain Canonistit todistavat dynamiikan riittävän ja valovoima on kameran tärkein ominaisuus, Nikonistit nauttii resoluutiosta ja dynamiikasta, muiden merkkien omistajat korostavat osaamisen merkitystä.

        Sonylla kai ymmärrettiin pikselikisan todellinen syy ja siksi vähennettiin resoluutiota rajusti kahteen edelliseen malliin verrattuna
        – Sony A7 = 24,3 megaa
        – Sony A7r= 36,4 —”—
        – Sony A7S 12,2 —”—

        Samalla saatiin mahdollisuus ennätyskorkeisiin ISO-arvoihin 100–102 400 (50–409 600), videolla 200–102 400 (200–409 600)

        Rungon hinta näyttää olevan euroina tuossa lammikon vastarannalla n. 1800 (toimitukset 1.7. alkaen)


      • Elämän tosiasioita
        Fakta on tämä kirjoitti:

        Pikselit ja dynamiikka ei merkkaa mitään. Ovat nykypäivänä ihan riittävät.

        "Online experts worry themselves sick over cameras' dynamic ranges.

        Real photographers don't care. We adjust our lighting so the subject's dynamic range fits within the range of the camera. With digital, we do this by looking at the playback and making any needed changes. 99% of the time, simply popping-up a built-in flash solves any problem! "

        Lähde: http://www.kenrockwell.com/tech/dynamic-range.htm

        Näinhän se menee. Osaava kaveri saa hyvän kuvan vaikka "lelu" kameralla.


    • hölkäsenpöläysabc

      On se vaan hassua, että haet mitä tahansa aihetta/keskustelua, niin joillakin se ahdistus on aina niin valtaisa, että itse asia katoaa saman tien.
      Miksi muuten ammattikuvaajat kuvaa ns. hyvillä, kalliilla ammattikameroilla, jos sellaisia ei kerran osaava kaveri tarvitse? Eli he eivät joko osaa tai tiedä että leikkikameralla saa hienoja korkealaatuisia kuvia, tai ihan vaan huvikseen maksavat kamerasta ja laitteista tuhansia euroja?
      Olen tehnyt monenlaista työtä, mm. kouluttanut eri alan ammattilaisia. Johtopäätös on lähes aina se, että tietyillä asioilla on merkitystä. Ja jotenkin pullistelu sillä, että halvoilla romuillakin ammattilainen pärjää, alkaa olla aikansa elänyt. Juu pärjää, mutta viitsiikö niillä tehdä työtä tai harrastaa vuosikausia, hampaat irvessä hokien että kyllä pärjätään...
      Toi kameran dynamiikkakin lähti vähän lapasesta. Ehkä sellaisella perustason kerronnalla olisi eniten käyttöä. Niin että normikansalainen tajuaa ilman teknistä koulutusta että mitä sillä on väliä tai sitten ei. Jos ei kykene, niin kannattaako purkaa teknisiä termejä ja ahdistusta, täällä?

    • paskapuhesanastoa

      Dynaaminen tai dynamiikkahan on firmojen palaverien paskapuhebingoon kuuluvia juttuja.

    • kuvstep

      Kauan aiemmin joku kirjoitti " HDR-kuvankäsittelyllä voi helposti kokeilla onko kamerassa riittävästi dynamiikkaa".

      Tuo ilmeisesti tarkoitti sitä, että yksittäisestä kuvasta muodostetaan "HDR"-kuva kuvankäsittelyn keinoin. Aidolla HDR-kuvauksella lopulliseen kuvaan saadaan suurempi dynamiikka kuin minkä kenno antaa.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe