Lahkeessa roikkuminen

Aina äiti

Ennen kuin edes haaveilin omasta lapsesta niin "päätin" ettei lapsestani tule mitään lahkeessa roikkujaa, vaan olisi tottunut välillä leikkimään ja touhuamaan myös itsekseen.
No toisin kävi! Nyt minulla on reilu 2 vuotias pahimman luokan lahkeessa roikkuja:D.

Joskus puolutoistavuotiaana touhusi jonkun verran itsekseen, mutta nyt se on kokonaan unohtunut.
Lapsi kirjaimellisesti on minussa kiinni kokoajan tavalla tai toisella.
Olen yrittänyt paljon kannustaa yksin leikkimiseen tuloksetta.
Ensin teen tytön kanssa jotain mukavaa ja sitten kannustan hetken leikkimään, mutta tämä ei sovi.
Roikkuminen korostuu kodin ulkopuolella ja arastelee myös jonkun verran muita lapsia.

Tytöllä on aivan ääretön mielikuvitus ja jos haluaisi niin varmasti osaisi leikkiä hienosti välillä myös yksin.
Leikit ovatkin usein sitä että tyttö johtaa leikkiä ja minä olen siinä sivussa mukana.
Tyttö keksii vaikka minkälaista tarinaa ja tekemistä.

Niin ja älkää toki käsittäkö väärin, rakastan lapseni kanssa olemista, mutta kyllä joskus tekisi ihan hyvää juoda vaikka kahvit tai tehdä kotihommia niin että tyttö ei vinkuisi kiinni minussa vaan hänellä olisi joku oma kiva leikki silläaikaa.

Toki kaikki kehittyvät eritahtiin, mutta mielestäni tuon ikäiset jo pystyvät itsekkin leikkimään eikä äitiä tarvita ihan joka asiaan....

Mites muilla tuo yksin viihtyminen?

3

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eroahdistus ei

      ole vain vauvojen juttu vaan juuri tuon ikäisten.Ja myös myöhemmin niitä tulee.Sitä se elämä lapsen kanssa on,uhmaa ja (ero)ahdistusta:)

    • Aina myös äiti

      Ei ole kokemusta tuollaisista puntissaroikkujista, ehkäpä siksi, että olen palannut töihin viimeistään, kun lapsi on ollut 1v 3kk. Meidän lapsilla on myös isä, joka on viettänyt paljon aikaa ihan alusta asti lastemme kanssa: vaihtanut vaippaa, kylvettänyt, leikkinyt. Tuossa teidän tytön eli 2-vuoden iässä lempijuttu tähän aikaan kesästä ovat olleet polkupyöräilylenkit iskän kanssa.

      Joo, eli meidän lasten ei ole tarvinut koskaan leikkiä yksin ja olla omineen noin pieninä, eikä isompanakaan. Heillä on ollut aina vähintää kolme turvallista aikuista: hoitotäti, äiti ja iskä ja myöhemmin nuoremmillamme myös sisaruksia seuranaan.

      Yksi turvallinen aikuinen on lapselle liian vähän, siksi hän takertuu tähän ainoaansa, ettei sekin vain katoa näköpiiristä.

      • höpö höpö

        Taas joku joka luulee olevansa kaikkien lasten asiantuntija.Ihan on normaalia puntissa roikkuminen.Tekisi mieli sanoa miksei lapsesi ole puntissa roikkunut mutta jätetään nyt väliin..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe