Olen osakkaan kuolinpesässä ja eräs asuntoosake olisi tulossa perintönä puoliksi minulle ja toinen puoli veljelleni.
Huoneisto on huonossa kunnossa ja mietin että jos otan lainaa (osaketta vastaan otetaan pantti, toinen perijä laittaa nimensä paperiin, mutta laina tulee minun nimiini) ja remppaan sen, ja vastaavasti tämän takia kiinteistön arvo nousee niin miten se vaikuttaa toiseen perijään?
Teenkö ilmaista työtä josta toinen perijä hyötyy?
Pesä on vielä jakamaton, mutta kannattaisiko se jakaa ennen tätä? Vähentääkö tuo minun ottamani laina jotenkin osutta myöhemmin osakkeesta jos pesä laitetaankin jakoon?
Jakamaton pesä
5
671
Vastaukset
- jakoa
Älä sido rahojasi, äläkä ota riskiä.
Viisainta on jakaa pesä. - Laki niin kuin luetaan
Jos et halua hyödyttää veljeäsi pesään kuuluvan asunnon arvonnoususta, on laadittava sopimus veljen kanssa, miten tämä remonttisi ja sen kustannukset otetaan huomioon myöhemmin. Muuten saattaa seurauksena olla perinnönjakoriita.
- sippe
Miksi ihmeessä remppaisit yhteistä asuntoa omalla kustannuksellasi? Yritätkö kenties siten "vetää välistä" myynnin tullessa ajankohtaiseksi, eli vaatisit osuudeksesi jotain tyyliin 70% tms?
Asunto on teidän molempien omistama, puoliksi. Jos sitä korjailet, otitpa siihen lainaa tai et, se menee TIETENKIN yhteisen hyvän eteen.
Mikset lunasta sitä itsellesi? Tai myy veljellesi osuuttasi?- Pera
Asunto olisi tarkoitus laittaa vuokralle rempan jälkeen. Nykyisessä kunnossa sitä ei edes kannataisi vuokrata vaan myydä pois. Mutta kumpikaan osapuoli ei ole myynnin kannalla.
Rempan jälkeen siitä saisi n. 30 % enemmän vuokratuloja.
Vaikka pesä jaettaisiin, niin meneekö asiat näin:
Asunnon hinta perunkirjassa esim. 100000€, joka vastaa sen todellista käypää hintaa. Otan esim. 10000€ remppalainan asuntoa vastaan, ja sen jälkeen asunnon käypä hinta on vaikka 110000€.
Nyt jos asunto myytäisiin, niin saisiko veljeni 55000€ ja minä 45000€, ja pankki ottaisi minun osuudestani 'päältä' 10000€, joka on ottamani remppalainaan suuruus,
Meneekö kuvio siis näin? - nixuliina
Pera kirjoitti:
Asunto olisi tarkoitus laittaa vuokralle rempan jälkeen. Nykyisessä kunnossa sitä ei edes kannataisi vuokrata vaan myydä pois. Mutta kumpikaan osapuoli ei ole myynnin kannalla.
Rempan jälkeen siitä saisi n. 30 % enemmän vuokratuloja.
Vaikka pesä jaettaisiin, niin meneekö asiat näin:
Asunnon hinta perunkirjassa esim. 100000€, joka vastaa sen todellista käypää hintaa. Otan esim. 10000€ remppalainan asuntoa vastaan, ja sen jälkeen asunnon käypä hinta on vaikka 110000€.
Nyt jos asunto myytäisiin, niin saisiko veljeni 55000€ ja minä 45000€, ja pankki ottaisi minun osuudestani 'päältä' 10000€, joka on ottamani remppalainaan suuruus,
Meneekö kuvio siis näin?Jos asunto on lainan vakuutena, niin pankki ottaa ensimmäisenä omansa pois. Eli jos asunnosta saa 110000, niin kuolinpesälle jää 100 000, josta kumpikin saavat jaossa 50 000. Jos kuolinpesä laittaa asunnon lainan vakuudeksi, niin miksi lainaa ei ota kuolinpesä vaan sinä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1067492
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1045274Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253471Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352544Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191866Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3531515Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?571330