kissanhiekka ja biojäte

liisakissa

Osaako joku kertoa, miksi (ainkain joissakin) biojäteohjeissa kielletään laittamasta sinne kissanhiekkaa? Onko joissain hiekoissa jotain kemikaaleja tms, vai mistä moinen? Meillä käytetään Lindo Catia -voisikohan sen laittaa bioastiaan kielloista huolimatta?

7

713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaana3

Biojätteisiin saa laittaa vain sellaista jätettä, joka on (tai joskus on ollut) syötävää eli ruokaa! Poikkeuksiakin tietenkin on: kananmunakennot, suodatinpussit ja teepussit esim, kissanhiekka ei kyllä ole bioa.

• minnali

Minä olen aina laittanut kissanhiekan bioroskiin! Eikö se olekaan biojätettä?Meilläkin käytetään LindoCatia.

• kolmen kissan perhe

Mitään ulosteperäistä jätettä ei saa laittaa biojätteisiin, salmonella- yms. riskin vuoksi. Jätteistä saatavaa multaa käytetään yleisiin istutuksiin eikä kukaan ilahtuisi mahdollisesta salmonellaruusupenkistä...

• sussu

Mikä tekee kissan ulosteen vaarallisemmaksi kun esim. kanan ja hevosen? Eikö kaikki muutu mullaksi joka tapauksessa? Olen luullut minäkin, että biojätteeseen voi laittaa kaiken, mikä maatuu..

• Kolmen kissan perhe
        sussu kirjoitti:

Mikä tekee kissan ulosteen vaarallisemmaksi kun esim. kanan ja hevosen? Eikö kaikki muutu mullaksi joka tapauksessa? Olen luullut minäkin, että biojätteeseen voi laittaa kaiken, mikä maatuu..

Mutta lajitteluohjeissa näin lukee, tarkastin asian sitten jätehuollosta ja lopputulos oli että kaatopaikkajätteisiin vaan. Ei bioon. Näin sitten ainakin meillä... siirryimme maissi"hiekkaan" jonka voi vetää vessanpöntöstä alas, helpotti hommaa heti.

• minnali

"Biojätteisiin kelpaavat kaikki ruoantähteet, kasvisten, hedelmien ja kananmunien kuoret, talouspaperit ja lautasliinat, teepussit ja kahvinporot suodatinpusseineen, kalanperkeet ja luut, pahviset munakennostot ja vastaavat pakkaukset, puutarhajäte ja kukkamulta sekä kotieläinten häkkien siivousjätteet ja kissanhiekka."

• liisakissa

Mistä tämä lainaus on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4977
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4366
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3097
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      250
      2924
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2872
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27