olen rv33+6 raskaana ja nyt mietin adoptiota

nuoriraskaana

Hei! Mulle on tullu tälläinen ongelma olen siis rv33 6 raskaana ja täytän tässä kuussa 19v. Eli siis aluksi halusib pitää lapsen todella paljob ja vahvasti kaikki tavarat on hankittuna vaunut yms vaatteet yms. Mutta nyt mulle on iskeny joku kauhea kadutu tästä öisin en saa unta kun mietin tätä asiaa. Haluisin antaa lapsen adoptioon mutta pelkään mitä muut sukulaiset tähän suhtautuisi. Lapsen isälle olen puhunut ja hän sanoi olevansa tukena mitä ikinä päätänkään. Eli eniten mua tässä pelottaa sukulaisten auhtautuminen kun kaikki on innolla odottanut tätä ja jos en nyt aijokkaan pitää tätä. Mielipiteitä toivoisin mutta en halveksumista.

10

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elli4

      Hei,
      Adoptioon voi myös antaa lapsen ns. avoimena adoptiona. Eli lasta voi tavata esim. Pari kertaa vuodessa ja kuulumisia (valokuvia, kirjeitä) voi myös saada. Ajattele lapsen etua. Jos sinä et voi antaa hänelle sitä mitä mielestäsi lapsi ansaitsee, voi hän saada ne adoptioperheesssä, jolle hän on todellinen aarre.
      Adoptioneuvonnassa voi miettiä ja harkita asiaa. Lapsen voi antaa suoraan synnytyssairaalasta hoitoperheeseen, jossa häntä voit käydä katsomassakin. Synnytyksestä 8 viikon päästä voit tehdä lopullisen päätöksen, että luovutatko adoptioon. Tänä aikana saat pelastakaa lapset ry:ltä adoptioneuvontaa, joka auttaa sinua tekemään sinulle ja sinun lapsellesi oikean päätöksen.

    • Taruwq

      Suku ei kasvata lasta, vaan vastuu on sinulla. Paras lapsen kannalta päästä adoptioperheeseen, eikä lastensuojelulapseksi jos sinulla ei ole vielä elämä kunnossa lasta varten. Pohdi rauhassa. Iso päätös, johon ei muiden mielipide saa vaikuttaa.

    • mieti vielä

      Älä tee elämäsi virhettä. Älä anna adoptioon. Oletko varma, ettet tule katumaan adoptiopäätöstä myöhemmin?
      Asumme kuitenkin Suomessa ja sinulla on mahdollisuus kaikkeen taloudelliseen ja sosiaaliseen tukeen, mitä maa päällään kantaa. Vaikka elämäsi ei olisi kunnossa lasta varten, niin apua on aina tarjolla. Puhu asiasta neuvolassa. Sinua ei jätetä yksin lapsen kanssa, vaan saat ihan käytännönkin apua perhetyöntekijöiltä, osaavilta ihmisiltä.
      Älä anna adoptioon. Kyse on kuitenkin omasta lapsesta. SINUN lapsesta.
      Olen itse ollut samassa tilanteessa ja harkinnut adoptioon antamista, käynyt jopa adoptioneuvonnassa. Lopulta tulin järkiini, peruin koko prosessin ja se oli elämäni paras päätös.

      • Lapsella rahastusta

        Mielestäni jokainen syntyvä lapsi tarvitsisi kypsät vanhemmat, jotka rakastavat häntä sellaisenaan, riippumatta siitä onko kaikkea mahdollista taloudellista ja sosiaalista tukea saatavilla vaiko ei.


      • äiti86
        Lapsella rahastusta kirjoitti:

        Mielestäni jokainen syntyvä lapsi tarvitsisi kypsät vanhemmat, jotka rakastavat häntä sellaisenaan, riippumatta siitä onko kaikkea mahdollista taloudellista ja sosiaalista tukea saatavilla vaiko ei.

        Raskaana ollessa tunteet myllertää ja mono kypsäkin äiti saattaa yön pimeinä tunteina miettiä,että haluanko tätä oikeasti ja osaankohan minä.
        Ei ole olemassa täydellistä äitiä.
        Luota itseesi ja koeta saada ajatuksesi kasaan. Joillakin äidin rakkaus herää myöhemmin. Voi myös olla mahdollista,että hormonit aiheuttavat sinulle näitä tuntemuksia. Kannattaa myös keskustella neuvolassa näistä tuntemuksista. Baby blues saattaa vaivata sinua jo näin etukäteen,mutta siihenkin on hoito ja tukiryhmiä.
        Ja sanoisin,että suvun ja muun tukiverkoston merkitys on korvaamaton. Vaikka totta on,että päävastuu on aina sinun,mutta isovanhemmat ym.ovat tärkeässä roolissa tulevan lapsesi elämässä.
        Mieti tarkoin! Voimia sinulle tulevaisuuteen.


    • Pepsinext

      Se on sinun päätös. Älä mieti miltä heistä tuntuu kun kyse on vain sinun elämästäsi ja lapsen tulevaisuudesta. Luulen että kun olet saanut lapsesi syliin ekaa kertaa niin et halua edes ajatella antaa lastasi adoptoitavaksi. Olet aikuinen iältäsi ja jos epäilet olevasi epäkypsä äidiksi mutta haluat olla hyvä äiti niin varmasti olet hyvä äiti, kasvat lapsesi mukana.

      Raha on vain rahaa ja suomessa selviää kun saa tukea lasta ei helposti saa takaisin. En halua sinulle sitä että kadut sitä kun annoit lapsesi pois. Mutta jos lapsen pitäminen tuntuu ylivoimaiselta niin muista että suomessa on paljon lapsettomia . Teet jostain ihmisestä tai pariskunnasta maailman onnellisimman.

    • mukavuusennenkaikkea
    • nainen123

      Hei mihin päätökseen tulit. Voisit laittaa minulle meiliä [email protected]
      Olisin halukas juteleen asiasta.

    • adoäiti

      Mihin päätökseen tulit?mitä kuuluu?

    • kiuytrewq

      Mitä kuuluu?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe