Hei!
Kaipailisin asian läpikäyneiltä vanhemmilta kokemuksia Suomen kansalaisuuden saamisesta lapselle, joka on syntynyt ulkomailla avioliiton ulkopuolella ennen 1.6.2003 eli ennen uuden kansalaisuuslain voimaantuloa. Isä suomen kansalainen, äiti ulkomaalainen.
Olen maahanmuuttoviraston sivuja lukemalla ymmärtänyt, että ennen kyseistä ajankohtaa syntynyt lapsi saa Suomen kansalaisuuden isän kansalaisuuden perusteella automaattisesti, mikäli vanhemmat solmivat avioliiton ennen 1.6.2003 ja isyys on vahvistettu.
Onko jollakulla kokemusta siitä, onko avioliiton solmimisen ja isyyden vahvistamisen järjestyksellä merkitystä? Edellytetäänkö isyyden vahvistamista ennen avioliiton solmimista, vai voiko lapsi saada kansalaisuuden myös, jos isyys vahvistetaan avioliiton solmimisen jälkeen? Juuri tämä kohta on maahanmuuttoviraston sivulla mielestäni epäselvästi ilmaistu.
Olisin todella kiitollinen kokemuksistanne! Asia hermostuttaa minua, sillä vaikka olen eri viranomaistahoja jo useampaankin otteeseen konsultoinut, en ollut huomannut kysyä tätä seikkaa. Koska viikonloppuisin ei viranomaisiin saa yhteyttä, ajattelin turvautua "vertaistukeen" :)
Ulkomailla syntyneen lapsen kansalaisuus
dejavu2
1
373
Vastaukset
- mommy06
Ihan vastaavaa kokemusta ei ole. Ajattelin nyt kuitenkin kirjoittaa jos jotain apua on.
Itse olen syntynyt ulkomailla, molemmat vanhemmat suomalaisia, avioliitossa, 80-luvun alussa. Suomen kansalaisuus tuli automaattisesti.
Oma lapsi syntynyt ulkomailla,avoliitto, isä ulkomaalainen, minulla kaksoiskansalaisuus. Lapsi sai suomen kansalaisuuden automaattisesti kun ilmoitin syntymästä suomeen, 06.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5942084- 1031036
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18987Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4847Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 71760
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749- 63715
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?78700- 65563