Hei!
Kaipailisin asian läpikäyneiltä vanhemmilta kokemuksia Suomen kansalaisuuden saamisesta lapselle, joka on syntynyt ulkomailla avioliiton ulkopuolella ennen 1.6.2003 eli ennen uuden kansalaisuuslain voimaantuloa. Isä suomen kansalainen, äiti ulkomaalainen.
Olen maahanmuuttoviraston sivuja lukemalla ymmärtänyt, että ennen kyseistä ajankohtaa syntynyt lapsi saa Suomen kansalaisuuden isän kansalaisuuden perusteella automaattisesti, mikäli vanhemmat solmivat avioliiton ennen 1.6.2003 ja isyys on vahvistettu.
Onko jollakulla kokemusta siitä, onko avioliiton solmimisen ja isyyden vahvistamisen järjestyksellä merkitystä? Edellytetäänkö isyyden vahvistamista ennen avioliiton solmimista, vai voiko lapsi saada kansalaisuuden myös, jos isyys vahvistetaan avioliiton solmimisen jälkeen? Juuri tämä kohta on maahanmuuttoviraston sivulla mielestäni epäselvästi ilmaistu.
Olisin todella kiitollinen kokemuksistanne! Asia hermostuttaa minua, sillä vaikka olen eri viranomaistahoja jo useampaankin otteeseen konsultoinut, en ollut huomannut kysyä tätä seikkaa. Koska viikonloppuisin ei viranomaisiin saa yhteyttä, ajattelin turvautua "vertaistukeen" :)
Ulkomailla syntyneen lapsen kansalaisuus
dejavu2
1
274
Vastaukset
- mommy06
Ihan vastaavaa kokemusta ei ole. Ajattelin nyt kuitenkin kirjoittaa jos jotain apua on.
Itse olen syntynyt ulkomailla, molemmat vanhemmat suomalaisia, avioliitossa, 80-luvun alussa. Suomen kansalaisuus tuli automaattisesti.
Oma lapsi syntynyt ulkomailla,avoliitto, isä ulkomaalainen, minulla kaksoiskansalaisuus. Lapsi sai suomen kansalaisuuden automaattisesti kun ilmoitin syntymästä suomeen, 06.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 944125
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.663393Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,723044SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.812519Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52326Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1982092Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302041- 41820
- 52726
- 70725