HISTORIAN KOKEISIIN LUKEMINEN

erittäin huono historiassa

Olen huono hissassa koska ne jutut EI VAIN KERTAKAIKKIAAN jää mun mieleen vaikka kuinka lukisin!! Kun se ei kiinnosta mua, niin siks! Kaipaisinkin siis neuvoja, miten esim. kokeisiin voisin lukea? TIEDÄN; että pitäisi "lukea läksyt huolella, aloittaa lukeminen monta päivää ennen koetta jne.." mutta kun... en pysty!! Aina iltapäivisin koulun jälkeen ajattelen että NYT luen sen hissan läksyn kyllä kerrankin, mut sit se jää, tai jos rupeen lukemaan, rupee kyllästyttämään ja heitän kirjan lattialle ja lähen tekemään jotain "hauskempaa" x) Kun luen kokeisiin, yritän kyllä keskittyä, mutta sitten tajuan aina ajattelevani aivan jotain muuta! Olisiko teillä mitään "hauskoja" tai "kevyitä" vinkkejä, miten voisin "oppia" lukemaan läksyt/kokeseen?? Miten se jäisi mun päähän helposti? Kerran kokeilin sellasta juttua viikonloppuna, kun luin KEMIAN kokeisiin; että nauhoitin koko koealueen kasetille, luin siis itse sen ääneen nauhalle, ja kuuntelin sitä aina välillä, mutta ei jäänyt paljon päähän mitään, kun se oli oma ääni ja sillei..kirjan tekstiä nopeesti luettuna, eikä niin; että joku (esim ope) selittäs niitä juttuja niin ei onnistunu... rupes vaan naurattamaan se oma ääni sielä nauhalla... xD Miten siis voisin tehdä historian opiskelustani 'hauskempaa' tai kevyempää niin että kuitenkin oppisin?? tolla "kevyempää" -jutulla tarkotan, etten tavallaan ottas hirveetä stressiä siitä.. "ILMOITUS" EI VANHENE!! Vastauksia tulemaan vain!! Ja omia kokemuksia..

102

19192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paula

Munkaan päähän ei mee noi hissanjutut, en vaan tajua miks!! Luen kunnolla, mutta kokseesta saan kutosen! Saan yleensä ihan hyviä numeroit, mutta toi hissa on ollu mulle jotenki vaikeeta, kun en osaa niinku "selittää"
      sitä paperille, vaikka osaisin vastata. Hissa on ihan kiinnostavaa, mutta ei mullakaan mene se päähän.

Koitappa siis tehä niin, että ajattelet ajatuksella, kun luet. Esim "Hitlerin joukot piirittivät Moskovaa" nii aattelet sen. Luet kuin jotain tarinaa, se on hyä hissassa :)
      Koita kestää!

• Hissapissa

Hissa on mun mielest koulun HELPOIN aine! Luin päivä ennen koetta koko koealueen ja koe oli helppo! Sain 9 1/2

• 78747
        Hissapissa kirjoitti:

Hissa on mun mielest koulun HELPOIN aine! Luin päivä ennen koetta koko koealueen ja koe oli helppo! Sain 9 1/2

http://j.gs/2v58

• hahapääkii
        Hissapissa kirjoitti:

retardi olet, luuletko että toi ketään auttaa, varsinkin kun oot ite kirjotustyylistä päätellen ala-asteen puolessa välissä...

• hahapääkii.ite
        hahapääkii kirjoitti:

retardi olet, luuletko että toi ketään auttaa, varsinkin kun oot ite kirjotustyylistä päätellen ala-asteen puolessa välissä...

retardi olet, vastasit 6 vuotta vanhaan viestiin, ja ketjukin on alotettu vuonna 2004

• Anonyymi
        Hissapissa kirjoitti:

Joo o

• iddy

Tässä muutamia tekniikoita, joilla sain kiitettäviä numeroita hissankokeista:

- KÄSITEKARTAT (Käytä niissä omaa luovuuttasi, väritä, kuvita ym... näin niitä on kivempi lueskella ja tutkailla. Voit tehdä mind mapin jostain suuremmasta asiakokonaisuudesta, esim. toisesta maailmansodasta, johon luonnollisesti "mahtuu" vain perusasiat, tai sitten jostain suppeammasta aiheesta, esim. Normandian maihinnoususta, johon pystyykin sisällyttämään laajemmin tietoja.)

-MUISTIINPANOT (Työläs ja hidas työtapa, mutta jäipähän paremmin asiat mieleen. Keräsin tuossa ysiluokalla tekemiä kaikkia muistiinpanoja - olin tehnyt niitä lähes joka aineesta - ja niitähän oli kertynyt varmaan parinsadan kappaleen nippu. En suosittele, jos on kovin pitkä koealue, sillä aikaahan siinä kuluu. Toisaalta on helpompi kertailla koealuetta, kun lukee asioita tiivistetyssä muodossa.)

-KÄSITELUETTELO (Poimi koealueestasi tärkeimmät käsitteet, ja sivunumero, josta käsitteelle löytyy selitys. Kertausvaiheessa on helppo tutkiskella luetteloa ja muodostaa kokonaiskuva koealueesta. Jos joku käsite näyttää vieraalta, on helppo katsoa sen merkitsemän sivunumeron kohdalta, mitä se merkitsee.)

-ALLEVIIVAUKSET (Jos nuo ylläolevat tavat vaikuttaa liian työläiltä, niin helpoin -tai helpompi- tapa on alleviivaukset. Itselläni on tosin ollut ongelmana se, että alleviivaan melkein jokaisen lauseen, sillä pidän jokaista asiaa tärkeänä. Erityisesti kannattaa alleviivailla jotain avainsanoja tms.)

-AIKAJANA (Jos vuosiluvut ovat hukassa, niin kannattaa askarrella sellainen pitkä liuska, jonka voi vaikka sinitarrailla huoneen seinälle. Siitä on helppo muodostaa kokonaiskuva siitä, mikä on tapahtunut milloinkin. Eläväisemmäksi aikajanan saa esim. kuvittamalla sitä.)

Tässä siis muutamia hyviä opiskelutekniikoita. Täytyy myöntää, että työläitähän nämä ovat. Itse lukiossa en ehdi millään tekemään esim. muistiinpanoja tai mind mappeja, kun nuo koealueet ovat niitä yli satasivuisia...

Tuo koealueen nauhoittaminen kuulostaa kyllä todella kivalta oppimistavalta, eikä ole kuitenkaan niin työläs, kunhan vaan jaksaa puhua. Täytyypä kokeilla. :D

• faisa

Oon iha saaatanan huone hissassa ja mulla on keskiviikkona koe enkä osaa mitää en tajuu ees mitä piitää tehdä enkä osaa oikeesti mitään ja

• mk25
        faisa kirjoitti:

Oon iha saaatanan huone hissassa ja mulla on keskiviikkona koe enkä osaa mitää en tajuu ees mitä piitää tehdä enkä osaa oikeesti mitään ja

sama

• Anonyymi
        faisa kirjoitti:

Mulla on sama!Onko jollain vinkkejä miten pärjään historian kokeessani!Mulla on to koe

• erittäin huono historiassa

Kiitos hyvistä neuvoista molemmille!! =) Koitan tästä ruveta toteuttamaan noita niksejä ja yrittää parhaani mukaan opiskella ensi viikon hissan kokeeseen..

• huga?

jos tunnen ni et oo lukiolainen etkä tiedä mitään kemiasta...

• Reiska89

kyllä sun kannattas yrittää herättää ittesssäs kiinnostusta sitä hissaa kohtaan. nimittäin jos asia kiinnostaa, niin kyllä sen sitten oppiikin, ton tiiän jo kokemuksesta, kun mua hissa kiinnosti niin mää sain aina kympin niistä kokeista... tietysti jos luet niin koeta lukee ajatuksen kanssa.

• ..........

kannattaa mahdollisimman paljon aina kuunnella tunneilla opettajaa ja tehdä ne läksyt...
      vaikka se tuntuu ihan tylsältä niin voit tehdä niit läksyjä vaikka bussissa matkal koulusta kotiin...
      tai sit kannattaa lukee yhdessä kaverin kanssa!
      sillein et kyselette toisiltanne ja kaverin kanssa se on aina hauskempaa!
      sit jos kerrotte toisillenne omilla tavoilla niiden asioiden kulkua niin sekin helpottaa muistamaan.
      yleensä niis hissan kirjois ne asiat on kerrottu niin vitun vaikeesti et voit kattoo vaikka kirjastosta jotain kirjoja missä kerrottais samoista asioista kuin siin sun koe alueessa!!
      onnee kokeeseeen ;)

• sini

Ite opin silleen, että selitän ittelleni sen kappaleen tapahtumat omilla sanoilla. Ja luen sitä kuin jotain seikkailukirjaa... koko ajan päässä pyörii kuvaa siitä, mitä tapahtuu. Sit väännän jo ekalla lukukerralla muistiinpanot kappaleesta. Näin mun ei tartte lukea koealue kuin kerran läpi. Lopuks kertailen sit vaikeimpii asioit.

• Solon

Vanha perustekniikka on lukea kirjaa siten, että katselee niitä väliotsikoita kirjasta. Itse ainakin kun väsään koetta, niin kysymysten pohjana käytän melko aina niitä väliotsikoita jos kyseessä on ns. pienehkö kysymys, ja koko kappaleesta mikäli vastaus pitäisi olla essee.

Koetta arvostellessani kiinnitän seuraaviin asioihin huomiota:

1. Johdonmukaisuus.
        Historia etenee kuin juna eteenpäin. Se ei tee mutkia tai pysähtele. Kun kirjoitat esseevastausta pyri kirjoittamaan tapahtumat aikajärjestyksessä siten, että niistä syntyy loogisesti eteneviä ketjuja. (esimerkiksi Suomen irtautuminen II maailmansodasta meni suurinpiirtein näin: 1943 rauhantunnusteluja => NL rauhanehdot liian kovat => 1944 kesäkuussa NL:n suurhyökkäys kannaksella => uusi rauhantunnusteluyritys => NL vaatii ehdotonta antautumista => Presidentti Ryti pyytää Saksalta apua => Ribbentrop-sopimus => Aseita ja viljaa Suomeen => Puna-armeija pysäytetään Talin ja Ihantalan taisteluissa (ja Laatokan Karjalassa) =>
        NL taipuu esittämään rauhanehtoja => aselepo => suomalaiset irtautuvat sodasta... Lisäpojoja saa jos tietää niitä rauhanehtoja (sotakorvaukset, alueluovutukset, Liittoutuneiden valvontakomissio, sodanjulistus Saksalle, josta seurasi Lapin sota jne.), keskeisiä henkilöitä (Ryti, Stalin, Molotov , Tanner, Hitler, Ribbentrop, Mannerheim jne.) tai vaikka ihan vain kuvaamalla suomalaisten mielialoja II ms aikana. Toisaalta on hyvä varoa ettei kovin hirveästi kirjoittele otsikon ulkopuolelta.) Tällä pääsee yleensä jo pitkälle

2. Asiasisältö
        Myös erittäin tärkeä arvostelun kannalta. Vaikeaa on yleensä ilman sisältöä antaa pisteitä tehtävästä, mutta joskus tätäkin on tullut tehtyä, sillä ikäväähän sitä on ketään jättää luokalle.

3. Käsiala
        Yleensä opettajat kieltävät että käsialalla olisi mitään vaikutusta kokeen arvosteluun, mutta valitettavasti opettajatkin ovat vain ihmisiä. Jopa äidinkielen sensorit ylioppilaskokeessa ovan joskus langenneet tähän.

4. Yksiselitteisyys
        Tämä tuntuu olevan oppilaille hyvin vaikeata. Paljolti riippuukin opettajasta miten hän oppilaidensa sepustuksia pyrkii tulkitsemaan. Mutta yritä ajatella kirjoittaessa voiko joku mahdollisesti ymmärtää kirjoitelmasi väärin joko vahingossa tai jopa tahallaan.

Kokeeseen en kyllä ole lukenut enää tämän vuosituhannen puolella, ainoastaan korjannut niitä.

-S

• ^^arina^^

jätä lukematta..... jos hissa on 5 ei se maailmaa kaada

• Kokeile

niin jos esim. koneella istuminen on helpompaa, laita kurssin aiheita googleen ja katso mitä löytyy. Mielummin näin kuin kirja kahden sivun jälkeen kiinni. Kannattaisi varmaan lukea otsikoita ja edes sisällys luettelo, vaikka sekin tuntuu minusta jo raskaalta! :D Nojoo, pitää vaan pakottaa itsensä lukemaan, jossei sieltä kirjasta niin hyökkää nettiin vaan.

• gyssar96

mul on 4 :D hissa enkä osaa millään mitään vaikka pänttään 2h ja jopa kerran olen lukenut 4h ihan ajatuksella :-/ ope tekee kokeet esseenä jossa on 3. kysymystä.
        18.5 on hissan koe ja saan varmana taas 4 :D voisko joku auttaa !!!!

• McJuoru

Saan aina Historian kokeista 10 tai 10-. Hissa on mu mielest kaikist helpoin aine.

• ei-hissan ope

Hyviä vinkkejä olet saanut. Oletko koskaan lukenut historiasta kertovia lehtiä? Esim. tieteen kuvalehdellä on oma historiasta kertova lehti, joka osaa kertoa asioista kiinnostavasti. Toisista lyhyemmin, toisista pidemmin.
        Otsikot ja väliotsikot ovat tärkeitä. Opettele niiden avulla kertomaan asia omin sanoin, vaikka parhaalle kaverille. Pikkutietoa kysytään usein sen takia, että saadaan ne huiput esille, mutta asian yleisesti hallitsemalla pitäisi päästä 7-8 arvosanaan, edellyttäen, että kirjoittaa esseemäisesti eli ei vain ranskalaisin viivoin (toki jos esseiden kirjoittaminen on hankalaa, niin kirjoita edes sillä tavalla!)
        Ja hei, ei ne vuosiluvut NIIN tärkeitä ole! Mitä lähemmäs nykypäivää tullaan, sitä tarkemmin pitää osata ajoittaa, mutta itse sanoisin, että jopa 1900-luvulta eteenpäin riittää oikea vuosikymmen! Oma historianopettajani sanoi yläasteella, että hän vaatii meiltä yhden ainoan päivämäärän ja vuosiluvun osaamista: 6.12.1917. Minusta tämä on ollut niin hyvä linja, että itsekin olen sitä opettanut, vaikken yläkoulussa olekaan.
        Käsitekartta, asiakokonaisuudet ja koeaamuna kertaat korkeintaan otsikoiden ja väliotsikoiden avulla koealueen. Tsemppiä

• Hiku:)
        ei-hissan ope kirjoitti:

Hyviä vinkkejä olet saanut. Oletko koskaan lukenut historiasta kertovia lehtiä? Esim. tieteen kuvalehdellä on oma historiasta kertova lehti, joka osaa kertoa asioista kiinnostavasti. Toisista lyhyemmin, toisista pidemmin.
        Otsikot ja väliotsikot ovat tärkeitä. Opettele niiden avulla kertomaan asia omin sanoin, vaikka parhaalle kaverille. Pikkutietoa kysytään usein sen takia, että saadaan ne huiput esille, mutta asian yleisesti hallitsemalla pitäisi päästä 7-8 arvosanaan, edellyttäen, että kirjoittaa esseemäisesti eli ei vain ranskalaisin viivoin (toki jos esseiden kirjoittaminen on hankalaa, niin kirjoita edes sillä tavalla!)
        Ja hei, ei ne vuosiluvut NIIN tärkeitä ole! Mitä lähemmäs nykypäivää tullaan, sitä tarkemmin pitää osata ajoittaa, mutta itse sanoisin, että jopa 1900-luvulta eteenpäin riittää oikea vuosikymmen! Oma historianopettajani sanoi yläasteella, että hän vaatii meiltä yhden ainoan päivämäärän ja vuosiluvun osaamista: 6.12.1917. Minusta tämä on ollut niin hyvä linja, että itsekin olen sitä opettanut, vaikken yläkoulussa olekaan.
        Käsitekartta, asiakokonaisuudet ja koeaamuna kertaat korkeintaan otsikoiden ja väliotsikoiden avulla koealueen. Tsemppiä

Alleviivatkaa tekstiä ja etsikää avainsanoja myös pienen "esitelmän" tai käsitekartan tekeminen(Jos jaksaa) itse jättää asioita mieleen.

• enosaahissaa

Ei tarvii kerskuu

• ihatehistoria

Mä oon just tommonen, hissa ei kiinnosta ja sit ku aattelen et nyt kertaan sen niin keksin jotain hauskempaa x)

• bnjhio

kaikenmaailman käsitekartat, alleviivaukset sun muut on täyttä roskaa

ja suurinta roskaa ovat historian läksyjen luku

en ole koskaan lukenut historian läksyjä, ja silti olin kasilla historiassa koulun parhaimpia ja stipendikin ropsahti...

mutta, kannattaa lukea ne historiankirjat kokonaan lävitse jo syksyllä, niin kaikki, mitä tullaan käsittelemään on jo tuttua

Ja sitten on aika loistaa ja muut valokeilasta poistaa :D

• hkhkyy

Vaateet kasvavat, tuloksia, tuloksien päälle ja mitä vielä!!!!!?? Siihen pitäisi sitten syödä, liikkua terveellisesti ja vapaa-aika on täyteen buukattu jo kouluhommia! Kamoon ei jää aikaa liikunnalle, ei mihinkään. Semmosta se on jos tahtoo saa-a hyvän numberin kokeesta. Lukemista,lukemista,lukemista vapaa-aika menee siinä.

• vekara``

nii'i.. mulla on huomen hissan koe, ja oon lukenu nyt 2 päivänä kerran sen koe alueen läpi. se koe alue on ehkä 20 sivua pitkä.. hyviä vinkkejä, kiitos! :)

• hissahikke:D
        vekara`` kirjoitti:

nii'i.. mulla on huomen hissan koe, ja oon lukenu nyt 2 päivänä kerran sen koe alueen läpi. se koe alue on ehkä 20 sivua pitkä.. hyviä vinkkejä, kiitos! :)

Mulla on huomenna, iskä luki eilen puolet 22 sivun koealueesta ja tänään toisen puoliskon. Olen vasta 12-vuotias, joten iskä suostuu mulle lukemaan ne ääneen mulle. Se onkin lastentarhaopettaja ja se on lukenu lapsille monet päiväunisadut, joten se lukee sillei, et se itekkii ajattelee. Usein jää asiat mieleen, kun pistän silmät kiinni, enkä huomio muita asioita. 5. luokalla hissan kokeen numerot on ollu 9½, 10, 10, 10, 10 .... toivottavasti ei toi koe menis huonosti, nimittäin en oo lukenu niin paljo kun noihin edellisiin. Ei kyllä jännitä, koska keväällä nyt on ollu 3 hissan koetta ja ne on menny hyvi. :) Tokariin sain 10, kun syksyn kokeet oli 9½ ja 10.

• historiafobia..
        vekara`` kirjoitti:

mulla on huomenna hissan koe.yritin päntätä jotenki jännästi,mut voit vaa arvata miten kävi..en toki heittäny hissankirjaa seinään xD vetäsen varmaa jonku nelosen.....TAAS ;D

• nloln
        vekara`` kirjoitti:

20 sivua? WAT

Mun hissan koe alue on 146 sivua D:

• historiafobia..

mulla on toi ihan sama ongelma.kysyin historian opettajalta neuvoa ja se sano "alota lukeminen jo neljää päivää ennen koetta.sitten jaa koealue kolmeen osaan.ekana päivänä lue eka osa,tokana toinen,kolmantena kolmas,ja neljäntenä lukupäivänä lue koko koealue kokonaan." no olishan toi varmaan iha ok neuvo,mut jos ei jaksa,eikä kiinnosta lukee ?! ;o kai se kannattaa sit vaa päntätä.. -,-

• abi011

Mikäli ootte valmiita satsaamaan muutaman euron (yläasteikäiset), niin ostakaa ihmeessä lukion historian kertauskirja. Kaikki samat asiat ovat käsiteltynä kirjassa muutamin lausein, joista on yleensä jo sellaisenaan yläasteen koevastaukseksi. Tämähän ei ole huijaamista, edes itsensä, sillä näin oikeasti opit ne asiat. Mikäli joku asia kiinnostaa muutamaa lausetta enemmän, lue ihmeessä pidempään esim. internetistä. Asiat, jotka opit kunnolla jo yläasteella, ovat pois siitä listasta asioita, jotka sinun tulee kerrata alusta alkaen yo-kirjoituksiin.
      Kertauskirja auttaa myös kokeiden läpäisyssä lukioaikana. Saat luettua kurssin asia nopeasti niin, että pääset kokeesta läpi.

• miimou

alkoi kiinnostamaan tollanen kirja, osaatko kertoa kyseisen teoksen nimen? alkaa pännimään ton nykyisen hissankirjan ylinokkela kirjoituskieli.. ja muutenkin numeroa pitäisi nostaa vähäsen =).

• hiketyslintu
        miimou kirjoitti:

alkoi kiinnostamaan tollanen kirja, osaatko kertoa kyseisen teoksen nimen? alkaa pännimään ton nykyisen hissankirjan ylinokkela kirjoituskieli.. ja muutenkin numeroa pitäisi nostaa vähäsen =).

Enpä tiedä mikä minussa oikein on, kun mä en kuuntele tunnilla ollenkaan tai lue kokeeseen mutta kokeesta tulee aina ysi tai kymppi. Oon huomannu sellasta, että tunnilla kuulen kaiken mitä ope sanoo vaikka puhuisin samalla tai muuten vaan torkkuisin. Kaikki jää myös päähän. Kivoja on esim. kokeeseen kertaustunnit, istun vaan paikallaan ja torkun kun ope kertoo kaikki asiat mitä kokeessa tarvitaan. Muistan aina vuosiluvutkin vaikka en koskaan kuuntele.

• krisu97.

Olen itse semmoisen ysin oppilas. x)
      Sain viime historia kokeesta 10- ( =D ), vaikka luin vain kerran koealueen.
      Kokoajan kun luin, niin tein muistiinpanoja erilliselle paperille.
      Asiat jäävät katsos paremmin muistiin, kun niitä "sulattelee"/ajattelee kauan.
      (Esim. Juuri tuo kirjoittaminen, sehän on paljon hitaampaa, kuin lukeminen.)
      Nopeasti lukiessa virkkeet vaan vilahtavat silmien ohi.

Siinä on minun yksi oppimisvinkkini.

Ja toinen yhtä tärkeä: Motivaatio

• Hikipinkotttt

Kun nyt otit esille historian ja kemian, niin historian numeroni on 10 ja kemian 9.

Aloita siitä, että motivoidut oikein, tuo ei auta, että valitat internetissä meille siitä, kuinka et jaksa lukia. Kukaan ei lue puolestasi. Opettelet sen asian sillä oppimistavalla mihin olet tottunut ja parhaimmat tulokset olet saanut aikaan. Itse harjottelin historian kokeeseen monta iltaa, ja lähes sana tarkkaa kaiken. Ei siinä silti kovin paljon vaadittu että toikkarissani on historian lisäksi 5 kymppiä...
      Ja puhun ihan totta, mutta itselläni ei ole mitään harrastuksiani, kavereiden kanssa olen vain kesälomalla ja läksyjä teen koko päivän, salkkarit voin katsoa ja mesettää kavereilleni. Muuten olen täysin koulun viemä.

• pakko vastata

Näin alkuun sanon että en lukenut muiden kommentteja läpi kokonaan mutta tässä on oma vastaukseni:
      Itse yleensä luen kokeeseen näin:
      Luen aluetta parikertaa läpi huolella ajatuksen kanssa. Teen työkirjasta kaikki tehtävät ja luen vihkon. Opettelen muistiinpanot. Sen jälkeen teen itselleni kirjallisen kokeen. Sitten tarkistan kokeen ja katson mikä meni huonosti ja luen sitä sitten vielä enemmän. Lopuksi teen sen saman kokeen, ja katson parantuiko tulokseni yhtään. Tavoitteena olisi saada kymppi tekemästäni kokeesta, niin tiedän ainakin koetilanteessa että olen tehnyt kaikkeni.

Sillä tavalla minä valmistaudun, ja hyvältä todistuskin näyttää =)

• 5-luokkalainen

Mä oon vetäny vuoden huonoimman numeron hissasta eli 8 ja sitte oli ysejä ja yks 10-... hissa on kyl kiinnostavaa (: Tosin ku matikka -.-

• ____________________

Mediän Hissanope sanoi, että jos vastaa väärin yhteen kysymykseen, se on automaattinen nelonen.

Kuka voitti Suomen sisällissodan?

Punaiset, tietenkin.....

• mummu tietää

hehee, se oli kyllä valakoset, tolvana. Noo et sää tolvana oo mut koetahan vastata oikein!

• helloohistoriafriikk

Meillä on vihot, johon kirjoitetaan oleellinen, niin kirjoitin sen tiedot kartongille ja laitoin seinälle. Luin niitä joka päivä, ja kirjastakin viimeisenä iltana, niin puhdas kymppi tuli niin että rapsahti! Njaa, olen muutenkin hyvä hissassa, huonoin hissannumeroni on 9 :D Mut 10 on paras.

• Hehee XD

Ku meil on tulos fyken ja hissan koe ni ku meil on fyken koe jo täl viikol ni iten tein sillee et luin ne kaikki kappaleet ja sitten samalla kun luin tein kysymyksiä ja kirjoitin niihin vastauksia. Mutta samalla kun luin sitä kirjaa söin suklaata! Se todella autto minua muistamaan! Kannattaa syödä jotain makeaa esim. suklaata kun lukee kokeisiin. Minulla se ainaskin auttaa ja todella hyvin ( ainaskin nyt ) muistan fyken asiat. nyt viikonloppuna rupeen lukemaan hissankokeeseen samalla tavalla. Mutta suosittelen että luet eka ne kaikki kappaleet mitkä siihen koe alueeseen kuuluu, sitten teet jokaisesta kappaleista kysymyksiä, tehtäviä ym.... ja samalla kun luet niitä kysymyksiä, kappaleita ja vastauksia kannattaa syödä suklaata (: Suosittelen! Toivottavasti auttaa! (:

• viisaslapsonen

Ite opin parhaiten, et luen eka kirjasta koealueen kerran ajatuksella läpi, sen jälkeen kertaan vihosta et varmasti osaan kaiken. Sit kirjotan jokaisesta kappaleesta tärkeimmät sanat / vuosiluvut esim. vihkoon muisiin, ja opettelen ne. Lisäksi kirjotan muita muistiinpanoja jos en millään meinaa muistaa jotain :D opin nimittäin paremmin ku kirjotan ite kotona muistiinpanoja ku koulussa kopioimalla ne taululta.

• abney_park

Jes, huomenna HI3:sen koe. Mitähän siitäki tulee. Pitäis tänää pakottaa ittensä lukemaan toi koko kirja. Oon lukenu jonkun verran, mutta esim. tokasta maailmansodasta en tiiä mitään. Luen aina just sen yhen sivun ja sit tyssää. Miten ihmeessä voi olla näin vaikeeta? Miks en pysty keskittymään, oikeesti... Kuitenki ku miettii ni ei lukeminen voi olla niin vaikeeta, silti se on.

• DOKUMENTTI ;D

Sain hauskan idean! Äänitä se kun kerrot ääneen jostain kirjasta tekstiä. Koeta olla mahdollisimman kiinnostava kertoessasi tekstiä. Sen jälkeen kerää netistä aiheesta kuvia ja videoita JA TEE DOKUMENTTI JOSSA KÄYTÄT TAUSTALLA OMAA ÄÄNTÄSI JA VIDEONA KUVIA, TEKSTEJÄ JA VIDEOITA JOITA KERÄSIT NETISTÄ. En oo vielä kokeillut mutta kokeilen heti ;) Asioita jää myös hyvin mieleen jos tekee vaikka sarjakuvan niistä. Oikeastihan kiinnostus ratkaisee mutta vaikka et olisikaan kiinnostunut, toivoa on.

• MJ <3

Ite oon kiinnostunu, ja saan ihan hyviä numeroita hissasta, mut nyt vaan jännittää perskuleesti, kun tää on mun eka hissan koe seiskaluokalla ! :$ mutta kyllä mä siitä selviän, ei oo viel sitä koetta tiedossa, et millon se tulee, mut nyt lueskelen jo niit juttuja, niin ei sit tarvii päntätä kauheest :D

• historia pois!!!!1!!

meillä lukiossa perjantaina historian koe, ja siihen tulee melkein 200sivua tekstiä... opettaja on niin töhö ettei sen tunneilla oikeasti opi mitään ja muistiinpanoista ei ota enää yhtään mitään selvää... pari sanaa ja opettaja on "selittänyt" niitä tunneilla. eijumaleisson... koko historia pitäs poistaa pakollisista aineista!!!! kukaan ei tarvi tietoa siitä milloin joku keisari eli!!!!!!!!!!!!!

• lukiolainen

Onko kukaan kokeillut lukee ääneen koealuetta? Ite kokeilin just :D toivottavasti toimii hyvin :D

• nemoliina97

Samassa tilanteessa olin joskus 2 vuotta sitten kun mulla alkoi koulu laskea ja numerot oli akselilla 5-7. Kevätlukukauden alkaessa päätin, että nyt mä todellakin panostan kouluun enemmän.

Olen nyt siis 8 luokalla, joten nää keinot ei välttämättä toimi kaikille (esim lukiolaisille). Koealue oli 42 sivun pituinen, ja koe oli siis myöskin historia.

1. Yritä lukea kappale ainakin 5 kertaa seuraavalle tunnille parina päivänä, jos on vain mahdollista. Lue tarkasti kuvatekstit ja tärkeät jutut. Tämä vie sinulta ehkä korkeintaan 15 minuuttia.

2. Älä jätä lukemista viimeiselle illalle. Silloin voit kyllä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa lukaista koealueen ja kuvatekstit. Jos luet kappaleet tunnille, niin tämä on vain kertailua ja lukeminen ei ole raskasta.

3. Älä lue samana päivänä kuin koe on, voit vähän selailla. Illallakin voit jättää koeasiat pois paria tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin ajatukset eivät ole kokeessa kokoajan.

Matikankokeisiin en lue yhtään - kun lasket vapaaehtoisesti kotona esimerkiksi oppitunnin verran viikossa tai mielellään useamminkin, ja tarkistat tekemäsi tehtävät jollain keinolla (esim. vastauskirja), pyydät apua jos tarvitset sitä ja niin edelleen, niin opit eikä siihen tarvitse niinkään edes harjoitella.

Sain siitä hissankokeesta muuten 9 :) ja numerot lähtivät nousemaan 8½-10. Nykyään mulla on keskiarvo 9,4.

• Hikke tyttö :D

Oon hyvä hissas mut esim. enkku tuottaa vaikeuksii ja yleensä luen (sillon harvoin ku luen) sillee et keksin ite kysymyksiä päähän ja sit koitan vastata oikein niihin. Vastauksen tarkistan kirjasta ja jos meni oikein ni "palkitsen" itteni esim yhellä karkilla tai jollain muulla hyvällä :D

Ja se muuten oikeesti auttaa ainakin mulla koska sit ku on yhen karkin syöny ni tekee mieli lisää :)

• Huoh...

Mulla on nyt just perjantain tulos Hissan koe alueesta:Kansat ja kansalaiset,mut toi historia... SE EI VAA VATTU JÄÄ PÄÄHÄN! Alleviivattu melkee koko kirja.. Yritetään nyt selvitä tää seiska luokka.Mäkin mietin aina kun on tulossa historian koe et mihin sitä muka tarvii???? O_O Huoh..

• En lue paljon

Hei sori vaan kaikki, mut oon kutosella ja mun koealue on vain 16 sivua pitkä.
      Aiemmin, syksyllä oli koealue, joka oli 36 sivua pitkä, ja se oli ihan hirveetä. En kyl tiiä miten pystyn sit lukios tai muussa opiskelupaikassa lukee niit monen sadan sivun pitusia koealueita.

• ei niin hiku

Jos joku on tosi laiska lukemaan esim tuohon hissan kokeeseen eikä jaksais kirjotella mitään nii mä ainaki teen nii että kirjotan koneelle sen koealueen vähän helpompaan muotoon(:

• GTFO SON

R0FL en itekkään koskaan jaksais lukea hissaan. Vitun pitkiä sivuja pitää lukee ja ne ei kuitenkaan ole kokeessa. KUSETUSTA SAATANA"

• hissa-kuningatar

no mul on sillai et mulla on ylihuomenna hissan koe enkä oo lukenu hirveesti. (enkä kyl jaksaiskaa) meil on aiheena suomen keskiaika... mä pelkään et saan huonon numeron koska halusin olla hyvä koulus. miten pystyisin lukee siihen hyvin??

• mqweölrfs

Hissa on mun lempiaine !! Mäluen koealueen aina vaan kerran , mut saan silti kokeista kymppei . Meiän täyty myös tehä viime vuonna sellanen laaja tutkielma amerikan laajenemisestaja itsenäistymisestä, intiaaneista ja villistää lännestä . Pituutta tol oli 10 A4 ja sain siit kympin . Ja todistuksessakin komeili kymppi hissan kohalla .

• ubeeralllees

Deuchland uber alles toi kannattaa muistaa.

• jännää...

meil oli tnää hissan koe!

• minä

Oot ite myös toooosi huono hissasa ja nyt tulee hissan koe toivattavasti tulee hyvä numero oon nyt harjottelut jonku verran ja sivu ja oli jotain 45!!! en jaksais yhtää kokeita kaikki menee ihan huonosti ja kiva mikä mun tuleva amatti on???? siivooja???

• 2143as

vain 45 sivua? Kestäisitkö 200 sivua historiaa mitenkään sitten lukiossa jos sinne menet?

• Miimikkomopo

Kanttis ehkä ottaa aikaa, kuinka nopeesti saa alueen luettua ja yrittää seuraavalla kerralla nopaemmin. Meitsi ainaki tekee silleen, sama ongelma ku mulla on.

• Miimikkomopo

(Huomenna hissan koe.)

• Fhisto

Itse olen lukenut koe alueen ja kerännyt ranskalaisilla viivoilla kaiken olennaisen ylös kappaleesta. ihan hyvin toiminu nyt lukion neljäs koe ohi hissast , numerot 9 , 10 , 8 ja 9 todistukses :) , lisäksi filosofian ja yht.opin ka. päälle 9 . riittää kun motivaatiota löytyy

• Hyvä tapa oli lukea koe asiat läpi ja mennä tietokoneelle,avata muistio,ja kirjoittaa kaikki mitä muistaa sinne.Sitten lukee vielä ne mitä ei muista.Tämä tuntui hyvältä ja onnistui.=) Onnea!

• Nipsiii

Mulla on huomenna hissan koe! Enkä oo lukenu yhtäää!! Apua!! :-(((

• bour-bour

Lukiossa historiankurssien numerot itsellä menee järjestyksessä 6, 8 ja 10 :D Historiakurssin sisältö vaikuttaa aika paljon, mitä kannattaa opiskella. Meidän opettaja on sellainen, että tämä laittaa kokeeseen 8 kysymystä, johon 3 pitää vastata. 7 kysymystä on essee-vastauksen vaativia ja 1 on joko sanaselitys tai yhdistelytehtävä. Kun vain opettelee suurinpiirtein (kurssin sisällöstä riippuen) esim. jonkun keski-ajan, renessanssin tai toisen maailmansodan ja lisäksi joitakin näihin liittyvän yksityiskohtia, niin kokeesta saa kyllä väh. 8.
      Vaikeata kuitenkin jos ei ole minkäänlaista lukutaktiikkaa tai keinoa, jolla tiedon sais taottua päähän :/

Lohdutuksena voin sanoa, että monesti koekysymykset historiassa on aika arvattavia, sillä historia ei muutu. Samoja asioita pidetään monesti "tärkeimpinä" ja ne ovat myös helposti pääteltävissä. Esim. teollistuminen ja antiikin Kreikka.

• hikke1

Mä sain viime viime kokeesta 10 ja viime kokeesta 10-. Historia on helppoo ja täs pari vinkkii:
      Ite luen alueen 2-3 kertaa.
      pyydän vanhempii/sisaruksii kuulustelee
      teen muistiinpanoja
      alleviivaan (joskus)
      mietin tärkeimmät/pääasiat alueesta
      katon tehtävät läpi

Siin oli ja HUOM ! EN KUUNTELE TUNNILLA ENKÄ LUE KAPPALEITA KOTONA (siis ku ois ollu läksynä) KIRJOTAN LÄKSYIHIN VÄLIL MITÄ SATTUU JA PANOSTAN VAA KOKEISIIN NII MUL ON 10 TODISTUKSESSA! :)

• eieieiiii

Mulle jää melkee kaikki muut aineet päähän jo tunnilt, eikä tarvi paljoo lukee.. Mut hissa ei vaa jää.. Seiskal en tajunnu mitää mut nyt kasil on tullu vähä parempii numeroit siitäkii... Toiset on fysiikka ja kemia mitkä ei jää päähän etenki fysiikka, ku taas Bilsa, Uskonto, äikkä yms jää päähän paljo paremmin:)

• Hissaonparasta!

Tee värikkäät muistiinpanot, kuuntele tunneilla, kysy itseltäsi kysymyksiä kappaleeseen liittyen tai pyydä äitiä/isää kyselemään tärkeimpiä asioita.

• julpuu

Mä teen muistiinpanot jokaikisestä aineesta ennen kokeita, koska muuten asiat ei vaan jäis mun päähän. Pelkällä lukemalla tulee helposti haukionkala haukionkala- ilmiö, mutta kirjoittaessa tulee ajateltua. :)) Oon kympin oppilas, mutta ilman muistiinpanoja en olisi..

• vinkkivitonen

Mullakin on aina ollut historian kaa ongelmia. Mulle ei jää ne asiat päähän mitenkään! Ei varsinkaan vuosiluvut ja nimet. Meidän nykynen opettaja ei onneks kysy vuosilukuja! Koska en todellakaan niitä pysty opetteleen :o
      Mulle jotenkin toimiva juttu on ollut sellanen.. 'visuaalinen' opiskelu. (en osaa kuunnella eikä ne hissan open jutut siks jää varmaan mieleen :D) Teen ajatuskarttoja, ne auttaa mua ainakin!
      Jos teillä on vaikka kolme kappaletta, niin otat paperille tärkeimmät asiat, tee ajatuskarttoja, käytä värejä ja kuvia. Sitten luet sitä paperia monta monta kertaa. Mulla se toimii paremmin, kun että lukisin vaan kirjasta.
      Silleen käytät vaikka vähä huumoria siihen paperiin, huumorin kautta kaikki muistuu paremmin! ;D

• Hauki on kala

Onneksi lukion hissassa ei tarvitse muistaa niin paljon vuosilukuja, enemmän siellä kysytään jotain laajempia kokonaisuuksia vaikka renessanssiajan taiteesta. Silloin vuosilukuja ei tarvitse tietää vaan pitää ymmärtää laajempia kokonaisuuksia.

Itselläni oli suurimman osan peruskoulua kasi hissasta, päättötodistukseen panostin ysin. Lukiossa taas en tehnyt muistiinpanoja, enkä mitään muutakaan niillä kursseilla, istuin vain ja kuuntelin. Todistuksessa kymppi ja ysejä. Olen hyvä selittämään kaikenlaista vaikken mistään mitään tietäiskään. Se on kuulkaa erinomainen taito jatko-opinnoissa, varsinkin jos menee lukemaan humanistisia aineita. Matikassa lässyttämällä ei pääse mihinkään :D

Peruskoulu on kokolailla ahterista, jos ei ole hyvä opettelemaan ulkoa sanalistoja, maita ja niiden pääkaupunkeja tai vaikkapa noita vuosilukuja ja nimiä. Lukiossa ei onneksi kiinnostuta niin paljoa nippelitiedosta, eikä luonnontieteissäkään tarvitse muistaa kaavoja ulkoa, tärkeämpää on niiden käyttäminen. Ja jumalille kiitos siitä, muuten olisin lentänyt koko lukiosta aikoja sitten (no en nyt sentään, mutta arvosanat olisivat paaaaaaljon huonommat).

• sipuli

Mä luen aina myös tehtäväkijan, kutosella oon. Testaan sillei, et peitän vastaukset ja vastaan niihin, ja sit katon meniks oikein.

• Toimii takuulla!

Mä tein sillee että luin 3 kertaa joka kappaleen läpi, ja sitte otin vihon ja tehtäväkirjan avuksi, ja katoin samalla niitä vihkon ja työkirjan kysymyksiä. Mulla on myös sama, en oo koskaa saanu hissan kokeesta parempaa ku 6½. Tulee sellane mieli että ei näitä asioita oo kirjassa!!! Mutta luen noita kappaleita 3 kertaa läpi, ja sitte rupeen tekee ajatuskarttaa. Kaikkein parhaiten jää mieleen! Esim hitleristä ja B.Mussoliinistä on tosi helppo tehä se,vaikka se aikaa vieki. Jää kaikki mieleen koko kappaleesta. Sitte voi myös sillee että perheenjäsen, esim ( Äiti,Isä,veljet,sisaret...Mummi,vaari yms ) Kysellä siitä koealueesta kysymyksiä ja sä kokeilet oikee pitkästi vastata. Oon ite 8lk, eli 14v :)

• Just me

Mulki on huomen kokeet enkä oo lukenu yhtää

• koirakaveri3

vetäse pari pulloa kossua niin ainakin joku menee päähän

• Paska myös :)

Älä huoli mäki oon paska hissassa sain kutosel kokeist 6 ja 5puol meil o tännää uskonno koe mist oon kans saanu 5 ja kutosii

• 22342

Voi voi, ensi viikolla olisi tiedossa hissan kolmoskurssin koe, joka samalla on onneksi viimeinen lajissaan lukioni aikana. 217 sivua tavaraa, mitään en tiedä aiheesta vielä. Huoh.

• tj0

Eikös lukiossa ole 4 historian kurssia. Paitsi siis jos olet suorittanut eri järjestyksessä esim 1. 2. 4. 3.? Ja nii 3 kurssi voi olla vika

• Ylioppinut
        tj0 kirjoitti:

Eikös lukiossa ole 4 historian kurssia. Paitsi siis jos olet suorittanut eri järjestyksessä esim 1. 2. 4. 3.? Ja nii 3 kurssi voi olla vika

On kyllä, mutta ehkä tuo tyyppi on erityislinjalla, jolloin vaikkapa sitä historiaa voi jättää pois. Itse kävin vain kolme kurssia, luonnontiedelinjalla kun olin. Uskontoa ja liikkaa niin ikään tiputin pois. Niin ja musaa ja kuvista. Eräs kielilinjalla ollut kaverini onnistui järjestämään asiat niin, että hänellä oli lukion aikana vain kolme kurssia matematiikkaa (otti lyhyen ja jätti puolet pois). On ne erityislinjat kivoja kun voi keskittyä siihen, mistä pitää.

• Syöppö

En tiä et onko tätä sanottu en jaksanu lukee koko vastauslistaa loppuun mut ASIAAN: sain kuulla pari kuukautta sitte ,jossain tutkimukses sanottii et kokeisiin lukemisen aikana kannattaa syödä jotain,niin se mitä oot lukenu jää päähän☺ lukemisesta tulee mun mielestä huomattavasti kivempaa ku saa syödä samalla jotain pientä

• Lumivyöry

Mä olin historiassa ihan hyvä,mutta yhtäkkiä sain 6 puolen! Olin saanut kokeista jotain 9 ja 8, mutta..... En tajuaa luen seuraavaan kokeeseen hyvin. Ehkä syynä oli kokeen ärsyttävän vaikeat tehtävät ja muutes opettaja ei antanu pisteitä yhestä tehtävästä, vaikka ei näkyny mitään väärinmerkkejä ja sit se antovaa 3 pistettä ku max pisteet oli 6. Mitä ihmettä tapahtuu olen harkinnut jo valitusta!!!

• 10 oppilas xD

Mun historia on 10. Tee läksyt joka kerta, sekin auttaa, sekä käyttäydy tunneilla. Viittaa aina kun osaat. Se on jo paljon.

Lue läksykappaleet joka kerta, niin vähemmän luettavaa sitten myöhemmin. Itse en kyllä näin tee, mutta suosittelen!

Sitten edellisenä iltana luet ja tahkot kaiken päähäsi. Voi kyllä, siihen voi mennä yli 5 tuntiakin, jos koealue on isompi/vaikeampi. Itse yleensä luen kerran alueen läpi, puoliääneen, miettien lukemaani, sekä opettelen vihon ulkoa.

• lukion opet. histor.

Tarkoitat varmaankin yläasteen historian numeroa, lukiossa jos 10 haalii itselleen historiasta niin ei se kirjan ulkoaopetteleminen riitä.

• Apuja kiitettävään

Historiasta jos kiitettävää haalii niin ei se kirjan ja vihkon ulkoaopetteleminen riitä. Kokeissa on paljon sellaisia kysymyksiä mitä ei ole kirjassa, vihkossa eikä tunnilla selitetty. Täytyy lainata kirjastosta kirjoja joista löytyy laajemmin koealueeseen liittyviä asioita. Itseni kohdalla näin oli. Kokeessa sitten pärjäsi, kun oli lukenut pari kirjaa aiheeseen liittyen.

Erinomaista on lähes mahdoton saada, koska tuolloin pitäisi historia sujua yhtä hyvin kuin opettajaltakin, eli osaa aivan täsmälleen kaiken historiasta, eikä yhtäkään pientäkään virhettä saisi tulla. Sitä tarkoittaa erinomainen arvosana.

• lolz

Sain hissin kokeesta 10 :D

• lolz

*Hissan*

• minä

no mul on huomenna hissan koe enkä osaa niinku mitään vaik oon lukenu sen alueen ainaski 100 kertaa, mut mikää ei vaa jää mun mieleen

• punapää

mulla on tuo ihan sama ongelma. mutta mä tajusin että jos katsoo youtubesta historiaan kuuluvia videoita, niin ne jää kyllä päähän! :) tsemppiä

• Tiedä, älä luule

Eikö historia mene päähän? Liian kuivaa kirjan tekstiä, ja tylsää päivämäärien pänttäämistä?

Todella korkealaatuisia, havainnollisia ja hauskoja 10-15min historian oppimista helpottavia Crash Course -videoita löytyy YouTubessa (osa #1):

https://www.youtube.com/watch?v=Yocja_N5s1I&list=PLBDA2E52FB1EF80C9&index=1

(Suomenkieliset tekstit löytyy YouTuben videosoittimen "Asetukset" napista (se mutterin/renkaan näköinen ikoni) -> Tekstitykset -> suomi)

P.S. Kaikkiin videoihin ei vielä ole tekstityksiä, joten jos osaat hyvin englantia, niin auta suomentamisessa, jotta useammat suomalaiset pääsee nauttimaan ja oppimaan näistä videoista! :) (Sama "Asetukset" nappi videosoittimessa -> Tekstitykset -> Lisää tekstitys)

• Xd 10

Hei olen lukiossa ja luen hitoriaa olen joka kerta kympin kokeesta ja lukioni on amerikassa minä annan helpon vinkin sun pitää lukee se tuhat kertaa jos haluutmuistaa kaikki asiat

• 21 vine

Jeeeee kiva meen kattoon telkkaa hei sä oot paska äikässä

• hissahikke

Joillakin voi olla niin että ei vaan opi. Itselläni huomenna hissankoe olen kutosella ja kokeeseen jotain 20 sivua. Luen vaan jotain pari päivää ennen kaikkiin kokeisiin ja kyllä mulla hyvin menee 10- ja 9½. Se voi olla ihan päästä kiinni, että mitä muistaa ja mitä ei. Kannattaisi kiinnostua historiasta se on oikeasti kiinnostava aine!

• Laululintunen

Jos oot runoilevaa sorttia, niin kehittele mielessä joku pieni laulu/rimpsu/runo, jossa on tiivistettynä koealueen tärkeimmät asiat. Opettele se ulkoa nii ehkä siitä jotain apua voisi olla. Tai ota joku sinulle tuttu kappale ja muuta vain sanat historian sanoiksi.

• Hissassabestnoeioikeesti

itellä hissa menee hyvin viime kokeesta 10- joten tässä sulle vähän vinkkejä miten ite luen!
      1.lue kappaleet silloin kun ne on tullut läksyksi ja tee tehtävät huolella!!
      2.aloita lukemaan ajoissa esim noin1 vko aikaisemmin.
      3.perehdy pariin kappaleeseen per päivänjatkoa kirjoita niistä muistiinpanoja.
      4.lue vaikeita asioita useastikin putkeen ja ei niin vaikeat sittenvain kerran.
      5.sisäistä oppimani vaikka sanomalla joku lause ääneen ja vaikkapa opettele lause ulkoa.

Toivottavasti vinkeistä on hyötyä!:)

• Markuz04

Minä ainakin olen siinä hyvä.

• MFH

No jos tykkäät piirtää nii voit tehä sarjakuvan siit historian aiheest ja yritä olla kattomatta kirjasta et mitä tapahtuu nii jää paremmin mieleen

• hissankirjoittanut

Historia on niin laaja aihe, että kannattaisi pyrkiä hahmottamaan mikä on olennaista.
      Esimerkiksi juuri tunnilla tehdyt muistiinpanot ja kiinnität huomiota lukiessasi niihin.
      Historiassa tärkeitä ovat myös syy-seuraussuhteet, miten asiat vaikuttavat toisiinsa, sillä lähes kaikki tapahtumat linkittyvät jotenkin toisiin asiohin.
      Meidän lukion hissan ope antoi vinkin, että kaikkiin essee vastauksiin saat sisältöä ja pisteitä, kun ajattelet Mitä, missä,millon ja miksi esim. mitä tapahtui, missä tapahtui, milloin ja miksi. Toki tärkeät vuosiluvutkin olisi hyvä muistaa, mikäli maksimi pisteitä aikoo saada.
      Olisi hyvä myös selvittää minkä tyyppinen oppija olet esimerkiksi auttaisiko kavereiden kanssa keskustelu asiasta, vai ehdoton hiljaisuus ja rauhassa lukeminen ja heität puhelimet pois ettet vahingossakaan vilkaise niitä, etkä tee muuta.
      Ja juu en itsekään oikein pitänyt yläasteen historiasta ope oli jotenkin niin tylsä, mutta lukion opet oli paljo kivempia ja päädyinkin kirjoittamaan hissan josta tuli sitten L.

• Vuosiluvut eivät olleet tärkeitä, vaan tapahtumien järjestys. Näin ainakin meillä.

• xxx_skädäm_xxx

mun mielestä kokeisiin lukeminen on ihan helvetin turhaa. Loppujen lopuksi joko osaat aihetta tai et. sillä ei ole mitään väliä kuinka hyvin teet kokeessa jos tunnilla et kuuntele. itse voin sanoa että olen saanut 7 tai paremman aina vaikken ole ikinä lukenut kokeisiin. mutta jos olet 9 luokalla ja ajattelit saada hyvät pisteet yhteishakuun niin kannataa kokeilla äänikirjoja.

• Kirjottajaw

Kannattaa kirjotella käsitteitä vihkoon, se auttaa muistamaan paremmin.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      75
      2873
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      59
      2841
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      17
      2753
    4. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2082
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      53
      2061
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      279
      2057
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1311
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1170
    9. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      3
      1124
    10. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      96
      1019
    Aihe