mikä rotu

dogs

Olen ottamassa uutta koiraa tässä 1-2vuoden sisään. Asun kerrostalossa, mutta meillä on isot metsät ja lenkkipolut, jonne koira pääseekin ainakin pariksi tunniksi päivässä vapaana juoksemaan. Koiran kanssa tulen harrastamaan pk-hakua, agilitya ja canicrosia. Koira pääsee myös kesäisin ainakin pari kertaa viikossa uimaan. Se tulee olemaan suurimman osan lenkeistä vapaana. Haluaisin vähän isomman koiran, mutta en mitään mastiffia ja melko lyhyt turkki olisi hyvä. Koiralla pitää olla luonnetta ja energiaa. Kokemusta minulla on rottweilerista ja saksanpaimenkoiran ja pyreneittenkoiran sekoituksesta. Koira tulee myös olemaan paljon muiden koirien kanssa tekemisissä.

9

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoffi

      Rhodesiankoira? Riistavietti voi rajoittaa vapaanapitoa. Urokset voivat myös kukkoilla muille uroksille.

      Valkoinenpaimenkoira? Dobermanni? Malinois? Hovawart?

    • Bordari

      Bordercollie? Ne ovat ihania ja tosi viisaitakin :33

    • Suokki4ever

      Suomenpystykorva on paras valinta. Eihän sitä kansalliskoiraksi muuten pääsisikään.

    • gfhghhk

      Briard siinä on hyvin luonnetta ja tempperamenttia..tai belggarit..agilityyn hyviäjms.

    • Faktojakehiin:

      On sitte omat maat kun koiralla on lupa juoksennella vapaana..?

      Taajamissa, mitkä sisältää myös taajamametsiköt, ei saa koskaan pitää koiraa vapaana Järjestyslain mukaan.

      Nyt kesäaikaan ei meisästyslainkaan mukaan saa pitää koiria irti. Tosin ei niitä saa muutenkaan pitää metsissä vapaana ilman maanomistajan lupaa.

      Kaupunkilaiskoiranomistajan velvollisuuksiin kuuluu myös kerätä ulosteet pois hoidetuilta alueilta kesät talvet. Tämä unohtuu monelta isoa koiraa harkitsevalta;on hiukka eri asia kerätä pikkukoiran kikkare kuin ison koiran jäljiltä joskus tuleva löysempi lehmänläjä.

      • kipale

        Olipa minunkin koira äsken vapaana rantapolulla :) eikä ristinsielua tullut vastaan. Ja paskojahan en kerää, kun ne tehdään oikeisiin paikkoihin. Olen muutenkin tuota koiranpaskan noukkimista vastaan, se on luonnon vastaista kerätä maatuvaa asiaa pussiin ja heittää roskiin. En tule IKINÄ niin tekemään.


      • Tässä on
        kipale kirjoitti:

        Olipa minunkin koira äsken vapaana rantapolulla :) eikä ristinsielua tullut vastaan. Ja paskojahan en kerää, kun ne tehdään oikeisiin paikkoihin. Olen muutenkin tuota koiranpaskan noukkimista vastaan, se on luonnon vastaista kerätä maatuvaa asiaa pussiin ja heittää roskiin. En tule IKINÄ niin tekemään.

        sellainen viesti jossa miinustusmahdollisuuden poistaminen oli ylläpidolta virhe. Tuhat miinuspistettä sinulle tästä tunnustuksesta. Korjaa ne koirasi paskat pois hoidetuilta alueilta. Äläkä paskota naapurisi postilaatikolle tai kenenkään pihaportaille.


      • Mmmmoo
        Tässä on kirjoitti:

        sellainen viesti jossa miinustusmahdollisuuden poistaminen oli ylläpidolta virhe. Tuhat miinuspistettä sinulle tästä tunnustuksesta. Korjaa ne koirasi paskat pois hoidetuilta alueilta. Äläkä paskota naapurisi postilaatikolle tai kenenkään pihaportaille.

        Minä olen samaa mieltä kuin kipale, luontoystävällisempää on jättää kakka maahan kun tehdä siitä kaatopaikkajätettä. Lakikin sanoo että hoidetuilta alueita kuuluu kerätä, minä kerään kyllä niiltä, mutten todellakaan metsästä tai ojanpohjilta. Kakkapusseja täytän ehkä 1 kappaleen parissa viikossa, minulla kaksi koiraa. Koirani eivät edes tee asfaltille tms, hakeutuvat aina metsän reunaan/ojaan, sinne saa kasat jäädäkin. Joskus kakka tulee toisen ihmisen tontin alueelle, siihen pensasaidan ulkopuolelle ruohokaistaleelle ja siitä kerään pois.

        En ymmärrä tätä herneen vetämistä nenään tästä aiheesta, loppuun kaluttu aihe, ja kakkaa löytyy aina mutta ei siitä tarvitse tehdä näin isoa numeroa. Meillä päin ei kakkoja ei edes ikinä ole missään ei-sallituissa paikoissa. Kyllä ne koirat ohjataan ihan muualle.


    • Miltäs kuullostaa?

      Pinseri, Faaraokoira keskikokoisista, Dobermanni isommista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe