allergia kokemuksia

huolestunut1234

Avopuolisoni kotona on ollut koiria hänen syntymästään asti mutta muutamia vuosia sitten viimenen koira jouduttiin lopettamaan. Hänellä ei ollut allergisia reaktioita vaikka kyseessä on samainen rotu joka meillä tälläkin hetkellä on. Talouteemme muutti vajaa vuosi sitten pk collie pentu. Koira allergisoi hyvin vähän koiraa pentuna ja myöhemmin ei ollenkaan. Nyt vuoden iässä koirallamme on runsas karvan lähtö koska pentukarva vaihtuu lopullisesti. Avopuolisoni on sittemmin alkant saamaan pahoja nuha ja tukkoisuus oireita.
Asiaa pohdittuani olen päätynyt siihen että hänellä on ollut allergia lapsesta asti muttei ole puhjennut koska on elänyt koiran kanssa päivittäin. Monen vuoden tauon aikana hän ei ole ollut suuremmin koirien kanssa tekemisissä joten allergia puhkesi nyt pahana.
Allergiaa ei siis ole diagnosoitu. Olen koittanut saada häntä lääkäriin että allergia saataisiin diagnosoitua ja saataisiin lääkkeet joilla oloa voisi helpotta. Toivottavasti tilanne helpottaa kun karvanlähtö hellittää koska asuntoa ei saa pidettyä puoleksikaan niin puhtaana kuin ilman karvan lähtöä.
Millaisia tilanteita teillä on näissä tapauksissa ollut? Oletteko saaneet asiaan helpotusta jne ja jos olette niin miten. Koira on meille hyvin rakas ja viimeinen vaihtoehto on koirasta luopuminen. Haluaisimme kuiteniin että miehelläkin olisi hyvä olla koiran kanssa.

1

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lubas

Nyt myös heinä kukkii, ja koivukin vielä jonkin verran, voiko mukana olla siitepölyallergiaa? Siitepölyallergikot reagoivat siitepölyaikaan herkemmin sellaisellekin mitä muina vuodenaikoina sietävät ilman ongelmia.

Kannattaa imuroida päivittäin karvanlähtöaikaan ja kokeilla vaikka ilmanpuhdistajaa, mutta tietenkin sinne allergiatestiin kannattaa nyt mennä mahdollisimman äkkiä jotta varmistuu allergian aiheuttaja ja voimakkuus. Minun mieheni reagoi myöskin koirani karvanlähtöön silloin kun tutustuin häneen, vaikka heilläkin oli ollut kotona koira. Hänellä se reagointi väheni ja loppui kun muutimme yhteen asumaan ja koira oli kaiken aikaa samassa talossa. Enää ei ole ollut mitään oireita moneen vuoteen. Että niinkin voi mennä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      95
      2177
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2171
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      48
      1963
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1517
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      213
      1452
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1363
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1346
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1141
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1046
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      966
    Aihe