Olisiko aika

maataloustuki pois

alkaa seuraamaan maatalouden kuluja ja säästää niissä?
http://yle.fi/uutiset/ei_turhia_ravinteita_jokeen__uusi_laite_kuvaa_pellon_ja_annostelee_lannoitteen/7304563.

Suurin menoerä on ilmeisemmin polttoaine. Muutama vuosi sitten olin avustamassa veljeäni, äestin peltoalueen 1/2 polttoainen määrällä siinä missä hänellä kuluu..
En jäännyt kertaakaan kiinni, edes paikkoihin joista veljen on käynnyt naapuri sitten vetämässä.
Pehmeessä ja löysässä, kun pyörät eivät pitäneet, nostin äkeen ylös ja ajoin "vauvan askelin". Pelloissa on aina osa lievää ylämäkeä ajoin ne aina ales, ylös tulin mahdollisemman laakeaa alaa.. Eli pitää sen traktorinkin ratissa katsoa miten ajaa.
Veli ootteli minua tankaamaan puolilta päivin, tuli katsomaan missä viivyn, tankki oli puolillaan joten tankkausta ei tarvittu..

Olen ajannut liukaankelin ja säästävän ajon kurssit jo 1980-luvulla, sovelsin sitä traktorilla ajoon ja yllätyin kun veli oli äimänkäkenä jaa säästää polttoainetta?

13

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hörhö vajukki,,,

      :))))))) ja heräsit aamulla vaipa märkänä.

    • ottoerkki

      Kannattaa lukea nuo mainosjutut aina tarkkaan.

      "N-Sensorin käyttö on melko yksinkertaista, mutta saako sen ostaja rahoilleen vastinetta? Se onenemmän kuin tuhannen taalan kysymys,koska halvempikin N-Sensor keventääkukkaroa noin 20.000 eurolla ilman arvonlisäveroa."

      " Mikäli lannoitekustannus olisi pyöreät 200 euroa
      hehtaarilta, siitä 4,5 prosenttia olisi 9 euroa. Sadan
      hehtaarin pinta-alalla lannoitesäästö olisi 900 euroa. "

    • näin on

      Ei kulut ole ongelma, vaan tulot on ongelma.

      Kulut on ihan tapissa, tulot ei vaan riitä.

      • kortistoontievie

        Maassa nimeltä suomi, työtön pummi tienaa paremmin kuin työtätekevä.

        TERVEHENKISTÄ.


    • TM 150

      Puoleen päivään ei saa äestys hommissa ,kuin 35 fergun tankin tyhjäksi....ja fergu ei jaksa vetää kunnolla edes lepakko sampoa

      • heti2

        Soon vaihrettava uudempaan.


    • 2019

      Polttoainetta säästyy jos tinkii muokkaussyvyydestä tai muokkauskertojen määrästä, ja kun ajaa moottorin taloudellisella kierroslukualueella. Päiväkulutukseen vaikuttaa tietysti myös työsaavutus päivän aikana.

      http://www.energiatehokkuussopimukset.fi/midcom-serveattachmentguid-1e22818a1a7f7ea281811e2a55c37a17a5870587058/traktorin_taloudellinen_ajotapa_nettiin.pdf
      http://www.mtk.fi/liitot/satakunta/ajankohtaista/tiedotteet_uutiset/tiedotteet_2013/fi_FI/1363872010856/_files/89382804460866243/default/Peltoviljelyn polttoaineen kulutus1832013.pdf

      • yksinkertaista

        eniten säästyy kun ei aja ollenkaan.


      • Loisto Idea

        Muokkaussyvyydestä tinkimään kun käy niin pääsee samalla helpomalla puinnissakin.Säästyy rahaa niin maan perusteellisesti.Ei kyllä oikein mitään
        myytävääkään tule.


      • 2019
        Loisto Idea kirjoitti:

        Muokkaussyvyydestä tinkimään kun käy niin pääsee samalla helpomalla puinnissakin.Säästyy rahaa niin maan perusteellisesti.Ei kyllä oikein mitään
        myytävääkään tule.

        Nimenomaan näin. Viljely on kulujen ja tuoton optimointia kun taas aloituksessa on lähtökohtana pelkkä kulujen minimointi.


    • säästöjä etsimään

      Tietty polttoainetta voi säästää hieman ajotavalla peltotöisä, mutta olennaista on kuitenkin säästää kaikessa mahdollisessa. Sähkön kilpailutus, vakuutukset optimoiden ja kilpailuttaen, polttoaineet kilpailuttaen jne. Lannoitteessa säästö on aika merkittävä, jos ostaa jotain muuta lannoitetta, kuin yaaran lantaa. Samoin kasvinsuojeluaineissa säästöä tulee rinnakkaisaineilla.
      Monethan ovat tietty jo vetäneet säästökohteet luita myöten, mutta lisää kohteita vaan pitää etsiä, että pärjää.

    • Rotiaa

      Seurata sosiaalitukien ja muiden vaikuttavuutta. Nuoriso passivoituu lääväänsä odotellen työttömyyskorvausta, asumistukea, opintotukea, eläkettä tekemättä mitään. Sitten vielä odotetaan haukkana isovanhempien ja vanhempien kuolemaa, jotta voitas olla tekemättä koskaan työtä. Nyt jos koskaan on aika sijoittaa nuoriso laitoksiin työhön tukien vastikkeeksi. Monelle laitosvanhukselle olisi vaikka ulkoilutus tai pelkkä toisen ihmisen läsnäolo tärkeää. Toiseksi edes Suomella ei ole varaa hukata yhden sukupolven työpanosta ja maksaa joutenolosta ja eläkepäätöksen odottamisesta.

    • cbgmxh,

      kannattaa laittaa pellon nurkalle hodarikärryt niin silläpä tienataan mukavasti mökkeilijöiden rahat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      151
      2604
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      419
      2237
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2114
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      122
      1415
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1330
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1199
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1153
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1097
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1074
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe