Help!

nuoriäityli

Minulla olisi semmoinen kysymys että miten saada lapsi (11kk) syömään itse. Ei juurikaan sormiruokaile. Korkeintaa naksuja, keksejä ja jotenkin banaania. Yleensä tän ikäiset jo syövät itsenäisesti aika hyvin jopa lusikalla! Onko siihen vinkkejä? Olen kokeillut vihanneksia, kanaa, kasviksia, raejuustoo yms. Ei juurikaan innostu, leikkii tai ei edes suostu koskemaan.

Terv. turhautunut äippä

12

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha euko

      Alle 3v EI SAA SYÖDÄ

      naksuja
      keksejä

      Syö myös itse niitä sormiruokia, niin ottaa susta mallia.

      Laita joka aterialle jotain hyvää ja terveellistä sormiruokaa.

      Kaikki ajan kanssa.

      Syö itsekkin kunnon ruokaa ja herkkuja vaan kerran viikossa.

      Jookkos

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

    • nuoriÄityli

      Kyllähän noita naksuja saa syödä kun neuvolassa suosittelivatkin. Ja kyllä aina yritänkin näyttää toiselle mallia. Pitkän aikaa olen joka päivä yrittänyt että toinen sormiruokailis mutta ei niin ei.

      - turhautunut äippä

      • Kulinaristikokki

        Teillä on sitten tosi uusavuttomia neuvolatäteja. Lapsille ei saisi antaa mitään teollista moskaa.


      • varmaankin
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Teillä on sitten tosi uusavuttomia neuvolatäteja. Lapsille ei saisi antaa mitään teollista moskaa.

        puhutaan maissinaksuista ja niitä voi ihan hyvin antaa.Eikä todellakaan 11 kk ikäisen tarvitse itse osata syödä.Tuossa iässä kehitystä tapahtuu huimaan tahtiin eli voi hyvin syödä itse kuukauden päästä.Tai sitten ei eikä siinäkään mitään ihmeellistä ole.(vaikka kohta joku intoilija kertookin miten heidän puolivuotias osaa jo kaiken..)


      • Kulinaristikokki
        varmaankin kirjoitti:

        puhutaan maissinaksuista ja niitä voi ihan hyvin antaa.Eikä todellakaan 11 kk ikäisen tarvitse itse osata syödä.Tuossa iässä kehitystä tapahtuu huimaan tahtiin eli voi hyvin syödä itse kuukauden päästä.Tai sitten ei eikä siinäkään mitään ihmeellistä ole.(vaikka kohta joku intoilija kertookin miten heidän puolivuotias osaa jo kaiken..)

        Maissinaksut eivät sovi lapsille yhtään sen paremmin kuin aikuisellekaan. Etkö tiedä, millainen niiden valmistusprosessi on? :O

        Todellakaan 11 kk vanhan ei tarvitse osata itse syödä, mutta jos haluaa opettaa sormiruokailuun, voi antaa hedelmän paloja tai vaikka vadelmia.

        Maissi on höttöä ilman ravintoaineita. Maissinaksut ovat suoraan sanottuna roskaruokaa.


      • Rennomminkin voi olla
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Maissinaksut eivät sovi lapsille yhtään sen paremmin kuin aikuisellekaan. Etkö tiedä, millainen niiden valmistusprosessi on? :O

        Todellakaan 11 kk vanhan ei tarvitse osata itse syödä, mutta jos haluaa opettaa sormiruokailuun, voi antaa hedelmän paloja tai vaikka vadelmia.

        Maissi on höttöä ilman ravintoaineita. Maissinaksut ovat suoraan sanottuna roskaruokaa.

        Sinä voit rauhassa pitää ruokavaliota uskontonasi, mutta älä viitsi keuhkota muille. Niin aikuiset kuin lapset voivat silloin tällöin syödä höttöä tai epäterveellistä ruokaa kuolematta tai sairastumatta. Ja tiedoksi: kyllä me kaikki loppujen lopuksi kuolemme, vaikka söisimme miten terveellisesti. Teollinen höttö on turhaa, mutta se ei myöskään ole silloin tällöin nautittuna kuolemaksi. Toiset haluavat ennemmin kulkea kultaista keskitietä kuin vouhottaa ravinnosta ja se heille suotakoon ilman, että joku kulinaristikokki vetää asiasta pultit.


      • Kulinaristikokki
        Rennomminkin voi olla kirjoitti:

        Sinä voit rauhassa pitää ruokavaliota uskontonasi, mutta älä viitsi keuhkota muille. Niin aikuiset kuin lapset voivat silloin tällöin syödä höttöä tai epäterveellistä ruokaa kuolematta tai sairastumatta. Ja tiedoksi: kyllä me kaikki loppujen lopuksi kuolemme, vaikka söisimme miten terveellisesti. Teollinen höttö on turhaa, mutta se ei myöskään ole silloin tällöin nautittuna kuolemaksi. Toiset haluavat ennemmin kulkea kultaista keskitietä kuin vouhottaa ravinnosta ja se heille suotakoon ilman, että joku kulinaristikokki vetää asiasta pultit.

        Minusta on silti rikollista, että maissinaksuja oikein markkinoidaan lapsille monen muun roskaruuan tapaan. :(
        En keuhkoa, mutta toivoisin silti äitien olevan valistuneempia nykypäivänä, eivätkä syöttäisi lapsilleen esim. aamiaismuroja ja myslejä ja vielä luullen niitä suositeltaviksi, terveelliseksi, päivittäiseksi ja normaaliksi ravinnoksi.

        Älkää uskoko mainoksia vaan ottakaa itse selvää, mitä annatte lapsillenne ravinnoksi. Loppujen lopuksi monet vanhemmat syövät terveellisemmin kuin heidän lapsensa.


    • Tilulilu lei

      Meidän muksu oppi syömään itse lusikalla puolitoistavuotiaana, mutta sotkua tuli kyllä. Nyt 2 vuotiaana syö jo siistimmin:).

      Tuossa iässä söi juurikin vain maissinaksuja tai nakersi vähän leipää muutamalla hampaallaan.

      Ei kai sillä itse syömisellä niin kiire ole?'

    • nuoriäityli

      Maissinaksuista juu puhuin. Ei tietenkää ole kiire mutta kyllähän se turhauttaa kun koitat kaikkes että toinen oppis syömään sormiruokaa. Mutta kaikki aikanaan. Vinkkejä vain olisin kaivannut.

    • Myösnuoriäiti

      Meillä 10kk vanha tyttö sormiruokailee samaan aikaan kun häntä syötän. Aluksi oli vaikeaa, mutta nyt alkaa jo hieman paremmin luonnistumaan. Annan pöydälle tytölle esimerkiksi keitettyjä makaroneja tai paistettua jauhelihaa. Välillä hänellä on kädessä oma lusikka, tosin syömisestä lusikan kanssa itsenäisesti ei kyllä vielä tulisi mitään. Kuten monet ovat sanoneet, ajan kanssa, vaikka se kuulostaa nyt turhauttavalta..

    • AitoaRuokaa

      Luomuruokaa lapselle -kirjasta löysin mainion ohjeen:

      Maissipihvit

      6-12 kpl

      200 g maissia
      1/2 dl vehnä- tai maissijauhoja
      1 kananmuna
      1/2 tl inkivääriä raastettuna
      ripaus mustapippuria
      paistamiseen voita tai öljyä

      Irrota maissit tähkistä tai käytä sulatettua pakastemaissia. Sekoita joukkoon jauhot, muna ja mausteet ja soseuta tasaiseksi sauvasekoittimella. Annostele taikinaa lusikalla rasvaan paistinpannulle ja paista kypsiksi molemmin puolin.

      Pihvit voit tehdä myös pakasteherneistä esim. raastetulla piparjuurella ja valkosipulilla maustaen.

      Minun vauvani rakasti noita lettusia (ne tuoksuvat ja maistuvat ihan letuille), tarjoilin tuoreiden mansikoiden kanssa ja kyllä maistui (vauva 9kk)

    • naxpox

      Meillä 8kk ja sormiruokailee kurkkua, maissinaksuja, popcornia, banaania, puuroa, vadelmia yms.

      Olenkin meittinyt että maissinaksut vaikuttavat ja maistuvat mielestäni vähän sipseiltä. Ovatko popcornit terveellisempiä? Niihinhän tulee kuitenkin öljyä? Vai pitäisikö lopettaa molemmat? Aika harvoin hän noita syö, mutta jos itselleni teen poppareita niin annan tytöllekin, suolattomana tietenkin. Maissinaksut taas toimivat hyvin ravintolassa, jaksaa olla kiltisti ja mutustaa :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe